Karjula: alkoholi tupakkaa vaarallisempaa?

diileriiri

113

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.vl

      terveyttä ylläpitäviä ja jopa edistäviäkin vaikutuksia tutkimusten mukaan. Kohtuukäytöllä siis. Tupakan savulle altistuminen on jo riskialtista saati itse tupakointi.

      • sammakkooooo

        kyyllä alkoholi siltion vaarallisempoaa kuin tupakki vaikka ei tupakkikaan mikään hyvä ole,, mutta lkoholi aiheuttaa paljon enempi särkemissiä tappamimisia ym typeryyttä .. mieti sinäkin,


      • lyyleri
        sammakkooooo kirjoitti:

        kyyllä alkoholi siltion vaarallisempoaa kuin tupakki vaikka ei tupakkikaan mikään hyvä ole,, mutta lkoholi aiheuttaa paljon enempi särkemissiä tappamimisia ym typeryyttä .. mieti sinäkin,

        miten paljon pelkoa alkoholin käyttäjä aiheuttaa lapsissaankin !!


      • tupakkarulla
        lyyleri kirjoitti:

        miten paljon pelkoa alkoholin käyttäjä aiheuttaa lapsissaankin !!

        miten paljon pelkoa tupakka aiheuttaa lapsissakin:
        http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/suomi_haluaa_kaikki_tupakka-askit_valkoisiksi_1078701.html


      • Anonyymi00064

        Vanhentunutta tietoa on suollettu v. 2009 - nykytutkimusten mukaan alkoholilla ei ole mitään terveyttä edistäviä vaikutuksia, pelkkiä haittoja. Kyse on vain siitä, miten paljon terveyshaittoja haluaa vai haluaako lainkaan, sekä siitä, miten paljon haluaa öykkäröidä humalassa ja levitellä sukupuolitauteja. Jos ei halua mitään em. asioista, raittius on luonnollinen valinta.


      • Anonyymi00082
        sammakkooooo kirjoitti:

        kyyllä alkoholi siltion vaarallisempoaa kuin tupakki vaikka ei tupakkikaan mikään hyvä ole,, mutta lkoholi aiheuttaa paljon enempi särkemissiä tappamimisia ym typeryyttä .. mieti sinäkin,

        Mutta sitä ihmettelen kauheasti, et miksi tupakki sallitaan lestadiolasille, vaikka se onkin vähemmän haitallista kun alkomaholi. Vastaus tähän on sama kuin ennenkin; pitäähän nyt yksi pahe sallia lestadiolaisillekin, koska muutenhan hermot menisi, jos ihan kaikki huumeet kiellettäisiin.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Mutta sitä ihmettelen kauheasti, et miksi tupakki sallitaan lestadiolasille, vaikka se onkin vähemmän haitallista kun alkomaholi. Vastaus tähän on sama kuin ennenkin; pitäähän nyt yksi pahe sallia lestadiolaisillekin, koska muutenhan hermot menisi, jos ihan kaikki huumeet kiellettäisiin.

        Suotavaa tupakointi ei ole, mutta ei se, mikä menee suusta sisään, saastuta ihmistä, vaan se, mikä tulee suusta ulos. Tupakka ei vääristä tajuntaa eikä sillä ole sellaista kytköstä rikollisuuteen, kuten alkoholilla ja huuumeilla. Kannustan silti kaikkia lopettamaan tupakoinnin ja onhan se vähentynyt kiitettävästi.


    • Maksettu mielipide?

      Ei ole mitään loogista perustetta asettaa vastakkain teistelu tupakkariippuvuutta vastaan ja taistelu alkoholiriippuvuutta vastaan.

      Kyösti Karjula toimii epäeettisesti ja manipuloivasti esittäessään, että tupakan vastainen lainsäädäntö muka heikentäisi alkoholin haittojen torjuntaa!

      Ihmetteeln jos Karjulan moinen ajatus hyväksytään julkisuudessa. Lainsäädännön keinoin on tietenkin syytä tarttua kumpaankin ongelmaan. Ja nyt, tällä kertaa, on kyse siitä miten torjutaan tupakkariippuvuuden lisääntymistä. Sitä koskevasta lakimuutoksesta keskustellaan. Ja Karjulan argumentaatio on tätä tasoa. :-(

      Herää kysymys, maksaako tupakkateollisuus Karjulalle provisiota tällaisista puheenvuoroista?

      • kansanedustajalta

        On tosiaan outoa, että ison perheen isänä ja lakien säätäjänä Kyösti Karjula EI HALUA lainsäädännössä rajotuksia tupakanpolttoon.

        Tupakointi on Suomessa ja Euroopassa vähentynyt voimakkaasti JUURI LAINSÄÄDÄNNÖN keinoin. Tupakointi julkisissa tiloissa ja työpaikoilla oli vielä 25 vuotta sitten yleistä. Kukaan ei aluksi uskonut että ravintolat ja baarit voidaan saada täysin savuttomiksi lain avulla, mutta se onnistui.

        Miksi Kyösti Karjula ei lainsäätäjänä itse usko, että lain avulla voidaan vähentää tupakkariippuvuutta ja sen aiheuttamia sairauksia?

        En ikinä anna ääntäni ihmiselle joka aikoo Eduskuntaan lainsäätäjäksi, mutta ei aio itse puuttua lakien avulla epäkohtiin. Kansanedustajien VELVOLLISUUS on säätää lakeja kansakunnan parhaaksi.


      • Money talks

        Tpakkateollisuus on maksanut suomalaisillekin vaikuttajile ja akateemisille tutkijoille isoja rahoja "mielipidevaikuttamisesta". USAssa tupakkafirmat ovat ostaneet myös poliitikkoja.
        Rahalla saa mieleistään lainsäädäntöä.

        Tupakkateollisuudella menee yhä huonommin Euroopassa. Rajoittavaa lainsäädntöä on tullut kaikkialle. Lapset ja nuoret eivät enää yhtä laajasti aloita tupakanpolttoa. Voittojen kasvu on pysähtynyt eikä uutta tupakoitsijapolvea ole helppoa saada enää muualta kuin kehitysmaiden lapsista.

        Nyt teollisuus yrittää saada pidetyksi tupakan nuorten suosimissa paikoissa, urheilu- ja kulttuuritapahtumissa. Hallituksen esitys pyrkii vähentämään tupakointimahdollisuuksia näissä nuorten suosimissa tilaisuuksissa.

        On hyvin outoa, että keskustapuolueen eli hallituspulueen edustaja käy taistelemaan oman puolueensa lakiehdotusta vastaan. On syytä kysyä, mitä vaikuttimia on Karjulan mielipiteen takana.


      • J Torkki

        "Ei ole mitään loogista perustetta asettaa vastakkain teistelu tupakkariippuvuutta vastaan ja taistelu alkoholiriippuvuutta vastaan."
        Karjula käytti vanhaa manipulointikeinoa. Asetti kuulijat sellaisen valinnan eteen, jota ei todellisuudessa ole oelmassakaan. Tuttu retorinen kikka.


      • Umpikiero juttu
        J Torkki kirjoitti:

        "Ei ole mitään loogista perustetta asettaa vastakkain teistelu tupakkariippuvuutta vastaan ja taistelu alkoholiriippuvuutta vastaan."
        Karjula käytti vanhaa manipulointikeinoa. Asetti kuulijat sellaisen valinnan eteen, jota ei todellisuudessa ole oelmassakaan. Tuttu retorinen kikka.

        Niin. Ei todellakaan ole mitään estettä sille että Kyösti Karjula kannattaisi sekä tupakkalain tiukennusta että alkoholilainsäädännön tiukennusta. Tämähän olisi kansankunnan terveyttä edistävä ratkaisu. Mutta sen sijaan Karjula asettaa nämä toisilleen vastakkaisina!!

        En todellakaan käsitä mikä on Karjulan tupakkamyönteisyyden selittäjä.


      • myymisestä

        alamaisilleen. Siksi.


      • Vertti Nortti

        Tupakkapaikka on ainoa mahdollisuus saada vl-seurustelukumppani! Muut iskutavat ovat "maallisia".


      • kauhistunut tupruttelija
        kansanedustajalta kirjoitti:

        On tosiaan outoa, että ison perheen isänä ja lakien säätäjänä Kyösti Karjula EI HALUA lainsäädännössä rajotuksia tupakanpolttoon.

        Tupakointi on Suomessa ja Euroopassa vähentynyt voimakkaasti JUURI LAINSÄÄDÄNNÖN keinoin. Tupakointi julkisissa tiloissa ja työpaikoilla oli vielä 25 vuotta sitten yleistä. Kukaan ei aluksi uskonut että ravintolat ja baarit voidaan saada täysin savuttomiksi lain avulla, mutta se onnistui.

        Miksi Kyösti Karjula ei lainsäätäjänä itse usko, että lain avulla voidaan vähentää tupakkariippuvuutta ja sen aiheuttamia sairauksia?

        En ikinä anna ääntäni ihmiselle joka aikoo Eduskuntaan lainsäätäjäksi, mutta ei aio itse puuttua lakien avulla epäkohtiin. Kansanedustajien VELVOLLISUUS on säätää lakeja kansakunnan parhaaksi.

        etä tuossa tupakka jutussa kiellettäisiin tupruttelu myös yleisillä paikoilla ulkonakin.
        Ja sehän olisi ihan kamalaa,kun ei saisi sauhutella seurahuoneen ulkopuolellakaan saatikka suvijuhlilla!!!!!!


      • sunnyriver

        No, saattaahan tuolla kannalla saada muutaman lestaäänen
        lisää.
        Sitä en sano, etteikö hän olisi edustajan paikkaansa ansainnut.
        Pätevä, terävä mies.
        Mutta tässä voisi...


      • käsistä

      • Ota silmä kouraan
        käsistä kirjoitti:

        Alkoholin käyttö on riistäytynyt käsistä:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=suo&p_artikkeli=suo00019

        Joo, mutta miten sitä alkoholia voitaisin tupakkalain kohdalla vähentää? Nythän on kysymyksessä hallituksen esitys TUPAKKALAIN tiukentamiseksi.

        Kyösti Karjula poikkesi siis kokonaan toiseen asiaan kun alkoi puhua alkoholin haitoista. Niitä torjutaan ALKOHOLILAIN tiukantamisella, ei TUPAKKALAIN kohdalla.
        Te annatte kieron poliitikon johdattaa mielenne harhapoluille


      • ytimessä
        Ota silmä kouraan kirjoitti:

        Joo, mutta miten sitä alkoholia voitaisin tupakkalain kohdalla vähentää? Nythän on kysymyksessä hallituksen esitys TUPAKKALAIN tiukentamiseksi.

        Kyösti Karjula poikkesi siis kokonaan toiseen asiaan kun alkoi puhua alkoholin haitoista. Niitä torjutaan ALKOHOLILAIN tiukantamisella, ei TUPAKKALAIN kohdalla.
        Te annatte kieron poliitikon johdattaa mielenne harhapoluille

        Tupakka ei ole syntiä ja alkoholi on syntiä!!!!
        Karjula puhui juuri niinkuin hän uskoo ja häntä on opetettu lapsesta saakka vl-uskossa.


      • Karjula haahuili väärässä paikassa
        ytimessä kirjoitti:

        Tupakka ei ole syntiä ja alkoholi on syntiä!!!!
        Karjula puhui juuri niinkuin hän uskoo ja häntä on opetettu lapsesta saakka vl-uskossa.

        Mutta eihän eduskunnan puhujanpönttö ole seurapuhujan paikka. Siinä tulee käsitellä kulloistakin lakiesitystä. lainsäädännösä on puhuttava. Kyösti Karjula ei ole tehtäviensä tasalla.


      • heräsi kysymys
        Karjula haahuili väärässä paikassa kirjoitti:

        Mutta eihän eduskunnan puhujanpönttö ole seurapuhujan paikka. Siinä tulee käsitellä kulloistakin lakiesitystä. lainsäädännösä on puhuttava. Kyösti Karjula ei ole tehtäviensä tasalla.

        Oliko se tarkoitettu uutisten keventäjäksi ;-)

        Olen kyllä sinun kanssa samaa mieltä, että outo veto ottaa puheeksi alkoholi kun keskustellaan tupakasta.
        Moniko Karjulan lapsista polttaa??? Häntähän kehutaan nuorten asioiden ajajaksi.


      • hod dog.
        myymisestä kirjoitti:

        alamaisilleen. Siksi.

        Hei sinä amislainen. Sinun tietosi ovat surkeat. SRK. on keskusjärjestö, ei mikään kaupallinen instanssi.
        Tupakan myynti lopetetttiin jo vuonna 2007 kaikissa seuramenoissa. Tupakat joutuu hankkimaan ulkopuolisista myyntipisteistä, ei suviseurojen kioskeissa ole tupakkaa. Karamelleja, jäätelöä, makkaraa ja kaikenlaista muuta syötävää siellä vain on


      • seuroissaan
        hod dog. kirjoitti:

        Hei sinä amislainen. Sinun tietosi ovat surkeat. SRK. on keskusjärjestö, ei mikään kaupallinen instanssi.
        Tupakan myynti lopetetttiin jo vuonna 2007 kaikissa seuramenoissa. Tupakat joutuu hankkimaan ulkopuolisista myyntipisteistä, ei suviseurojen kioskeissa ole tupakkaa. Karamelleja, jäätelöä, makkaraa ja kaikenlaista muuta syötävää siellä vain on

        erilaisia tuotteita. Etkö tätä oikeasti tiennyt?


      • Tupakaton
        kauhistunut tupruttelija kirjoitti:

        etä tuossa tupakka jutussa kiellettäisiin tupruttelu myös yleisillä paikoilla ulkonakin.
        Ja sehän olisi ihan kamalaa,kun ei saisi sauhutella seurahuoneen ulkopuolellakaan saatikka suvijuhlilla!!!!!!

        on voinu käyä suvijuhlilla, mutta suviseurat on täinnu jäähä? Feikki mikä lie häntäheikki?


    • idensalmesa

      Sanoiko Karjula todella niin?

    • Pettynyt vl

      Tutkijat ovat osoittaneet, että tupakkariippuvuus on voimakkuudeltaan heroiiniriippuvuuden tasoa. Yhtä vaikeaa päästä irti. Mitä puolusteltavaa tupakassa siis on?

    • Tutkikoon MOT-ohjelma

      Maksoiko tupakkafirma karjulalle vaalirahaa?

    • puhuu...

      Miksi vl-uskovainen vastustaisi SRK:n erikseen synnittömäksi julistamaa tupakkaa?

    • Obelix7.

      Kun kyseenalaistaa sosiaali ja terveysministeriön saamattomuuden alkoholin kulutuksen suhteen. Olisipa kyseinen ministeriö yhtä aktiivinen alkoholin kulutuksen vähentämisessä. Mutta tämä suuri hulluus joka vallitsee suomen maassa kansanedustuslaitoksessa ei reagoi megaluokkaa suurempaan ongelmaan.

      Kun meillä on kokemusta tupakoinnin vähentämisestä siitä kun laitettiin varoitustarrat tupakka-askien kylkeen. Tästä on ihan fakta tietoa, että tupakointi väheni kun vaaroista varoitettiin. Samalla logiikkaan perustuen yritettiin vähentää alkoholin juonti. Mikä oli tulos? Suunnitelma TYRMÄTTIIN. Ontuvilla perusteilla, muka ei olisi vaikuttanut, vaikka tupakka-askissa se vaikutti.

      Loppupäätelmä. Sielunvihollisen vallassa olevat ihmiset tekevät päätökset synnin himojen mukaan. Kun itse tehdään juoppouden syntiä, on siinä paha mennä muita neuvomaan.

      Olen huvittuneena seurannut tällä palstalla pyörivää tupakointi syytöstä lestasdiolaisuudessa. Tekemieni laskelmien mukaan Lestadiolaisuudessa on sittenkin vähemmän tupakoitsijoita kuin verrokki väestössä. Varsinkin nämä parjatut saarnamiehet polttavat huomattavasti vähemmän kuin verrokki ryhmä. Myös väittämät, että pihat olisivat seurojen jälkeen täynnä tupakoivia nuoria on täyttä potaskaa, toki pihalle menee juuri tämä tupakoiva vähemmistö väliajalla, joten se antaa väärityneen kuvan.

      • moientupakoi

        yleisesti tupakkariiippuvaisia? Entäs paljon on vl:ien keskuudessa vastaavia. Minunkin näkemyksen mukaan vähenemään päin on molemmilla. ..Sekin vl lopetti ilman mitään apukeinoja. Se yks Ari


      • Senilix101

        Jaa-a. Minusta tupakointia pitäisi verrata vl:ien ja muiden kristityiksi tunnustautuvien välillä, eikä vl:ien ja maailman välillä. Siten voitaisiin puntaroida eri liikkeiden uskonhedelmää tässä asiassa.


      • vetelä täällä
        Senilix101 kirjoitti:

        Jaa-a. Minusta tupakointia pitäisi verrata vl:ien ja muiden kristityiksi tunnustautuvien välillä, eikä vl:ien ja maailman välillä. Siten voitaisiin puntaroida eri liikkeiden uskonhedelmää tässä asiassa.

        Voisko yleistää jos on kova tupakoimaan, juo usein myös alkoholia liikaa ? VL-llät ei juo paljoa, siitä eestä tupakoivat enemmän.


      • Valtakuntaa

        kiristämällä tupakkalakia. Sielunvihollisen työtä kaikki. Kerrankin olen samaa mieltä kanssasi.


      • North State

        ketjupolttava ja nikotiinin orja monen muun vl:n tavoin?


      • Obelix7.
        North State kirjoitti:

        ketjupolttava ja nikotiinin orja monen muun vl:n tavoin?

        Aina ja ikuisesti.

        Ei kannata uskoa mitä tämä palsta syöttää. Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu. Omavanhurskaille ihmisille se vaan on tullut ongelmaksi kun emme ole sitä synniksi sanoneet. Jos olisimme sanoneet, tapahtuisi käänteis-efekti ja meitä syytettäisiin lakihenkisiksi.

        Mutta minun puolesta voidaan täällä vouhkata tupakoinnista, yhtä tyhjän kanssa ne jutut tällä palstalla muutenkin on, niin aiheella ei ole niin väliä.


      • Obelix7. kirjoitti:

        Aina ja ikuisesti.

        Ei kannata uskoa mitä tämä palsta syöttää. Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu. Omavanhurskaille ihmisille se vaan on tullut ongelmaksi kun emme ole sitä synniksi sanoneet. Jos olisimme sanoneet, tapahtuisi käänteis-efekti ja meitä syytettäisiin lakihenkisiksi.

        Mutta minun puolesta voidaan täällä vouhkata tupakoinnista, yhtä tyhjän kanssa ne jutut tällä palstalla muutenkin on, niin aiheella ei ole niin väliä.

        "Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu."

        Vl-raittius = Nortin vetämistä ja viinan saarnaamista synniksi.

        Koska vl-puhuja saarnaa tupakkaa vastaan? Koska vl-seuroissa luetaan esirukouksia, joissa pyydetään vapautumista tupakasta? Miksi vl-kansanedustaja Kyösti Karjula vänkää eduskunnassa tupakkalain tiukentamista vastaan? Miksi vl-suviseuroissa kentällä tulee vastaan omaa väkeä (paljon nuoria ja jopa raskaana olevia naisia) sätkät hampaissa - missään muissa hengellisissä suurtapahtumissa emme kohtaa tätä ilmiötä.

        Vl-herätysliike = tupakointiherätysliike


      • Obelix7.
        moientupakoi kirjoitti:

        yleisesti tupakkariiippuvaisia? Entäs paljon on vl:ien keskuudessa vastaavia. Minunkin näkemyksen mukaan vähenemään päin on molemmilla. ..Sekin vl lopetti ilman mitään apukeinoja. Se yks Ari

        (2007 päivittäin tupakoi työikäisistä miehistä 26 % ja naisista 17 %) Lähde stakes

        Laskelmat
        Nuorten VL miesten tupakointi 18% (89 raitista 20 tupakoijaa selattu puhelimesta nimiä)
        Nuorten VL naisten tupakointi 5% (arvio noin kahdesta sadasta laskettuna)
        Vanhempien VL miesten tupakointi 10% (otanta varsin kattava) Se on tietysti todettava että hyvin monet ovat polttaneet jossakin vaiheessa elämää. Suurimmalta osalta raitistuneet siinä 40 vouden iässä.
        Vanhempien VL naisten tupakointi 0% (En keksi yhtään tupakoivaa vanhempaa naista, vaikka periaatteessa tiedän aika laajasti ihmisiä.)

        Kieltämättä ex-VL;ien tupakointi on varmaan tuota verrokki tasoa. Selittynee sillä että ne henkilöt jotka jättävät tämän kristillisyyden, protestimieli alkaa tupakoinnista alaikäisenä.


      • tuolle nauraa
        Obelix7. kirjoitti:

        Aina ja ikuisesti.

        Ei kannata uskoa mitä tämä palsta syöttää. Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu. Omavanhurskaille ihmisille se vaan on tullut ongelmaksi kun emme ole sitä synniksi sanoneet. Jos olisimme sanoneet, tapahtuisi käänteis-efekti ja meitä syytettäisiin lakihenkisiksi.

        Mutta minun puolesta voidaan täällä vouhkata tupakoinnista, yhtä tyhjän kanssa ne jutut tällä palstalla muutenkin on, niin aiheella ei ole niin väliä.

        naurismaan aidatkin: vl-raittudelle! yhdistyksen säännöissä on tavoite raittius - synniksi saarnataan vain viina ja koukuttavampaa tupakka-huumetta ei tuomita missään synniksi - mukava pikku pahe vain!


      • Obelix7.
        Melperi1 kirjoitti:

        "Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu."

        Vl-raittius = Nortin vetämistä ja viinan saarnaamista synniksi.

        Koska vl-puhuja saarnaa tupakkaa vastaan? Koska vl-seuroissa luetaan esirukouksia, joissa pyydetään vapautumista tupakasta? Miksi vl-kansanedustaja Kyösti Karjula vänkää eduskunnassa tupakkalain tiukentamista vastaan? Miksi vl-suviseuroissa kentällä tulee vastaan omaa väkeä (paljon nuoria ja jopa raskaana olevia naisia) sätkät hampaissa - missään muissa hengellisissä suurtapahtumissa emme kohtaa tätä ilmiötä.

        Vl-herätysliike = tupakointiherätysliike

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?


      • Obelix7. kirjoitti:

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?

        "hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?"


      • Obelix7. kirjoitti:

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?

        Tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa keskimäärin 5 000 ihmistä joka vuosi. Määrä on enemmän kuin Suomessa vuoden aikana huumeiden, alkoholin, liikenneonnettomuuksien, aidsin, itsemurhien ja murhien seurauksena kuolleiden määrä yhteensä.

        Maailmanlaajuisesti tupakoinnin seurauksena kuolee joka vuosi noin 4 miljoonaa ihmistä. Teollisuusmaissa tupakka on syynä lähes joka viidenteen kuolemantapaukseen.

        Suurin osa tupakoinnin aiheuttamista kuolemista johtuu sydän- tai aivoinfarktista. Tupakointi lähes kaksinkertaistaa sydäninfarktin riskin.

        Tupakoitsijan riski kuolla alle 65-vuotiaana on kaksinkertainen tupakoimattomaan verrattuna.

        Nuorten tupakointi on lisääntynyt ja aloitusikä laskenut. Joka neljäs nuori joka aloittaa tupakoinnin kouluiässä kärsii tulevaisuudessa tupakasta aiheutuvista sairauksista niin paljon, että se lyhentää hänen elinikäänsä.

        Joka toinen tupakoitsija kuolee ennenaikaisesti tupakasta johtuvaan sairauteen. Puolet heistä menettää tupakan vuoksi yli 20 elinvuottaan.

        -----------------
        Lähde: Tohtori.fi


      • Obelix7.
        Melperi1 kirjoitti:

        "hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?"

        Koplasin sen tästä lauseesta.

        "Vl-raittius = Nortin vetämistä ja viinan saarnaamista synniksi."

        Kun yleensä olet aina vastaan VL;ien ajatuksia ja aina vääristelet totuuksia. Kuten tässäkin höpötät nortista vailla totuus pohjaa.

        Oikein sanot saarnaamme juopumuksen synniksi. Uskallatko olla samaa mieltä meidän kanssamme?


      • Obelix7. kirjoitti:

        Koplasin sen tästä lauseesta.

        "Vl-raittius = Nortin vetämistä ja viinan saarnaamista synniksi."

        Kun yleensä olet aina vastaan VL;ien ajatuksia ja aina vääristelet totuuksia. Kuten tässäkin höpötät nortista vailla totuus pohjaa.

        Oikein sanot saarnaamme juopumuksen synniksi. Uskallatko olla samaa mieltä meidän kanssamme?

        "aina vääristelet totuuksia."

        Noin kirjoittaessasi ilmaiset olevasi mieltynyt SRK:n lanseeraamiin törkeisiin Raamatun vastaisiin VALHEOPPEIHIN. Hyvä sinä!

        "Oikein sanot saarnaamme juopumuksen synniksi. Uskallatko olla samaa mieltä meidän kanssamme?"

        Tottakai juopottelu on syntiä.


      • no smoking
        Obelix7. kirjoitti:

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?

        Vai olet kuullut esirukouksen suviseuroissa tupakkariippuvuudesta vapautumiseksi. Kas kun minä en ole kuullut, vaikka olen käynyt melkein kaikissa suviseuroissa.
        Ja täällähän on kerrottu, kuinka oli kokeeksi laitettu esirukouspyyntö tupakasta vapautumiseksi ja sitä pyyntöä ei koskaan kuulutettu.
        Antaa viitteitä siihen suuntaan, ettei tälläisiä esirukouksia haluta lukea, koska ne ei ole tärkeitä ja mikä parasta, ei ole edes syntiä, niin mitä sitä silloin kannattaa sellaiseen pyytää esirukousta.
        Siis minä vuonna kuulit suvareissa esirukouspyynnön tupakkariippuvuuteen.

        Minäpä arvelen, ettei sellaista ole koskaan lausuttu ääneen.

        Miksi Karjulan piti käyttää puheenvuoro tupakkalain tiukennusta vastaan, on minusta kummaa. Vaikka lailla ei olisi mitään vaikutusta, olisi se silti symbolinen osoitus siitä, että tätä turmiollista elämäntapaa vastaan jatketaan taistelua vaikka ilman aseitakin, vaikkapa hengen miekalla.

        Tupakkaa vetävät ihmiset suviseuroissa eivät voi puollustautua sillä, että heidän heikkouttaan Jumala ymmärtää ja armahtaa ja että pitää olla jokin heikkous, muuten olisi liian erinomainen uskova.

        Lestadiolaisuudessa voitaisiin asettaa tavoitteeksi savuttomat suviseurat vuoteen 2040 mennessä.
        Mutta se ei toteudu, jos mitään, ei elettäkään tehdä asian auttamiseksi.
        Näitä tupakoivia pitää voida auttaa, sillä uusi sukupolvi on tupakian orjia, elleivät vanhemmat lopeta huonon esimerkin antamista.
        Pitäisi jollakin mennä suviseuroihin ja kuvat kaikki tupakoivat ihmiset ja tuoda esiin sitä nurjaa puolta. Jos sitä ei tuoda, niin mikään asia ei muutu paremmaksi, vaan tupakointi jatkuu.
        Vaikka uskovaisista vähemmistö tupakoi, niin se on liikaa ja se tahraa koko liikkeen mainetta epäraittiina porukkana.


      • Keskustaa,
        Obelix7. kirjoitti:

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?

        jos ette kestä tupakoinnin tiukentamisia?


      • Obelix7.
        Keskustaa, kirjoitti:

        jos ette kestä tupakoinnin tiukentamisia?

        Lestadiolaisuudessa ei ole mitään sitä vastaan, että tupakointia tiukennetaan tai kielletään kokonaan, se olisi hyvä asia.

        Tämä tupakkamyönteisyys käsitys on vain tämän palstan syöttämää puuta heinää jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.


      • Obelix7.
        no smoking kirjoitti:

        Vai olet kuullut esirukouksen suviseuroissa tupakkariippuvuudesta vapautumiseksi. Kas kun minä en ole kuullut, vaikka olen käynyt melkein kaikissa suviseuroissa.
        Ja täällähän on kerrottu, kuinka oli kokeeksi laitettu esirukouspyyntö tupakasta vapautumiseksi ja sitä pyyntöä ei koskaan kuulutettu.
        Antaa viitteitä siihen suuntaan, ettei tälläisiä esirukouksia haluta lukea, koska ne ei ole tärkeitä ja mikä parasta, ei ole edes syntiä, niin mitä sitä silloin kannattaa sellaiseen pyytää esirukousta.
        Siis minä vuonna kuulit suvareissa esirukouspyynnön tupakkariippuvuuteen.

        Minäpä arvelen, ettei sellaista ole koskaan lausuttu ääneen.

        Miksi Karjulan piti käyttää puheenvuoro tupakkalain tiukennusta vastaan, on minusta kummaa. Vaikka lailla ei olisi mitään vaikutusta, olisi se silti symbolinen osoitus siitä, että tätä turmiollista elämäntapaa vastaan jatketaan taistelua vaikka ilman aseitakin, vaikkapa hengen miekalla.

        Tupakkaa vetävät ihmiset suviseuroissa eivät voi puollustautua sillä, että heidän heikkouttaan Jumala ymmärtää ja armahtaa ja että pitää olla jokin heikkous, muuten olisi liian erinomainen uskova.

        Lestadiolaisuudessa voitaisiin asettaa tavoitteeksi savuttomat suviseurat vuoteen 2040 mennessä.
        Mutta se ei toteudu, jos mitään, ei elettäkään tehdä asian auttamiseksi.
        Näitä tupakoivia pitää voida auttaa, sillä uusi sukupolvi on tupakian orjia, elleivät vanhemmat lopeta huonon esimerkin antamista.
        Pitäisi jollakin mennä suviseuroihin ja kuvat kaikki tupakoivat ihmiset ja tuoda esiin sitä nurjaa puolta. Jos sitä ei tuoda, niin mikään asia ei muutu paremmaksi, vaan tupakointi jatkuu.
        Vaikka uskovaisista vähemmistö tupakoi, niin se on liikaa ja se tahraa koko liikkeen mainetta epäraittiina porukkana.

        Muistan aivan selvästi esirukouspyynnön tupakkariippuuvuutta vastaan, sitä en muista missä suviseuroissa.

        Mitä tulee valheellisiin esirukouspyyntöihin.. niitä ei tarvitse lukeakkaan. Ilmeisesti jos tällainen feikki pyyntö on tehty niin se on näkynyt aivan samalla tavalla kuin täällä kirjoitetut feikit näkyvät. Ne eivät vastaa henkeen.

        Minä kyllä kannatan täys kieltoa, mutta olen realisti käytännön suhteen. Eihän valtiovalta ole kyennyt kitkemään nuuskaakaan pois vaikka se on ollut kielletty jo vuosia. Meni poliitiikan puolelle.

        Turhaan aloitin tästä asiasta jauhamaan, oli pakko vaan välillä tuoda totuuksia esiin. Tästä tupakki-asiasta on vaan tullut urbaani legenda pyörimään suomen maahan jota ei pysty enää poistamaan. Se jää pyörimään maailman tappiin asti aivan kuten peukone juttu.


      • Anonyymi00054
        Obelix7. kirjoitti:

        1. Karjulalla ei ole mitään vastaan tupakoinnin tiukentamista, ymmärrät tahallaan väärin Karjulan viestin.
        2. Raittiutta on korostettu. mm Päivämies on pääkirjoituksessa ottanut kantaa tupakoimattomuuden puolesta.
        3. Olen kuullut esirukouspyyntöjä tupakkariippuvuutta vastaan suviseuroissa.
        4. kts. ylempänä oleva laskelma. Totuus on toinen tupakoivien määrästä. Olet kulkenut suviseuroissa liian negatiivisista lähtökohdista, jotta olisit kyennyt näkemään metsän puilta. Sitä paitsi suviseuroja ei voi verrata muihin hengellisiin tapahtumiin, koska siellä ihmiset ovat kattavasti vauvasta vaariin. Toisin kuin muissa hengellisissä tapahtumissa joissa väki on valikoitunut, sanoisinko että niissä käyvät erinomaiset ihmiset.

        hmm.. Etkö uskalla sanoa juopumusta synniksi?

        Se kaikki muu kieroilu ja juonittelu on pahempaa. Usein se on kiusattu näiden vl toimesta niin että hän on yksin jätetty. Vaikkei kuulu liikkeeseen. Rumasti mulkoilevat, eivät tervehdi. Maallista lakia pitää noudattaa. Eikä opettaa sitä vastaan rikkomaan.


      • Anonyymi00090
        Obelix7. kirjoitti:

        Aina ja ikuisesti.

        Ei kannata uskoa mitä tämä palsta syöttää. Väittämät että vanhoillislestadiolaisuus olisi jotenkin tupakki myönteinen on täyttä puppua. Raittiutta, tupakoimattomuutta on aina korostettu. Omavanhurskaille ihmisille se vaan on tullut ongelmaksi kun emme ole sitä synniksi sanoneet. Jos olisimme sanoneet, tapahtuisi käänteis-efekti ja meitä syytettäisiin lakihenkisiksi.

        Mutta minun puolesta voidaan täällä vouhkata tupakoinnista, yhtä tyhjän kanssa ne jutut tällä palstalla muutenkin on, niin aiheella ei ole niin väliä.

        Niin täällä vouhataankin ja täysin sinusta tahi mielipiteistäsi kuule riippumatta. Painu sinne missä pippuri kasvaa ja pidä kuule läpesi kiinni kun asiantuntijat puhuvat


      • Anonyymi00101
        Melperi1 kirjoitti:

        "aina vääristelet totuuksia."

        Noin kirjoittaessasi ilmaiset olevasi mieltynyt SRK:n lanseeraamiin törkeisiin Raamatun vastaisiin VALHEOPPEIHIN. Hyvä sinä!

        "Oikein sanot saarnaamme juopumuksen synniksi. Uskallatko olla samaa mieltä meidän kanssamme?"

        Tottakai juopottelu on syntiä.

        Ei ole.joosef kännäsi veljiensä kanssa. Jeesus teki lisää juovuttavaa viiniä jo valmiiksi kännissä olevalle hääväelle. Viiniä suositellaan käytettäväksi vatsan hoitoon ja masennukseen. Väkevää viinaa kuolevalle pelkotiloihin. Kaikki esimerkit puhuvat alkoholin vaikutuksista eikä niitä pidetä syntinä. Näin siis Raamattu. Et usko mutta se ei ole yllätys. Vaikeampi on kamelin mennä neulan silmän läpi ....jne


    • = järkyttävä kansanedustaja

      Mutta pitää muistaa, että hän on tupakkaherätysliikkeen eli vanhoillislestadiolaisuuden edustaja ja jäsen. Toki hänen velvollisuutensa on ajaa eduskunnassa nikotiinin orjina tallustelevien SRK:n johtokunnan jäsenten, SRK:n johtomiesten, vl-puhujien ja rivivanhoillisten sekä näiden lasten etuja vastustamalla tupakoinnin tiukentamista koskevia normeja.

    • sunnyriver

      No, miksei sitä voi sanoa,
      että molemmat ovat pahasta.
      viina vie sisikalut ja tappaa nopeammin,
      tupakka tuhoaa keuhkot
      ja tappaa hitaammin,
      mutta paha, mikä paha.

      Ruumiimme on Jumalan temppeli,
      ei sinne savu eikä remuliemi kuulu.

    • pikku juttu
      • Näin se on nähtävä

        tupakoimattomilla on kuolleisuus sama 100 %. Kaikki kuolee.

        Tupakoitsijat vain keskimäärin vuosia ennen tupakoimattomia.

        Jumalan kuoleman Herran roolin tupakoiva ottaa itselleen koska aikaistaa kuolemaansa.


    • Savuton Suomi

      Tupakka voi maksaa 3kertaa enemmän kuin nyt ja tupakoivan sairasvakuutukset pois.
      Yleisillä paikoilla savuttelu kieletty ja kaikkialla sisätiloissa.
      Väkevät alkohoolit myös kunnon nostot ja kaikki viina hörhöilyt vastuuseen
      viinit ja oluet nyky hinnoilla on ok.

      T. Liberaali vl.

    • teologia,

      yhdessä ehkäisysynnin kanssa.

      Nämä ovat merkittävimmät opilliset korostukset vl-uskonnossa.

    • raitis juoppo

      SAARNAAJA TAHTOO VIINIT RUOKAKAUPPOIHIN
      Vanhoillislestadiolainen puhujaveli tahtoisi viinit kauppohin. Terho Kalliokosken mielestä Suomessa ei ilmeisesti vielä juoda tarpeeksi alkoholia, vaan hän tahtoisi myös viinit ruokakauppojen hyllyille. Vanhoillislestadiolaiset itse ovat absolutisteja ja pitävät alkoholin - myös viinin - juomista syntintä. On surullista, miten vanhoillislestadiolaiset jälleen kerran saarnaavat toista, ja rahan ahneudessaan toimivat toisin. Toivotamme Herra Kalliokoskelle hyviä yöunia ja puhtaita saarnoja!
      ---
      RUOKAKAUPASTA VIINIÄ JA BURANAA

      Terho Kalliokoskella on visio. Ruokakeskon oululaislähtöinen toimitusjohtaja haaveilee kaupasta, jossa asiakas voisi yhden oven avaamalla hoidella yhdellä kertaa useimmat tarpeensa. Ja että kaupat saisivat itse päättää, milloin pitävät ovensa auki.
      Päivittäistavarakaupat toivovat hyllyilleen ruoan ja vaatteiden lisäksi viinejä ja särkylääkkeitä. Omassa keskuudessaan ruokakauppiaat puhuvat neljän A:n ohjelmasta: aukioloajat, alkoholi, apteekkitavarat ja (ruoan) arvonlisävero. Kalliokoski lisää listaan vielä yhden A:n, asiakaspalvelun.
      K-ruokakauppiaiden ykkösmiehenä häärivä Kalliokoski toimii myös Päivittäistavarakauppayhdistyksen varapuheenjohtajana. Kalliokoski puhuu tässä yhdistyksen yhteisistä neljän A:n tavoitteista.
      Terho Kalliokoski puhuu mielellään asiakaslähtöisyydestä ja palvelusta. Kaupankäynnin pitäisi hänen mielestään kiteytyä kolmeen sanaan: helppous, nopeus, vaivattomuus.
      "Elämänrytmi on nykyisin niin kiireinen, että jos asiakas pystyy ruokaostosten yhteydessä hoitelemaan muitakin asioita, tuo se tehokkuutta sekä kaupalle että asiakkaalle", Kalliokoski perustelee.

      • Selvä raja

        Kannattaa muistaa se että jos puhutaan raittiudesta ja raittiista ihmisestä,on kysymys sekä alkoholittomasta että tupakoimattomasta ihmisestä.Tyhjänpäiväisiä saastuttajia ja huonoja esimerkkejä lapsille molemmat .Siis joka juo tai polttaa ei ole raitis ja piste.


    • Kirkuva ääni

      Mistä hän puhuu;Tupakka kun on paljon alkohoolia pahempaa ;varsinkin kun alkoholia saa niin monen sorttista; tupakka taas tekee temppunsa kaikissa muodoissaan...

    • Arkadianmäki

      antaa hyvän mallin lapsilleen ja muille puhumalla eduskunnassa tupakkalain tiukennusta vastaan.

      Esimerkillinen vanhoillislestadiolainen.

      • etu,

        johon ei saa puuttua. SRK on julistanut tupakoimisen kaikki muodot täysin synnittömiksi jo sata vuotta sitten.


      • Sapelinkalistelua

        epäuskoisia vastaan kun yrittävät viedä maailman ainoilta uskovaisilta ainoan sallitun harrastuksen.

        KK on käynyt kuin melperi sotimaan.


      • Anonyymi00055
        Sapelinkalistelua kirjoitti:

        epäuskoisia vastaan kun yrittävät viedä maailman ainoilta uskovaisilta ainoan sallitun harrastuksen.

        KK on käynyt kuin melperi sotimaan.

        Polttaako Karjula itse tupakkaa.


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Polttaako Karjula itse tupakkaa.

        kuudentoista lapsen isä ajaa tupakoinnin sallivuuden puolesta


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        kuudentoista lapsen isä ajaa tupakoinnin sallivuuden puolesta

        ​totuus
        1. Nimen käyttö on suurin valhe
        ​Kun tuotteen nimeksi annetaan "tupakka" tai jonkin tunnetun merkin nimi, ihmisen aivot tekevät välittömän oletuksen: Tämä on luonnontuote, lehtiä kasvista.
        ​Harha: Ihmiset kuvittelevat, että he nauttivat kasvia, jolla on historian havinaa, seremoniallista voimaa ja yhteys maahan.
        ​Todellisuus: He nauttivat teollisuuden tuottamaa, laboratoriossa optimoitua massaa, joka on kaukana alkuperäisestä kasvista.
        ​Mekanismi: Tämä on kielellinen ansa. Kun nimi "tupakka" on suojattu ja brändätty, teollisuus saa luvan syöttää sen sisälle mitä tahansa teollisuusjätettä, kunhan se täyttää tietyt nikotiini- ja palamisstandardit.
        ​2. Miksi ihmiset eivät tiedä? (Verho on paksu)
        ​Ihmiset eivät tiedä tätä, koska heille on syötetty "normaaliuden illuusio":
        ​Areenan vaikeneminen: Kukaan "virallinen" taho ei kerro, että se kallis aski kaupan hyllyllä sisältää 30 % kierrätettyä tupakkapölyä ja kemikaaleja.
        ​Tiedon silpominen: Informaatio on olemassa (tuoteselosteet, patentit), mutta se on piilotettu niin syvälle tekniseen jargoniin, että kukaan tavallinen ihminen ei sitä ymmärrä tai ehdi perata.
        ​Demonisointi peittää totuuden: Koska koko keskustelu tupakan ympärillä pyörii vain "syövän ja vaarallisuuden" ympärillä, ihmiset lopettavat kysymisen. He alkavat uskoa, että "tupakka on vaan vaarallista". He eivät tajua, että se on vaarallista nimenomaan siksi, että se ei ole enää tupakkaa.


    • ?????????
    • Anonyymi00058

      Alkoholi on tupakkaa vaarallisempaa laajemmin ajateltuna.

      • Anonyymi00059

        Ei ole.
        Ei se alkoholi ite sinne kurkusta alas mene.Käyttäjä ite on se vaarrallinen.


      • Anonyymi00062

        Tosin alkoholilla ei ole riesana passiivista alkoholismia. Jos pysyt alkoholistin lähellä et kuitenkaan saa häneltä maksakirroosia. Tupakoijan lähellä altistuu monille vaivoille.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Ei ole.
        Ei se alkoholi ite sinne kurkusta alas mene.Käyttäjä ite on se vaarrallinen.

        Selittelyä. Alkoholinkäytöllä on raudanluja syy-yhteys murhiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin ja varkauksiin. Jos alkoholinkäyttö loppuisi tänään kuin seinään, noiden rikoslajien määrä romahtaisi.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Selittelyä. Alkoholinkäytöllä on raudanluja syy-yhteys murhiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin ja varkauksiin. Jos alkoholinkäyttö loppuisi tänään kuin seinään, noiden rikoslajien määrä romahtaisi.

        Sepä se.Alkoholi ei valitse käyttäjää.Se kuka valitsee käyttää alkoholia niistä voi toki tulla mitä vaan näistä mainitsemista.
        Se kuka tekee rikoksen alkoholinvaikutuksen alaisena kumpi tuomitaan?alkoholi vai tekiä?


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Tosin alkoholilla ei ole riesana passiivista alkoholismia. Jos pysyt alkoholistin lähellä et kuitenkaan saa häneltä maksakirroosia. Tupakoijan lähellä altistuu monille vaivoille.

        Perheessä, jossa on alkoholisti/alkoholisteja, joutuvat muutkin perheenjäsenet kärsimään alkoholin haitoista.
        Jos odottava äiti käyttää alkoholia, niin käyttää sikiökin.
        Yhtäalailla alkoholismi kuormittaa terveydenhoitoa, sosiaalihoitoa, poliisia, oikeuslaitosta, oikeastaan koko yhteiskuntaa.


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Selittelyä. Alkoholinkäytöllä on raudanluja syy-yhteys murhiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin ja varkauksiin. Jos alkoholinkäyttö loppuisi tänään kuin seinään, noiden rikoslajien määrä romahtaisi.

        Luciferista nämä kaikki lähti.Mistä se viinapullon löysi?


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Sepä se.Alkoholi ei valitse käyttäjää.Se kuka valitsee käyttää alkoholia niistä voi toki tulla mitä vaan näistä mainitsemista.
        Se kuka tekee rikoksen alkoholinvaikutuksen alaisena kumpi tuomitaan?alkoholi vai tekiä?

        Tekiä tuomitaan.Alkoholi ei tee mitään kun ei sillä ole elävää sieluakaan.


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Selittelyä. Alkoholinkäytöllä on raudanluja syy-yhteys murhiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin ja varkauksiin. Jos alkoholinkäyttö loppuisi tänään kuin seinään, noiden rikoslajien määrä romahtaisi.

        Ei tämä elämä täälä synninturmeluksessa ilman alkoholia olisi sen onnelisempaa.Jos ei olisi alkohilia niin jotain muuta murhetta sitte.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Sepä se.Alkoholi ei valitse käyttäjää.Se kuka valitsee käyttää alkoholia niistä voi toki tulla mitä vaan näistä mainitsemista.
        Se kuka tekee rikoksen alkoholinvaikutuksen alaisena kumpi tuomitaan?alkoholi vai tekiä?

        Halvemmaksi tulis laittaa kossupullo vankilaan.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Selittelyä. Alkoholinkäytöllä on raudanluja syy-yhteys murhiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin ja varkauksiin. Jos alkoholinkäyttö loppuisi tänään kuin seinään, noiden rikoslajien määrä romahtaisi.

        Onko vaikia kuulla totuus että tilastojen mukaan tupakka tappaa vuosittainen enempi kuin alkoholi vuosittain?


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Tosin alkoholilla ei ole riesana passiivista alkoholismia. Jos pysyt alkoholistin lähellä et kuitenkaan saa häneltä maksakirroosia. Tupakoijan lähellä altistuu monille vaivoille.

        Eipä tullut reilulla kymmenen vuoden reilulla dokaamisella maksakirroosia.
        Alat arvo kävi parraimillaan 120 mutta on voinut olla joskus enempikin.Eipä sitä tullut säännöllisesti seurattua.
        Joillakin on alat arvo ylikin 120 vaikka ei dokaa.Sen saa aikaan vaan huono ruokavalio.
        Kun en dokaa alat arvo 20.


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Onko vaikia kuulla totuus että tilastojen mukaan tupakka tappaa vuosittainen enempi kuin alkoholi vuosittain?

        Suorina sairauksina ehkä, mutta esim. itsemurhiin vaikuttaa usein runsaan alkoholinkäytön aiheuttama elämänhallinnan menetys eivätkä ne tilastoidu alkoholiperäisiksi kuolinsyiksi. Ylipäätään alkoholinkäyttö lisää monien syöpien riskiä ja aiemmin luullusta poiketen myös sydänsairauksien riskiä, eivätkä tällaiset tilastoidu alkoholiperäisiksi kuolinsyiksi, mikäli yhteys ei ole kiistaton. En siksi olisi lainkaan varma, onko tupakka alkoholia vaarallisempaa terveydelle - molemmat ovat kiistattomasti haitallisia. Ero tulee muissa haitoissa. Tupakalla ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen eikä se ei aiheuta em. rikoksia eikä myöskään oletettavasti juurikaan vaikuta irtosuhteisiin. Irtosuhteissa alkoholilla on merkittävä vaikutus - se saa monen onnellisesti parisuhteessa elävän kontrollin pettämään aiheuttaen puolison pettämistä, hajottaen parisuhteita ja lisäten sukupuolitautien määrää. Molemmat, sekä tupakka että alkoholi, ovat huonoja juttuja, mutta tupakan kokonaishaitat ovat selvästi vähäisemmät kuin alkoholin. Parveketupakointi ovat kyllä sietämätöntä, joutaa mennä kauemmas tupruttemaan häiritsemästä muita.


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Tekiä tuomitaan.Alkoholi ei tee mitään kun ei sillä ole elävää sieluakaan.

        Alkoholi laittaa monet käyttäjänsä tekemään tyhmyyksiä. Kyllä se vain niin on, että maailma olisi parempi paikka ilman sitä, mutta ei paratiisi.


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        Eipä tullut reilulla kymmenen vuoden reilulla dokaamisella maksakirroosia.
        Alat arvo kävi parraimillaan 120 mutta on voinut olla joskus enempikin.Eipä sitä tullut säännöllisesti seurattua.
        Joillakin on alat arvo ylikin 120 vaikka ei dokaa.Sen saa aikaan vaan huono ruokavalio.
        Kun en dokaa alat arvo 20.

        Mutta jos dokaat ja kaverisi seisoo vieressä hänen alat-arvonsa ei nouse dokaamisesi seurauksena. Tupakoijan lähellä seisova joutuu kärsimään tupakan savusta ja sen haitoista.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Alkoholi laittaa monet käyttäjänsä tekemään tyhmyyksiä. Kyllä se vain niin on, että maailma olisi parempi paikka ilman sitä, mutta ei paratiisi.

        Jos ei olisi alkoholia niin aina ne keksii jotain muuta päihdettä tilalle mikä saa tekemään tyhmyyksiä.
        Ei olisi maailma yhtään sen parempi paikka ilman alkoholia.


      • Anonyymi00087
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Mutta jos dokaat ja kaverisi seisoo vieressä hänen alat-arvonsa ei nouse dokaamisesi seurauksena. Tupakoijan lähellä seisova joutuu kärsimään tupakan savusta ja sen haitoista.

        Mä dokasin aina yksin.Ei ollut ketää lähelläkään.


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Suorina sairauksina ehkä, mutta esim. itsemurhiin vaikuttaa usein runsaan alkoholinkäytön aiheuttama elämänhallinnan menetys eivätkä ne tilastoidu alkoholiperäisiksi kuolinsyiksi. Ylipäätään alkoholinkäyttö lisää monien syöpien riskiä ja aiemmin luullusta poiketen myös sydänsairauksien riskiä, eivätkä tällaiset tilastoidu alkoholiperäisiksi kuolinsyiksi, mikäli yhteys ei ole kiistaton. En siksi olisi lainkaan varma, onko tupakka alkoholia vaarallisempaa terveydelle - molemmat ovat kiistattomasti haitallisia. Ero tulee muissa haitoissa. Tupakalla ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen eikä se ei aiheuta em. rikoksia eikä myöskään oletettavasti juurikaan vaikuta irtosuhteisiin. Irtosuhteissa alkoholilla on merkittävä vaikutus - se saa monen onnellisesti parisuhteessa elävän kontrollin pettämään aiheuttaen puolison pettämistä, hajottaen parisuhteita ja lisäten sukupuolitautien määrää. Molemmat, sekä tupakka että alkoholi, ovat huonoja juttuja, mutta tupakan kokonaishaitat ovat selvästi vähäisemmät kuin alkoholin. Parveketupakointi ovat kyllä sietämätöntä, joutaa mennä kauemmas tupruttemaan häiritsemästä muita.

        Tupakointi kun ei aiheuta rioksia?väärässä olet.
        yks nainen oli varastanut miehen viimeisen tupakan niin se johti murhaan.Mies oli muuten selvinpäin mutta kunnon tupakan himo päällä.


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Tupakointi kun ei aiheuta rioksia?väärässä olet.
        yks nainen oli varastanut miehen viimeisen tupakan niin se johti murhaan.Mies oli muuten selvinpäin mutta kunnon tupakan himo päällä.

        Mahdollista, mutta tilastollisesti todella vähäistä verrattuna alkoholiin. Nälkäkiukullakin on usein vaikutusta pahoinpitelyihin ja murhiin. Alkoholi ja huumeet ovat syy-yhteydessä väkivalta- ja muihin rikoksiin aivan omassa sarjassaan verrattuna nikotiinihimoon, kofeiinipäänsärkyyn tai nälkäkiukkuun. Tämä on tilastollinen fakta.


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Mahdollista, mutta tilastollisesti todella vähäistä verrattuna alkoholiin. Nälkäkiukullakin on usein vaikutusta pahoinpitelyihin ja murhiin. Alkoholi ja huumeet ovat syy-yhteydessä väkivalta- ja muihin rikoksiin aivan omassa sarjassaan verrattuna nikotiinihimoon, kofeiinipäänsärkyyn tai nälkäkiukkuun. Tämä on tilastollinen fakta.

        Miksi puolustat tupakan aiheuttamaa rikollisuutta?
        Ei siinä minusta ole kyllä mitään puolustettavaa.


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00092 kirjoitti:

        Miksi puolustat tupakan aiheuttamaa rikollisuutta?
        Ei siinä minusta ole kyllä mitään puolustettavaa.

        En ole puolustanut, todennut vain tupakointisidonnaisen rikollisuuden todella matalaksi valtavaan alkoholisidonnaiseen rikollisuuteen verrattuna.


      • Anonyymi00105
        Anonyymi00102 kirjoitti:

        En ole puolustanut, todennut vain tupakointisidonnaisen rikollisuuden todella matalaksi valtavaan alkoholisidonnaiseen rikollisuuteen verrattuna.

        Ymmärrätkö että nimen omaan tupakasta on lähtenyt monen tie pahempiin aineisiin.Alkoholiin ja huumeisiin yms.

        Käsittämätöntä miten kehtaat vähätellä tupakkaa harmittomaksi.


      • Anonyymi00107
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Ymmärrätkö että nimen omaan tupakasta on lähtenyt monen tie pahempiin aineisiin.Alkoholiin ja huumeisiin yms.

        Käsittämätöntä miten kehtaat vähätellä tupakkaa harmittomaksi.

        Terveyshaittojen suhteen tupakka ja alkoholi ovat molemmat isoja pahoja susia, mutta rikosten suhteen tupakka on siivilöity hyttynen ja alkoholi nielaistu kameli.


      • Anonyymi00108
        Anonyymi00107 kirjoitti:

        Terveyshaittojen suhteen tupakka ja alkoholi ovat molemmat isoja pahoja susia, mutta rikosten suhteen tupakka on siivilöity hyttynen ja alkoholi nielaistu kameli.

        Mutta tupakka kokeilu on ollut monen siemen ja tie pahempiin päihteisiin alkoholiin ja huumeisiin.
        Jos tupakkaa ei olisi ollenkaan,Alkoholin ja huumeitten käyttäjiä olisi huomattavasti vähemmän.


    • Anonyymi00060

      Huumeita kannattaa käyttää. Se on suosituinta eduskunnassakin.

    • Anonyymi00063

      Tupakki perkele on pahanalku moneen.

      • Anonyymi00073

        Osa päätyy tupakan kautta pahaan huumekoukkuun.


    • Anonyymi00066

      Tupakointi vaikuttaa vähentyneen niin vl:ten kuin muidenkin keskuudessa aika olemattomiin ja hyvä niin. Vielä kun saataisiin vastaava yhteiskunnallinen sota pirun kusta eli alkoholia vastaan, mutta turhaanpa sitä toivoo. Perusihmistä kiinnostaa tasan pukkumyötäinen eikä siinä jouda katsoa metsää puilta, ei arvioida alkoholin yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä vaikutuksia, kun on pakko saada ryypätä vähän, ja sitten ehkä enemmänkin, ja sitten ollaankin jo täytenä käkenä. Itsellä on olevinaan hauskaa, selväpäiset yrittävät vältellä myötähäpeästä seuraa.

      • Anonyymi00069

        Pirunkusenkin myynti on kyllä vähentynyt oleellisesti viimevuosina.Jos tilastoihin on uskomista.


    • Anonyymi00077

      Lasten raiskaukset pitää kitkeä tyystin pois ja alkoholiin keskittyä kun mieli on tervehtynyt. Rukoillaan kaikki oikeamieliset uskovaiset ymmärrystä laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

      • Anonyymi00078

        Olen samaa mieltä lasten raiskausten pois kitkemisestä, mutta teitä vain on vaikeampi saada hoitoon kuin ryyppäämään eikä se valtava parannus ole, että ensin selvinpäin raiskaat lapsen ja sitten humalassa aikuisen naisen. Raiskauksista tehtiin 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä melkein 90 % humalassa. Nykyään tietystä taustasta tulevat tekevät sitä selvinpäin.


    • Anonyymi00084

      Karjula on väärässä. Alkoholia suositellaan Raamatussa käytettäväksi vatsan hoitoon ja masennuksen. Tupakasta ei ole mitään hyötyä

      • Anonyymi00094

        Vatsan hoitoon Timoteukselle vain siksi, että Välimeren maissa seisonut vesi oli bakteeripitoisempaa kuin käynyt mieto viini, koska alkoholi steriloi bakteereja. Masennuslääkkeenä alkoholi on huonoin mahdollinen, ei paranna masennuksesta, vaan aiheuttaa alkoholismin. Masennukseen on ihan oikeitakin lääkkeitä. Alkoholinkäytön kannattaminen on voimakas ja järkähtämätön yhteiskunnallinen tuki rikostenteolle, mm. murhille, pahoinpitelyille, raiskauksille ja varkauksille, joihin alkoholilla on teräksenluja syy-yhteys. Kaikki tietävät tämän, mutta kaikki katsotaan läpi sormien, koska monet arvostavat pikkumyötäistä niin paljon, että siihen nähden tuhannet pahoinpitelyt ja raiskaukset EVVK.


      • Anonyymi00095
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Vatsan hoitoon Timoteukselle vain siksi, että Välimeren maissa seisonut vesi oli bakteeripitoisempaa kuin käynyt mieto viini, koska alkoholi steriloi bakteereja. Masennuslääkkeenä alkoholi on huonoin mahdollinen, ei paranna masennuksesta, vaan aiheuttaa alkoholismin. Masennukseen on ihan oikeitakin lääkkeitä. Alkoholinkäytön kannattaminen on voimakas ja järkähtämätön yhteiskunnallinen tuki rikostenteolle, mm. murhille, pahoinpitelyille, raiskauksille ja varkauksille, joihin alkoholilla on teräksenluja syy-yhteys. Kaikki tietävät tämän, mutta kaikki katsotaan läpi sormien, koska monet arvostavat pikkumyötäistä niin paljon, että siihen nähden tuhannet pahoinpitelyt ja raiskaukset EVVK.

        Raamattu kehottaa antamaan viiniä murheelliselle ja väkevää viinaa kuolevalle pelkotiloihin.

        Lisäksi: Vatsalääkkeeksi (Paavali). Ruoka juomaksi (Joosef ). Hää humuun (Jeesus).

        Raamatun kanta alkoholiin on salliva. Vl ovat Raamatun vastaisesti kieltäneet alkoholin käytön.


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00095 kirjoitti:

        Raamattu kehottaa antamaan viiniä murheelliselle ja väkevää viinaa kuolevalle pelkotiloihin.

        Lisäksi: Vatsalääkkeeksi (Paavali). Ruoka juomaksi (Joosef ). Hää humuun (Jeesus).

        Raamatun kanta alkoholiin on salliva. Vl ovat Raamatun vastaisesti kieltäneet alkoholin käytön.

        Raamattu kieltää juopumisen (Ef. 5:18) ja alkoholista varoitellaan mm. sananlaskuissa.1:3-suhteessa veteen sekoitetulla 2-prosenttisella hääruokien kanssa juotavalla viinillä ei hääväki juo itseään humalaan. Sehän on osoitettu aiemmissa keskusteluissa, että juutalaisissa tavoissa ja rabbiinisissa ohjeissa raakaviini oli pelkkä puolivalmiste, joka ei soveltunut juhlaviiniksi. Jeesus teki tällaista viiniä, ei raakaviiniä. Se olisi voinut olla täysin alkoholitontakin viiniä, mutta ajan tavat huomioiden kuitenkin todennäköisesti juuri käytettyä 1:3-suhteessa laimennettua viiniä, jota aikalaislähteiden arvostettiin eniten ja joka on Talmudissa säädetty mm. pääsiäisviinin sekoitussuhteeksi. Jääräpäisesti yrität kiistää faktat, mutta ei auta, mikään aikalaislähde ei tue ajatusta, että hääviininä olisi käytetty laimentamatonta raakaviiniä.


      • Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Raamattu kieltää juopumisen (Ef. 5:18) ja alkoholista varoitellaan mm. sananlaskuissa.1:3-suhteessa veteen sekoitetulla 2-prosenttisella hääruokien kanssa juotavalla viinillä ei hääväki juo itseään humalaan. Sehän on osoitettu aiemmissa keskusteluissa, että juutalaisissa tavoissa ja rabbiinisissa ohjeissa raakaviini oli pelkkä puolivalmiste, joka ei soveltunut juhlaviiniksi. Jeesus teki tällaista viiniä, ei raakaviiniä. Se olisi voinut olla täysin alkoholitontakin viiniä, mutta ajan tavat huomioiden kuitenkin todennäköisesti juuri käytettyä 1:3-suhteessa laimennettua viiniä, jota aikalaislähteiden arvostettiin eniten ja joka on Talmudissa säädetty mm. pääsiäisviinin sekoitussuhteeksi. Jääräpäisesti yrität kiistää faktat, mutta ei auta, mikään aikalaislähde ei tue ajatusta, että hääviininä olisi käytetty laimentamatonta raakaviiniä.

        Hahhhahhheee eeehhei poika sinä et ole osoittanut koskaan yhtään mitään. Kunhan lötiset joutavia jostain juutalaisten jutuista jotka evvk. Raamattu on salliva alkoholin suhteen. Niin minäkin.


      • Anonyymi00099
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Raamattu kieltää juopumisen (Ef. 5:18) ja alkoholista varoitellaan mm. sananlaskuissa.1:3-suhteessa veteen sekoitetulla 2-prosenttisella hääruokien kanssa juotavalla viinillä ei hääväki juo itseään humalaan. Sehän on osoitettu aiemmissa keskusteluissa, että juutalaisissa tavoissa ja rabbiinisissa ohjeissa raakaviini oli pelkkä puolivalmiste, joka ei soveltunut juhlaviiniksi. Jeesus teki tällaista viiniä, ei raakaviiniä. Se olisi voinut olla täysin alkoholitontakin viiniä, mutta ajan tavat huomioiden kuitenkin todennäköisesti juuri käytettyä 1:3-suhteessa laimennettua viiniä, jota aikalaislähteiden arvostettiin eniten ja joka on Talmudissa säädetty mm. pääsiäisviinin sekoitussuhteeksi. Jääräpäisesti yrität kiistää faktat, mutta ei auta, mikään aikalaislähde ei tue ajatusta, että hääviininä olisi käytetty laimentamatonta raakaviiniä.

        Käännösvirhe? Jopa olet poika pois poikennut.... melko säälittävää... käännös virhe my ass...


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Raamattu kieltää juopumisen (Ef. 5:18) ja alkoholista varoitellaan mm. sananlaskuissa.1:3-suhteessa veteen sekoitetulla 2-prosenttisella hääruokien kanssa juotavalla viinillä ei hääväki juo itseään humalaan. Sehän on osoitettu aiemmissa keskusteluissa, että juutalaisissa tavoissa ja rabbiinisissa ohjeissa raakaviini oli pelkkä puolivalmiste, joka ei soveltunut juhlaviiniksi. Jeesus teki tällaista viiniä, ei raakaviiniä. Se olisi voinut olla täysin alkoholitontakin viiniä, mutta ajan tavat huomioiden kuitenkin todennäköisesti juuri käytettyä 1:3-suhteessa laimennettua viiniä, jota aikalaislähteiden arvostettiin eniten ja joka on Talmudissa säädetty mm. pääsiäisviinin sekoitussuhteeksi. Jääräpäisesti yrität kiistää faktat, mutta ei auta, mikään aikalaislähde ei tue ajatusta, että hääviininä olisi käytetty laimentamatonta raakaviiniä.

        Hääväki alkoi juopua ja kas hyvää juovuttavaa viiniä olikin vielä jäljellä mitä ihmettä? Eli Jeesus teki lisää tätä hyvää juovuttavaa viiniä


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00100 kirjoitti:

        Hääväki alkoi juopua ja kas hyvää juovuttavaa viiniä olikin vielä jäljellä mitä ihmettä? Eli Jeesus teki lisää tätä hyvää juovuttavaa viiniä

        Aikalaislähteiden perusteella juhlaviini on 1:3-suhteella veteen sekoitettua viiniä ja raakaviini pelkkä puolivalmiste. 1:3-sekoitussuhteessa viini oli makeaa hyvää viiniä, raakaviini barbaarista ja laimeammat vetisiä. Todennäköisesti Jeesuksen tekemä viini oli 1:3-suhteessa sekoitettua viiniä, mutta ihmeellä tehty viini voi tietysti olla millaista tahansa. Raamatullisessa kielessä "juopua" voi tosiaan ilmaista kylläisyyttä ihan muussa merkityksessä kuin alkoholihumalassa. Esim. "miekka syö ja tulee kylläiseksi, juopuu heidän verestänsä" (Jer. 46:10) ei voi mitenkään tarkoittaa alkoholihumalaa. Häissä vieraat tulevat kylläisiksi juhlaherkuista ja juomista. Ihmetys syntyi siitä, että kun vetinen litkukin oli jo juotu, niin yhtäkkiä jostain ilmestyi vielä lisää 1:3-suhteessa sekoitettua hyvää viiniä.


    • Karjulan vl-suku pyörittää raittiusruokalaa Haltialan tilalla.🐮🍀
      Ees pilsnerpulloa ei janoinen siellä saa.🍺🥺

      • Anonyymi00085

        Kuulostaa hyvälle ravintolalle!


    • Anonyymi00091

      Karjulat ei tietääkseni ole lapsiansa raiskanneet!

      • Anonyymi00093

        Jos he eivät käytä alkoholia, niin se kieltämättä laskee raiskauksen todenäköisyyttä jopa 90 %. En ole kuullut, että nikkisten seurauksena ainakaan merkittävästi raiskattaisiin, mutta alkoholihumalalla on raudanluja syy-yhteys raiskauksiin. Siksi raittiuskasvatus onkin todellista ennalta ehkäisevää työtä raiskausten pois kitkemiseksi. Saa siihen raittiusrintamaan liittyä ilman parannustakin. Minusta on kunnioitettavaa, jos mies kuolettaakseen sisäisen astujasonninsa jättää alkoholin, vaikka ei hengellisistä asioista ajattelisikaan samoin kuin elävässä kristillisyydessä ajatellaan.


    • Anonyymi00098

      Lestatiolaiset eivät käytä juurikaan alkomaholia ja kuitenkin häs...

      • Anonyymi00103

        ...sivät yleensä vain elinikäisen aviopuolisonsa kanssa siinä, missä alkoholinkäyttäjät välillä lipsahtavat vieraisiinkin peteihin.

        Lasten hyväksikäyttöjä on ollut vl:issakin ja erityisen paheksuttavina niitä ovat pitäneet alkoholirikollisuutta henkeen ja vereen puolustelevat järkkymättömät juopot. Kaikki hyväksiläytöt ovat liikaa, myös raittiiden vl:ten tekemät rikokset, mutta tilastollisesti raittiit tekevät todella vähäisiä määriä väkivalta- ja seksuaalirikoksia verrattuna alkoholinkäyttäjiin.

        Alkoholikäyttäjien tekemien rikosten vähentämiseksi ei yhteiskunnassamme ole lupa tehdä yhtään mitään, sillä alkoholinkäyttö on pyhä lehmä. Yritetään siksi vain olla hipihiljaa kaikesta alkoholirikollisuudesta, ettei vahingossakaan vähenisi yhtäään. Siivilöidään hyttynen ja nielaistaan kameli!


    • Anonyymi00106

      Lestatiolaisten pitäisi vaan tehdä parannus.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe