lapsettomuus ja työskentely lasten parissa

minä....

Ònko kellään kokemusta? miten omat voimat riittäneet pidemmän päälle? Toimin perhepäivähoitajana ja omaa yritetty reilu vuosi, mutta ehkäisyä ei ole ollut käytössä koko yhteiselon (muutama vuosi) aikana. Toisaalta lapsista saa voimaa eikä ehdi miettiä asiaa, mutta toisaalta ahdistaa ja olo on tuskainen. Lasten riemu vanhempien tullessa, kaikki vähänkin herkät tilanteet aiheuttavat mielipahaa. Onneksi pystyn pitämään sen sisälläni työpäivän aikana. paha mieli purkaantuu illalla. Henkilökohtaisia asioitahan nämä itse kullakin, mutta olisi kiva kuulla jos joku on / ollut vastaavassa tilanteessa?

14

511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kätilö vm76

Mä työskentelen kättärillä ja synnyttäneiden vo:lla. Pahaltahan se oma lapsettomuus välillä tuntuu, mutta synnyttämään tulee myös pareja joilla on takana MONTA vuotta hoitoja ja paljon pettymyksiä. On ihana nähdä heidän toiveensa täyttyminen. Siitä saa myös itse voimaa omalle taipaleelle, jota on nyt kestänyt 3 vuotta...

• (Lto)

Päiväkodissa töissä ja lapseton. Samoja tuntemuksia kuin mitä kuvailitte. Eniten mua kuitenki ottaa päähän ne vahemmat. Joskus tuntuu että jotkut vanhemmat eivät arvosta lapsiaan pätkän vertaa, eivät tajua minkä arvokkaan lahjan ovat saaneet! Tuovat puolikuntoisia lapsia hoitoon, eivät huolehdi lapsen vaatetuksesta tai syömisistä, eivät kuuntele tai ole kiinnostuneita lapsen asioista jne... Pahimmalta tuntuu kun pieniä alle 1v vauvoja pidetään yli 9h hoidossa!
      Oon yrittäny asennoitua niin että onneks saan edes töissä hoitaa lapsia, ja voin tarjota lapsille sellasta turvaa, syliä ja korvaa mitä vanhemmat eivät aina jaksa tai pysty antamaan...
      Joinakin päivinä itken vuolaasti kotona, toisinaan taas hymyilen kun muistan lapsen hellän halauksen tai kauniin sanan.

• ulkopuolinen.

Teette hienoa työtä. Eräs sukulaisnainen oli sairaanhoitaja, hoiti työkseen lapsia ja kärsi itse lapsettomuudesta. Hän sai elämänsä ensimmäisen ja ainoan luomu-lapsensa 40-vuotiaana ja on nyt onnellinen isoäiti. Joskus niitä ihmeitäkin tapahtuu. Hyvyys palkittiin.

• Nainen 26

olen kätilö ja työskentelen synnytyssalissa. Joskus ottaa päähän vanhempien viattomat kommentit "Onko sinulla omia lapsia?" tai "Täällä varmaan vauvakuumetta ei pääse tulemaan" (tämän monet sanovat kun oikein tekee kipeää) tai sitten taas lapsivuodeosastolla jotkut sanovat päinvastoin "Eikö täällä tule väkisin vauvakuume, kun hoidat näitä ihania lapsia?" Joskus tekisi mieli läväyttää päin naamaa miten asiat ovat, mutta kun ei voi niin täytyy hymyillä ja vastata jotakin ylimalkaista... Itselläni yritystä siis 2,5 vuotta ja syynä lapsettomuuteen endometrioosi. Tällä hetkellä hoidoissa. Tsemppiä meille kaikille! ;)

• nitax0

"Joskus tekisi mieli läväyttää päin naamaa miten asiat ovat, mutta kun ei voi niin täytyy hymyillä ja vastata jotakin ylimalkaista..."

Ihmettelen että miksi et voi? Ei sentään tarvi "läväyttää päin naamaa", mutta itse ainakin totean ihan asiallisesti vastaavissa tilanteissa että "En ole toiveista huolimatta saanut omaa lasta" tmv. Kyllä suurin osa ihmisistä tajuaa mokansa tuossa vaiheessa eikä enää jatka hölmöjen kommenttien jakamista. Muutenkin olen huomannut, että lapsettomuuden yllä leijuu aivan turhaa vaikenemista ja kärsimystä. Monessa kohtaa säästyisi paljolta tuskalta kun avaisi suunsa ja sanoisi kuinka asiat oikeasti ovat.

• huhhuhhuh

Olen aina ajatellut, että olenko ainoa lapseton lasten kanssa työskentelevä, jota ahdistaa...
      Mulla 4v selittämätöntä lapsettomuutta takana ja välillä ahdistaa ja surettaa enemmän ja vähemmän.
      Itse työskentelen päiväkodissa.
      Sattuu niin paljon että sitä ei voi kuvitella kukaan muu kuin toinen samaa kokeva!
      Töissä on tietenkin työrooli päällä, sehän on itsestäänselvä asia, joka kuuluu ammatillisuuteen. Mutta ihminen kun olen, niin kyllä ahdistaa!!!!

• lähes epätoivoinen

Työskentelen tällä hetkellä äiti-lapsi kerhossa ja olemme samaan aikaan mieheni kanssa jonossa lapsettomuushoitoihin.
        Ja voin kertoa, että todella rankkaa on tällä hetkellä, koska ryhmässä paljon myös raskaana olevia naisia ja keskustelujen teemat liikkuvat paljoltikin äitiydessä ja sen kokemisessa ja sen herättämissä tunteissa. Ja itsellä taustalla kummittelee ajatus voiko koskaan kokea samaa kuin nämä jo lapsen saaneet tai raskaana olevat äidit. Ja töissä kun olet, niin etpä voikaan sanoa, että nyt tämä aihe ei hirveästi kiinnosta, vaan hymyillen on oltava mukana keskusteluissa, vaikka kuinka pahalta tuntuisi.
        Välillä käy mielessä ajatus, että onko työ tällä hetkellä liian rankkaa itselle,kun joka päivä käsitellään itselle todella kipeitä asioita. Sekä myös se joidenkin vanhempien asenne, että ethän voi tietää, koska sinulla ei vielä itsellä lapsia, ajattelematta lainkaan sitä, että lapsettomuus ei aina todellakaan ole oma valinta!

• Nainen 26
        lähes epätoivoinen kirjoitti:

Työskentelen tällä hetkellä äiti-lapsi kerhossa ja olemme samaan aikaan mieheni kanssa jonossa lapsettomuushoitoihin.
        Ja voin kertoa, että todella rankkaa on tällä hetkellä, koska ryhmässä paljon myös raskaana olevia naisia ja keskustelujen teemat liikkuvat paljoltikin äitiydessä ja sen kokemisessa ja sen herättämissä tunteissa. Ja itsellä taustalla kummittelee ajatus voiko koskaan kokea samaa kuin nämä jo lapsen saaneet tai raskaana olevat äidit. Ja töissä kun olet, niin etpä voikaan sanoa, että nyt tämä aihe ei hirveästi kiinnosta, vaan hymyillen on oltava mukana keskusteluissa, vaikka kuinka pahalta tuntuisi.
        Välillä käy mielessä ajatus, että onko työ tällä hetkellä liian rankkaa itselle,kun joka päivä käsitellään itselle todella kipeitä asioita. Sekä myös se joidenkin vanhempien asenne, että ethän voi tietää, koska sinulla ei vielä itsellä lapsia, ajattelematta lainkaan sitä, että lapsettomuus ei aina todellakaan ole oma valinta!

Juuri näin, veit sanat suustani:

"Sekä myös se joidenkin vanhempien asenne, että ethän voi tietää, koska sinulla ei vielä itsellä lapsia, ajattelematta lainkaan sitä, että lapsettomuus ei aina todellakaan ole oma valinta!"

• ap-...

Ihanaa kuulla, että meitä on muitakin :) helpottaa ja auttaa jaksamaan. Yritetään kaikki kestää... Kaikki ne tunteet, joita käyn itse läpi, niin kipeää tekee...Lapset ovat ihania, kuten joku sanoikin... Mutta vanhemmat - olen samaa mieltä. Minullakin alle 2v lapsi yli 10 tuntia hoidossa ja useasti kipeänä tuodaan ym.

• Nöppö100

Jaksamista Teille. Itse en työskentele lasten parissa, mutta varmasti olisi todella rankkaa henkisesti. Työpäivän aikana muistutusta aiheesta.. En edes jaksanut käydä jumpassa, jota veti raskaana oleva kuuden lapsen äiti. Sisällä saa pahan olon pidettyä, mutta välillä pitää kotona neljän seinän sisällä paha olo nyyhkyttää pois. Se on nimenomaan ne piittaamattomat vanhemmat, jotka saa pahan olon aikaan. Ei lapsista tule paha mieli, eihän minun lapsettomuus heidän vika ole. Mutta vanhemmat, jotka eivät osaa arvostaa saamaansa ja heittävät satuttavia kommentteja, tekee surulliseksi.

• .....

Hyvä että tärkeä ja tuskainen aihe on nostettu esille tällä palstalla! Helpottaa vähän kun ei ole ainoa näiden tunteiden kanssa! Olen työskennellyt lastensuojelussa mielenterveysongelmaisten, päihteitä käyttävien, raskaana olevien äitien ja/tai heidän pienten lasten parissa... Se vasta tuntuukin rankalta ja epäreilulta, että miksi tuollainen narkkari saa vauvan jota ei edes halua! :( Tuntuu niin väärältä että sitten ne joilla olisi alan koulutus ja halu ja muutkin asiat kunnossa eivät voi itse lasta saada... Mutta elämä taitaa lähtökohtaisesti olla epäreilua/ epätasa-arvoista! Voimia kaikille kollegoille ja kanssasiskoille! Koitetaan jaksaa ja iloita niistä pienistä hetkistä ihanien lasten kanssa!

• Suru 79

Jotenkin ihanaa ja lohduttavaa kuulla, että on paljon muitakin kuin minä, jotka työskentelevät jatkuvasti lasten ja perheiden parissa ja joilla on samaan aikaan elämässä kamppailua lapsettomuushoidoissa.Työskentelin muutaman vuoden päiväkodissa ja tuona aikana aloitimme lapsettomuustutkimukset.Ajattelin, että haluan elämään jotakin muutakin sisältöä kuin nuo lapsettomuusasiat ja niinpä hain kouluun ja pääsinkin sinne mutta mutta mutta...Tää tuleva ammatinikin liittyy lapsiin ja perheisiin ja silloin kun olimme vasta alkututkimuksissa en vielä ajatellut tarkasti, pystynkö työskentelemään elämääni perheiden parissa, jos lasta ei hoidoista huolimatta kuulukaan.

Niin..Lapset ovat ihania ja heistä saa voimaa ym.,mutta tuntuu kyllä pahalta mennä lapsiryhmien kanssa laulamaan isänpäiväkonsertteihin ja äitienpäiväkonsertteihin, kun itsellä takana lapsettomuutta jo 4 ja puoli vuotta.Joskus mietinkin, että pitäisiköhän alkaa lukea lakia tai pyrkiä vaikkapa lentoemännäksi..Tsemppiä ja voimia kaikille teille kohtalotovereille ja mukavaa syksyn jatkoa kaikesta huolimatta!

• ja hienoa että jaksatte!
        Suru 79 kirjoitti:

Jotenkin ihanaa ja lohduttavaa kuulla, että on paljon muitakin kuin minä, jotka työskentelevät jatkuvasti lasten ja perheiden parissa ja joilla on samaan aikaan elämässä kamppailua lapsettomuushoidoissa.Työskentelin muutaman vuoden päiväkodissa ja tuona aikana aloitimme lapsettomuustutkimukset.Ajattelin, että haluan elämään jotakin muutakin sisältöä kuin nuo lapsettomuusasiat ja niinpä hain kouluun ja pääsinkin sinne mutta mutta mutta...Tää tuleva ammatinikin liittyy lapsiin ja perheisiin ja silloin kun olimme vasta alkututkimuksissa en vielä ajatellut tarkasti, pystynkö työskentelemään elämääni perheiden parissa, jos lasta ei hoidoista huolimatta kuulukaan.

Niin..Lapset ovat ihania ja heistä saa voimaa ym.,mutta tuntuu kyllä pahalta mennä lapsiryhmien kanssa laulamaan isänpäiväkonsertteihin ja äitienpäiväkonsertteihin, kun itsellä takana lapsettomuutta jo 4 ja puoli vuotta.Joskus mietinkin, että pitäisiköhän alkaa lukea lakia tai pyrkiä vaikkapa lentoemännäksi..Tsemppiä ja voimia kaikille teille kohtalotovereille ja mukavaa syksyn jatkoa kaikesta huolimatta!

Itse en jaksanut, vaan vaihdoin kokonaan alaa! Huomasin tämän jo työssäoppimisjaksojen aikana, enkä voinut suvaita joidenkin vanhempien käytöstä. Siinä elämäntilanteessa se oli minulle liikaa. Se olisi ollut unelma-ammattini, mutta kävi kuitenkin henkisesti liian raskaaksi. Olen kyllä iloinen nykyiseenkin ammatinvalintaan ja olen iloinen että aikanaan tein sen päätöksen!

• Anonyymi
      UUSI

Tulee pian 12 vuotta täyteen kun aloitin työt lastenhoitajana. "työkaveri" jota en oikein enää hirveän paljon arvosta 😂 kysyi miten pystyn olla päiväkodissa töissä kun tahtoisin niin kovasti omaa? Olisin ymmärtänyt jos tämä olisi jättänyt kysymyksen siihen ja sanonut esim, että anteeksi ei meidän ole pakko puhua siitä. Hän päätti kuitenkin laukoa oman mielipiteen "minä en kyllä pystyisi työskennellä päiväkodissa jos ei olisi itsellä lapsia" Saahan sitä tietenkin sanoa mielipiteensä, mutta ei minulla käynyt mielessäkään kyseinalaistaa sitä miten muiden lapsus opettaa olemaan siivosti kun oma lapsi tekee tyhmiä päiväkodissa. Minä koen olevani yläpuolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4172
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2938
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1223
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      910
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      40
      888
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      753
    7. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      734
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      725
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      667
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      657
    Aihe