10 km Matkaluistelurata Helsingin Laajalahdelle

MO

Helsingin Kaupunki tekee tänä talvena 10 km pituisen matkaluisteluradan Laajalahdelle, lähtöpaikat Munkkiniemen ranta ja Espoon puolelta Keilaniemen ranta. Matkaluistelijat ry sekä HTL ry järjestävät 6.3 yhdessä Helsingin Kaupungin kanssa HELSINKI MARATHON ON ICE 2010 Matkaluistelutapahtuman
lisätiedot:
http://www.luisteluliitto.fi/?x105868=632445

lisätietoa luistelulajeista ja harrastuspaikoista jne:
www.luisteluliitto.fi

17

2452

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PäiviO

      On hienoa saada vihdoin kunnon harrastusmahdollisuudet luistelulle Helsingissä, kiitos Helsingin kaupungille!!

      • KE

        Matkaluistimet tarvikkeet.
        www.esasport.fi

        ja muut hyvin varustetut urheiluvälinekaupat..


    • NinniL
      • xyz_

        se on noin 7km.


      • Varokaa railoja!!
        xyz_ kirjoitti:

        se on noin 7km.

        tulin just jäältä, keli ok, mutta pinta on vähintäänkin vaarallinen. Kunnan pitäisi jäädyttää pinta vielä pari kertaa näin mukavina pakkasöinä. Suurimmat railot jo 4 cm leveitä, niihinhän ei jäädytys auta.


      • jäätutkija
        Varokaa railoja!! kirjoitti:

        tulin just jäältä, keli ok, mutta pinta on vähintäänkin vaarallinen. Kunnan pitäisi jäädyttää pinta vielä pari kertaa näin mukavina pakkasöinä. Suurimmat railot jo 4 cm leveitä, niihinhän ei jäädytys auta.

        Pääsuoran lopussa on suurin railo joka elää vedenkorkeuden vaihtelujen mukaan. Käy välillä melkein kiinni, välillä irvistää nelisenttisenä.


      • pakko myöntää
        Varokaa railoja!! kirjoitti:

        tulin just jäältä, keli ok, mutta pinta on vähintäänkin vaarallinen. Kunnan pitäisi jäädyttää pinta vielä pari kertaa näin mukavina pakkasöinä. Suurimmat railot jo 4 cm leveitä, niihinhän ei jäädytys auta.

        Viime sunnuntaina, kovin harvinaisena paistepäivänä tuli ensimmäistä
        kertaa kokeiltua meren jäällä Laajalahdessa, mutta eipä tuosta takkiin
        paljoa jäänyt. Vedin pienemmän lenkin pari kertaa ja isoa lenkkiä
        Munkkiniemestä päin ja oikoreittiä Otaniemen edustalta takaisin
        pikkulenkille. Pikkulenkin loppupäässä olevaa todella hyvää (mitä nyt
        muutamia railoja) ja nautinnolliseen vauhtiin innostavaa muutaman
        sadan metrin osuutta lukuunottamatta rata oli aika hirveä, enemmän tai
        vähemmän röpelöinen ja takuuvarmasti pitkittäisten railojen halkoma
        niilläkin pätkillä, joissa röpelöä oli vähemmän. Toisin sanottuna
        se liike-energia, jonka sai aikaan railottomalla tai ainakin leveän
        potkun mahdollistavalla osuudella paloi liukumiseen hidastavalla
        röpelöjäällä. Eli taas potkuilla nopeus entiseksi kunnes joutui
        liukumaan seuraavan railo-osuuden ohi. Ja riskin uhallakin
        railo-osuuden läpi potkiessa luistin takuuvarmasti liukui railoon
        eli tuotakaan ei paljoa huvittanut tehdä.

        OK, jalassa oli tavalliset hokkarit, mutta kuten todettua, tuolla
        lyhyehköllä hyvällä jääosuudella tuo ei paljoa haitannut, ongelma oli
        todellakin se 95 % radasta, jolla jääpinta oli onneton, railoja tai ei.
        Kumma kuinka vanha kotikaupunki Kuopio tuntuu saaneen (ainakin
        valokuvien perusteella) jo yli neljännesvuosisadan verran aikaan
        hyvää, tasaista jäätä (?) omaa jäämaratoniaan varten. Vai kantaako jää
        tuolla sitten hoitokonetta paremmin kuin täällä...

        Joka tapauksessa lihasrasitus jaloissa ja selässä nautintofaktoriin
        nähden suhteeton. Jatkossa vain jääkentille, pohjat on nähty.


      • puristus
        pakko myöntää kirjoitti:

        Viime sunnuntaina, kovin harvinaisena paistepäivänä tuli ensimmäistä
        kertaa kokeiltua meren jäällä Laajalahdessa, mutta eipä tuosta takkiin
        paljoa jäänyt. Vedin pienemmän lenkin pari kertaa ja isoa lenkkiä
        Munkkiniemestä päin ja oikoreittiä Otaniemen edustalta takaisin
        pikkulenkille. Pikkulenkin loppupäässä olevaa todella hyvää (mitä nyt
        muutamia railoja) ja nautinnolliseen vauhtiin innostavaa muutaman
        sadan metrin osuutta lukuunottamatta rata oli aika hirveä, enemmän tai
        vähemmän röpelöinen ja takuuvarmasti pitkittäisten railojen halkoma
        niilläkin pätkillä, joissa röpelöä oli vähemmän. Toisin sanottuna
        se liike-energia, jonka sai aikaan railottomalla tai ainakin leveän
        potkun mahdollistavalla osuudella paloi liukumiseen hidastavalla
        röpelöjäällä. Eli taas potkuilla nopeus entiseksi kunnes joutui
        liukumaan seuraavan railo-osuuden ohi. Ja riskin uhallakin
        railo-osuuden läpi potkiessa luistin takuuvarmasti liukui railoon
        eli tuotakaan ei paljoa huvittanut tehdä.

        OK, jalassa oli tavalliset hokkarit, mutta kuten todettua, tuolla
        lyhyehköllä hyvällä jääosuudella tuo ei paljoa haitannut, ongelma oli
        todellakin se 95 % radasta, jolla jääpinta oli onneton, railoja tai ei.
        Kumma kuinka vanha kotikaupunki Kuopio tuntuu saaneen (ainakin
        valokuvien perusteella) jo yli neljännesvuosisadan verran aikaan
        hyvää, tasaista jäätä (?) omaa jäämaratoniaan varten. Vai kantaako jää
        tuolla sitten hoitokonetta paremmin kuin täällä...

        Joka tapauksessa lihasrasitus jaloissa ja selässä nautintofaktoriin
        nähden suhteeton. Jatkossa vain jääkentille, pohjat on nähty.

        Kävin samaisena sunnuntaina, vedin viisi kierrosta 7km lenkkiä retkiterillä reipasta matkaluisteluvauhtia(n.25km/h), jään laatu oli aivan normaali luonnonjäälle tehdylle matkaluisteluradalle, kokemuksia tältä tälveltä myös Kuopiosta, ei oleellista eroa. Radoille syntyy väistämättä railoja koska radan kohdalla jäätä muodostuu enemmän kuin ympäristössä(ei eristävää lunta). Railot pitää vain osata ottaa oikein, eivät juuri haittaa.


      • -
        puristus kirjoitti:

        Kävin samaisena sunnuntaina, vedin viisi kierrosta 7km lenkkiä retkiterillä reipasta matkaluisteluvauhtia(n.25km/h), jään laatu oli aivan normaali luonnonjäälle tehdylle matkaluisteluradalle, kokemuksia tältä tälveltä myös Kuopiosta, ei oleellista eroa. Radoille syntyy väistämättä railoja koska radan kohdalla jäätä muodostuu enemmän kuin ympäristössä(ei eristävää lunta). Railot pitää vain osata ottaa oikein, eivät juuri haittaa.

        Taisit vetää kuitenkin matkaluistimilla, joilla luonnonjäällä voi olla ihan siedettävääkin vetää, mutta tavallisilla luistimilla et takuulla saa työnnettyä tehokkaasti diagonaalisesti samansuuntaisten railojen sivulla, koska terä liukuu uraan ja se siitä potkusta. Ellet mutkittele koko ajan yli railojen sopivassa kulmassa niin siinäpähän olet. Röpelöisyyteen pätee sama kalusto-ongelma. Eli p*ska mikä p*ska.


      • lisää kautta
        - kirjoitti:

        Taisit vetää kuitenkin matkaluistimilla, joilla luonnonjäällä voi olla ihan siedettävääkin vetää, mutta tavallisilla luistimilla et takuulla saa työnnettyä tehokkaasti diagonaalisesti samansuuntaisten railojen sivulla, koska terä liukuu uraan ja se siitä potkusta. Ellet mutkittele koko ajan yli railojen sopivassa kulmassa niin siinäpähän olet. Röpelöisyyteen pätee sama kalusto-ongelma. Eli p*ska mikä p*ska.

        Vain ihmetellä voi, miksi kaupunki lopetti munkkiniemen 1,8km pukkulenkin huoltamisen , vaikka nyt aurinkioiset kelit vasta alkavat ja yöpakkasia riittää.

        Tästä voi katsoa, että yöllä oli reilu -15 astetta pakkasta ja päivästä tulee mahtava:
        http://www.vaisala.com/vantaaweather/history.htm

        Vetäkääs nyt se munkkiniemn pikkulenkki sillä höylälingolla kunnolla ympäri, niin päästään jatkamaan kautta ja pinnalle jäädytystä säiliöstä. Jää kestää taas hyvin sen pienen traktorin näiden yöpakkasien jälkeen.

        Samoin voi ihmetellä miksi eläintarhan luistinradan huolto lopetetaan ns. "komiteamietintösäännön" perusteella, jossa ei ollenkaan huomioida nykyistä talvitilannetta.

        Onneksi Pirkkolan urheilupuiston huollossa järki mukana ja huoltoa tehdään hyvälle 400m ovaaliradalle ja muille alueille. Ovaalin sisäkaarteen voisi aurata hieman leveämmäksi niin ei ole ahdasta kun muut nopeammat ohittavat.

        Radan kunto on hyvä ja valot pimeällä ovat mahtavat.

        Pukutila luistimien laittoon löytyy myös mutta halpa pieni penkki puuttuu radan reunasta. Puiston reunassa on muuten kaupungin varikkoalue, josta voisitte hakea yhden vanhan puistopenkin siihen radan viereen niin ei tarvitse laittaa luistimia jalkaan persaus maassa. Portaiden käveleminen luistimet jalassa vanhemmalle ihmiselle sen verran hauskaa, että mielummin laittaisi ne luistimet jalkaan radan reunalla.

        Kiitos kun huollatte edes pirkkolan urheilupuiston rataa !!!!!!!!!!!!!


      • hieno kevätsää
        lisää kautta kirjoitti:

        Vain ihmetellä voi, miksi kaupunki lopetti munkkiniemen 1,8km pukkulenkin huoltamisen , vaikka nyt aurinkioiset kelit vasta alkavat ja yöpakkasia riittää.

        Tästä voi katsoa, että yöllä oli reilu -15 astetta pakkasta ja päivästä tulee mahtava:
        http://www.vaisala.com/vantaaweather/history.htm

        Vetäkääs nyt se munkkiniemn pikkulenkki sillä höylälingolla kunnolla ympäri, niin päästään jatkamaan kautta ja pinnalle jäädytystä säiliöstä. Jää kestää taas hyvin sen pienen traktorin näiden yöpakkasien jälkeen.

        Samoin voi ihmetellä miksi eläintarhan luistinradan huolto lopetetaan ns. "komiteamietintösäännön" perusteella, jossa ei ollenkaan huomioida nykyistä talvitilannetta.

        Onneksi Pirkkolan urheilupuiston huollossa järki mukana ja huoltoa tehdään hyvälle 400m ovaaliradalle ja muille alueille. Ovaalin sisäkaarteen voisi aurata hieman leveämmäksi niin ei ole ahdasta kun muut nopeammat ohittavat.

        Radan kunto on hyvä ja valot pimeällä ovat mahtavat.

        Pukutila luistimien laittoon löytyy myös mutta halpa pieni penkki puuttuu radan reunasta. Puiston reunassa on muuten kaupungin varikkoalue, josta voisitte hakea yhden vanhan puistopenkin siihen radan viereen niin ei tarvitse laittaa luistimia jalkaan persaus maassa. Portaiden käveleminen luistimet jalassa vanhemmalle ihmiselle sen verran hauskaa, että mielummin laittaisi ne luistimet jalkaan radan reunalla.

        Kiitos kun huollatte edes pirkkolan urheilupuiston rataa !!!!!!!!!!!!!

        Pirkkolan rata on taas aurattu nuoskan jäljiltä ja kunto ok :-)

        http://www.hel.fi/palvelukartta/?l=1&id=7478

        Onko tietoa Munkkiniemen merijääradan kunnosta ?


      • 15+16= -1
        hieno kevätsää kirjoitti:

        Pirkkolan rata on taas aurattu nuoskan jäljiltä ja kunto ok :-)

        http://www.hel.fi/palvelukartta/?l=1&id=7478

        Onko tietoa Munkkiniemen merijääradan kunnosta ?

        on, loistokunnossa, pilkkijälle.


    • ulostekeemieli

      Onko rataa aurattu nyt 2018

      • auringostanauttimaan

        on, kahvilan pihasta pääsee radalle


    • vesiluisteluako

      Onko radalla vettä tänään ?

    • parikmkorkeintaan

      Ei tuo mikään 10 km pitkä ole

    • Anonyymi

      onko rataa 2024?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      147
      10284
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      129
      4245
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3993
    4. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      442
      3823
    5. 61
      3536
    6. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      51
      2789
    7. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      19
      2276
    8. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      1999
    9. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1581
    10. Kemijärven kapungin teknisen osaston johtajat

      KossuPekka ja KankaarannanMarkku olivat hyviä näissä tehtävissään. Tulevan vuodenvaihteen jälkeen tulee Kemijärvelle uu
      Kemijärvi
      9
      1416
    Aihe