Tyhmä kysymys:

...

Mistä tulee sanonta kuusnolla?

20

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • To4D

      sääntöihin (esim. Lassipallo) kuuluu että kuusnolla tappiolla oleva myöntää tappionsa, menee kotiinsa eikä enää ikinä yritä päteä siinä lajissa.

    • Joku matsi niillä lätkässä aikoinaan ja Suomi taisteli sankarillisesti 6-0 tappion Venäjästä.

      • ...

        Vähän arvelinkin jotain tuollaista historiallista taustaa sanonnalle.

        Ihan mielenkiintoista kuitenkin. Kaikenlaiset oudot sanonnat ja mistä ne johtuvat...


      • ... kirjoitti:

        Vähän arvelinkin jotain tuollaista historiallista taustaa sanonnalle.

        Ihan mielenkiintoista kuitenkin. Kaikenlaiset oudot sanonnat ja mistä ne johtuvat...

        Taisi samasta matsista sanonta "ryssiä" saada alkunsa myöskin. Kehittyvä kieli tämä, vaikka ei ihan ensialkuun uskoisi.


    • yks Suomi-Venäjä futismatsi menneiltä vuosilta. Yks frendi on aikamoinen futisdiggari ja pyysi mua mukaan siihen. Sanoin sille, että en turhaan viitti lähteä sinne. Että Suomi häviää kuitenkin 6-0 ja niin siinä muistaakseni kävikin...

    • ...

      Onko vastaavaa sanontaa muualla kuin Suomessa?

    • rusalkaa

      Tuli heti mieleen tennis...todennäköisesti näin onkin.

      Erän voittaa pelaaja, joka ensimmäiseksi voittaa kuusi peliä. Jos kuitenkin toinen pelaaja on voittanut erässä viisi peliä, tarvitaan erävoittoon kuudennen lisäksi myös seitsemäs voitettu peli. Jos molemmat pelaajat ehtivät voittaa kuusi peliä, ratkeaa erä tie-break-menetelmällä. Tie-breakissä lasketaan voitettuja palloja. Se, kumpi voittaa ensin vähintään seitsemän palloa ja on samalla voittanut vähintään kaksi palloa enemmän, voittaa tie-breakin ja samalla erän. Mikäli toisen saadessa seitsemännen pallon eli pisteen ja toisella on kuusi pistettä, tie-breakia jatketaan aina niin kauan, kunnes tarvittava kahden voitetun pallon, eli kahden pisteen ero on syntynyt. Tie-breakissa molemmat syöttävät vuorotellen kaksi kertaa ensimmäistä syöttövuoroa lukuun ottamatta, jolloin ottelussa syöttövuorossa oleva syöttää vain kerran.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tennis

      • ...

        Siitä se sanonta sitten varmaan tuleekin. Onkohan sanonta vain Suomessa yleinen?


      • rusalkaa
        ... kirjoitti:

        Siitä se sanonta sitten varmaan tuleekin. Onkohan sanonta vain Suomessa yleinen?

        Luku 6 on maaginen


      • rusalkaa

        Ei 6-0 voitto silti mikään helppo ole, kun ottaa huomioon tenniksen. Joka pallosta taistellaan ihan kunnolla. Tossa vaan näyttää huonolta, kun toisella pelkkä 0.


      • ...
        rusalkaa kirjoitti:

        Ei 6-0 voitto silti mikään helppo ole, kun ottaa huomioon tenniksen. Joka pallosta taistellaan ihan kunnolla. Tossa vaan näyttää huonolta, kun toisella pelkkä 0.

        Eikös sanontaan kuusnolla liity jonkinlainen helppous ja ehkä vähän alentuva ajattelu voittajan puolelta?


      • rusalkaa
        ... kirjoitti:

        Eikös sanontaan kuusnolla liity jonkinlainen helppous ja ehkä vähän alentuva ajattelu voittajan puolelta?

        Pisteet menee silleen, että voittaja saa sitten kaiken. :)


      • rusalkaa
        rusalkaa kirjoitti:

        Pisteet menee silleen, että voittaja saa sitten kaiken. :)

        Tuosta yllä olevasta Wikipedian linkistä:

        ***Erät koostuvat peleistä. Pelin pisteet lasketaan siten, että yhden pallon voittaneella on 15 pistettä, kaksi palloa voittaneella 30 ja kolme palloa voittaneella 40 pistettä. Neljä palloa ensin voittanut voittaa pelin.

        Jos peli etenee kuitenkin tilanteeseen 40–40, sanotaan pelin olevan tasan. Tällöin seuraavan pallon voittava pelaaja saa itselleen edun, jonka jälkeen on voitettava seuraava pallo voittaakseen pelin.

        Jos pelaaja häviää pallon, menettää hän edun, ja tilanne on jälleen tasan 40–40. Mikäli syöttövuorossa oleva pelaaja menettää edun vastustajalle tilanteessa 40–40, on kyseessä murtopallo.***


      • rusalkaa
        rusalkaa kirjoitti:

        Tuosta yllä olevasta Wikipedian linkistä:

        ***Erät koostuvat peleistä. Pelin pisteet lasketaan siten, että yhden pallon voittaneella on 15 pistettä, kaksi palloa voittaneella 30 ja kolme palloa voittaneella 40 pistettä. Neljä palloa ensin voittanut voittaa pelin.

        Jos peli etenee kuitenkin tilanteeseen 40–40, sanotaan pelin olevan tasan. Tällöin seuraavan pallon voittava pelaaja saa itselleen edun, jonka jälkeen on voitettava seuraava pallo voittaakseen pelin.

        Jos pelaaja häviää pallon, menettää hän edun, ja tilanne on jälleen tasan 40–40. Mikäli syöttövuorossa oleva pelaaja menettää edun vastustajalle tilanteessa 40–40, on kyseessä murtopallo.***

        että korien määrä kerrotaan lopullisessa tuloksessa. Siitähän sitten näkee suoraan onko vaiks vastustaja ollut yhden tai kuudenkymmenen pisteen päässä.


      • rusalkaa kirjoitti:

        että korien määrä kerrotaan lopullisessa tuloksessa. Siitähän sitten näkee suoraan onko vaiks vastustaja ollut yhden tai kuudenkymmenen pisteen päässä.

        Mitä vittua te funtsailette? Se sanonta tuli lätkämatsista, jossa Suomi sai kunnolla turpaansa.


      • ...
        rusalkaa kirjoitti:

        että korien määrä kerrotaan lopullisessa tuloksessa. Siitähän sitten näkee suoraan onko vaiks vastustaja ollut yhden tai kuudenkymmenen pisteen päässä.

        Tässä on nyt kaksi suuntausta. Joko venäläisille hävitty matsi tai tennissäännöt.

        Voisko ne molemmat olla alkuna sanonnalle?


      • ...
        PlatosMorbidDust kirjoitti:

        Mitä vittua te funtsailette? Se sanonta tuli lätkämatsista, jossa Suomi sai kunnolla turpaansa.

        siihen sanontaan liittyy nöyryytys?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe