Lineaarinen operaattori

Lissukainenn

Hei!

Mitä tarkoittaa, että operaattori on lineaarinen? Voisiko joku antaa esimerkin lineaarisesta operaattorista?

Entä millainen olisi sitten epälineaarinen operaattori? Saisiko siitäkin esimerkin?

Kiitos!!

7

1446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzxxcc

Operaattori on funktio, joka muuntaa toista funktiota, esim. synnyttääkseen uusia funtioita. Terminologinen ero funktion ja operaattorin välillä on vähän epäselvä. Esim. puhutaan summaoperaattorista (sigma), vaikka oikeammin kysymys on funktiosta.
      Lineaarisia operaattoreita käytetään lineaariavaruuksissa summaamaan vektoreita ja kertomaan skalaarilla.
      Muita operaattioeita (ei kuitenkaan "epälineaarisia" jotenkin lineaarisen vastakohtana) ovat esim. todennäköisyyslaskennan odotusarvo ja varianssi, tai analyysissa derivaatta, integraali ja gradientti.

• Clamtrox

En oo mikään matemaatikko joten voi olla että menen ihan metsään mutta yritän silti: operaattori (sanotaan vaikka O) on mun kielikorvan mukaan lineaarinen sillon jos funktioille f ja g pätee että O(f g) = Of Og. Varmaan mukana täytyy olla kanssa joku vaatimus että operaattori ei pure funktioavaruuden skalaareihin, eli jotain tyyliin O(af) = a Of kun a on skalaari (= esim. reaaliluku).

Derivaatat sun muut on kaikki lineaarisia. Oikeestaan kaikki sellaset operaattorit jotka näyttää luonnollisilta on lineaarisia. Epälineaarinen operaattori olis esimerkiksi Of = f^2.

• Statistician

Kyllä lineaarisilla operaattoreilla yleensä tarkoitetaan lineaariavaruuksiin, ei mihin tahansa funktioihin, liittyviä operaattoreita.
        Tuo edellisen kirjoittajan teksti on oikeastaan aika hyvä, vaikka otsikko viittaa vain "sinne päin". Matematiikan sanakirjoja ja termiluetteloita varmaan löytyy rutkasti netistä;en vaan nyt myöhään jaksa alkaa penkoa.

• dx

"Derivaatat sun muut on kaikki lineaarisia. Oikeestaan kaikki sellaset operaattorit jotka näyttää luonnollisilta on lineaarisia. Epälineaarinen operaattori olis esimerkiksi Of = f^2."

Luonnollisuus (tai kauneus) on katsojan silmässä. ;) Mutta siis hyvin moni luonnollinenkin operaattori voi olla epälineaarinen, joskin lineaariset differentiaali- ja integraalioperaattorit ovat kyllä yleisin operaattoriluokka mitä yleensä missään näkee. Kvanttimekaniikassa kaikki on kauniin lineaarista, mutta sen sijaan esimerkiksi virtausmekaniikassa operaattorit ovat välillä epälineaarisiakin.

Epälineaarisuus on hauska termi sinänsä - niin kuin klassinen vitsi menee, että se on sama kuin puhuttaisiin termillä ei-elefanttiset eläimet kun tarkoitetaan muita eläimiä paitsi elefantteja.

• Clamtrox
        dx kirjoitti:

"Derivaatat sun muut on kaikki lineaarisia. Oikeestaan kaikki sellaset operaattorit jotka näyttää luonnollisilta on lineaarisia. Epälineaarinen operaattori olis esimerkiksi Of = f^2."

Luonnollisuus (tai kauneus) on katsojan silmässä. ;) Mutta siis hyvin moni luonnollinenkin operaattori voi olla epälineaarinen, joskin lineaariset differentiaali- ja integraalioperaattorit ovat kyllä yleisin operaattoriluokka mitä yleensä missään näkee. Kvanttimekaniikassa kaikki on kauniin lineaarista, mutta sen sijaan esimerkiksi virtausmekaniikassa operaattorit ovat välillä epälineaarisiakin.

Epälineaarisuus on hauska termi sinänsä - niin kuin klassinen vitsi menee, että se on sama kuin puhuttaisiin termillä ei-elefanttiset eläimet kun tarkoitetaan muita eläimiä paitsi elefantteja.

olisi sitten perusesimerkki virtausmekaniikassa olevista epälineaarisista operaattoreista? Ainoa asia minkä itse olen nähnyt (ja olen liian laiska etsimään :) on Korteweg-de Vries -yhtälö, joka lienee muotoa du/dt d^3u/dx^3 -6 u du/dx = 0 (mathworldin mukaan). Tämähän on selvästi epälineaarinen, mutta en itse menisi ikinä ajattelemaan koko yhtälöä niin, että olisi joku Korteweg-deVries-operaattori joka operoi funktioon u. Ja tässä tosiaan ajattelen ihan puhtaasti operaattoreita ja vektoreita kuten kvanttimekaniikassa. Puhun siis jostain Hilbertin avaruuden tyylisestä rakennelmasta ja siinä elävistä vektoreista (koska en muuta tiedä).

• dx
        Clamtrox kirjoitti:

olisi sitten perusesimerkki virtausmekaniikassa olevista epälineaarisista operaattoreista? Ainoa asia minkä itse olen nähnyt (ja olen liian laiska etsimään :) on Korteweg-de Vries -yhtälö, joka lienee muotoa du/dt d^3u/dx^3 -6 u du/dx = 0 (mathworldin mukaan). Tämähän on selvästi epälineaarinen, mutta en itse menisi ikinä ajattelemaan koko yhtälöä niin, että olisi joku Korteweg-deVries-operaattori joka operoi funktioon u. Ja tässä tosiaan ajattelen ihan puhtaasti operaattoreita ja vektoreita kuten kvanttimekaniikassa. Puhun siis jostain Hilbertin avaruuden tyylisestä rakennelmasta ja siinä elävistä vektoreista (koska en muuta tiedä).

Jos Schrödingerin yhtälö on osittaisdifferentiaaliyhtälö muotoa

(ih)dPsi/dt = H Psi,

jossa H on joku lineaarioperaattori, niin ihan analogisesti vaikkapa tuon sinun yhtälösi voi esittää muodossa

du/dt = H u

jossa H on epälineaarinen operaattori. Navier-Stokes-yhtälöissäkin on epälineaarinen operaattori vastaavalla tavalla. Hilbert-tyyppinen funktioavaruus käy ihan hyvin avaruudeksi ja se lieneekin se luonnollisin valinta.

• Clamtrox
        dx kirjoitti:

Jos Schrödingerin yhtälö on osittaisdifferentiaaliyhtälö muotoa

(ih)dPsi/dt = H Psi,

jossa H on joku lineaarioperaattori, niin ihan analogisesti vaikkapa tuon sinun yhtälösi voi esittää muodossa

du/dt = H u

jossa H on epälineaarinen operaattori. Navier-Stokes-yhtälöissäkin on epälineaarinen operaattori vastaavalla tavalla. Hilbert-tyyppinen funktioavaruus käy ihan hyvin avaruudeksi ja se lieneekin se luonnollisin valinta.

En ole vaan tottunut ajattelemaan kaikenmaailman epälineaarisia differentiaaliyhtälöitä jonkin operaattorin generoimina -- kuten jo tossa aiemmin totesin, se näyttää oudolta.

Sen voisi tähän vielä lisätä, että kvanttikenttäteoriassahan pääsee takaisin epälineaarisuuden syrjään kiinni. Yleensä yhtälöistä mainitaan vain lineaariset "vapaan hiukkasen" tapaukset, mutta aina kun hiukkaset pääsevät vuorovaikuttamaan keskenään (riittää myös itsensä kanssa), teoria ja liikeyhtälöt muuttuu epälineaarisiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3679
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      108
      3514
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2472
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2285
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2113
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      33
      1163
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1031
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      833
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      830
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      744
    Aihe