Kädet kipeytyy rintauinnista?

uusvanha uimari

Harjoittelen tässä itsekseni rintauintia joka viikko ja välillä netistäkin katselen mallia esim. Emilia Pikkaraisen tyylistä. Tuntuu välillä vaikeelta omaksua oikea tapa mutta kun sen löytää, niin helpommalta tuntuu toki uiminenkin. Mutta tällä kertaa tulikin kädet ekaa kertaa kipeiksi rintauinnissa. :/
Aloin löytää oikean tavan mennä mutta tosiaan mietin onko tuo jokin rasitusvamma jo kun oon niin kauan treenannut rintauintia.
Huomasin myös pidättelemällä hiukan henkeä eteneväni nopeammin kuin vetämällä posket pullolleen ilmaa. Eipä sekään tietty ole oikea tapa tietty varmaan. Odotellessa tekniikkakurssia joka alkaa joskus tammikuussa mikäli sinne pääsen pikku ryhmään. Yrittää sopii!

6

1231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öui

Hengitystekniikka ainakin vaikutaa olevan pielessä.
      >>pidättelemällä hiukan henkeä eteneväni nopeammin kuin vetämällä posket pullolleen ilmaa

• tuuti

En saanut välttämättä selvää, mitä tuo hengen pidättäminen tarkoitti, mutta itse ainakin kun uin rintauintia, vedän kolme-neljä vetoa pää veden alla, ennen kuin haukkaan taas pinnalta uutta ilmaa. Minulla ainakin niskat kipeytyy pidemmän päälle, jos kokoajan tekee sitä pinnanylle-pinnanalle -liikettä päällään ja pärskii uutta happea, vaikka ei tarvitsisikaan. Samoin on tärkeää, että liukuu tarpeeksi pitkään käsivedon jälkeen, eikä pysäytä heti liikettä aloittamalla uudestaan. Joskus kun uimahallissa sattuu uimaan rinnakkain toisella radalla uivan kanssa, huomaa, että siinä missä minä vedän yhden vedon, toinen vetää kaksi, ja silti olen nopeampi.

• couchi
        tuuti kirjoitti:

En saanut välttämättä selvää, mitä tuo hengen pidättäminen tarkoitti, mutta itse ainakin kun uin rintauintia, vedän kolme-neljä vetoa pää veden alla, ennen kuin haukkaan taas pinnalta uutta ilmaa. Minulla ainakin niskat kipeytyy pidemmän päälle, jos kokoajan tekee sitä pinnanylle-pinnanalle -liikettä päällään ja pärskii uutta happea, vaikka ei tarvitsisikaan. Samoin on tärkeää, että liukuu tarpeeksi pitkään käsivedon jälkeen, eikä pysäytä heti liikettä aloittamalla uudestaan. Joskus kun uimahallissa sattuu uimaan rinnakkain toisella radalla uivan kanssa, huomaa, että siinä missä minä vedän yhden vedon, toinen vetää kaksi, ja silti olen nopeampi.

Rintauinnissa ei päällä todellakaan pidä tehdä sitä ylös-alas liikettä mitä aina näkee, vaan pään pitäisi pysyä suhteellisen paikallaan koko ajan. Ja rintauintia ei voi oikeasti uida pää veden alla, tai voi, mut eteenpäin ei tahdo päästä. Näin ainakin oikeassa rintauinnissa, mitä en ole koskaan nähnyt kuntouimarin uivan. kaikennäköisiä muita rintauinnin variaatioita sieltä kyllä löytyy.

• ????
        couchi kirjoitti:

Rintauinnissa ei päällä todellakaan pidä tehdä sitä ylös-alas liikettä mitä aina näkee, vaan pään pitäisi pysyä suhteellisen paikallaan koko ajan. Ja rintauintia ei voi oikeasti uida pää veden alla, tai voi, mut eteenpäin ei tahdo päästä. Näin ainakin oikeassa rintauinnissa, mitä en ole koskaan nähnyt kuntouimarin uivan. kaikennäköisiä muita rintauinnin variaatioita sieltä kyllä löytyy.

Jos tekniikka ja oikeaoppinen rintauinti kiinnostaa niin katsokaa liitteenä oleva video
        http://www.hs.fi/videot/1135235624041

• kyll-

Kyllä siinä ajanmittaan kädet väsyy jos koko ajan rintaa ui.Ei tietenkään heti altaaseen mentäessä,mutta joskus 400m jälkeen,siksi on juuri hyvä vaihtaa lajia välillä.

• Rinulin uija

joo..taidan olla tän ketjun aloittaja, on tosta hivenen aikaa kun tämän taisin kirjoittaa.
      Oon mielestäni jo aika hyvin oppinut tuon hengitystekniikan itsekseni ja muut. Toki sitten tekniikkakurssilla opin lisää uusia kikkoja.
      Tuo Matti joku entinen uimari antoi elixirin sivuilla sellasen vinkin että kannattaa potkurimaisesti pyöräyttää jalat potkun jälkeen niin se antaa lisää vauhtia kans, ettei pidä jäykkinä pitää.
      Itsellä tuskin nilkat jäykkänä pysyy potkaistessa...
      Oon uinut hengitykseni tahdissa aika pitkään ja paremmaksi oon kokenut rauhallisen tahdin. Moni sammakkoa uiva menee kyl nopeammin mutta hyvä jos 100-200 metriä uivat altaassa silti.
      Itse oon keskittynyt uimaan pitkillä liu'uilla jotta energiaa säästyisi. Etten siis väsy kesken kaiken kun uin matkaa.
      Tietty en kisaile kenenkään kanssa siellä uidessa mutta välillä pistää silmään jotkut uimarit silti.
      Kun oon näin kauan uinut rintaa oon alkanut jo kokeilla kroolia, mikä tuntuu haasteellisemmalta hengitystekniikkansa puolesta. Luulen että niskahartiavaivaisena krooli olis parempi pitemmän päälle mulle.
      Kyllä eilisenkin 2 km:n rintauinnin jälkeen jokseenkin jumittaa niska-hartia.
      Tietty sitten kandee tehdä ohjelmia kun oppii eri tyylejä.
      Pakko myöntää että selkäuinti on musta aika hankalaa, meinaan uida altaan seiniä pitkin helposti ja vettä menee suuhun siinäkin. LoL.

sanokaas onko jotain aktiivista uimareiden foorumia toiminnassa kun vaikuttaa uimarit.fi olevan aika vaisu paikka?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe