kuulemistilaisuus työsuhteen

päättäminen

sain työnantajalta kutsun kuulemistilaisuuteen jossa keskustelu minun mahdollisesta työsuhteen
päättämisestä. Perustelut olivat: sairaspäivät (työuupumus ja tapaturma) ja teen töissä virheitä.
En kuulu liittoon, eikä työsuojelupiiri voinut auttaa tässä sillä että olisi tullut minun avustajaksi
kuulemistilaisuuteen. Palkkasin yksityisen lakimiehen. Kuulemistilaisuuden jälkeen (syytökset ja
vastaukset) aloitettiin keskustelemaan siitä mitä työnantaja on valmis maksamaan että lähden
työpaikalta pois. Työnantajan lakimies tarjosi aluksi vähemmän kuin työsopimuksessani on.
Lopputulokseen ei tästä päästy. Halusin enemmän kuin työsopimuksessa on, rahalliselta
arvoltaan noin 5te.

Työnantaja ilmoitti lakimiehen välityksellä, että ei suostu tähän. Ja minä en suostunut työantajan
ehdotukseen. Työantaja ei irtisanonut minua (perustelut eivät olisi päteneet mahdollisessa
oikeudessa), vaan työhönpaluu on edessä.

Työpaikalla voidaan henkisesti muutenkin huonosti, tulen kertomaan tämän tapauksen
työpaikallani osalle henkilöstöä.


Onko kokemuksia miten työhönpaluu on onnistunut tälläisen tapauksen jälkeen?
Selväähän on että savustamiseni jatkuu edelleen ja synnyttää pelkotilaa siitä mitä
tapahtuu jos teen jonkin virheen.

15

9107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyzxyz

      Noinhan puhuu täyspaska kiusaaja....

      • Aito xyzxyz

        Kopio paska kiusaaja


    • ....

      > eikä työsuojelupiiri voinut auttaa tässä sillä että olisi tullut minun avustajaksi

      Mistä tämä sitkeä käsitys ryöppyää, että liittoon kuulumattomille Työsuojelupiiri tarjoaa kaikki samat palvelut kuin liitto? He eivät pistä tikkua ristiin työntekijän eteen; ainoastaan kertovat miten asiat lain mukaan ovat. Tämä lukee heidän omilla sivuillaankin.

      Jos ei kuulu liittoon, on aika omillaan näissä asioissa.

      Asiaan: työhön paluu aloittajan tapauksen jälkeen on vaikeaa, ellei saa henkilöstöhallinnan tai muun korkean johtajan hyväksyntää asialle. Työtehtävien vaihto lienee kuitenkin edessä, sillä lähin esimies ei varmaankaan katsele naamaasi pitkään ja tekee työnteostasi vaikeaa.

      Sairaus ei ole irtisanomisperuste, ellei se alenna pysyvästi työntekijän kykyä tehdä nykyistä työtä eikä yrityksellä ole osoittaa korvaavaa työtä.

      • duuni.

        Työhön paluu onnistuu siinä missä muukin elämä. Ammattiliittoon kannattaa liittyä, koska sieltä saa apua myös tällaisissa asioissa.

        Jos teet työssäsi virheitä pyri niistä eroon. Tsemppiä sinulle !


      • ei ole

        Työsuojelupiiri ei todellakaan ole liiton korvike. Vastaisen varalle liittoon kuulumattomat tai "väärään" liittoon kuuluvat (eli ko. liiton edustajaa ei ole kyseisellä työpaikalla) voivat aina pyytää esimerkiksi työsuojeluvaltuutettua tällaisiin neuvonpitoihin, jollaisista ap kirjoitti.

        Savustamisen jälkeinen paluu työpaikalle saattaa onnistua, jos teillä on töissä henkisesti kypsiä ihmisiä. Johtokin voi omalta osaltaan vaikuttaa paljon siihen, miten sinut otetaan vastaan. Jos työpaikkasi ei ole ihan mikään pikkulafka, niin yksikön tai osaston vaihtaminen saattaa myös auttaa.

        Tsemppiä paluuseen.


      • antoi
        ei ole kirjoitti:

        Työsuojelupiiri ei todellakaan ole liiton korvike. Vastaisen varalle liittoon kuulumattomat tai "väärään" liittoon kuuluvat (eli ko. liiton edustajaa ei ole kyseisellä työpaikalla) voivat aina pyytää esimerkiksi työsuojeluvaltuutettua tällaisiin neuvonpitoihin, jollaisista ap kirjoitti.

