Ostin kesällä napavaihteisen Tunturi Pregon (7 vaihdetta) käyttöpyöräksi koska liikkeessä sanoivat että se on hyvä peruspyörä ja se näyttikin ensisilmäyksellä ihan asialliselta.
En ehtinyt käyttää sitä kuin vajaan kuukauden verran ja sinäkin aikana siinä oli ongelmia. Ihmettelin miksi välillä kuuluu hankaava ääni ja polkimet eivät tuntuneet liikkuvan ihan vapaasti. Syy löytyi ja johtui siitä että suojus oli asennettu liian ulos vaikka sen olisi pystynyt asentamaan myös toisiin kiinnitysreikiin.
Siirsin sen sitten itse lopulta toiseen kohtaan ja kun kävin myöhemmin liikkeessä valittamassa tästä asiasta (toisen asian yhteydessä) he vain väittivät että se kuuluu asentaa siihen kohtaan missä se alunperinkin oli. Ei tasan varmasti kuulu, mutta harvassa ovat ne myyjät jotka myöntäisivät virheensä.
Seuraavaksi rupesi kuulumaan naksahtava ääni kun polki hieman raskaammin. Syy selvisi ja polkimen laakeri oli ilmeisesti viallinen. Tämän myyjäliike vaihtoi mukisematta.
Kului muutama viikko ja kaikki meni osapuilleen hyvin lukuunottamtta sitä että vaihteet jotenkin jumiutuivat toisinaan eivätkä vaihtaneet vaikka käänsin vaihdevivusta. Tämän jälkeen huomasinkin seuraavaksi että takarengas tyhjenee itsekseen noin viikon välein.
Vaihdoin etu- ja takarenkaan venttiilit keskenään nähdäkseni olisiko vika mahdollisesti venttiileissä. Ei ollut, vaan takarengas tyhjeni edelleen. Otin takarenkaan irti ja irrottaessani pyörää sain huomata että liikkeessä oli vedetty pultit niin kireälle että oli hyvä kun sai ehjänä irti.
Metallisilppua oli kierteessä jonkin verran ja mietinkin että oliko metallisilppu peräisin akselin valmistusvaiheesta vai siitä että mutteri oli vedetty älyttömän tiukalle. Otin sitten takarenkaan pois ja laitoin sisärenkaan lavuaariin hieman pumpattuna jotta näkisin missä vuotokohta oli.
Sitten vein renkaan liikkeeseen ja pyysin uutta tilalle, mutta eivät suostuneet antamaan maksutta koska "muuten saisivat paikata koko ajan rikkinäisiä kumeja". Ihmettelen suuresti tätä, sillä koska en ole ehtinyt ajaa pyörää vielä kunnolla edes sisään, niin väittivät vain että sinne väliin on voinut joutua hiekkaa joka olisi aiheuttanut rikkoutumisen.
Sitä en kylläkään usko koska rengas ei ole tyhjentynyt missään vaiheessa eikä hiekka itsekseen sinne väliin mistään pääse. Sen sijaan kun otin renkaan pois vaikutti siellä välissä olevan ennestään jotakin pientä pölyä/roskaa joka olisi voinut aiheuttaa puhkeamisen jos seassa oli jokin terävä sirpale tms.
Koska en enää jaksanut ruveta väittelemään asiasta maksoin uuden sisärenkaan itse. Ongelmat eivät kuitenkaan loppuneet tähän vaan pyörä on edelleen ajokelvoton erinäisten takanavan säätöongelmien takia koska säädöt on joko tehtaalla tai liikkeessä tehty pieleen.
Varmaa on kyllä se että seuraavan (erimerkkisen!) pyörän ostan jostakin pienestä erikoisliikkeestä enkä mistään kauppakeskuksen urheiluliikkeestä koska porukka joka siellä pyöriä myy on enimmäkseen ammattitaidotonta eikä ymmärrä pyörähuollosta mitään.
Ostin uuden pyörän nimenomaan sen takia että olin kyllästynyt huoltamaan vanhaa maastopyörääni jonka ketjut ja rattaavat vaativat säännöllistä huoltoa, mutta tämän pettymyksen jälkeen kaduttaa että myin sen pois sillä se toimi kuitenkin aina ja oli helppo huoltaa vaikka se ei jokapäiväisenä käyttöpyöränä ollut maailman kätevin.
Negatiiviset kokemukset Tunturi Pregosta
10
11332
Vastaukset
- samoja kokemuksia
ainakin tuo pyöräkauppiaiden "palvelualttius", on aika läheistä sukua joillekin autokauppiaille tms. Takuun kattamia vikoja ei ole, vaan kaikki ovat asiakkaan syytä ja aiheuttamia, joten näitä takuu ei koske. Monessa "pyöräliikkeessä" pää menee tosiaan pyörälle, koska selviä vastauksia ei saa, tuotteista puuttuu usein hinnat ja hinta määräytyy asiakkaan potentiaalisen "maksukyvyn" mukaan. Tuollaisista mulkuista jälleenmyyntiliikkeissä/stä ja palvelusta esim. takuun kanssa kannattaa kyllä ehdottamasti antaa palautetta maahantuojalle tai valmistajalle suoraan.
- Börje 321
Itse olen varmaan menneen kesän aikana koonnu lähemmäks parikymmentä Tunturin Pregoa, 3- ja 7-vaihteisia sekä miesten että naisten malleja. Lisäksi heidän hybrideitään. Yhteensä plus sata keskiarvoltaan ns. halvemman keskiluokan pyörää (7-vaihteisena lähelle sitä). Mukana siis jokunen kalliimpikin. Ensin haluan sanoa noista renkaista. Tuolta tosiaan löytyy usein kuin vaihtelee asiakkaiden renkaita uusiinkiin pyöriin, niin sellaista kumirouhetta sisä- ja ulkokumin välistä. Maastopyörästäni oon löytänyt vielä kosteutta viikon siitä sadekelistä. Muuten takuun piiriin ei kuulu kuluvat osat! Näitä on mm. renkaat (sisä/ulko), vaijerit ja ketjut. Noi nyt äkkiseltään tuli mieleen. Nämä käsittääkseni pätee melkolailla kaikkialla. Erittäin harvoin tehdään poikkeuksia. Sit puhuit käsittääkseni ketjusuojasta? Tunturin mallit tulee lähes koottuina ja liikkeen tehtäväksi jää lähinnä tankon suoristaminen ja polkimien kiinni laittaminen. Lisäksi ns. luovutushuolto jossa tarkistetaan kaikki oleellisten osien kireydet sekä säädöt. Jolloin tuota silloin tällöin kuuluvaa ääntä ei ole todennäköisesti liike aiheuttanut. Toki tuo olisi mennyt silloin takuun piikkiin jos olisit vieny huollettavaksi. Noihin pultteihin vielä sen verta... Tehtaan jäljiltä niissä ei ole mtn öljyä joten kiristäminen aiheuttaa pientä metallimurua. Ainoa mihkä en sano juuta enkä jaata on tuo sinun ja myyjän keskustelu jälkeen päin siitä suojasta... Nythän on sekin todistettu että ASIAKAS ON USEIN VÄÄRÄSSÄ. Tällein ihan kevennyksenä. Nuo on niin sellaisia juttuja että taas se yksi kuva kertois enempi kuin tuhat sanaa. Toivottavasti tästä viisainnuit, etkä YHDEN myyjän oletusarvoisesta kommentista ottanut nokkiisi. Muutenhan tuo tähän mennessä ainoa oikea reklamointi kerta on mennyt ihan pykälien mukaan.
Ps. 7-vaihteisen Nexuksen säätö lyhyesti.
1. Vaihda kahvasta vaihde neloselle.
2. Tarkista takanavasta ylhäältä päin katsottununa että kaksi keltaista pistettä kohtaa.
3. Vaihdekahvan vaijerin juuresta pyörittämällä saat nämä pisteet kohdalleen.
4. Nyt pitäisi toimia. Kokeile! Jos ei niin suihkase vähän öljyä takanavan liikkuviin osiin ja liikuttele. Jos ei tämäkään vielä auta niin on melkein reklamoitava. Pari noita on tänä kesänä vaihdettu. Toisaalta voi tulla tuosta vaijerin venymisestäkin noita vaihtamisongelmia.- alkup. Maantiepyöräilijä
Koneella kootuissa halpakiekoissa on välillä metallipurua sisällä. Se syö sisärenkaan nopeasti, jos palanen sattuu olemaan iso. Näitä on kyllä vaihdettu takuuseen, jos näyttö on.
- RAL
Minulla on Tunturi Prego 3 napavaihteinen. Osaisiko joku neuvoa mistä johtuu sellainen että reippaammin polkiessa vaihde pompahtelee hetkittäin pienemmälle vaihteelle ja takaisin? Aluksi ihmettelin että mikä siellä takarummussa rusahtelee ja antaa hetkittäin periksi.
- Säätöä
Vaihdevaijerin säätö on pois kohdaltaan. Katso ohjekirjasta ja säädä.
Epämääräisesti toimivilla vaihteilla ei saa ajaa, menee koko pakka pilalle. Jos et itse osaa säätää, käy pyöräkorjaamolla. _Jokainen_ pyöräkorjaaja osaa hoitaa tuon alle minuutissa. - RAL
Kiitoksia "Säätöä". Netistä löysinkin ohjeen http://kotisivut.ainaratkaisu.fi/service/xpublisher/files/4134.pdf
Sivulla 32. Pitääpä yrittää säätää.
- raskassoutuinen
Napavaihteisiin en koske ja kun tuo mun vanha vaihteeton peruspyörä leviää, niin se oli viimeinen vaihteeton peruspyörä. Jouduin ostamaan siihen uuden takapyörän, kun aiemman oli rattijuoppo rusikoinut pihassa peruutellessaan. Viidenkympin vahingon takia on turha vakuutuslaitokselle ilmoitella, eikä noilta juopoilta omiaan takaisin saa, mitä särkevät. Se uusi kesti just sen aikaa, ettei mennyt enää takuuseen, joten taas piti kaivella taskujaan. Sit kun toi uus poksahtaa, niin pyörä lähtee romujen sekaan. Kyllä sen pitää olla pyörässä kunnon ratasvaihteet. Kevyitä polkea, eikä niissä ole takanapaa, jonka levitessä pitää ostaa koko takapyörä, koska paskaa ei kannata korjata.
- dfdfdgfd
Ratasvaihteissakin on halpaa kuraa, kunnolliset ovat sitten eri asia, kuten napavaihteissakin: rohloff.
- 9776668
dfdfdgfd kirjoitti:
Ratasvaihteissakin on halpaa kuraa, kunnolliset ovat sitten eri asia, kuten napavaihteissakin: rohloff.
jjkjkkhkh
- Vinkuvasika
Minä olen valittanut ammatikseni jo puolet iästäni ja hyvin pyyhkii. Välillä osansa saavat autokauppiaat, välillä pyöräkauppiaat, toisinaan torimyyjät ja aina torstaisin bussikuskit. Hirmu hieno harrastus. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854