nestetankkaus

pyörijä

Minkä verran menee nestettä (suositus) 100km pyörälenkillä tavallisena kesäpäivänä? Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä minkä verran sitä nestettä pitäisi tiettyä matkaa kohden juoda?
Ja minkälaista juoman pitäisi olla? Pelkällä vedellä ei varmaan kannata pidemmille lenkeille lähteä, mutta kauppojen valmiit urheilujuomat taitaa vaan olla aika kalliita, miten juoman voisi tehdä itse?

7

7117

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekker

Satasen lenkille kaksi kolmen vartin pulloa, joista ainakin toiseen pelkkää vettä. Taskuun voi ottaa pari pahvipakkausta jotain näitä nykyaikaisia tiivistemehuja. Evääksi kunnon "smörgari" ja vaikkapa banaani.
      Itse en käytä jauhoista sekoitettuja urheilujuomia vaan pulloissa on pelkkää vettä.

• kuntoilija

Juot 20 min ennen lenkkiä 2 dl vettä ja syöt vaikka sämpylän. Eka tunnilla juot o,5 l
      ja sen jälkeen 0.75l tunnissa edellyttäen että sun vauhti on aerobista. Jos vauhti on hitaampaa
      niin sitten vähennät juomisen o,5 l/h.

Juomaksi käy hyvin vesi ja makua antaa lisää mikä vain tiivistemehu. Banaani tunnissa pitää ihan hyvän hiilari tasapainon yllä 3 tuntiin saakka,
      taas riippuen vauhdista

• tommasini

Ennen pitemmän lenkin alkua juon muutaman tunnin kuluessa litran pari vettä. Tavallisena kesäpäivänä 100 km:n lenkillä minulla on mukana kaksi 8 desin juomapulloa, joista toisessa on vettä, toisessa laimeaa tiivistemehua. Tiivistemehuun lisään hyvin varovaisesti suolaa lihaskramppien välttämiseksi. Lisäksi pari kolme kahden desin mehupakkausta, Tripiä tai vastaavaa. Ensiksi juon tyhjäksi vesipullon, vaikka olenkin jo naukkaillut mehupullosta. Jos matkan varrella tilaisuus tulee, täytän juomapullot uudelleen vedellä, liika juominen ei ole pahasta. Paha juttu on yrittää turhaan säästellä mahdollisesti niukkoja juomavaroja: simahtaminen tulee pian, mieluummin kannattaa käyttää energia juomapaikan etsintään.

Heti lenkin jälkeen juon litran verran vissyä, hikoillut keho saa heti takaisin mineraaleja, lenkista palautuminen nopeutuu huomattavasti. Jos nuo juomamäärät ihmettyttävät, olen erittäin lahjakas hikoilemaan, toisaalta vähemmän energiaa jää pyörän eteenpäinkuljettamiseen. Sadan kilometrin lenkkejä en aja kovin monta vuodessa.

Ruokatankkauksesta sen verran, että edellisenä iltana syön hieman normaalia enemmän, lähinnä hiilihydraatteja: leipää, pastaa, mysliä jne. Jos pitkä lenkki tapahtuu työpäivän jälkeen, syön aamulla ja lounaalla aivan normaalisti. Iltapäivän aikana syön noin 200 gramman suklaalevyn. Tällä tankkauksella pystyn sitten ajamaan noin 70 km lenkin ilman mukaanotettavaa kiinteää evästä. Sadan kilometrin lenkeillä minulla on yleensä mukana muutama näkkileivänpala ja pieni pussi rusina-pähkinäsekoitusta. Banaaneja en onnistu kuljettamaan pyöräilypaidan taskussa niin, että ne säilyisivät syöntikelpoisina. Joka tapauksessa eväitä kannattaa syödä, ennen kuin nälkä tuntuu selvästi.

• dekker

Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että yli 70 km lenkille jotain syömistä mukaan, esim. sämpylä. Jos matka on sata tai yli, niin on ensimäiset suupalat otettava 50:n jälkeen. Jos käy päivittäin yli sadan kilometrin lenkillä, ei erikoista tankkausta edellisenä päivänä tarvita, vaan normaalit terveelliset ruoat.
        Mksei se banaani säily taskussa? Sehän on paras pyörälijän välipala ja vielä omassa paketissaan. Pieni viilto siihen valmiiksi, niin saa hyvin auki vauhdissakin.