        Savustamisen jälkeinen paluu työpaikalle saattaa onnistua, jos teillä on töissä henkisesti kypsiä ihmisiä. Johtokin voi omalta osaltaan vaikuttaa paljon siihen, miten sinut otetaan vastaan. Jos työpaikkasi ei ole ihan mikään pikkulafka, niin yksikön tai osaston vaihtaminen saattaa myös auttaa.

        Tsemppiä paluuseen.

        menin sitten sovitun mukaisesti töihin, ja pomo antoi sitten irtisanomisilmoituksen.
        Ja haluaa että olen koko irtisanomisajan työpaikalla. (kerroin tämän työkavereille, heistä on
        kiusallista, että joudun olemaan työpaikalla vielä).
        Perusteet olivat samat mitkä kuulemistilaisuudessa, siihen oli lisätty että
        asiakkaita lähtenyt sairaspäivieni takia (2 kpl, niistä ei voi syyttää minua yksinomaan).

        Viimeisin sairauspäivänä johtuivat tapaturmasta (3kk). Palasin töihin ja sain olla siellä 2 päivää,
        kunnes työnantaja ilmoitti kutsun kuulemistilaisuuteen. Irtisanomisenperusteena on etten
        kykene suoritumaan työtehtävistäni, koska olen ollut niin pitkään sairaspäivillä.
        (pitkät sairaspäivät johtuvat työuupumuksesta ja viimeisin siis tapaturma).

        Viittaa työsopimuslain 7 luvun 1 ja 2 §
        "Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:
        työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista"

        En kuulu liittoon, mutta harkitsen lakimiehen kanssa lähtemistä tässä tapauksessa käräjille.


      • sairaana?
        antoi kirjoitti:

        menin sitten sovitun mukaisesti töihin, ja pomo antoi sitten irtisanomisilmoituksen.
        Ja haluaa että olen koko irtisanomisajan työpaikalla. (kerroin tämän työkavereille, heistä on
        kiusallista, että joudun olemaan työpaikalla vielä).
        Perusteet olivat samat mitkä kuulemistilaisuudessa, siihen oli lisätty että
        asiakkaita lähtenyt sairaspäivieni takia (2 kpl, niistä ei voi syyttää minua yksinomaan).

        Viimeisin sairauspäivänä johtuivat tapaturmasta (3kk). Palasin töihin ja sain olla siellä 2 päivää,
        kunnes työnantaja ilmoitti kutsun kuulemistilaisuuteen. Irtisanomisenperusteena on etten
        kykene suoritumaan työtehtävistäni, koska olen ollut niin pitkään sairaspäivillä.
        (pitkät sairaspäivät johtuvat työuupumuksesta ja viimeisin siis tapaturma).

        Viittaa työsopimuslain 7 luvun 1 ja 2 §
        "Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:
        työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista"

        En kuulu liittoon, mutta harkitsen lakimiehen kanssa lähtemistä tässä tapauksessa käräjille.

        Kuinka pitkään olet ollut sairaana muun kuin tapaturmasi takia viimeisen kahden vuoden aikana? Entä oletko tällä hetkellä lääkärien mielestä täysin työkykyinen? Onko työnantajasi / työterveyshuolto osallistunut suositellut sinulle missään vaiheessa työkykykartoitusta tai siirtymistä toisenlaisiin tehtäviin? Kuinka monta työntekijää teillä on: alle 10, 10-50, 50-100, yli 100?


      • riittää
        sairaana? kirjoitti:

        Kuinka pitkään olet ollut sairaana muun kuin tapaturmasi takia viimeisen kahden vuoden aikana? Entä oletko tällä hetkellä lääkärien mielestä täysin työkykyinen? Onko työnantajasi / työterveyshuolto osallistunut suositellut sinulle missään vaiheessa työkykykartoitusta tai siirtymistä toisenlaisiin tehtäviin? Kuinka monta työntekijää teillä on: alle 10, 10-50, 50-100, yli 100?

        olen ollut sairaspäivillä viimeisen kahden vuoden aikana (sitä ennen en ollutkaan kuin satunnaisesti
        flunssista sairaspäivillä). Pitkät sairaspäivät (työuupumus) 4 10 kk = 14kk. Sen jälkeen töissä ollessa
        poissaoloja 1-4pv noin 20 kertaa (migreeni). Tänä vuonna pidemmän sairaspäivät (ahdistus) 3 3 viikkoa.
        Sen jälkeen tapaturma, josta 3kk sairaspäivillä.

