digikameroiden linsseillä.Palstalla mainitaan usein F5,6, jota ennen pidettiin vielä "suttuna",johtuen myös syväterävyysalueesta.
Vanhoissa opeissa optimaaliaukko on 8 ja 11
optimaaliaukko?
24
495
Vastaukset
- gffgd
Riippuu ihan objektiivista ja jos kyseessä zoom niin myös polttovälistä. Joillakin päästään käytännössä parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0.
- 2x4
Kunkin linssin optimaaliaukko on n. 2 aukkoa himmennettynä.
Joten esim 2,8 valovoimaisella se olisi F/5,6 ja 4 valovoimaisella F/8 jne- ..
Omistan mm. objektiivin, joka on parhaimmillaan 3 aukkoa himmennettynä. Toinen taas on parhaimmillaan täysin auki.
Asia tuntuu olevan niin pitkälti objektiivikohtainen, että siitä lienee turha alkaa sääntöjä muodostamaan. - aloittaja
mukaan saan omalla kitilläni edelleenkin aukolla 8 erinomaisen hyviä tuloksia studiovaloilla.Siksipä kysyinkin.Luonnollisesti olen mitannut valot aukkolukeman mukaan.Kuvaan studiovaloilla enimmäkseen linssillä,jonka lukemat ovat 55-200mm f:4-5,6.En ole tarvinnut haarukointia yli enkä ali.Joten antamasi säännöt pätenevät myös digillä.
Kiitos vastauksestasi! - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
mukaan saan omalla kitilläni edelleenkin aukolla 8 erinomaisen hyviä tuloksia studiovaloilla.Siksipä kysyinkin.Luonnollisesti olen mitannut valot aukkolukeman mukaan.Kuvaan studiovaloilla enimmäkseen linssillä,jonka lukemat ovat 55-200mm f:4-5,6.En ole tarvinnut haarukointia yli enkä ali.Joten antamasi säännöt pätenevät myös digillä.
Kiitos vastauksestasi!Vastaus oli tarkoitettu 2x4:lle, joskaan en epäile ,muidenkaan kokemuksia.Itselleni on kai sattunut hyvä linssiyksilö!
- 2x4
aloittaja kirjoitti:
Vastaus oli tarkoitettu 2x4:lle, joskaan en epäile ,muidenkaan kokemuksia.Itselleni on kai sattunut hyvä linssiyksilö!
Yleensä pari aukkoa himmennettynä objektiivi piirtää paremmin, vinjetoi vähemmän ja aberratiovirhe pienenee himmennettäessä. "Liika" himmentäminen taas huonontaa piirtokykyä.
Siksi sääntö pätee vaikka linssi ei olisi kiinni missään kamerassa (palkki, keskikoko groppi, filmi, digi …). Eli siis objektiivin optiset ominaisuudet eivät siitä miksikään muutu vaikka se kiinnitettäisiin matolaatikkoon.
Nuo eri mieltä olevat tietävät tietenkin kaikki asiat aina papemmin kuin minä, mutta eihän tuo nyrkkisääntö siitä muutu vaikka sovittaisit palkkikameran objektiivin Coca Cola kameraan.
Turha moisesta on kenenkään vetää hernettä nenään, minähän vain vastasin aloittajan kysymykseen "optimaaliaukko" — pyrkikää samaan jos eväät riittävät — turha täällä on …
On pelkkää ymmärtämyyttä jos luulee, että objektiivin ominaisuudet muuttuvat jos objektiivi kiinniteään kameraan, mutta joidenkin ymmärtämättömien ressukoiden pitää ruikuttaa vajaakennosta silloinkin kun se ei mitenkään liity po. asiaan.
"turha alkaa sääntöjä muodostamaan","vajaakennoisten", "outo sääntö"…
Onkohan tuo "nyrkkisääntö" joillekin liian vaikea käsite ymmärrettäväksi, vai olisiko vika l… ? - optimi persereikä
2x4 kirjoitti:
Yleensä pari aukkoa himmennettynä objektiivi piirtää paremmin, vinjetoi vähemmän ja aberratiovirhe pienenee himmennettäessä. "Liika" himmentäminen taas huonontaa piirtokykyä.
Siksi sääntö pätee vaikka linssi ei olisi kiinni missään kamerassa (palkki, keskikoko groppi, filmi, digi …). Eli siis objektiivin optiset ominaisuudet eivät siitä miksikään muutu vaikka se kiinnitettäisiin matolaatikkoon.
Nuo eri mieltä olevat tietävät tietenkin kaikki asiat aina papemmin kuin minä, mutta eihän tuo nyrkkisääntö siitä muutu vaikka sovittaisit palkkikameran objektiivin Coca Cola kameraan.
Turha moisesta on kenenkään vetää hernettä nenään, minähän vain vastasin aloittajan kysymykseen "optimaaliaukko" — pyrkikää samaan jos eväät riittävät — turha täällä on …
On pelkkää ymmärtämyyttä jos luulee, että objektiivin ominaisuudet muuttuvat jos objektiivi kiinniteään kameraan, mutta joidenkin ymmärtämättömien ressukoiden pitää ruikuttaa vajaakennosta silloinkin kun se ei mitenkään liity po. asiaan.
"turha alkaa sääntöjä muodostamaan","vajaakennoisten", "outo sääntö"…
Onkohan tuo "nyrkkisääntö" joillekin liian vaikea käsite ymmärrettäväksi, vai olisiko vika l… ?Vajaakennoisten objektiivit on erilaisia joten kinoobjektiivien vanhat nyrkkisäännöt voi työntää sinne missä valovoima ei riitä. Vajukkikennoisten objektiivien paras piirto löytyy yleensä 4-5.6 aukoilla ja vanhoilla kinokokoisilla vasta aukolla 8-11. Uudemmissa on tilanne vähän parantunut. Mutta todellisuudessa mitään optimaaliaukkoja ei edes ole olemassa koska kaikki objektiivit kaikissa olosuhteissa on vain eri alueiden kompromisseja. Varsinkin zoomeissa piirto paranee vähän himmennettynä mutta ca kasvaa.
- 2x4
optimi persereikä kirjoitti:
Vajaakennoisten objektiivit on erilaisia joten kinoobjektiivien vanhat nyrkkisäännöt voi työntää sinne missä valovoima ei riitä. Vajukkikennoisten objektiivien paras piirto löytyy yleensä 4-5.6 aukoilla ja vanhoilla kinokokoisilla vasta aukolla 8-11. Uudemmissa on tilanne vähän parantunut. Mutta todellisuudessa mitään optimaaliaukkoja ei edes ole olemassa koska kaikki objektiivit kaikissa olosuhteissa on vain eri alueiden kompromisseja. Varsinkin zoomeissa piirto paranee vähän himmennettynä mutta ca kasvaa.
Mikähän mahtaa olla "kinoobjektiivien vanha nyrkkisäännöt"? — sellaisista en ole koskaan kuullut, en edes tiedä mikä on kino-objektiivi.
Keskustelussa esiintyy kummallisia tietoja objektiiveista joiden paras piirto löytyy x -aukolla.
Arvaappa mikisi kukaan ei mainitse mistä objektiivista on kysymys (merkki ja malli)?
esim.
gffgd:"parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0"
Mikähän mahtaa olla em. objektiivin merkki ja malli?
Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?
Niin käyn tarkistamassa mittaustuloksista paljonko tuo "nyrkkisääntö on pielessä. - canonisti en ikinä..
2x4 kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla "kinoobjektiivien vanha nyrkkisäännöt"? — sellaisista en ole koskaan kuullut, en edes tiedä mikä on kino-objektiivi.
Keskustelussa esiintyy kummallisia tietoja objektiiveista joiden paras piirto löytyy x -aukolla.
Arvaappa mikisi kukaan ei mainitse mistä objektiivista on kysymys (merkki ja malli)?
esim.
gffgd:"parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0"
Mikähän mahtaa olla em. objektiivin merkki ja malli?
Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?
Niin käyn tarkistamassa mittaustuloksista paljonko tuo "nyrkkisääntö on pielessä."Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?"
http://www.photozone.de/pentax/393-pentax_35_28?start=1
Siinäpä pyytämäsi fakta näin aluksi. - gffgd
2x4 kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla "kinoobjektiivien vanha nyrkkisäännöt"? — sellaisista en ole koskaan kuullut, en edes tiedä mikä on kino-objektiivi.
Keskustelussa esiintyy kummallisia tietoja objektiiveista joiden paras piirto löytyy x -aukolla.
Arvaappa mikisi kukaan ei mainitse mistä objektiivista on kysymys (merkki ja malli)?
esim.
gffgd:"parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0"
Mikähän mahtaa olla em. objektiivin merkki ja malli?
Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?
Niin käyn tarkistamassa mittaustuloksista paljonko tuo "nyrkkisääntö on pielessä.gffgd:"parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0"
Mikähän mahtaa olla em. objektiivin merkki ja malli?
Itseltäni löytyvistä Nikkor 35/1.8. - canonisti en ikinä
2x4 kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla "kinoobjektiivien vanha nyrkkisäännöt"? — sellaisista en ole koskaan kuullut, en edes tiedä mikä on kino-objektiivi.
Keskustelussa esiintyy kummallisia tietoja objektiiveista joiden paras piirto löytyy x -aukolla.
Arvaappa mikisi kukaan ei mainitse mistä objektiivista on kysymys (merkki ja malli)?
esim.
gffgd:"parhaaseen jo aukolla 2.8 tai 4.0"
Mikähän mahtaa olla em. objektiivin merkki ja malli?
Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?
Niin käyn tarkistamassa mittaustuloksista paljonko tuo "nyrkkisääntö on pielessä.http://www.photozone.de/pentax/126-pentax-smc-fa-50mm-f14-review--lab-test-report?start=1
Tuossa paras piirto irtoaa aukoilla 2.8-4 ja kuten aiemmassakin esimerkissäni, ca kasvaa himmennettäessä. - &%€
canonisti en ikinä.. kirjoitti:
"Kerroppa nyt sinä vaikka alkajaisiksi mikä objektiivi on tuo mainitsemasi "paras … 4-5.6 aukoilla"
Ja missä objektiivissa ca kasvaa hieman himmennettäessä (merkki ja malli)?"
http://www.photozone.de/pentax/393-pentax_35_28?start=1
Siinäpä pyytämäsi fakta näin aluksi.Varsinkin zoomeissa … ca kasvaa —Pentax SMC DA 35mm f/2.8 Limited macro— zoom???
Minusta 2 aukon nyrkkisääntö pitää oivasti paikkansa tuolla " 35 mm:n zoomilla"
Vinjetointi on pienimmillään, resoluutio on parhaimmillaan ja ca on vain 1 (=erittäin helposti korjattavissa)
Objektiivin optimiaukko on aivan ilmeisesti 5,6 eli 2 aukkoa himmennettynä.
Mikähän on sellainen objektiivi jossa "nyrkkisääntö" ei selvästikään pidä paikkaansa? - 123…
canonisti en ikinä kirjoitti:
http://www.photozone.de/pentax/126-pentax-smc-fa-50mm-f14-review--lab-test-report?start=1
Tuossa paras piirto irtoaa aukoilla 2.8-4 ja kuten aiemmassakin esimerkissäni, ca kasvaa himmennettäessä.At medium apertures the lens is capable to produce stellar resolution figures. Typical for such lenses the results are a bit soft at f/1.4 and less so at f/2 but still usable.
Mitähän eo teksti antamassasi linkissä mahtaa tarkoittaa
Olisikohan tuo n. erinomainen resoluutio kuvissa keskikokoisilla aukoilla (=n. "nyrkkisääntö") optimi persereikä kirjoitti:
Vajaakennoisten objektiivit on erilaisia joten kinoobjektiivien vanhat nyrkkisäännöt voi työntää sinne missä valovoima ei riitä. Vajukkikennoisten objektiivien paras piirto löytyy yleensä 4-5.6 aukoilla ja vanhoilla kinokokoisilla vasta aukolla 8-11. Uudemmissa on tilanne vähän parantunut. Mutta todellisuudessa mitään optimaaliaukkoja ei edes ole olemassa koska kaikki objektiivit kaikissa olosuhteissa on vain eri alueiden kompromisseja. Varsinkin zoomeissa piirto paranee vähän himmennettynä mutta ca kasvaa.
Kennon koko ei vaikuta tuohon ns. optimiaukkoon mitenkään. Tuo 2-3 aukkoa pitää hyvin paikkansa oli kennon koko mikä tahansa. Himmennettäessä vinjetointi vähenee, mutta diffaktio lisääntyy. Tämän vuoksi paras optinen suorituskyky saavutetaan yleensä juuri 2-3 aukkoa himmentämällä.
Hyvällä opiskalla on jo täydellä aukolla useimmiten riittävä piirto, joten haluttu syväterävyys alue määrää tarvittavan himmennyksen. Tähän sitten vaikuttaa polttoväli. mitä suurempi se on sitä lyhyempi on syväterävyys.
Mikäli halutaan sama kuvakulma esim 4/3 kennoselle ja 645 kameralle tulee polttovälit perus laajikselle 4/3 kenno 14mm vastaava 645 on 50mm. Tällöin syväterävyys alueessa on jo vissi ero.- canon forever!!!
&%€ kirjoitti:
Varsinkin zoomeissa … ca kasvaa —Pentax SMC DA 35mm f/2.8 Limited macro— zoom???
Minusta 2 aukon nyrkkisääntö pitää oivasti paikkansa tuolla " 35 mm:n zoomilla"
Vinjetointi on pienimmillään, resoluutio on parhaimmillaan ja ca on vain 1 (=erittäin helposti korjattavissa)
Objektiivin optimiaukko on aivan ilmeisesti 5,6 eli 2 aukkoa himmennettynä.
Mikähän on sellainen objektiivi jossa "nyrkkisääntö" ei selvästikään pidä paikkaansa?Mene jo pelle sen nyrkkisääntösi kans sinne vessaan helpottamaan paineitasi.
&%€ kirjoitti:
Varsinkin zoomeissa … ca kasvaa —Pentax SMC DA 35mm f/2.8 Limited macro— zoom???
Minusta 2 aukon nyrkkisääntö pitää oivasti paikkansa tuolla " 35 mm:n zoomilla"
Vinjetointi on pienimmillään, resoluutio on parhaimmillaan ja ca on vain 1 (=erittäin helposti korjattavissa)
Objektiivin optimiaukko on aivan ilmeisesti 5,6 eli 2 aukkoa himmennettynä.
Mikähän on sellainen objektiivi jossa "nyrkkisääntö" ei selvästikään pidä paikkaansa?"Mikähän on sellainen objektiivi jossa "nyrkkisääntö" ei selvästikään pidä paikkaansa?"
...Sonyn uusi kittizoom, Sony DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM, aika lähellä sitä, kun näyttää olevan terävimmillään täydellä aukolla polttoväleillä 18-35mm?
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra380/page17.asp- 2x4
Earl_of_Snowdon kirjoitti:
"Mikähän on sellainen objektiivi jossa "nyrkkisääntö" ei selvästikään pidä paikkaansa?"
...Sonyn uusi kittizoom, Sony DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM, aika lähellä sitä, kun näyttää olevan terävimmillään täydellä aukolla polttoväleillä 18-35mm?
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra380/page17.aspMahtaakohan tuo optimiaukko/nyrkkisääntö tarkoittaa pelkästään terävyyttä?
"… the corners…They progressively sharpen up on stopping down"
Toisaalta tilanne on aikojen kuluessa sikäli muuttunut, että mm. aberraation ja vinjetoinnin merkitys on digikuvauksessa paljon vähäisempi kuin filmille kuvattaessa (oikeastaan digillä kuvatessa em. virheet voi jättää kuvansäätöohjelman "huoleksi").
Ehkä olisikin tehtävä uusi optimisääntö joka perustuu erotuskykyyn/piirtokykyyn, niitä kun on kuvansäädössä enempi vaikeampi korjata jälkikäteen.
Voisiko olla niin, että "canon forever" ja jotkut muutkin eivät ymmärrä mitä tarkoitetaan käsitteellä "nyrkkisääntö" vai olisikohan heillä tarve ymmärtää tahallaan väärin saadakseen aiheen kirjoittaa "vajaakennoista" (ja vessasta yms).
Näyttää myös siltä, että nuo ressukat luulevat minun tai jonkun muun tälle palstalle kirjoittavan keksineen tuon vanhan 2:n aukon nyrkkisäännön, vaikka se lienee sukupolvia ennen minua keksitty (löytyy mm. ikivanhoista valokuvauksen oppikirjoista). - 2x4
hexi kirjoitti:
Kennon koko ei vaikuta tuohon ns. optimiaukkoon mitenkään. Tuo 2-3 aukkoa pitää hyvin paikkansa oli kennon koko mikä tahansa. Himmennettäessä vinjetointi vähenee, mutta diffaktio lisääntyy. Tämän vuoksi paras optinen suorituskyky saavutetaan yleensä juuri 2-3 aukkoa himmentämällä.
Hyvällä opiskalla on jo täydellä aukolla useimmiten riittävä piirto, joten haluttu syväterävyys alue määrää tarvittavan himmennyksen. Tähän sitten vaikuttaa polttoväli. mitä suurempi se on sitä lyhyempi on syväterävyys.
Mikäli halutaan sama kuvakulma esim 4/3 kennoselle ja 645 kameralle tulee polttovälit perus laajikselle 4/3 kenno 14mm vastaava 645 on 50mm. Tällöin syväterävyys alueessa on jo vissi ero.Kennon (t. filmin) koko ei vaikuta objektiivin optisiin ominaisuuksiin eikä optiikan lakeihin.
Optimaali on tietysti kompleksinen käsite.
Ajattelin, että aloittaja tarkoittaa hyvää kompromissia eri ominaisuuksien (terävyysalue, difraktio, terävyys, valontarve, vinjetointi, aberraatiot yms) välillä.
Omissa kameroissani tuo optimiaukko on aina "valmiiksi asetettuna" kiireisiä tilanteita varten.
Samoin minulla on valmiina optimaalitarkennus (manuaalilla 3,5 — 5 m) ja optimaaliaika (esim 1/60 — 1/125) polttovälistä riippuen. Herkkyyden "optimaaliasetuksena" kaikissa digeissä on päivänvalossa "Auto". Silloin selviän useimmissa kiireisissä tilanteissa korkeintaan yhtä em. arvoa säätäen (aina ei ole aikaa selata valikoita).
- aukko minäkin
Jos tarkoitat piirrollisesti terävintä niin tuo vanha sääntö ei enää päde varsinkaan vajaakennoisten objektiiveissa. Alkaa olla aukoilla 4 tai 5.6 paras piirto, joissakin jo aikaisemmin, paitsi ne reilun satasen zoomit joissa paras löytyy vasta aukolla 8 ja sekin on melkoista kuraa, mutta minä luokittelen sellaiset tekeleet runkotulpan korvikkeiksi, jonka tilalle vaihdetaan oikea objektiivi kun otetaan kuvia.
- on tilanteeseen sopivin
Eli se onse aukko jolla saat parhaan kuvan.
- y3y3se3t5j
Tämä olikin sitten ainoa järkevä kirjoitus tässä ketjussa.
- Kennon jynssääjä
f22 tai sitä pienempi. Vaikka kuinka puhdistaa kennoa ja ympäristöä, niin ei mene hetkeä kauempaa, kunnes joku kökkö on löytänyt tiensä kennon suotimelle. Pienimmällä mahdollisella aukolla kaikki epäpuhtaudet kennon pinnassa näkyvät todella hyvin. Puhdistuksen jälkeen ei ehdi ottamaan satakaan kuvaa, ennen kuin taas on pilkkuja >f22 kuvissa.
- Optimaalia
Optimi aukko on aina täysi aukko. Sopiiko se sitten tilanteeseen tai ei on toinen juttu. Hyvä, nyös kinkokoinen objektiivi piirtää parhaiten täydellä aukolla, jos ne on virheettömiä, jota objektiivit ei koskaan ole. Vain noiden "valmistusvirheiden" vuoksi saattaa objektiivi antaa paremman tuloksen hieman himmennettynä. Fysiikan lakien mukaan on täysi aukko aina paras, oli objektiivi mikä tahansa.
Joissakin kameroissa oli aikoinaan säätö "paras aukko", jolla objektiivi antoi parhaan terävyyden. Objektiivi vain piti olla oikea merkkiobjektiivi, jonka kamera tunnisti.
Muuten kehutut digiobjektiivit on aina huonompia kuin kino-objektiivit.
Kameroiden automaattiset korjaustekniikat on vain aiheuttaneet sen, että enää ei tarvitse tehdä niin hyviä objektiiveja kuin ennen. - ÄO…
tasoa ja tyyliä:
– turha alkaa sääntöjä muodostamaan
– Vajaakennoisten objektiivit
– Vajukkikennoisten
– Mene jo pelle sen nyrkkisääntösi kans
– sellaiset tekeleet runkotulpan korvikkeiksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2364085Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t472807Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401820- 1071728
Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991701Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161539Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e521530Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1731447- 151430
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251232