Osaisiko joku kokeneempi dieselillä ajaja kertoa mistä mahtaa johtua se ettei vääntöä tunnu löytyvän ( vm. 05, 2 litran kone, kilometrejä n. 140 tuhatta) dieselissäni alakierroksilla? Kun vähennän nopeutta kääntyäkseni risteyksessä, bensa-autolla pystyin kolmosvaihteella kääntymään, ja ajamaan "normaalisti". Nykyinen diesel vaatisi vaihtamisen kakkoselle ilman että alkaa rynkytys ja ryminä ja kohta koneen sammuminen. Olen aina olettanut että juuri dieselissä sitä vääntöä alakierroksillakin löytyisi.
Hiljaisella vauhdilla ajaminen esim. letkassa ei myöskään tunnu onnistuvan edes kakkosvaihteella, vaan on vaihdettava ykkönen silmään ettei auto ala loikkia eteenpäin pitääkseen itsensä käynnissä.
Voisiko olla egr-venttiili? Kone käy muuten tasaisesti, vääntöä löytyy muuten normaalisti esim. ohituksissa, mutta hiljainen vauhti ei oikein tunnu sopivan muulle kuin ykkösvaihteelle.
Ei vääntöä alakierroksilla, mistä johtuu?
20
5232
Vastaukset
- Jerryfer
Polttoaineen suodatin vaihdettu koska viimeksi?
- aloittaja
En kyllä ole varma onko vaihdettu viime huollossa. Eli n. 5 tkm sitten. Mutta voisiko olla polttoainesuodatin syynä koska antaa kuitenkin polttoainetta kun sitä tarvitsee. Kun kaasua painaa niin ei jää miettimään eikä takertele vaan nostaa kierroksia kunnolla.
- 00000000000
aloittaja kirjoitti:
En kyllä ole varma onko vaihdettu viime huollossa. Eli n. 5 tkm sitten. Mutta voisiko olla polttoainesuodatin syynä koska antaa kuitenkin polttoainetta kun sitä tarvitsee. Kun kaasua painaa niin ei jää miettimään eikä takertele vaan nostaa kierroksia kunnolla.
ennakko saattaa olla pielessä, nokkahihna hypännyt tms?
egr:n jumittaminen käsittääkseni haittaisi enemmän yläkierroksia, kun ahtopaineet karkaa pakoputkeen. alakierroksilla ahtoja ei juuri ole. - Turpaani
00000000000 kirjoitti:
ennakko saattaa olla pielessä, nokkahihna hypännyt tms?
egr:n jumittaminen käsittääkseni haittaisi enemmän yläkierroksia, kun ahtopaineet karkaa pakoputkeen. alakierroksilla ahtoja ei juuri ole.Turbo ei rupee puhaltaan. ookko huudattanu sitä isoill kierroksilla. Toi EGR systeemi karstottaa muuttuvasiipiset turbot, eikä kierrosten mukaan säätyvä siivikko liiku .
- Draivari
Dieseliä kuuluu ajaa oikeilla kierroksia ja vaihteita käyttäen. Kierroslukumittari, onko autossasi?
Jos suodatin olisi osittain tukossa niin veto alkaisi normaalisti mutta vauhdin, eli kierroksien jatkuessa veto vähenisi. Sama tapahtuu vaikka vaihteiston ollessa vapaalla, kone ei jaksa ottaa kierroksia. Esim. pakkasella väärän polttoaineen hyytyessä tapahtuu juuri näin.
Kyllä dieselissä on vääntöä enemmän mutta ei kannata ajaa väkisin vedättämällä esim. vitosella vaan vaihda ajoissa, väkisin väännättäminen rasittaa konetta ja vaihteistoa.
Mitä tehdä. Vaihda filtteri jos ei ole vaihdettu. Ajaessa anna reilusti kaasua, käytä oikeaa vaihdetta ja tarpeeksi kierroksia. Se on oikea tapa. Jos ei auta niin vikaa on muualla, mutta tuskinpa. - bensavääntäätykimmin
Alle 1500 kierroksen vääntö dieseleissä on olematon.
Vääntö on hyvin kapealle alueella (1500-2500) käyttökelpoinen.
Nykydieseleissähän on 5 tai 6 vaihdetta tätä varten.
Eikun hämmentämään keppiä tai osta automaatti.- pientä pesään
Isommallakin menee, mutta turha odottaa kiihtyvyyttä alle 1500 kierroksen ennen kuin turbo "herää".
- Jymppä
Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.. Koska diesel-moottorien kulmanopeudet ovat bensakoneita hitaampia, on niissä aina enemmän vääntöä, mikäli teholuvut ovat samat. Ehkä vähän yksinkertaistettuna, mutta ehkä parempi niin.
Siis toisin sanoen, bensakoneessa on aina vähemmän vääntöä kuin samantehoisessa dieselkoneessa. Ja vielä kun katsot maksimivääntömomentin kierroslukua, niin ymmärrät, että bensakoneessa ei itseasiassa ole matalilla kierroksilla mitään vääntöä verrattuna dieseliin. Vielä paremmin pystyt tämän havainnollistamaan tehokäyrä käppyrästä, missä on moottorin koko käyttökierrosalue ja sitä seuraavat teho- ja vääntökäyrät.
Nykydieseleissä on vaihteita taloudellisuuden, käyttömukavuuden, haluttujen ominaisuuksien, kustannusten yms. takia niin monta vaihdetta kuin niissä on. Ei todellakaan sen takia, että tietty määrä vaihteita pitää olla, muuten ei toimi. Ilmeisesti et ole koskaan kuullut välityssuhteista.
"Vääntö on hyvin kapealle alueella (1500-2500) käyttökelpoinen" - Millä tavalla käyttökelpoinen. Missä dieselkoneessa 2500 1/min jälkeen teho lähteen laskuun? Ja miksei se silti olisi käyttökelpoinen? Kyllä omassa autossani dieselmoottori kiertää 4500 1/min asti, ihan käyttökelpoisesti. Ei siinä huudattamisessa toki mitään järkeä ole, mutta ihan käyttökelpoinen silti. Ja miksi tuo 1500-2500 1/min olisi ongelmallinen? Jos tuolla kierrosnopeusvälillä auton vauhti kiihtyisi 40 km/h, ja bensa-autossa 2000-5000 1/min 40 km/h, niin mitä parempaa tässä jälkimmäisessä on? Yhtä usein siinä tarvitsee niitä vaihteita silloin vaihdella. Se on valitettavaa, että bensan paremmuudet dieseliin nähden ovat melko triviaaleja.
Etkä varmasti edes tiedä minkä takia dieseleissä ei ole täyttä vääntömomenttia vaikkapa kierrosluvulla 1000 1/min. Mitään moottoriteknistä syytä siihen ei ole, miksei sitä voisi toteuttaa. Olisi vaan kiva kuulla vaikkapa sinulta muutama syy, miksei tätä toteuteta. Tai vielä kivempaa olisi kuulla, miten se bensakoneessa onnistuisi =)
PS. Vaihteet ovat bensakäyttöisissäkin autoissa käyttöä varten. Ellei niitä halua itse käyttää, niin fiksua olisi hankkia automaattivaihteistollinen. Ellei muuten, niin oman kukkaronsa takia.
- dieselheppu
Mikä automalli on kyseessä?
Lähetä tietoja email osoitteeseen [email protected], niin voin opastaa asian tutkimisessa.
Korjaan näitä systeemejä työssäni. - maserati 1200hv
kyl se vääntää sopivasti, ei pitäs olla niin kiireinen, totuttele leppoisaan ajoon.
- 7+18
Dieselissä vaihteiden välitykset on pidemmät, joten joskus joutuu käyttämään pienempää vaihdetta. Omista autoistani 2,5 bensavapari vetää tasaisella vielä 1500 kierroksella, mutta ei kiihdy siitä mihinkään. 1,9 TDI vetää 1200 kierroksella ja kiihtyy siitä ihan eri tavalla.
- Enpä sano mikä merkk
Olen aika varma että kyseessä on VAG-konsernin auto - niiden tyyppiominaisuudestahan tässä on kyse. Kannattaisi aloittajan ostaa "oikea" auto, niin loppuisi tuollaiset vaivat. Ja tietysti dieselinä !
- Aloittaja
Enpä sano mikä merkk kirjoitti:
Olen aika varma että kyseessä on VAG-konsernin auto - niiden tyyppiominaisuudestahan tässä on kyse. Kannattaisi aloittajan ostaa "oikea" auto, niin loppuisi tuollaiset vaivat. Ja tietysti dieselinä !
Ja eihän siinä, kyllähän vaihteet käyttöä varten autossa ovat. Ihmetyttää vaan ero bensakäyttöisen ja dieselin välillä kun olen aina olettanut että dieselillä voi hiljaisesta vauhdista jatkaa maltilla vaikka kolmosvaihteella, ainakin bensavehkeellä onnistui. Nyt hyvä jos kakkosella pääsee tyhjäkäyntinopeudesta jatkamaan/edes ajamaan. (Ilmiö on sama kuin jos vaikka nelosvaihteella yrittäisi ajaa aivan liian hiljaa.) Jarrua saa painaa ettei vauhti kasva jonossa liikaa, ja jos painaa niin alkaa tuketumisen meteli konehuoneesta. Ensimmäiseksi tuli tietysti mieleen että onko kyseessä jokin vika, tukos jossain tms.
On tullut paljon perusteluita, kiitos niistä. Jos todella on niin että dieselillä ei voi ajaa esim. kolmosvaihteella yhtä hiljaista nopeutta sen tukehtumatta kuin bensavehkeellä niin sitten olettamukseni dieseleistä ja on ollut väärä. Skodan 1,9 tdi:llä olen joskus ajanut ja mielestäni siinä on hyvä vääntö vielä alakierroksilla ja kävelyvauhdista jatkaminen kolmosella(kin) onnistuu. No, eikai siinä auta muuta kun laittaa ykköstä silmään letkassa jottei peli sammu. - sikiää?
Enpä sano mikä merkk kirjoitti:
Olen aika varma että kyseessä on VAG-konsernin auto - niiden tyyppiominaisuudestahan tässä on kyse. Kannattaisi aloittajan ostaa "oikea" auto, niin loppuisi tuollaiset vaivat. Ja tietysti dieselinä !
Tojotan tyypillisimmät ominaisuudet muuttuvat näiden peelojen pienissä mielissä muiden ominaisuuksiksi ja käänteisinä koskemaan omaa palvonnan kohdetta!
Peeloa kehotan kääntymään vammansa vuoksi ammattiauttajan puoleen. Avun hakemisessa mielenterveysongelmaan ei nykyisin ole mitään hävettävää
- SisuDieselcommonrail
Niin viäntäähän se kone jos viäntö tarvitaan. Niin monet nykydiiselit henkilöautoissa on pyritty tekemään räväkiksi ja ohituksiin herkästilähtemään, eli kun kutosella ajat 100km/h 2300 r/min niin silloin lähtee mutta kun ajetaan 60 Km/h niin isketään vaikka viitonen, itse olen huomannut että pienimmät kulutukset saa kun pitää kierrokset siinä 1500-2500 alueella vaikka kaasupohjassa kun kiihdyttää niin pienimmät kulutukset tulee hiton hölmöä kiihdyttää pintakaasulla 4000 kierroksee tai vedättää 1000-1200 kierroksella kaasupohjassa. Sitä varten on ne vaihteet että käytetaan no automaatti on kyllä 2000- luvun autoissa paljon parempi. No niin sitten tuolla transportterilla harvemmin kiihdyttelen yli 2000 kierroksen ja se viäntää jo aika alhaalta, henkilöauto on 22dci almera mistäkerroin.
Niin ja on mulla sitten 6750 hitecci valtra, sen maksimivääntömomentti on 1200 kierrosta ja maksimitehot 1800 kierrosta on nimittäin ecomalli ja 8400 valtrassa 1400 maksvääntö ja 2300 maks tehot ja molemmat vääntelee siitä tyhjäkäynnistä lähtien käytännössä.
Eli se riippuu siitä millaista käyttöä varten moottori on tehty raskaisiin töihin joihin ei niin kuin nopeutta tartte vaan voimaa, vai siihen että raakaa voimaa ei tartte vaan meno pelin pitää kulkeakkin kovaa eli silloin kiertää ylempää kuten f1auto.
Eli jos tuntuu sille että tartten oikeen sitkeetä autoa osta vahemman mallin paku ne on kuule sitkeitä, ja vaihda siihen vielä moottoriksi sisu diesel mikä on esim valtra traktoreissa ja muissakin työkoneissa - Anonyymi
Jos auto käynnistyy ja menee hetki että se alkaa vastata kaasuun ja kun ajaa niin alakierrosten kohdalla ei tapahdu mitään vasta noin 2000 kierroksen kohdalla ja auto savuttaa vaaleaa savua lähdöt vaivalloisia koska pitää ns rääkätä autoa luistattamalla tai anamalla kunnolla kierroksia turbo pelittää egr vaihdettu mutta metro-auto ja sen maahantuoja liike veikkasi egr:n jäädytintä mikä maksaa useamman satasen melkein tonnin töineen ja auto on noin 3000-4000e arvoinen kyseessä Skoda octavia rs 2.0 tdi 2007 osaako joku sanoa faktaa koska en itse usko egr:n jäähdyttimen olevan paskana
- Anonyymi
Aika hiljasta porukkaa palstalla tai tieto vaan uupuu
- Anonyymi
Kyllä tuntuu hyvältä lukea sähköautoilijana näitä juttuja. Kierrosalueet, koneen sammumminen, turbon herääminen ja oikean vaihteen valitseminen... Kyllä siitä autoilusta saa tuskaista, kun vanhaa tekniikkaa käyttää.
Ite polkaisen "kaasua" ja aina on varmaan alla täydet väännöt ihan kierroksista ja nopeudesta riippumatta. Ja sen kyllä huomaa - sen verran nopeasti erilaiset premiumit ja vanhan ajan sporttivehkeet pienenevät taustapeilissä- Anonyymi
Itselläni on hybridi Mitenkäs sähköautolla meno Lappiin pääseekö normi puitteissa 8-12 tuntiin vai meneekö se 1-2 päivää ennen kuin on perillä😅😁
- Anonyymi
Mootorin lämpötila anturi on hyvä vaihtaa ensin uuteen koska kyssehh Škoda!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869