        Lääkärinlausuntoa ei ole tämän hetkisestä työkyvystä. Tokihan nämä viime päivien tapahtumat sitä ovat heikentäneet. Tapaturmalta palatessa olin normaalisti 2 päivää töissä, kunnes työantaja antoi kutsun kuulemistilaisuuteen. Olen käynyt oma-aloitteisesti (ja itse maksanut) fysiokaalisessa (vuoden ajan) ja psykiatrilla 4 kk ajan. Työnantaja antoi pitkällä sairaspäivillä terapiakäyntitukea vähän
        aikaan, työhön palatessa ne lopetettiin. Työhönpaluu ei onnistunut kun ei ollut työtehtäviä.
        Tästä piti käydä uudellaan palaverissa (vaadin) työterveydessä. Työtehtäviä ei silti tullut, jolloin
        jäin uudestaan pitkälle sairaspäiville (10kk).

        Työkykykartoitusta ei ole tehty missään vaiheessa. Työtehtävistä on keskusteltu työterveyden palaverissa työnantajan kanssa pitkällä sairaspäivillä ollessa. Sillon ei selvyyttä siihen saanut.
        Sain työantajalta työhön palatessani pitkältä sairaspäiviltä 6 kuukauden päästä vastauksen
        mihin osa-alueisiin työtehtäväni jakautuvat.

        Työntekijöitä 40-50.


      • taas ja henki
        riittää kirjoitti:

        olen ollut sairaspäivillä viimeisen kahden vuoden aikana (sitä ennen en ollutkaan kuin satunnaisesti
        flunssista sairaspäivillä). Pitkät sairaspäivät (työuupumus) 4 10 kk = 14kk. Sen jälkeen töissä ollessa
        poissaoloja 1-4pv noin 20 kertaa (migreeni). Tänä vuonna pidemmän sairaspäivät (ahdistus) 3 3 viikkoa.
        Sen jälkeen tapaturma, josta 3kk sairaspäivillä.

        Lääkärinlausuntoa ei ole tämän hetkisestä työkyvystä. Tokihan nämä viime päivien tapahtumat sitä ovat heikentäneet. Tapaturmalta palatessa olin normaalisti 2 päivää töissä, kunnes työantaja antoi kutsun kuulemistilaisuuteen. Olen käynyt oma-aloitteisesti (ja itse maksanut) fysiokaalisessa (vuoden ajan) ja psykiatrilla 4 kk ajan. Työnantaja antoi pitkällä sairaspäivillä terapiakäyntitukea vähän
        aikaan, työhön palatessa ne lopetettiin. Työhönpaluu ei onnistunut kun ei ollut työtehtäviä.
        Tästä piti käydä uudellaan palaverissa (vaadin) työterveydessä. Työtehtäviä ei silti tullut, jolloin
        jäin uudestaan pitkälle sairaspäiville (10kk).

        Työkykykartoitusta ei ole tehty missään vaiheessa. Työtehtävistä on keskusteltu työterveyden palaverissa työnantajan kanssa pitkällä sairaspäivillä ollessa. Sillon ei selvyyttä siihen saanut.
        Sain työantajalta työhön palatessani pitkältä sairaspäiviltä 6 kuukauden päästä vastauksen
        mihin osa-alueisiin työtehtäväni jakautuvat.

        Työntekijöitä 40-50.

        nyt työnantaja antoi mulle varoituksen irtisanomisajalla. Syy että olen kertonut asiasta (irtisanomisestani) muille työkavereille. Tämä on aiheuttanut työnantajan mukaan häirintää
        työn tekemisestä työpaikalla, vahingoittaa työnantajaa, toistanut tarpeettomasti asiaa (irtisanomispäivänä kerroin kerran työkavereille), vääristänyt irtisanomisen todellisia syitä.

        Seurauksena työantajan huonessa saan kohtauksen, josta joudun sairaalaan, diagnoosi hyperventilaatio. Sairaspäiviä viikko.

        Ajojahtia, mutta en ymmärrä mikä on työnantajan tarkoitus kun jo irtisanonut on?
        Toisaalta olen viemässä tätä käräjille (työnantaja on tästä tietoinen), joten haluaako tuoda esille tässä vaiheessa omia näyttöjä.


      • käräjöintiä
        taas ja henki kirjoitti:

        nyt työnantaja antoi mulle varoituksen irtisanomisajalla. Syy että olen kertonut asiasta (irtisanomisestani) muille työkavereille. Tämä on aiheuttanut työnantajan mukaan häirintää
        työn tekemisestä työpaikalla, vahingoittaa työnantajaa, toistanut tarpeettomasti asiaa (irtisanomispäivänä kerroin kerran työkavereille), vääristänyt irtisanomisen todellisia syitä.

        Seurauksena työantajan huonessa saan kohtauksen, josta joudun sairaalaan, diagnoosi hyperventilaatio. Sairaspäiviä viikko.

        Ajojahtia, mutta en ymmärrä mikä on työnantajan tarkoitus kun jo irtisanonut on?
        Toisaalta olen viemässä tätä käräjille (työnantaja on tästä tietoinen), joten haluaako tuoda esille tässä vaiheessa omia näyttöjä.

        sama juttu, laiton irtisanominen, sitä mieltä on lakimieheni, joten käräjille lähdetään.
        Käräjöinti saattaa kestää 4 vuotta, arvioi lakimies. Jos tuomarit tulisivat siihen
        tulokseen, että häviäisin, niin rahallinen menetys olisi minulle noin 20 000 euroa.
        Jos työantaja häviää, sen tappioksi tulee lakimiehen arvion mukaan 50-60000 euroa.
        Ottaisitko tälläisen rahallisen riskin, varsinkin kun uutta työpaikkaa ei ole tiedossa?
        En siis kuulu ammattiliittoon, joten yksityinen lakimies.
        Näytöt laittomasta irtisanomisesta ovat olemassa, se on vaan siitä kiinni miten
        sitä oikeudessa tulkitaan. Mitä olen päätöksiä lukenut, niin ei niistä koskaan
        ole täysin varma, miten oikeudessa käy.


      • 31
        käräjöintiä kirjoitti:

        sama juttu, laiton irtisanominen, sitä mieltä on lakimieheni, joten käräjille lähdetään.
        Käräjöinti saattaa kestää 4 vuotta, arvioi lakimies. Jos tuomarit tulisivat siihen
        tulokseen, että häviäisin, niin rahallinen menetys olisi minulle noin 20 000 euroa.
        Jos työantaja häviää, sen tappioksi tulee lakimiehen arvion mukaan 50-60000 euroa.
        Ottaisitko tälläisen rahallisen riskin, varsinkin kun uutta työpaikkaa ei ole tiedossa?
        En siis kuulu ammattiliittoon, joten yksityinen lakimies.
        Näytöt laittomasta irtisanomisesta ovat olemassa, se on vaan siitä kiinni miten
        sitä oikeudessa tulkitaan. Mitä olen päätöksiä lukenut, niin ei niistä koskaan
        ole täysin varma, miten oikeudessa käy.

        mitä täällä olen lukenut,niin käräjöiin pitää olla hyvät todisteet.

        Helpolla ei kipurahoja heltiä.

        Esimiesten haukkuminen valehtelijaksi on se viimeinen oljenkorsi.

        Toivottavasti saat rahaa, jos olet kokenut vääryyttä.
        Asiasta pitää olla ehdottoman varma.Näytön pitää olla vahva.Ei riitä, että syyttää esimiehiä valehtelusta.


    • nimmari33

      Taloushallinnon palveluja tuottava jyväskyläläisyhtiö irtisanoi työntekijänsä laittomasti,
      arvioi Keski-Suomen käräjäoikeus ja velvoitti yhtiön korvauksiin.
      Yhtiö määrättiin korvaamaan perusteettomasta työsopimuksen päättämisestä runsaat 22 000 euroa, sekä työntekijän 11 000 euron oikeudenkäyntikulut.

      Yhtiö irtisanoi palveluksessaan kymmenen vuotta työskennelleen henkilön 2009. Perusteeksi ilmoitettiin työntekoedellytysten vähentyminen, asiakkaiden menettäminen toisille, asiakastyytyväisyyden laskeminen ja kehittämistehtävien puutteellisuus.

      Oikeus katsoi osasyynä henkilön sairastumiseen olleen liiallisen työmäärän, minkä vuoksi yhtiön olisi pitänyt olla erityisen hienovarainen ja huolellinen suunnitellessaan henkilön työhön
      palaamista. Työkyvyttömyys ei ole pysyvää, ja oikeuden mukaan työkyky olisikin ilmeisesti palautunut, jos asiat olisi järjestetty toisella tavalla. Muistakaan irtisanomisperusteista oikeus
      ei löytänyt näyttöä.

    • puuh..

      Googlasin kuulemistilaisuus ja törmäsin tähän vanhaan viestiketjuun. Elän nyt itse läpi tätä sotkua (ja aivan uupunut tähän) mietin nyt miten olet selvinyt? Toivottavasti nyt kaikki paremmin, olisi mukava tietää et kyllä tää tästä paremmaksi muuttuu..

    • collao

      ihme että
      kun on työvoimaa ja tälläistä pelleilyä työnantajat sen varjolla harrastavat,, niin ei kukaan ota enempää kantaa ja anna neuvoja?

    • ernova

      No, en ole lakimies, mutta sattumalta olen juuri käynyt kurssin työlainsäädännöstä korkeakoulussa.

      Työnantajasi antoi sinulle varoituksen, koska olit kertonut työpaikalla muille irtisanomisestasi. Tulee vain mieleen, että taisi olla aika tarkoitushakuinen varoitus siinä mielessä, että työnantajasi ei ilmeisesti ole antanut sinulle varoitusta aiemmin ? Varoitusmenettelyn aloittaminen tässä vaiheessa vaikuttaa aika keinotekoiselta. Työnantajasi yrittää ilmeisesti turvata selustaansa siinä mielessä, että irtisanomisesi olisi laillisempi. On tietysti aika tulkinnanvaraista aina, onko varoitus ollut aiheellinen, mitä tulee työntekijän käytökseen, työtehtävien hoitoon jne. Mielestäni se, että olet kertonut kollegoillesi irtisanomisestasi ei ole missään mielessä rangaistavaa käytöstä, vaan inhimillistä kommunikaatiota. Mutta kun nyt kerran olet saanut varoituksen, älä enää puhu asiasta kollegoillesi, sillä silloin voidaan ainakin argumentoida, että et ole parantanut tapojasi varoituksesta huolimatta. Tekee varmaan mieli purkaa ajatuksia jonkun toisen kanssa tai saada tukea muilta, mutta ainoa, joka voi oikeasti auttaa asiaasi on lakimiehesi ja oma käytöksesi.

      Mikäli työnantaja esim. arvioi, että et selviä töistäsi riittävän hyvin, hänen ensisijainen velvollisuutensa on osoittaa sinulle uusi työ tai antaa koulutusta. "Huonoudesta" sinänsä ei voi rangaista, sillä sehän on aina varsin subjektiivinen näkemys ja sen syykin saattaa olla jossain muualla kuin työntekijässä itsessään. Myöskään sairaus ei ole oikeutettu syy irtisanomiselle. Sinulla on ollut paljon poissaoloja työpaikalta, joten olet varmaan noudattanut työnantajan ohjeistusta poissaolojen suhteen (lääkärintodistukset, soitto esimiehelle jne.)

      Tietenkin tilanteesi on henkisesti raskas ottaen huomioon paitsi työnantajasi painostuksen sekä oman sairaushistoriasi työuupumuksen ja ahdistuksen suhteen. Sinun ei kuitenkaan kannata antaa periksi, koska uskon, että "voitat" tämän väännön työnantajasi kanssa. Työpaikkasi voi mennä alta tavalla tai toisella ja jollain aikataululla, mutta nahkan voi myydä myös kalliilla. Jos työnantajasi haluaa sinusta eroon, kyllä hän sen voi tehdä, mutta se maksaa hänelle rahaa. Sinun etusi on, että saat sitä niin paljon kuin mahdollista.

      Yritä kestää tilanne siten, että hyväksy sisimmässäsi, että tämä työpaikka on taakse jäänyttä elämää, mutta tulet saamaan siitä kunnon korvauksen. Pidä vain huoli siitä, että ilmestyt työpaikallasi ajallaan, teet vaaditun mittaisen työpäivän ja jos joudut sairaslomalle, toimitat lääkärintodistuksen. Työnantaja voi aina moittia sinua siitä, että et tee työtäsi riittävän hyvin, mutta sinä voit vastata sanomalla, että ei pidä paikkaansa. Älä anna heidän horjuttaa mielentilaasi ryhtymällä puolustelemaan itseäsi tai kinaamaan. Sinulla on kuitenkin aika vahva case. Älä tee mitään äkkinäistä painostuksen alla vaan odota rauhassa tilanteen raukeamista tavalla tai toisella.

      Jos olisi sinun housuissasi vaatisin vähintään työhistoriani oikeuttamaa irtisanomisajan palkkaa 1 vuoden palkkaa oikeudenkäyntikulut.

      Kertomasi perusteella irtisanomisperusteet eivät täyty lainmukaisella tavalla, joten nyt pidä vain huolta omasta käytöksestäsi, jotta et stressaantuneena tee tai sano mitään, mikä hyödyttää työnantajaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe