Yrityksen sielu - onnelisuus

underthehammer

Miten ymmärrätte yrityksen sielun, ja mistä se syntyy ja miten se kehittyy, mitkä siihen vaikuttavat.
Olen lukenut useita artikkeleita jossa puhutaan siitä miten yrityksen ilmapiiri ja "sielu" vaikuttavat nimenomaan suorittavaa työtä tekevien onnellisuuteen ja näin myös viimeistään pitkällä aikavälillä yrityksen tuloksellisuuteen.
Nykypäivänähän puhutaan paljon siitä, miten johtajien, esimiesten ja muuten korkeammassa työtehtävässä olevat tuntevat itsensä paljon onnellisemmaksi kuin perusduunarit

2

783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieluton?

Yrityksen sielu muodostuu siitä, että jokainen duunari tuntee onnistuvansa ja palvelevansa asiakasta paremmin kuin he voivat odottaa. Jos tässä ei onnistuta, roikutaan epämääräisyyden taivaissa.

Sieluttomuus syntyy epätoivoisesta paineesta, jota ohjaa osaamattomat johtajat, epäpätevät ja laiskat duunarit, jotka katsovat, että nyt kello on neljä!

Onnistuminen ruokkii parempiin suorituksiin, opettelemaan lisää ja palvelemaan paremmin. Epäpätevä johto voi murskata kaiken.

• Kypsätär

Noin varmaankin on. Meidän työpaikalla ei ole sielua lainkaan. Näin taitaa olla tällä hetkellä useissa ystävienikin työpaikoissa:
        - Töitä tehdään pitkin vuorokautta (itse tein eilen yli puoleen yöhön), korvauksista ei tietoakaan.
        - Lomilla tehdään töitä tai VÄHINTÄÄN ollaan 24h varauduttu puhelinkontaktiin. Sähköposteihin vastataan.
        - Sähköpostiin odotetaan vastattavan heti, siinä tullut asap -työ oletataan tehtäväksi heti, muut asapit saavat siksi aikaa väistyä -> suunnitelmallisuus ja töiden hallinta katoaa -> väitän, että pitkällä tähtäimellä tällä perusteella meidän suomalaisten osaaminen katoaa :-( projektinhallinnasta puhumattakaan.
        -> Lamaa käytetään hyväksi. Ei palkankorotuksia tai muita etuja, vaikka olisi varaakin, tai jopa syytä. ->Sen hyväksi, että voi saada itse parempia bonuksia kauden jälkeen. Jep jep :-)
        - Ei työpaikalla saa olla kivaa, kaikilla pitää olla töitä niin paljon, että niiden toteuttamiseen oikeasti tarvittaisiin 4 ihmistä, näin työntekijä saa jotain todellista aikaiseksi. Väitetään, että on parempi tehdä vaan joitan ja äkkiä, eikä niin tuhnata ja tuumia! (Siis näin minulle hoetaan suurehkossa työpaikassani!) ja että eräs koulutusguru on pomoja opettanut, että "mukavuusalueen" (yök mikä termi!!! p_le) ylitettyämme olemme firmalle tehokkaimmillaan. Tässä ei vaan mainita, kuinka kauan olemme tehokkaimmillaan. Itselleni ainakin tulee nykyisin runsaasti blackoutteja, etten osaa tehdä hetkeen mitään, kun on niin paljon kaikkea ja tiedän, että puolet niistä on kuitenkin huuhaata ja puutaheinää. Eli MOTIVAATIO menee tällä koulutusgurun tyylillä. Lyhytkestoiset työsuhteet tulevat tällöin kyseeseen, mutta kehittäminen tulisi silloin olla pomojen vastuulla...hm...jotka eivät osaa sitten tätä. Rekryjen pitäisi myös olla huippuluokkaa, mutta mieluummin palkataan halvalla henkilö, jolla on teoreettiset kyvyt ko. tehtävään. Eli -> mission impossible. Pelottavaa.

Kuka haluaa työskennellä sieluttomassa työpaikassa. No ei kukaan. Millä pääsee eroon asuntolainasta? Millä elättää perheen, kun siirtyy vuokralle, ulkonakaan ei voi ison joukon kanssa kauaa majailla? Mistä saa ruokaa? Elämä on muuttunut todella kamalaksi, jos sitä alkaa ajatella. En halua enää tehdä töitä. Miksi ihmeessä haluaisin, kuka perustelisi sen minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7286
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      504
      5439
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3355
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2651
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      50
      2358
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1298
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1292
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1262
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1179
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe