Ei mitään tekemistä työssä

Liika vähän töitä

Olen ollut nykytyössä joitain vuosia, sain duunin yli viisikymppisenä ja alussa meni hyvin muutama vuosi. Mutta nykyisin mulla ei ole kerrassaan mitään tekemistä. Meidän alueella ei vain yksinkertaisesti ole riittävästi hommia kaikille ja se ei ole itsestäni, vaan erinäisistä ulkoisista seikoista johtuva asia. Olen viestinyt asiaa pomolle ja pyytänyt lisää hommia ja sanonut että voisin tehdä niitä myös jostain toisesta yksiköstä, vaan mitään ei tapahdu.

Ottaa rajusti päästä. Jos ikää olisi vähemmän, olisin tietenkin vaihtanut työpaikkaa. En odottele eläkkeelle jääntiä, vaan halusaisin jotain tekemistä. Tyhmää tulla joka aamu työpaikalle, jossa ei saa aikaa kulumaan. Netissä ei jaksa roikkua kovin kauaa eikä papereita tai lehtiäkään viitsi loputtomiin lukea.

Mitä tekisitte minun asemassani?

60

8035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 + 20

ehkä voisit joskus työasioiden lomassa rupatella muiden yksiköiden ihmisten kanssa ja kysellä heidän ajatuksiaan. Ehkä sieltä päästä lähestyminen avittaisi asiaa?

• Pekka poika

Mä olisin mielissäni tuollaisesta työstä. Taidat olla vähän tyhmä kun asiasta valitat.

• goggeli

jotkut haluavat tehdä työtä eli työskennellä oikeasti.etteivät ole sellaisia siivelläeläjiä jotka palkan vievät mutta mitään eivät tee.kirjoittaja on tehellinen ja ahkera, ei tyhmä tai laiska.

• saggas
        goggeli kirjoitti:

jotkut haluavat tehdä työtä eli työskennellä oikeasti.etteivät ole sellaisia siivelläeläjiä jotka palkan vievät mutta mitään eivät tee.kirjoittaja on tehellinen ja ahkera, ei tyhmä tai laiska.

ala höylään työpaikkasi naisia työhuoneessasi tai muissa tiloissa. siinä se aika menee rattoisasti.
        joka päivälle eri muija.

niin minä ainakin toimin jos töissä on hiljasta. on naisetkin tyytyäisempiä kun saavat sarvesta kerran viikkoon muuallakin kuin kotonaan. se saa odottamaan innolla työpäivää ja lähtemäänkin töihin hymyssä suin.

suosittelen lämpöisesti.

• ...tai...

No en näinä aikoina ainakaan kauheasti mölyäisi siitä, ettei ole töitä. Voipi muuten tulla irtisanomislappu käteen töiden vähyyden vuoksi. Vai miksi työnantaja maksaisi palkkaa henkilölle, jolla ei ole töitä?!? Hullua vetää mattoa omien jalkojensa alta.

• lukisin ...

Jos minulla olisi työssä ylimääräistä aikaa, lukisin työhöni liittyvää uutta kirjallisuutta
      ja peilaisin niistä saatuja oppeja omaan työpaikkaani. Netti on myös pullollaan
      monia ilmaisiakin kursseja, joita voisit työaikana opiskella.

Sinuna huolehtisin joka tapauksessa siitä, että vapaa-ajalla on mielekästä tekemistä.
      Monelle työ on vain tapa rahoittaa vapaa-ajan harrastuksia, hyvin karrikoidusti ilmaistuna.
      Sinä voisit toimia vähän samalla tavalla.

En ole ihan varma siitä, kannattaako pomolle koko aikaa käydä kertomassa, että töitä on liian
      vähän. Voi nimittäin käydä niin, että kohta sinulla tai jollain kolleegallasi ei ole töitä ollenkaan!

• meininkiä

Että jollakin voi olla työpaikalla kiireetöntä ja työaika kuluu vain ajan kuluttamiseen.
      Mediassahan on vain hehkutettu sitä, että työpaikoilla on hirveä kiire, työntekijöillä on töitä
      enemmän, kuin mitä ehtivät tekemään ja kaikki tuottamattomat työntekijät potkitaan pihalle.
      Kuulostaa kyllä perin erikoiselta työpaikalta, jos työpaikan saa pitää ja palkka juoksee, vaikkei
      ole mitään työtehtäviäkään.

Keksipäs joku harrastus jota voit siellä työpaikalla harrastaa. Ei pomo varmaan sitä kiellä, koska pomo
      voi hyvinkin asiaa myönteisenä asiana, että on ainakin jotakin puuhaa työaikana, vaikkei se työhön
      liittyiskään, niin että aika kuluu.
      Olen työtön, mutta ajatteleppas tätä, että jos olisit työtön, niin voisit joutua jonnekin työharjoittelupaikalle, joka ei olisi ollenkaan mieluinen.
      Vielä jos tuossa harjoittelupaikassa ei olisi mitään töitä ja joutuisit vain kuluttamaan aikaa ja paljon pienemmällä tuntipalkalla, kuin mitä nyt saat oikeassa työssä.
      Kannattaa ajatella asiaa ja olla tyytyväinen nykyiseen tilanteeseensa.
      Moni kiireisessä työssä oleva ja työtön vaihtaisi varmaan osaa kanssasi.

• Liika vähän töitä

Työttömän kannalta on tietenkin niin, että mikä tahansa työpaikka olisi ok, on tekemistä tai ei. Olen itse ollut työttömänä yli viisikymppisenä ja ei se herkkua ollut.

Mutta ei ole sekään, että tullaan viikosta toiseen työpaikalle kuin johonkin päivävankilaan. Työsuuntautuneelle ja aktiiviselle ihmisille se on pahinta, mitä voi tapahtua. Toki vapaa-aikana on aktiviteetteja, mutta ei ne sitä korvaa, ettei työssä ole mitään tekemistä.

Mitään opiskelua en aio enää aloittaa. olen elämäni aikana opiskellut riittämiin, esimerkiksi nyt vanhana kokonaan uuden ammatin. Vihaan opiskelua, jos se ei ole käytännönläheistä ja tapahdu työssä oppimisen kautta. Meillä on ihan liikaa kaikenmaailman maisterinpahveja, paperinpyörittelijöitä, jotja saavat orkun, kun pystyvät vaikuttamaan siihen, että jossain dokumentissa muuettaan sanojen paikkaa.

Mitä nykyalaan tule, niin sitä tietenkin seuraann netistä muutenkin.

Rupean lukemaan ilmaislehtiä, haen kahvin, käyn pissillä, tyhjennän sähköpostia, haen toisen kahvin ja käyn uudelleen pissillä. Tätä rataa. Ette kai tosissanne väitä, ettei tämmöinen vie ihmiseltä hermoja????

• iso osa työstä p
        Liika vähän töitä kirjoitti:

Työttömän kannalta on tietenkin niin, että mikä tahansa työpaikka olisi ok, on tekemistä tai ei. Olen itse ollut työttömänä yli viisikymppisenä ja ei se herkkua ollut.

Mutta ei ole sekään, että tullaan viikosta toiseen työpaikalle kuin johonkin päivävankilaan. Työsuuntautuneelle ja aktiiviselle ihmisille se on pahinta, mitä voi tapahtua. Toki vapaa-aikana on aktiviteetteja, mutta ei ne sitä korvaa, ettei työssä ole mitään tekemistä.

Mitään opiskelua en aio enää aloittaa. olen elämäni aikana opiskellut riittämiin, esimerkiksi nyt vanhana kokonaan uuden ammatin. Vihaan opiskelua, jos se ei ole käytännönläheistä ja tapahdu työssä oppimisen kautta. Meillä on ihan liikaa kaikenmaailman maisterinpahveja, paperinpyörittelijöitä, jotja saavat orkun, kun pystyvät vaikuttamaan siihen, että jossain dokumentissa muuettaan sanojen paikkaa.

Mitä nykyalaan tule, niin sitä tietenkin seuraann netistä muutenkin.

Rupean lukemaan ilmaislehtiä, haen kahvin, käyn pissillä, tyhjennän sähköpostia, haen toisen kahvin ja käyn uudelleen pissillä. Tätä rataa. Ette kai tosissanne väitä, ettei tämmöinen vie ihmiseltä hermoja????

Monessakin paikassa. Jos tehdään jotain, se on ihan epäolennaista ja vie motivaation.

Asia jota ei saisi sanoa missään.

• toinen masdokontti

Sinun työsi on olla työpaikan maskotti. Ei sinulle anneta niitä "oikeita töitä", vaan sinun tehtäväsi on pitää ilmapiiri asiallisena ja nautittavana muille jotka tekevät niitä tärkeitä töitä.

• joonathan

Lienet työkkärien asiakas jos ei oasaa eikä halua mitään tehdä
        Katso ympärillesi vakituiset puurtavat pävää pitlää työkkärienn loiset vaan lepää

• työpäivä

Monissa työpaikoissa työt jakautuvat epätasaisesti. Voi olla kyseessä ikärasismi puolin jos toisin tai työpaikan menettämisen pelko, lisien saanti omaa ahkeruutta ylikorostaen kun kahmitaan itselle liikaa töitä jolloin muille jää vähemmän töitä. Voi olla muitakin syitä esim. otetaan itselle kaikki työt, tehdään jopa ylitöitä kun pidetään muita laiskoina jne. Jotkut ihmiset vain tekevät ne työt mitä määrätään ja eivät jaksa valittaa vaikka töitä ei aina olisikaan.

• Liika vähän töitä

Ei töitä enää asiantuntijatehtävissä mistään varsinaisesti "määrätä". Eikä kyse ole mielestäni mistään yllämainitusta, ei iästä eikä mistään muustakaan ulkoisesti keinotekoisesta syystä.

Meillä on vain töitä liian vähän. Arvioin, että koko puulaakin kannalta meitä on muitakin, toki teen havaintoja muistakin. Mutta kuten joku sanoi, ihmiset ovat erilaisia. Joku on tyytyväinen, kun saa roikkua Facebookissa koko päivän. Minä olen tottunut tekemään enempi tai vähempi mielekkäitä töitä. Päivä kuluu paremmin ja tunnen itseni tarpeellisemmaksi.

Lähden taas hakemaan kahvin. Pissilläkin voisi käydä. Lukea jonkun lehden. Vaihtaa kahden paperipinon paikkaa. Pestä hampaat. Sulkea sateenvarjon, se on varmaan kuiva. Sateenvarjoa ei saisi avata sisällä, se tietää onnettomuutta.

• Hulluks Pitskusta

Kaksi kuukautta olen istunut tässä työpaikassa, ja 2/3 osaa ajasta pyöritellyt peukaloita.. ja nyt sain potkut. En ymmärrä edes miksi palkkasivat kahdeksi kuukaudeksi kun töitä ei ole. ja alun perinkin tuntui muiden työntekijöiden puolesta etten oikein ollut tervetullut tänne.

Edellisessä paikassa oli 15 vuotta hyvin hommia, mutta se meni tämän taantuman ja rakennemuutoksen takia.

Viikko vielä pitäisi istua täällä....hulluksi tulee, ja meni vissiin koretetut ansiosidonnaisetkin

• nii-i

Ei töitä enää asiantuntijatehtävissä mistään varsinaisesti "määrätä". Eikä kyse ole mielestäni mistään yllämainitusta, ei iästä eikä mistään muustakaan ulkoisesti keinotekoisesta syystä.

Meillä on vain töitä liian vähän. Arvioin, että koko puulaakin kannalta meitä on muitakin, toki teen havaintoja muistakin. Mutta kuten joku sanoi, ihmiset ovat erilaisia. Joku on tyytyväinen, kun saa roikkua Facebookissa koko päivän. Minä olen tottunut tekemään enempi tai vähempi mielekkäitä töitä. Päivä kuluu paremmin ja tunnen itseni tarpeellisemmaksi.

Lähden taas hakemaan kahvin. Pissilläkin voisi käydä. Lukea jonkun lehden. Vaihtaa kahden paperipinon paikkaa. Pestä hampaat. Sulkea sateenvarjon, se on varmaan kuiva. Sateenvarjoa ei saisi avata sisällä, se tietää onnettomuutta.

Olin yli 2 vuotta työpaikallani, siis olin. Päivät kuluivat kuin tervaa olis juonut, ei mitään tekemistä. Sitten paloi pinna ja alkoi märkä kausi, eli itkin päivät töissä ja illat kotona. Alkoi sairaslomakierre joka lopulta johti siihen etten enää voinut mennä lähellekkään sitä korttelia jossa työskentelin, kyyneleet alkoivat jo 200 metrin etäisyydellä. Lopputulos oli työkyvyttömyyseläke, tili loppui mutta loppuivat myös kyyneleet. Ensimmäinen vuosi meni miettiessä tapahtunutta, nyt alkaa jo olotila tasaantua. Työhaluja vielä olisi, mutta kukaan ei huoli enää yli 60v:tä. Onneksi osaan kutoa sukan kantapään, olen vielä jollakin tavalla hyödyllinen.

• Kolmiseiska
        Hulluks Pitskusta kirjoitti:

Kaksi kuukautta olen istunut tässä työpaikassa, ja 2/3 osaa ajasta pyöritellyt peukaloita.. ja nyt sain potkut. En ymmärrä edes miksi palkkasivat kahdeksi kuukaudeksi kun töitä ei ole. ja alun perinkin tuntui muiden työntekijöiden puolesta etten oikein ollut tervetullut tänne.

Edellisessä paikassa oli 15 vuotta hyvin hommia, mutta se meni tämän taantuman ja rakennemuutoksen takia.

Viikko vielä pitäisi istua täällä....hulluksi tulee, ja meni vissiin koretetut ansiosidonnaisetkin

Mitähän olisi tapahtunut, jos olisit itse järjestänyt itsellesi järkevää tekemistä? Etkö todellakaan huomannut esimerkiksi mitään kehittämistä omassa työssäsi tai muuten työpaikallasi? Nykyään firmat vähentävät mm. keskijohtoa, eli sitä porukkaa, joka sanoo alaisilleen, mitä niiden kuuluu tehdä. Ne jäävät, jotka osaavat ohjaamatta tehdä työnsä = itsenäiseen työskentelyyn kykenevät ihmiset saavat pitää paikkansa. Peukalon pyörittäjät, jotka odottavat kädestä pitäen opastamista, potkitaan pellolle. Näin se on mennyt meilläkin ja monien kavereiden työpaikoilla.

• kaiken kokenut

Hei
        Toi sun työssäkäyntisi on niin tuttua, niin tuttua. Olin aikaisemmin "tosi kova ja arvostettu duunari", sitten vaan yhtäkkiä duunit vähenivät. Aika alkoi käydä pitkäksi ja duuniin lähtö aamulla turhaksi. Työpaikka oli siis "tosi hyvä". Vain hullu sellaisen paikan jättäisi. Noh, sitten olen hullu; en yksinkertaisesti enää jaksanut sitä. En myöskään halunnut lähteä sille työmaalääkärin linjalle valittamaan born outia jne. Jäin vain pois sieltä ja sillä siisti. Näin vanhaa ei oteta duuniin, vaan empä mä sinne enää haluakaan. Toivottavasti pitkä työurani tuo edes jonkunlaisen toimeentulon.

Sulla on hyvä huumorintaju tallella, se on okei. Mikäli sulla ei ole elätettäviä (muita kuin itsesi) antaisin neuvon, että jätä se duuni, ennen kuin se tappaa sut.

• Ommani

olen periaatteessa samassa tilanteessa liika vähän töitä nimimerkin kanssa, mutta paljon huonommissa olosuhteissa - en voi roikkua netissä tai lukea lehtiä tai mitään muuta mielekästä vaan minun täytyy esittää työtätekevää. Jää kuitenkin päivittäin pitkiäkin aikoja jolloin voin kenenkään huomaamatta meditoida (huomio nukahtamisvaara!) ja keskittyä tekemään esim.pieniä huomaamattomia joogaharjoituksia. Mantrana hoen sitä että mulle maksetaan tästä, eikä mun tarvitse tehdä yhtään mitään . Pitkään työttömänä olleena olenkin usein hämmästellyt sitä , että kaikkein helpoimmin saa rahaa tekemättä yhtään mitään.

• nojust

Yleensä ei kateeks käy kenenkään elämää, mutta kyllä nyt vähäsen...Saan niska limassa tehdä paskahommaa paskapalkalla ja joku valitaa että saa palkkaa kun vaan on!!! No mitäpä tekisin sitten jos ei ole töitä töissä... Sitten kun nettihommat ei enää jaksa kiinnostaa niin hanki itsellesi upea vartalo eli jos ei nuo liikuntahommat oikein muuten kiinnosta niin nythän siihen olisi oiva tilaisuus. Tosi kivaa kun joku maksaa kun teet käsipunnerruksia ja vatsalihasliikkeitä!
      Tsemppiä vaan...minä jatkan viikon ainoata vapaapäivääni nyt ja käyn netissä taas kun olen vapaalla! Töissä sellaiseen ei ole koskaan aikaa!!! Tasan ei käy onnen lahjat!

• orjatyössä.

teen itsekkin töitä hikipäässä, ei kerkiä edes huokasemaan välillä kun toi kello tikittää, vedetään ihan piippuun, et tervetuloa vaan tänne ihan oikeisiin ja raskaisiin töihin, niin johan loppus peukaloitten pyöritys.

• Duunit-on

Kyllähän näinkin voi olla, vaikka ilmeisesti joidenkin on sitä vaikea uskoa.

Itsekin olin jonkin aikaa sellaisessa paikassa, että tekemistä oli hyvin vähän. Onhan se hassua, että kun usein on liikaakin hommia, niin sitä unelmoi tuollaisesta tilanteesta. Eikä se sitten herkkua pitemmän päälle olekaan.

Varsinkin jos ja kun siellä joutuu paikan päällä kykkimään kahdeksasta neljään. Eikö sinulla olisi mahdollisuutta tehdä etätöitä? (Tai siis olla tekemättä mitään etänä, heh). kyllähän sitä kotona mukavampi on puuhailla omiaan kun palkka juoksee, ja silloin tällöin vain tsekata sähköpostista, että ei edeleenkään tarvitse tehdä mitään. Kuulostaisi vähän siltä, että voisit ihan hyvin sopia työnantajan kanssa ainakin osittaisesta etätyöstä?

Kyllä se vaan alkaa syödä miestä ja naistakin, jos ei töissä ole mielekästä tekemistä. Aika kuluu hitaasti ja pikkuhiljaa ei kiinnosta enää tehdä sitäkään vähää mitä ehkä pitäisi. Netissä saa aikaa kulumaan, mutta ei se ole kaikkia varten ja kyllä se Facebookin alkaa puulta maistumaan jos siellä joka päivä aamusta iltaan roikkuu, melkein kellä tahansa.

Itse olin melkein 7 vuotta melkoisessa suojatyöpaikassa. Hyvä palkka, ei tarvinnut tehdä juuri mitään, ja yli puolet ajasta tein etä"töitä" kotona. Eli katselin telkkaria, nukuin ja surffailin netissä. Niin uskomattomalta kuin se voikin jostakusta kuulostaa, kyllä tuollaiseenkin tympääntyy ajan mittaan. Sittemmin vaihdoin työpaikkaa, ja nyt on usein töitä vähän liikaakin ja huonommalla palkalla. En kuitenkaan palaisi vanhaan, kyllä ihmisellä pitää töissä tekemistä olla. Kun vaan olis sopivasti ;-)

• Gitte.L

Olen pitkälti samoilla linjoilla sun ajatusten kanssa, olin koulutyttönä eräässä kaupassa töissä (kesäduunissa), siellä ei käyny asiakkaita kuin tosi harvoin, puhelimessa ei saanut kuitenkaan roikkua ja netistä ei silloin kukaan ollu kuullukkaan: Oli muuten PIIIIIITKÄ KUUMA KEsä mutta ankeella tavalla..

Sittemmin onkin löytynyt työ sopivan kiireisetä paikasta, ei kumminkaan kaupan alalta.

• Z

Ehkä tunnet myös syyllisyyttä palkasta jonka saat säännöllisesti joka kuukausi. Älä huoli jos palkkasi käteenjäävä osuus on 1000 - 1500 euroa. Elät kädestä suuhun ja työnantajasi katsoo parempana pitää sinut ns. toimeliaana kun antaa potkut. Näin työnantaja saa omantunnon yhteiskunnan silmissä.

• puuha pete

Voi kun oliskin tuollainen työ. Minulla on niin paljon töitä että selkä taittuu. Mutta ei kai pidä valittaa, kun saa olla töissä näinä aikoina.

• Suomisen Olli

En kadehdi tilannettasi. Itselläni on myös samanlaisia kokemuksia. Yrittäisin sinuna saada työpäiväni kulumaan ottamalla kontaktia muihin työntekijöihin, työpäivästäsi saattaa näin muodostua mielekäskin.

• kullliiiiiii
      • ei tylsistymiselle

Kyllä tekemättömyys on ikävempää kuin hikipäissä raadanta, tietysti kohtuu kaikessa. Istuin yhden kesän kioskimyyjänä 3kk ja olin hommaan ihan kypsä. Tekemistä oli tasan 30 min aamulla ja 30 min illalla. Ja seitsemän tuntia sitten istuin ja jökötin, hiljaisimpina päivinä saattoi olla ihan vaan pari asiakasta koko päivän aikana. Ei kioskissa mitään nettiä ollut selailtavaksi. Luin kirjaa, kudoin sukkaa, tein ristikoita, piirsin, kirjoitin, siivosin, haravoin lähiseutua... pitkästyin. Sitä kun meni koko päiväksi jököttämään yksin, niin kyllä mä olisin mieluummin tehnyt ihan jotain muuta. Onneksi se oli vain kesätyö, josta sitten pääsin pois.

Eli tiedän kokemuksesta, miltä tuntuu olla töissä ja tylsistyä töiden puutteeseen. Koeta jaksaa ja mielestäni voisit keskustella myös esimiehesi kanssa, voisiko olla jotain juttuja, joita sinä voisit ottaa hoitaaksesi? On ne sitten pikkujoulujen järkkäämiset tai jotain muuta työtä sivuavaa.

• mää vaan

tule samaä työhön kuin minä! työtä on aivan liikaakin ja apu olisi todella tarpeen!

• Margu

Olen kokenut tuon alikuormituksen ja siitä johtuvan burn outin. Olin asiantuntijatehtävissä isossa organisaatiossa 9 vuotta. Viimeisinä vuosina ei ollut juuri mitään puuhaa. Korkemman koulutuksen omaavat veivät mielekkäät työt. Sitten minulle palkattiin yllättäen vielä työkaveri jakamaan sitä tyhjyyttä. Pakko oli lähteä ja hypätä tyhjän päälle kun en enää voinut kuluttaa aikaani oman tyylin mukaan (omat asiat). Tyhjän päälle hyppääminen ei kannata. Työnantajat suhtautuvat epäilevästi itse irtisanoutuneisiin. Dynaamisuus ja haastehakuisuus ei aina ole lahja. Työelämän ura tuhoutui.

• aasi

Sama homma oli mulla. Töissä ei mitään tekemistä ja kuitenkin olisi ollut tekemistä. Viereisellä osastolla tekivät ylitöitä ja työ vastasi koulutustani ja tein myös sitä silloin tällöin. Mutta byrokraattisuuden ja huonojen esimiesten takia homma ei joustanut, vaan oli järkevämpää toisen osaston vittuuntua ylitöihin ja minun taas työpulaan.

Olisi omalla osastolla ollut paperitöitä, eli työturvallisuus papereiden laittoa, työohjeiden päivitystä, yms laiminlyötyjä "esimiestöitä" ne oli kuitenkin esimiehen töitä, joten ei niihin saanut puuttua vaan esimies teki niitä kun nettiselailultaan jaksoi. Esimies päivitti työohjeita vaikka ei töistä ja laitteista ymmärtänyt mitään.

Olisi ollut omalla osastolla huoltohommia, jota kaverin kanssa oltaisiin voitu tehdä Kaveri olikin aikoinaan tehnyt niitä ollessaan huoltomiehen vuorotteluvapaan sijaisena. Mutta ne oli huoltomiehen hommia. Vaikka huoltomiehet eivät aina niitä ehtineetkään tehdä.

Pomo tyrkytteli aikoinaan, että lähtisin opiskelemaan työn ohessa, mutta ei päästänyt pääsykokeisiin. Toinen työkaveri taas pääsi iltakouluun kun riitti aiemmat opinnot. Mutta sitäkin hankaloitettiin kun halusi työn puutteen takia ja opiskelujen nopeuttamiseksi opintovapaata.

Olisi pitänyt vain olla hiljaa ja tyytyä tilaansa, mutta kun valittelin ongelmia ja puutuin esimiesten tekemisiin/tekemättä jättämisiin, niin YT:n kautta olin irtisanottavien listalla, onneksi. Pääsin hakemaan opiskelemaan ja samassa firmassa on sitten työtä ollut pätkinä eri osastoilla. Työ on taas maittanut ja ilmapiiri on aivan toisenlainen, kuin aikaisemmalla osastolla.

Eli kannattaa ottaa ero tuollaisesta työpaikasta, joko lähtemällä opiskelemaan tai toiseen työhön. Tulee vain hulluksi jos pitkään jatkaa sitä samaa toimettomuutta. Pikkuhiljaa alkaa vituttamaan ja katkeroituu. Se katkeruus sitten paistaa työhaastatteluissa ja on vielä hankalampi päästä pois.

• -hmmmmmmmmmm-

ja tekisin mitä on. En ainakaan valittaisi töiden puutetta, jos haluaisin pitää työpaikan. Hae töitä muualta, mutta tee hiljaa sekin.

Itse keksisin jotain tekemistä, miettisin innovaatioita. Työpaikoilla on aina jotain mitä voi tehdä paremmin. Niin voi tehdä itsensä tarpeelliseksi.

• Kehtaakin vikistä

Mä voin tulla sun työmaallesi hoitelemaan sun jobisi. Mulle kyllä kelpaa sun palkkasi, ja kyllähän ajan saa kulumaan töissä, joissa ei ole mitään töitäkään.
      Tule sä mun sijaan kotiin työttömäksi, jolle ei edes yhteiskunnan kassasta makseta korvausta, koska mun aviopuolisolla on mukamas niin hyvä palkka, ja täten Suomen valtion päättäjät rankaisevat tarveharkinnaisella työmarkkinatuella, joka on minun kohdalla ihan soikea nolla euroa. Meillä kotitöitä riittäisi kyllä, kun vaan viitsisi tehdä, kaikenlaista komeron putsausta ja sen sellaista pikkuaskaretta; jotta tervetuloa vaan meidän kotiin 8 tunniksi arkipäivinä.

• Margu

Monen mielestä tilanne tuntuu helpolta ja mukavalta jos töissä ei ole duunia. Ääni muuttuu laiskankin kellossa kun sitä toimettomuutta kestää pari vuotta. Pari kuukautta menee.

Ja ne innovaatiot ja parannukset... into loppuu myös parin vuoden pähkäilyn jälkeen. Kokemusta on.

Ei työpaikoilla useinkaan voi harrastaa vapautuneesti. Jos joku sitä luulee.

Ite siivoan mielummin kotona ja elän niukasti kuin kyhnötän päivävankilassa.

• töissä olija

Ei meilläkään ole kiirettä. Välillä on päiviä ettei tehdä mitään ja välillä taas ollaan jotain pientä muka puuhastelemassa. Välillä ollaan työpaikan kuntosalilla tai saunassa. Kesäisin loikoillaan kallionkolossa ottamassa aurinkoa. Omiamme puuhastellaan ja askarrellaan ja lueskellaan. Kunhan joku on työtiimistä paikalla jos vaikka puhelin soisi. Pomokin on välillä päiväkausia omilla asioillaan tai missä lienee. Joten sekään ei häiritse. Juopotella ei tietenkään työaikana saa eikä voikkaan kun on autolla lähdettävä kotiin. Kaikki on valitettavasti miehiä joten mitään sutinaa ei työseurueessa voi harrastaa.
      Joutilaisuuteen pitää vaan tottua. Uusille miehille se on aluksi vaikeaa mutta minulla on siihen kohta parinkymmenen vuoden kokemus joten työaika menee jo rutiinilla.

• Duunit-on

Jaa, mikäs toi tollanen työpaikka voi olla, jos *kellään* ei ole *mitään* tekemistä *vuosikymmeniin*? Ei ainakaan minkään yksityisen firman luulis tuolla periaatteella operoivan :D

Vaikka jo totesinkin, ettei toimettomuuskaan sellaista herkkua ole kuin moni luulee, niin sen verran voisin palata vanhaan, että seuraavat ehdot täyttyisivät:

- palkka n. 4,500 EUR/kk (ja vaikka kerran vuodessa mukava korotus, kuin Manulle illallinen)
        - pari päivää viikossa oikeasti & sopivasti töitä toimistolla, vaikka ti & ke, ettei vallan mökkiinny
        - loppu aika etä"töissä" kotona - lueskellen, telkkaria katsellen yms. mukavaa tehden. Harvakseltaan tulevat sähköpostit vois kilahdella kännykkään, ja sitten jaksaessaan kävis kuittaamassa ne tyyliin "joo katon tätä joskus kunhan ehdin"

Noilla ehdoilla voisin kyllä tehdä "töitä", heh. Joillakuilla tuollaista onkin oikeasti (ei tuo kamalasti poikkea siitä omasta aiemmasta tilanteestani), mutta aika harvalla. Vaikeinta on löytää sellainen balanssi, ettei turhaudu ja/tai ole koko ajan huono omatunto siitä, ettei tee juuri mitään. Olihan se kätevää, kun kaikki juoksevat asiat ja kauppareissut yms. pystyi aina hoitamaan päivällä ja ruuhkien ulkopuolella. Usein se vaan oli sitä, että jos olisikin ollut joku homma, sitä lykkäsi loputtomiin. Ensin "teen sen sitten illalla" -> "teen sen huomenna" -> "teen se kun olen seuraavan kerran toimistolla". Tuosta saa helposti loputtoman kierteen aikaan.

• Sähkäri5

Itselläni taas on hommia enemmän kuin jaksan tehdä =P

• ...........

On aikalailla itsestä kiinni jos töissä on jatkuva kiire. Siihen on pari vaihtoehtoa; joko tehoton työntekijä tai työpaikka on liian vaativa. Nämä kattanevat 90% tapauksista. Mikäli on esimiesasemassa pitää osata delegoida. Alaisen taas pitää osata kieltäytyä perustellusti liiasta työstä. Hommansa oikeasti hoitavalla on varaa tähänkin vaihtoehtoon. Olemme olevinamme fiksuja ja maailmannapoja mutta ottakaamme oppia maahanmuuttajista. Harva edes tekee mitään, kunhan lorvehtivat ja antavat toisten maksaa asunnot ja sapuskat. He ovatkin panostaneet elämänlaatuun eikä työntekoon kuten hullut suomalaiset.
      Suomestakin löytyy sellaisia "maailmannapoja" joilla on kymmenien miljoonien omaisuus, hirmuiset osinkotulot yms. mutta eivät ole ikänään istuneet saunan rappusilla pikku hönössä katselemassa tyynelle merelle/järvelle ja kuuntelemassa luonnon ääniä. Aina vaan kovat kaulassa palaverista palaveriin tai sitten vapaa-ajalla bisnes- tai tukiryhmien kanssa muka mökillä.
      Pitää muistaa ettei käärinliinoissa ole taskuja....

• laiska laiska

kunnalla,kaupungilla,valtiolla tai jollain yhdistyksellä töissä?Vaikuttaa siltä!

• klsdj
        laiska laiska kirjoitti:

kunnalla,kaupungilla,valtiolla tai jollain yhdistyksellä töissä?Vaikuttaa siltä!

Tässä on oikeesti mukavaa tekemistä töissä jos muuten on tylsää: http://Jutta77.mondozoo.com :) Tosi koukuttava peli, ilmainen eikä vaadi mitään sähköpostiosoitteita yms henkilötietoja. Pelissä on tarkoitus pyörittää omaa eläintarhaa ja saada se kannattavaksi.

• Sähkäri5

väärin väärin väärin ja väärin...mene vankilaan kulkematta lähtoruudun kautta...
        Sattumoisin olen se joka laittaa hommat toimimaan jos muut ei osaa, teen töitä keskimäärin 8 tuntia päivässä, tarvittaisiin enemmän porukkaa, mutta uudet vaan säheltäisi, eikä ketään ehtisi kouluttamaan ja dokumentointi on perseestä niinkuin aina ja laahaa n. vuoden kaksi jäljessä todellisuudesta...

Oikeastaan minua ei edes kiinnosta teen 8 tuntia päivässä thats it...pääasia, että hommia on jonossa.

• kalpu

Taidat olla helsingin yliopistolla töissä (akateeminen)

• On nähty

Löysiä työpaikkoja on vielä aika paljon vaikka ylikuormituksista puhutaan. Isoihin yrityksiin mahtuu monenlaista maleksiaa. Haalaripuolella varastoista ja verstaannurkista ja sitten kaikenlaista "asianhoitajaa". Akateemisella puolella tyhjää on yliopistoissa ja esim. lääketeollisuudessa.

Koulutus vaikuttanee suhtautumiseen. Ammattikoulupohjaiset tyytyvät helpommin tyhjään työpaikalla jos on mahdollista. Jos tästä on jatkanut Ammattikorkean puolelle niin ei enää tulekaan mitään kun on haastehakuisuutta enempi.

• tt

onneks ei maininnu misä on töis oisin het männy potkiin persiille ja tyän tekoo opettaan

• MYOS AHKERA

Ala valita sulla on viela tyopalkka on paljon ihmisia joilla ei ole . Mina sain loparit 29 vuottta olin samalla tyonantajalla ja ei kun pihalle .ika ei riita elakeputkeen paasyyn olisin mielellani ollu tyopaikalla vaikka laiskana olishan tullu rahaa elamiseen

• Nätti tyttö

Sinulla on sentään töitä, Mä valmistuin tänä syksynä rakennusinsinööriksi enkä ole vieläkään saanut mitään työtä joka vastaisi edes jotenkin koulutustani.
      Johtuneeko se sitten että olen nainen.
      Haastatteluihin olen pari kertaa edennyt, ja toisessa niistä järkytyin ja pani miettimään että pyöriikö SE tuossakin tilanteessa miesten päässä. Nimittäin eräässä tamperelaisessa insinööritoimistossa johtaja haastattelun lopuksi suoraan ehdotti että kyllä meille töihin pääsee noin nätti tyttö jos vielä lupautuu seuralaiseksi pikkujouluihin ja muihinkin tilaisuuksiin!!!
      Että tämmöistä

• DI-nainen

Joo naiselle tuttu tilanne.
        Pääsin aikoinaan erääseen insinööritoimiston korjaussuunnittelupuolelle töihin ja sain vastuullisen aseman, mutta vain lupautumalla pomon seuralaiseksi eri tilaisuuksiin. Tämä johti pian siihen että piti myöntyä myös seksiin hänen kanssaan.
        Ellen olisi suostunut olisin saanut lähteä. Älä hyvä vasta valmistunut tee samaa virhettä kuin minä. Vinkkinä sinulle voin kertoa nyt kun olen vaihtanut työnantajaa ja kaupunkia, että tämä oli tamperelainen 50 vuotta vanha rakennesuunnittelutoimisto jossa naisia kohdellaan seksi-objekteina.
        Kannattaa kuitenkin jatkaa työnhakua.
        terv DI nainen helsingistä.

• outo lintu
        DI-nainen kirjoitti:

Joo naiselle tuttu tilanne.
        Pääsin aikoinaan erääseen insinööritoimiston korjaussuunnittelupuolelle töihin ja sain vastuullisen aseman, mutta vain lupautumalla pomon seuralaiseksi eri tilaisuuksiin. Tämä johti pian siihen että piti myöntyä myös seksiin hänen kanssaan.
        Ellen olisi suostunut olisin saanut lähteä. Älä hyvä vasta valmistunut tee samaa virhettä kuin minä. Vinkkinä sinulle voin kertoa nyt kun olen vaihtanut työnantajaa ja kaupunkia, että tämä oli tamperelainen 50 vuotta vanha rakennesuunnittelutoimisto jossa naisia kohdellaan seksi-objekteina.
        Kannattaa kuitenkin jatkaa työnhakua.
        terv DI nainen helsingistä.

Itse taidan olla aika juntti, koska pelkään haasteellisia työtehtäviä ja samalla ottaa päähän kun ei ole mitään tekemistä.

• Artturi Reinikainen

Ylikonstaapelilla, ei kertakaikkiaan tahtonut olla toimistossaan mitään järkevää tekemista...

• Liika vähän töitä

On varmasti vaikea ymmärtää silloin, jos on liikaa töitä tai työttömänä, että alityöllistettynä olo kun kuitenkin täytyy olla työpaikalla, on kamalaa.

Olen ollut elämäni aikana sekä työttömänä että niin kiireisenä, että nukkumaan ei ole meinannut keretä. Näistä kolmesta olotilasta pitkään jatkunut tekemättömyys on taloudellisia seikkoja lukuunottamatta pahinta.

En ole tässä ketjussa mainituista työpaikoista missään, siis Helsingin yliopistolla tai valtiolla. Muuallakin voi olla vastaavaa.

• 1+1+1+

On varmasti vaikea ymmärtää silloin, jos on liikaa töitä tai työttömänä, että alityöllistettynä olo kun kuitenkin täytyy olla työpaikalla, on kamalaa.

Olen ollut elämäni aikana sekä työttömänä että niin kiireisenä, että nukkumaan ei ole meinannut keretä. Näistä kolmesta olotilasta pitkään jatkunut tekemättömyys on taloudellisia seikkoja lukuunottamatta pahinta.

En ole tässä ketjussa mainituista työpaikoista missään, siis Helsingin yliopistolla tai valtiolla. Muuallakin voi olla vastaavaa.

Mä viihdyin paremmin työttömänä ,kuin missään duunissa eikä se suinkaan ollut tekemätöntä aikaa, vaan paljon monipuolisempaa ja mielekkään toiminnan täyttämää, toisin kuin nyt kun joutuu luuhaamaan työpaikalla eikä sen jälkeen jaksa enää tehdä mitään.

• liika vähän töitä
        1+1+1+ kirjoitti:

Mä viihdyin paremmin työttömänä ,kuin missään duunissa eikä se suinkaan ollut tekemätöntä aikaa, vaan paljon monipuolisempaa ja mielekkään toiminnan täyttämää, toisin kuin nyt kun joutuu luuhaamaan työpaikalla eikä sen jälkeen jaksa enää tehdä mitään.

Kaivoin vanhan ketjun esiin: taas sama homma. uudenvuoden aattonakin jonkun oltava paikalla, mutta mitään tekemistä ei ole. ei ollut muinakaan välipäivinä eikä ennen joulua eikä....

Lomatkin kaikki pidetty.

Miksi edelleen fyysinen läsnäolo työpaikalla on yhtä kuin työsuoritus?

• justjoo, lunkisti

kuinka turhauttaa, saathan kuitenkin palkkaa. Ei ole sinun vikasi ettei töitä ole. Tietysti siinä sitten nousee huoli, että kohta heitetään virallisesti ulos, lopetetaan tehtävä tai siis lakkautetaan. Mutta sekään ei ole sitten sinun vikasi. Niin.

Olen ollut itse sijaisena paikassa jossa ei siis ollut mitään tekemistä. Ajattelin vain siinä, että mitenkähän se vakituinen saa päivänsä kulumaan, ilmeisesti seurustelemalla muitten kanssa. Ja ero tietysti siinä, että vakituinen ottaa lunkisti, sijaista hermostuttaa. Mutta tuossa paikassa ihan oikeasti töitä ei ollut. Ja lisäksi heti alussa pomo tuli sanomaan, että ota ihan rauhallisesti vaan, taisi vihjailla että älä tee mitään, ellei pyydetä - hih. Porukka kun oli sitä sorttia että halusivat leikkiä tietokoneella kun muu työ heillä oli fyysistä ja tekivät siis sen työn mitä oikeasti kuului siihen mun hommaan......... No, siinä työpaikassa ei kyläl siinä tehtävässä menestynyt kukaan - paitsi tietysti vakituinen, vakituista kun ei voi edes irtisanoa muuta kuin painavasta syystä.

• Lukiolainen_

Pääsin kesätöihin kirjastolle ja kaupalle. Kummassakin pitäisi jaksaa olla 2 viikkoa. Palkassa ei ole kehumista. Tälläkin hetkellä kirjastolla "töissä". Joka aamu sama rumba:

Minä: "Huomenta."

Työnantaja: "Huomenta."

Minä: "Mitäs hommia minulle tänään olis?"

Työnantaja: "Ööh... no voisit... mitäs tässä nyt olis... mennä katsomaan toimiiko koneet vielä."

Tätä samaa kaavaa tulee toistettua päivästä toiseen. Ei huvittaisi tulla yhtenäkään aamuna töihin, koska hommia ei yksinkertaisesti ole, tai ikärasismi on pahimmillaan. Eipä tuo kommunikointikaan ole parhaimpia puoliani. Pitäisi kai olla onnellinen että edes jotakin hommia on. Monet kavereistani eivät päässeet minnekkään.

Nyt jatkan koneen tarkistamista... vielä viikko tätä helvettiä

• jatkuu.....

Ja kaikenlisäksi kun olin "tarkistuksen" jälkeen hieman korjaillut konettaa, yksi työnantajista alkoi lässyttämään:

"Voi voi jos seen saat toimimaan niin saat kuule papukaijamerkin" lapsellisella äänellä.

Tämä on off-topicia, mutta alkoi kyllä niin paljon vituttaan että...

• kehuna
        jatkuu..... kirjoitti:

Ja kaikenlisäksi kun olin "tarkistuksen" jälkeen hieman korjaillut konettaa, yksi työnantajista alkoi lässyttämään:

"Voi voi jos seen saat toimimaan niin saat kuule papukaijamerkin" lapsellisella äänellä.

Tämä on off-topicia, mutta alkoi kyllä niin paljon vituttaan että...

Kesätyösi ei taida olla sinulla mieluisa, mikä sinänsä on harmi. Mutta onneksi kesätyö loppuu pian :)

Mielestäni tuo kertomasi papukaijamerkkitapaus kuulosti siltä, että olisit saanut ihan aitoa kehumista ja jopa ihailua, jos olisit saanut (tai jos saat) sen koneen kuntoon. Ainakin itselleni tuli sellainen käsitys, että konetta on varmaan yritetty korjata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt sinulla olisi hyvä tilaisuus näyttää, mitä osaat erityisen hyvin.

Kesätyössä ei mielestäni kyllä kannata polttaa käämejä ja olla jatkuvasti turhautuneena. Katsele ympärillesi ja mieti, millaiseen työpaikkaan haluat / et halua ja millaiselle alalle tuon pohtimisen perusteella sinun kannattaa hakeutua.

• sohvalle
        kehuna kirjoitti:

Kesätyösi ei taida olla sinulla mieluisa, mikä sinänsä on harmi. Mutta onneksi kesätyö loppuu pian :)

Mielestäni tuo kertomasi papukaijamerkkitapaus kuulosti siltä, että olisit saanut ihan aitoa kehumista ja jopa ihailua, jos olisit saanut (tai jos saat) sen koneen kuntoon. Ainakin itselleni tuli sellainen käsitys, että konetta on varmaan yritetty korjata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt sinulla olisi hyvä tilaisuus näyttää, mitä osaat erityisen hyvin.

Kesätyössä ei mielestäni kyllä kannata polttaa käämejä ja olla jatkuvasti turhautuneena. Katsele ympärillesi ja mieti, millaiseen työpaikkaan haluat / et halua ja millaiselle alalle tuon pohtimisen perusteella sinun kannattaa hakeutua.

Menisin nukkumaan varmaan jonnekkin rauhalliseen paikkaan, soittavat kyllä jos tarvitsevat, ei kuitenkaan onnistu joka paikassa vaikka ei olisikaan hommia.

• Chillish

Voitas vaihtaa paikkoja, täällä taas on töitä niin että mielenterveys menee. Tasan ei käy onnenlahjat. Olisin todella tyytyväinen asemassasi. Jos kerran palkka tulee ja ei ole töitä, niin mikäs sen hienompaa!

• canal+++

"Jos kerran palkka tulee ja ei ole töitä, niin mikäs sen hienompaa!"

Oikeastaan tämä asia riippuu pitkälti ihmisen luonteesta. Tunnen paljon ihmisiä jotka ovat ihan tyytyväisiä jotka viettävät työpaikalla päivät pitkät tekemättä juuri mitään. Normaalisti kuitenkin ihminen tarvitsee edes jonkin verran mielekästä tekemistä työaikana, ei sitä moni kuitenkaan jaksa seurustella useita tunteja kahvipöydässä työkavereitten kanssa.

Itse taas olen sellainen, että tuntuu todella typerältä olla työpaikalla jos töitä ei joinain päivinä paljon ole. Yleensä teen koko ajan töitä ilman juuri minkäänlaisia taukoja. Olen ollut esimerkiksi aikoinaan ns. valvontatöissä kuten esimerkiksi paperitehtaassa istumassa paperikoneen valvomossa jossa työtä ei juurikaan ole koneiden hoitaessa hommat. Tämä työ oli mulle yhtä helvettiä. Ei sitä jaksa lehtiäkään tuntitolkulla lueskella.

Eikä asiat ole kyllä ihan optimaalisesti jos töissä käy päivittäin pelkästään sen rahan takia.

• _DonC_

Sulla on varmasti jotain harrastuksia, joita haluaisit kehittää? Käytä löysää työaikaasi siihen. Tietokoneella ja netillä saa kummasti asioita eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe