Voih.
Olen naisvaltaisella alalla ja parhaillaan opiskelen tulevaan ammattiini. Nykyään olen työssäni lähes ainoastaan naisten kanssa tekemisissä, ennen olin miesvaltaisella alalla työssä ja olen siis itse nainen.
Musta on käsittämätöntä miten kateellisia naiset ovat toisilleen! Vai mitä se on, että puhutaan ja haukutaan toisia selän takana!? Miksi ei anneta suoraa palautetta, kun tämä asiakin mistä juorutiin, liittyi suoraan tehtävän tekoon, jossa oli tarkoitus antaa palautetta!?
Sitten hymyillään vaan toisille kasvotusten ollessa..
Omassa pikkuporukassa arvostellaan toisia, niitä tietenkin, jotka eivät ole paikalla.
Ja naisten porukassa on ehdottomasti oltava samaa mieltä yleisen porukan mielipiteen kanssa, jos aiot olla suositttu, jos sanoo jotain ääneen eriävän mielipiteen, niin sinut lähes ignoorataan.
Eräs nainen sanoi minulle, "et sä voi noin hei ajatella", meni hiljaiseksi ja jatkoi toiselle oman mielipiteensä perustelua, kun itse olin hänen kanssaan eri mieltä... Heh.
Miksi en voisi olla eri mieltä??
En huomannut miesten kanssa työskennellessä olevan keskinäistä kateutta tai arvostelua...
naiset kateellisia?
36
2952
Vastaukset
- tuunari
ei tarvi tulla miesten alalle pilamaan ilmapiiriä.
- ...........................
pahoittaa mieltäsi, mutta usein ihminen ei tajua että sen jutut on esim. tyhmiä tai noloja...
Ajattelee aina että muut ovat syyllisiä ja itse "olen cool" tyyppi...
Mutta miten toiset sitten sinut näkevät. Ei se ole välttämättä kateutta.
Nämä kertomuksen ovat aina yksipuolisia.. - neito 1870-luvulta(aave)
Harhaluulo on se,että naisten välinen kateus ja kitkat johtuisivat ulkonäköasioista.Useimmat ovat valtavirran kaunottaria ja erottuminen vaatii melkein keinotekoisuutta,kuten radikaalia hiusvärjäystä/hiuslisäkkeitä/extroverttiä muotia.Monet tummat haluavat olla tummia ja vaaleat haluavat olla vaaleita.Jos ihastelee vanhojen elokuvatähtien vartaloita,huomaa miten kameralla on kikkailtu ja vinkkeleillä huijattu mittasuhteita.Esim. povipommeus on huuhaa-ammatti.
- Yks nainen.
edellyttää aina valtaapitävien mielistelyä. Olen nainen ja havainnut että joillakin työpaikoilla sallitaan huonoa käytöstä. Aina pitää hymyillä, mielistellä, nauraa miesten törkeille sovinistisille jutuille,mielistellä vanhoja naisia, kehua vanhoja naisia, vaieta epäkohdista....ja keskittyä hakemaan uusia työpaikkoja.
Huonoissa työpaikoissa ei kannata olla. Firman yleinen ilmapiiri kertoo mielestäni aika paljon. Hyvässä työpaikassa ei nälvitä ketään, ei edessäpäin eikä takanapäin. Olen itse ollut sekä nais- että mievaltaisessa työpaikassa ja kyllä miehet ovat ihan yhtä kateellisia ja inhottavia kuin naisetkin. Miehet nälvivät myös nuorempia miehiä tai akateemisia miehiä. Ja tietysti naisia.
Itse viihdyin parhaiten luovilla aloilla, sellaisissa työpaikoissa, missä mennään eteenpäin eikä poljeta paikalla. - nainen jok ei tajua!
mistä sitten naisten välinen kitka johtuu?
Miksi sitä edes on? Naiset pelaa liian vähän yhteen, verkostoituu ja on todella toistensa puolella. - yks nainen.
nainen jok ei tajua! kirjoitti:
mistä sitten naisten välinen kitka johtuu?
Miksi sitä edes on? Naiset pelaa liian vähän yhteen, verkostoituu ja on todella toistensa puolella.Luin yhden väitöskirjan, jossa oli hoitoalalla työskentelevien naisten kokemaa työpaikkakiusaamista. Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi, sh-harjoittelija, mutta yhtä lailla myös kokenut ja pätevä hoitaja.
Työpaikan hierarkkiset rakenteet oli yksi selitys, eli kun naisten tekemää sh-työtä ei arvosteta niin he alkavat kiusaamaan toisiaan. Olen itse kokenut samaa, en tosin ole ollut hoitoalalla.
Vanhemmat naiset purkivat omaa pahaa oloaan nuorempiin naisiin.
Tasa-arvoisessa firmassa, missä on sekä naisia että miehiä ja hyvä yhteishenki, naiset tulevat myös keskenään paremmin toimeen. Varmaan syynä yleinen viihtyminen.
Olen myös ollut miesvaltaisella matalapalkka-alalla ja voin sanoa että kyllä ne miehetkin osaavat ivata nälviä ja puhua pahaa toisista takanapäin. Jälleen kerran, kun työtä ei arvosteta..niin henkilökunta alkaa kiusaamaan toisiaan.
Perinteiset naisten konttorityöt ovat myös pitkäveteisiä ja aliarvostettuja ja sen vuoksi naiset nokkivat toisiaan...
Sellaiset naiset joita arvostetaan töissä tulevat toimeen myös muiden naisten kanssa.
Myös naisten toimenkuvat saattavat edistää kiusaamista, jos ei tarvitse tehdä yhteistyötä toisten naisten kanssa, ts. oman työn lopputulos ei riipu yhteistyöstä, niin siinä on suuri vaara että on huono henki.
Ideaalityöpaikassa on sp-jakauma noin 50/50, toimenkuvat mielekkäitä, yhteistyötaidot vaikuttavat työssä pärjäämiseen, ihmiset ovat mukavia niin kaikki viihtyivät. Olen itse ollut sellaisessa. - mummomuori*
yks nainen. kirjoitti:
Luin yhden väitöskirjan, jossa oli hoitoalalla työskentelevien naisten kokemaa työpaikkakiusaamista. Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi, sh-harjoittelija, mutta yhtä lailla myös kokenut ja pätevä hoitaja.
Työpaikan hierarkkiset rakenteet oli yksi selitys, eli kun naisten tekemää sh-työtä ei arvosteta niin he alkavat kiusaamaan toisiaan. Olen itse kokenut samaa, en tosin ole ollut hoitoalalla.
Vanhemmat naiset purkivat omaa pahaa oloaan nuorempiin naisiin.
Tasa-arvoisessa firmassa, missä on sekä naisia että miehiä ja hyvä yhteishenki, naiset tulevat myös keskenään paremmin toimeen. Varmaan syynä yleinen viihtyminen.
Olen myös ollut miesvaltaisella matalapalkka-alalla ja voin sanoa että kyllä ne miehetkin osaavat ivata nälviä ja puhua pahaa toisista takanapäin. Jälleen kerran, kun työtä ei arvosteta..niin henkilökunta alkaa kiusaamaan toisiaan.
Perinteiset naisten konttorityöt ovat myös pitkäveteisiä ja aliarvostettuja ja sen vuoksi naiset nokkivat toisiaan...
Sellaiset naiset joita arvostetaan töissä tulevat toimeen myös muiden naisten kanssa.
Myös naisten toimenkuvat saattavat edistää kiusaamista, jos ei tarvitse tehdä yhteistyötä toisten naisten kanssa, ts. oman työn lopputulos ei riipu yhteistyöstä, niin siinä on suuri vaara että on huono henki.
Ideaalityöpaikassa on sp-jakauma noin 50/50, toimenkuvat mielekkäitä, yhteistyötaidot vaikuttavat työssä pärjäämiseen, ihmiset ovat mukavia niin kaikki viihtyivät. Olen itse ollut sellaisessa.olla vinha perä.
Todellakin kun ajattelee sitä kuinka arvokkaaksi kokee työnsä ja tehtävänsä, antaa myös sitä itseluottamusta. Silloin ei ole tarvetta nokitella toisia, eli polkea alleen joku päästäkseen itse ylemmäs.
Et muista kenen väikkäri tämä oli? Olisi mielenkiintoista tutustua tähän enemmän.
- kfaö:c
Tere tere.
Tässä nyt taas jälleen kyseessä yhteiskunnallinen naiskuva, josta olet moneen otteeseen aivan tarkoituksella jauhanut.
Naisten keskinäinen kateus ja työilmapiirin pilaaminen johtuu pitkälti siitä, että naiset mittaavat omaa ihmisarvoaan sen perusteella miltä näyttävät, mikä taas puolestaan saa tämän kateus-ilmiön.
Oiva tapa viedä naisten huomio olennaisilta asioilta - Keskittää se turhiin asioihin, kuten ulkonäköön.
Murtakaa yhteiskunnallinen naiskuva, muuta en toivoa osaisikaan. - näin on näreet
Suomessa ei saa olla oma itsensä, puhumattakaan että olisi tyytyväinen itseensä ja työtulokseensa. Naiset ovat usein selkäänpuukottajia, mutta kyllä löytyy kateellisia miehiäkin ainakin silloin, jos nainen on ajamassa miehen aseman ohi. Parhaansa kaikki kateelliset tekevät nujertaakseen menestyjän itsetunnon. Itse olen ylpeä itsestäni ja siitä, että uskallan olla eri mieltä asioista ja sanoa sen ääneen.
- työ antaa tilaisuuden
Niinhän sanotaan, että parasta olisi, jos työyhteisössä olisi sekä miehiä että naisia.
Olen itsekin työyhteisössä, jossa pari todella aggressiivista, vanhempaa emäntää määrää kaikesta, myös puheoikeudesta. Kun toimin töissä normaalisti, kuten hyvillä työntekijöillä on tapana, tädit rähjäävät (selän takana) kuin reviiriään puolustavat vartiokoirat. Päätin kokeeksi vain hymyillä ja olla samaa mieltä niin paljon kuin sieluni pystyi sietämään, mutta eivät tädykät tästäkään tykänneet. He kokivat sen vittuiluksi ja niskotteluksi! Sama tohina jatkuu siis jokatapauksessa. Jotain varmaan kertoo sekin, että kaikki uudemmat ja nuoremmat saavat saman kohtelun.
Ehkä ilmiössä on kyse henkisesti epäkypsiksi jääneistä ihmisistä, jotka kärsivät epämääräisestä sisäisestä tyhjyydestä. Normaaliin kanssakäymiseen toisten kanssa kykenematön voi nähdä työn mahdollisuutena pelailla ihmisillä, kilpailla, todistaa etevyytensä, kokea ylemmyyttä ja alentaa muita. Töissä voi yrittää vakuuttua omasta merkityksellisyydestään edes työnantajalle, jos muutoin tuntuu, ettei merkkaa mitään. Muissa sosiaalisissa kuvioissa tähän kaikkeen patsasteluun ei yleensä ole mahdollisuutta. - .
Kateellisia? Sinä siis olet niin erityinen, että kaikki naiset kadehtii sinua ja siksi kohtelee sinua huonosti? Mikä sinussa sitten on niin erityistä, että kaikki naiset on sinulle kateellisia? Suonet anteeksi pienen epäilykseni... Naiset osaa olla narttuja, mutta ei se musta ole kateellisuutta. Minä olen ainakin ilkeä ainoastaan sellaisia ihmisiä kohtaan, joista en pidä ja heille en ole vähääkään kateellinen. Ja niitä naisia joita kadehdin kohtelen ihan ystävällisesti saatan kehuakin siitä kadehtimastani asiasta.
Toisaalta minäkin olen töissä naisvaltaisella alalla ja ihan varmasti sanon mielipiteeni, vaikka olisi kuinka monta ihmistä eri mieltä, enkä ole huomannut sen aiheuttavan mitään negatiivista. Tietenkään en tiedä mitä he selkäni takana puhuvat, mutta ei ainakaan ole mitenkään huonosti kohdeltu. Ehkä ongelma onkin siinä, että haluat olla suosittu? Ole vain oma itsesi.
Ihan yhtä lailla miehet kadehtii, he vain reagoivat eri tavalla.- --------------------------------------
Asenne on ainakin kuin yleensä naisilla siellä.
Oma mielipiteeni on se, että töissä kohdellaan ihmistä/työtoveria hyvin vaikka vapaa-ajalla ei kyseisen ihmisen kanssa tahtoisi olla missään tekemisissä.
Mutta minä olenkin miesvaltaisella alalla, on siellä hiukan erilainen meno omiin sairaalavuosiini verrattuna.
Naisten aloilla on näitä kuuluisia pikkupomoja ja kuppikuntia yllin kyllin, ihan kuvottaa ajatellakin niitä aikoja. Oli siinä taitoa pysytellä puolueettomana, huh huh. - en ymmärrä naisia
en koe olevani erityinen, enkä ole tämän keskustelun kohde minkä aloitin. tilanne: olin syömässä tänään ja olin hiljaa tämän naisten käymän pöytäkeskustelun ajan, koska en ymmärtänyt mistä moinen käytös johtui, mietin onko se kateellisuutta?
oman mielipiteen sanominen taas toiseen asiaan, joka erosi yleisestä mielipiteestä, sain vastauksen etten voi ajatella noin.
miksi en? johan ajattelin! - yks neuvo vaan.
en ymmärrä naisia kirjoitti:
en koe olevani erityinen, enkä ole tämän keskustelun kohde minkä aloitin. tilanne: olin syömässä tänään ja olin hiljaa tämän naisten käymän pöytäkeskustelun ajan, koska en ymmärtänyt mistä moinen käytös johtui, mietin onko se kateellisuutta?
oman mielipiteen sanominen taas toiseen asiaan, joka erosi yleisestä mielipiteestä, sain vastauksen etten voi ajatella noin.
miksi en? johan ajattelin!Ne naiset ovat inhottavia sulle sen takia että miettisit mitä olet tehnyt väärin tai mitä vikaa sinussa on...
älä syytä itseäsi. Olitpa millainen tahansa niin ne keksivät jotain vikaa sinusta.
Ilkeitä ihmisiä,kannattaa varoa. Ota etäisyyttä, hoida työsi ja mieti haluatko jäädä sinne. Jos olet nuori, suosittelen työpaikan vaihtamista. Ei epäviihtyisässä työpaikassa kannata olla. - mummomuori*
en ymmärrä naisia kirjoitti:
miksi en? johan ajattelin!että joku johtuu kateellisuudesta. Ikävä kyllä silloin nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Ilmiö, josta puhut, on erittäin tuttu. Se ehkä johtuu monesta asiasta, vaikeaa on päätellä mistä, koska tietoja puuttuu.
Johtamiskulttuuri on yksi, eli kuinka on annettu työntekijöiden käyttäytyä ilman että siihen esimies puuttuu. Kuinka työpaikalla on totuttu tekemään, kun henkilöristiriitoja ilmenee. Lakaistaanko ne maton alle ja odotetaan että asettuu? Vai otetaanko ne julkiseen keskusteluun? Vai jutteleeko esimies yksittäin ja tarvittaessa järjestää yhteisen juttutilaisuuden?
Toinen aspekti on, että naiset eivät osaa ilmaista suoraa aggressiota vaan meidän käyttäytymiseen vaikuttaa epäsuora aggressio. Pelkäämme poikkeavia mielipiteitä, koska se erottaa ryhmästä. Naiset ovat ryhmä keskeisempiä kuin miehet. Me tarvitsemme lauman ja pidämme laumaa koossa.
Väitän että tämän vuoksi monella naisella ns. vuorovaikutustaidot ovat heikkoja. Vaadimme että ollaan aina samaa mieltä, ja samalla meillä on ”pimeä” johtaja jota seurataan. Ikävä kyllä, siihen valitaan tavallisesti mies, koska hän ei kilpaile muiden miesten huomiosta. Tai sitten nainen, joka ei myöskään kilpaile miesten huomiosta. Ellei tällaista löydy, ollaan jatkuvassa kilpailu tilanteessa.
Jos tämä naislauma on oppinut edes jotain vuorovaikutuksesta ja porukassa toimimisesta, ei synny kuvaamaasi tilannetta. On vain joukko fiksuja, kasvukykyisiä ihmisiä.
Kateus on liian helppo selitys – ja aika itsekäs. Osaamattomuus ja ymmärtämättömyys on ehkä lähempää totuutta! - sivupersoona.
mummomuori* kirjoitti:
että joku johtuu kateellisuudesta. Ikävä kyllä silloin nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Ilmiö, josta puhut, on erittäin tuttu. Se ehkä johtuu monesta asiasta, vaikeaa on päätellä mistä, koska tietoja puuttuu.
Johtamiskulttuuri on yksi, eli kuinka on annettu työntekijöiden käyttäytyä ilman että siihen esimies puuttuu. Kuinka työpaikalla on totuttu tekemään, kun henkilöristiriitoja ilmenee. Lakaistaanko ne maton alle ja odotetaan että asettuu? Vai otetaanko ne julkiseen keskusteluun? Vai jutteleeko esimies yksittäin ja tarvittaessa järjestää yhteisen juttutilaisuuden?
Toinen aspekti on, että naiset eivät osaa ilmaista suoraa aggressiota vaan meidän käyttäytymiseen vaikuttaa epäsuora aggressio. Pelkäämme poikkeavia mielipiteitä, koska se erottaa ryhmästä. Naiset ovat ryhmä keskeisempiä kuin miehet. Me tarvitsemme lauman ja pidämme laumaa koossa.
Väitän että tämän vuoksi monella naisella ns. vuorovaikutustaidot ovat heikkoja. Vaadimme että ollaan aina samaa mieltä, ja samalla meillä on ”pimeä” johtaja jota seurataan. Ikävä kyllä, siihen valitaan tavallisesti mies, koska hän ei kilpaile muiden miesten huomiosta. Tai sitten nainen, joka ei myöskään kilpaile miesten huomiosta. Ellei tällaista löydy, ollaan jatkuvassa kilpailu tilanteessa.
Jos tämä naislauma on oppinut edes jotain vuorovaikutuksesta ja porukassa toimimisesta, ei synny kuvaamaasi tilannetta. On vain joukko fiksuja, kasvukykyisiä ihmisiä.
Kateus on liian helppo selitys – ja aika itsekäs. Osaamattomuus ja ymmärtämättömyys on ehkä lähempää totuutta!niin ymmärrät.
Tuossa aloittajan tapauksessa veikkaan että kyse on nuoresta naisesta. Nuorille naisille ollaan kateellisiä työpaikoilla.
Pääsääntöisesti naisten inhottava, epäoikeudenmukainen,kyräilevä, vihamielinen, nälvivä, ivaava tyyli on kateutta. Mikä muu siihen voisi olla syypää kuin kateus jos joku uusi,nuori nainen saa törkeää kohtelua vanhemmilta naisilta.
