Moi!
Onko täällä etelän ihmisiä, kaupunkilaisia, jotka ovat ostaneet mökin tai muuttaneet Lappiin asumaan. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, kuinka helppo/vaikea sinne on asettua. Tarkoitan nyt sitä, että pysyykö ulkopaikkakuntalainen aina ulkopaikkakuntalaisena. Paikkana minulla on mielessä länsi-Lappi... Pello, Kittilä, Muonio...mutta kaikki yhtä vieraita.
Syy, miksi haluaisin mökin Lapista on pääosin karu ja kaunis luonto, vuodenaikojen suuret erot sekä elämämenon verkkaisuus verrattuna näihin etelän ruuhkakeskuksiin. Ja syy, miksi tällaisia pohdin, että täällä etelässä on paljon sieltä pohjoisesta tulleita ihmisiä, jotka ovat onnellisia päästessään pois. Haaveena minulla on ensin aluksi mökki, mutta myöhemmin ehkä pysyvämpi muutto.
Mitä siis kannattaisi miettiä/pohtia kun tällaista hanketta suunnittelen? Millaisia eroja eri kuntien välillä on? Onko sieltä helppo löytää vuokramökkiä esim. vuodeksi? Kaikenlaisa kommentteja otan mielelläni vastaan.
Mökki Lapista
30
3876
Vastaukset
- ----------------
se oli se vuokramökki, otapa kuule vuokramökki vaikka vuodeksi ja asustele siellä. Aika harva sen vuoden jälkeen enää haluaa jäädä. Etelän ihminen on aina erilkainen, miksi ulkopaikkakuntalaista kiinnostaa mitenkä paikalliset häntä arvostavat, tai paremminkin eivät arvosta. Jos kerran tänne rauhaan haluaa, niin eihän muita ihmisiä siinä enää tarvita, vai kuinka? Lappilaiset taas saa jo syntyessään sellasen alemmuuden tunnon että ei paremmasta väliä, se tulee esiin aina suhteessa ulkopaikkakuntalaisiin. Jos Lappiin muuttaa, niin parhaiten tulee toimeen jos ei tarvitse olla tekemisissä paikallisen väestön kanssa.
- mökkiromantikko
Mökkeily ja erakoituminen ovat hieman eri asioita. Kaipaisin juuri mökkiasumista pienen taajaman lähellä ja nimenomaan myös yhteyttä paikallisiin ihmisiin.
Tuo vuokramökki on kyllä houkutteleva ajatus, jonkinlainen pehmeä lasku uudelle paikalle... - Lappikuume
Ehkä meillä olis sitten mahdollisuus sopeutua sinne. Meillä on sama haave, muuttaa lappiin. Molemmat olemme niin sanotut erakkoluontoiset ja viihdymme omassa rauhassa kahden koiramme kans. Pieni mummonmökki kun löytis ensin vuokrattavaksi muutamaksi kuukaudeksi ja sitten oma jos viihdyttäis. Se olis meidän unelma.
- Hirsihuvila
Lappikuume kirjoitti:
Ehkä meillä olis sitten mahdollisuus sopeutua sinne. Meillä on sama haave, muuttaa lappiin. Molemmat olemme niin sanotut erakkoluontoiset ja viihdymme omassa rauhassa kahden koiramme kans. Pieni mummonmökki kun löytis ensin vuokrattavaksi muutamaksi kuukaudeksi ja sitten oma jos viihdyttäis. Se olis meidän unelma.
Meiltä löytyy vastaus unelmiinne. Juuri vapautumassa ihana järvenrantapaikka vuokralle.
Lisätietoja oliivi(a)luukku.com
- kaamosta pukkaa
melko samanluontoisia lapissa ,sellaisia rauhallisia ja hieman karuluontoisia,auttavaisia ja ystävllisiä ,luonto on karsinut niistä turhat pinnallisuuden ja jäykkyyden pois,tärkeintä' on oma aloittellisuus ,ovat vähän arkoja lähestymään ,mutta hyvin juttuun tulevia kun paremmin tutustuu.
että tervetuloa vaan tänne kittilään päin- Muonioon
Kittilästä en tiiä mutta Pello ja Kolari on aikalailla ulkopuolisia huonosti hyväksyvät. Muonio on pieni puhdas ja hyvin vastaanottavainen paikkakunta. Sanoohan jo sekin että muonio on lapin kansainvälisin. Ps. rauhassakin saa olla niin haluava.
- valehtelet
Muonioon kirjoitti:
Kittilästä en tiiä mutta Pello ja Kolari on aikalailla ulkopuolisia huonosti hyväksyvät. Muonio on pieni puhdas ja hyvin vastaanottavainen paikkakunta. Sanoohan jo sekin että muonio on lapin kansainvälisin. Ps. rauhassakin saa olla niin haluava.
Muonioko Lapin kansainvälisin? Millä ihmeen asteikolla? Tähän haluaisin nähdä jonkinlaista luotettavaa lähdettä väitteesi tueksi. Turistitkin on suureksi osaksi ihan kotimaista tuotantoa siellä Muonion perukoilla. Taitaa suurimmat kaupungit olla Lapissakin niitä "kansainvälisimpiä" .
- MUONIO !!!
valehtelet kirjoitti:
Muonioko Lapin kansainvälisin? Millä ihmeen asteikolla? Tähän haluaisin nähdä jonkinlaista luotettavaa lähdettä väitteesi tueksi. Turistitkin on suureksi osaksi ihan kotimaista tuotantoa siellä Muonion perukoilla. Taitaa suurimmat kaupungit olla Lapissakin niitä "kansainvälisimpiä" .
Muonio on prosentuaalisesti lapin kansainvälisin kunta. Ja se on fakta.
- mökkiromantikko
MUONIO !!! kirjoitti:
Enpä minä tässä kansainvälisyyttä ole hakemassa, jos Lapista mökkiä etsin :) Kyllä sitä on ihan riittävästi täällä etelän kaupungeissa.
Lähinnä kiinnostaa kokemukset, miten sinne pohjoisen kuntiin on etelän tulokaat sopeutuneet. Pelottaa ajatus rakentaa mökki aluelle, jossa ei sitten viihdykään... - valehtelet
MUONIO !!! kirjoitti:
lähde, lähde...
- Lapista sekaisin
mökkiromantikko kirjoitti:
Enpä minä tässä kansainvälisyyttä ole hakemassa, jos Lapista mökkiä etsin :) Kyllä sitä on ihan riittävästi täällä etelän kaupungeissa.
Lähinnä kiinnostaa kokemukset, miten sinne pohjoisen kuntiin on etelän tulokaat sopeutuneet. Pelottaa ajatus rakentaa mökki aluelle, jossa ei sitten viihdykään...Ymmärrän että pelottaa, mutta niinhän se on ettei kukaan voi sinun viihtymistäsi tai viihtymättömyyttäsi etukäteen tietää. Pitää varmaan kokeilla vaan. Ja uuden kokemuksenhan saat palkaksesi, kävi kuinka kävi. Voit myös tehdä sen valinnan, että pähkäilet asiaa vuodesta toiseen. Kuluu se aika niinkin, kokemusta on.
Minäkin haaveilen muutosta Lappiin. Asun Etelä-Suomessa, ja olen kyllä päätökseni jo tehnytkin, nyt pitäisi vain keksiä että kuinka muuton toteutan. (Vinkkejä otetaan vastaan!)
Aion muuttaa n. vuodeksi jonnekin mahdollisimman pohjoiseen vuokralle, siis kokeilemaan kestääkö kantti. - mökkiromantikko
Lapista sekaisin kirjoitti:
Ymmärrän että pelottaa, mutta niinhän se on ettei kukaan voi sinun viihtymistäsi tai viihtymättömyyttäsi etukäteen tietää. Pitää varmaan kokeilla vaan. Ja uuden kokemuksenhan saat palkaksesi, kävi kuinka kävi. Voit myös tehdä sen valinnan, että pähkäilet asiaa vuodesta toiseen. Kuluu se aika niinkin, kokemusta on.
Minäkin haaveilen muutosta Lappiin. Asun Etelä-Suomessa, ja olen kyllä päätökseni jo tehnytkin, nyt pitäisi vain keksiä että kuinka muuton toteutan. (Vinkkejä otetaan vastaan!)
Aion muuttaa n. vuodeksi jonnekin mahdollisimman pohjoiseen vuokralle, siis kokeilemaan kestääkö kantti.asian henkilökohtaisuudesta, enkä siis hae mitään takeita. Asiaa vain tässä pyöritellessä haluaisin kuulla eritoten kokemuksia mitä ihmisille on käynyt, siis hyvässä ja huonossa.
Minulla on kokemusta muutosta vieraalle paikkakunnalle, ja nyt kun sitä miettii toistamiseen, niin muuton lisäksi hankkisin jonkin syyn, vaikka hieman keinotekoisenkin, muuton perusteluiksi. Opiskelu, työpaikka, seurustelu, harrastus tai mökkeily ovat aika kelvollisia syitä vaihtaa maisemaa. Tällainen syy helpottaa asettumista etenkin henkisesti niinä vaikeina päivinä, ja mahdollistaa helpommin kontaktit muihin ihmisiin.
"Voit myös tehdä sen valinnan, että pähkäilet asiaa vuodesta toiseen. Kuluu se aika niinkin, kokemusta on."
Juu, tie helvettiin on päällystetty hyvillä aikomuksilla....
Onnea tiellesi, vai pitäsikö sanoa lapinpolullesi :) - --------------
Ymmärrän että pelottaa, mutta niinhän se on ettei kukaan voi sinun viihtymistäsi tai viihtymättömyyttäsi etukäteen tietää. Pitää varmaan kokeilla vaan. Ja uuden kokemuksenhan saat palkaksesi, kävi kuinka kävi. Voit myös tehdä sen valinnan, että pähkäilet asiaa vuodesta toiseen. Kuluu se aika niinkin, kokemusta on.
Aion muuttaa n. vuodeksi jonnekin mahdollisimman pohjoiseen vuokralle, siis kokeilemaan kestääkö kantti.päin tietenkin silloin kannattaa tulla.
- Lapista sekaisin
-------------- kirjoitti:
päin tietenkin silloin kannattaa tulla.
Joo, Inari on kyllä ihan vakavasti harkinnassa. Kun en mikään varakas ihminen ole, niin kuinkas sieltä löytyy vuokra-asuntoja? En siis mitään ökyhuvilaa pysty maksamaan, vaan ihan tavallinen pieni vaatimaton asunto kelpaa. Ei ne ökyhuvilat minua kyllä kiinnostakaan. Ruokakauppa, siis jompikumpi niistä kahdesta, saisi olla kävelymatkan päässä. Onko liian kovat vaatimukset? Muita vaatimuksia ei nyt tule mieleen.
- ------------
Joo, Inari on kyllä ihan vakavasti harkinnassa. Kun en mikään varakas ihminen ole, niin kuinkas sieltä löytyy vuokra-asuntoja? En siis mitään ökyhuvilaa pysty maksamaan, vaan ihan tavallinen pieni vaatimaton asunto kelpaa. Ei ne ökyhuvilat minua kyllä kiinnostakaan. Ruokakauppa, siis jompikumpi niistä kahdesta, saisi olla kävelymatkan päässä. Onko liian kovat vaatimukset? Muita vaatimuksia ei nyt tule mieleen.
vuokra-asuntoja täältä päin löytyy tai mummon mökkejä ym.ja kauppoja on myös.
- mökkiromantikko
------------ kirjoitti:
vuokra-asuntoja täältä päin löytyy tai mummon mökkejä ym.ja kauppoja on myös.
Missä hinnoissa pyörii joku mummonmökki tai entinen kyläkauppa jos vaikkapa vuodeksi vuokraisi?
- -----------
Missä hinnoissa pyörii joku mummonmökki tai entinen kyläkauppa jos vaikkapa vuodeksi vuokraisi?
vaikka paikalliseen lehteen ilmoitus eli inarilainen .
et olisit kiinnostunut vuokraamaan.
en itse tiedä hinnoista mitään. - PELLO
Aion muuttaa n. vuodeksi jonnekin mahdollisimman pohjoiseen vuokralle, siis kokeilemaan kestääkö kantti.Lappin muuttaja Osta lomaosake PELLOSTA. Tupakeittiö. 2mh. Sauna. Autotalli. Hyväkuntoisesta Taloyhtiöstä. PELLOSSA Meänväylän varrelta.
puh: 0400 837504 - järven rannalla
Aion muuttaa n. vuodeksi jonnekin mahdollisimman pohjoiseen vuokralle, siis kokeilemaan kestääkö kantti.Meillä on juuri vapautumassa vuokralle ihana paikka Lapista haaveileville.
Kysykää lisätietoja oliivi(a)luukku.com
- Tänne jään
Muutin eläkkeelle jäätyäni reilut 5 vuotta sitten Helsingistä Lappiin. Alkuelämäni tuli siellä etelässä asuttua ja täällä käytyä vain silloin tällöin lomailemassa. Nyt saan nauttia kauniista maisemista ympäri vuoden.
Täällä on ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä. Kertovat kuinka päin perunatkin istutetaan, kun kysyy:))
Viihtyminen ja tutustuminen on tietenkin paljon itsestäkin kiinni.
Täällä on vielä ihan oikea talvikin.
Varmaan kannattaisi hiukan aiottuun paikkakuntaan tutustua ensin vaikkapa vuokralaisena. Monilla kunnilla on erilaisia vuokra-asuntoja joita kannattaa kysellä. Lisäksi asumisen hintatietoa saa Etuoven tai vastaavien asunnonvälitysfirmojen kautta. Nuo kaupat tuppaavat keskittymään asumiskeskuksiin.
Tuttavapiiriini kuuluu ainakin kolme Kittilän seudulle Helsingistä muuttanutta perhettä. Hyvin viihtyvät hekin oman kertomansa mukaan.
Tervetuloa tutustumaan pohjoisen elämänmenoon!- Lapista sekaisin
Voi kuinka mielenkiintoista! Voisitko kertoa vähän tarkemmin, esim. että muutitko sinne yksin vai kumppanin kanssa, asutko kerrostalossa vai omassa talossa, taajamassa vai ihan korvessa jne. jne.? Minua kiinnostaisi myös tietää millä perusteella valitsit paikkakunnan minne muutit. Paljon olisi kysyttävää!
Itse en ole vielä eläkeiässä, mutta sen verran iäkäs kuitenkin että työelämään en oikeastaan enää vieraalle paikkakunnalle tähtää, sen työpaikan löytyminen kun taitaa olla minun ikäiselleni liian suuri haaste ellei ihan joku onnenkantamoinen eteen tule. Päämääränäni on siis elää työelämän jälkeinen, eli loppuelämäni Lapissa. Ja varmasti sitä on syytä kokeilla ensin, vaikka en viihtymistäni epäilekään. Olen varma että viihtyisin luonnon keskellä hiljaisuudessa hyvin enkä mitään säpinöitä kaipaisi. Ajankäyttöni suhteen kun olen vähän liiankin itseriittoinen, aika siis kuluu kuluttamatta. Käytännön hankaluuksiin sen sijaan on varmaan syytä asennoitua nöyrällä mielellä ja realistisesti - mutta ei toivottomasti.
Hienoa kuulla että olet kypsässä iässä tehnyt noin suuren elämänmuutoksen. Kertomalla kokemuksestasi annat toivoa, ihan oikeasti!
Olen käynyt vasta muutaman kerran Lapissa (Muonio, Kilpisjärvi, Inari, Utsjoki), ja joka kerran on tullut tunne että "en halua lähteä täältä pois". Se on merkillinen tunne, kun yleensähän matkalla alkaa aina ennen pitkää kaivata kotiin. - etelälapissa
Voi kuinka mielenkiintoista! Voisitko kertoa vähän tarkemmin, esim. että muutitko sinne yksin vai kumppanin kanssa, asutko kerrostalossa vai omassa talossa, taajamassa vai ihan korvessa jne. jne.? Minua kiinnostaisi myös tietää millä perusteella valitsit paikkakunnan minne muutit. Paljon olisi kysyttävää!
Itse en ole vielä eläkeiässä, mutta sen verran iäkäs kuitenkin että työelämään en oikeastaan enää vieraalle paikkakunnalle tähtää, sen työpaikan löytyminen kun taitaa olla minun ikäiselleni liian suuri haaste ellei ihan joku onnenkantamoinen eteen tule. Päämääränäni on siis elää työelämän jälkeinen, eli loppuelämäni Lapissa. Ja varmasti sitä on syytä kokeilla ensin, vaikka en viihtymistäni epäilekään. Olen varma että viihtyisin luonnon keskellä hiljaisuudessa hyvin enkä mitään säpinöitä kaipaisi. Ajankäyttöni suhteen kun olen vähän liiankin itseriittoinen, aika siis kuluu kuluttamatta. Käytännön hankaluuksiin sen sijaan on varmaan syytä asennoitua nöyrällä mielellä ja realistisesti - mutta ei toivottomasti.
Hienoa kuulla että olet kypsässä iässä tehnyt noin suuren elämänmuutoksen. Kertomalla kokemuksestasi annat toivoa, ihan oikeasti!
Olen käynyt vasta muutaman kerran Lapissa (Muonio, Kilpisjärvi, Inari, Utsjoki), ja joka kerran on tullut tunne että "en halua lähteä täältä pois". Se on merkillinen tunne, kun yleensähän matkalla alkaa aina ennen pitkää kaivata kotiin.Myös isojen hiihtokeskuspaikkakuntien ulkopuolella on elämää.
Esimerkiksi eteläisessä Lapissa on runsaaasti mahdollisuuksia mm. järvenrantarakentamiseen ja pohjoisen isot kaupungit, kuten Oulu, Tornio-Haaparanta jne. ovat hyvin saavutettavissa.
Ehkä myös yritystoiminnan pyörittäminen voisi olla mahdollista.
Työpaikkojahan täällä on rajallisesti ja osa niistäkin on sesonkiluonteisia.
Eli työn saatavuus onkin ei eläkeläisille suuri este muuttaa ja suurin syy jälleenmuuttoon etelämmäksi. - ........
Olen käynyt vasta muutaman kerran Lapissa (Muonio, Kilpisjärvi, Inari, Utsjoki), ja joka kerran on tullut tunne että "en halua lähteä täältä pois". Se on merkillinen tunne, kun yleensähän matkalla alkaa aina ennen pitkää kaivata kotiin.Halusit tarkempia tietoja Helsingistä Lappiin muuttaneelta. Voisin kertoakin, mutta en ole halukas niitä kaikkien luettavaksi selitellä:)) Kokeile vaikka yhteydenottoa tämän kautta [email protected]
Terveisin Tänne jään
- naapuriksi
Täältä länskairasta löytyy mökkiä ja taloja.
Kattele sivuja
pello.fi kiinteistöpörssi
ja Ruotsin puolella lisää.
http://www.blocket.se/- mökkiromantikko
Aika tylsää kun suurimman osan hinta on "sopimuksen mukaan". Kyllä nykyaikana hintapyyntö pitäisi osata kertoa. Vuokrakohteita ei juuri ollut.
- joopajoo67
Aika tylsää kun suurimman osan hinta on "sopimuksen mukaan". Kyllä nykyaikana hintapyyntö pitäisi osata kertoa. Vuokrakohteita ei juuri ollut.
Hei,
itse muutaman vuoden lomat Lapissa viettänyt ja sen kautta valikoitui paikka mihin muutettiin. Nyt takana vasta pari viikkoa joten kokemusta ei vielä sen kummemmin ole. Teimme ison muutoksen koska muutimme pääkaupunkiseudulta. Itse muutto olikin sitten helppo, kunnalta löytyi heti vuokrakämppä kohtuuhintaan ja kuljetusliike hoiti muuton (tosin muutto oli aika arvokas).
Helpotti paljon kun suht tuttuun paikkaan muutimme ja lomillamme olimme jo kerinneet vähän tutustua paikallisiin ja ympäristöön. Täällä ainakin ihmiset ovat hirveän avuliaita ja tuttavallisia, mutta paljon omatoimisuutta täällä tarvitaan, varsinkin kun käytännössä töitä ei ole vaan ne itse pitää luoda. Tulimme nyt aluksi varmuuden vuoksi vuokralle, pääsee sitten helpommin pois jos joistan syystä ei viihdytä.
Ei ainakaan sitten tarvitse joskus "kiikkustuolissa" harmitella ettei tullut lähdettyä ... - Lapista sekaisin
joopajoo67 kirjoitti:
Hei,
itse muutaman vuoden lomat Lapissa viettänyt ja sen kautta valikoitui paikka mihin muutettiin. Nyt takana vasta pari viikkoa joten kokemusta ei vielä sen kummemmin ole. Teimme ison muutoksen koska muutimme pääkaupunkiseudulta. Itse muutto olikin sitten helppo, kunnalta löytyi heti vuokrakämppä kohtuuhintaan ja kuljetusliike hoiti muuton (tosin muutto oli aika arvokas).
Helpotti paljon kun suht tuttuun paikkaan muutimme ja lomillamme olimme jo kerinneet vähän tutustua paikallisiin ja ympäristöön. Täällä ainakin ihmiset ovat hirveän avuliaita ja tuttavallisia, mutta paljon omatoimisuutta täällä tarvitaan, varsinkin kun käytännössä töitä ei ole vaan ne itse pitää luoda. Tulimme nyt aluksi varmuuden vuoksi vuokralle, pääsee sitten helpommin pois jos joistan syystä ei viihdytä.
Ei ainakaan sitten tarvitse joskus "kiikkustuolissa" harmitella ettei tullut lähdettyä ...Olisiko liikaa pyydetty, että kertoisit minne muutitte? Ellet paikkakuntaa halua paljastaa, niin voisit ehkä valaista että minne päin Lappia, ja johonkin taajamaan vai ihanko korpeen menitte.
Todella kiinnostavalta kyllä kuulostaa. Nostan hattua. Toivottavasti voit tulevaisuudessa istua kiikkustuolissa ja tuntea kiitollisuutta, että tulipa otettua elämä omiin käsiin! - _[ ]_
Olisiko liikaa pyydetty, että kertoisit minne muutitte? Ellet paikkakuntaa halua paljastaa, niin voisit ehkä valaista että minne päin Lappia, ja johonkin taajamaan vai ihanko korpeen menitte.
Todella kiinnostavalta kyllä kuulostaa. Nostan hattua. Toivottavasti voit tulevaisuudessa istua kiikkustuolissa ja tuntea kiitollisuutta, että tulipa otettua elämä omiin käsiin!Täältä Kittilän perukoilta löytyy kyllä mukavia ihmisiä ja erilaisia kyliä. Kun mennään kuntakeskuksesta jonkin verran sivummalle niin löytyy jopa asuntojakin ja tyhjiä talojakin.
Tännehän on muuttanut todella paljon muualta ihmisiä ja perheitäkin ja hyvin tuntuvat viihtyvän ,mitä heitä olen puhutellut.
Joten tervetuloa ! - Joopajoo67
Olisiko liikaa pyydetty, että kertoisit minne muutitte? Ellet paikkakuntaa halua paljastaa, niin voisit ehkä valaista että minne päin Lappia, ja johonkin taajamaan vai ihanko korpeen menitte.
Todella kiinnostavalta kyllä kuulostaa. Nostan hattua. Toivottavasti voit tulevaisuudessa istua kiikkustuolissa ja tuntea kiitollisuutta, että tulipa otettua elämä omiin käsiin!Moi,
Länsi-Lapin pohjoisosiin taajamaan. Haettiin paikkaa missä kuitenkin kaikki peruspalvelut löytyy ja muutenkin taajamaan ihan sen takia että on helpompi tutustua ihmisiin kun niitä näkee kylillä. - no mä
Joopajoo67 kirjoitti:
Moi,
Länsi-Lapin pohjoisosiin taajamaan. Haettiin paikkaa missä kuitenkin kaikki peruspalvelut löytyy ja muutenkin taajamaan ihan sen takia että on helpompi tutustua ihmisiin kun niitä näkee kylillä.tääl pohjoses aika hyvin hyväksytään kaupungin ihmiset,mut sit sieltä tullut joko ihastelee meitä tai ei vaan tajua sitä kaikkea,millaisia ihmiset täällä on.
liiankin hyväsydämisiä 90%.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799