Mitäs ammattiliittoa te suosittelisitta vastavalmistuneelle sitte ko töihin pääsee? Ite oon talentian jäsenenä ollu opiskelija ajan, mutta ei siitä liiemmin ole hyötyä ollut ja ei ilmeisesti liiemmin oo työaikanakaan :)
Sosionomin ammattiliitto?
21
9413
Vastaukset
- . ,
Liityt siihen liittoon, johon kuuluvat muutkin työpaikkasi järjestäytyneet samantyyppisiä töitä tekevät ja jonka liiton luottamusmies työpaikalla on.
Jos sitten vaihdat toiselle alalle, niin vaihda samalla periaatteella liittoakin. - Pohde
liity Suomen Sosionomeihin!! Ne kävi meillä koulussa puhumassa ja aivan mahtava juttu, et meillä sosionomeilla on oma liitto, jossa on vaa sosionomeja. googlaa, niin löydät nettisivutkin.
- Fazzy
Mut hei, onko sosionomeilla sitten mahdollisuutta tarjota samat palvelut ko esim. Talentialla? Talentiassa on kuitenki paljo jäseniä, joista iso osa sosionomeja...
- Koulukuraattori
Yleiset edut ja palvelut näyttäis noilla Suomen Sosionomeilla olevan joka paremmat kuin Talentialla. Ne on Jytyliiton alaisia, joka on Talentiaa isompi järjestö. Itse teen sosionomina koulukuraattorin sijaisuutta ja tiedän, että Talentian linjaus on, että koulukuraattoriksi pääsee vain yliopistotutkinnolla, mikä musta on aivan älytön lähtökohta. Talentia ei sosionomien asiaa aja vaikka siihen paljon sosionomeja kuuluukin.
- päästäkää mut näyttää mitä mä osaan
Koulukuraattori kirjoitti:
Yleiset edut ja palvelut näyttäis noilla Suomen Sosionomeilla olevan joka paremmat kuin Talentialla. Ne on Jytyliiton alaisia, joka on Talentiaa isompi järjestö. Itse teen sosionomina koulukuraattorin sijaisuutta ja tiedän, että Talentian linjaus on, että koulukuraattoriksi pääsee vain yliopistotutkinnolla, mikä musta on aivan älytön lähtökohta. Talentia ei sosionomien asiaa aja vaikka siihen paljon sosionomeja kuuluukin.
no ei talentia ainakaan meidän vasta valmistuneiden sosionomien asiaa aja. Töitä olis mutta kuinka ollakkaan aina törmää siihen ettei me AMK sosionomit osata mitään kun puutuu virallinen kelpoisuus. toivotaan että päättäjät joskus tajuaa että nyt ei oikein työelämä ja koulutus kohtaa. no kun kuolo kohtaa noin vanhat niin meillekkin aukee paikkoja.
- Riimus
Mäkin olen miettinyt, että löytyiskö joku muu järjestö kuin Talentia ajamaan etujani. En edes tiennyt tuollaisen Jytyn olemassa olosta, saati noista sosionomeista. Mun sosionomi kaverit kuuluu joko Talentiaan tai yksityiseen kassaan. Hienoa, jos sosionomit on järjestäytyneet. Eihän meitä olekaan kuin muutamia tuhansia tässä maassa... Talentiassa on kyllä ollut koulutuspäivät vai oliko ne asiantuntijapäivät tosi hyviä ja sitten sieltä tulee se lehtikin. Mutta eihän ne ole vaikuttaneet mun työkuvioihin kyllä millään tavalla. Taitaa vaan olla liian vaikea erota liitosta, sinne ikään kuin jumittuu. Toisaalta ottaa ihan simona päähän, kun esim. lähihoitajien ja sosionomien palkka on samalla viivalla, vaikka ollaan kulutettu enemmän koulunpenkkiä. Ajaakos nuo sosionomit tämmöisiä palkka-asioita myös?
- Fazzy
että on älyttömän helppoa liittyä vaan johonki liittoon ja sitte ootki ihan jumissa siinä. Mulla on monta tuttua, jotka kuuluu Talentiaan, ja sitte ku oon yrittäny kysellä, että mitä ne sieltä saa, niin ei ne oikein kukaan osaa sanoa mittää että miksi just Talentia. Mua kypsytti jo sillo ku opiskelin, ni se, ku ne kauheena meitä yritti saaja liittymään ja sitte kuitenki lehisä oli just meijän alas painamista, että ei kelvata sinne ja tänne...
- Talentia
Fazzy kirjoitti:
että on älyttömän helppoa liittyä vaan johonki liittoon ja sitte ootki ihan jumissa siinä. Mulla on monta tuttua, jotka kuuluu Talentiaan, ja sitte ku oon yrittäny kysellä, että mitä ne sieltä saa, niin ei ne oikein kukaan osaa sanoa mittää että miksi just Talentia. Mua kypsytti jo sillo ku opiskelin, ni se, ku ne kauheena meitä yritti saaja liittymään ja sitte kuitenki lehisä oli just meijän alas painamista, että ei kelvata sinne ja tänne...
Talentia neuvottelee sosionomien palkat ja työehdot niin yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä. Jytyllä ei ole sanan sanaa sanottavana näissä neuvotteluissa. Suurin osa sosionomeista kuuluu Talentiaan ja Talentian jäsenistä (yli 20 000 jäsentä) enemmistö on sosionomeja. Talentia keskittyy pelkästään sosiaalialan ja korkeasti koulutettujen asian edistämiseen.
Jytyyn taas voi kuulua ihan kuka tahansa työssäkäyvä: metsurista maalariin. Suomen Sosionomien jäsenmäärä on alle sata. Mitenköhän se sosionomin asia Jytyn 70 000 jäsenen alla onnistuu? Eihän heillä ole edes yhtään työntekijää palkattuna? - Koulutustaan arvostava
Talentia kirjoitti:
Talentia neuvottelee sosionomien palkat ja työehdot niin yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä. Jytyllä ei ole sanan sanaa sanottavana näissä neuvotteluissa. Suurin osa sosionomeista kuuluu Talentiaan ja Talentian jäsenistä (yli 20 000 jäsentä) enemmistö on sosionomeja. Talentia keskittyy pelkästään sosiaalialan ja korkeasti koulutettujen asian edistämiseen.
Jytyyn taas voi kuulua ihan kuka tahansa työssäkäyvä: metsurista maalariin. Suomen Sosionomien jäsenmäärä on alle sata. Mitenköhän se sosionomin asia Jytyn 70 000 jäsenen alla onnistuu? Eihän heillä ole edes yhtään työntekijää palkattuna?Mulle Suomen Sosionomit kuulostaa (mitä oon netistä tutkinut) vaihtoehdolta joka oikeesti toimillaan osoittaa tekevänsä kaikkensa (sillä tän hetkisellä vähäiselläkin jäsenmäärällä!!) meidän nimenomaan sosionomien koulutuksen ja ammatin hyväksi. Joo, tiedän, etä Talentiaan kuuluu suurin osa sosionomeista, koska varteenotettavaa vaihtoehtoa ei ole ollut. Enemmistö Talentiassa on sosionomeja, mutta miksi ihmeessä Talentia kuitenkin koko ajan antaa lausuntoja, joissa painotetaan sitä, ettei sosionomin koulutus anna pätevyyttä työhön, jota todella monet sosionomit tekevät epäpätevinä todella ansiokkaasti??? Mie olin opiskeluajan Talentian opiskelijajäsen, ja niinä kolmena vuotena en saanu mitään mitä odotin Talentialta.
Mie ainakin haluan antaa Suomen sosionomeille mahdollisuuden kasvaa porukaksi, joka jokin päivä oikeesti myös neuvottelee palkoista, koska heidän tavoitteensa vastaavat enemmän sitä, mitä mie haluan ammattiliitoltani! Rohkaisua ja uskoa siihen, että mie teen arvokasta työtä! Mie ainakin aion valita Suomen Sosionomit juuri siksi että porukka uskoo meidän "rivisosionomien" ammattitaitoon ja haluaa ihan selvästi viedä meidän koulutuksen asiaa eteenpäin. Eikä ne, toisin kuin Talentia, alennu toisen toiminnan mustamaalaukseen! - Siiri s.
Koulutustaan arvostava kirjoitti:
Mulle Suomen Sosionomit kuulostaa (mitä oon netistä tutkinut) vaihtoehdolta joka oikeesti toimillaan osoittaa tekevänsä kaikkensa (sillä tän hetkisellä vähäiselläkin jäsenmäärällä!!) meidän nimenomaan sosionomien koulutuksen ja ammatin hyväksi. Joo, tiedän, etä Talentiaan kuuluu suurin osa sosionomeista, koska varteenotettavaa vaihtoehtoa ei ole ollut. Enemmistö Talentiassa on sosionomeja, mutta miksi ihmeessä Talentia kuitenkin koko ajan antaa lausuntoja, joissa painotetaan sitä, ettei sosionomin koulutus anna pätevyyttä työhön, jota todella monet sosionomit tekevät epäpätevinä todella ansiokkaasti??? Mie olin opiskeluajan Talentian opiskelijajäsen, ja niinä kolmena vuotena en saanu mitään mitä odotin Talentialta.
Mie ainakin haluan antaa Suomen sosionomeille mahdollisuuden kasvaa porukaksi, joka jokin päivä oikeesti myös neuvottelee palkoista, koska heidän tavoitteensa vastaavat enemmän sitä, mitä mie haluan ammattiliitoltani! Rohkaisua ja uskoa siihen, että mie teen arvokasta työtä! Mie ainakin aion valita Suomen Sosionomit juuri siksi että porukka uskoo meidän "rivisosionomien" ammattitaitoon ja haluaa ihan selvästi viedä meidän koulutuksen asiaa eteenpäin. Eikä ne, toisin kuin Talentia, alennu toisen toiminnan mustamaalaukseen!Kävin myös katsomassa SS:n nettisivut. Missä on ruotsinkielisten palvelut? Onko julkaisuja, lehteä? Se, että tapaa yksittäisen kansanedustajan, ei vielä paranna sosionomien asemaa. Tosiasia on se, että työnantajajärjestöt valitsevat neuvottelukumppaninsa koon mukaan. Siinä saa SS-liiton kasvua odotella - jos kohta 10 vuodessa on tullut jäseniä alle 100. Eikö vastakkainasettelun aika ole jo ohi, olen väsynyt tähän, että sosionomin pitäisi olla sosiaalityöntekijä. Sehän on eri ammatti ja eri koulutus. Miksei ne sosionomit, jotka sosiaalityöntekijät halajavat, mene opiskelemaan yliopistoon sosiaalitieteitä? Ollaan ylpeitä omasta työstämme ja osaamisestamme.
- Sos!
Siiri s. kirjoitti:
Kävin myös katsomassa SS:n nettisivut. Missä on ruotsinkielisten palvelut? Onko julkaisuja, lehteä? Se, että tapaa yksittäisen kansanedustajan, ei vielä paranna sosionomien asemaa. Tosiasia on se, että työnantajajärjestöt valitsevat neuvottelukumppaninsa koon mukaan. Siinä saa SS-liiton kasvua odotella - jos kohta 10 vuodessa on tullut jäseniä alle 100. Eikö vastakkainasettelun aika ole jo ohi, olen väsynyt tähän, että sosionomin pitäisi olla sosiaalityöntekijä. Sehän on eri ammatti ja eri koulutus. Miksei ne sosionomit, jotka sosiaalityöntekijät halajavat, mene opiskelemaan yliopistoon sosiaalitieteitä? Ollaan ylpeitä omasta työstämme ja osaamisestamme.
Joo, todella ajaa sosionomien asiaa!!! Yhtään sanaa ei ole sosionomeista. Heh!
- Talentian opiskelijajäsen sosionomi-AMK
Talentia kirjoitti:
Jytyyn taas voi kuulua ihan kuka tahansa työssäkäyvä: metsurista maalariin. Suomen Sosionomien jäsenmäärä on alle sata. Mitenköhän se sosionomin asia Jytyn 70 000 jäsenen alla onnistuu? Eihän heillä ole edes yhtään työntekijää palkattuna?Hei,
Mä olen sitä mieltä, että meidän sosionomien ei kannata alkaa kilpailemaan sosiaalityöntekijöiden kanssa. Sosionomin ja sosiaalityöntekijän tutkinnot ovat kaksi aivan eri tutkintoa! Jos välttämättä haluaa töihin sossutoimistoon tekemään päätöksiä tai kuraattoriksi, niin jokaisella on mahdollisuus kouluttautua siihen. Mä sen sijaan arvostan hyvin korkealle sosionomin koulutusta. Ainakin Helsinki Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneet sosionomit ovat todella päteviä sosiaalipedagogeja. Sosiaalipedagogiikka on teoria ja ilmaisulliset menetelmät "sitovat" teorian käytäntöön. Olen ylpeä siitä, että olen valmistumassa sosionomiksi. Sosionomista voi jatkaa ylempää AMK-tutkintoon, jos rahkeet riittävät. AMK-tutkinto perustuu käytännön läheiseen asiakastyöhön ja pedagogisen suhteen luomiseen, olitpa sitten lapsi-, nuoriso-, päihde-, mielesterveys- tai vanhustyössä. Eivät sosiaalityöntekijät työskentele samalla työorientaatiolla. Eivät sosiaalityöntekinät tee luovaa työtä asiakkaiden kanssa kuten musiikkimuistelua, kuvataidetta, musiikkia, voimauttavaa valokuvausta jne... Talentia on ajanut aivan mielettömän hyvin koko opiskeluaikani sosionomien asiaa. En ymmärrä miksi pitäisi liittyä jonnekin pieneen yksipuoliseen liitton, vain yhden asian asialla olevaan. Työ sosiaalialalla tarvitsee verkostoja ja yhteistyötä. Sitä kaikkea saamme korkeatasoisesta ammattiliitosta - Talentiasta - sosiaalialan korkeakoulutettujen liitosta.
P.S. Talentiaan kuuluvat myös geronomit ja kuntoutuksen ohjaajat - Ei niin kouluttautunut
Talentian opiskelijajäsen sosionomi-AMK kirjoitti:
Hei,
Mä olen sitä mieltä, että meidän sosionomien ei kannata alkaa kilpailemaan sosiaalityöntekijöiden kanssa. Sosionomin ja sosiaalityöntekijän tutkinnot ovat kaksi aivan eri tutkintoa! Jos välttämättä haluaa töihin sossutoimistoon tekemään päätöksiä tai kuraattoriksi, niin jokaisella on mahdollisuus kouluttautua siihen. Mä sen sijaan arvostan hyvin korkealle sosionomin koulutusta. Ainakin Helsinki Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneet sosionomit ovat todella päteviä sosiaalipedagogeja. Sosiaalipedagogiikka on teoria ja ilmaisulliset menetelmät "sitovat" teorian käytäntöön. Olen ylpeä siitä, että olen valmistumassa sosionomiksi. Sosionomista voi jatkaa ylempää AMK-tutkintoon, jos rahkeet riittävät. AMK-tutkinto perustuu käytännön läheiseen asiakastyöhön ja pedagogisen suhteen luomiseen, olitpa sitten lapsi-, nuoriso-, päihde-, mielesterveys- tai vanhustyössä. Eivät sosiaalityöntekijät työskentele samalla työorientaatiolla. Eivät sosiaalityöntekinät tee luovaa työtä asiakkaiden kanssa kuten musiikkimuistelua, kuvataidetta, musiikkia, voimauttavaa valokuvausta jne... Talentia on ajanut aivan mielettömän hyvin koko opiskeluaikani sosionomien asiaa. En ymmärrä miksi pitäisi liittyä jonnekin pieneen yksipuoliseen liitton, vain yhden asian asialla olevaan. Työ sosiaalialalla tarvitsee verkostoja ja yhteistyötä. Sitä kaikkea saamme korkeatasoisesta ammattiliitosta - Talentiasta - sosiaalialan korkeakoulutettujen liitosta.
P.S. Talentiaan kuuluvat myös geronomit ja kuntoutuksen ohjaajatOn todella mielenkiintoista lukea mielipiteitä eri ammattiliitoista, jotka ajavat kouluttautuneiden asemaa. Vaikka itse en sosionomi olekkaan, on hassua huomata, että tässä viestiketjussa Talentiaa "puolustavat" koettavat etsiä jotain vikoja SS-porukan toiminnasta :D Jos kerran Talentian toiminta on niin loistavaa, niin miksi alentua morkkaamaan toisten toimintaa?
- sosionomiopiskelija
Ei niin kouluttautunut kirjoitti:
On todella mielenkiintoista lukea mielipiteitä eri ammattiliitoista, jotka ajavat kouluttautuneiden asemaa. Vaikka itse en sosionomi olekkaan, on hassua huomata, että tässä viestiketjussa Talentiaa "puolustavat" koettavat etsiä jotain vikoja SS-porukan toiminnasta :D Jos kerran Talentian toiminta on niin loistavaa, niin miksi alentua morkkaamaan toisten toimintaa?
Luin oikein ajatuksella tämän viestiketjun pariin otteeseen läpi ja mun mielestä Talentian vikoja on täällä lueteltu ihan samalla tavalla kuin Suomen Sosionomien vikoja. En usko, että täällä kenelläkään on ollut tarkoitusta morkata toisiaan, mutta tuoda esiin niitä asioita miksi on itse valinnut niin kuin on valinnut.
- Miia Haanpää, Suomen Sosionomit ry:n sihteeri
sosionomiopiskelija kirjoitti:
Luin oikein ajatuksella tämän viestiketjun pariin otteeseen läpi ja mun mielestä Talentian vikoja on täällä lueteltu ihan samalla tavalla kuin Suomen Sosionomien vikoja. En usko, että täällä kenelläkään on ollut tarkoitusta morkata toisiaan, mutta tuoda esiin niitä asioita miksi on itse valinnut niin kuin on valinnut.
Hienoa, että saamme keskustelua mielenkiintoisesta aiheesta!
Suomen Sosionomit ry on Jytyn yhteistyöjäsenyhdistys, jonka edunvalvontaa tekee Jytyn ammattitaitoiset työmarkkina-asiamiehet ja lakimiehet. Olemme yli 90-vuotta vanha liitto, jolla on pitkä kokemus neuvotteluista yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä. Jytyn 70 000 jäsenestä reilu 25% työskentelee sosiaali- ja terveysalalla.
Haluaisin ensimmäisenä oikaista pari väärinkäsitystä; Jyty neuvottelee, niiin kuin jo edellä mainitsin; yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä, toisin siis kuin nimimerkki Talentia kirjoittaa.
Haluan myös nostaa esiin sen, että Jytyläiset paikalliset edunvalvojat eli jäsenet istuvat paikallistasolla neuvottelemassa suoraan paikallisissa sopimuksissa, kun Talentiassa he ovat Jukon kautta tulevia paikallisia edunvalvojia. Jukosta voi lukea lisää www.juko.fi.
Suomen Sosionomit ry eli yhdistyksen tavoitteena on parantaa sosionomien aseman ja arvostuksen parantaminen työmarkkinoilla, sosiaaliohjauksen roolin vahvistaminen sosiaalialan palvelurakenteissa ja parantaa palkkaustamme. Olemme siis pelkästään Sosionomi (amk) ja (yamk) tutkinnon suorittaneiden yhdistys!
Nimimerkille Siiri S. Olemme vielä pieni, mutta aktiivinen yhdistys, joka haluaa tarjotava vaihtoehdon muille yhdistyksille. Huomioithan, Jyty neuvottelee asiosistamme ja Jyty ottaa huomioon yhdistyksemme tavoitteet esim. sopimusneuvotteluissa. Emme siis pyri omaksi neuvottelijaksi pöytään, kun meillä on neuvottelupöydässä JO neuvottelijat.
Suomen Sosionomit ovat siis myös Jytyn jäseniä ja näin ollen saavat kaikki edut, jotka ovat kaikille Jytyn jäsenille. Jokaisella on oikeus järjestäytyä siihen ammattiliittoon, jonka kokee, että ko. ammattiliitto ajaa juuri omia etujaan ja kokee sen omakseen. Tulevaisuutta silmällä pitäen, näemme, että sosiaalialan ammattilaisilla ei ainakaan työkenttä tule helpottumaan, näin ollen työntekijän asema tulee olla arvossaan ja koulutus vastata työelämän haasteita.
Toivon myös yhdistyksen sihteerinä, että perehdytte esim. Suomen Sosionomien ja Jytyliitton nettisivuihin ja tätä kautta toimintaamme, niin ei tule väärinkäsityksiä eikä vääriä lausumia kenekään nimissä.
Jyty on moniammatillinen liitto, johon kuuluu niin kuin joku oli maininnut niin maatalouslomittajia, mutta myös mm. kunnanjohtajia, lastensuojelulaitosten johtajia jne. Jytyssä moniammattillisuus on enemmänkin rikkaus, kun moniammatillisissa työyhteisöissä tänä päivänä muutenkin toimimme ja näin ollen pääsee tekemään yhteistyötä ja luomaan verkostoja!
Jytyn eikä Suomen Sosionomien tavoitteena ei ole mustamaalta ketään vaan tarjota vaihtoehtoja muiden ammattiliittojen rinnalle.
Käykäähän tutustumassa nettisivuihimme ja ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin. Vastaamme mielellämme kysymyksiinne! - Tilaa on molemmille ;-)
Miia Haanpää, Suomen Sosionomit ry:n sihteeri kirjoitti:
Hienoa, että saamme keskustelua mielenkiintoisesta aiheesta!
Suomen Sosionomit ry on Jytyn yhteistyöjäsenyhdistys, jonka edunvalvontaa tekee Jytyn ammattitaitoiset työmarkkina-asiamiehet ja lakimiehet. Olemme yli 90-vuotta vanha liitto, jolla on pitkä kokemus neuvotteluista yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä. Jytyn 70 000 jäsenestä reilu 25% työskentelee sosiaali- ja terveysalalla.
Haluaisin ensimmäisenä oikaista pari väärinkäsitystä; Jyty neuvottelee, niiin kuin jo edellä mainitsin; yksityisellä sosiaalialalla, järjestöissä kuin kunta- ja valtion tehtävissä, toisin siis kuin nimimerkki Talentia kirjoittaa.
Haluan myös nostaa esiin sen, että Jytyläiset paikalliset edunvalvojat eli jäsenet istuvat paikallistasolla neuvottelemassa suoraan paikallisissa sopimuksissa, kun Talentiassa he ovat Jukon kautta tulevia paikallisia edunvalvojia. Jukosta voi lukea lisää www.juko.fi.
Suomen Sosionomit ry eli yhdistyksen tavoitteena on parantaa sosionomien aseman ja arvostuksen parantaminen työmarkkinoilla, sosiaaliohjauksen roolin vahvistaminen sosiaalialan palvelurakenteissa ja parantaa palkkaustamme. Olemme siis pelkästään Sosionomi (amk) ja (yamk) tutkinnon suorittaneiden yhdistys!
Nimimerkille Siiri S. Olemme vielä pieni, mutta aktiivinen yhdistys, joka haluaa tarjotava vaihtoehdon muille yhdistyksille. Huomioithan, Jyty neuvottelee asiosistamme ja Jyty ottaa huomioon yhdistyksemme tavoitteet esim. sopimusneuvotteluissa. Emme siis pyri omaksi neuvottelijaksi pöytään, kun meillä on neuvottelupöydässä JO neuvottelijat.
Suomen Sosionomit ovat siis myös Jytyn jäseniä ja näin ollen saavat kaikki edut, jotka ovat kaikille Jytyn jäsenille. Jokaisella on oikeus järjestäytyä siihen ammattiliittoon, jonka kokee, että ko. ammattiliitto ajaa juuri omia etujaan ja kokee sen omakseen. Tulevaisuutta silmällä pitäen, näemme, että sosiaalialan ammattilaisilla ei ainakaan työkenttä tule helpottumaan, näin ollen työntekijän asema tulee olla arvossaan ja koulutus vastata työelämän haasteita.
Toivon myös yhdistyksen sihteerinä, että perehdytte esim. Suomen Sosionomien ja Jytyliitton nettisivuihin ja tätä kautta toimintaamme, niin ei tule väärinkäsityksiä eikä vääriä lausumia kenekään nimissä.
Jyty on moniammatillinen liitto, johon kuuluu niin kuin joku oli maininnut niin maatalouslomittajia, mutta myös mm. kunnanjohtajia, lastensuojelulaitosten johtajia jne. Jytyssä moniammattillisuus on enemmänkin rikkaus, kun moniammatillisissa työyhteisöissä tänä päivänä muutenkin toimimme ja näin ollen pääsee tekemään yhteistyötä ja luomaan verkostoja!
Jytyn eikä Suomen Sosionomien tavoitteena ei ole mustamaalta ketään vaan tarjota vaihtoehtoja muiden ammattiliittojen rinnalle.
Käykäähän tutustumassa nettisivuihimme ja ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin. Vastaamme mielellämme kysymyksiinne!Hienoa, että joku tuo faktoja esiin Jytystä! Olen kuulunut ko. liittoon jo siitä alkaen, kun se vielä oli KVL (kunnallisvirkamiesten liitto). Eikä ole ollut moittimista! Olen saanut tukea niin työttömyysaikana kuin lakimiespalveluita, kun olen niitä tarvinnut. Sanoisin, että ikään kuin vastinetta rahoille :) Kun sitten myöhemmällä iällä valmistuin sosionomiksi, oli luonnollinen valinta valita yhdistys, joka uskoo ja luottaa Jytyyn! Ja huom! Suomen sosionomit tekee yhteistyötä Jytyn kanssa, niin se ei todellakaan ole mikään pieni puuhasteleva kerho, vaan uskottava ammattiyhdistys. Uskoisin, että Talentia on tehnyt omana aikaan paljon hyvää työtä sosiaalialan eteen, mutta miksi sitä ei voisi tehdä joku muukin? Meitä sosionomeja on tässä maassa taatusti riittävästi kumpaankin paikkaan. Parempi niin, että useampi pitää meitin puolia kuin, että uskoisimme vain yhteen ja ainoaan. Eihän tässä missään Neuvostoliitossa eletä, jossa oli vain yksi vaihtoehto... Meillä on kaikilla valinnan vapaus ja mahdollisuus, joten käytetään sitä. Sosiaaliala kaipaa uusi tuulia, miksei siis ammattiyhdistyksiäkin?
Onnea molempiin suuntiin! - Sosionomi ylempi amk
Tilaa on molemmille ;-) kirjoitti:
Hienoa, että joku tuo faktoja esiin Jytystä! Olen kuulunut ko. liittoon jo siitä alkaen, kun se vielä oli KVL (kunnallisvirkamiesten liitto). Eikä ole ollut moittimista! Olen saanut tukea niin työttömyysaikana kuin lakimiespalveluita, kun olen niitä tarvinnut. Sanoisin, että ikään kuin vastinetta rahoille :) Kun sitten myöhemmällä iällä valmistuin sosionomiksi, oli luonnollinen valinta valita yhdistys, joka uskoo ja luottaa Jytyyn! Ja huom! Suomen sosionomit tekee yhteistyötä Jytyn kanssa, niin se ei todellakaan ole mikään pieni puuhasteleva kerho, vaan uskottava ammattiyhdistys. Uskoisin, että Talentia on tehnyt omana aikaan paljon hyvää työtä sosiaalialan eteen, mutta miksi sitä ei voisi tehdä joku muukin? Meitä sosionomeja on tässä maassa taatusti riittävästi kumpaankin paikkaan. Parempi niin, että useampi pitää meitin puolia kuin, että uskoisimme vain yhteen ja ainoaan. Eihän tässä missään Neuvostoliitossa eletä, jossa oli vain yksi vaihtoehto... Meillä on kaikilla valinnan vapaus ja mahdollisuus, joten käytetään sitä. Sosiaaliala kaipaa uusi tuulia, miksei siis ammattiyhdistyksiäkin?
Onnea molempiin suuntiin!Itse jo työelämää nähneenä ja myöskin Stadiasta (nyk. Metropolia) valmistuneena haluaisin kommentoida muutamaa asiaa koskien erityisesti Talentian opiskelijajäsenen viestiä. Sosionomien asemaa sosiaalialan työmarkkinoilla voidaan lähestyä sosiaalipedagogiikasta tutun Kaarina Ranteen sosiaalisen diagnoosin-käsitettä soveltaen eli hyödyntää dialogia tavalla, joka auttaa meitä realisoimaan sosionomien mahdollisuudet työmarkkinoilla. Silloin kannattaa olla avoin kaikille uusille ratkaisuille, eikä nojautua pelkästään menneeseen traditioon. Sosionomin ja sosiaalityöntekijän tutkinnot ovat kaksi eri tutkintoa, mutta lähtökohtaiset, koulutukseen pohjaavat työorientaation erot eivät ole kuitenkaan suuret kuin annat ymmärtää. Ei ole kyllä mielestäni sosiaalipedagogisen ajattelun mukaista väittää, että yliopistosta valmistuneet sosiaalityöntekijät eivät tee luovaa työtä, mutta sosionomit tekevät. Erot syntyvät enemmän koulutukseen sidotuista työelämän jäykistä rakenteellisista positioista, kuin varsinaisista koulutuksellisista painotuseroista. Sosiaalialan jäykät tehtävärakenteet ovat Suomessa johtaneet varsin erikoiseen tilanteeseen, jossa meillä sosiaalialalla korkea koulutustaso, mutta ei esim. Eu-vertailussa erityisen toimivat, asiakasystävälliset sosiaalipalvelut.
Pula ”pätevistä” sosiaalityöntekijöistä on Suomessa jatkunut vuosikymmeniä. Vuoteen 2020 mennessä puolet kuntien noin reilusta 5000 sosiaalityöntekijästä tulee jäämään eläkkeelle. Tämä tarkoittaa vuosittain 170 uuden sosiaalityöntekijän tarvetta pelkästään kuntatasolla. Yliopistosta heitä valmistuu vuosittain vain 160 ja heistä vain osa suuntaa kuntasektorille. Tämä tarkoittaa sitä, että sosiaaliohjauksen roolia sosiaalialan palvelutarjonnassa on monipuolistettava ja ammattikorkeakoulusta valmistuneiden tehtäväkenttää laajennettava. Lyhyesti sosiaaliohjaus on nostettava sosiaalityön rinnalle aidosti rinnakkaiseksi sosiaalialan työskentelymuodoksi palveluiden turvaamiseksi. Tämä vaatii sosiaalialan palvelurakenteen tehtävämallien rohkeaa uudelleen tarkastelua, jota on jo tehty mm. sosiaali- ja terveysministeriön ja Helsingin kaupungin yhteistyössä toteuttamassa Tehty-hankkeessa. Sen loppuraportin pohdintaosuudessa hankkeessa kehittäjänä toiminut kehittäjäsosiaalityöntekijä mm. toteaa, että ylemmän amk-tutkinnon soveltuvuutta nykyisiin sosiaalityöntekijän työtehtäviin tulisi vakavasti harkita. Saman asian toteaa Diakin rehtori J. Niemelä opetusministeriön työryhmämuistiossa (Sosiaalialan korkeakoulutuksen suunta) 2007. Koulukuraattorin työstä toteaisin vain lyhyesti, että esim. sosiaalipedagoginen koulutusorientaatio yhdistettynä lapsi-nuoriso ja perhetyön erityisopintoihin antaa siihen mielestäni käytännönläheisimmän koulutuspohjan. – onneksi Stm-ministeriössä ollaan myös päätymässä tähän näkökulmaan.
Talentiahan on johdonmukaisesti vastustanut sekä sosiaalityöntekijöiden että koulukuraattoreiden virkojen avaamista muille kuin yliopistossa opiskelleille. Tämä on täysin ymmärrettävää sillä kysehän on entisestä Sosiaalityöntekijöiden liitosta, jolloin liiton keskeiset työelämäpainotukset korostavat yliopistossa opiskelleiden sosiaalialan ammattilaisten asemaa. Itse en ainakaan ole nähnyt Talentian puolelta linjauksia, jotka tukisivat sosiaaliohjauksen tasavertaista asemaa sosiaalityön työmarkkkinoilla sosiaalityön rinnalla. Siksi näkisin, että Suomen Sosionomit tarjoaa omine linjauksineen, tulevaisuuteen suuntaavan, sosiaaliohjauksen rinnasteista asemaa korostavan ammattiyhdistyksen 15000 ammattikorkeakoulusta valmistuneelle sosionomille. Sosionomit ansaitsevat työssään paremmat etenemismahdollisuudet ja me tarvitsemme tähän maahan joustavammat, dynaamisemmat sosiaalipalvelut. Sosionomien on arvostettava omaa työtään enemmän ja arvostuksen tulee näkyä palkassa, työolosuhteissa ja etenemismahdollisuuksissa. Siksi tarvitsemme Talentian rinnalle Suomen Sosionomeja! - Talentia
Sosionomi ylempi amk kirjoitti:
Itse jo työelämää nähneenä ja myöskin Stadiasta (nyk. Metropolia) valmistuneena haluaisin kommentoida muutamaa asiaa koskien erityisesti Talentian opiskelijajäsenen viestiä. Sosionomien asemaa sosiaalialan työmarkkinoilla voidaan lähestyä sosiaalipedagogiikasta tutun Kaarina Ranteen sosiaalisen diagnoosin-käsitettä soveltaen eli hyödyntää dialogia tavalla, joka auttaa meitä realisoimaan sosionomien mahdollisuudet työmarkkinoilla. Silloin kannattaa olla avoin kaikille uusille ratkaisuille, eikä nojautua pelkästään menneeseen traditioon. Sosionomin ja sosiaalityöntekijän tutkinnot ovat kaksi eri tutkintoa, mutta lähtökohtaiset, koulutukseen pohjaavat työorientaation erot eivät ole kuitenkaan suuret kuin annat ymmärtää. Ei ole kyllä mielestäni sosiaalipedagogisen ajattelun mukaista väittää, että yliopistosta valmistuneet sosiaalityöntekijät eivät tee luovaa työtä, mutta sosionomit tekevät. Erot syntyvät enemmän koulutukseen sidotuista työelämän jäykistä rakenteellisista positioista, kuin varsinaisista koulutuksellisista painotuseroista. Sosiaalialan jäykät tehtävärakenteet ovat Suomessa johtaneet varsin erikoiseen tilanteeseen, jossa meillä sosiaalialalla korkea koulutustaso, mutta ei esim. Eu-vertailussa erityisen toimivat, asiakasystävälliset sosiaalipalvelut.
Pula ”pätevistä” sosiaalityöntekijöistä on Suomessa jatkunut vuosikymmeniä. Vuoteen 2020 mennessä puolet kuntien noin reilusta 5000 sosiaalityöntekijästä tulee jäämään eläkkeelle. Tämä tarkoittaa vuosittain 170 uuden sosiaalityöntekijän tarvetta pelkästään kuntatasolla. Yliopistosta heitä valmistuu vuosittain vain 160 ja heistä vain osa suuntaa kuntasektorille. Tämä tarkoittaa sitä, että sosiaaliohjauksen roolia sosiaalialan palvelutarjonnassa on monipuolistettava ja ammattikorkeakoulusta valmistuneiden tehtäväkenttää laajennettava. Lyhyesti sosiaaliohjaus on nostettava sosiaalityön rinnalle aidosti rinnakkaiseksi sosiaalialan työskentelymuodoksi palveluiden turvaamiseksi. Tämä vaatii sosiaalialan palvelurakenteen tehtävämallien rohkeaa uudelleen tarkastelua, jota on jo tehty mm. sosiaali- ja terveysministeriön ja Helsingin kaupungin yhteistyössä toteuttamassa Tehty-hankkeessa. Sen loppuraportin pohdintaosuudessa hankkeessa kehittäjänä toiminut kehittäjäsosiaalityöntekijä mm. toteaa, että ylemmän amk-tutkinnon soveltuvuutta nykyisiin sosiaalityöntekijän työtehtäviin tulisi vakavasti harkita. Saman asian toteaa Diakin rehtori J. Niemelä opetusministeriön työryhmämuistiossa (Sosiaalialan korkeakoulutuksen suunta) 2007. Koulukuraattorin työstä toteaisin vain lyhyesti, että esim. sosiaalipedagoginen koulutusorientaatio yhdistettynä lapsi-nuoriso ja perhetyön erityisopintoihin antaa siihen mielestäni käytännönläheisimmän koulutuspohjan. – onneksi Stm-ministeriössä ollaan myös päätymässä tähän näkökulmaan.
Talentiahan on johdonmukaisesti vastustanut sekä sosiaalityöntekijöiden että koulukuraattoreiden virkojen avaamista muille kuin yliopistossa opiskelleille. Tämä on täysin ymmärrettävää sillä kysehän on entisestä Sosiaalityöntekijöiden liitosta, jolloin liiton keskeiset työelämäpainotukset korostavat yliopistossa opiskelleiden sosiaalialan ammattilaisten asemaa. Itse en ainakaan ole nähnyt Talentian puolelta linjauksia, jotka tukisivat sosiaaliohjauksen tasavertaista asemaa sosiaalityön työmarkkkinoilla sosiaalityön rinnalla. Siksi näkisin, että Suomen Sosionomit tarjoaa omine linjauksineen, tulevaisuuteen suuntaavan, sosiaaliohjauksen rinnasteista asemaa korostavan ammattiyhdistyksen 15000 ammattikorkeakoulusta valmistuneelle sosionomille. Sosionomit ansaitsevat työssään paremmat etenemismahdollisuudet ja me tarvitsemme tähän maahan joustavammat, dynaamisemmat sosiaalipalvelut. Sosionomien on arvostettava omaa työtään enemmän ja arvostuksen tulee näkyä palkassa, työolosuhteissa ja etenemismahdollisuuksissa. Siksi tarvitsemme Talentian rinnalle Suomen Sosionomeja!Talentia edustaa suurinta osaa sosionomeista ja työnantajapuoli neuvottelee aina niiden ammattijärjestöjen kanssa, kenellä on suurin järjestäytyneisyys kussakin ammattiryhmässä. Talentia keskittyy sosiaalialan ja korkeasti koulutettujen kysymyksiin pelkästään. Se näkyy mm. järjestön lehdessä, julkaisuissa ja tutkimuksissa.
Talentia on akavalainen ammattijärjestö, jonne suurin osa ammattikorkeakoulusta valmistuneista ( mm. insinöörit, tradenomit, sosionomit) ovat järjestäytyneet. Koulutuksella on merkitystä ja sen tulee näkyä niin palkoissa kuin työn vaativuudessa.
Suurin osa Jytyn jäsenistä sosiaali- ja terveyssektorilla on taas perustehtävissä ja avustavissa tehtävissä (esim. perhepäivähoitaja, koulunkäyntiavustaja, hoitaja). Tässä porukassa sosionomit ovat hyvin palkattuja. Toki jokainen saa itse valita liittona tai olla kuulumatta mihinkään. Mutta miksi ihmeessä kuulua ammattijärjestöön, joka ottaa kenet tahansa kaduntallaajaduunarin jäsenekseen? - kaduntallaajaduunari
Talentia kirjoitti:
Talentia edustaa suurinta osaa sosionomeista ja työnantajapuoli neuvottelee aina niiden ammattijärjestöjen kanssa, kenellä on suurin järjestäytyneisyys kussakin ammattiryhmässä. Talentia keskittyy sosiaalialan ja korkeasti koulutettujen kysymyksiin pelkästään. Se näkyy mm. järjestön lehdessä, julkaisuissa ja tutkimuksissa.
Talentia on akavalainen ammattijärjestö, jonne suurin osa ammattikorkeakoulusta valmistuneista ( mm. insinöörit, tradenomit, sosionomit) ovat järjestäytyneet. Koulutuksella on merkitystä ja sen tulee näkyä niin palkoissa kuin työn vaativuudessa.
Suurin osa Jytyn jäsenistä sosiaali- ja terveyssektorilla on taas perustehtävissä ja avustavissa tehtävissä (esim. perhepäivähoitaja, koulunkäyntiavustaja, hoitaja). Tässä porukassa sosionomit ovat hyvin palkattuja. Toki jokainen saa itse valita liittona tai olla kuulumatta mihinkään. Mutta miksi ihmeessä kuulua ammattijärjestöön, joka ottaa kenet tahansa kaduntallaajaduunarin jäsenekseen?Hei sinä talentian edustaja. Toivottavasti et ole liittosi virallinen edustaja tökeröillä mielipiteilläsi! Tiesitkö, että me muut "kaduntallaajaduunarit" (siis niissä sinun alentuvasti mainitsemissa perustehtävissä toimivat), jotka kuulumme Jytyyn olemme myös yhtä arvokkaita kuin insinöörit, tradenomit ja sosionomit!!! Samalla kun lyttäät Jytyä, niin poljet myös muut liitot (esim. JHL:n), johon kuuluu useita eri ammattilaisia. Se, että liittooihin kuuluu useita eri ammatteja, ei todellakaan tarkoita sitä, että liitto ei hoitaisi jokaisen asiaa yhtä vahvasti ja vakuuttavasti. Näillä on hei 90v takana liittotoimintaa, joten eiköhän ne osaa hommansa. En tiedä haluaako Akava, että siellä pyörii liitoissa tuollaisia jäseniä (tai virallisia edustajia?!), jotka harrastavat muiden liittojen alentuvaa osoittelua?
- Viestejä lukenut
kaduntallaajaduunari kirjoitti:
Hei sinä talentian edustaja. Toivottavasti et ole liittosi virallinen edustaja tökeröillä mielipiteilläsi! Tiesitkö, että me muut "kaduntallaajaduunarit" (siis niissä sinun alentuvasti mainitsemissa perustehtävissä toimivat), jotka kuulumme Jytyyn olemme myös yhtä arvokkaita kuin insinöörit, tradenomit ja sosionomit!!! Samalla kun lyttäät Jytyä, niin poljet myös muut liitot (esim. JHL:n), johon kuuluu useita eri ammattilaisia. Se, että liittooihin kuuluu useita eri ammatteja, ei todellakaan tarkoita sitä, että liitto ei hoitaisi jokaisen asiaa yhtä vahvasti ja vakuuttavasti. Näillä on hei 90v takana liittotoimintaa, joten eiköhän ne osaa hommansa. En tiedä haluaako Akava, että siellä pyörii liitoissa tuollaisia jäseniä (tai virallisia edustajia?!), jotka harrastavat muiden liittojen alentuvaa osoittelua?
Mitenhän Talentian ammattieettinen lautakunta, joka on laatinut mm. sosiaalialan ammattilaisten eettiset ohjeet 2005 ,arvioisi sitä tapaa, jolla Talentian "edustaja" tällä palstalla arvostelee Suomen Sosionomeja ja Jytyliiton toimintaa. Hiukan epäilen, että valehtelua ja tietoista asioiden vääristelyä oman asian ajamiseksi ei kuitenkaan ole Talentiassakaan jälkikäteen lisätty osaksi sosiaalialan ammattilaisten eettistä ohjeistusta.
- sosionomiopiskelija
Viestejä lukenut kirjoitti:
Mitenhän Talentian ammattieettinen lautakunta, joka on laatinut mm. sosiaalialan ammattilaisten eettiset ohjeet 2005 ,arvioisi sitä tapaa, jolla Talentian "edustaja" tällä palstalla arvostelee Suomen Sosionomeja ja Jytyliiton toimintaa. Hiukan epäilen, että valehtelua ja tietoista asioiden vääristelyä oman asian ajamiseksi ei kuitenkaan ole Talentiassakaan jälkikäteen lisätty osaksi sosiaalialan ammattilaisten eettistä ohjeistusta.
Voisitko hieman tarkentaa, mistä asioista täällä on valehdeltu..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee693110Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."341982Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2801590Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1041554Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2611213Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki261118Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin871101Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201064En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711040- 981023