Naisten kateus toisia naisia kohtaan on ehtymätön luonnonvara. Miehet käyttävät sitä työpaikalla hyväksi, "hajota ja hallitse johtamistyyli"...naiset taistelevat miesesimiehen suosioista puukottamalla toisiaan selkään. Koettu on monta kertaa.
Vain riittävän älykkäät miesesimiehet ymmärtävät naisten kateuden ja osaavat puuttua asioihin.
Kaikki jotka vähättelevät kateutta ovat sellaisia joita ei kadehdita. Tai jotka sallivat itselleen kateudesta johtuvaa huonoa käytöstä työpaikalla.
Jopa oma äiti voi myrkyttää tyttärensä elämän kateudellaan. Tytär on kauniimpi ja saa isän huomiota.
Eivät naiset ole todellakaan mitään enkeleitä toisia naisia kohtaan.
En pidä siitä että jos joku nainen purkaa tänne pahaa mieltään kun saa osakseen kateutta niin sitten vielä jotkut vähättelevät asiaa.
On hirveä rangaistus joutua olemaan naisten kateuden kohteena. - Terv. eräs nainen
sivupersoona. kirjoitti:
niin ymmärrät.
Tuossa aloittajan tapauksessa veikkaan että kyse on nuoresta naisesta. Nuorille naisille ollaan kateellisiä työpaikoilla.
Pääsääntöisesti naisten inhottava, epäoikeudenmukainen,kyräilevä, vihamielinen, nälvivä, ivaava tyyli on kateutta. Mikä muu siihen voisi olla syypää kuin kateus jos joku uusi,nuori nainen saa törkeää kohtelua vanhemmilta naisilta.
Naisten kateus toisia naisia kohtaan on ehtymätön luonnonvara. Miehet käyttävät sitä työpaikalla hyväksi, "hajota ja hallitse johtamistyyli"...naiset taistelevat miesesimiehen suosioista puukottamalla toisiaan selkään. Koettu on monta kertaa.
Vain riittävän älykkäät miesesimiehet ymmärtävät naisten kateuden ja osaavat puuttua asioihin.
Kaikki jotka vähättelevät kateutta ovat sellaisia joita ei kadehdita. Tai jotka sallivat itselleen kateudesta johtuvaa huonoa käytöstä työpaikalla.
Jopa oma äiti voi myrkyttää tyttärensä elämän kateudellaan. Tytär on kauniimpi ja saa isän huomiota.
En pidä siitä että jos joku nainen purkaa tänne pahaa mieltään kun saa osakseen kateutta niin sitten vielä jotkut vähättelevät asiaa.
On hirveä rangaistus joutua olemaan naisten kateuden kohteena.Todella fiksu kirjoitus, onneksi täällä on järkeviäkin kommentoijia, eikä vain sellaisia, jotka pyrkivät aina syyllistämään aloittajaa ja kaivamaan tästä vikaa.
Sanoihan Hjalliskin vähän aikaa sitten, että naisten kanssa on vaikea työskennellä, ja hänhän tarkoitti tällä juuri sitä, että naiset ovat aina liian kriittisiä toisiaan kohtaan. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. - ei niinkään kateutta
sivupersoona. kirjoitti:
niin ymmärrät.
On hirveä rangaistus joutua olemaan naisten kateuden kohteena.Vähättely, mitätöiminen, eristäminen, taitava mustamaalaaminen, ylipäätään asiaton käytös roiskauksina päin naamaa tai hienovaraisesti selän takana. Kaikki tämä ei johdu puhtaasta kateudesta. Me kaikki tunnemme joskus katkeria tunteita, mutta useimmat osaavat käsitellä tuntojaan suht terveellä tavalla. Jatkuvasti tai usein työkaveriaan kiusaava ihminen on yleensä persoonallisuushäiriöinen. Asiantuntija ei tietenkään sanoisi näin, vaan pyöristelisi ja loiventelisi asiaa. Pers.häiriöinen toiminta ei useinkaan paljastu, koska nämä ihmiset ovat huippunäyttelijöitä, joilla on loistava tilannetaju. Harva esimies uskaltaa edes ajatella mahdollisuutta, että keski-ikäinen nainen, joka näkyvästi esiintyy työyhteisön ahkerana ja huippusosiaalisena tukijalkana, saattaisikin olla työpaikan myrkytysvastaava. Naisen tekemisiin on aina vaikeampi puuttua kuin miehen. Lisäksi nämä ongelmaleidit ovat tunnetusti herkkänahkaisia, eikä pomoilla välttämättä ole taitoa ja uskallusta lähteä tutkimaan heidän todellisia tekemisiään.
- mummomuori*
sivupersoona. kirjoitti:
niin ymmärrät.
On hirveä rangaistus joutua olemaan naisten kateuden kohteena.mitätöidä. Olen vain huomannut että sanaa käytetään vähän väärissä yhteyksissä. Kuinkahan moni käyttää sitä silloin kun haluaa epäsuorasti kehua itseään? Tai tulkitsee toisten käyttäytymisen vain kateuden kautta, koska haluaa olla kadehdittu? Eli kyse voi olla vain alentuneesta itsetunnosta.
Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. Se voidaan kääntää myös positiiviseksi, jos kerran tuokin pystyy tuohon, niin miksi en sitten minäkin?
Joskus naisten tapa viestiä on epäsuoraa. Kun ollaan kilpailutilanteessa, niin se ei ole avointa. Juuri nuo selkään puukottamiset, mitätöimiset jne. Ei sanota kasvokkain, vaan vihjataan vaikka käytöksellä. Oma kilpailunhalu peitetään, koska sitä ei pidetä sopivana naiselle.
Kun esim. uusi työntekijä tulee, hän etsii sitä omaa paikkaansa. On paljon kiinni siitä, millä asenteella se uusi ”astuu sisään”. Yhteisö reagoi välittömästi puolustamalla omaa asemaansa, sillä uusi on aina uhka jota täytyisi kuitenkin osata lieventää.
Huono käytös on vain huonoa käytöstä. Ei sitä pidä mennä selittämään kateudella, vaan se täytyy korjata. En puolusta siis vanhempia naisia, joiden osan uskon kyllä olevan kateellisiakin. Sen pohjalla voi olla riittämättömyyden, huonouden tai nöyryytyksen tunteita. Osalla se on silkkaa ahneutta ja itseriittoisuutta. Mielenkiintoista, että ns. ”nuorekkaat” syyllistyvä tähän useimmin, ainakin minun kokemukseni mukaan.
Enkä puolusta myöskään epäoikeudenmukaisuutta. On tapauksia jolloin nuori saa etuuksia ilman omaa ansiotaan, ja nuori käy kopeaksi ja alkaa halveksia vanhoja. Tästä kyllä saa huomauttaa, eikä se ole katetutta. Toisaalta voi nuorikin olla kateellinen niille vanhemmille heidän asemansa tai osaamisensa takia. Samalla tavalla aletaan sitten se mollaaminen ja kuppikuntien kasaaminen.
Olen joutunut kateuden kohteeksi, joskus aivan käsittämättömistä asioista. Jos on mahdollista, juttelen tällaiselle henkilölle ja osoitan, ettei tuollaiseen tunteeseen ole aihetta. Sen voi tehdä vaikka niin, että itse suhtautuu myönteisesti, arvostaen ja sanoo jotain kannustavaa toiselle. Siksi en ymmärrä, mitä kärsimystä se voi tuottaa?
Samoin myös esimiehet siellä työpaikoilla voivat vaikuttaa tilanteeseen.
Eri lukunsa on todella pahansuovat ihmiset ja häiriintyneet. Ei heidänkään olonsa ole mitenkään hyvä ja kun tietää että he itse luovat itselleen kärsimystä, voi tuntea vain myötätuntoa. Pysytellä vähän etäämpänä ja tiukan asiallisena turhaan provosoitumatta.. - nuori__nainen
sivupersoona. kirjoitti:
niin ymmärrät.
On hirveä rangaistus joutua olemaan naisten kateuden kohteena.Itse olin nuorin edellisessä työpaikassani, muut olivat vähintään 15 vuotta vanhempia. Kaikki olivat minulle erittäin mukavia ja käyttäytyivät lähes äitimäisesti ja holhoavasti. En koe, että kukaan heistä olisi ollut minulle kateellinen mistään. Ainakaan he eivät näyttäneet sitä, vaikka kehuivat usein ulkonäköäni. Pidän enemmän vanhempien naisten kanssa työskentelystä, sillä he ovat yleensä minua kohtaan reilumpia ja ystävällisempiä kuin nuoremmat naiset.
- aivan liikaa
mummomuori* kirjoitti:
mitätöidä. Olen vain huomannut että sanaa käytetään vähän väärissä yhteyksissä. Kuinkahan moni käyttää sitä silloin kun haluaa epäsuorasti kehua itseään? Tai tulkitsee toisten käyttäytymisen vain kateuden kautta, koska haluaa olla kadehdittu? Eli kyse voi olla vain alentuneesta itsetunnosta.
Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. Se voidaan kääntää myös positiiviseksi, jos kerran tuokin pystyy tuohon, niin miksi en sitten minäkin?
Joskus naisten tapa viestiä on epäsuoraa. Kun ollaan kilpailutilanteessa, niin se ei ole avointa. Juuri nuo selkään puukottamiset, mitätöimiset jne. Ei sanota kasvokkain, vaan vihjataan vaikka käytöksellä. Oma kilpailunhalu peitetään, koska sitä ei pidetä sopivana naiselle.
Kun esim. uusi työntekijä tulee, hän etsii sitä omaa paikkaansa. On paljon kiinni siitä, millä asenteella se uusi ”astuu sisään”. Yhteisö reagoi välittömästi puolustamalla omaa asemaansa, sillä uusi on aina uhka jota täytyisi kuitenkin osata lieventää.
Huono käytös on vain huonoa käytöstä. Ei sitä pidä mennä selittämään kateudella, vaan se täytyy korjata. En puolusta siis vanhempia naisia, joiden osan uskon kyllä olevan kateellisiakin. Sen pohjalla voi olla riittämättömyyden, huonouden tai nöyryytyksen tunteita. Osalla se on silkkaa ahneutta ja itseriittoisuutta. Mielenkiintoista, että ns. ”nuorekkaat” syyllistyvä tähän useimmin, ainakin minun kokemukseni mukaan.
Enkä puolusta myöskään epäoikeudenmukaisuutta. On tapauksia jolloin nuori saa etuuksia ilman omaa ansiotaan, ja nuori käy kopeaksi ja alkaa halveksia vanhoja. Tästä kyllä saa huomauttaa, eikä se ole katetutta. Toisaalta voi nuorikin olla kateellinen niille vanhemmille heidän asemansa tai osaamisensa takia. Samalla tavalla aletaan sitten se mollaaminen ja kuppikuntien kasaaminen.
Olen joutunut kateuden kohteeksi, joskus aivan käsittämättömistä asioista. Jos on mahdollista, juttelen tällaiselle henkilölle ja osoitan, ettei tuollaiseen tunteeseen ole aihetta. Sen voi tehdä vaikka niin, että itse suhtautuu myönteisesti, arvostaen ja sanoo jotain kannustavaa toiselle. Siksi en ymmärrä, mitä kärsimystä se voi tuottaa?
Samoin myös esimiehet siellä työpaikoilla voivat vaikuttaa tilanteeseen.
Eri lukunsa on todella pahansuovat ihmiset ja häiriintyneet. Ei heidänkään olonsa ole mitenkään hyvä ja kun tietää että he itse luovat itselleen kärsimystä, voi tuntea vain myötätuntoa. Pysytellä vähän etäämpänä ja tiukan asiallisena turhaan provosoitumatta..On oikein herttaista, että henkisen terrorin harjoittajien traumoja jaksetaan ymmärtää joka taholta. Maallikkona väitän, että kiusaajien ongelma onkin sama kuin hemmotelluilla kakaroilla: rakkautta eli ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta osoitetaan heille aivan liikaa, kun taas rajoja ei vedetä lainkaan. Niinpä kärsivä kiusaajaraukka joutuu suorastaan kerjäämään tuota puuttuvaa rajaa käyttäymällä aina vain hankalammin ja v-mäisemmin.
Kiusattujen (henkilökohtainen) ongelma on, että etäämmälle on hankala vetäytyä, kun toistuvasti tullaan sylkemään päin naamaa. Tietysti voitaisiin tulkita monen uhrin tekevän viisaasti tilaa kiusaajalleen "vetäytymällä" sairaslomille, -eläkkeille, uudelleenkoulutuksiin, kortistoihin tai muihin hommiin. Nostaako heille kukaan tästä hattua? - mummomuori*
aivan liikaa kirjoitti:
On oikein herttaista, että henkisen terrorin harjoittajien traumoja jaksetaan ymmärtää joka taholta. Maallikkona väitän, että kiusaajien ongelma onkin sama kuin hemmotelluilla kakaroilla: rakkautta eli ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta osoitetaan heille aivan liikaa, kun taas rajoja ei vedetä lainkaan. Niinpä kärsivä kiusaajaraukka joutuu suorastaan kerjäämään tuota puuttuvaa rajaa käyttäymällä aina vain hankalammin ja v-mäisemmin.
Kiusattujen (henkilökohtainen) ongelma on, että etäämmälle on hankala vetäytyä, kun toistuvasti tullaan sylkemään päin naamaa. Tietysti voitaisiin tulkita monen uhrin tekevän viisaasti tilaa kiusaajalleen "vetäytymällä" sairaslomille, -eläkkeille, uudelleenkoulutuksiin, kortistoihin tai muihin hommiin. Nostaako heille kukaan tästä hattua?Kun keskustellaan kateudesta, sinä käännät sen kiusaamiseen. Kyse on kahdesta eri ilmiöstä.
Kiusaamisen takana on monta muuta, vähän vakavampaa asiaa kuin kateus. Tässä muuten yksi esimerkki siitä, kuin kateus sanaa käytetään paikoissa, johon ne eivät oikeastaan sovi.
Eikä kiusaaminenkaan niin yksikertaisen suoraviivaista ole. Se saattaa olla vain tulehtuneita henkilökohtaisia välejä, joiden selvittely auttaa purkamaan tilanteen. Se voi olla narsistisen persoonan niin voimakasta manipulointia, että tilanteet kääntyvät aina vain pahemmiksi.
Olen itse joutunut töissä kiusaamisen kohteeksi, mutta onneksi vain yhden henkilön taholta. Hän tosin sai koko organisaation sekaisin. Mielenkiintoista on että se suoja mikä työntekijällä on, on niin vahva, ettei työntekijää voida erottaa pelkän kiusaamisen takia. Työnantaja voi olla pulassa, mikäli ao. kiusaaja nostaa oikeusjutun asiasta. Ei siinä kiusaamisen kohteilla juuri muuta jää kuin lähteä tulilinjalta pois.
Se mikä huikeinta, tämä kiusaaja itse nosti äläkän kiusatuksi tulemisesta. Onneksi oli fiksuja esimiehiä ja asia nostettiin heti yhteiselle pöydälle. Näin saimme kasattua todellisia tietoja, jotka kumosivat ao. henkilön manipuloinnin. Hänen erottamisen prosessinsa kesti muutaman vuoden.
Sitä en ole kokenut kiusaamisena, jos jotkut henkilöt eivät minusta pidä. Enkä sitäkään että minut suljetaan vaivihkaa ”porukasta” pois. He kuitenkin normaaleina ihmisinä käyttäytyvät edes näennäisesti kohteliaasti. Kyse on valtataistelusta ja porukan yhteishengestä joka pyrkii yhtenäistämään siihen kuuluvia. Kun porukan paine hellittää, on kahden kesken juttelu myös mahdollista.
Enkä myöskään koe kiusaamisena sitä että aina työyhteisöön mahtuu erilaisia persoonia. Heidän toimintatapansa ja temperamenttinsa voivat kyllä aiheuttaa konflikteja, mutta se puolestaan vaatii itsekasvatusta oppia tulemaan toimeen heidänkin kanssaan. Etenkin kun työ on ihmisten kanssa olemista, täytyy olla jo ammatillinenkin osaaminen siihen.
Eikä sekään ole kiusaamista jos jollakin eivät esim. taidot ja osaaminen riitä, vaan työkaverit joutuvat jatkuvat paikkailemaan jälkiä ja lopulta väsyvät siihen. Kyse on tuollaisen henkilön vääristyneestä minäkuvasta, ja yhteisön suojelu ei tilannetta korjaa vaan pahentaa, kunnes räjähtää.
Kannattaa olla kriittinen siitä, mitä pitää kiusaamisena ja mitä ei. Onko se vain omaa herkkänahkaisuutta, sitä että jollakulla on vain paha olla (ja ehkä hiukan kateuttakin takana) vai todellista kiusaamista. Kiusaamistilanteissa kannattaa kerätä faktatietoja mahdollisemman paljon ja pyrkiä avoimiin palavereihin.
- mies.
Olen ollut sekä mies-, että naisvaltaisilla aloilla töissä. Miesvaltaisella oli tyypillistä, että ensinnäki n oli joku "pomo", joka määräsi tahdin. Sitten muutenkin oli selvä järjestys kuka kukin oli ja minut jätettiin helposti ulkopuolelle. Naisvaltaisella alalla asioista sovittiin yhdessä ja vaikka tietysti myös erimielisyyksiä oli, niin yhteishenki säilyi hyvänä, kun asiat otettiin esille eikä haudattu muhimaan.
- miehet ..
tulevat niin paljon paremmin toimeen keskenään, niin mistä johtuvat jatkuvat sodat, ihmisten epäarvoisuus, nälänhätä jne?
- Terv. eräs nainen
Olen huomannut saman asian jo 8-vuotiaana... tytöt ja naiset kadehtivat toisiaan kuin viimeistä päivää, ja tämä johtuu huonosta itsetunnosta. Suomalaisethan eivät koskaan halua myöntää sitä, että ovat kateellista kansaa, mutta kateushan on tässä maassa kansantauti, vaikka he kuinka puolustelisivat itseään ja keksisivät tekosyitä. Naisten välisen kateuden huomaa jo monesti siinä, kun astuu ovesta ulos. Suomalaiset naiset tuijottavat minua usein vihamielisesti, ulkomaalaiset naiset eivät niinkään. Tässäkin huomaa kulttuurieron. Ja varmasti joku kirjoittaja keksii taas jonkun tekosyyn sille, miksi minua tuijotetaan Suomessa, että se on jotenkin minun syyni. Itse en kuitenkaan koskaan provosoi ketään käytökselläni enkä ulkonäölläni muuten kuin positiivisessa mielessä. Kyse on puhtaasta kateudesta.
Tässä voisi olla yksi apu suomalaisten naisten kateuteen:
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/960328?kroes_douzen
Eli suomalaisten naisten pitäisi oppia arvostamaan itseään enemmän, ja kun terve sisäinen itsetunto kasvaa, kateus vähenee. Valitettavasti monesti on kyse ääripäistä, eli joko ollaan huonoitsetuntoisia ja kateellisia, tai sitten liian "hyväitsetuntoisia" ja muututaan ylpeäksi. - Cloetta...
Ei kateellisuus ole mitenkään sukupuolisidonnainen piirre. Ei vaikka kuinka sinulla "olisi kokemusta kateellisista naispuolisista työtovereista". Tuntemuksesi ja ajatuksesi ovat omia määritelmiä ja voi olla, ettei yksikään ko. naisista ole sinulle kateellinen; selität vain heidän käytöstäään noin.
Kaikki me olemme kateellisia jostakin, myös sinä. Se, miten meistä kukakin kateellisuutensa ilmentää vaihtelee. Yleisesti voisi sanoa, että se, joka itse asiassa on oikeasti ja aidosti kateellinen, selittää mielellään muiden käytöstä kateuden piikkiin. Näin hän ikään kuin heijastaa oman kateellisuutensa toisten piikkiin. Hyvin alkeellinen mutta usein toimiva systeemi, varsinkin ihmisillä joilla itsetunto on heikko.- sivusta vaan.
No onhan se päivänselvää, että vanhemmat naiset ovat kateellisia nuoremmille naisille.
Koskaan ei päinvastoin.
Miehet huomioivat työpaikoilla vain nuoret ja kauniit naiset ja sen vuoksi vanhemmat naiset ovat kateellisia ja ilkeitä nuorempia naisia kohtaan.
Ei kukaan nuori ja kaunis nainen ole kateellinen vanhemmille naisille.
Ei jaksa tästä keskustella. Kaikki ulkopuoliset huomaavat tuon kateuden välittömästi.
Kateelliset naiset aina kiistävät kaiken.
- asiaa toisen kerran
Oletko todella sitä mieltä, että haluaisit kuulla kaiken mahdollisen, mitä työkaverisi sinusta ajattelee ja puhuu sinusta selän takana toiselle työkaverille, vaikka asia ei ole henkilökohtainen vaan työasia? Kohenisiko työilmapiiri siitä? En oikein usko..
Veikkaan, että jokaisella, joka on ollut työelämässä mukana, on ollut jotain erimielisyyksiä jonkun työkaverinsa kanssa. Kuinka moni meistä voi käsi sydämellä vannoa, etteikö olisi puhunut työkaveristaan hänen selkänsä takana?
Onko siinä jotain pahaa, jos työkaverisi purkaa mahdollista mielipahaansa toiselle työkaverille? Minä en näe siinä mitään ongelmaa. Kaikkien kaveri ei tarvitse olla. Työsi voit hoitaa vallan mainiosti ilman niitäkin. - turhaa hissuttelua
Akat lässyttävät joutavia eli psykologisoivat ja ovat h..tin "sosiaalisia" aivan liikaa.
Harva edes muistaa, että töihin mennään tekemään työtä, josta se palkka maksetaan.
Yleensä suulaimmilla emännillä on suomeksi sanottuna nupissa liikaa kierroksia. Terapointi ja tarpeen mukaan toistuvat sairaslomat rauhoittaisivat sekä heitä itseään että työyhteisöä.
Monilla työpaikkahäiriköillä on perusongelmana, ettei lapsuudenkodissa, eikä myöhemminkään ole opittu käytöstapoja. Kun todellista tseluottamusta ei ole, ei näillä ihmisillä myöskään ole varaa kunnioittaa muita ihmisiä. Ylempiä nuollaan ja nöyristellään sairaalla tavalla, mutta muita monotetaan. Esitetään jatkuvasti jotain s...tanan roolia, kerjätään hyväksyntää ja keksitään päät savuten kostoja niille, jotka pipi sielu kokee "liian tasokkaiksi" vertailukohdiksi. Tätä kehää kiertää keskivertomuijan ajatus!
Vikaa on myös suomalaisessa johtamiskulttuurissa. Kiusaamiseen ei uskalleta puuttua. Jos on pakko tehdä jotain, sanotaan uhrille, että ota sinä peili käteen, koita ymmärtää ja luoda toimiva ihmissuhde tuon (jumalattoman isoksi paisuneen) persoonan kanssa. Uhria neuvotaan myös vaihtamaan työpaikkaa. Miksi kukaan ei kerro uhrille, miten sekoboltsin kanssa kaveerataan tai edes tullaan toimeen? Pomo ei uskalla ottaa sitä riskiä, että karmeasti ihmisiä kohteleva muija ojennettaissiin ruotuun esim. antamalla potkut epäasiallisen käytösen takia.- ajattelija''
Samaa mieltä nimim. turhaa hissuttelua kanssa.
Työpaikalla on lähtökohtaisestikin erilaisia ihmisiä, koska kullakin on oma tehtäväalueensa, ja sitä hommaa hänet on palkattu tekemään (tehtävän luonteen mukaisesti). Koska työkavereita ei voi valita, heidän kanssaan pitää tulla jotenkin toimeen. Normaalit käytöstavat riittäisivät, mutta niitä ei ole tosiaan taidettu kaikille opettaa. Väistämättä eteen voi tulla tilanteita, joissa näkemykset eroavat, jolloin pitäisi pystyä rakentavassa hengessä keskustelemaan asiasta. Voi olla, että se oma tapa tehdä jokin homma ei ole ainoa oikea, vaan voi olla muitakin tapoja.
Joidenkin ihmisten luonteeseen kuuluu 'päällepäsmäröinti', jotkut taas eivät pidä liiallisesta neuvomisesta.
Luulisi, että työpaikalla riittää, että esimiehet ohjaavat ja valvovat työtä, ja työkaverit käyttäytyvät asiallisesti toisiaan kohtaan.
Kateus taitaa kuitenkin olla sellainen luonteenpiirre, että se seuraa kaikkialle mukaan. Sellainen ihminen ei vaan pysty pysymään nahoissaan, ja jälki on sen mukaista. Naiset on valitettavan usein toisilleen kateellisia, mikä halvaannuttaa työntekoa ja aiheuttaa simputtamista ja työpaikkakiusaamista. Kateellinen ihminenhän näkee sen kateuden kohteen syypäänä siihen, että hänellä on paha olla (kateutta ei myönnetä), ja siitä saadaan oikeutus toimia kateuden kohdetta kohtaan ikävällä tavalla, jopa tuhoavasti. Esimiehillä tulisi olla valmiuksia käsitellä ihmisten tunteita, koska ihmiset ovat inhimillisiä ja tunteet tulevat töihinkin mukaan.
- Reijo K.
On se niin naiset puukottavat toisiaan selkään huomattavasti useammin kuin miehet. Lisäksi naisilla on suuri tarve olla perempi joka asiassa kuin toinen nainen. Itse olen mies ja olen työskennellyt parissa firmassa missä suurin osa oli naisia. Suoraan sanottuna ihan kaamee kauniit ja rohkeat meininki draamoineen. Sitten vähän väliä naiset yrittivät saada minuakin jollekin puolelle tappaluissaa ja minä jouduin aina rauhoittelemaan tilanteita. Puolta en luonnollisestikkaan koskaan valinnut ja avaudun muutaman kerran että käyttäytyisitte vähän ja jos vaikka panostettaisiin enemmän töihin. Molemmista paikoista lähdin kun sain paremman ilmapiirin työpaikalta missä suurin osa on miehiä ja siihen loppui lapsellisten nahistelujen kuuntelut.
- parempaan työpaikkaan tahtova
Itse olen naislaumassa ottanut kantaa yli pääpukareiden ja sitkeästi suhtautunut asioihin asioina, en henkilökohtaisuuksina. Olen myös koettanut kannustaa muita tekemään samoin. Useimmat naiset näkevät tällaisen käytöksen hyvänä juttuna, mutta joukossahan ovat myös ne pari armoitettua pissis-kuningatarta, jotka tekevät kaikesta elämää suurempaa draamaa. Heillä on myös kannustusjoukkonsa, joista jotkut ovat hovin "apumiehiä". Kun puhutaan asiaa, he ymmärtävät tahallaan vääriin, vääntävät kylmimmätkin faktat heidän majesteettiaan loukkaaviksi henk.koht. törkeyksiksi ja liehuvat äärilaidasta toiseen. Olen jopa pyytänyt aikuismaisempaa asennettta näiltä kollegoilta ja he ovat ottaneeet tämänkin muka nokkiinsa ah niin muka verisesti. Ouh yeah.. Hullut akat vauhkoavat, mutta olen päättänyt, etten anna sen vaikuttaa omaan ammatilliseen asenteeseeni.
- puun ja kuoren välissä...
Juuri tämän olen havainnut itsekin. Ikävää todeta asia varsinkin kun olen itsekin nainen. Tätä touhua vaan seuraan sivustakatsojana, koska olen ällikällä lyöty naisten tavasta toimia. Surullista miten pinnallista naisten yhteen hiileen puhaltaminen on, alkaa kyräily, mustamaalaaminen etc. ihan käsittämättömistä asioista.
Itse olen nuorena lähtenyt työelämään ja siellä vitsani vääntänyt, ja yllätysyllätys, tämä työympäristö oli miesvaltainen työyhteisö, olin usein ainoa nainen koko porukassa, siksi on niin vierasta katsoa naisten toimintaa isossa porukassa, jossa on vain naisia. Tunnen häpeää kun niin usein huomaa ettemme ole ymmärtäneet joukkueen samalla puolella pelaamista ja sen tarkoitusta. :/
- tammösta se vaan on
Yhteistä näille patologisille naistyöporukoille tuntuu olevan, että asioista määrää raivopäinen jyrä tai joskus myös hillitympi piilovaikuttaja, joka omine keinoineen tekee toisille rajat selviksi. Hännystelevä hovi kuuluu peruskuvioon.
Vaikuttamisen keinona on henkisellä väkivallalla eli työpaikkakiusaamisella uhkaaminen. Mikäli joku rohkenee sanoa jostain asiasta eriävän näkemyksen, hän saattaa joutua kuuntelemaan huutoa ja sättimistä ihan jopa päin naamaa. Ainakin hänet leimataan kyökkipsykologian termeillä ja päätetään, että hän on paitsi ryhmään sopimaton, myös kykenemätön sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tieto työhön liittyvistä asioista voi lakata kulkemasta, tehtävät vähenevät tai muuttuvat, virheitä suurennellaan, jne. Perusteelliseen jälkikäsittelyyn kuuluu myös persoonan ja yksityiselämän mustamaalaaminen. Lammasmaiseen naislaumaan suostumaton eristetään kummajaisena.
Kun tämän ryhmädynamiikan tietää, ei tarvitse ihmetellä sairasloma- ja masennustilastoja. Kärsijöinähän on muitakin kuin kiusaamisen suoranaiset kohteet. Hovin jäsenillä on omat kilpansa ja myös kantaa ottamattomaan massaan kuuluva saa stressata koko ajan. Väärä sana tai riittämätön mielistely voi johtaa ilkeälle sivuraiteelle. Suurimmat rasittavuustekijät eivät aina liitykään itse työhön, vaan räjähdysherkkiin työpaikan ihmissuhteisiin. Tätä on tosiasia, jota ei välttämättä edes haluta tiedostaa tai uskalleta myöntää.- yksi pohdiskelija.
Työpaikkakiusaamisen kohteeksi voi joutuu vaikka hoitaisi työnsä moitteettomasti. Työssä on tärkeää mielistellä epävirallista, sosiaalista valtaa pitäviä naisia ja jos siinä epäonnistuu, joutuu lähtemään. Esimiesten kiitos hyvästä työsuorituksesta ei riitä jos naiset kiusaavat. Sellaista nälvimistä ei kestä.
Kyllä minustakin tuntuu siltä, että runsas sairastelu johtuu huonosta kohtelusta töissä. Eikös Suomessa ole aika paljon masennuslääkkeitä syöviä. Lisäksi masennuksen ja muiden työstressisairauksien takia työpoissaoloja on myös paljon.
Työpaikkakiusaamista on tutkittu ainakin terv.huollossa ja sosiaalisektorilla (molemmat naisvaltaisia aloja) eli yleistä se näyttäisi olevan.
- -
EIKS SE NÄIN OO ET KAIKKI SUOMALAISET ON KATEELLISIA. VITUNMOINEN PIIRRE SUOMALAISISSA.
SÄÄLI TÄTÄ SAIRASTA IHMISKUNTAA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632152Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51815Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381314En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71960Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.88950Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21875Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?139824Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39740- 19726
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93709