Ateistipalstalla ateistiksi arvelemani nimimerkki pyysi minulta todistuspuheenvuoroa. Tästähän voi kiittää Jumalaa, että näin ihan pyydetään todistamaan uskostaaan tai uskoon tulostaan. Kun aihe ei liity mitenkään ateismiin, niin kirjoitan vastauksen tänne.
Miten tai milloin tulit uskoon? Enpäs tiedä. Uudestisyntymisen ihme on Jumalan lahja, mutta eikös "tavallisenkin" syntymisen ihme ole Jumalan lahja. Silti aika harva muistaa omaa syntymäänsä. Ja jos joku kysyy, miksi päätit syntyä, niin eikös kysyjää katsota vähän kieroon?
Vauvan tuonti kasteelle on mielestäni hyvä vertauskuva ihmisen omista mahdollisuuksista ansaita tai hankkia usko. Vauvan edellytykset vastaan ottaa uskon lahja eivät ehkä ole inhimillisesti suuret, mutta ehkäpä Jumalan silmissä suuremmat kuin aikuisen? Se, mitä sitten itse kukin tekee saamallaan lahjalla, on jo ihmisen omallakin vastuulla. Jos lahjansa hukkaa, niin ei kait siitä voi syyttää lahjan antajaa?
Vaelluksellani en ainakaan ole ansainnut taivaspaikkaa, tästä olen varma.
Koska pidän mahdollisena, että ihminen luopuu uskosta, hukkaa lahjansa, niin tämä hetki on tärkein elämässäsi. Uskotko nyt Jeesukseen? Minä uskon, Herra armahda epäuskoani.
Tänään uskon Jeesukseen
30
255
Vastaukset
- M@k3
Helikeiju heitti taikatomua päälle ja 'enpä tiedä' ovat suoraansanottuna aika paska vastaus, mietippä vaikka hieman taaksepäin, mistä kuulit Jeesuksesta ensimmäistä kertaa? Kuka kylvi aivopesun siemenet?
No voi hyvänen aika, jos ihminen on vaikka tullut uskoon luterilaisen opin mukaan vauvana, niin mikäs sinä ole Jumalaa arvostelemaan? Tuskinpa oma kertomuksesi on sen parempi Jumalan silmissä?
Pikaisessa tuohtumuksessani ihan pääpointti pääsi taas unohtumaan, eli uskotko sinä tänään Jeesukeen Herranasi ja Vapahtajanasi?
tuttumies kirjoitti:
Pikaisessa tuohtumuksessani ihan pääpointti pääsi taas unohtumaan, eli uskotko sinä tänään Jeesukeen Herranasi ja Vapahtajanasi?
liittyvät toisiinsa?
- M@k3
tuttumies kirjoitti:
No voi hyvänen aika, jos ihminen on vaikka tullut uskoon luterilaisen opin mukaan vauvana, niin mikäs sinä ole Jumalaa arvostelemaan? Tuskinpa oma kertomuksesi on sen parempi Jumalan silmissä?
1. Kiersit kysymyksen, et ole vieläkään vastannut kuinka tulit uskoon.
2. Minutkin aivopestiin lapsena luterilaiseen uskoon, mutta tulin vanhemmalla iällä huomaamaan että kyseessä on silkka satu aivan kuten joulupukkikin.
3. Jumalan arvostelu ja paremmuus on helppoa koska häntä ei ole olemassa. M@k3 kirjoitti:
1. Kiersit kysymyksen, et ole vieläkään vastannut kuinka tulit uskoon.
2. Minutkin aivopestiin lapsena luterilaiseen uskoon, mutta tulin vanhemmalla iällä huomaamaan että kyseessä on silkka satu aivan kuten joulupukkikin.
3. Jumalan arvostelu ja paremmuus on helppoa koska häntä ei ole olemassa.Kirjoitin aiemmin:" Koska pidän mahdollisena, että ihminen luopuu uskosta, hukkaa lahjansa, niin tämä hetki on tärkein elämässäsi."
Sinä kirjoitit luopuneesi uskostasi. En arvostele uskoontuloasi enkä epäile luopumustasi. Uskon kylläkin, että paluun mahdollisuus on niinkuin tuhlaajapojalla.- M@k3
tuttumies kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin:" Koska pidän mahdollisena, että ihminen luopuu uskosta, hukkaa lahjansa, niin tämä hetki on tärkein elämässäsi."
Sinä kirjoitit luopuneesi uskostasi. En arvostele uskoontuloasi enkä epäile luopumustasi. Uskon kylläkin, että paluun mahdollisuus on niinkuin tuhlaajapojalla.Mutta aika epätodennäköistä, koska tiedän niin hiton monta älytöntä kohtaa raamatusta ja ne syövät jonkinverran uskottavuutta.
- Silmäpari
tuttumies kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin:" Koska pidän mahdollisena, että ihminen luopuu uskosta, hukkaa lahjansa, niin tämä hetki on tärkein elämässäsi."
Sinä kirjoitit luopuneesi uskostasi. En arvostele uskoontuloasi enkä epäile luopumustasi. Uskon kylläkin, että paluun mahdollisuus on niinkuin tuhlaajapojalla.Toisaalta on niin, että kasvattaminen kristityksi voi tarjota vain ulkonaisen kuoren uskolle. Se usko, josta Raamattu puhuu, löydetään henkilökohtaisesti. Uskoon kasvatettu on aina kaavamaisuuksien varassa. Henkilökohtaisen uskon ydinolemukseen kuuluu vapaus kaavoista.
- EJKR.
Nas.se kirjoitti:
liittyvät toisiinsa?
Yhdistäviä tekijöitä voi yrittää vääntää vaikka rautalangasta ilman, että se selviää. Mielestäni yksi koskettavimpia ihmisten antamia todistuksia löytyy laulusta, jonka on tehnyt konnakuoro-nimiseen yhtyeeseen kuulunut Jeesuksen uskon löytänyt rikollinen:
Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan.
Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan,
johon tarttumalla elää uskallan. - M@k3
Silmäpari kirjoitti:
Toisaalta on niin, että kasvattaminen kristityksi voi tarjota vain ulkonaisen kuoren uskolle. Se usko, josta Raamattu puhuu, löydetään henkilökohtaisesti. Uskoon kasvatettu on aina kaavamaisuuksien varassa. Henkilökohtaisen uskon ydinolemukseen kuuluu vapaus kaavoista.
Itseään uudeksisyntyneiksi väittävät roikkuvat raamatun lauseissa ihan yhtä tiukasti kiinni kuin uskoon kasvatetutkin, eikä/koska heillä ei ole mitään muutakaan.
Näin uskallan väittää sen perusteella mitä olen vuosien aikana helluntailaisuus palstalla nähnyt. - näin se vaan on.
M@k3 kirjoitti:
Itseään uudeksisyntyneiksi väittävät roikkuvat raamatun lauseissa ihan yhtä tiukasti kiinni kuin uskoon kasvatetutkin, eikä/koska heillä ei ole mitään muutakaan.
Näin uskallan väittää sen perusteella mitä olen vuosien aikana helluntailaisuus palstalla nähnyt.Siinäpä se, että se uskomisen tapa, jonka tunnet, on tullut sinulle uskon synonyymiksi!
Usko on kuitenkin muuta kuin mikä esiintyy helluntailaisuudessa. Usko ei ole jokamiehen.
JHeluntailaisuus on herätyskristillisyyttä jossa herääminen on jo perilläoloa, vaikka sen tulisi olla lähtökohta uskossakasvuun. Kasvun sijaan on helluntailaisuudessa ryhmään leimauttaminen.
Leimauttamisen johdosta jäsenet ovat helluntailaisuuden keinoruokinnassa.
Herätys on hyvä silloin, kun se johtaa ihmisen omaehtoiseen uskonkasvuun, ja se ei vaadi tulla lahkon opettamaksi. EJKR. kirjoitti:
Yhdistäviä tekijöitä voi yrittää vääntää vaikka rautalangasta ilman, että se selviää. Mielestäni yksi koskettavimpia ihmisten antamia todistuksia löytyy laulusta, jonka on tehnyt konnakuoro-nimiseen yhtyeeseen kuulunut Jeesuksen uskon löytänyt rikollinen:
Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan.
Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan,
johon tarttumalla elää uskallan.vai miksi kiemurtelet?
- ei nyt muuta
Hei ei helikeijut kuulu aikuisen ihmisen lukemistoon, kuttta onhan se kaunis lasten piirroshahmo!
Aivopesun olet kuullut jostakin tieteisleffasta, koska eihän sellaista kukaan tässä maassa oikeasti tee. - näin hei se on
näin se vaan on. kirjoitti:
Siinäpä se, että se uskomisen tapa, jonka tunnet, on tullut sinulle uskon synonyymiksi!
Usko on kuitenkin muuta kuin mikä esiintyy helluntailaisuudessa. Usko ei ole jokamiehen.
JHeluntailaisuus on herätyskristillisyyttä jossa herääminen on jo perilläoloa, vaikka sen tulisi olla lähtökohta uskossakasvuun. Kasvun sijaan on helluntailaisuudessa ryhmään leimauttaminen.
Leimauttamisen johdosta jäsenet ovat helluntailaisuuden keinoruokinnassa.
Herätys on hyvä silloin, kun se johtaa ihmisen omaehtoiseen uskonkasvuun, ja se ei vaadi tulla lahkon opettamaksi.Helluntailainen aloittaa uskon askeleet alusta niinkuin tavallinen kirkossa kävijäkin, oikea totuus on se, että siinä ei ole mitään muuta eroa kirkossa käyvään kuin kastejuttu, kirkossa kastetaan vauvana, helluntailainen kastetaan helluntailaiseksi aikuisena, kun hän on tullut uskoon, ja liitetään seurakuntaan.
Lahkojutut ovat omituista muminaa jostain josta ei itselläsi ole kokemusta, ellei paikkakunnallasi sitten ole erilainen helluntaiseurakunta, jossa usko on pelkkää esittämistä, ulkokullatuilla ihmisillä. Helluntailainen on oikeassa uskossa, ja se on karismaattista, esim. kun he rukoilevat Jumalalle, eikä kielilläpuhuminen ole tarkoitettu esitykseksi katselijoille vaan rukoukseksi Jumalalle. Kuitenkin vieressä istuja kuulee kielilläpuhumista, ja jos on maasta jota kielilläpuhuja puhuu rukoukessa, sitä ymmärtää ja on erittäin ihmeissään. Nas.se kirjoitti:
vai miksi kiemurtelet?
En todellakaan ole sidottu minkään tunnustuskunnan teologiaan. Taidan joutua itse vastaamaan siitä, miten kuulen Jeesuksen sanat.
Kiemurtelulta se kuulostanee vain sellaisen korvissa, jonka luulee Jeesuksen seuraamista kaavojen orjuudeksi.- näin se vaan on
näin hei se on kirjoitti:
Helluntailainen aloittaa uskon askeleet alusta niinkuin tavallinen kirkossa kävijäkin, oikea totuus on se, että siinä ei ole mitään muuta eroa kirkossa käyvään kuin kastejuttu, kirkossa kastetaan vauvana, helluntailainen kastetaan helluntailaiseksi aikuisena, kun hän on tullut uskoon, ja liitetään seurakuntaan.
Lahkojutut ovat omituista muminaa jostain josta ei itselläsi ole kokemusta, ellei paikkakunnallasi sitten ole erilainen helluntaiseurakunta, jossa usko on pelkkää esittämistä, ulkokullatuilla ihmisillä. Helluntailainen on oikeassa uskossa, ja se on karismaattista, esim. kun he rukoilevat Jumalalle, eikä kielilläpuhuminen ole tarkoitettu esitykseksi katselijoille vaan rukoukseksi Jumalalle. Kuitenkin vieressä istuja kuulee kielilläpuhumista, ja jos on maasta jota kielilläpuhuja puhuu rukoukessa, sitä ymmärtää ja on erittäin ihmeissään.Riittääkö 30 vuoden oma kokemus?
Kun pääsin irti, kasvu vasta alkoi!
Helluntailaisuudessa opitaan saarnoista kun usko on olemista Pyhän Hengen opastamana.
Helluntailaisuus on kokouksissa käyntiä, ja minullakin ympäriu maata kuin tuli takamuksissa.
Mutta usko on Jeesuksen seuraamista arjen kaikissa vaiheissa.
Meidän tulee elää uskonelämäämme Jeesusta seuraten ihan samoin niinkuin Jeesus eli omaansa seuraten Isäänsä.
Eihän helluntailaisuuteen samaistuminen ole muuta kuin kokousmainosten ja saarnaajien perässä juoksua ja yhteisten mantrojen latelua tilanteissa, jotka eivät kuulu normaalielämään. - Nasse.
EJKR kirjoitti:
En todellakaan ole sidottu minkään tunnustuskunnan teologiaan. Taidan joutua itse vastaamaan siitä, miten kuulen Jeesuksen sanat.
Kiemurtelulta se kuulostanee vain sellaisen korvissa, jonka luulee Jeesuksen seuraamista kaavojen orjuudeksi."Kiemurtelulta se kuulostanee vain sellaisen korvissa, jonka luulee Jeesuksen seuraamista kaavojen orjuudeksi. "
Jokainen hihhuli on luonut itselleen mieluisen tai tarkoituksenmukaisen jumalahahmon, osa on tehnyt sen jeesusmyytin pohjalta.
Aivan varmasti tuo jeesus toteuttaa luojansa tahdon - on hyvä kysellä
M@k3 kirjoitti:
Mutta aika epätodennäköistä, koska tiedän niin hiton monta älytöntä kohtaa raamatusta ja ne syövät jonkinverran uskottavuutta.
Käytä Nettiä ja kysele niitä kysymyksiäsi, laita vaikka viesti Radiodeihin Taivaan jamaan lähetykseen, löydät sen sivulta jonka linkin annan tässä:
www.patmos.fi
millainen on sinun jumalasi ja millainen suhdeon jumalallasi, jeesuksellasi sekä sillä kristinuskon ph:lla?
- Tremoles
Ihminen hukkaa uskonsa, juuri silloin, kuin katkaisee ns. henkisen napanuoransa Luojaansa, taivaalliseen Isään ja alkaa tottelemattomaksi ja uskottomaksi, toteuttaen ja ilmentäen vain jotenkin itsekkäästi itseään. Elikä, on todella hyvin helppoa itsekkin huomata oman uskonsa tola, mutta kykeneekö sitten sitä itselleen tunnustamaan, onkin paljon suurenpi kysymys. Isä meidän, on taivaissa, sanan mukaan. Onko Hän sinun Isäsi. Tuo on se ainua oikea kysymys itse kullekkin. Ja sitä pitää kysyä alinomaan. Ja olla kuitenkin, jos on, kerskumatta silläkään.
- Tremoles
Nas.se kirjoitti:
lammasturkki päällä.
ressukkana tuskin erotat edes lampaan villaa omasta turkistasi.
- mieleeni
Tremoles kirjoitti:
ressukkana tuskin erotat edes lampaan villaa omasta turkistasi.
mielisairas, olet sinä, tremoles. Olen jonkin kuukauden selaillut näitä palstoja, ja sinä olet selkeästi katkeruudessasi, vihassasi, suvaitsemattomuudessasi, yksisilmäisyydessäsi ja turhautuneisuudessasi palstojen surkein ja säälittävin olento. Mutta hyvä sinänsä, jokainen joka empii uskonsa kanssa, erkanee varmasti yhä kauemmas Jeesuksesta kun huomaa sinun ylimielisen katkeruutesi: hän ajattelee että tuollaiseksi minä en ainakaan halua tulla.
- Hehhehhee
mieleeni kirjoitti:
mielisairas, olet sinä, tremoles. Olen jonkin kuukauden selaillut näitä palstoja, ja sinä olet selkeästi katkeruudessasi, vihassasi, suvaitsemattomuudessasi, yksisilmäisyydessäsi ja turhautuneisuudessasi palstojen surkein ja säälittävin olento. Mutta hyvä sinänsä, jokainen joka empii uskonsa kanssa, erkanee varmasti yhä kauemmas Jeesuksesta kun huomaa sinun ylimielisen katkeruutesi: hän ajattelee että tuollaiseksi minä en ainakaan halua tulla.
otapa ne nii kyll se siitä
- Tremoles
mieleeni kirjoitti:
Otappa kaikki lääkkeesi aina ajoissa ja meneppä sellaiseen terapiaan joka myös tuottaa tuloksia eduksesi.
- näemmä
Tremoles kirjoitti:
Otappa kaikki lääkkeesi aina ajoissa ja meneppä sellaiseen terapiaan joka myös tuottaa tuloksia eduksesi.
Arvasin, että älähtää kun kolahtaa. Mutta että kahdella nimimerkillä vielä, se oli positiivinen yllätys. Vanha, katkeroitunut mies sinä tremoles, mitä sitä elämältä enää muutakaan odottamaan. Yhtä hyvin voi vain keskittyä vain inhoamaan muita.
- hyvällä ei pahalla
mieleeni kirjoitti:
Ei uskossa olevalla ihmisellä ole mitään syytä osallistua pilkkaavalla sävyllä tämän paikan keskusteluun, ei ole tarkoitus sillätavalla kertoa ihmisille uskonasioista, vaan Jeesus on hyvä esimerkki siitä miten oikeasti pitäisi kirjoittaa ja kertoa uskosta.
- niin se usein jollak
Nas.se kirjoitti:
lammasturkki päällä.
Eksynyt tänne ryypättyäsi ensin Virossa, ostettuasi turkin, ja tulit sitten tänne?
- tietoksi vaan
oletko tullut ajatelleeksi, että suomessakin lapsikasteita jakaa omia uskovaisia, syyttömiä lapsiakin tappanut rikollisjärjestö?
Mieti tällä tiedolla ketä sellaisessa uskossa uskotaan jumalaksi!!- jokainen itse voi
Oletkos itse ajatellut, miksi kastetaan, ja mihin otetaan yhteyttä? Eivät he halua silloin kuulla rikollisista, vaan hoitaa sen kasteasian kuntoon, niinkuin itse katsovat hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1726832
- 594582
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353883- 673145
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271656- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341429
- 1431197