http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1745608
Olisikohan koirasuden pitäminen lemmikkinä sen mahdottomampaa kuin koiran, kun löytyyhän niitä korarotujakin moneen makuun? Ja laki sallii vielä löytökoirienkin pitämisen lemmikkeinä, samoin kuin kaikista alkukantaisimpien ja vartiointitaipumuksellisimpien koirarotujenkin.
Kun kerran koira ei käyttäydy aggressiivisesti turhaan, niin tuskin susikaan, eikö? Molemmat ovat hyvin älykkäitä.
Minun pointtini kumminkin on, että koira ja susi ovat yhä sama laji: koira on kesysusi.
Ja mitä koiran historiasta olen kuullut, niin se alkoi siitä, kun ihmiset alkoivat pitää susia >>lemmikkeinä>>. Siihen vaikutti suuresti muun muassa se, että susi on laumaeläin, toisin kuin esimerkiksi kettu.
En tarkoita, että susi sopisi lemmikiksi kenelle/minne tahansa, samaten kuin monet koirarodutkaan.
Hups, taisikin tulla kesken tekstin siirryttyä koirasudesta oikein suteen.
Mielikuvitus susista hyrrää Pulliaisella
11
170
Vastaukset
- kukapa tietää?
No eipä koirasusi varmaankaan ole mikään helppo lemmikki ainakaan, kun on puoliksi niin villin piirteinen, puhumattakaan tavallisesta sudesta. Mutta eipä noista koiristakaan koskaan tiedä, kun on kaiken maailman ääliöille annettu lemmikeiksi.
Toivottavasti pian kumminkin tulee käyttöön se koiraautokortti, niin koirien hyökkäyksiltä säästyttäisiin paljon nykyistä paremmin. Kun sellainen käyttöön tulee ja määritellään kuinka haastava koira kullekin ihmiselle sallitaan lemmikiksi, niin kaippa sitten ne ääritaitoiset ihmiset saavat luvan pitää jopa susia lemmikkeinä.
Mutta kiinnostavaa kyllä on se, millainen susi olisi lemmikkinä. Minä voisin kyllä kokeilla, jos laki sallisi, enkä tyytyisi vain puoliksi suteen, eli korasuteen, vaan puhtaaseen suteen. Sellainen ainakin pitäisi kylän kummajaisheput pelkällä olemuksellaan kaukana kämpiltäni. Haluaisin kumminkin ensiksi lukaista lävitse suden rotumääritelmän. - Sakemaanikko
pitkä ja vankka kokemus on Pulliaisella, että eiköhän hän tiedä, mistä puhuu. Pulliainen on kansainvälisesti tunnettu susitutkija, eikä siis päästä suustaan mitään mutu-juttuja.
- Hukka-Musti
Kun itse näin ensimmäisen kerran lifenä ihka oikean koirasuden, joka varoi minua, mutta ei uhkaillut, kiinnostuin koirasusista suuresti ja olen siitä asti haaveillut saavani koirasuden joskus lemmikiksi, mutta nyt kuulenkin, että mahdollisuudet alkavat mennä ohitse. Kyselin siitä koirasudesta sen omistajalta, ja hän sanoi, että sellainen sopii vain tietyn laisille ihmisille. Ja kuten minäkin tuossa mainitsin, kaiken maailman lemmikeitä, kuten laitteitakaan, ei tarvitse jakaa >>kenelle tahansa>>.
Ehkä Pulliainenkin pelkää juuri sitä, että koirien tavoin koirasusiakin alkaa mennä vääriin käsiin. Sellaisen huolettomuuden ongelman minä sentään ymmärrän, mutta kyllä ihmisten taidot voitaisiin jollain virallisella tapaa tarkastaa koirasusien pitämistä varten, eikä antaa koirasusia ihmisille aivan samoin luvin oikeutetuiksi lemmikeiksi kuin koiria. - Hukka-Musti
Hukka-Musti kirjoitti:
Kun itse näin ensimmäisen kerran lifenä ihka oikean koirasuden, joka varoi minua, mutta ei uhkaillut, kiinnostuin koirasusista suuresti ja olen siitä asti haaveillut saavani koirasuden joskus lemmikiksi, mutta nyt kuulenkin, että mahdollisuudet alkavat mennä ohitse. Kyselin siitä koirasudesta sen omistajalta, ja hän sanoi, että sellainen sopii vain tietyn laisille ihmisille. Ja kuten minäkin tuossa mainitsin, kaiken maailman lemmikeitä, kuten laitteitakaan, ei tarvitse jakaa >>kenelle tahansa>>.
Ehkä Pulliainenkin pelkää juuri sitä, että koirien tavoin koirasusiakin alkaa mennä vääriin käsiin. Sellaisen huolettomuuden ongelman minä sentään ymmärrän, mutta kyllä ihmisten taidot voitaisiin jollain virallisella tapaa tarkastaa koirasusien pitämistä varten, eikä antaa koirasusia ihmisille aivan samoin luvin oikeutetuiksi lemmikeiksi kuin koiria.Niin kuin tuossa edellisen otsikossa mainitsin, kiihotuin sudesta meidän luonnon eläimenä jo pikkuisena. Kun vasta 6-vuotiaasta näin suden autosta etuvalon edessä keskellä metsätietä yöllä, ja se susi hetken aikaa siinä tuijotti autoamme kohti, niin siitä asti susi on ollut minun kiinnostuksen symbolini Suomessa pesivien eläinlajien joukosta.
- olento*
Vaikka koira on polveutunutkin sudesta, niin koira ei ole enää susi. Tuhansia vuosi sitten jokunen susi kesyyntyi ja ne jalostuivat koiraksi. Siksi koiraa ja sutta ei saisi verrata toisiinsa. Susi on luonnon eläin ja koira on suden kesyversio.
Olen tutkinut asiaa. Sen verran tiedän, että vangittu susi on ARKA eläin ja se ahdistuu helposti. Esim. talutusremmissä olo voi olla sudelle kova paikka. Lisäksi suden aivot ovat koiran aivoja isompia ja suden ongelman ratkaisu kyky on todella paljon parempi kuin koiran. Susipennun sosiaallistumisvaihe on koiran pentua lyhyempi. Susi oppii eritavalla kuin koira. Täällä palstoilla olen kerran kritisoinut erään koirasuden myyjän ilmoitusta. Hän vastasi ja myönsi, että koirasudet ahdistuvat ihmisistä, mutta hän poisti viestinsä jostain kumman syystä! Eli kaupungilla olo voi olla koirasudelle vaikeaa.
Olen koirasusia vastaan. Koirasusi ei ole koira, eikä se ole susi. Mikä se on? Koirasuden luonne voi olla erittäin ristiriitainen ja sen takia koirasuden pito voi olla erittäin hankalaa. Ihmiset eivät tajua, mitä koirasusi sisältää tai mitä se vaatii, jotta sellainen eläin olisi onnellinen. Mutta jotenkin se vaan tuntuu olevan "siistiä ja hienoa" jos omistaisi suden tai puolikkaan sellasen.
Koirasusi ei todellakaan ole mikään koira.
Miksi halutaan risteyttää keskenään kaksi niin erilaista eläintä? Toinen luonteeltaan villi ja toinen luonteeltaan ihmistä mielistelevä. Kaksi niin erilaista olentoa.- ....
Tässä mielestäni ihan kelpo juttua koirasudesta .
http://www.tunturisusi.com/koirasudet.htm
Toivottavasti kielletään koska käsittääkseni näillä "koirilla" ei tehdä mitään ? Seurakoiraksikaan tai lemmikiksi niistä ei ole ... :/
Ihan kuin sakemaanikkokin jo sanoi,niin eiköhän Pulliaisella ole enemmän tietoa kuin mielikuvitusta susista puhuttaessa...
En myöskään ymmärrä susien ja koirien sotkemista keskenään pätkääkään.Menee ihan silkaksi erikoisuuksien tavoittelemiseksi ja palvomiseksi.
Se aggressiivisuus voi hyvinkin tulla sieltä jossain vaiheessa sotketaessa esiin.Tuskin nuot tekijät tietää koirien taustoja,niin pitkälle,että mitä sieltä geeneistä voi pompahtaa esille,varsinkin kun yhdistetään tuon käytösmalliin omaavaan eläimeen,kuin suteen.Älykkyydellä ja aggressiolla nyt ei pahemmin keskenään ole varsinaisesti mitään tehtävissä.
En myöskään tosissaan sanoisi koiraa kesysudeksi,koska koira on jo niin puhtaasti ihmisen näpertelyn tuote.Jo monella tavoin.
Yhden koirasuden olen tavannut,ja jo silloin pisti ihmettelemään,mitä järkeä tai käyttöä moisella otuksella on.Ihan riittävästi on vaativia koirarotuja tarjolla,niin miksi alkaa vekslata jotain vielä lisää,varsinkin kun riskit viimekädessä eri lajien geenien sekoittamiseen on aikas suuret.
Myöskin se vaara,että homma karkaa käsistä ja naapurin Perakin bongaa ja saa moisia joltain,on olemassa.Miksi ehdoin tahdoin moisia soppia pitäis ylipäätään tehdä...- Hukka-Musti
En ole kylläkään hankkimassa sutta lemmikiksi tai edes ehdottamassa sellaista kenellekään. Tässä kyselyssä oli tarkoitus vain saada palautetta tuollaiseen aiheeseen ja vertailla mielipiteitä. En siis ollut tosissani.
Antaa susien elää villeinä ja vapaina, jotta niitä ei enää sairaiksi jalosteta, niin kuin monille on jo tehty, eli koirille, jotka ovat paljon sairaampia kuin villit esi-isänsä sudet.
Mutta ei koiriakaan saisi niin hemmotellusti kohdella kuin miten nykyään. Terveestä, liikkuvasta sudesta on tehty sairas, sohvalla makoileva koira. Surullista ja kauhen tuntuista.
Mutta hyvä oli saada palautetta ja mielipiteitä sudesta lemmikkinä;-) - tutkimuksen.
on tutkittu juttu että koira on koira eikä kesysusi. se on vielä tutkitumpaa että susi ei ole koira!
tutkimuksessa kerrottiin, että koiranpentu ja sudenpentu oli laitettu tilaan, josta narua vetämällä sai aina herkkupalan. molemmat vetivät innoissaan narusta ja saivat herkkupaloja. mutta sitten kun testattiin että miten käytös muuttuu kun herkkupaloja ei enää tullutkaan narua vetämällä, koira veti muutaman kerran narusta, mutta kun siitä ei ollut mitään hyötyä, se alkoi katsomaan kysyvästi ihmistä.
susi jatkoi narun vetämistä sinnikkäästi eikä edes vilkaissut ihmiseen päin. tulos: susi ei kykene minkäänlaiseen kanssakäymiseenn ihmisen kanssa, toisin kuin koira. susi on arvaamaton peto.
ei ole mitään järkeä pitää koirasutta, se on yhtä arvaamaton. - emubarbi
Kävin kuuntelemassa pariviikkoa sitten pulliaisen luennon jossa hän puhui aiheesta. en nyt jaksa sepitätää tähän koko tarinaa, mutta suosittelen että käyt kuuntelemassa ko luennon jos mahdollista tai luet kirjan. Pulliainen perustelee mielestäni hyvin miksi koirasudet ovat huonoasia.
- Hukka-Musti
Kerroinhan tuossa jo, että en ollut tosissani.
Mutta hirvittävää se on, kun terveistä susista ollaan kehitetty sairaita koiria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu862247Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4332140Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771442Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101420- 671313
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071065Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811032Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2571023Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.2691017Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all15952