Nyt tarvittaisiin taas sitä naisten logiikkaa avaamaan yhtä mysteeriä mikä on mua tässä jonkun aikaa jo vaivannut. Kun mies kertoo millaisen naisen hän haluaisin ja hän sattuu mainitsemaan, että toivoo tämän naisen olevan kiltti luonteeltaan niin tämä mies saa yleensä naisilta negatiivista palautetta tästä. Joka kerta kun olen nähnyt miehen toivovan kilttiä naista niin naiset ottavat tästä herneen nenään ja alkavat syyttämään miestä, yleensä sovinistiksi tai naisia alistavaksi yms.
Kertokaa mulle nyt mistä tää tälläinen ajattelu oikein johtuu, onko taustalla edelleen se vanha ajattelu ja pelko siitä, että palattaisiin taas siihen nyrkin ja hellan väliin ja nyt kun on siitä päästy eroon niin kaikkea mikä muistuttaa siitä vanhasta systeemistä pyritään kitkemään pois?
Tästä voi taas kerran kehkeytyä kunnon keskustelu joten helpoitan teitä hieman antamalla jo valmiit vastausvaihtoehdot jolloin vain valitsette oikean näistä. Ei tarvitse edes paljoa ajatella. :)
Vaihtoehdot:
A) Oletat automaattisesti kaikkien miesten olevan sisimmissään naisia alistavia sovinisteja joten pelkäät joutuvasi jonkun "helppoa saalista" etsivän miehen ansaan.
B) Olet feministi ja vain periaatteesta vastustat kaikkia konservatiivisia ajattelutapoja varsinkin jos ne liittyvät parisuhteeseen (esim. kiltti vaimo ja dominoiva mies).
C) Feministi propaganda on saanut sut ajattelemaan, että kaikkien naisten tulee olla "vahvoja naisia" ja pidät kilttiyttä heikkouden merkkinä joten olet mielummin "yksi äijistä" pyrkien esittämään jotenkin "vahvaa naista" samalla haukkuen miehet jotka etsivät "heikkoa naista".
D) Olet itse nalkuttavat ja huutava pirttihirmu ja sinua vituttaa kun miehet eivät massoittain halua sinun kaltaista naista joten haukut sitten vuorostasi miehiä.
E) Joku muu, mikä?
Omat veikkaukseni on ehdottomasti vaihtoehto D ja myös B on vahvoilla, E:tä en usko mahdolliseksi vastaukseksi.
"Haluan kiltin naisen"= Olet sovinisti
47
1504
Vastaukset
- kiltti tytsy
E) Olen kiltti nainen ja ymmärrän että miehet toivoo sitä. Mutta mun miehen pitää sitte kans olla kiltti, ja onkin :)
Mutta arvaisin monien vastaukseksi A. Mutta myös D varmasti joittenki kohdalla pätee, mutta tuskin kukaan sitä myöntää :D- A-vaihtoehto täällä
Noista ottaisin tuon A-vaihtoehdon. Minä en tuohon feministi-sovinisti asiaan jaksa nyt oikein sanoa yhtään mitään. Kumpienkin kanssa olen yleensä kaikesta eri mieltä.
Olen ihan samaa mieltä siitä että osa sovinisteistä on naisia, ts. naiset (etenkin vanhemmat ja "itse kärsineet" eivät salli että nuoremmat naiset pääsisivät elämässään helpommalla kuin he itse.
Mutta, lähtökohtaisesti en jaksa keskustella nistien kanssa.
- dgsdgd
Vaihtoehto C on ykkösveikkaukseni, aika lähellä tulee vaihtoehto D. Myös muut vaihtoehdot ovat mahdollisia.
Idea on luultavasti se, että sun pitäis etsiä ns. vahvaa naista, koska nainen on imenyt kavereiltaan ja viihteestä ajatuksen, että sellainen nainen on moderni, ihailtava nainen, jollaiseksi hänkin on pyrkinyt kehittymään."koska nainen on imenyt kavereiltaan ja viihteestä ajatuksen, että sellainen nainen on moderni, ihailtava nainen, jollaiseksi hänkin on pyrkinyt kehittymään."
Tätä olen myös itse pohtinut, vielä kun lisätään siihen se edellytys, että jokaisen ihmisen pitäisi sitten pitää tästä modernista naismallista ja kun joku ei pidä niin ww3 on valmis alkamaan.
- lottamari
Miksi haluat kiltin vaimon? Kiltti voi olla myös tylsä, läheisriippuvainen, takertuja, uhriutuja, masentunut, alistuja, "tyhmä",vailla omia mielipiteitä. Tälläisen naisen siis haluat. Naisen, josta tulee sinulle mainio kumppani, heikko ja manipuloitavissa oleva. Tuo kertoo sinusta luultavasti sen,että itse pelkäät vahvaa ja älykästä naista,etkä siedä komentelua, haluat määrätä ja päättää yksin asioista ja luultavasti käytät naisparkaa omiin tarpeisiisi.
Minusta oli huono juttu tuokin,kun annoit noita vaihtoehtojasi. Olisit vain luottanut naisten omiin mielipiteisiin ja antanut heidän itse kertoa naisen näkökulman asiasta, mutta ei..siinäkin piti päästä näyttämään oma mielipide asiasta,kuinka aliarvioit naisten mielipiteitä ja luulet tietäväsi heistä tarpeeksi.
Myös omat vaikkauksesi kertovat miten halveksit naisia ja olet heidät jaotellut kahteen leiriin; feministeihin ja nalkuttaviin pirttihirmuihin,siinä sinun käsityksesi naisista. E,.. on oikea vastaus sinulle: Ei tarvitse paljon ajatella, kun jo tajuaa kysyjän olevan hyvin narsistinen luonne ja tahtovan itseään varten esineen,ei naista."Kiltti voi olla myös tylsä, läheisriippuvainen, takertuja, uhriutuja, masentunut, alistuja, "tyhmä",vailla omia mielipiteitä."
Toki voi, mutta kiltti voi myös olla, empaattinen, rauhallinen, toiset huomioonottava, ystävällinen, lämmin persoona.
"Naisen, josta tulee sinulle mainio kumppani, heikko ja manipuloitavissa oleva. "
Olet tyhmempi kuin alkuun odotinkaan.
"Tuo kertoo sinusta luultavasti sen,että itse pelkäät vahvaa ja älykästä naista,etkä siedä komentelua, haluat määrätä ja päättää yksin asioista ja luultavasti käytät naisparkaa omiin tarpeisiisi."
Miksi mä pelkäisin yhtään ketään? :D Mun päähän ei ole ikinä mennyt toi logiikka miksi mä muka "pelkäisin" jonkunlaisia ihmisiä ellei ne nyt pyri mua tappamaan? Mitä pelättävää mulla on vittumaisessa ja nalkuttavassa ja määräilevässä naisessa, ei mun sellaisen seurassa tarvii olla sekunttiakaan pidempään jos en halua joten miksi mä tälläisiä naisia pelkäisin.
Niin komentelusta on pidä, mutta en myöskään itse komenna muita ihmisiä sillä siihen ei ole tarvetta.
"kun jo tajuaa kysyjän olevan hyvin narsistinen luonne ja tahtovan itseään varten esineen,ei naista"
Jos vaikka ensiksi otat selvää mitä termi "narsismi" tarkoittaa, sen jälkeen koitat ymmärtää sen ja vielä sisältää sen tarkoituksen ja koittaa uusiksi käyttää sitä termiä.
- xf,.
Sinäänsä läppää kun olet antanut valmiit vaihtoehdot sisällyksineen.
Voiskohan se JOPA olla niin, että tärkeintä on se, KUKA sanoo tämän kyseisen asian?
Jos henkilö tietää jo ennestään millainen mies on luonteeltaan ja tämän lauseen kuullessaan miehen suusta - kiivastuu, koska mies voikin olla jokseenkin sovinisti ennestäänkin. (Who knows actually?)
Tuntuuko tarpeeksi ymmärrettävältä?Mutta kun tässä ei ole edes kyse mun puhumisesta vaan yleisesti mitä olen nähnyt muiden miesten saaneen kuulla naisilta. Olen toki itsekin tuota paskaa saanut kuulla, mutta ei tässä siitä ole kyse.
Oli siellä myös se vaihtoehto E jos sulla olisi ollut jotain omaakin ehdoteltavaa, en vain pidä sitä kovinkaan hyvänä vaihtoehtona kun tuolla oli jo 4 loistavaa vaihtoehtoa valmiina. :)
- Nainen ja äiti
Minut voisi kai sitten luokitella tuollaiseksi kiltiksi naiseksi mutta en ole mielestäni siltikään naiseksi tyhmä, läheisriippuvainen, tahdoton alistuja tmv. mitä täällä arvuuteltiin. Minulla ei myöskään mieheni ole mikään sovinisti tai narsisti (ärsyttää kun tuota narsistia tungetaan nykyisin joka paikkaan ilman sen parempia ja tarkempia tietoja :( ) Olen kouluttautunut ja ollut työelämässäkin ja tällä hetkellä olen kotiäitinä kahdelle lapsellemme. Mieheni myös kouluttautunut ja hyväpalkkaisessa työssä (- ehkä myös siksi meillä mahdollisuus tähän, että olen naisena kotiäitinä tällä hetkellä muutamia vuosia kun lapset pieniä) Mutta meillä on tällainen ns. perinteinen parisuhde, jossa mies selvästi perheenpää ja minä naisena hoidan kotityöt. Olemme molemmat halunneet vapaaehtoisesti tätä. Mieheni on hyvin määrätietoinen mutta myös todella huomaavainen ja kiltti mies perheen kesken ja minusta ei ole mitenkään "väärin" tai omituista, että hän on halunnut kaltaiseni kiltin perinteisemmän naisen aviovaimokseen ja lastensa äidiksi. Kiltteyttä on tietty monenlaista ja parisuhteita myös erilaisia joten vaikea tarkkaan määritellä mitään mallia, että on vain tietynlaisia ihmisiä ja pareja/perheitä. Tärkeintä on, että kokee olevansa onnellinen kumppaninsa kanssa parisuhteessa ja kokee elämänsä mielekkääksi.
- kiltti nainen
BC:n ylimielinen asenne pukkaa jo aloituksessa, onko sun ote alkanut taas lipsumaan? "Tästä voi taas kerran kehkeytyä kunnon keskustelu joten helpoitan teitä hieman antamalla jo valmiit vastausvaihtoehdot jolloin vain valitsette oikean näistä. Ei tarvitse edes paljoa ajatella. :)"
Sun mielestähän kukaan ei oikein ajattelekaan, joka ei ajattele samalla tavalla kun sinä, se on nähty monta kertaa.
Voit nyt nimittää minua vapautuneesti miksi haluat, mutta vastausvaihtoehtosi ovat sen takia täysin typeriä ja naurettavia, että niistä näkee täysin sun ennakkoasenteen: sä et esitä kysymystä, vaan väitteitä.
"Omat veikkaukseni on ehdottomasti vaihtoehto D ja myös B on vahvoilla, E:tä en usko mahdolliseksi vastaukseksi. " Aivan varmasti. Ja etenkin viimeinen, et voi mitenkään uskoa, että ihminen ajattelisi jotain muuta, kun mitä sinä.
Itse en ole huomannut moista yhdistelmää, että joku mies olisi maininnut että haluaa kiltin naisen ja sitten leimattu sovinistiksi... Mä en itseasiassa ole huomannut, että miesten listoilla mitenkään olisi mainittu erikoisesti haluaa-kiltin-naisen, kyllä se lähinnä on ollut sitten siinä muodossa, että "vitun suomalaiset ämmät, ottakaa thaikku ne on kilttejä", missä kohtaa ymmärrän hyvin, ettei se oikein myötätuntoa herätä, puhumattakaan näistä "mä en lutkia halua, vaan kiltin naisen, ne sellaset naiset on huoria, mä olen kiltti mies" jotka ei myöskään jotenkin vaan saa aikaan uskoa, että se mies olisi itse kiltti ja oikeasti haluaisi kiltin naisen.
Mutta sillä ei ole väliäkään. Ehkä niitä väitteitä sitten on kasapäin täällä ja nimenomaan täällä olemassa.
Itse olen kiltti nainen ja minulla on kiltti mies. Ja siitä huolimatta, en niin kiltti, etten voisi sanoa, että haista sinä home! Kuten itsekin olet huomannut, kiltteys ei tarkoita alistumista/nöyristelyä, ja sun kohdalla ei mistään muusta voida puhua, sinun vaihtoehdoillasi ei voi muuta kun valita kahdesta paskasta pienemmän etkä sä edes halua kuulla muuta, et usko muitten omaavan mielipiteitä, mitkä olisivat mitään. Siihen ei tarvitse feminismiä tippaakaan, että tietää, että sun juttus on kuultu.Mun ote ei ikinä lipsu, se on kuin pikaliima, kerran kun se tarttuu kiinnin niin siitä se ei lähde ikinä irti. :)
Siellä oli se E vaihtoehto myös, annoin vain hyviä vaihtoehtoja siitä syystä, että tiesin tästä alkavan taas kunnon sota joten edes muutaman vastauksen saisin alkuun missä pari ihmistä sanoo jonkun noista vaihtoehdoista. Loppujen viestien tiedän olevan vain huutoa mua kohtaan.
"Itse en ole huomannut moista yhdistelmää, että joku mies olisi maininnut että haluaa kiltin naisen ja sitten leimattu sovinistiksi... Mä en itseasiassa ole huomannut, että miesten listoilla mitenkään olisi mainittu erikoisesti haluaa-kiltin-naisen"
Selvästi et vain lue tarpeeksi listoja.
"Kuten itsekin olet huomannut, kiltteys ei tarkoita alistumista/nöyristelyä"
Mä tiedän tän, te naiset ette selvästi. Lue vaikka vähän ylöspäin niin tajuat mitä haen takaa.
Ja vielä sulle myös, siellä oli se E vaihtoehto vaikka en siihen uskonutkaan tulevan mitään hyviä mielipiteitä, joten annoin valmiiksi pureskellut mielipiteet jotta saisi edes jotain muutakin kuin huutamista ja valittamista mun tekemisistä/sanomisista.- TuuliaK
Tämä on kyllä niin totta.
- .....
mitähän mahdat sillä kiltillä naisella tarkoittaa? Eli mitä se sinun logiikkasi mukaan on? Onko kiltti nainen ensisijaisesti esim.
a) hyväntahtoinen, lämmin, hellä, huolehtiva, uskollinen, empaattinen....
b) epäitsenäinen, alistuva, myötäilevä, heikkotahtoinen, passiivinen....
Voi olla, että monet miehet ajattelevat kiltteydellä enemmän kohtaa a, monille naisille taas kiltteys assosioituu enemmän kohtaan b.
Itse pidän koko jaottelua "kiltteihin" ja "vahvoihin" naisiin aika keinotekoisena. Monet naiset ovat toisaalta lämpimiä, sydämellisiä, empaattisia, toiset huomioivia, mutta silti myös itsenäisiä, voimakastahtoisia, puolensa pitäviä jne. Näin ainakin omassa ystäväpiirissäni. Myös itseäni ovat niin naiset kuin miehet kuvailleet mm. kiltiksi, herkäksi, empaattiseksi, sielukkaaksi, toisista aidosti välittäväksi, mutta myös voimakastahtoiseksi, särmikkääksi, määrätietoiseksi ja vahvaksi luonteeksi, jota on vaikea pompottaa tai manipuloida millään tavalla.
Mitä sovinismiin ja feminismiin tulee, en itse pidä kummastakaan koska aitoa tasa-arvoa ei aja kumpikaan, ainakaan läytännössä. Kaikkein tärkeintä olisi mielestäni yksilöiden ja ihmisten välinen tasa-arvo. Jos se toteutuisi, sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuisi myös automaattisesti - tai sen tavoittelu kävisi turhaksi.
Vastaukseni taitaa siis olla joka tapauksessa e)Suurin osa miehistä jotka sanovat haluavansa kiltin naiset ovat tuon a kohdan puolella, naiset silti ymmärtävät sen tuoksi b vaihtoehdoksi. Tätä logiikkaa tässä juuri yritän pyrkiä murtamaan.
Eihän kiltteys poissulje vahvuutta, päinvastoin, mutta tarkoitin tuolla "vahva nainen"-termillä näitä naisia jotka kuvittelevat olevansa vahvoja kun vastustavat kaikkea miehisyyttä ja varsinkin konservatiivisia asioita. Kiltti voi olla vahva siinä missä vittumainen voi olla heikko ja sitähän ne yleensä ovatkin.
"Mitä sovinismiin ja feminismiin tulee, en itse pidä kummastakaan koska aitoa tasa-arvoa ei aja kumpikaan, ainakaan läytännössä."
Jopas jotakin... :) Mielenkiintoista....
- aloitukseen
Naisilla vaikea vastata
On se hassu juttu että kun tehdään aloituksessa kysymys jossa naisiin saattaa kohdistua kritiikkiä ja esitetään väittämiä niin kukaan ei osaa vastata naisista kunnolla.
Siellä oli se E) vaihtoehtokin.
En jaksa miehenä vastata mutta kyllä se asia on niin että jos mies sanoo etsivänsä "kilttiä naista" niin naiset otaksuvat sen tarkoittavan alistuvaa naista eikä esimerkiksi lämminsydämistä ja toisia huomioivaa naista.
On aika karmaisevaa nähdä että vaikka Beefcaken aloitus oli asenteellinen niin naisten vastaukset ovat aivan yhtä asenteellisia JOKAISEEN aloitukseen joka on miehen tekemä ja jossa naisiin kohdistuu pieninkin kritiikki tai kysymys. Uskomatonta jos ei itse lukisi.- Yks ajatus.
Tuohon alistuva/toiset huomioon ottava sanoisin oman mielipiteeni.
Mikäli nainen ottaa miehen huomioon, mutta mies ei ota naista huomioon niin silloin mies etsii alistuvaa naista. Eli jos vastavuoroisuus puuttuu.
Kilteys ja toisen huomioon ottaminen ovat mielestäni hyviä ominaisuuksia mutta siinä vaiheessa jos ei saa vastakaikua, käyttäisin termiä alisteinen suhde.
Eli minusta siitä että mies etsii kilttiä naista ei voi sinänsä päätellä haluaako mies kiltin vaiko alistuvan koska se riippuu siitä miten se mies on ajatellu naista kohdella.
Kitti ja vahva eivät ole toisensa vastakohtia. Vahva nainen voisi tarkoittaa joko fyysisesti vahvaa (voimakas) tai sitten henkisesti vahvaa (tyyliin karjalaisnaiset evakossa). Eli selviytyjää. Miksei sellainen nainen voisi olla myös kiltti. - ölkjhg
luulet sen johtuvan? Olisiko mitään tekemistä sen kanssa, että niin myös todellisuudessa hyvin usein on? Epäilemättä sinäkin etsit itsellesi oikein kilttiä naista, etkö vain?
- lkhölkjg
"Kun mies kertoo millaisen naisen hän haluaisin ja hän sattuu mainitsemaan, että toivoo tämän naisen olevan kiltti luonteeltaan niin tämä mies saa yleensä naisilta negatiivista palautetta tästä.Joka kerta kun olen nähnyt miehen toivovan kilttiä naista niin naiset ottavat tästä herneen nenään ja alkavat syyttämään miestä, yleensä sovinistiksi tai naisia alistavaksi yms."
Vähän silti vaikea uskoa, miksi liioittelet?
"Nyt tarvittaisiin taas sitä naisten logiikkaa avaamaan yhtä mysteeriä mikä on mua tässä jonkun aikaa jo vaivannut. Kun mies kertoo millaisen naisen hän haluaisin.."
Vaikka ittestäs sä siis puhuitkin. Se on kuule vähän tyylistä kiinni miten sen halunsa "kilttiin" tyttöö ilmaisee ja kuka sen sanoo. Ja ihan kuten hoksasit, niin sinun vaihtoehdoista paras on, vaikket silti hoksannut sitä melille vaihtehdoksi edes laittaa.
"onko taustalla edelleen se vanha ajattelu ja pelko siitä, että palattaisiin taas siihen nyrkin ja hellan väliin ja nyt kun on siitä päästy eroon niin kaikkea mikä muistuttaa siitä vanhasta systeemistä pyritään kitkemään pois?"
Riippuu ihan miehestä, jolle pääkriteeri on naisen kiltteys, en muuta osaa sanoa. Jos se on joku "maailman napa", joita miehistä paljon löytyy, niin sitten noin. Mutta jos se itsekin on kiltti ystävällinen ja sitä rataa, niin sitten jotain muuta. Mene peilin eteen miksi olet saanut tuollaisia reaktioita. - eeeee
Mä jotenkin ymmärrän kiltteyden niin, että se on hyväsydämisyyttä, sekä miehillä että naisilla.
Ehkä joillain naisilla nousee niskavillat pystyyn, kun 'kiltteys' on niin kauan tyypitetty tyttöihin, ja siihen millainen tytön/naisen tulisi olla.
Nykyään naisilta vaaditaan aika paljon, ja lapset on menneet pesuveden mukana. Nykyään naiseus vaatii kovempaa luonnetta ja kiltteys -vaatimus on ikään kuin ukaasi mennä takaisin menneeseen, jonekin 50 -luvulle.
E) kiltteys on liian yleistävä ja kuittaa naisen persoonallisuuden tiettyyn muottiin. - paska maailma
vastaus on E: kilttejä naisia haluavat miehet ovat valehtelijoita. Kun on kiltti ja mukava, se on vissiin miehille liian tylsää. Lähtevät kävelemään, kun ei tarvitse saalistaa. Pitäisi muuttua vittumaiseksi ja prinsessakompleksiseksi hirviöksi, niin löytyisi ehkä seuraa pidemmäksikin aikaa, kun suhteessa pysyisi se "jännitys" yllä. Vaan milläs muutat perusluonteesi? Ja kyllä, olen katkera, koska en sovi tähän maailmaan.
Jos sovinistina tunnettu, naisiin alentuvasti/alistavasti suhtautuva mies sanoo haluavansa kiltin naisen, nousee keneltä tahansa oikeudentajuiselta ihmiseltä niskavillat pystyyn. Jos kiltti, muihin ihmisiin kunnioittavasti suhtautuva mies sanoo toivovansa naiselta kiltteyttä, ei se ainakaan mussa herätä minkäänlaisia aggressioita, päinvastoin.
- ........
Ehkä sen takia musta ei kuulosta pahalta kun mies sanoo haluavansa kiltin naisen, sehän kuulostaa hyvältä!
- olen feministi
Anteeksi, en jaksanut lukea muita kuin aloitusviestin.
Olen avoimesti feministi ja korkeasti koulutettu nainen. Ja kiltti. Kiltillä tarkoitan empaattista, avointa ja rehellistä, hyväsydämistä naista, jolle on merkittävää oikeudenmukaisuus niin teoreettisella kuin käytännölliselläkin tasolla. Olen kohtelias ja suvaitsevainen ilman että olisin alistuva.
Kiltti on adjektiivi, joka usein liitetään naiseuteen vaikka sen tulisi olla universaali piirre. Itse pidän kilteistä ja kohteliaista miehistä. Ns. kunnollisista miehistä.
Mitä sitten on kunnollisuus kenenkin mielestä? ;) - slkdfjsldkfj
Ihmettelen, että olet niinkin usein törmännyt siihen, että mies sanoo naiselle haluavansa kiltin naisen. Minä en ole varmaan kertaakaan. Sitä on kyllä joskus tapahtunut, että joku kaveri avautuu kahden kesken ja kertoo haluavansa löytää jonkun kivan / mukavan naisen.
Veikkaanpa että olet vetänyt koko homman ihan hatusta, haluat vain tukea omalle ennakkoasenteellesi sillä että väität tätä yleiseksi asiaksi.
Mutta vastataan nyt silti. Niin kuin edelläkin on esitetty, suhtautumiseni riippuu sanojasta. Katarzyna sanoi hyvin. Ja oletan että tunnen kertojan. Jos oletetaan että tuiki tuntematon mies sanoo minulle tämän, niin ihmettelen vain kovasti, miksi tulla minulle asiasta puhumaan. - kilttiprinsessa
Vastaan E) Itse olen kiltti nainen, en kuitenkaan heikko. En ole feministi, vaan minusta miehellä ja naisella on omat tehtävänsä. Minä en vaihda oman autoni renkaita, eikä mieheni tarvitse pestä pyykkiä. Ihmettelen muutenkin tätä nykyistä asennetta, että naisten pitäisi olla kuten miehet ja osata kaikki samat asiat kuin miehet. Mihin niitä miehiä sitten muka tarvitaan jos itse teen kaiken?
En kuitenkaan pidä miehiä mitenkään ylempi arvoisena kuin naiset, enempi toisin päin, koska miehen pitää haluta tehdä puolestani eri asioita. Jos olisi pakko, niin varmasti opettelisin itse tekemään niitä asioita joita mieheni tai joku toinen mies tekee, mutta toistaiseksi ei ole ollut koskaan tarvetta opetella... - Miramella
Olen
E) joku muu, eli ajattelen, että kiltteys ei ole noin vain määriteltävissä. Ensinnäkin suhteessa pitäisi olla tasa-vahvat ihmiset, jotta ketään ei alisteta. Jos mies on vahva, hän tarvitsee vahvan naisen. Jos mies on kiltti, hänelle sopii kiltti nainen.
Onko kiltteys hyvää käytöstä? Sitähän vaaditaan kaikilta.
Onko kiltteys sitä, ettei osaa pitää puoliaan? Se ei kannata kellekkään. Ei pidä alentaa itseään, mutta pitää osata tehdä kompromisseja tasapuolisesti tai sitten tehdä vuoronperää kummankin mielen mukaan.
Lähtee siis siitä, mitä kiltteys on. Määritelmä on vaikea.
Minä siis haluan tasavahvan miehen ja sellainen minulla on. Oletan, että mieheni tahtoi samoin. Olen toki kilttikin, mutta osaan pitää myös puoleni. Pirttihirmu voi olla mies tai nainen ja useimmiten sellaisen kanssa on ikävä elää. Tasapuolisuus suhteessa on kantava voima. - nainen20
Tietenkin pitää olla myös kiltti. Luulisi, ettei kukaan halua olla tuhma tai hirvittävä huutava riivinrauta. Eikä minun mielestäni kiltteys tarkoita välttämättä sitä, että perheessä nainen tekee naisten työt ja toisin päin. (Toki koen siivoamisen jms. enemmän naisten töiksi, mutta pitää miehenkin osa tehdä ja naisenkin miesten töitä. Vaihdoin kuukausi sitten esim. auton lamput.) Vaan, että suhtautuu puolisoon ihmisarvoisesti ja kunnioittavasti. Ottaa toisen huomioon ja huolehtii toisesta. Asettaa puolison muitten edelle kuitenkaan unohtamatta muita tai omia mielipiteitään. Eikä kiltteys tarkoita sitä, että on tylsä. Itse sanoisin, että minusta löytyy monia eri puolia. Kiltti ihminen ei esimerkiksi ole intohimoton vaan saattaa tuottaa miehelleen/naiselleen mitä parasta nautintoa seksin osalta ja nauttia itsekin. Minusta itsestäni löytyy rauhallisuutta ja herkkyyttä, mutta olen samalla myös eloisa ja hieman hassu. Saatan suuttua ja tykkään välillä kinastella, mutta en haukkua tai hakata miestä. Suuttuessani olen kuulemma pelottava. (Nykyisen mieheni kanssa pystyn puhumaan mistä vain vaikka tarvitsisinkin hieman aikaa löytääkseni voimia avata sydämeni. Mutta, koska rakastan häntä haluan olla kiltti hänelle ja helpottaa hänen tuskaansa. Esimerkiksi eilen suutuin hänelle kun hän vitsaili ajotaidoistani mikä on minulle arka paikka, koska koin autokoulun läpipääsemisen rankemmaksi kuin ylioppilaskirjoitukset(niistä minä toisaalta nautinkin kun sai itsensä haastaa). Kotiin päästyämme hän oli niin murtuneen näköinen, että sydämeen koski enemmän hänen surunsa kuin se, että pelottaa autokoulun toiseen vaiheeseen meneminen.) Kaikista puolistani huolimatta olen kuitenkin kiltti. Se on vain yksi ominaisuus.
- ökökölöä
Olen aidosti kiltti, omasta mielestäni, mutta joskus tulee nalkutettuakin samoista asioista. Minusta naisen (ja miehenkin) pitää olla sen verran vahva, että pärjää myös yksinkin. Mieshän voi vaikka kuolla.
- ............
on osoittanut, että kiltteys ei ole hyväksi. Onneksi en ole sitä enää!
Olin nuorena tyttönä kiltti ja kuinka ollakkaan, sitä käytettiin hyväksi. Sitäkö sinä naisellesi mahdollisesti haluat?- Mies1985
Vastaisi myöntävästi?
Siis se että olet joskus antanut käyttää itseäsi hyväksi tarkoittaa sitä että kaikille pitää sitten olla hankala, myös hyville miehille? No hyvää logiikkaahan tuo. Tosimies haluaa kiukkuisen ja vihamielisen naisen. - ...............
Mies1985 kirjoitti:
Vastaisi myöntävästi?
Siis se että olet joskus antanut käyttää itseäsi hyväksi tarkoittaa sitä että kaikille pitää sitten olla hankala, myös hyville miehille? No hyvää logiikkaahan tuo. Tosimies haluaa kiukkuisen ja vihamielisen naisen.päättelit, että joku mies olisi käyttänyt minua hyväksi?
Käväiseppäs googlettamassa sana kiltteys ja lue sieltä vähän aiheesta, niin tiedät, mitä ajan takaa.
- Kipsamies
sillä kiltillä tarkotat?
Turha pohtia asiaa, ennen kuin tietää että mitä ollaan pohtimassa. - Kilttipiltti
E) Olen kiltti nainen, mutta toisaalta myös aika hankala tapaus, joten tuo sinun kiltti nainen - dominoiva mies -asetelmasi ei todellakaan voisi toimia kohdallani.
- 5151515
Kiltti nainen sopii miehille. Ei tarvitse vääntää kättä, asiat sujuvat. Mies arvostaa kilttiä naista ja
naisella on kaikki hyvin.:)
Mikää ole niin rasittavaa kuin kusipää-naiset. - Sanoisin, että
A. Mä olen itse aika kiltti ja valitettavasti vedän puoleeni juuri niitä megakusipäitä. No, en onneksi sentään ihan sun luokan megakusipäitä, mutta pahoja kuitenkin.
Mutta näetkö miten sovinistisia nuo sun vaihtoehdot on? Vahva nainen on lainausmerkeissä aivan kuin se olisi jokin taruolento. Ja miksi pitää olla nalkuttava ja huutava pirttihirmu? Miksi et kirjoittanut tuohon, että vahva ja itsenäinen nainen, joka ei halua miehen olevan dominoiva? Mä en tarvitse isoa vahvaa miestä pitämään huolta itsestäni, eikä se silti vähennä mun kiltteyttä tippaakaan.
Tämä keskustelu on vähän hankala käydä objektiivisesti, koska kun olen lukenut juttujasi, niin tiedän jo ennalta miten kovan luokan sovinisti olet. Kiltteyden arvostaminen sinällään ei olisi mitenkään negatiivista.
Aivan uskomatonta, että kaikkien näden vuosien jälkeenkään sinä et tajua naisista mitään. Onneksi et pysty naista saamaan, kukaan nainen ei ole niin paha ihminen, että sinunkaltaisesi ansaitsisi."Mutta näetkö miten sovinistisia nuo sun vaihtoehdot on?"
Ne on vaihtoehtoja, ne ei ole sovinistisia vaihtoehtoja vaan pelkästään vaihtoehtoja.
"Vahva nainen on lainausmerkeissä aivan kuin se olisi jokin taruolento"
Tuossa yhteydessä se on tarkoituksella lainaismerkeissä, mä kyllä tiedän millainen on vahva nainen, mutta tuon lauseen yhteydessä se on ihan tarkoituksella lainausmerkeissä aivan kuten heikko nainenkin.
"Ja miksi pitää olla nalkuttava ja huutava pirttihirmu? Miksi et kirjoittanut tuohon, että vahva ja itsenäinen nainen, joka ei halua miehen olevan dominoiva?"
Koska noi asiat ei tarkoita samaa. Vahva ja itsenäinen nainen osaa olla myös kiltti eikä hänen tarvitsisi kyseenalaistaa ja valittaa siitä jos mies haluaa kiltin naisen joten miksi mä laittaisin vaihtoehdoksi sellaista mikä ei ole mahdollista?
"niin tiedän jo ennalta miten kovan luokan sovinisti olet."
Opettele sanan tarkoitus ja käytä sitä sitten uusiksi.
"Onneksi et pysty naista saamaan, kukaan nainen ei ole niin paha ihminen, että sinunkaltaisesi ansaitsisi. "
Tää oli ihana loppuhuipennus, vielä se tieto siitä miten väärässä lopulta olet on kaikista hienointa. :D Nää teoriat musta ja siitä millainen mun elämä on ja millainen se tulee olemaan on kaikista parhaimpia, joskus olen miettinyt pitäisikö tehdä ihan oma postaus johon te voisitte arvailla millainen mä olen ja millainen mun elämä on. Näkisimpä ainakin kuinka väärässä te oletuksinenne olette.- Miramella
beefcake kirjoitti:
"Mutta näetkö miten sovinistisia nuo sun vaihtoehdot on?"
Ne on vaihtoehtoja, ne ei ole sovinistisia vaihtoehtoja vaan pelkästään vaihtoehtoja.
"Vahva nainen on lainausmerkeissä aivan kuin se olisi jokin taruolento"
Tuossa yhteydessä se on tarkoituksella lainaismerkeissä, mä kyllä tiedän millainen on vahva nainen, mutta tuon lauseen yhteydessä se on ihan tarkoituksella lainausmerkeissä aivan kuten heikko nainenkin.
"Ja miksi pitää olla nalkuttava ja huutava pirttihirmu? Miksi et kirjoittanut tuohon, että vahva ja itsenäinen nainen, joka ei halua miehen olevan dominoiva?"
Koska noi asiat ei tarkoita samaa. Vahva ja itsenäinen nainen osaa olla myös kiltti eikä hänen tarvitsisi kyseenalaistaa ja valittaa siitä jos mies haluaa kiltin naisen joten miksi mä laittaisin vaihtoehdoksi sellaista mikä ei ole mahdollista?
"niin tiedän jo ennalta miten kovan luokan sovinisti olet."
Opettele sanan tarkoitus ja käytä sitä sitten uusiksi.
"Onneksi et pysty naista saamaan, kukaan nainen ei ole niin paha ihminen, että sinunkaltaisesi ansaitsisi. "
Tää oli ihana loppuhuipennus, vielä se tieto siitä miten väärässä lopulta olet on kaikista hienointa. :D Nää teoriat musta ja siitä millainen mun elämä on ja millainen se tulee olemaan on kaikista parhaimpia, joskus olen miettinyt pitäisikö tehdä ihan oma postaus johon te voisitte arvailla millainen mä olen ja millainen mun elämä on. Näkisimpä ainakin kuinka väärässä te oletuksinenne olette.Joo BC ole sovinisti, se ei vaan vieläkään tajua, että nainen on kompleksinen olento, kuten mieskin. BC:n mielestä nainen on aina samanlainen. Se on joko vahva ja feministinen kusipää tai sitten kiltti, heikko ja haluaa vahvan miehen isähahmoksi. Tai tältä se on jo pari vuotta kuulostanut.
Mä ihan vilpittömästi toivon, että BC saa rauhan ja löytää naisen, joka on feministi, mutta silti ihana, empaattinen ja vie tuon miehen jalata alta, että humpsis. Miramella kirjoitti:
Joo BC ole sovinisti, se ei vaan vieläkään tajua, että nainen on kompleksinen olento, kuten mieskin. BC:n mielestä nainen on aina samanlainen. Se on joko vahva ja feministinen kusipää tai sitten kiltti, heikko ja haluaa vahvan miehen isähahmoksi. Tai tältä se on jo pari vuotta kuulostanut.
Mä ihan vilpittömästi toivon, että BC saa rauhan ja löytää naisen, joka on feministi, mutta silti ihana, empaattinen ja vie tuon miehen jalata alta, että humpsis.Feministi edes olla kiltti ja empaattinen? ;-) Eikös ne juokse telaketjut käsissä ruoskien kaikkia miehiä tuolla kaduilla?
- naisia...
beefcake kirjoitti:
Feministi edes olla kiltti ja empaattinen? ;-) Eikös ne juokse telaketjut käsissä ruoskien kaikkia miehiä tuolla kaduilla?
elää vain omissa fantasioissasi ;) Ei noita ruoskijoita ainakaan kaduilla koskaan ole näkynyt.
- äitis oli
beefcake kirjoitti:
Feministi edes olla kiltti ja empaattinen? ;-) Eikös ne juokse telaketjut käsissä ruoskien kaikkia miehiä tuolla kaduilla?
luepa sanakirjaa vaikka välillä, täs netin lomassa
- kun tää
äitis oli kirjoitti:
luepa sanakirjaa vaikka välillä, täs netin lomassa
sonnanjauhanta antaa elämään niin hurjasti sisältöä
- Leididei
Eipä tämänlaiseen kysymykseen voi vastauksia odottaa saavansa, koska jo otsikkorakenteessa käytetään näinkin naiivia sanaa kuin "kiltti".
Hei haloo, semantikko täällä myös kaipailee kysyjältä tarkempaa määritelmää sanasta kiltti. Ja: onko kiltti nainen jotenkin erilainen asia kuin kiltti mies?
Ja, sikäli kuin yleensä tätä vaikeasti yleisesti määriteltävää sanaa itse tykönäni ymmärrän ja tulkitsen: olen itse "kiltti", mutta itsenäinen nainen. Ja mieheni on "kiltti" ja itsenäinen mies. Elämme toista parisuhdettamme kumpainenkin, ja olemme kumpikin kiertäneet muutakin kuin tahkoa, joten ensirakkauteen ja perheenmuodostukseen liittyvät symbioosit ja riippuvuudet ovat jo jääneet kauas taakse, ja toisaalta vielä ei olla ihan siinä että jompikumpi olisi toisesta riippuvainen hoivassa ja huollossa vanhuuden ja sairauden vuoksi.
Usein sana kiltti vain määritellään niin että kiltti on se joka on itselle mieleen eikä pistä hanttiin. Huono sana; toisaalta aloittajan kommentteja nähneenä ihan odotettava. Herra Neiti Näsältä näitä yrityksiä tulee, ja joukossa aina luokattomia. Mutta yrityksen puutteesta ei voi syyttää. Mitä jos kattelisi hän joskus elämää muutonkin kuin netin läpi. - kiltti kisu
E) Riippuu paljon siitä millainen mies näin sanoo. Jos kyseessä on katkera, naisvihamielinen ja aggressiiviselta vaikuttava mies, tulee väistämättä mieleen että hän haluaa jonkun joka ei osaa pitää puoliaan. Jos taas sanoja on ujo, hiljainen ja kokematon mies, se vaikuttaa siltä että toivoo jotain lämminhenkistä äitihahmoa, joka hoitaa asiat ja paapoo niin että mies saa olla passiivinen. Tavallaan molemmissa tapauksissa mielikuva on se, että kiltteys = käyttäytymistä miehen tahdon mukaisesti, alistumista toisen tekemään muottiin.
F) Toisaalta myös epäilyttää, että pitääkö se kiltteys sisällään mitään muita luonteenpiirteitä. Harva ihminen on pelkästään kiltti, eikä mitään muuta. Itse pidän itseäni kilttinä, samoin läheiseni, mutta minuakin arveluttaisi esim. vastata treffi-ilmoitukseen missä haettaisiin kilttiä naista. Huomattavasti enemmän miellyttäisi deittailija, joka arvostaisi naisessa kiltteyttä, mutta myös kiihkeitä mielipiteitä, tuiskahtelevaa temperamenttia ja silloin tällöin jopa lapsellisia itkupotkuraivareita. :D Mikään näistä ei tarkoita etteikö olisi kiltti. Nainen on ennen kaikkea "monimutkainen olento".- FeliFel
Viestin aloittajalle: toki nainen kiltti saa olla, mutta ei sen tarvitse mikään kynnymatto olla. Riippuu ihan siitä, miten jotkut miehet määrittelee kiltteyden. Heille se voi tarkoittaa automaattisesti "alistuvaista" naista.
Minä käsitän kiltteyden toiset huomioon ottavana, kohteliaana käytöksenä. Siis hyväntahtoisena ihmisenä. - kjbjhv
FeliFel kirjoitti:
Viestin aloittajalle: toki nainen kiltti saa olla, mutta ei sen tarvitse mikään kynnymatto olla. Riippuu ihan siitä, miten jotkut miehet määrittelee kiltteyden. Heille se voi tarkoittaa automaattisesti "alistuvaista" naista.
Minä käsitän kiltteyden toiset huomioon ottavana, kohteliaana käytöksenä. Siis hyväntahtoisena ihmisenä.Kiltti = tyhmä nainen
- tuulentuppuraa
Olen kiltti hyvälle miehelle ja viihdyn rakkaudesta hyvin siellä hellan ääressä :)
Kiltti ei ole synonyymi alistetulle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924