"Lupa" uskonnon tutkimiseen

J Edgar

Saako/pystyykö ateisti tutkimaan Raamattua/kristinuskoa/helluntailaisuutta?

32

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vissisti

Saa tutkia ja pystyy tutkimaan.
      Ateistinkin kannattaa pitää se, mikä on hyvää ja hylätä muu.

• tutkia. Tiedän tämän kokemuksesta, koska uskottelin joskus rippikoulun jälkeen olevani ateisti, ja joskus etsin tarkoituksella Raamatusta uskoa ja uskovaisia pilkkaavia raamatunkohtia. Olin kuullut mielestäni "luotettavalta taholta sanottavan, että Raamatussa lukee näinkin että "Kirottu on se mies, joka ei kiimaista naista auta"!

No, eihän Raamatussa semmoista lausetta ole, mutta kun minun piti sitä etsiessäni pikalukea koko Raamattu, niin siitä tarttui minuun usko, että Raamatussa on jotakin jumalallista, joka on helmiä ja jalokiviä kalliimpaa. Tuon väitetyn lauseen etsiminen tuotti siis minuun päinvastaisen tuloksen kuin mitä olin etsinyt.

Eräs surkuhupaisa tapaus sattui jokin aika sitten kun Mohikaani toivoi, ettei ekivaari koskaan olisi tullut uskoon, vaan että olisin pysynyt siellä ateistisuudessa. Mutta hyvään maaperään kylvetty Jumalan sana ei tyhjänä takaisin palaa, vaan tekee juuri sen tehtävänsä, jota varten se on lähetetty. Jospa sinäkin, J Edgar, tutkisit Raamatun hyvin tarkkaan, josko sieltä kuitenkin k.o. lause löytyisi!

• J Edgar

Mikä lause? Tuskin siellä määritellään, saako ateisti Raamattua tutkia.

Kysyin siksi, kun täällä aina silloin tällöin törmää ajatukseen, että Raamattua pitää lukea "hengellisesti" ja se taas vaatii, että Pyhä Henki vaikuttaa lukijassa. (tai jotenkin sinne päin)
        No kyllähän PH vaikuttaa ateistiinkin, mutta tuskin Raamatun tarkoittamassa mielessä.

Myös raamatuntutkimus ja arkeologia raamatullisilla paikoilla tuntuu joillekin uskoville olevan kirosana.

Mutta mukava, että kirjoittajat suhtautuivat kysymykseen asiallisesti ja vapaamielisesti.

JK. Haluaisinpa nähdä sen henkilön, joka on lukenut koko Raamatun, siis koko Raamatun, kannesta kanteen ja vielä ymmärtänyt lukemansa. Enpä usko, että sellaiseen kovin usein kadulla törmää.

• siksi olisinkin iloinen jos et olisi olenkaan vielä "tutkinut" Raamattua.
        * Sanoit, että Raamatusta tuli sinuu usko? Tulihan se, jos nokistit polvesi Herran Jeesusken edessä, tunnustit Hänelle syntisi ja syntsyytesikin, silloin Hän olisi voinut sinua auttaa, nyt olet itse valinnut oman uskontiesi, ja Jeesus on jäänyt siitä pelkakäksi nimelliseksi välttämttömäksi , koska ymmärrät senverran Raamattua, että ilman Jeesusta ei saa syntejä anteeksi, nyt Hän on sinulla nimellisenä Joosefin poikana pelkkä nimike ja henkiolento jota ei koskaan ole oikeasti ollutkaan. Mielenneityydessä omassa mielikuvitus maailmassasi, jolla ei ole mitään tekemistä todelisen evankeliumin antaman pelastuksen kansa, jnka vain Jeesus Kristus Jumalan Poika voi antaa. Joosefin poika ei voi pelastaa edes itseään, saati tosia, hänkin tarvitsee Jeesusta Jumalan Poikaa pelastukaseen, aivan kuin Maria ja Joosefkin tarvitsvat Jeesuksen veren puhdistusta, samoin heidän lapsensa. jokainen, Jeesushan ei ollut heidän lapsensa, vaan Jumalan Poika joka syntyi neitsyt Mariasta, eikä mistään mielenneitsyestä, mistä oletkin tuon ihme mielenneitsyen keksinyt? Ei tarvitse selittää, en kaipaa, minä uskon Jeesukseen Jumalan Poikaan joka syntyi neitsyt Mariasta Kirjoitusten mukaan!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

siksi olisinkin iloinen jos et olisi olenkaan vielä "tutkinut" Raamattua.
        * Sanoit, että Raamatusta tuli sinuu usko? Tulihan se, jos nokistit polvesi Herran Jeesusken edessä, tunnustit Hänelle syntisi ja syntsyytesikin, silloin Hän olisi voinut sinua auttaa, nyt olet itse valinnut oman uskontiesi, ja Jeesus on jäänyt siitä pelkakäksi nimelliseksi välttämttömäksi , koska ymmärrät senverran Raamattua, että ilman Jeesusta ei saa syntejä anteeksi, nyt Hän on sinulla nimellisenä Joosefin poikana pelkkä nimike ja henkiolento jota ei koskaan ole oikeasti ollutkaan. Mielenneityydessä omassa mielikuvitus maailmassasi, jolla ei ole mitään tekemistä todelisen evankeliumin antaman pelastuksen kansa, jnka vain Jeesus Kristus Jumalan Poika voi antaa. Joosefin poika ei voi pelastaa edes itseään, saati tosia, hänkin tarvitsee Jeesusta Jumalan Poikaa pelastukaseen, aivan kuin Maria ja Joosefkin tarvitsvat Jeesuksen veren puhdistusta, samoin heidän lapsensa. jokainen, Jeesushan ei ollut heidän lapsensa, vaan Jumalan Poika joka syntyi neitsyt Mariasta, eikä mistään mielenneitsyestä, mistä oletkin tuon ihme mielenneitsyen keksinyt? Ei tarvitse selittää, en kaipaa, minä uskon Jeesukseen Jumalan Poikaan joka syntyi neitsyt Mariasta Kirjoitusten mukaan!

vaan Jeesuksen ja apostolien oppia, kun he opettivat ERIKSEEN Jeesuksen lihan puolesta syntymisen, (Joh. 3:6) ja ERIKSEEN Jeesuksen Kristuksen "pyhyyden hengen puolesta" syntyminen, jossa Jeesus todisti hengelliseksi äidikseen jokaisen, joka tekee Jumalan tahdon. Mutta te lihan mukaan eläjät ja opettavat ette tätä Hengestä syntyy henkeä- oppia, ette usko! [Room. 1:3,4].

• vissisti
        J Edgar kirjoitti:

Kysyin siksi, kun täällä aina silloin tällöin törmää ajatukseen, että Raamattua pitää lukea "hengellisesti" ja se taas vaatii, että Pyhä Henki vaikuttaa lukijassa. (tai jotenkin sinne päin)
        No kyllähän PH vaikuttaa ateistiinkin, mutta tuskin Raamatun tarkoittamassa mielessä.

Myös raamatuntutkimus ja arkeologia raamatullisilla paikoilla tuntuu joillekin uskoville olevan kirosana.

Mutta mukava, että kirjoittajat suhtautuivat kysymykseen asiallisesti ja vapaamielisesti.

JK. Haluaisinpa nähdä sen henkilön, joka on lukenut koko Raamatun, siis koko Raamatun, kannesta kanteen ja vielä ymmärtänyt lukemansa. Enpä usko, että sellaiseen kovin usein kadulla törmää.

>>

• vissisti
        vissisti kirjoitti:

>>

Kirjoitukseni taisi kadota taivaan tuuliin. Uusitaan pääpiirteissään.

>>> Haluaisinpa nähdä sen henkilön, joka on lukenut koko Raamatun, siis koko Raamatun, kannesta kanteen ja vielä ymmärtänyt lukemansa. Enpä usko, että sellaiseen kovin usein kadulla törmää.

• tiatoksi
        J Edgar kirjoitti:

Eihän niitä paljon ole.

• todé*
        tiatoksi kirjoitti:

Eihän niitä paljon ole.

kyllä Raamatussa on asioita, jotka jäävät Norvannollekin salaisuuksiksi.

• J Edgar kirjoitti:

sanoo J Edgar!
        * Kyllä vaikuttaa, jos uskoo Jeesukseen ja saa uskon sydämeensä, eli uudestisyntyy. Silloin Pyhä Henki ainoastaan voi vaikuttaa ateistiin. Tosin myös, jos ateisti on tullut herätykseen, ja Jumala vetää häntä puoleensa, silloin Pyhä Henki alkaa kirkastaa Kristusta, niin, että ateisti uskoo Jeesuksen Jumalan Pojaksi!
        * Mutta ateistin ollessa Jumalan kielteisessä tilassa, ei Pyhä Henki ole millään tavalla kiinnostunut ateististä, eikä myöskään vaikuta häneen millään tavalla!

• vissisti kirjoitti:

Kirjoitukseni taisi kadota taivaan tuuliin. Uusitaan pääpiirteissään.

>>> Haluaisinpa nähdä sen henkilön, joka on lukenut koko Raamatun, siis koko Raamatun, kannesta kanteen ja vielä ymmärtänyt lukemansa. Enpä usko, että sellaiseen kovin usein kadulla törmää.

täysin nöyrin mielin uskallan sano, josta tietenkin kaikki kunnia Jeesuskelle Kristukselle, olen lukenut Raamatun ainakin 80 kertaa " kannesta kanteen". tarkoittaa, että olen lukenut joka ainoan sanan, myös sukuluettelot.
        * Paljon siitä ymmärrän, mutta en hetikään kaikkea, Pyhän Hengen opettamana, ja hengessä palavien helluntai saarnaajien opetuksen kautta opetusta saanut. Tärkeimmän kuitenkin saan Jumalan armosta ymmärtää ja käsittää.
        * Jumalan pelastussuunnitelman syntisen ihmisen pelastamiseksi ikuiselta kadotukselta ikuiseen elämään ja onneen Jeesuksen kanssa taivaassa.
        * Ja se onkin Jumalan suunnitelman pää tarkoitus ihmiseen nähden.

* Hän tarjosi pelastusta omalle kansalleen LAIN kautta saatavan vanhurskauden kautta, ja tämä oli sidottu viisauteen, jonka Jumala on ihmiseen luonut. Mutta kukaan ihmisistä ei ollut tarpeeksi " viisas ", että olisi lainkautta ymmärtänyt pelastavan vanhurskauden saavuttaa.

* Siksi on kirjoitettu;
        * "< Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan jumalaa, Jumala näki hyäksi saarnauttamansa hullutuksenkautta pelastaa ne, jotka uskovat. "
        * Nyt on siis Jumalan hulluus viisaampi kuin ihmiseten viisaus.
        25. Jumalan hullutus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmistä voimakkaampi. "
        * Jeesus tuli ja täytti Jumalan lain, jokaista piirtoa myöten. Hän on ainut ihminen joka on lainvanhurskauden saavuttanut.
        * Huomautan tässä kohden, että kun muutamat väittää Jeesuksenkin olleen syntinen, joka luulo on tietenkin väärää hulluutta, lakia ei voisi kaikilta osin kukaan täyttää, jos olisi syntinen Aadamin jälkeläinen.
        * Jeesus täytti koko lain, ja nimenomaan juuri siksi voi sen thdä, koska oli synnitön, Jumalasta lähtöisin, kokonaan. Lihallisen ruumiinkin, joka Jeesuksella oli, sen Jumala valmisti Hänelle. Jumala lähetti Poikansa, syntisen lihan kaltaisuuteen, samanlaiseen lihaan kuin meidänkin syntinen lihamme on, sillä erotuksella, että Jeesus ei synnistä mitään tiennyt, eikä Saatanalla ollut mitään osaa Jeesuskeen Kristukseen Jumalan Poikaan. Siksi Hän oli Jumalan lähettiläänä vaikka Poika onkin.
        * Jeesus otti orjan muodon, vapaaehtoisesti. " Isä, sinun tahtosi minä teen mielelläni."

* Jeesus tuli ihmiseksi, synnittömänä Jumalan Poikana, Hän oli se Jumalan hulluuden toimeen panija. Jumalan hulluudessa, Hän meni vapaaehtoiseen kuolemaan ihmisten edestä, katkeraan ristin kuolemaan ja kärsimisen kautta toteutti Jumalan hulluuden, ja sen kautta nyt voi ihminen ainoastaan pelastua, pelkkä Jumalan viisauden tunteminen, vaikka tunsitsi kuin syvältä Jumalan viisautta, se ei koskaan voi ketään ihmistä pelastaa, olkoon vaikka kuinka kauniita helmiä ja kirkkaita jalokiviä ja aarteita löytänyt Raamatun sisällöstä, se ei ketään pelasta, antaa ainoastaan tämän elämän ajaksi tietämisen iloa ja tyydytystä uteliasuuteen ja asioiden ymmärtämiseen inhimillisellä viisaudella. Mutta se ei takaa syntien anteeksiantoa. Siksi ainut tosi viisaus on Jeesus Kristus, Hänessä on kätkettynä kaikki Jumalan aarteet ja viisaudet. Niin myös iankaikkinen elämä.

* Room.3:9,10. "< 9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
        10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, >"

21-25. "< 19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. >"

• * Miten muka voisikaan?, Tätyy olla myös hengellisen Raamatun sanoman sisällä, ja se on mahdotonta ilman uudestisyntymistä! Ainahan voi yrittää, mutta tulee vain lisää "ekivaareja" ?

• ilman tarkempaa Herramme Jeesuksen Kristuksen ja apostolien opetusta ovat kuten raamattu sanoo, ne ovat "arvoitusten tavoin" (1. Kor. 13:12) selitettäviä vertauksia", mutta sinulle ja kumppaneillesi ei Jeesuksen selitykset kelpaa, vaan sinä yrität selittää niitä "omin neuvoin" (2. Piet. 1:20) kuolettavan kirjaimellisesti.

Matteus 13
        35 "että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: »Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti«.

Raamatun vertaukset lihallisesta neitsyydestä ovat mielen neitsyyden vertauskuvia, ja tämä tulee esille erittäin hyvin Jeesuksen ja apostolien opetuksista, joissa he puhuivat mielen vilpittömyydestä, puhtaudesta ja turmeltumattomuudesta, (Joh. 1:47; 2. Kor.11:2,3; Ilm.14:4,5).

• vissisti

sinun logiikallasi, jonka mukaan ihmisen pitää jo olla uskossa, ennen kuin voi tutkia Raamattua. Raamattu itse opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Minä uskon, niin kuin on kirjoitettu, että "Jumalan sana ei tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mitä varten se on lähetettykin".

Sinulla on kumma tapa kieltää kaikki hyvä ihmisiltä. Olitko itse "hengellisen Raamatun sanoman sisällä" (mitä sillä tarkoittanetkin) ennen uskoon tuloasi?

Lue nimimerkin "voi ja saa" erinomainen todistus.
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8504360/40192856

• ekivaari kirjoitti:

ilman tarkempaa Herramme Jeesuksen Kristuksen ja apostolien opetusta ovat kuten raamattu sanoo, ne ovat "arvoitusten tavoin" (1. Kor. 13:12) selitettäviä vertauksia", mutta sinulle ja kumppaneillesi ei Jeesuksen selitykset kelpaa, vaan sinä yrität selittää niitä "omin neuvoin" (2. Piet. 1:20) kuolettavan kirjaimellisesti.

Matteus 13
        35 "että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: »Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti«.

Raamatun vertaukset lihallisesta neitsyydestä ovat mielen neitsyyden vertauskuvia, ja tämä tulee esille erittäin hyvin Jeesuksen ja apostolien opetuksista, joissa he puhuivat mielen vilpittömyydestä, puhtaudesta ja turmeltumattomuudesta, (Joh. 1:47; 2. Kor.11:2,3; Ilm.14:4,5).

niinkuin se on kirjoitettu, ymmärtäisit, että minun Raamatun ymmärtäminen on yhtä kuin Jeesuksen ja apostolien kanssa täysin samaa. Sinä ekivaari somittelet omia ajatuksiasi Raamatun lauseilla ja eri yhteyksistä niitä oman ymmärryksesi mukaan yhyteen niveltämällä, ja siitä syntyy esm. kaksi eri Jeesusta. Lihallinen Joosefin poika, ja sitten jossain hengenmaailmoissa jeesus joka on vasta jumalan poika.
        * Minne on hävinnyt lihallinen Jeesus, eli Joosefin poika, jos he ovat eri Jeesuksia,haudattu ja ylösnoussut Jeesus?
        * Kumpi oli ristillä, Joosefin poikako sovitti syntimme? Joosefin poika vai mielikuvitus Jeesuksesi, kumpi nousi kuolleista, ja jos henki jeesus nousi ylös, mihin sitten katosi Joosefin poika. On melkoista kaaosta Jeesuksen persoonan ympärillä!

* Mitenkäs tämä Raamatun kirjoitus sitten menee, " Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kansa." Mikä tai kumpi Jeesuksesi oli Jumala, joka oli Kristuksessa? Vai onko vielä kolmaskin Jeesus?

• todé*
        Mohikaani_27 kirjoitti:

niinkuin se on kirjoitettu, ymmärtäisit, että minun Raamatun ymmärtäminen on yhtä kuin Jeesuksen ja apostolien kanssa täysin samaa. Sinä ekivaari somittelet omia ajatuksiasi Raamatun lauseilla ja eri yhteyksistä niitä oman ymmärryksesi mukaan yhyteen niveltämällä, ja siitä syntyy esm. kaksi eri Jeesusta. Lihallinen Joosefin poika, ja sitten jossain hengenmaailmoissa jeesus joka on vasta jumalan poika.
        * Minne on hävinnyt lihallinen Jeesus, eli Joosefin poika, jos he ovat eri Jeesuksia,haudattu ja ylösnoussut Jeesus?
        * Kumpi oli ristillä, Joosefin poikako sovitti syntimme? Joosefin poika vai mielikuvitus Jeesuksesi, kumpi nousi kuolleista, ja jos henki jeesus nousi ylös, mihin sitten katosi Joosefin poika. On melkoista kaaosta Jeesuksen persoonan ympärillä!

* Mitenkäs tämä Raamatun kirjoitus sitten menee, " Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kansa." Mikä tai kumpi Jeesuksesi oli Jumala, joka oli Kristuksessa? Vai onko vielä kolmaskin Jeesus?

jankata ekivaarin kanssa tässäkin ketjussa?

• vissisti kirjoitti:

sinun logiikallasi, jonka mukaan ihmisen pitää jo olla uskossa, ennen kuin voi tutkia Raamattua. Raamattu itse opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Minä uskon, niin kuin on kirjoitettu, että "Jumalan sana ei tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mitä varten se on lähetettykin".

Sinulla on kumma tapa kieltää kaikki hyvä ihmisiltä. Olitko itse "hengellisen Raamatun sanoman sisällä" (mitä sillä tarkoittanetkin) ennen uskoon tuloasi?

Lue nimimerkin "voi ja saa" erinomainen todistus.
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8504360/40192856

ennen uskoon tuloani. sain usko sydämeeni eräässä iltakokouksessa joka pidettiin eräässä maalaistalossa jossa olin renkinä.
        * Usko tuli todella kuulemisesta, siellä saarnattiin Jeesusta ristiin naulittua, syntni vuoksi kärsineestä ja henkensä puolestani antaneesta Jualan Pojasta, sain piston sydämeeni, tunnustin Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja minun edestäni Golgatalla henkensä uhranneeseen Jeesukseen, ja tämän jälkeen Jeesus laski uskon sydämeeni, ja se usko uudestisynytti minut, jamuutaman hetken kuluttua Hän, Jeesus Jumalan Poika täytti minut Pyhällä Hengellään, antoi kielillä puhumisen armolahjan, joka toimii edelleen, vuosikymmenien jälkeenkin.
        * Raamattu avautuu vasta uudestisyntymisen kautta, ja vielä selvemmin Pyhän hengen kasteen myötä, se on se voitelu, josta Johannes kirjoittaa. " Te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa, kaikilla teillä on tieto, ja se tieto on totta, eikä valhetta, ja se voitelu pysyy." Ja tämä on vain uudestisyntyneen mahdollista saada.
        * En toki väitä, etteikö Raamattua lukemalla voi saada tulla tuntemaan Jeesus Kristus, mutta se on perin harvinaista, jos vain lukee ja lukee Raamattua. Ekivaari on hyvä esimerkki siitä, että pelkkä omin ymmärryksin alettu Raamatun tutkimnen voi hohtaa täysin pois Raamatun evankeliumista, eikä sitten enää pääse tuntemaan todellista Raamatun evankeliumia jonka täydelliseksi tekijä on Jeesus Jumalan Poika. Jeesus jää takaalalle jonkinlaisena keppihevosena, tai välttämättömänä persoonana josta ei poiskaan pääse, niin jollakin tapaa, eli ekivarin tapaan selittää ja uskoa Häneen. Mutta on heille, ekivaarin kaltaisille vain Joosefin poika, joka ajanmyötä häviää jonnekkin, ja tilalle tulee mielenneitsyestä syntynyt haamu tai aave jeesus.

• voi ja saa

lukea, vaikka ei vielä uskossa olisikaan.

Oma uskoontuloni aikoinaan tapahtui niin, että Jehovan todistajia tuli kotiini ja minä rupesin tutkimaan Raamattua. Ajattelin,että uskontoja on niin paljon, että löytyykö totuutta?
      Luin todella ahkerasti ja Jehovan todistajat kävivät uskollisesti luonani.
      Rukoilin, että Jumala, näytä minulle totuus. Monta viikkoa meni ja minä luin yhä Raamattua ja ihmettelin heidän oppiaan jollakin tavoin. Sitten minusta tuli todella syntinen ja ajattelin, että minä en ainakaan taivaaseen pääse. En tuntenut vielä silloin uskovaisia ihmisiä lähipiirissäni.
      Sitten aloin käymään luterilaisessa kirkossa, mutta jotenkin lähdin sieltäkin tyhjänä pois.
      Minun hengellinen janoni vain yltyi ja koetin lukea kaikkea vähänkin hengellistä, mitä käsiini sain.
      Sitten tieni vei lopulta Vapaakirkkoon ja siellä minä kuulin evankeliumia, jonka kautta sain tulla uskoon. Siellä oli sanaa julistamassa nyt jo edesmennyt lakitieteen tohtori Tapio Nousiainen. Menin sinne eteen synninhädässäni rukoiltavaksi ja tämä Jumalan palvelija julisti syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa sovintoveressä.
      Valtava oli se ilo ja rauha, jonka sain ja ihmeellinen rakkaus tuli sisimpääni.
      Kaikki näytti uudelta, jopa koko luomakuntakin oli kuin uudeksi tullut. Silloin oli talvi ja oli puhdas, valkoinen lumi. Sydämessä tuntui ihan yhtä puhtaalta ja mieleeni tuli lasten pyhäkoululaulu:

"Lumivalkeaksi, lumivalkeaksi,
      pesi Jeesus mun sydämeni.
      Siksi laulan mä vaan,päällä valkean maan,
      kun on Jeesus mun ystäväni."

Muutaman vuosikymmenen olen uskossa ollut, ja voin sanoa, että Jumala on ollut hyvä ja uskollinen.
      Ei niin, etteikö olisi ollut myös kärsimyksiä ja koettelemuksia ja lankeemuksiakin, mutta kuitenkin, "kenen tykö me menisimme, sillä sinulla on iankaikkisen elämän sanat",sanoi Pietarikin, kun Jeesus kysyi opetuslapsiltaan, että "tahdotteko tekin mennä pois".

Että, kyllä Raamattua kannattaa lukea,sillä Jumalan Sana ei tyhjänä palaja, vaan tekee sen mikä on otollista Jumalalle ja saa menestymään sen mitä varten se on lähetetty."

Sitten kun olin tullut uskoon, niin nämä Jehovan todistajat tulivat vieläkin luokseni, mutta sain todistaa heille, että minä olen tullut uskoon ja saanut syntini anteeksi ja minä olen nyt Kristuksen todistaja.
      He lähtivät hiukan noloissaan pois, eivätkä enää tulleet.
      Tässä lyhykäisyydessään todistukseni.

Siunausta!

• kun nuo uskoontulo kertomukset siunaavat aina vaikka niitä on kuullut ja lukenutkin paljon.
        Aina vaan sydämessä jubileeraa kun lukee näitä kertomuksia. Kiitos sinulle todistuksestasi.

Myös minun luonani alkoi Jehovan Todistajat käymään silloin kun Jumala kutsui minua. Olin aikaisemmin rukoillut Jumalaa johdattamaan jonkun ihmisen elämääni joka voisi kertoa Jumalasta ja näyttää minulle tietä Jumalan luokse. Jonkin ajan kuluttua ensimmäisen kerran JT:t tulivat ovelleni. Sanoin heille etten ole kiinnostunut heidän asiastaan ja suljin oven.
        Kävelin keittiöön. Siellä muistin rukoukseni. Ajattelin peloissani että olinkohan nyt sulkenut oven Jumalan lähettiläiltä. Silloin minun mieleeni tuli voimakas ajatus aivan niin kuin joku olisi sanonut minulle: "Eivät nämä olleet minun palvelijoitani. Ole aivan rauhassa et tehnyt väärin. Teit oikein." Tunsin helpotusta ja tiesin sydämessäni että olin tehnyt oikein. Olin myös varma siitä että JT:t eivät olleet Jumalan asialla.

Suurin piirtein samoihin aikoihin Jumala pelasti erään miehen n.1500 km minun asuinpaikkakunnaltani.
        Tämä on totta. En liioittele.
        Hän ja koko hänen perheensä tuli uskoon. He päättivät perheenä vaihtaa elinympäristöä. He muuttivat asumaan sille paikkakunnalle jossa minä asuin. Tämä keski-ikäinen perheenisä tuli yllättävästi minun työkaverikseni. Itsekin ihmetteli sitä miten hän tähän työmaahan päätyi. Jumala johdatti, näin totesimme. Vastakääntyneen ilolla ja rakkaudella hän kertoi minulle mitä Jeesus on saanut aikaan hänen ja hänen perheensä elämässä. Tämän miehen todistuksen kautta minä tulin uskoon. Tässä miehessä sain rukousvastauksen rukoukseeni: "Jumala, lähetä minun tykö joku henkilö joka johdattaa minut sinun luokse." Olin luultavasti niin kovapäinen kaveri ettei minulle olisi riittänyt jos joku uskova olisi tullut kotiini saarnaamaan minulle. Tarvitsin henkilön joka ei esiintynyt käännyttäjänä. Tarvitsin työkaverikseni uskovan jonka kanssa keskustelin kaikki kahvitunnit. Tämän miehen kautta Jumala puhui minulle voimakkaasti, Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle.

Sitten aloittajalle: Kyllä Raamattua voi ja kannattaa lukea vaikka olisi ateisti.
        Mutta pieni varoituksen sana; sinulle voi käydä niin kuin kävi tässä todistuksessa. Voit tulla uskoon.
        Jumala näet elää Raamatun Sanassa. Sanan kautta Hän puhuu ihmiselle. Kun luet Raamattua, Jumala
        puhuu sinulle. Siksi sinä voit pelastua. Jumalan puhe ihmiselle ja toiminta tähtää syntisten pelastukseen.
        Se on Jumalan tahto että sinä luet ja tutkit Raamattua. Jumala tahtoo myös että otat Sanan vastaan omalle kohdallesi. Silloin Jumalan Sana vaikuttaa sinussa sitä mitä varten Hän on sen lähettänyt.
        Se nostaa, se kantaa ja se pelastaa.

• löyhäpää

...raamattua. Näin olen sanonut kymmenille kirkkojen jäsenille. Olen näet huomannut, että monikaan ei tunne raamatun todellista sanomaa. Itse olen lukenut sen pariin kertaan läpi muistiinpanojen kera. olen laittanut ylös niitä kohtia, joissa todistetaan Jumalan olemassaoloa, hyviä moraalisääntöjä, Jumalan murhanhimoisuutta, Jumalan rasismia, kansanuskomuksia, ehdotonta alistumista, kirjoituksen suhdetta reaaliseen historiankulkuun, ihmetekoja suhteessa luonnontieteisiin, vastakkaisia väitteitä, uskondogmien suhdetta muihin muinaisiin uskontokäsityksiin.

Jos haluaa tietää parhaan todistuksen Jumalan olemassaolosta, kannattaa lukea Jobin kirja ja sieltä Jumalan puolustuspuheenvuoro sille, miksi hän kiusasi tätä (luvut 38-41). Mikä voisi olla kaikkivoipainen, kaikkitietävä, kaikkialla läsnäoleva muu kuin ympärillämme oleva luonto! Luonto on julma että lempeä, se tuo elämän ja kuoleman. Luonto armahtaa tai vie yksilön turmaan. Luonto ei salli ihmisen edes kysellä tekojensa perään. Luonto on sitä mitä se on. Jobin kirja on yhteenveto sadoista erillisistä Jumalan olemuksen erittelyistä. Raamattuun uskova uskoo luontoon. Hän nostaa luonnon taivaisiin tosiolevaksi, muuntaa päässään luonnon henkiseksi olennoksi.
        Jobin kirjan ja siten raamatun Jumala on luonto kaikessa uljuudessaan. Luonnon ilmiöiden, varsinkin rajujen sääilmiöiden tai maanjäristysten ja auringon- ja kuunpimennysten esiintyminen useimmin todistavat jumaluutta. Ilmiöiden olemusta ei muinoin tunnettu ja niinpä ne kirjattiin jumaluuden aikaansaamiksi kaikissa antiikin uskonnoissa. En siis saanut uskonnollista herätettä.

Olen kehoittanut myös ateisteja lukemaan raamattua siksi, että ymmärtäisivät paremmin uskonnon olemusta. Ymmärrän kyllä, että joillekin voi tulla kirjasta suuri pelon tunne Jumalan lupaamasta hirveästä kostosta ei-uskoville.

• jaikal kirjoitti:

kun nuo uskoontulo kertomukset siunaavat aina vaikka niitä on kuullut ja lukenutkin paljon.
        Aina vaan sydämessä jubileeraa kun lukee näitä kertomuksia. Kiitos sinulle todistuksestasi.

Myös minun luonani alkoi Jehovan Todistajat käymään silloin kun Jumala kutsui minua. Olin aikaisemmin rukoillut Jumalaa johdattamaan jonkun ihmisen elämääni joka voisi kertoa Jumalasta ja näyttää minulle tietä Jumalan luokse. Jonkin ajan kuluttua ensimmäisen kerran JT:t tulivat ovelleni. Sanoin heille etten ole kiinnostunut heidän asiastaan ja suljin oven.
        Kävelin keittiöön. Siellä muistin rukoukseni. Ajattelin peloissani että olinkohan nyt sulkenut oven Jumalan lähettiläiltä. Silloin minun mieleeni tuli voimakas ajatus aivan niin kuin joku olisi sanonut minulle: "Eivät nämä olleet minun palvelijoitani. Ole aivan rauhassa et tehnyt väärin. Teit oikein." Tunsin helpotusta ja tiesin sydämessäni että olin tehnyt oikein. Olin myös varma siitä että JT:t eivät olleet Jumalan asialla.

Suurin piirtein samoihin aikoihin Jumala pelasti erään miehen n.1500 km minun asuinpaikkakunnaltani.
        Tämä on totta. En liioittele.
        Hän ja koko hänen perheensä tuli uskoon. He päättivät perheenä vaihtaa elinympäristöä. He muuttivat asumaan sille paikkakunnalle jossa minä asuin. Tämä keski-ikäinen perheenisä tuli yllättävästi minun työkaverikseni. Itsekin ihmetteli sitä miten hän tähän työmaahan päätyi. Jumala johdatti, näin totesimme. Vastakääntyneen ilolla ja rakkaudella hän kertoi minulle mitä Jeesus on saanut aikaan hänen ja hänen perheensä elämässä. Tämän miehen todistuksen kautta minä tulin uskoon. Tässä miehessä sain rukousvastauksen rukoukseeni: "Jumala, lähetä minun tykö joku henkilö joka johdattaa minut sinun luokse." Olin luultavasti niin kovapäinen kaveri ettei minulle olisi riittänyt jos joku uskova olisi tullut kotiini saarnaamaan minulle. Tarvitsin henkilön joka ei esiintynyt käännyttäjänä. Tarvitsin työkaverikseni uskovan jonka kanssa keskustelin kaikki kahvitunnit. Tämän miehen kautta Jumala puhui minulle voimakkaasti, Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle.

Sitten aloittajalle: Kyllä Raamattua voi ja kannattaa lukea vaikka olisi ateisti.
        Mutta pieni varoituksen sana; sinulle voi käydä niin kuin kävi tässä todistuksessa. Voit tulla uskoon.
        Jumala näet elää Raamatun Sanassa. Sanan kautta Hän puhuu ihmiselle. Kun luet Raamattua, Jumala
        puhuu sinulle. Siksi sinä voit pelastua. Jumalan puhe ihmiselle ja toiminta tähtää syntisten pelastukseen.
        Se on Jumalan tahto että sinä luet ja tutkit Raamattua. Jumala tahtoo myös että otat Sanan vastaan omalle kohdallesi. Silloin Jumalan Sana vaikuttaa sinussa sitä mitä varten Hän on sen lähettänyt.
        Se nostaa, se kantaa ja se pelastaa.

tuli pari J-todistajaa (siitä on jo yli 30 vuotta) ja alkoivat heti moittia kristittyjä vääräoppiseksi sillä perusteella kun sanovat sielun ja hengen tarkoittavan eri asioita, vaikka heidän mielestään Raamattu tarkoittaa niillä samaa.

Pyysin vertailemaan samoja kohtia omista Raamatuistamme ja tarkistamaan ensin mitä sanotaan Hepr. 4:12 jakeessa ja pyysin heitä lukemaan sen ääneen. Toinen heistä luki sen kohdan ja sehän oli pääosin sama kuin minunkin Raamatussani:

"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;"

Jatkoksi pyysin vielä lukemaan ääneen Juuda 1:19 jakeen:
        "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole."

J-todistajat kokosivat vähin äänin kirjansa ja toisiansa mulkoillen alkoivat selittää että heillä on nyt muuta menoa ja lähtivät pois eivätkä ole sen koommin pahemmin häirinneet.

Siinä tunsin saaneeni Pyhältä Hengeltä hyvää rohkaisua, ettei tarvitse edeltäpäin huolehtia, mitä minun pitäisi vastata väärää asiaa puolustavalle! Samaa rohkaisua tunnen saaneeni Pyhältä Hengeltä tälläkin palstalla teille vastaillessani.

• * Et kuitenkaan päässyt uskoon "itseopiskelemisella" Raamattua, janon se sai aikaan, ja lopulta Pyhä Henki johdatti sinut elävän veden lähteelle, jossa sait janosi sammumaan, Jeesusken usko tuli sydämeesi, sait uudestisyntyä, ja sitten varmaan vasta alkoi Raamatun sana maistumaan ja avautumaan.

* Jos uudestisyntymätön, ekivaarin tavoin alkaa tutkimaan Raamattua, ja vielä motiivina saada kristityt Raamatulla pilkan kohteeksi, ja väärä oppiseksi, niin käy todella köpelösti. Ekivaari ei ole koskaan päässyt uudestisyntymään, jota hän ei tietenkään koskaan myönnä, viisas kun omissa ymmärrysessä Raamatun sanan täysin vääräksi vääntäen. Pyhän Hengen opetus kun ei ole sydämeen tullut, koska ei ole Jeesuksen verellä puhdistettu, ja sitä kautta uudestisyntynyt!

• ekivaari kirjoitti:

tuli pari J-todistajaa (siitä on jo yli 30 vuotta) ja alkoivat heti moittia kristittyjä vääräoppiseksi sillä perusteella kun sanovat sielun ja hengen tarkoittavan eri asioita, vaikka heidän mielestään Raamattu tarkoittaa niillä samaa.

Pyysin vertailemaan samoja kohtia omista Raamatuistamme ja tarkistamaan ensin mitä sanotaan Hepr. 4:12 jakeessa ja pyysin heitä lukemaan sen ääneen. Toinen heistä luki sen kohdan ja sehän oli pääosin sama kuin minunkin Raamatussani:

"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;"

Jatkoksi pyysin vielä lukemaan ääneen Juuda 1:19 jakeen:
        "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole."

J-todistajat kokosivat vähin äänin kirjansa ja toisiansa mulkoillen alkoivat selittää että heillä on nyt muuta menoa ja lähtivät pois eivätkä ole sen koommin pahemmin häirinneet.

Siinä tunsin saaneeni Pyhältä Hengeltä hyvää rohkaisua, ettei tarvitse edeltäpäin huolehtia, mitä minun pitäisi vastata väärää asiaa puolustavalle! Samaa rohkaisua tunnen saaneeni Pyhältä Hengeltä tälläkin palstalla teille vastaillessani.

oppi, joka sivuaa suurimmalta osin jt. tai areiolaisten oppia. Kielltä Jeesusken jumaluuden, joka on sitä, että jeesus on Jumala, sehän sinulle todistettu satoja kertoja täällä, et usko kuitenkaan, vaan höpötät jostain meilenneitsyestä syntyneestä Joosefin pojasta.
        * Miten siinä niin kävi, että se jt. oppi kuitenkin jäi sinulle, vaikka et sitä myönnä, se on kuitenkin oppisi linja, ja Raamatun ymmärryksesi on aivan samaa kuin jt

• löyhäpää kirjoitti:

...raamattua. Näin olen sanonut kymmenille kirkkojen jäsenille. Olen näet huomannut, että monikaan ei tunne raamatun todellista sanomaa. Itse olen lukenut sen pariin kertaan läpi muistiinpanojen kera. olen laittanut ylös niitä kohtia, joissa todistetaan Jumalan olemassaoloa, hyviä moraalisääntöjä, Jumalan murhanhimoisuutta, Jumalan rasismia, kansanuskomuksia, ehdotonta alistumista, kirjoituksen suhdetta reaaliseen historiankulkuun, ihmetekoja suhteessa luonnontieteisiin, vastakkaisia väitteitä, uskondogmien suhdetta muihin muinaisiin uskontokäsityksiin.

Jos haluaa tietää parhaan todistuksen Jumalan olemassaolosta, kannattaa lukea Jobin kirja ja sieltä Jumalan puolustuspuheenvuoro sille, miksi hän kiusasi tätä (luvut 38-41). Mikä voisi olla kaikkivoipainen, kaikkitietävä, kaikkialla läsnäoleva muu kuin ympärillämme oleva luonto! Luonto on julma että lempeä, se tuo elämän ja kuoleman. Luonto armahtaa tai vie yksilön turmaan. Luonto ei salli ihmisen edes kysellä tekojensa perään. Luonto on sitä mitä se on. Jobin kirja on yhteenveto sadoista erillisistä Jumalan olemuksen erittelyistä. Raamattuun uskova uskoo luontoon. Hän nostaa luonnon taivaisiin tosiolevaksi, muuntaa päässään luonnon henkiseksi olennoksi.
        Jobin kirjan ja siten raamatun Jumala on luonto kaikessa uljuudessaan. Luonnon ilmiöiden, varsinkin rajujen sääilmiöiden tai maanjäristysten ja auringon- ja kuunpimennysten esiintyminen useimmin todistavat jumaluutta. Ilmiöiden olemusta ei muinoin tunnettu ja niinpä ne kirjattiin jumaluuden aikaansaamiksi kaikissa antiikin uskonnoissa. En siis saanut uskonnollista herätettä.

Olen kehoittanut myös ateisteja lukemaan raamattua siksi, että ymmärtäisivät paremmin uskonnon olemusta. Ymmärrän kyllä, että joillekin voi tulla kirjasta suuri pelon tunne Jumalan lupaamasta hirveästä kostosta ei-uskoville.

* Sinun tulisi löytää kaikkein ensimmäiseksi Raamatusasi Jeesus kristus Jumalan Poika. uskoa mitä Hänsetä sanotaan. Ja mieluiten jesaja 53. koko luku. Siinä tulet tuntemaan Jeesuksen työn ja miksi Hän tuli alas maailmaan? Uskoa se kärsimistyö omalle kohdallesi, ja nähdä Kristus ristille nauittuna juuri sinun tähtesi. Usko se ja tunnustaa Hänet Jumalan ja ihmisten edessä, silloin saat elävän uskon Häneltä sydämeesi, uudestisynnyt, ja Jumala antaa voiman tulla Jumalan lapseksi.
        * Muutoin sinun Raamatun luksi jää vain tiedon ja utelaisuuden tasolle, eikä evankeliumi pääse sinua muuttamaan. Muuttuminen tapahtuu Jeesuksessa Kristuksessa.

• todé*

Raamattu on avoin ja ymmärrettävä kirja jokaiselle ihmiselle, onhan se Jumalan info itsestään.

• ah Herra auta kuulemaan

Omaksi kadotukseksensa.

Toinen kysymys on sitten se jos ateistilla on syntynyt kysymys pelastuksesta. Tällaista henkilöä en tosin nimittäisi enää ateistiksi vaan ex- ateistiksi.

• Minusta jokaisella on oma jumalansa joka on AINA oikeassa. Ateistina vaadin todisteista tuon jumalan todellisuudesta ja eivät ole tykänneet. Vaikka ihan vilpittömästi haluaisin tietää mihin kunkin usko perustuu vailla mitään halua pilkata tms.heitä.

• J Edgar

Suurin osa vastaajista on ymmärtänyt aloitukseni väärin. Tosin vika on minussa eikä vastaajissa. Tarkoitin todellista tutkimista;en Raamatun lukemista siten, kun uskovat tekevät (Raamattu on kannesta kanteen muuttumatonta jumalansanaa).

Sanotaan asia vielä toisin. Tarkoitin Raamatun/uskon kriittistä tarkastelua. Varmaan uskovatkin sitä harrastavat, koskapa aina välillä saa lukea: "tämä kohta on tarkoitettu vaan vertauskuvalliseksi", tai - "Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja".

Tuskinpa monikaan jaksaa lukea tätä(kään) ketjua loppuun asti. Jotkut kun jatkavat ketjuja harrastamalla dialogia täysin asian vierestä.

• J Edgar kirjoitti:

Suurin osa vastaajista on ymmärtänyt aloitukseni väärin. Tosin vika on minussa eikä vastaajissa. Tarkoitin todellista tutkimista;en Raamatun lukemista siten, kun uskovat tekevät (Raamattu on kannesta kanteen muuttumatonta jumalansanaa).

Sanotaan asia vielä toisin. Tarkoitin Raamatun/uskon kriittistä tarkastelua. Varmaan uskovatkin sitä harrastavat, koskapa aina välillä saa lukea: "tämä kohta on tarkoitettu vaan vertauskuvalliseksi", tai - "Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja".

Tuskinpa monikaan jaksaa lukea tätä(kään) ketjua loppuun asti. Jotkut kun jatkavat ketjuja harrastamalla dialogia täysin asian vierestä.

Tapani Ruokosen kirja"Juhlasaarnoja"on minusta todella hyvä. Minusta hän-johtuen varmaan hänen ammatistaan, joka on toimittaja(vaikka on kouluttautunut pastoriksi)on tulkinnut Raamattua oikein. Elämänmyönteisesti.
        Hänellä oli hauskoja esimerkkejä kun hän pohditutti Raamattua ihmisillä. Esim.lampaat hän korvasi sanalla "koira". Hän pyrki ymmärtämään Jeesuksen opetuksia. Lammasvertaus on nykyisin kovin ontuva. Sitä ei voida soveltaa nykyaikaan. Silti sitä sovelletaan.
        Minä en ainakaan halua olla mikään lammas... enkä kyllä koirakaan...
        Kertomus Martasta ja Mariasta on samoin T.Ruokosen mielestä tulkittu uskovien keskuudessa väärällä tavalla. Se on tulkittu siten että noilla naisilla oli riitaa keskenään ja Jeesus asettui Marian puolelle, koska Maria sentään kuunteli häntä.
        Jeesushan moitti Marttaa että hän hätäilee turhista ja että "vain yksi on tarpeen".
        "Maria on valinnut hyvän osan eikä sitä oteta häneltä pois."
        Jeesus on ollut ihana ihminen kun on sanonut noin"Eikä sitä oteta häneltä pois."...

Lueppas, J.Edgar, joskus pappi/toimittaja T.Ruokosen kirja"Juhlasaarnoja". Se on aika hyvä.

• J Edgar
        auroraboreallis kirjoitti:

Tapani Ruokosen kirja"Juhlasaarnoja"on minusta todella hyvä. Minusta hän-johtuen varmaan hänen ammatistaan, joka on toimittaja(vaikka on kouluttautunut pastoriksi)on tulkinnut Raamattua oikein. Elämänmyönteisesti.
        Hänellä oli hauskoja esimerkkejä kun hän pohditutti Raamattua ihmisillä. Esim.lampaat hän korvasi sanalla "koira". Hän pyrki ymmärtämään Jeesuksen opetuksia. Lammasvertaus on nykyisin kovin ontuva. Sitä ei voida soveltaa nykyaikaan. Silti sitä sovelletaan.
        Minä en ainakaan halua olla mikään lammas... enkä kyllä koirakaan...
        Kertomus Martasta ja Mariasta on samoin T.Ruokosen mielestä tulkittu uskovien keskuudessa väärällä tavalla. Se on tulkittu siten että noilla naisilla oli riitaa keskenään ja Jeesus asettui Marian puolelle, koska Maria sentään kuunteli häntä.
        Jeesushan moitti Marttaa että hän hätäilee turhista ja että "vain yksi on tarpeen".
        "Maria on valinnut hyvän osan eikä sitä oteta häneltä pois."
        Jeesus on ollut ihana ihminen kun on sanonut noin"Eikä sitä oteta häneltä pois."...

Lueppas, J.Edgar, joskus pappi/toimittaja T.Ruokosen kirja"Juhlasaarnoja". Se on aika hyvä.

Voinpa joskus lukeakin. Oliko muuten Ruokonen vai Ruokanen? Muistan hänet kyllä toimittaja-ajoiltaan.

• J Edgar kirjoitti:

Voinpa joskus lukeakin. Oliko muuten Ruokonen vai Ruokanen? Muistan hänet kyllä toimittaja-ajoiltaan.

Ruokanen.
        En ajatellut että tuntisit hänet.

• profiili*
        J Edgar kirjoitti:

Tapani Ruokanen on Suomen Kuvalehden päätoimittaja.
        Hän on koulutukseltaan teologi ja muistaakseni toiminut papin virassakin ennen toimittajakauttaan.
        Veljensä Miikka Ruokanen on dogmaatikko ja toimii professorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.
        Syntyisin veljekset ovat Rovaniemeltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      3
      7519
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      383
      2018
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      1705
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1663
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      292
      1375
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      74
      1124
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1053
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      61
      809
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      796
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      749
    Aihe