Kuuluukohan tämä kysymys edes tänne osastolle...? No jokatapauksessa: Voiko pc-pelin tehdä pelkällä grafiikanteko-ohjelmalla (3ds max, softimage tai joku muu) vai tarvitaanko jotain muuta? Jos tarvitaan, niin mitä kaikkea ja miten peli loppujen lopuksi tehdään?
Pelin teko...
20
3247
Vastaukset
- keksa1
Eihän ne pelkät piirretyt ukkelit sen kummemmin juokse tai ammu jos niitä ei joku liikuta.
Piirtämisen lisäksi täytyy olla periaatteessa joku grafikkamoottori ja sitten joku ohjelmakoodi, joka sitten liikuttelee/piirtää sitä grafiikkaa.
Tuolla pääsee alkuun http://neoaxisgroup.com/
ja jos osaa koodata C#-koodia, niin voit tehdä ihan mieleisesi pelin. Pelit tehdään ohjelmoimalla, mutta Blenderillä voisi jotain peliäkin tehdä.
Suosittelen kyllä että alat opetella ohjelmointia. Ilman sitä ei peliä saa edes sillä Blenderillä.- Game-editor
Nyt mulla on 3ds max ja neoaxis pelimoottori. Sitten minulla on vielä C studio. Tarviiko muuta? Nyt opettelemaan C:tä! Menee varmaan ihan käsittämättömästi aikaa. Kuinka pitkä koodin pitää olla yhdelle pelille?
Game-editor kirjoitti:
Nyt mulla on 3ds max ja neoaxis pelimoottori. Sitten minulla on vielä C studio. Tarviiko muuta? Nyt opettelemaan C:tä! Menee varmaan ihan käsittämättömästi aikaa. Kuinka pitkä koodin pitää olla yhdelle pelille?
Riippuu pelin monimutkaisuudesta. Kyllähän niitä rivejä voi tulla helposti kymmeniä tuhansia.
Ehkä kuitenkin tässä vaiheessa kannattaa harkita niitä työkaluja, sillä NeoAxisisilla jos teet pelin niin joudut ostamaan lisenssin jos haluat pyytää pelistä rahaa. Tältä pohjalta joku Ogre esimerkiksi on parempi, koska tätä pelimoottoria voit käyttää kaupallisissa peleissä ilman lisenssimaksuja.
Toinen mitä kannattaa miettiä on kääntäjä. Ohjelmoinnin opettelu vie aikaa ja pelin ohjelmointi myös, että siinä vaiheessa kun saat peliä valmiiksi niin pitää ajatella minkälainen maailma on siinä vaiheessa. Jos sanot kääntäjäsi olevan C Studio niin teen villin arvauksen, että tarkoitat tällä Visual Studiota. Tässä on kuitenkin sellainen perustavanlaatuinen ongelma, että sillä on vaikeata tehdä koodia joka toimisi muualla kuin Windowsissa ja Xboxissa, joten siinä on sitten seinä vastassa kun N vuoden kuluttua kun saat aikaisintaan jotain hienoa aikaiseksi niin todennäköisesti mobiililaitteissa on isot näytöt ja niilläkin pelataan paljon, ja tietokoneiden käyttöjärjestelmissä Windows on vain osassa koneita kun suuressa osassa koneita on Androidia, Mac OS X:ää, Ubuntua ja varmaan jotain Red Hatin kuluttajakäyttistä. Tältä pohjalta olisi fiksua aloittaa C/C :n opiskelu GCC:llä kun sillä saa käännettyä koodin joka paikkaan jos siltä tuntuu.
Kolmas mietinnän aihe on sitten kieli. En olisi enää varma, että C olisi enää aina se oikea kieli peliohjelmointiin, vaan kannattaisi paljon harkita Javaa. Syitä olisi seuraavat:
1) Java on selvästi helpompi kieli kuin C ja sillä et ammu niin helposti jalkaan jos ohjelmointikokemusta ei ole paljoa.
2) Java osaa valmiina Unicoden, ja siinä kattava rajapinta ettei tarvitse joka hommaan kehitellä kirjastoa.
3) Kuten jo sanoin, että lähitulevaisuudessa käyttöjärjestelmämarkkinat pirstoutuu, myös arkkitehtuurit pirstoutuu kun on 32-bittiset ja 64-bittiset x86:t, ja lisäksi ARM prosessorit alkaa yleistyä pelikelpoisissa laitteissa. C/C kääntää natiivikoodia, että joudut kääntämään ohjelman erikseen joka arkkitehtuurille mutta myös joka käyttöjärjestelmälle mihin haluat saada sen pelin toimimaan, ja lisäksi käyttäjien pitäisi osata valita oikea asennuspaketti, että saa pelin toimimaan.
4) Java on vihdoinkin alkanut vakioitua, ja on tulossa paremmin mukaan standardeihin, että se ei enää elä jatkuvasti. Sen lisäksi Javasta on saatu suorituskykyongelmat vihdoinkin pois, että se on myös nopea.
5) Java on valmiina lähes jokaisessa laitteessa ja käyttöjärjestelmässä mitä löytyy. Tai voisi sanoa, se on valmiina jokaisessa paitsi Windowsissa, pelikonsoleista en ole varma, mutta jokaiseen esiasennettuun Windowskoneeseen on se Javakin asennettu tehtaalla.
6) Javaan löytyy ilmaiseksi hyviä pelinteko-oppaita.
Haittapuoli Javassa sitten on se, että nykyisille konsoleille joutuu vähän miettimään miten siirtää (saanee tehtyä natiivikäännökset kyllä) ja sitten se, että valmiit pelimoottorit taitaa olla heikommassa jamassa.
Mutta hanki nyt ensialuksi se GCC millä kääntelet hello worldit ja opettelet ohjelmointia, mikäli C/C tuntuu paremmalta tai Sunin JDK mikäli Java, ja käytä nyt ihan ensialkuun jotain kunnon tekstieditoria äläkä vielä sekoita päätä IDE:llä. Jos alat suoraan vääntämään Visual C :lla, saat todennäköisesti aivovamman ohjelmointiin etkä oikeastaan opi mitään. Perusteet ensin.
Katsoo sitten jälkeen niitä muita välineitä kun alkaa koodin vääntö olla hallussa.- keksa1
M-Kar kirjoitti:
Riippuu pelin monimutkaisuudesta. Kyllähän niitä rivejä voi tulla helposti kymmeniä tuhansia.
Ehkä kuitenkin tässä vaiheessa kannattaa harkita niitä työkaluja, sillä NeoAxisisilla jos teet pelin niin joudut ostamaan lisenssin jos haluat pyytää pelistä rahaa. Tältä pohjalta joku Ogre esimerkiksi on parempi, koska tätä pelimoottoria voit käyttää kaupallisissa peleissä ilman lisenssimaksuja.
Toinen mitä kannattaa miettiä on kääntäjä. Ohjelmoinnin opettelu vie aikaa ja pelin ohjelmointi myös, että siinä vaiheessa kun saat peliä valmiiksi niin pitää ajatella minkälainen maailma on siinä vaiheessa. Jos sanot kääntäjäsi olevan C Studio niin teen villin arvauksen, että tarkoitat tällä Visual Studiota. Tässä on kuitenkin sellainen perustavanlaatuinen ongelma, että sillä on vaikeata tehdä koodia joka toimisi muualla kuin Windowsissa ja Xboxissa, joten siinä on sitten seinä vastassa kun N vuoden kuluttua kun saat aikaisintaan jotain hienoa aikaiseksi niin todennäköisesti mobiililaitteissa on isot näytöt ja niilläkin pelataan paljon, ja tietokoneiden käyttöjärjestelmissä Windows on vain osassa koneita kun suuressa osassa koneita on Androidia, Mac OS X:ää, Ubuntua ja varmaan jotain Red Hatin kuluttajakäyttistä. Tältä pohjalta olisi fiksua aloittaa C/C :n opiskelu GCC:llä kun sillä saa käännettyä koodin joka paikkaan jos siltä tuntuu.
Kolmas mietinnän aihe on sitten kieli. En olisi enää varma, että C olisi enää aina se oikea kieli peliohjelmointiin, vaan kannattaisi paljon harkita Javaa. Syitä olisi seuraavat:
1) Java on selvästi helpompi kieli kuin C ja sillä et ammu niin helposti jalkaan jos ohjelmointikokemusta ei ole paljoa.
2) Java osaa valmiina Unicoden, ja siinä kattava rajapinta ettei tarvitse joka hommaan kehitellä kirjastoa.
3) Kuten jo sanoin, että lähitulevaisuudessa käyttöjärjestelmämarkkinat pirstoutuu, myös arkkitehtuurit pirstoutuu kun on 32-bittiset ja 64-bittiset x86:t, ja lisäksi ARM prosessorit alkaa yleistyä pelikelpoisissa laitteissa. C/C kääntää natiivikoodia, että joudut kääntämään ohjelman erikseen joka arkkitehtuurille mutta myös joka käyttöjärjestelmälle mihin haluat saada sen pelin toimimaan, ja lisäksi käyttäjien pitäisi osata valita oikea asennuspaketti, että saa pelin toimimaan.
4) Java on vihdoinkin alkanut vakioitua, ja on tulossa paremmin mukaan standardeihin, että se ei enää elä jatkuvasti. Sen lisäksi Javasta on saatu suorituskykyongelmat vihdoinkin pois, että se on myös nopea.
5) Java on valmiina lähes jokaisessa laitteessa ja käyttöjärjestelmässä mitä löytyy. Tai voisi sanoa, se on valmiina jokaisessa paitsi Windowsissa, pelikonsoleista en ole varma, mutta jokaiseen esiasennettuun Windowskoneeseen on se Javakin asennettu tehtaalla.
6) Javaan löytyy ilmaiseksi hyviä pelinteko-oppaita.
Haittapuoli Javassa sitten on se, että nykyisille konsoleille joutuu vähän miettimään miten siirtää (saanee tehtyä natiivikäännökset kyllä) ja sitten se, että valmiit pelimoottorit taitaa olla heikommassa jamassa.
Mutta hanki nyt ensialuksi se GCC millä kääntelet hello worldit ja opettelet ohjelmointia, mikäli C/C tuntuu paremmalta tai Sunin JDK mikäli Java, ja käytä nyt ihan ensialkuun jotain kunnon tekstieditoria äläkä vielä sekoita päätä IDE:llä. Jos alat suoraan vääntämään Visual C :lla, saat todennäköisesti aivovamman ohjelmointiin etkä oikeastaan opi mitään. Perusteet ensin.
Katsoo sitten jälkeen niitä muita välineitä kun alkaa koodin vääntö olla hallussa.joka paketoi sisäänsä OGRE 3D grafiikkamoottorin. Tarvitset siis jonkun ohjelman jolla voit koodata C#-koodia esimerkiksi Visual Studio
keksa1 kirjoitti:
joka paketoi sisäänsä OGRE 3D grafiikkamoottorin. Tarvitset siis jonkun ohjelman jolla voit koodata C#-koodia esimerkiksi Visual Studio
Näinpä näkyy olevan. Ei kyllä kannata tuolla alkaa opettelee kun tuon kanssa voi olla isoja ongelmia sitten kun tarvitsee siirtää sitä peliä siihen uutuus puhelimeen joka joka projisoi kuvan seinälle tai yleensäkin mihinkään tietokoneisiin parin vuoden päästä. Itseasiassa tuohan näyttä tekevän DirectX 9.0c:lle sitä koodia, ja DirectX11 on ihan just ulkona, että ei ole oikein edes Windows Xbox vääntämiseenkään ihan hyvä.
Voisin sanoa että kokemusta on kun Visual Basic meni ja lahosi ennen aikojaan, joten tuota alustan varmuutta ei pidä aliarvioida kun tässä nyt puhutaan joka tapauksessa hommasta mikä kestää useamman vuoden jos lähdetään ihan nollasta. Olen sitä Javaakin syrjiny työpöytäsoftassa sellaiset aina kun se ei vaan ole ollut ihan kypsä. Nyt näyttää siltä, että joulukuussa 2006 julkaistu Java 6 alkaa vakioitua. C on ollut kyllä 11v ihan kypsää tekniikkaa, ja Ogre toimii.
Se on katsos niin "kivaa" kun vuodattaa vähän hikeä ja verta kun paskartelee jotain hengentuotetta ja sitten parissa vuodessa se alkaakin olla jo obsoleetti eikä toimi. Softat elää joissakin paikoissa todellakin niin paljon, että suosittelen tuota ansaa välttämään.- Karittaja
M-Kar kirjoitti:
Riippuu pelin monimutkaisuudesta. Kyllähän niitä rivejä voi tulla helposti kymmeniä tuhansia.
Ehkä kuitenkin tässä vaiheessa kannattaa harkita niitä työkaluja, sillä NeoAxisisilla jos teet pelin niin joudut ostamaan lisenssin jos haluat pyytää pelistä rahaa. Tältä pohjalta joku Ogre esimerkiksi on parempi, koska tätä pelimoottoria voit käyttää kaupallisissa peleissä ilman lisenssimaksuja.
Toinen mitä kannattaa miettiä on kääntäjä. Ohjelmoinnin opettelu vie aikaa ja pelin ohjelmointi myös, että siinä vaiheessa kun saat peliä valmiiksi niin pitää ajatella minkälainen maailma on siinä vaiheessa. Jos sanot kääntäjäsi olevan C Studio niin teen villin arvauksen, että tarkoitat tällä Visual Studiota. Tässä on kuitenkin sellainen perustavanlaatuinen ongelma, että sillä on vaikeata tehdä koodia joka toimisi muualla kuin Windowsissa ja Xboxissa, joten siinä on sitten seinä vastassa kun N vuoden kuluttua kun saat aikaisintaan jotain hienoa aikaiseksi niin todennäköisesti mobiililaitteissa on isot näytöt ja niilläkin pelataan paljon, ja tietokoneiden käyttöjärjestelmissä Windows on vain osassa koneita kun suuressa osassa koneita on Androidia, Mac OS X:ää, Ubuntua ja varmaan jotain Red Hatin kuluttajakäyttistä. Tältä pohjalta olisi fiksua aloittaa C/C :n opiskelu GCC:llä kun sillä saa käännettyä koodin joka paikkaan jos siltä tuntuu.
Kolmas mietinnän aihe on sitten kieli. En olisi enää varma, että C olisi enää aina se oikea kieli peliohjelmointiin, vaan kannattaisi paljon harkita Javaa. Syitä olisi seuraavat:
1) Java on selvästi helpompi kieli kuin C ja sillä et ammu niin helposti jalkaan jos ohjelmointikokemusta ei ole paljoa.
2) Java osaa valmiina Unicoden, ja siinä kattava rajapinta ettei tarvitse joka hommaan kehitellä kirjastoa.
3) Kuten jo sanoin, että lähitulevaisuudessa käyttöjärjestelmämarkkinat pirstoutuu, myös arkkitehtuurit pirstoutuu kun on 32-bittiset ja 64-bittiset x86:t, ja lisäksi ARM prosessorit alkaa yleistyä pelikelpoisissa laitteissa. C/C kääntää natiivikoodia, että joudut kääntämään ohjelman erikseen joka arkkitehtuurille mutta myös joka käyttöjärjestelmälle mihin haluat saada sen pelin toimimaan, ja lisäksi käyttäjien pitäisi osata valita oikea asennuspaketti, että saa pelin toimimaan.
4) Java on vihdoinkin alkanut vakioitua, ja on tulossa paremmin mukaan standardeihin, että se ei enää elä jatkuvasti. Sen lisäksi Javasta on saatu suorituskykyongelmat vihdoinkin pois, että se on myös nopea.
5) Java on valmiina lähes jokaisessa laitteessa ja käyttöjärjestelmässä mitä löytyy. Tai voisi sanoa, se on valmiina jokaisessa paitsi Windowsissa, pelikonsoleista en ole varma, mutta jokaiseen esiasennettuun Windowskoneeseen on se Javakin asennettu tehtaalla.
6) Javaan löytyy ilmaiseksi hyviä pelinteko-oppaita.
Haittapuoli Javassa sitten on se, että nykyisille konsoleille joutuu vähän miettimään miten siirtää (saanee tehtyä natiivikäännökset kyllä) ja sitten se, että valmiit pelimoottorit taitaa olla heikommassa jamassa.
Mutta hanki nyt ensialuksi se GCC millä kääntelet hello worldit ja opettelet ohjelmointia, mikäli C/C tuntuu paremmalta tai Sunin JDK mikäli Java, ja käytä nyt ihan ensialkuun jotain kunnon tekstieditoria äläkä vielä sekoita päätä IDE:llä. Jos alat suoraan vääntämään Visual C :lla, saat todennäköisesti aivovamman ohjelmointiin etkä oikeastaan opi mitään. Perusteet ensin.
Katsoo sitten jälkeen niitä muita välineitä kun alkaa koodin vääntö olla hallussa.*Anteeksi offtopic!
Mitä me tekisimme ilman sinua M-Kar...
- niconicodouga
Jos ihan kunnon pelejä ajattelet niin ei siihen yksi ihminen riitä tai sitten on jo todella guru. Ihan kaupalliset pelit vaativat monta tekijää ja jo pelkästään 3d mallintamiseen tarvitaan useampi henkilö, kuten myös ohjelmointiin. Kannattaa siis keskittyä siihen mitä haluaa eniten ja missä on hyvä, ei kokonaisuutta. Toki ihan pienien pelien tekeminen onnistuu kuten flash pelien. Flash pelejä ei tule sekoittaa adoben flash ohjelmaan.
- Koodari95
sfinski80 kirjoitti:
Jos ihan kunnon pelejä ajattelet niin ei siihen yksi ihminen riitä tai sitten on jo todella guru. Ihan kaupalliset pelit vaativat monta tekijää ja jo pelkästään 3d mallintamiseen tarvitaan useampi henkilö, kuten myös ohjelmointiin. Kannattaa siis keskittyä siihen mitä haluaa eniten ja missä on hyvä, ei kokonaisuutta. Toki ihan pienien pelien tekeminen onnistuu kuten flash pelien. Flash pelejä ei tule sekoittaa adoben flash ohjelmaan.
Itse opettelin CoolBasic -ohjelman. Helppo käyttää jne...
www.coolbasic.com
(editori on suomenkielinen!)
- kyllä kyllä.
Tietyillä ohjelmilla voi, mutta todella harvinaista se on, eikä ammattilaiset pelejä sillä tavalla tee.
Esim. Blenderissä on oma pelimoottori jonka avulla pelin teko onnistuu itse Blenderillä. Mutta jos korkeampaa suorituskyky/laatusuhdetta haluaa voi olla kätevämpää käyttää toista pelimoottoria. Blenderinkin pelimoottorista jos haluaa kaiken irti, pitää osata ohjemoida muistaakseni pythonia.
Eli ohjelmointitaitoja tarvitaan. - maksaa,maksaa
3d-pelejä saa tehtyä ehkä helpommin Game Makerilla, mutta joudut ostamaan Pro Edition Onlyn ja se maksaa 20e. Sen jälkeen kun olet ostanut sen, niin voit tehdä 3d- ja multiplayer-pelejä. Lataa gm8 osoitteesta www.yoyogames.com
- koettu-on-jo
Toimivan pelin voi tehdä esimerkiksi 3dgamestudio ohjelmalla, joka periaatteessa sisältää kaiken tarvittavan. Tuolla voi tehdä ja on tehtykin paljon kaupallisia pelejä mutta tällöin kehitystiimi on yleensä luokkaa 10 osaavaa tekijää, joilla kokemusta aiheesta vähintää 5 vuotta.
Yksin tekemällä saat omaksi ja kavereiden huviksi tehtyä pelin mutta myyntikelpoisen pelin tekeminen yksin on käytännössä mahdotonta.
Jos et osaa C/C koodausta ammattilaistasolla niin unohda koodaus jä käytä plug/play/skritattavia kehittimiä kuten 3dgamestudio (niitä on muitakin).
Game Maker on täys paska.. - GameMaker!
Jos haluut helpon ohjelman pelien tekoon ota Gamemaker (englannin kielinen)
itse käytän tuota
Latauslinkki: http://store.yoyogames.com/games/277-gamemaker-for-windows-lite - JF
kirjautukaa tähän osotteeseen GAMEMAKER.FI ja kysykää mikä ohjelma kannattaa ladata ps saa aikahelpos porttikiellon jos on trolli kattokaa myös JFPELIT.NETTISIVU.ORG (onkesken)
- Simcity 5
ite käytän tätä,ja tällä kyl pääsee alkuun!!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5334971
TAI MENE KATTOO PELEJÄ JOISTA HALUASIT MATKIA--> http://www.pelimies.fi/ - perkeletätäaikaa
:::::DDDDDDDD pelin saa tehtyä yksin jos ei ole täysi idiootti, käyttäkää 3d mallien tekemiseen blender, moottorina unreal engine, cryengine tai varmavalinta unity, c sharp ei ole vaikea kieli oppia jos on oikeasti innostusta tehdä ja animaatioitten teko sujuu blenderissä
- jököttäväälentelyä
Joo ei ole vielä keksitty sellaista tekoälyä että ne piirretyt hahmot liikkuisivat aina ohjelmoijan mielikuvituksen mukaan.
Niille pitää määrätä miten ne liikkuvat, sitten, eivät liiku itsekseen kuten joku vasara tai veitsi oikeassa maailmassakin pommaisi pöydältä omine aikoineen.
Ainakin Direct3D-jutuissa on paljonkin esimerkkejä, myös joiltain grafiikkakiihdytimmien valmistajoilta saa valmiita koodeja miten liikutella niitä ukkoja/hahmoja ja niiden sormia miten haluaa, sitten.
Yleensä aina kyllä c-koodia sitten tuollaiset... voisi tulla hauska peli... jököttävät ukot siirtyisivät ja lentelisivät paikoista toiseen :D
- väveleviätikkunaamoja
eikun laittavat tikku-ukkoja jotka kävelevät ja oma naamasi pyöristelee ja irvistee siinä kun tikku-ukko aina otta askeleenkin eteenpäin :D
- Anonyymi
Vanha ketju mutta yhden pelin tekeminen YHDELTÄ ihmiseltä vie helposti +20v jos on vaativa peli. Ja nyt puhun ihan suoraan sellaisista mitä on nähty kuten alan wake 2 grand theft auto 5 yms.
Mielestäni pelin tekeminen on ok jos siis meinaa jonkun ihan perus pelin vain pakertaa. Mutta jos haluat oikeasti tehdän pelin joka muistetaan se vaatii sinulta aikaa enemmän kuin sinulla luultavasti riittää sitä. Kerää porukka ei sen niin jumalaton tarvitse olla esim 5-10 eri henkilöä SAA jo tuotettua todella paljon sisältöä peliin
Jokaiselle oma alue siitä pelistä mitä rupeaa kehittää. Esim yhdelle graafinen puoli (valaistus/varjot,fysiikka yms , yhdelle hahmot / juoni. ja niin pois päin.
Unreal enginekin on hyvä vaihtoehto pelin tekoon.
Suosittelen silti opettelemaan laajasti koneen käyttöä ja softien käyttöä vaikkei sitä peliä koskaan saisi tehtyäkään.
Joku perus yks toikkunen hiiri klikkailu ei ihmeitä vaadi. Mutta kun ruetaan tekemään peli missä juoni, pelaajan tekemiset yms vaikuttavat niin eipä se enää yhdeltä oikein tahdo onnistua tai jos onnistuu tämä yksi on erittäin lahjakas ja nopea oppimaan uutta. Silti veisi peli paljon aikaa.
Voisihan nyky tekniikalla tehdä ihan gta finland tyylisen pelinkin kun kävisi vähän suomea kiertämässä valokuvaamassa yms ensiksi.
Mutta sellainen mikä on jo tehty ei enää kannata. Eli tee joku kokonaan oma kaikkinen mahdollisuuksineen.
Minä olen miettinyt että helvetti kun esim 3 isoa pelintekijä firmaa innostuisi yhdessä puskemaan jonkun pelin olisi mahdollisuus tehdä iso AAA peli koska tekijöitä olisi.
Ripaus max paynea ja gta 5 yhdistettynä , battlefield peleihin OLISI pomminvarma menestys.
niin ja loppuun vielä se että koodamisen lisäksi pelissä pitää olla paljon muutakin.
Tuo fysiikka/graafinen puolikin on SUHTEELLISEN paljon aikaa vievää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821