Yleisen kestävyyskunnon kohentaminen

Hölkkäri

Juoksen nykyisin joka päivä 2,4 kilometrin matkan ja aika on noin 20 minuuttia. Tarkoituksenani olisi kohentaa yleistä kestävyyskuntoa, etten hengästyisi helposti. Ylipainoa minulla ei ole ollenkaan (painoindeksini on noin 21,6 ja olen mies), mutta ongelmanani on äärimmäisen huono kestävyyskunto.

Kuinka minun tulisi menetellä ja muuttaa juoksutottumuksiani, jotta tulisin parempaan kuntoon?

11

714

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikijuoksija

pidentää lenkkiäsi 5-10 km:iin, ja vaikka sitten kävellä osan matkaa, jos hengästyttää. Tuollaisia lenkkejä n. 3-4 kertaa viikossa, ja tavoitteena hölkätä pikkuhiljaa koko matka.

• kunkunkuntoilemaan

anteeksi vaan, mutta tuo ei ole mitään juoksuvauhtia, 8,3 min/km on kaukana juoksusta. Kun kävelin viimeksi kävelytestin (UKK), oli kävelyvauhtinikin nopeampaa. Koska kuntosi on todella huono, pitää sinun alkaa ensin tekemään peruskuntolenkkiä, jos tietäisin ikäsi, voisin määrittää suunnilleen sopivan syketason, mutta menet sellaista vauhtia että tulle pieni hiki, mutta pystyt puhumaan aivan hyvin. Matka olisi hyvä olla 8-10 km, ja vaikka kolme kertaa viikossa, sitten teet kerran viikossa saman matkan vauhtikestävyys sykkeellä, elikkä n.80-85% maksimisykkeestä, ja pitää tosiaan hengästyä. Siis, peruskunto pitää saada ensin paremmaksi, ja sen jälkeen vasta onnistuu tuon kestävyyden nostaminen. Ja kunnon venyttelyt aina lenkin jälkeen!

• Formeleins

Eih!!!

• Itsekin hitaasti aloittanut maratoonari

Runsaat 8 min/km on ihan hyvä alku hölkkäämiselle, kun kyseessä on huonokuntoinen aloittelija. Voi olla, että mummot painaa rollaattorilla ohi oikealta ja vasemmalta, mutta jos aloittelija vetää heti alkuun täysillä, niin paikat hajoaa tai lenkit on sellaista raastamista, että seuraavalle lenkille jaksaa raahautua vasta viikon päästä. Ja niin sitä sitten into koko touhuun loppuu heti alkuunsa, varsinkin kun kuntokaan ei tunnu sitten kehittyvän itsensä rääkkäämisen tahdissa.

Matkan ei tarvitse heti alkuun olla mitään 8-10 km, itse asiassa matkaa on ihan turha ajatella lainkaan. Sen kun keskittyy vaan siihen, että pidentää sitä lenkkiä ensin puoleen tuntiin ja siitä pikkuhiljaa tuntiin. Jos hölkäten ei jaksa, niin kävelypätkiä väliin ja siitä sitten niitä kävelypätkiä lyhentäen ja vähentäen, kunnes jaksaa hölkkäillä koko ajan. Tahti on kevyimmillään todennäköisesti aika hyvä, jos mennään sillä rajalla, että pystyykö vielä nippanappa hengittämään nenän kautta vai pitääkö juuri ja juuri haukkoa suun kautta henkeä.

• kunkunkuntoilemaan
        Itsekin hitaasti aloittanut maratoonari kirjoitti:

Runsaat 8 min/km on ihan hyvä alku hölkkäämiselle, kun kyseessä on huonokuntoinen aloittelija. Voi olla, että mummot painaa rollaattorilla ohi oikealta ja vasemmalta, mutta jos aloittelija vetää heti alkuun täysillä, niin paikat hajoaa tai lenkit on sellaista raastamista, että seuraavalle lenkille jaksaa raahautua vasta viikon päästä. Ja niin sitä sitten into koko touhuun loppuu heti alkuunsa, varsinkin kun kuntokaan ei tunnu sitten kehittyvän itsensä rääkkäämisen tahdissa.

Matkan ei tarvitse heti alkuun olla mitään 8-10 km, itse asiassa matkaa on ihan turha ajatella lainkaan. Sen kun keskittyy vaan siihen, että pidentää sitä lenkkiä ensin puoleen tuntiin ja siitä pikkuhiljaa tuntiin. Jos hölkäten ei jaksa, niin kävelypätkiä väliin ja siitä sitten niitä kävelypätkiä lyhentäen ja vähentäen, kunnes jaksaa hölkkäillä koko ajan. Tahti on kevyimmillään todennäköisesti aika hyvä, jos mennään sillä rajalla, että pystyykö vielä nippanappa hengittämään nenän kautta vai pitääkö juuri ja juuri haukkoa suun kautta henkeä.

tietysti kannattaa aloittaa lyhyemmällä lenkillä, siinä olet oikeassa, mutta jos todella haluaa kuntoaan nostaa, olisi se lenkin kesto syytä olla lähempänä tuntia kun puolikasta, ja mielummin yli kun tehdään peruskuntoharjoitusta. En kirjoita ollenkaan huvikseni, enkä mitenkään kehu, mutta asiasta on riittävästi kokemusta ja hyviä tuloksia ollaan saatu aikaiseksi, mutta peruskunto ensin matalalla sykkeellä, ja sen jälkeen kannattaa tehdä myös niitä kovemman sykkeen vauhtikestävyys harjoituksia.

• formeleins
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

tietysti kannattaa aloittaa lyhyemmällä lenkillä, siinä olet oikeassa, mutta jos todella haluaa kuntoaan nostaa, olisi se lenkin kesto syytä olla lähempänä tuntia kun puolikasta, ja mielummin yli kun tehdään peruskuntoharjoitusta. En kirjoita ollenkaan huvikseni, enkä mitenkään kehu, mutta asiasta on riittävästi kokemusta ja hyviä tuloksia ollaan saatu aikaiseksi, mutta peruskunto ensin matalalla sykkeellä, ja sen jälkeen kannattaa tehdä myös niitä kovemman sykkeen vauhtikestävyys harjoituksia.

No eikä kannata mitään vk-harjoituksia tehdä tavan immeisen. Kunhan lenkkeilee hissukseen sen mitä huvittaa, kyllä ne lenkit siitä vähitellen pitenee kunhan jaksaa odotella. Aloittaja on jo tuolla kuntoilupäätöksenteollaan voittajien klaanissa ja oikealla tiellä. Mieluummin kuin vk:ta, voi käydä kevyen lenkkeilyn oheen puntille tai fillaroimassa tms. Vk karkoittaa harrastuksesta mukavuuden hyvin helposti, kohta jo mennään otsa rypyssä kohti sitä ekaa maratonia ja paikat ei kestä ja aijaijai en halua juosta enää milloinkaan, juoksu on paska laji.

• kunkunkuntoilemaan
        formeleins kirjoitti:

No eikä kannata mitään vk-harjoituksia tehdä tavan immeisen. Kunhan lenkkeilee hissukseen sen mitä huvittaa, kyllä ne lenkit siitä vähitellen pitenee kunhan jaksaa odotella. Aloittaja on jo tuolla kuntoilupäätöksenteollaan voittajien klaanissa ja oikealla tiellä. Mieluummin kuin vk:ta, voi käydä kevyen lenkkeilyn oheen puntille tai fillaroimassa tms. Vk karkoittaa harrastuksesta mukavuuden hyvin helposti, kohta jo mennään otsa rypyssä kohti sitä ekaa maratonia ja paikat ei kestä ja aijaijai en halua juosta enää milloinkaan, juoksu on paska laji.

ymmärtääkseni aloittaja halusi parantaa kestävyyskuntoaan, eikä se onnistu ilman harjoitusta, ja jos haluua että kun rasitus hieman nousee, ei hän hengästyisi niin helposti, siksi näitä ohjeita olen kirjoittanut. Tietysti voi käydä puntilla, ja kannattaakin tehdä monipuolista harjoitusta, eikä kenenkään ole pakko tehdä yhtään mitään mikä ei tunnu hyvältä. Silloin on jokin pielessä jos v.k.-harjoitus tehdään otsa rypyssä, silloin pitää muuttaa tavoitteitaan, myös v.k.-harjoituksesta, ja sen tuomista tuloksista pitää voida nauttia, ja moni todella nauttii hommasta kun on ottanut se osaksi elämäänsä. Mukavia lenkkejä kaikille aktiivisille liikunnan harrastajille! :D

• mutta,
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

ymmärtääkseni aloittaja halusi parantaa kestävyyskuntoaan, eikä se onnistu ilman harjoitusta, ja jos haluua että kun rasitus hieman nousee, ei hän hengästyisi niin helposti, siksi näitä ohjeita olen kirjoittanut. Tietysti voi käydä puntilla, ja kannattaakin tehdä monipuolista harjoitusta, eikä kenenkään ole pakko tehdä yhtään mitään mikä ei tunnu hyvältä. Silloin on jokin pielessä jos v.k.-harjoitus tehdään otsa rypyssä, silloin pitää muuttaa tavoitteitaan, myös v.k.-harjoituksesta, ja sen tuomista tuloksista pitää voida nauttia, ja moni todella nauttii hommasta kun on ottanut se osaksi elämäänsä. Mukavia lenkkejä kaikille aktiivisille liikunnan harrastajille! :D

toisille normaali kävelyvauhti.
        Mutta juoksunkaltaisilla askeleilla käyty kävelylenkki lisää lihasten hermostoa ja vahvistaa jänteitä. Eri asia on tietenkin jos on blondit letit niin tuo vauhti on jo pikajuoksua.

• kävelyvauhti
        mutta, kirjoitti:

toisille normaali kävelyvauhti.
        Mutta juoksunkaltaisilla askeleilla käyty kävelylenkki lisää lihasten hermostoa ja vahvistaa jänteitä. Eri asia on tietenkin jos on blondit letit niin tuo vauhti on jo pikajuoksua.

jollekin.
        Keskivertoihmiselle se on normaalia kävelyvauhtia paljonkin kovempi. Ei siinä ole mitään vähättelemistä.
        Matkan pituutta vähitellen lisäten kehitystä tapahtuu.

• huippukuntoinen
        kävelyvauhti kirjoitti:

jollekin.
        Keskivertoihmiselle se on normaalia kävelyvauhtia paljonkin kovempi. Ei siinä ole mitään vähättelemistä.
        Matkan pituutta vähitellen lisäten kehitystä tapahtuu.

myös sloittajalle on paras kun vetää inttervalleja (ei intternettejä) vaan alusta alkaen. TEHOILLA tulee myös kestävyyttä. eli 200-400 vetoja täysillä n 10kpl. ja mäkeen vielä.

• Ei mittään järkee
        huippukuntoinen kirjoitti:

myös sloittajalle on paras kun vetää inttervalleja (ei intternettejä) vaan alusta alkaen. TEHOILLA tulee myös kestävyyttä. eli 200-400 vetoja täysillä n 10kpl. ja mäkeen vielä.

Turha mitään vetoja tehdä. Tehoilla tulee kestävyyttä??? Ei ihan niin muuten ole.
        Jos on huono pohja loppuu koko lenkkeily pian.
        Vitsihän tuo oli eikö?????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59