Onko itsetehty

zisel

hernekeitto hyvää? Mitä lihaa siihen kannattais laittaa? Kun lukee noita reseptejä niin aika monenlaisia variaatioita on joten aattelin kysästä täällä suosituksia.
Ilmeisesti se liha sitten kypsennetään erikseen ja laitetaan valmiina sinne keittoon, vai?

Harmi kun niitä herneitä joutuu sitten liottelee huomiseen saakka :(

94

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänksy

Mä en tykkää hernekeitosta. On itsetehty toki parempaa, ku kaupan valmispurkit, mut ei sitäkään kyl syö kuin pakon edessä. En meinaan tykkää siitä lihasta mitä sinne joukkoon laitetaan. Jotkut laittaa jauhelihaa.. sellasta en oo koskaan maistanut, että siitä en tiedä. Vois olla ehkä parempaa, kuin se läskiliha.

• zisel

valmis-hernareissa ole jauhelihaa? Mä aattelin että pistän jotain muuta lihaa kuin jauhelihaa just siksi että tulee vähän erilaista. Tosin mitään läski-paloja en mäkään siedä.

• vänksy
        zisel kirjoitti:

valmis-hernareissa ole jauhelihaa? Mä aattelin että pistän jotain muuta lihaa kuin jauhelihaa just siksi että tulee vähän erilaista. Tosin mitään läski-paloja en mäkään siedä.

Siitä on vuosia, kun olen purkkihernekeittoa ostanut. Mä muistaisin, et niissä olis sianlihaa, mutta en oo ihan varma.

No, mut kannattaa kokeilla. Älä mun maustani välitä :)

• SYÄN:::!!!!
        zisel kirjoitti:

.

hernerokkamössöä suoraan purkista Aaaah

.

• zisel
        SYÄN:::!!!! kirjoitti:

.

hernerokkamössöä suoraan purkista Aaaah

.

että jotkut tekee noin: kylmänä suoraan purkista, YÄK!! :-/ (tai en kyllä koskaan ole maistanut mutta eipä tee mieli koittaakkaan)

• LUJILLA::::
        zisel kirjoitti:

että jotkut tekee noin: kylmänä suoraan purkista, YÄK!! :-/ (tai en kyllä koskaan ole maistanut mutta eipä tee mieli koittaakkaan)

.

mut kyl karaistunut kaupunkisissi sen kestää:::: :)

.

• kirpela

niitä useammassa vedessä sitten,ja vaikka on olemassa niitä jtkn muka parissa tunnissa kypsyviä, saat niistä vain irtoherneitä liemessä. Eli hauduttaen hyvä tulee. Itse teen palvattuun lihaan, siität ulee ihana aromi, eikä tarvi keitellä lihoja iäisyyksiä ja kikkailla mausteitten kanssa. Suolaaja sinappia maun mukainen määrä.

• zisel

mullahan on suolakin loppu ja aromisuola tuskin sopii siihen :D

Siis miten niin useammassa vedessä? Jaa että välillä kaadan veden pois ja pistän uuden? Mikä on palvattu liha? Pitääkö se mennä ostaa lihatiskiltä?

• kirpela
        zisel kirjoitti:

mullahan on suolakin loppu ja aromisuola tuskin sopii siihen :D

Siis miten niin useammassa vedessä? Jaa että välillä kaadan veden pois ja pistän uuden? Mikä on palvattu liha? Pitääkö se mennä ostaa lihatiskiltä?

niin et vaihdatmuutaman kerran uuden kylmän veden.Kandee muuten liottaa siinä keittokattilassa,ellet välttämättä rakasta tiskailua :)

Palvattu = savustettu. Sitä saa läskitöntäkin, (näin sivuhuomiona) ja pitäis olla marketin lihatiskissä umpiopakattunakin. Ellei oo suolaa,pistä lihaliemi- ja kasvisliemikuutiota (mieluiten niita missä lukee boulloin,siinä on aromiero), mutta muista, että liha on suolasta. Jos käy vahinko, että suolaa menee kuiteski liikaa, paa sinne kuorittu raaka peruna kiehumaan, se imee liian suolan,ja nostat sen sit vaan veks. Muista sekoittaa usein, siinä on paljon tärkkelystä. Hauduta kakkosella tai ykkösellä tuntikausia.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

niin et vaihdatmuutaman kerran uuden kylmän veden.Kandee muuten liottaa siinä keittokattilassa,ellet välttämättä rakasta tiskailua :)

Palvattu = savustettu. Sitä saa läskitöntäkin, (näin sivuhuomiona) ja pitäis olla marketin lihatiskissä umpiopakattunakin. Ellei oo suolaa,pistä lihaliemi- ja kasvisliemikuutiota (mieluiten niita missä lukee boulloin,siinä on aromiero), mutta muista, että liha on suolasta. Jos käy vahinko, että suolaa menee kuiteski liikaa, paa sinne kuorittu raaka peruna kiehumaan, se imee liian suolan,ja nostat sen sit vaan veks. Muista sekoittaa usein, siinä on paljon tärkkelystä. Hauduta kakkosella tai ykkösellä tuntikausia.

sitä lihaa haudutetaan "muutamia tunteja" joten sen hauduttamisen voin alottaa huomenna jos tänään laitan herneet likoo. Hei aika kätevä toi peruna juttu! :) Niin ja kiitos neuvosta! Ton ruuan valmistamisessa ei tarvii ainakaan kyllästyä hellan vieressä seisomiseen ja kyttäämiseen :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

sitä lihaa haudutetaan "muutamia tunteja" joten sen hauduttamisen voin alottaa huomenna jos tänään laitan herneet likoo. Hei aika kätevä toi peruna juttu! :) Niin ja kiitos neuvosta! Ton ruuan valmistamisessa ei tarvii ainakaan kyllästyä hellan vieressä seisomiseen ja kyttäämiseen :D

Palvattu on kypsää, eli eka se soppa liki valmiiks, ja lopussa ne lihat.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

Palvattu on kypsää, eli eka se soppa liki valmiiks, ja lopussa ne lihat.

eli 1. herneet likoomaan huomiseen saakka, 2. lihat joukkoon, 3. muutaman tunnin haudutus.

• kirpela
        zisel kirjoitti:

eli 1. herneet likoomaan huomiseen saakka, 2. lihat joukkoon, 3. muutaman tunnin haudutus.

välillä uus vesi (kuoria nousee)

2. Hauduta ( ne kuutiot)

3. lihat pikkukuutioina uimakouluun

4. hauduta noin puolituntia, ehkä reilu. Näet kyllä kun liha pehmenee. Lisää sinappia.

Voimakkaamman aromin saat pistämällä lihan aiemmin.

Kaikki ei tästä tykkää, mut lautaselle voi laittaa sentin siivun HK:nmaksamakkaraa (muut maistu oudolta), muksut ainakin tykkää. Setavallaan sulaa hiukan,ja pehmentää makua.

*paitsi etten osaa kokata* ;D

• zisel
        kirpela kirjoitti:

välillä uus vesi (kuoria nousee)

2. Hauduta ( ne kuutiot)

3. lihat pikkukuutioina uimakouluun

4. hauduta noin puolituntia, ehkä reilu. Näet kyllä kun liha pehmenee. Lisää sinappia.

Voimakkaamman aromin saat pistämällä lihan aiemmin.

Kaikki ei tästä tykkää, mut lautaselle voi laittaa sentin siivun HK:nmaksamakkaraa (muut maistu oudolta), muksut ainakin tykkää. Setavallaan sulaa hiukan,ja pehmentää makua.

*paitsi etten osaa kokata* ;D

talteen, kiitos vaan taas. Nyt alkaa lamppu syttymään kun laitoit tollain numeroituna noi :D Mä taidan tallentaa ton "kirpelan hernari"- nimellä mun koneelle niin muistan ketä syyttää jos se ei olekkaan hyvää :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

talteen, kiitos vaan taas. Nyt alkaa lamppu syttymään kun laitoit tollain numeroituna noi :D Mä taidan tallentaa ton "kirpelan hernari"- nimellä mun koneelle niin muistan ketä syyttää jos se ei olekkaan hyvää :D

mut muista,miehä vastasin siihen kyselyyn, etten piittaa keittiöhommista, eli en osaa mitään :)

• tonnikalaa, nötköttiä tai jauhelihaa. Kaikki yhtä hyviä.

• zisel

Tota en kyllä osannu odottaa! :)

• zisel kirjoitti:

Tota en kyllä osannu odottaa! :)

kyllä hernekeittoon käy mikä vaan lisukkeeksi...se on vähä, että mistä itte tykkää. :) En oo kyl itse tehny hernekeittoa pariin vuoteen kun meil ei muut siitä tykkää..

• vänksy
        relaxed_eyes kirjoitti:

kyllä hernekeittoon käy mikä vaan lisukkeeksi...se on vähä, että mistä itte tykkää. :) En oo kyl itse tehny hernekeittoa pariin vuoteen kun meil ei muut siitä tykkää..

kieltämättä kuulostaa oudoimmalta yhdistelmältä herneiden kanssa keiton joukossa, mitä ikinä oon kuullut :D

• zisel
        relaxed_eyes kirjoitti:

vaan se että "halvalla hyvää ja riittosaa" joten hernekeitto tuli mieleen. Jotain makaroni-mössöjä jos alkaa väsää niin kohta on ihan sen mössön näkönenkin :-/ Vois oikeestaan kaupassa kysyä joltain myyjältä joka ei ole kassalla ohjeita mitä mä ostan.
        Mulla on muuten niin hyvän kanakeiton ohje että sitä keittoa söis ihan huvikseenkin vaikkei ole nälkäkään. Annoin sen ohjeen joskus alrunalle.

• kirpela
        vänksy kirjoitti:

kieltämättä kuulostaa oudoimmalta yhdistelmältä herneiden kanssa keiton joukossa, mitä ikinä oon kuullut :D

herne-maissi-paprikapussimikrossa ja tonnikalaa paloina sit kylmänä sen kuuman sekaan on hyvää.

• kirpela
        zisel kirjoitti:

vaan se että "halvalla hyvää ja riittosaa" joten hernekeitto tuli mieleen. Jotain makaroni-mössöjä jos alkaa väsää niin kohta on ihan sen mössön näkönenkin :-/ Vois oikeestaan kaupassa kysyä joltain myyjältä joka ei ole kassalla ohjeita mitä mä ostan.
        Mulla on muuten niin hyvän kanakeiton ohje että sitä keittoa söis ihan huvikseenkin vaikkei ole nälkäkään. Annoin sen ohjeen joskus alrunalle.

voit loppuja laittaa sinne,mutta muista, että jäätyessään paisuu hiukan,eli ei piripintaan sit niitä astioita.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

voit loppuja laittaa sinne,mutta muista, että jäätyessään paisuu hiukan,eli ei piripintaan sit niitä astioita.

pakastin ja sitä aattelinkin että teen keittoa reilusti niin saan sinne pakkaseen sitten osan.

• hj61..

Miksi häiriköt saavat kirjoitella mitä vaan ja asialliset potkaistaan palstalta ulos?!

• Minä vaan :-)
        hj61.. kirjoitti:

Miksi häiriköt saavat kirjoitella mitä vaan ja asialliset potkaistaan palstalta ulos?!

"puolustaja"

• kyselee

Onko marraskuun sossun rahat jo tullu?

• zisel

tuli eilen. Mulle tehtiin viimeks sekä loka- että marraskuun päätös joten tiesin jo etukäteen että rahat tulee 2.11 :)

• kyselee
        zisel kirjoitti:

tuli eilen. Mulle tehtiin viimeks sekä loka- että marraskuun päätös joten tiesin jo etukäteen että rahat tulee 2.11 :)

Missäs mun massit viipyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• zisel
        kyselee kirjoitti:

Missäs mun massit viipyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

näkyny 10 aikaan aamulla ja jouduin soittaa sinne. Se siellä sano ihan leipääntyneenä että "no voi voi kuule kun me ei mahdeta sille mitään mihin kellon aikaan ne rahat sun tililläs on. Kato iltapäivällä näkyykö". Sit kun se sano että varmistaa tietokoneeltaan onko niitä rahoja ees laitettu ja pyysi sotua niin mun puheaika loppu ja puhelu päätty siihen. ÄRRRRRRRGGGHHH!!! No onneks se sitten oli klo 12 jälkeen tilillä. Eihän ne saa vetkuttaa kun max. viikon niitä rahoja.

• kirpela
        zisel kirjoitti:

näkyny 10 aikaan aamulla ja jouduin soittaa sinne. Se siellä sano ihan leipääntyneenä että "no voi voi kuule kun me ei mahdeta sille mitään mihin kellon aikaan ne rahat sun tililläs on. Kato iltapäivällä näkyykö". Sit kun se sano että varmistaa tietokoneeltaan onko niitä rahoja ees laitettu ja pyysi sotua niin mun puheaika loppu ja puhelu päätty siihen. ÄRRRRRRRGGGHHH!!! No onneks se sitten oli klo 12 jälkeen tilillä. Eihän ne saa vetkuttaa kun max. viikon niitä rahoja.

osalla pankeista ajot on klo 10, 12, 14 17 ja joskus yöaikaan pari kertaa.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

osalla pankeista ajot on klo 10, 12, 14 17 ja joskus yöaikaan pari kertaa.

sossun kanssa kun ei ne voi kerralla antaa molempien kuukausien rahoja vaan pistää seuraavan kuukauden rahat maksuun vasta kuun ensimmäinen arkipäivä. Ne vissiin luulee että jos antaa mulle kerralla paljon rahaa niin oon kohta taas poraamassa siellä että tuli hukattua rahat jonnekkin :D Joulukuun laskelmaan pitäis ettiä joku verokortti tms eikä mulla ole mitään hajua missä se on.

• kirpela
        zisel kirjoitti:

sossun kanssa kun ei ne voi kerralla antaa molempien kuukausien rahoja vaan pistää seuraavan kuukauden rahat maksuun vasta kuun ensimmäinen arkipäivä. Ne vissiin luulee että jos antaa mulle kerralla paljon rahaa niin oon kohta taas poraamassa siellä että tuli hukattua rahat jonnekkin :D Joulukuun laskelmaan pitäis ettiä joku verokortti tms eikä mulla ole mitään hajua missä se on.

www.vero.fi/verokortti. Mielestäni siä oli verotodistuksenkin vaihtoehto. Voit jopa osoittaa sen suoraan sinne tantalle :)

• zisel
        kirpela kirjoitti:

www.vero.fi/verokortti. Mielestäni siä oli verotodistuksenkin vaihtoehto. Voit jopa osoittaa sen suoraan sinne tantalle :)

Toi onkin muuten tosi hyvä kun sen saa tollain netin kautta niin ei tarvii soitella kun menee rahat siihenkin... Pitääpä mennä nyt samantien tilaa noille sivuille!

• zisel
        zisel kirjoitti:

Toi onkin muuten tosi hyvä kun sen saa tollain netin kautta niin ei tarvii soitella kun menee rahat siihenkin... Pitääpä mennä nyt samantien tilaa noille sivuille!

tuolta saa 2009-vuoden verokortin ja mun pitäis saada 2008 vuoden se jossa näkyy veronpalautukset... Kai se jossain on, onhan mulla tässä melkein kuukausi aikaa etsiä :)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

tuolta saa 2009-vuoden verokortin ja mun pitäis saada 2008 vuoden se jossa näkyy veronpalautukset... Kai se jossain on, onhan mulla tässä melkein kuukausi aikaa etsiä :)

yhteydenotot kohtaan viesti, että sossu vaatii tämmöstä, joten pistäisittekö sen sossuun sille ja sille. Ainakin Kelaan meni suoraan.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

yhteydenotot kohtaan viesti, että sossu vaatii tämmöstä, joten pistäisittekö sen sossuun sille ja sille. Ainakin Kelaan meni suoraan.

mä teen sillain :)

• Noniinniin
        zisel kirjoitti:

mihin sä paat rahat jos ne annettais sulle etukäteen. Ne mitään luule, on ne tommosia ennenki nähny.

• zisel
        Noniinniin kirjoitti:

mihin sä paat rahat jos ne annettais sulle etukäteen. Ne mitään luule, on ne tommosia ennenki nähny.

kysyä sitten niiltä mihin mun rahat aina katoaa kun en ite tiedä miks oon aina p.a :D

• &ohjeita

www.martat.fi

• zisel

Siellähän on tällanen palsta: "Sieninurkka – sieniaiheinen keskusteluryhmä." Mä siirrynkin sinne, ooookkemoi!

• vänksy
        zisel kirjoitti:

Siellähän on tällanen palsta: "Sieninurkka – sieniaiheinen keskusteluryhmä." Mä siirrynkin sinne, ooookkemoi!

...

• eimosh

kun se liha on varastettua, tai itse salakaadettua. raakaa sen olla pitää.

• zisel

mikä se pitäis pölliä tai salakaataa? Villisika? :D

• AROMINSA:::!!!!
        zisel kirjoitti:

mikä se pitäis pölliä tai salakaataa? Villisika? :D

.

kun se on kuskattu salakaatajan Pick-up Elite mossella

.

• Jyrki Sukulakula

Kannattaa tehdä juuri käyttämälläsi dildolla, tulee kivat mausteet soppaan.

• ...

Ei hernekeitto välttämättä lihaa kaipaa. Laita paljon sipulia ja porkkanaa sekaan ja keittele vähintään pari tuntia. Hyvä tulee. Suolaa tietty ja meiramia vähän ja sinappia kenties...

Jos lihaa välttämättä haluat, palvikinkku on hyvä lisuke ja sitä saa joka kaupasta.

Pitemmän kaavan mukaan palvipotkaa, mutta sitä joudut etsimään. Vaikka kauppahallista.

• zisel

haluun lihaa laittaa siihen, ja laitankin :)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

haluun lihaa laittaa siihen, ja laitankin :)

kuoret nousee?

• zisel
        kirpela kirjoitti:

kuoret nousee?

siihen mun projektiin huomenna. Täytyy orientoitua kunnolla ensin ettei tule liikaa hosuttua :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

siihen mun projektiin huomenna. Täytyy orientoitua kunnolla ensin ettei tule liikaa hosuttua :D

ei niitä kai voi liottaa, kuhan vesi pysyy viileenä, muuten tulee hyvä labraprojekti :) ja olet hellan lähellä keittäessä.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

ei niitä kai voi liottaa, kuhan vesi pysyy viileenä, muuten tulee hyvä labraprojekti :) ja olet hellan lähellä keittäessä.

tuli sekin puheeks että veden on oltava kylmää/viileää!

Mä muuten oikeesti tallensin sen ohjeen tänne "kirpelan hernari"- nimellä :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

tuli sekin puheeks että veden on oltava kylmää/viileää!

Mä muuten oikeesti tallensin sen ohjeen tänne "kirpelan hernari"- nimellä :D

voit sit vaihtaa nimee parin päivän päästä; karmela hernari :D

Mut siis niin sen teen,ja ei noi viä oo kuallu :D

• zisel
        kirpela kirjoitti:

voit sit vaihtaa nimee parin päivän päästä; karmela hernari :D

Mut siis niin sen teen,ja ei noi viä oo kuallu :D

luotankin sun soppaan niin paljon kun sulla niitä lapsia on joille myös sitä teet :) Ja onhan tietenkin maustamisilla jne vaikutus siihen miltä se maistuu.

"Karmela hernari" :D Joo, mä pistän "carmena buranan" soimaan kun aion ottaa ekan lusikallisen :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

luotankin sun soppaan niin paljon kun sulla niitä lapsia on joille myös sitä teet :) Ja onhan tietenkin maustamisilla jne vaikutus siihen miltä se maistuu.

"Karmela hernari" :D Joo, mä pistän "carmena buranan" soimaan kun aion ottaa ekan lusikallisen :D

tua jojoku oli huolissaan muksujen ravitsemisesta.

*kana-aivo*

• Perinteinen hernekeitto ( 8:lle )
      Aika: 2 - 3 tuntia

Perinteinen hernekeitto. 4 dl kuivattuja herneitä
      2 l vettä
      500 g savustettua porsaanpotkaa ( tai kinkun luuta )
      suolaa
      Liota herneitä litrassa vettä yön yli ( tai vähintään 6 tuntia ).
      Pane liotusvedessään kiehumaan.
      Lisää vettä ja pane savupotka joukkoon ( poista potkasta kamara, ellet halua tuntuvaa savun makua soppaan ).
      Anna kypsyä miedolla lämmöllä n. 2 tuntia.
      Nosta liha kattilasta ja irrota luusta. Poista lihasta rasva ja jänteet ( myös kamara, ellet poistanut sitä alkuvaiheessa).
      Leikkele liha paloiksi ja pane uudelleen keiton joukkoon.
      Tarkista sakeus ja maku.
      Mausta suolalla, ellei lihasta ole irronnut sitä riittävästi.
      Maun mukaan keittoon voi lisätä esim. sipulia tai porkkanaa.
      Mausteina kannattaa kokeilla meiramia, rosmariinia, paprikaa, sinappia, valkosipulia jne.

Tarjoa ruisleivän tai näkkileivän kanssa.

Osoitteesta:
      http://www.keittotaito.com/perinteinen_hernekeitto.html

Hernekeittoa en ole vuosiin syönyt.

• zisel

kamara? Kiitos ohjeesta, pistän tämänkin talteen :)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

vihje:sitä laitetaan makkaroihin kun ei tee kauppaansa :)

Tuli muuten hyvää muusia kun koklasin naurista sekaan *tekniikan maailma testaa* Aiemmin olen tunkenut vain lanttua, porkkanaa, bataattia ja punajuurta vuorotellen.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

vihje:sitä laitetaan makkaroihin kun ei tee kauppaansa :)

Tuli muuten hyvää muusia kun koklasin naurista sekaan *tekniikan maailma testaa* Aiemmin olen tunkenut vain lanttua, porkkanaa, bataattia ja punajuurta vuorotellen.

perunoitten kanssa samaan aikaan kiehumaan jotain juureksia ja teet sillain sitten tavallisesti muusin? :O Joka päivä oppii jotain näköjään! En mä väärälle palstalle ole ehkä sittenkään rantautunut! :)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

perunoitten kanssa samaan aikaan kiehumaan jotain juureksia ja teet sillain sitten tavallisesti muusin? :O Joka päivä oppii jotain näköjään! En mä väärälle palstalle ole ehkä sittenkään rantautunut! :)

suhdepitää olla simmoinen neljäsosa muuta kun perunaa. Maksimissaan kolmasosa. Kaikkimuut perunoita puolta pienemmiks paloiks,mut bataatti on höttöstä,se on oltava kaks kertaa pottujen kokoinen. Keitän kypsäksi kasvisliemikuutiossa,vesi veks,muussaan ja muussatessa voita, ei mitää margariinia. Maitoa tarpeen mukaan.

Meillä ei kukaan ole valittanut. Ai niin, jos haluut vihreetä muusia, paa parsakaalia :)

Ja nää mun ohjeet on vähä tämmösiä "kokeillen näkee" ;)

• zisel
        kirpela kirjoitti:

suhdepitää olla simmoinen neljäsosa muuta kun perunaa. Maksimissaan kolmasosa. Kaikkimuut perunoita puolta pienemmiks paloiks,mut bataatti on höttöstä,se on oltava kaks kertaa pottujen kokoinen. Keitän kypsäksi kasvisliemikuutiossa,vesi veks,muussaan ja muussatessa voita, ei mitää margariinia. Maitoa tarpeen mukaan.

Meillä ei kukaan ole valittanut. Ai niin, jos haluut vihreetä muusia, paa parsakaalia :)

Ja nää mun ohjeet on vähä tämmösiä "kokeillen näkee" ;)

Mä rakastan parsakaalia, sitä mä laitan seuraavalla kerralla mukaan! Hitto kun muuten on vilkas mielikuvitus mutta tossa ruuanlaitossa ei välähdä :( Sen oon tajunnut että kukkakaalista saa tehtyä "muusia" jos haluaa välttää hiilareita.

• kirpela
        zisel kirjoitti:

Mä rakastan parsakaalia, sitä mä laitan seuraavalla kerralla mukaan! Hitto kun muuten on vilkas mielikuvitus mutta tossa ruuanlaitossa ei välähdä :( Sen oon tajunnut että kukkakaalista saa tehtyä "muusia" jos haluaa välttää hiilareita.

sörsseleitä olenkaan kehitellyt ja tiputella kun muistaa. Ainaskin punajuurta raasteena jauhelihakastikkeeseen lihaa ruskistaessa...viininpunaista kastiketta...jee :D Sit punakaalia soppaan, ja taas on vinkeetä...

• zisel kirjoitti:

nahka, minkä voi syödä.

Itse poistaisin nahan lisäksi, sen alla olevan läskikerroksen.

• zisel
        kirpela kirjoitti:

sörsseleitä olenkaan kehitellyt ja tiputella kun muistaa. Ainaskin punajuurta raasteena jauhelihakastikkeeseen lihaa ruskistaessa...viininpunaista kastiketta...jee :D Sit punakaalia soppaan, ja taas on vinkeetä...

että juustohöylällä voi vetää suolakurkkua yms kastikkeeseen. Btw, on testattu! Hyvää oli. Sen verran huijasin että tein kaupan valmiin "viherpippuri-kastikkeen" ja sen joukkoon höyläsin suolakurkkua (ja laitoin vähän ketsuppia kun tein jauhelihakastikkeen).

• zisel
        runontaja kirjoitti:

nahka, minkä voi syödä.

Itse poistaisin nahan lisäksi, sen alla olevan läskikerroksen.

Silitänkö mä elävän sian kamaraa vai onko se kamara kuolleen sian nahka?

• kirpela
        zisel kirjoitti:

että juustohöylällä voi vetää suolakurkkua yms kastikkeeseen. Btw, on testattu! Hyvää oli. Sen verran huijasin että tein kaupan valmiin "viherpippuri-kastikkeen" ja sen joukkoon höyläsin suolakurkkua (ja laitoin vähän ketsuppia kun tein jauhelihakastikkeen).

voikin oppia vaan jotai kummallista.... Jos vaikka haluut leipoo,mut pöydän siivous ahistaa niin eiku taikinakulhon viereen toinen täynnä vettä (sämpylät) tai jauhoja (pullat). Sit pelti viereen ja räpylät veteen (tai jauhoihin),repäset taikinaa, pyöritys, pellille ja toistoa. Taikinan loputtua tiskit veks ja pullat (tai mitä ikinä sä siellä teet) uuniin... Tsadaa, ei tuskan p..aa siivoomisesta.

• zisel kirjoitti:

Silitänkö mä elävän sian kamaraa vai onko se kamara kuolleen sian nahka?

samaa nahkaahan se on.

• kirpela

tahravihje: rasva irrottaa aina rasvan.

Tyyliin vedät lipat maailman ihkuimmilla valkoisilla farkuillasi joulukuun loskakurapaskaan autotiellä.Sehän EI irtoo, eihän? Irtoopa! Paa siihen voita! Siis hierot palan voista siihen epätoivon kohtaan, anna olla tunti, astianpesuainetta raakana, jos irtos jo, hyvä. Ellei, voita ja taas tunnin seisokki (ja senhän voi hyödyntää) astianpesuainetta. Toista kunnes vaalenee, sit tahranpoistoaineen kanssa pesuun. Jos näkyy,toista,mutta vaate ei saa kuivua, silloin ei irtoo enää.

• aijai...

• zisel

läskiä, *oks*... Papuja? Siis onko sun hernekeitossa oikeesti ollu papuja?? Mulla on niitä pakastimessa kyllä...

• zisel kirjoitti:

läskiä, *oks*... Papuja? Siis onko sun hernekeitossa oikeesti ollu papuja?? Mulla on niitä pakastimessa kyllä...

semmoset kunnon läskiset silavat keittoon ja papuja, tai höyrystettyjä isoja herneitä. Pavut tottakai myös höyrystettyjä. Sipulia ei saa olla joukossa, koska se ei kuulu ihmisen ruokavalioon. Sinappia kunnolla päälle. Uunissa erikseen haudutettu bataatin siivu keitossa ei ole pahitteeksi.

• zisel
        dazu kirjoitti:

semmoset kunnon läskiset silavat keittoon ja papuja, tai höyrystettyjä isoja herneitä. Pavut tottakai myös höyrystettyjä. Sipulia ei saa olla joukossa, koska se ei kuulu ihmisen ruokavalioon. Sinappia kunnolla päälle. Uunissa erikseen haudutettu bataatin siivu keitossa ei ole pahitteeksi.

huijaat mua!

• zisel kirjoitti:

huijaat mua!

Vaimon osa on loppujen lopuksi helvetin rankka...

• zisel

• zisel
        dazu kirjoitti:

Mä vaan pelleilin... ei se oikeesti niin paha homma ole... tulisit nyt... höööh...

Kositko sä mua?? Muahahaaaa :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

Kositko sä mua?? Muahahaaaa :D

sillä oli selkeesti kivaa köökissä ;)

• zisel
        kirpela kirjoitti:

sillä oli selkeesti kivaa köökissä ;)

ohi nää jutut välillä ettei ole tosikaan! (huom, NYT mä en nauranut! enkä edes hymyile täällä - naama ihan pokerilla)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

ohi nää jutut välillä ettei ole tosikaan! (huom, NYT mä en nauranut! enkä edes hymyile täällä - naama ihan pokerilla)

huolta tosta murusta, soon kai suuttunu mulle :(

• zisel
        kirpela kirjoitti:

suuttunut? Dazu! (??)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

suuttunut? Dazu! (??)

mikä on oikea termi :(

• zisel
        kirpela kirjoitti:

mikä on oikea termi :(

tässä... Mutta eipä sen puoleen, ei se näytä juttelevan muuallakaan tällä hetkellä :)

• kirpela
        zisel kirjoitti:

tässä... Mutta eipä sen puoleen, ei se näytä juttelevan muuallakaan tällä hetkellä :)

kellonaika *virnistää*

Toivottavasti...no antaa olla. Elämä on, ja varsinkin mun elämäni :)

• zisel
        kirpela kirjoitti:

kellonaika *virnistää*

Toivottavasti...no antaa olla. Elämä on, ja varsinkin mun elämäni :)

se tietää että mä meen nukkuu kohta joten se kyttää mun gallerian "palloa" onko se vihreä vai harmaa :D Pitääkin muuten pistää kahvia tulee niin jaksaa istua tässä koko yön! :D

• kirpela
        zisel kirjoitti:

se tietää että mä meen nukkuu kohta joten se kyttää mun gallerian "palloa" onko se vihreä vai harmaa :D Pitääkin muuten pistää kahvia tulee niin jaksaa istua tässä koko yön! :D

meinaat :)

Mistä sen muuten ees näkee :o

• kirpela

siitä pollasta!

• zisel
        kirpela kirjoitti:

siitä pollasta!

yritin just korostaa kans!

• zisel kirjoitti:

Ai sä oot huomannu, että mä tarkkailen sitä lamppua ja tiedät varmaan ihan hyvin syynkin siihen?

• kirpela kirjoitti:

kylläpäs olet kauheen hankalaksi tullut. *kurittaa, rakastelee*

• kirpela
        dazu kirjoitti:

kylläpäs olet kauheen hankalaksi tullut. *kurittaa, rakastelee*

Niin no, sinähän se vastauksia ootat nytkin...

• Kannattaa tehdä itse, se on taivaallisen hyvää. Mä käytän jauhelihaa siinä, kun en mistään muusta tykkää. Se on erittäin hyvää jauhelihallakin :)

• zisel

tehnyt ite hernekeittoa kerran ja näin kun se lorautti kermaa siihen lautaselle kun se söi sitä keittoa!! Tää nainen oli kyllä hyvinkin ylipainonen joten voi olla että sen jääkaapissa oli vähän aina jotain kermaa, mutta musta se näytti todella oudolta..

• jaa?

Kuule kaikella kunnioituksella, jos itse hernekeittoa teet, mutta mä tekisin itse mieluummin vaikka borssi-keittoakin, jos aikaa vievempiä keittoja teen. Ja anteeksi, jos nyt olen julma, mutta susta ei palstajuttujesi perusteella tule kerrassaan yhtään mieleen ainakaan hernekeitto-spesialisti.

Itse jos laitan hernekeittoa, ostan purkin kaupasta, tungen siihen paljon valtavan _pieneksi_ pilkottua sipulia, paljon sinappia ja lisänä meiramia & basilikaa. Kyseinen pikaruoka toimii todella hyvin ( jos siis hyvin laiska ja nälkäinen on..) esim. uunissa kypsennetyn rasvaisesti soveltuvan täytepatongin & tomaattisen jääsalaatin kanssa. Keskeistä on, jos sä herneitä syöt, että sulla on kevyempi ehdottoman tuorekasvis- maku siinä rinnalla.

Hyvin usein yksinkertainen ruoka on hyvää. Vähän vaikka lihaa uuniin, siihen perunoita (tai riisiä tai pastaa, jos tykkää) ja _tuorekasviksia_. Jos itse osaa marinoida, mistä vain saa hyvää. Jälkkärinä joku kermaperkule, niin siinähän se sitten on.

• zisel

joku "hernekeitto-spesialisti" sua itseesi lainaten, niin sittenhän mun ei tarttis kysyä neuvoja, vai mitä?

Meirami & basilika - käytätkö niitä tuoreena? Pilkotko saksilla vai kuinka?

Toi sun "patonki- pasta".. ruokavalio on todella lihottava ja epäterveellinen. Mulla on nyt jo iso finni leuassa ja voin sanoa ettei jää ainoaksi jos alan matkia tota "patonki-pasta"- ruokavaliota.

• jaa?
        zisel kirjoitti:

joku "hernekeitto-spesialisti" sua itseesi lainaten, niin sittenhän mun ei tarttis kysyä neuvoja, vai mitä?

Meirami & basilika - käytätkö niitä tuoreena? Pilkotko saksilla vai kuinka?

Toi sun "patonki- pasta".. ruokavalio on todella lihottava ja epäterveellinen. Mulla on nyt jo iso finni leuassa ja voin sanoa ettei jää ainoaksi jos alan matkia tota "patonki-pasta"- ruokavaliota.

Jaa no sori.:) Itse kun yleensä painoni jojoilusta huolimatta olen aina ollut enemminkin laihuuteen, kuin lihavuuteen taipuvainen, en ehkä ymmärtänyt kirjoittaa ajatellen muuta, kuin omaa pikasafkatyyliäni. Sori. Eilenkin suorastaan valutin feta-&aurinkokuivatut-tomaatit systeemistä ylimääräisiä rasvoja salaatilleni. Laihtuisin luultavasti jumalattomasti, jos en ymmärtäisi tunkea rasvaa joka ruokatuotteeseeni ja mieluummin aina eläisi normaalipainon ylärajoilla, kuin alarajoilla ( terveyssyistä). Lihavana sitä tietystikään ei -en- pystyisi itseäni katselemaan, joten sen verran on välitettävä painon hallinnastakin.:)

Kuule oli pikaruokaresp. En laita meiramia tai basilikaa tuoreena, vaan purkista. Ja inhoan hernekeittoa.:D Patonkikin kuitenkin toimii nälkäisenä, usko pois.;) On se ihan hyvää, jos herneen maun lisäksi on pala tai pari jotakin kivasti makuista patonkiakin. Keskeisintä silti salaatti: en voisi elää ilman tuoresalaatteja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe