Laululeikkejä

LAULULEIKKI

Moi,

olen menossa päiväkotiin hoitamaan 3-6vuotiaita lapsia ja pidän heille yhden kerran musiikkitunnin ja minun pitäisi keksiä heille laululeikin eli lauletaan ja samalla leikitään. Onko kellään mielessä mitään? Ittelläni ei tuu mitää mielee ja 10pv:n päästä olisi tarkoitus pitää tuntii. Yritän tässä netstä selailla ja kirjastossakin kävin, muttei löytynyt mitään kivaa. Olisi ihanaa jos joku voisi auttaa!

kiitos.

7

26152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtolainen

      Kelpaisiko cd.levy? Kirjastossa on anni tannin leikkilauluja sisältävä leikkilaulut levyt jossa laulajat ovat juuri sen ikäisiä jolle opetat leikkilauluja ja uutuutena on myös satulaulut joissa on lauluja tehty satukirjoista ja siinäkin laujat ovat juuri sen ikäisiä ja nuorempia

      • LAULULEIKKI

        Kiitos, käyn kattoo jos tuota löytyisi :) Olisi kuitenkin tarkoitus etsiä joku laulu ja keksiä itse joku leikki siihen, siksi kysynkin et olisiko kellään mitään ideaa johonkin lastenlauluun. Koska sen laululeikin pitää olla lapsille ihan uusi. Onko ketään teistä esim. omalle lapselle opettanut jonkilaista laululeikkiä, missä sitten olisi keksinyt jotain omia liikkeitä/leikkejä jne. Kiitos jos joku viitsi auttaa! Oikeastaan mun pitäisi itse yrittää tätä tehdä, mutta mieleen ei tuu kauheesti mitään.


    • vii.

      Moi!

      Laulupuu-nimisessä lastenlaulukirjassa on monta tuttua laulua ja leikkiohjeet niihin. Ja Kengurumeininki-bändin levyillä on leikkiohjeet moniin kyseisen levyn biiseihin.

    • Syksyisiä leikkejä.

      1. kävellään piirissä käsi kädessä lauletaan: "Sii sii siili metsikössä hiipi." Sitten kävellään piirin keskelle irroittamatta käsiä tiiviiksi ja lauletaan "kalliolle kiipesi" ohjaaja kysyy "Mitä siellä näki?" Ja lapset saavat keksiä eläinten nimiä. Ja sitten uudelleen. Sopii hyvin kolmivuotiaillekin ja laulun pätkällä ei ole niin väliä sävelestä.

      2. Kolme varista muunnettuna. Vedetään maalarinteipistä viiva lattialle ja kaikki lapset seisomaan viivalle riviin. Sitten lauletaan "Monta varista istui aidalla. Silivati seilaa silivati seilaa Yksi lensi pois." Sitten lähetetään yksi vuorollansa leikisti lentämään omalle paikalleen tuolille. laulu lauletaan niin monta kertaa, että kaikki ovat lentäneet paikoillensa. Sopii hyvin kolmivuotiaillekin.

      3. Istutaan lattialla ja lauletaan ja samalla taputetaan kämmenillä lattialle laulun tahdissa. "Lammen pinnalle pisaroita tippu. Niitä tuli taivaalta aikamoinen nippu". Seuraavaksi tehdään pientä sadetta, ihan sormenpäillä ja pienellä äänellä sama laulu. Lopuksi noustaan seisomaan ja voidaan tehdä sateenääntä jaloilla ja laulaa kovalla äänellä sama laulu. Sopii kolmevuotiaillekin ja sävel on ihan itse helppo keksiä.

      4. piirileikki Vanha maalipurkki
      "Vanha maalipurkki olan takaa kurkki. Sininen vai punainen on väri sen pensselin?"

      Lapset istuvat piirissä kasvot piiriin päin. Yksi lapsi kiertää sininen ja punainen pensseli kädessä piirin takana Ja kun laulu loppuu pysähtyy hän jonkun taakse ja valitsee toisen pensselin, jolla koskettaa edessä olevan selkää. Lapsi yrittää arvata värin ja jos arvaa saa jatkaa. Sävelen voi keksiä itse tai vain loruna. Ja tämä sopii kolmevuotiaille, mutta kannattaa ensin kerrata vähän päävärejä. Pensellit voi ohjaaja askarrella kartongista.

      5. "Pomperipossa"
      "Hyppikää pomppikaa, sinne tänne, sikin sokin. Noita pomperipossa tulee"

      Tarvitaan rumpu ja peitto. Ohjaaja soittaa rumpua. Sävelen voi keksiä itse tai vain lausuu loruna. lapset liikkuvat vapaasti huoneessa Kun sanotaan, Noita Pomperipossa tulee, lapset menevät kyyryyn ja peittävät silmänsä. Ohjaaja peittää yhden lapsen peitolla ja lopuksi lapset saava arvata kuka peiton alla on, kenet Pomperipossa vei. Leikki leikitään niin monta kertaa, että kaikki ovat saaneet olla peiton alla. Tämä leikki voi olla kolmivuotiaista pelottava ja siksi sopii isommille.

      6.Bingo laululeikki muunnettuna, Konna
      Iso musta kissa istuu ikkunalaudalla muunnettuna... muutetaan näin

      Pieni vihreä sammakko hyppeli metsälammella.
      Pieni vihreä sammakko hyppeli metsälammella.
      Pieni vihreä sammakko hyppeli metsälammella.
      Ja konna oli sen nimi.
      koo oo än än aa, koo oo än än aa, koo oo än än aa
      ja konna oli sen nimi.
      koo oo än än aa KONNA

      7. Syksy
      Lehdet lentää, lehdet lentää, syksy jo on. Lehdet lentää lehdet lentää, syksy jo on.
      Lauletaan ja tanssitaa ja heilutetaan värillisiä huiveja.
      Talvella valkoisilla liinoilla, Lumi lentää, lumi lentää talvi jo on.
      Sopii kolmevuotiaille. Sävel on helppo ja sen voi itse keksiä jos ei ole kuullut.

      8. Jumppaa Ukko- Nooan nuotilla
      Kädet ylös, kädet alas kädet sivuille. Sitten kädet korviin, sitten kädet varpaisiin. Kädet ylös, kädet alas, kädet sivuille.

      Ja tässä lisää vinkkejä syksyyn.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/3554159

      • Kiitos kauheesti!

        Autoit enemmän kuin mitä pyysin :) kiitos paljon!


      • Kiitos kauheesti! kirjoitti:

        Autoit enemmän kuin mitä pyysin :) kiitos paljon!

        Hauskaa työpäivää vaan sinulle ja kiva jos oli apua. Minulla on paljon vuosien varrella kerättyjä leikkejä, noi on helpoimmasta päästä selittää ja vaatii vähemmän nuottikorvaa. Yksi sormileikki on myös minun suosikkijani. Ja sopii hyvin kolmevuotiaillekin. "Viisi pientä ankkaa lähti leikkimään, vuorten taakse kauas pois...." Siinä on helppo sävel ja todella kaunis laulu ja sopii äiti-lapsi ryhmäänkiin.


    • Täs olis yks

      käviskös: Pieni undulaatti

      Olen pieni undulaatti vain(räpytä käsiä niinkuin siipiä)
      ja aina niin nälkäinen(hiero mahaa, niinkuin olisit kauhean nälkäinen)
      mun koti väki(piirrä talo sormilla samalla kun laulat)
      mun koti väki(piirrä talo sormilla samalla kun laulat)
      on niin saita(laita kädet puuskaan)
      ne syöttää silliä ainaa vaan(laita käsi suoraksi eteenpäin)
      mut sitää et haluaa(tee ristin merkki käsillä)
      vaan haluaisin(nyökytä päätä)
      vaan haluaisin(nyökytä päätä)
      cocacolaan ja jätskin(esitä juovasi ja syöväsi jäätelöä)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe