Kansa vaan lihoo...

FrozenCorpse

Noniin, nyt alkaa tulla mulla rajat vastaan. Nykyään pitää ottaa koko 32, kun ennen meni 34-36, koska vaatemerkintöjä on jälleen suurennettu. Näinpä jossain sellaisenkin, että 36-38 XS, 40-42 S, 42-44 M....
Siis haloo, kohta ei varmaa myydä enää alle 38 kokoisia vaatteita?

5

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatturi

      Ettei tuo XS 36-38 vaate vaan ollut espanjalainen/italiainen tms merkki? Siellä nuo vaatteiden koot menee vähän erilailla. Vaatteissa koot vaihtelee nykyään kyllä aika lailla. Kerran ostin samalla kertaa housut kokoa xs ja takki oli kokoa L ja nyt ostamani takki oli 34 kokoa. Paino ei ole muuttunut tällä välillä yhtään. Toisaalta harmittaa nuortenosastojen jotkut ihan perustopit, jotka ovta niin tiukkoja, että navankin paikka näkyy kankaan läpi. Ei ihme, jos normaalivartaloinen nuori tuntee olevansa lihava :/

      • FrozenCorpse

        Ihan suomesta ostettu perusvaate ja ihan eu-kokoluokan mittojen mukaan.


    • Mittani pysyneet samana, mutta kokoni isontunut!

      Minä olen huomannut ihan päinvastaista. Vaikka olen ollut saman painoinen ja mittainen jo pitkään (olen vähän alle kolmekymppinen), on kokoni mennyt parin viime vuoden aikana kummallisella tavalla ylöspäin. Viimeisin outo kokemus oli, kun ostin itselleni villakangastakkia H&M:ltä. Jouduin ottamaan koon 38, vaikka muutamien vuosien takaiset edelleen käytössä olevat takkini ovat kaikki 34, jokunen kokoa 36. Hyvänä esimerkkinä 10 vuotta sitten Vero Modasta ostamani villakangastakki, joka istuu loistavasti ja on kokoa 34. Vertasin takkeja, ja kas kummaa, ne ovat samankokoiset (malli on molemmissa hyvin samanlainen joten niitä on helppo verrata!).

      Karkeasti voin omien kokemuksieni perusteella sanoa, että 10 vuoden takainen koko 34 on nykyisissä kokomerkinnöissä 38. Siitä olen siis edellisen kanssa samaa mieltä, että ei mikään ihme että nykyisin yhä enemmän hoikat nuoret tytöt kokevat olevansa lihavia, kun vaatteiden mitoituksia pienennetään, ja normaalipainoiset joutuvat ostamaan XL-kokoa, hoikat/laihat M-kokoa ja ainoastaan anorektisen laihat mahtuvat pieniin XS/S-kokoihin.

      • ,,,

        Yleisesti ottaen vaatekoot ovat todellakin pienentyneet viime vuosina, siitä on joskus ollut lehdissäkin jotain mainintaa (EU-standardit). Muutamia vuosia sitten ostetut 32-34-kokoiset vaatteet kyllä mahtuvat päälle, mutta nyt saman tuotemerkin vaatteista pitäisi valita koko 38.

        Tiedä sitten, mistä ketjun aloittaja rättinsä ostaa mutta tuo juttu on kyllä täyttä bullshittiä.


      • Kyllä kansa lihoo
        ,,, kirjoitti:

        Yleisesti ottaen vaatekoot ovat todellakin pienentyneet viime vuosina, siitä on joskus ollut lehdissäkin jotain mainintaa (EU-standardit). Muutamia vuosia sitten ostetut 32-34-kokoiset vaatteet kyllä mahtuvat päälle, mutta nyt saman tuotemerkin vaatteista pitäisi valita koko 38.

        Tiedä sitten, mistä ketjun aloittaja rättinsä ostaa mutta tuo juttu on kyllä täyttä bullshittiä.

        eli että kansa lihoo ja kasvaa kokoa joten tuottajien/kauppiaitten tarjontakin sen mukana. Käyn shoppailemassa viikottain ja kyllä siellä (jopa Henkka mukaanlukien) alkaa olla niin että oikeelle XS mittaiselle (157cm/45kg) ei vaatteita enää tehdä. Tai Henkalta saa kyllä joskus XXS (32) mutta ne on vähän turhan nuorta pissis mallia yleensä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe