Tajusinpa tässä muutama päivä sitten, että uudessa pyörässä heiluu etuhaarukka kun etujarrun painaa "lukkoon" ja pyörää "keinuttaa" edes taas. Heilunnan sai melko hyvin kuriin kiristämällä stemmin "päästä" löytyvää kiristysruuvia (mikä sen oikea nimi lieneekään), mutta jotta pyörä olisi ohjattavissa ilman suurta voimankäyttöä täytyy laakerin kiristys olla sen verran löysällä, että etuhaarukka pääsee heilumaan hiukan (1 - 2mm, ehkä). Tätä en ajettaessa huomaa, mutta olisihan se mukava silti saada kuntoon.
Ongelman huomattuani purin ohjainlaakerin ja puhdistin sen yllättävän paljosta liasta (olen purkanut ennekin laakeraita enkä ole ikinä nähnyt niin paljoa likaa kaikissa mahdollisissa väleissä). Laakerin palaset eivät näyttäneet kuluneilta. Pyörällä olen siis ajattu vasta max. 200km (kyllä kaksi nollaa ei kolme), toki sitä oli koeajettu kaupassa muidenkin toimesta, mutta silti. Laakerin putsaaminen ja huolellinen rasvaaminen ei auttanut huomattavasti.
Eli mitä pitäisi tehdä seuraavaksi? Ratkeaisiko ongelma uuden laakerin asennuksella? En viitsisi kuskata pyörää takaisin kaupaan, koska se on ostettu Helsingistä ja itse asun Turussa.
Pyörä on Focus'sen "Mares Disc" ja vuosimalli on 2009, ohjainlaakeri on kai joku FSA:n perusmalli (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6183). Voin tarvittaessa ottaa pyörästä mittoja, mutta vasta ensi viikon maanantaina, jolloin olen taas Suomessa.
Ohjainlaakeri löysällä(kö?)
5
8704
Vastaukset
- Kiristys
Stemmin päässä oleva pultti on välyksen säätöön, ei kiristämiseen. Stemmin sivuilla olevilla pulteilla kiristetään stemmi paikalleen, kun välys säädetty oikein.
- Pomppukeppi
Jos haarukka on heilumatta vain silloin kun kävyn (siis se ruuuvi yläpäässä) kiristys on niin tiukka että kääntäminen ei ole helppoa, on jossain liikaa klappia. Todennäköisintä on että laakerit ovat löysät tai sitten ne eivät ole kunnolla paikoillaan. Tarkista siis vielä että laakerit menevät kunnolla rungon sisään ja kaikki osat ovat varmasti oiken päin. Jos tämä ei auta niin osta uudet laakerit ja kokeile uudestaan.
Muista ensin aina löystyttää stemmi sen sivuissa olevista ruuveista ja kiristä vasta sitten ylhäällä olevasta ruuvista sopivalle kireydelle. Sitten taas stemmin ruuvit kireälle.- CampaCCross
yksi keino on tietysti viedä pyörä liikkeeseen, sehän oli uusi? Takuuasia.
- Pohdiskelee
CampaCCross kirjoitti:
yksi keino on tietysti viedä pyörä liikkeeseen, sehän oli uusi? Takuuasia.
Laakerit istuvat runkoon ilman ongelmia ja myös irtoavat ilman työkäluja tai väkivaltaa, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että ne ovat alimitoitetut runkoon nähden. Vai meneekö aivan metsään?
Kuinka paljon isommat laakereiden tulisi olla suhteessa rungossa oleviin upotuksiin?
Pyörän voisi toki viedä huoltoon, mutta se kun sattuu sijaitsemaan Helsingissä ja minä Turussa niin tuo ei varsinaisesti huvita, varsinkin jos ongelman voi ratkaista itse. - Pohdiskelee
CampaCCross kirjoitti:
yksi keino on tietysti viedä pyörä liikkeeseen, sehän oli uusi? Takuuasia.
Kävinpä tänään vielä ajamassa ko. pyörällä, päällystetyllä tiellä intervallilenkin, osittain nähdäkseni miten laakerit reagoivat kiihdytyksiin ja vääntöön. Alussa kaikki meni suhteellisen hyvin, lukuun ottamatta pientä "vispausta" isolla vaihteella ajettaessa.
Samalla kun kiihdytyksiä alkoi kertyä, alkoi myös ajotuntuma muuttua entistä hirveämmäksi: lenkin puolessavälissä pystyi ajettaessa selvästi kuulemaan kuinka pyörää käännettäessä metalli hankasi metallia vasten; puhumattakaan etuhaarukan kolinasta ja "vispaamisesta". Ilmeisesti lian poistaminen laakereista oli siinä mielessä vikatikki, että nyt laakeri pääsevät liikkumaan täysin vapaasti rungon sisällä.
Avaan ohjainlaakerin uudestaan huomenna ja katson miltä laakerit näyttävät. Luultavasti sitä seuraa reissu paikalliseen pyöräliikkeeseen sopivia laakereita etsimään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216040- 292120
- 1771952
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101133Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114- 73997
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42897Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12765