Kädet kipeytyy rintauinnista?

uusvanha uimari

Harjoittelen tässä itsekseni rintauintia joka viikko ja välillä netistäkin katselen mallia esim. Emilia Pikkaraisen tyylistä. Tuntuu välillä vaikeelta omaksua oikea tapa mutta kun sen löytää, niin helpommalta tuntuu toki uiminenkin. Mutta tällä kertaa tulikin kädet ekaa kertaa kipeiksi rintauinnissa. :/
Aloin löytää oikean tavan mennä mutta tosiaan mietin onko tuo jokin rasitusvamma jo kun oon niin kauan treenannut rintauintia.
Huomasin myös pidättelemällä hiukan henkeä eteneväni nopeammin kuin vetämällä posket pullolleen ilmaa. Eipä sekään tietty ole oikea tapa tietty varmaan. Odotellessa tekniikkakurssia joka alkaa joskus tammikuussa mikäli sinne pääsen pikku ryhmään. Yrittää sopii!

6

1303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öui

Hengitystekniikka ainakin vaikutaa olevan pielessä.
      >>pidättelemällä hiukan henkeä eteneväni nopeammin kuin vetämällä posket pullolleen ilmaa

• tuuti

En saanut välttämättä selvää, mitä tuo hengen pidättäminen tarkoitti, mutta itse ainakin kun uin rintauintia, vedän kolme-neljä vetoa pää veden alla, ennen kuin haukkaan taas pinnalta uutta ilmaa. Minulla ainakin niskat kipeytyy pidemmän päälle, jos kokoajan tekee sitä pinnanylle-pinnanalle -liikettä päällään ja pärskii uutta happea, vaikka ei tarvitsisikaan. Samoin on tärkeää, että liukuu tarpeeksi pitkään käsivedon jälkeen, eikä pysäytä heti liikettä aloittamalla uudestaan. Joskus kun uimahallissa sattuu uimaan rinnakkain toisella radalla uivan kanssa, huomaa, että siinä missä minä vedän yhden vedon, toinen vetää kaksi, ja silti olen nopeampi.

• couchi
        tuuti kirjoitti:

En saanut välttämättä selvää, mitä tuo hengen pidättäminen tarkoitti, mutta itse ainakin kun uin rintauintia, vedän kolme-neljä vetoa pää veden alla, ennen kuin haukkaan taas pinnalta uutta ilmaa. Minulla ainakin niskat kipeytyy pidemmän päälle, jos kokoajan tekee sitä pinnanylle-pinnanalle -liikettä päällään ja pärskii uutta happea, vaikka ei tarvitsisikaan. Samoin on tärkeää, että liukuu tarpeeksi pitkään käsivedon jälkeen, eikä pysäytä heti liikettä aloittamalla uudestaan. Joskus kun uimahallissa sattuu uimaan rinnakkain toisella radalla uivan kanssa, huomaa, että siinä missä minä vedän yhden vedon, toinen vetää kaksi, ja silti olen nopeampi.

Rintauinnissa ei päällä todellakaan pidä tehdä sitä ylös-alas liikettä mitä aina näkee, vaan pään pitäisi pysyä suhteellisen paikallaan koko ajan. Ja rintauintia ei voi oikeasti uida pää veden alla, tai voi, mut eteenpäin ei tahdo päästä. Näin ainakin oikeassa rintauinnissa, mitä en ole koskaan nähnyt kuntouimarin uivan. kaikennäköisiä muita rintauinnin variaatioita sieltä kyllä löytyy.

• ????
        couchi kirjoitti:

Rintauinnissa ei päällä todellakaan pidä tehdä sitä ylös-alas liikettä mitä aina näkee, vaan pään pitäisi pysyä suhteellisen paikallaan koko ajan. Ja rintauintia ei voi oikeasti uida pää veden alla, tai voi, mut eteenpäin ei tahdo päästä. Näin ainakin oikeassa rintauinnissa, mitä en ole koskaan nähnyt kuntouimarin uivan. kaikennäköisiä muita rintauinnin variaatioita sieltä kyllä löytyy.

Jos tekniikka ja oikeaoppinen rintauinti kiinnostaa niin katsokaa liitteenä oleva video
        http://www.hs.fi/videot/1135235624041

• kyll-

Kyllä siinä ajanmittaan kädet väsyy jos koko ajan rintaa ui.Ei tietenkään heti altaaseen mentäessä,mutta joskus 400m jälkeen,siksi on juuri hyvä vaihtaa lajia välillä.

• Rinulin uija

joo..taidan olla tän ketjun aloittaja, on tosta hivenen aikaa kun tämän taisin kirjoittaa.
      Oon mielestäni jo aika hyvin oppinut tuon hengitystekniikan itsekseni ja muut. Toki sitten tekniikkakurssilla opin lisää uusia kikkoja.
      Tuo Matti joku entinen uimari antoi elixirin sivuilla sellasen vinkin että kannattaa potkurimaisesti pyöräyttää jalat potkun jälkeen niin se antaa lisää vauhtia kans, ettei pidä jäykkinä pitää.
      Itsellä tuskin nilkat jäykkänä pysyy potkaistessa...
      Oon uinut hengitykseni tahdissa aika pitkään ja paremmaksi oon kokenut rauhallisen tahdin. Moni sammakkoa uiva menee kyl nopeammin mutta hyvä jos 100-200 metriä uivat altaassa silti.
      Itse oon keskittynyt uimaan pitkillä liu'uilla jotta energiaa säästyisi. Etten siis väsy kesken kaiken kun uin matkaa.
      Tietty en kisaile kenenkään kanssa siellä uidessa mutta välillä pistää silmään jotkut uimarit silti.
      Kun oon näin kauan uinut rintaa oon alkanut jo kokeilla kroolia, mikä tuntuu haasteellisemmalta hengitystekniikkansa puolesta. Luulen että niskahartiavaivaisena krooli olis parempi pitemmän päälle mulle.
      Kyllä eilisenkin 2 km:n rintauinnin jälkeen jokseenkin jumittaa niska-hartia.
      Tietty sitten kandee tehdä ohjelmia kun oppii eri tyylejä.
      Pakko myöntää että selkäuinti on musta aika hankalaa, meinaan uida altaan seiniä pitkin helposti ja vettä menee suuhun siinäkin. LoL.

sanokaas onko jotain aktiivista uimareiden foorumia toiminnassa kun vaikuttaa uimarit.fi olevan aika vaisu paikka?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      3631
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1618
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      26
      1347
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1252
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1023
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      1013
    7. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      1001
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      84
      951
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      98
      869
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      775
    Aihe