voiko kelalta saada tukea

NettLos

Hei!

Käyn lukiota toista vuotta, mutta ajattelin ottaa kolmannella vuodella vuoden lomaa koulusta ja lähteä aupairiksi tai vapaaehtoistyöntekiäksi ulkomaille.

Tiedättekö onko mahollista silloin saada KELA:lta esim. työttömystukea ? Tai muuta tukea?

Älkää vastatko että olen liian nuori lähtemään ulkomaille töihin, koska olen ollut jo 16-v ulkomailla töissä...Tai käyhhän ensin lukio loppuun.

Kiitos !

6

1847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei voi ymmärtää

Jos teet töitä, niin miten voisit saada työttömyystukea? Ja kun et opiskele et voi saada opintotukea. Etkä varmaan saa mitään muutakaan tukea, koska menet vuodeksi ulkomaille ja pois suomen sosiaaliturvasta.

• huhnhuh

Jos lähdet au pairiksi on sinun taskurahalla pärjättävä, vapaa-ehtoistyöhön tarvitset omaa säästettyä rahaa,.. ei kela rahota tälläisiin mitään.

• vee4na

Muuten totta, mutta ei vuoden maastapoistumisen takia ole sosiaaliturvan ulkopuolella...

• Inka...
        vee4na kirjoitti:

Muuten totta, mutta ei vuoden maastapoistumisen takia ole sosiaaliturvan ulkopuolella...

Siis vuoden ajanhan pysyt Suomen sosiaaliturvassa, mutta heti kun olet poissa päivääkin yli vuoden, ni tiput sen ulkopuolelle. Eli kunhan lähtee vaikka 11 ja puoleks kk ni kaikki on hyvin.
        Ja tosiaan, mitään tukia et saa. Ja mielestäni työttömyyskorvausta ei saa, koska on välivuosi lukiosta.

• ulkomailla opiskellut
        Inka... kirjoitti:

Siis vuoden ajanhan pysyt Suomen sosiaaliturvassa, mutta heti kun olet poissa päivääkin yli vuoden, ni tiput sen ulkopuolelle. Eli kunhan lähtee vaikka 11 ja puoleks kk ni kaikki on hyvin.
        Ja tosiaan, mitään tukia et saa. Ja mielestäni työttömyyskorvausta ei saa, koska on välivuosi lukiosta.

Mitä höpöhöpöä! Itse tein kandin paperini ulkomailla yliopistossa ja pysyin kyllä tasan sen 3vuotta Kelan piirissä. Ainoa asia joka on otettava huomioon on että Kelan piirissä pysymistä on muistaakseni anottava vuosittain, ja samoin on kerrottava ulkomailla viipymisen syy (esim. yliopistolta opinto-pisteistä todistus ja ilmoittautumisesta aina syyslukukausille). Tästäkin käsittääkseni eri pykäliä, mutta jos pysyt viisi vuotta yhtä jaksoisesti ulkomailla ilman 6kk päätoimista oleskelua Suomessa siinä välissä, heivataan sinut Kelan piiristä pellolle. Mitään tukia et kuitenkaan tule saamaan au pairina olosi aikana.

• mietipä vielä

Suosittelisin kyllä, että kävisit sen lukion loppuun jotta oppisit kirjoittamaan sanan "vapaaehtoistyöntekijä".

Ajattelitko saada työttömyystukea, jos et olisi työttömänä? Tai opintotukea kun et ole opiskelija? Tuet on tarkoitettu niitä oikeasti tarvitseville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3496
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16