• tommasini
        dekker kirjoitti:

Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että yli 70 km lenkille jotain syömistä mukaan, esim. sämpylä. Jos matka on sata tai yli, niin on ensimäiset suupalat otettava 50:n jälkeen. Jos käy päivittäin yli sadan kilometrin lenkillä, ei erikoista tankkausta edellisenä päivänä tarvita, vaan normaalit terveelliset ruoat.
        Mksei se banaani säily taskussa? Sehän on paras pyörälijän välipala ja vielä omassa paketissaan. Pieni viilto siihen valmiiksi, niin saa hyvin auki vauhdissakin.

Sopivasti pehmeä banaani yhdistettynä istuvaan ajopaitaan ja runsaaseen hikoiluun tuottaa unohtumattoman maku- ja kosketuselämyksen. Voisin tietysti kiinnittää pyöräni runkoon banaanipidikkeen, kännykkäpidike siinä on jo nyt.

• matti
        tommasini kirjoitti:

Sopivasti pehmeä banaani yhdistettynä istuvaan ajopaitaan ja runsaaseen hikoiluun tuottaa unohtumattoman maku- ja kosketuselämyksen. Voisin tietysti kiinnittää pyöräni runkoon banaanipidikkeen, kännykkäpidike siinä on jo nyt.

kannattaa käyttää spekstreamimin
        banaanikoteloita

• nesteet
        matti kirjoitti:

kannattaa käyttää spekstreamimin
        banaanikoteloita

Pitkillä usean päivän tai jopa usean viikon pyöräreissulla ei voi suunnitella erilaisten nesteiden desilitramääriä (varsinkaan etukäteen!!). Eräs hyvän matkanteon kriteeri pitkillä pyöräretkillä onkin se, että painoa ei ole liikaa pyörän päällä. Siispä tärkein neste on vesi sekä janoon että retkiruuan kokkaamista varten. Muut nesteet joutuu säveltämään sen mukaan, mitä kunakin päivänä löytää matkan varrelta. Ulkomailla olosuhteet saattavat vaihdella maittain.

Itse juon päivän aikana sen mukaan, kuin elimistö vaatii. Kovalla helteellä on kuitenkin oltava tarkempi ja siis juotava riittävästi nestettä. Hedelmämehut ovat hyviä mutta vesi on nesteistä tärkein ja sitä saa yleensä helposti ja runsaasti matkan varrella. Suoloista on huolehdittava silloin. Jos vain ottaa vettä, kehon nesteet laimenevat. Suolatabletit, suola ovat silloin hyviä.

Matkan varrelta saatavat kivennäisvedet ja ainakin jotkut energiajuomat ovat hyviä suolojen lähteitä tarpeen mukaan. Myös ruuasta saa suolaa, mutta kovilla helteillä se ei vielä riitä. Lisäsuolan piristävän vaikutuksen huomaa pitkällä taipaleella. Usein tilaisuuden tullen ostin litran täysmehupurkin ja join saman tien puolet sisällöstä esimerkiksi välipalan kanssa. Loput sisällöstä kaadoin tyhjään tiiviiseen muovipulloon, jossa se säilyi tiiviisti vuotamatta ja oli kevyempi kuljettaa vaikkapa loppupäivän kymmenet kilometrit.

Tällaisella reissulla ei voi edes puhua tarkoista nestemääristä. Tärkein nestetarpeen osoittaja on oma keho ja janon tunne. Toinen nestetarpeen indikaattori on säätila. Kovalla helteellä joutuu juomaan ehkä kaksin verroin verrattuna normaalisäähän. Sílloin joutuu ottamaan nesteitä vaikka janoa ei olisikaa. Varsinkin jos polkeminen alkaa tuntua voimattomalta on aika ottaa vettä, muita juomia ja varsinkin suoloja. Viileällä ilmalla ja sateella nestetarpeen määrä putoaa vähäiseksi. Kolmanneksi nesteen määrä voi olla ainakin osittain yksilökohtaista esimerkiksi hikoilun määrästa ja muusta aineenvaihdunnasta johtuen. Neljänneksi pelkää päivän pyörälenkkiä varten muodostuu melko vakioinen nestemäärän tarve, jonka osaa kokemuksen kautta ennustaa jo ennen lähtöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe