Mitä eroa on eri Ah akuissa. Onko isompi akku paljon pitkäikäisempi ( 2 vuotta) vai saadaanko sillä vain lisättyä auton käynnistysvarmuutta. Mitä kalliimmalla akulla saa lisärahalle vastinetta?
44Ah akku on 59€ ja 55Ah 75€.
44Ah vai 55Ah akku
33
12171
Vastaukset
- miinusnapa
tiedätkin että ah tarkoittaa allehintojen, eli 44 allehintojen tarkoittaa normaalisti yli sata euroa ja 55 allehintojen vastaavasti lähes parisataa euroa, selvisikö nyt, eli mitään vastinetta ei ole tulossa.
- t7t7647
sen enemmän amppeeritunteja, Ah. ota vähintään toi 55, mieluummin kuitenkin 65Ah, niin poveria riittää pakkasellakin, ja voi soitella stereoita, vaikka auto ei ole käynnissä. Osti juuri Volvoon 75Ah: n akun hintaan 85€, hae sinäkin varaosaliikkeestä, äläkä mistään merkkikorjaamolta.
- bsdfsdfgsdfg
Pelkät amppeeritunnit ei aina lohduta. Mikäli ajo on etupäässä lyhyttä pätkäajoa, niin silloin pienempi akku ehtii latautua kenties täyteen, isompi ei välttämättä ja silloinhan se ei toimi läheskään täydellä tehollaan.
Kannattaa katsella akusta myös se kylmäkäynnistysvirta(CCA), se merkitsee myös paljon. bsdfsdfgsdfg kirjoitti:
Pelkät amppeeritunnit ei aina lohduta. Mikäli ajo on etupäässä lyhyttä pätkäajoa, niin silloin pienempi akku ehtii latautua kenties täyteen, isompi ei välttämättä ja silloinhan se ei toimi läheskään täydellä tehollaan.
Kannattaa katsella akusta myös se kylmäkäynnistysvirta(CCA), se merkitsee myös paljon.Tuo bsdfsdfgsdf on suomeksi bullshittiä eli sitä itseään. Miten joku märkäkorvateini viitsiikin esittää tuollaista soopaa? Toiselle tahallaan tuotettu maksimaalinen vahinko tuntuu olevan tälläkin palstalla joittenkin päätavoite.
Osta se isompi, niin jaksaa pakkasellakin paremmin pyörittää. Tai jos akkutelineeseen mahtuu vieläkin vähän isompi, niin aina parempi. Kun en tiedä, mikä auto Sinulla on niin en tarkemmin osaa sanoa. Akun kestoikään saattaa vähän vaikuttaa akun koko tai sitten ei, mutta pakkaskäynnistykseen varmasti. Muutaman euron tai kympin säästö on tässä tapauksessa väärästä paikasta.
Akun kestoikä minulla on ollut luokkaa noin 6 vuotta.
Ja osta se akku tarvikeliikkeestä niin saat yleensä halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Joku Bilteman akku esimerkiksi on yksi parhaista.- ............
sitroen kirjoitti:
Tuo bsdfsdfgsdf on suomeksi bullshittiä eli sitä itseään. Miten joku märkäkorvateini viitsiikin esittää tuollaista soopaa? Toiselle tahallaan tuotettu maksimaalinen vahinko tuntuu olevan tälläkin palstalla joittenkin päätavoite.
Osta se isompi, niin jaksaa pakkasellakin paremmin pyörittää. Tai jos akkutelineeseen mahtuu vieläkin vähän isompi, niin aina parempi. Kun en tiedä, mikä auto Sinulla on niin en tarkemmin osaa sanoa. Akun kestoikään saattaa vähän vaikuttaa akun koko tai sitten ei, mutta pakkaskäynnistykseen varmasti. Muutaman euron tai kympin säästö on tässä tapauksessa väärästä paikasta.
Akun kestoikä minulla on ollut luokkaa noin 6 vuotta.
Ja osta se akku tarvikeliikkeestä niin saat yleensä halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Joku Bilteman akku esimerkiksi on yksi parhaista.Ja muista että akkusi on suunniteltu Pohjolan kylmiin oloihin jossa kompromissit on tehty sen eteen että siitä saa ulos -30C:n pakkasella mahdollisimman suuren virran ja joka ottaa sähköä vastaan myös pakkasella. Yleensä näissä pakka-akuissa kokonais-Ah määrä voi olla hieman matalampikin kuin samanpainoisessa kesämökkiakussa.
- Virtanen..
Ostin Volvo-liikkeestä Volvon 72 Ah:n alkuperäisakun hintaan 65 €.
Miksi maksoit tarvikeakusta noin paljon enemmän? :O - puh huijaa
sitroen kirjoitti:
Tuo bsdfsdfgsdf on suomeksi bullshittiä eli sitä itseään. Miten joku märkäkorvateini viitsiikin esittää tuollaista soopaa? Toiselle tahallaan tuotettu maksimaalinen vahinko tuntuu olevan tälläkin palstalla joittenkin päätavoite.
Osta se isompi, niin jaksaa pakkasellakin paremmin pyörittää. Tai jos akkutelineeseen mahtuu vieläkin vähän isompi, niin aina parempi. Kun en tiedä, mikä auto Sinulla on niin en tarkemmin osaa sanoa. Akun kestoikään saattaa vähän vaikuttaa akun koko tai sitten ei, mutta pakkaskäynnistykseen varmasti. Muutaman euron tai kympin säästö on tässä tapauksessa väärästä paikasta.
Akun kestoikä minulla on ollut luokkaa noin 6 vuotta.
Ja osta se akku tarvikeliikkeestä niin saat yleensä halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Joku Bilteman akku esimerkiksi on yksi parhaista.Mikäli auton orkkisakku on esim. 45Ah(yleensä pienissä autoissa ja silloin myös "heiveröinen" laturi) ja tilalle pukkaat 90Ah akun, niin sehän on selvää, että liian iso akku jää helposti vajaaksi pätkäajossa, siitä se akku taas ei tykkää hyvää. Eli tuossakin asiassa voi käyttää ihan tervettä maalaisjärkeä.
Se CCA-arvo on ihan hyvä huomioida myös.
Sä tunnut olevan niin itsekeskeinen tyyppi, että luulet omien juttujesi olevan ne ainoat oikeat totuudet. Peugeot-foorumissa kirjoittelee samantyylinen "kaikkitietävä", en vaan kehtaa nimimerkkiä tässä kertoa, HÄN vain kirjoittele insinöörikieltä. - Akkumestari
bsdfsdfgsdfg kirjoitti:
Pelkät amppeeritunnit ei aina lohduta. Mikäli ajo on etupäässä lyhyttä pätkäajoa, niin silloin pienempi akku ehtii latautua kenties täyteen, isompi ei välttämättä ja silloinhan se ei toimi läheskään täydellä tehollaan.
Kannattaa katsella akusta myös se kylmäkäynnistysvirta(CCA), se merkitsee myös paljon.Mihin muka perustuu, että pieni akku ehtii latautua täyteen ja iso ei jos niistä molemmista kulutetaan yhtä paljon ampeeritunteja? Mietis nyt vähän.
Jos kulutat akusta kuin akusta vaikkapa 5 Ah, on täysin akun koosta riippumatonta, kuinka kauan sen täyteen lataaminen kestää. Se, kuinka kauan kestää, riippuu käytettävästä latausvirrasta.
Jos akun energiatase on lyhyiden ajojen vuoksi jatkuvasti keskimäärin negatiivinen (eli käynnistykset ja muu kuluttavat enemmän energiaa kuin lyhyillä ajomatkoilla ehtii latautua), kestää iso akku enemmän tämänlaisia lyhyitä pyrähdyksiä tyhjenemättä kokonaan. Silloin jää myös enemmän aikaa siihen, että jos satutkin ajamaan pitkän matkan, jolloin akku voi taas täyttyä kokonaan (tai enemmän kuin pieni akku voisi täyttyä). Iso akku on vaan isompi varasto.
Kylmäkäynnistys-diipadaapaa tärkeämpää on akun huolto. Myös huoltovapaiden akkujen navat ja pinnat pitää puhdistaa, jotta vältytään (minimaaliselta) oikosulkuvirralta, joka tyhjentää akkua. Navat ja kengät on myös syytä voidella siihen sopivalla rasvalla (hae varaosaliikkeestä tms) hapettumisien estämiseksi. Hapettumiset estävät virran kulkua eli aiheuttavat ylimääräistä vastusta (tehon kulutusta) autosi sähköjärjestelmään.
Ei-huoltovapaiden akkujen nestepintaa kannattaa tarkkailla ja lisätä akkuvettä tarvittaessa. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää akut ladattuina, sillä tyhjä voi jäätyä ja vaurioitua pysyvästi. Lisäksi tyhjä akku sulfatoituu nopeammin kuin varattu ja ei enää ota virtaa vastaan. - Akkumestari
puh huijaa kirjoitti:
Mikäli auton orkkisakku on esim. 45Ah(yleensä pienissä autoissa ja silloin myös "heiveröinen" laturi) ja tilalle pukkaat 90Ah akun, niin sehän on selvää, että liian iso akku jää helposti vajaaksi pätkäajossa, siitä se akku taas ei tykkää hyvää. Eli tuossakin asiassa voi käyttää ihan tervettä maalaisjärkeä.
Se CCA-arvo on ihan hyvä huomioida myös.
Sä tunnut olevan niin itsekeskeinen tyyppi, että luulet omien juttujesi olevan ne ainoat oikeat totuudet. Peugeot-foorumissa kirjoittelee samantyylinen "kaikkitietävä", en vaan kehtaa nimimerkkiä tässä kertoa, HÄN vain kirjoittele insinöörikieltä."Mikäli auton orkkisakku on esim. 45Ah(yleensä pienissä autoissa ja silloin myös "heiveröinen" laturi) ja tilalle pukkaat 90Ah akun, niin sehän on selvää, että liian iso akku jää helposti vajaaksi pätkäajossa, "
Jos molemmat (45 ja 90 Ah) akut ovat täynnä ja kulutat molemmista vaikkapa 30 Ah, kestää yhtä kauan ladata ne täyteen samalla virralla. Oletetaan tehollisen latausvirran olevan vaikkapa 60 A. Tällöin sen 30 aH lataaminen kestää noin 30 Ah / 60A = 0,5 h eli 30 min. Samaa virtaa se laturi antaa akusta riippumatta. Ei se laturi tiedä, mikä akku sillä on ladattavana.
Tai mieti se pieni akku pienenä vesiämpärinä (45 litraa) ja iso akku isona vesiämpärinä (90 litraa). Jos molemmista valutetaan pois vaikkapa 30 lirtaa, kestää yhtä kauan täyttää ämpärit, mikäli puutarhaletkusta tulee vettä samalla virtauksella. Jos letkusta tulee 60 litraa tunnissa, kestää kumman tahansa ämpärin täyttö 30 minuuttia. Iso akku on vaan isompi varasto. - asdftyui
sitroen kirjoitti:
Tuo bsdfsdfgsdf on suomeksi bullshittiä eli sitä itseään. Miten joku märkäkorvateini viitsiikin esittää tuollaista soopaa? Toiselle tahallaan tuotettu maksimaalinen vahinko tuntuu olevan tälläkin palstalla joittenkin päätavoite.
Osta se isompi, niin jaksaa pakkasellakin paremmin pyörittää. Tai jos akkutelineeseen mahtuu vieläkin vähän isompi, niin aina parempi. Kun en tiedä, mikä auto Sinulla on niin en tarkemmin osaa sanoa. Akun kestoikään saattaa vähän vaikuttaa akun koko tai sitten ei, mutta pakkaskäynnistykseen varmasti. Muutaman euron tai kympin säästö on tässä tapauksessa väärästä paikasta.
Akun kestoikä minulla on ollut luokkaa noin 6 vuotta.
Ja osta se akku tarvikeliikkeestä niin saat yleensä halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Joku Bilteman akku esimerkiksi on yksi parhaista.Sitroen ei tiedä mistä puhuu, akun kunto on pitkässä juoksussa suoraan verrannollinen minkälaista varausta akussa pidetään. Oletetaan että jää valot päälle, otetaan apuvirtaa ja lähdetään ajamaan lenkki akun lataamiseksi. Pieni akku on kilometreillä X täyteen ladattu, jos isolla akulla saman matkan X voi varaus silti olla vain 70%. Normaalille lyijyakku on pitkäikäisin kun varausta pidetään kaiken aikaa täytenä, esim. CTEK joka valmistaa markkinoiden parhaita akkulatureita suosittaa yli 90% varausastetta. Yleensä ensiasennusakku on amppeeritunneiltaan riittävä ja kaikki sen yli menevä on turhaa hifistelyä ellei sitten tykkää soittaa auton radiota tuntitolkulla auton ollessa sammuksissa tai käyttele talvisin webastoa. Itse pitäisin tärkeämpänä akun laatua koska niitäkin on hyviä ja huonoja. Pätkäajossa virran vastaanottokyky on tärkein ominaisuus, suomeksi sanottuna pystyt laittamaan starttaamiseen käytetyn virran saman tien takaisin akkuun.
PS. Seitsemäs vuosi menossa 48Ah akulla - diipadaii
Merkkikorjaamolla akku 93e, varaosaliikkeessä 109e
- v
akun pitää olla vähintään se kun on alunperin ollut,
sillä esim. käynnistys vaatii määrätyn purkaantumisvirran sekunnissa ja ja jännite ei saa laskea,
eli
pitää pyörittää riittävällä nopeudella ja jännite ei saa laskea,
jos pyörittää alhaisemmalla, ei käynnisty.
(suuren purkautumisvirran ja pienen koon omaavat ovat huipputehoissaan vain vuoden verran, sitten ovat tavallisia akkuja
ylisuuresta ei myöskään ole hyötyä.
suurempi ei lisää kuin ehkä vuoden sitä aikaa kun pystyy akkua käyttämään, mutta sitä maksimiaikaa ei kannata käyttää,
akku alkaa jo 4 talven jälkeen purkaantumaan nii paljon ja sitten lataa ajossa, että se energian haaskaus on erittäin kallista,
muistuttaisin,
ei se lataus ole ilmaista, maksaa aina yli 15 € Kwh kun pistokkeessa saa 0,10 ,
vanhemmissa latureissa kun eivät ole optimoituja sähköntuotantoon maksa kwt jopa 30 € asti,
jos vaihtaa 4 vuoden jälkeen , on vuosikustannus noin 20 €, ei ole suuri kulu, kun sen säästää polttoaineessa ja auto lähtee sitten sieltä pimeästä räntäsateestakin kun lasten kanssa ollaan.- miinusnapa
Olihan aikamoista sekoilua akusta ja kustannuksista, eurot ja energiat sullottu sekaisin, ei päätä ei häntää. Eikä isoja kirjaimia.
miinusnapa kirjoitti:
Olihan aikamoista sekoilua akusta ja kustannuksista, eurot ja energiat sullottu sekaisin, ei päätä ei häntää. Eikä isoja kirjaimia.
Totta kijoitit, nimimerkki miinusnapa. Mutta vain tuossa viimeisessä kommentissasi.
- sitroen.
sitroen kirjoitti:
Totta kijoitit, nimimerkki miinusnapa. Mutta vain tuossa viimeisessä kommentissasi.
Onneksi MINÄ höpönassu tiedän kaiken ja olen aina oikeassa.
sitroen. kirjoitti:
Onneksi MINÄ höpönassu tiedän kaiken ja olen aina oikeassa.
Tämän viimeksimainitun siis kirjoitti tuo mitään osaamaton, kateellinen märkäkorvateini enkä minä.
- KiKi.
En tarvitse ikinä autossani yli 50 litraa bensaa tankkausten välillä.
Joten kannattaako minun ottaa uuteen autooni 60 litran, tai 90 litran tankki, kuluttaako auto vähemmän 90 liran tankilla, ja mitä muuta vastinetta saan 110€ kalliimasta tankista? - boris pekker
Vertaa akkujen CCA-arvoja. 60Ah:n akkujakin saa edullisemmin, kuin tuo 55Ah. Toki täytyy varmistua, että isompi akku mahtuu autoosi kokonsa puolesta.
Mikäli ajosi on enemmän kuin parin kilometrin nylkytystä, niin isompi on suositeltavampi, antaahan täyteen latautuneena enemmän varmuutta pakkaskeleillä startteihin.- uskoo ken tahtoo
Kannattaa ostaa niin monta isoa 300 Ah akkua, kun auton sallitut kokonaismassat sallivat ja sijoittaa ne takakonttiin. Siellä ne voi kytkeä rinnan ja vetää piuhat paksulla jatkojohdolla konepelin alle. Vaikka laturi sattuisikin hajoamaan, voi näin ajaa vaikka lapista helsinkiin pitkät päällä.
- akkuakku
Jos akku on selvästi "liian pieni" tulee ongelmia koska auton käynnistysakku ei kestä lainkaan syväpurkua. Auton akku menee piloille jo muutamasta kerrasta jos se puretaan täysin tyhjäksi, Pienelle akulle tämä tapahtuu helpommin kuin suurelle. Auton akku on siis suunniteltu käyttöön jossa sitä pintapuretaan (10-20% koko kapasiteetista) valtavalla virralla ja ladataan heti perään täyteen. Sama starttaus purkaa pientä akkua tietenkin suhteessa enemmän kuin suurta joten periaatteessa isompi kestää syklejä paremmin.
Joku tarjosi ihmeellistä höpötystä siitä että iso akku pysyy "vajaana" koska laturi ei ehdi ladata sitä täyteen ajon aikana. Tämä nyt oli aivan täyttä potaskaa. Akku jää vajaaksi ellei laturi ehdi ladata akkuun samaa määrää varausta joka sieltä purettiin startin aikana. Akun koko ei vaikuta tähän asiaan mutta suuri ero tulee siitä miten hyvin akku ottaa varausta vastaan kylmänä. Kahdesta samalta linjalta tulleesta akusta isomman pitäisi tietenkin ottaa vastaan enemmän virtaa kuin pienen.Tämän viimeksimainitun siis kirjoitti tuo mitään osaamaton, kateellinen märkäkorvateini enkä minä.
- Insinööri lehtinen
Leikitään että starttimoottori vie 10 amppeeria
44ah akulla voi siis startata autoa akun ollessa täynnä 4,4 tuntia ja 55ah akulla voi starta 5,5 tuntia
Eli akun Ah määrä ei vaikuta siihen paljonko se antaa sähköä, vaan siihen kuinka kauan- sdnksdnfksdfsdf
Eli Ah ei ole sähkön määrä eli kapasiteetti? Se onkin teoriasi mukaan ajan yksikkö... mielenkiintoista, aina sitä oppii jotakin uutta.
- Insinööri lehtinen
sdnksdnfksdfsdf kirjoitti:
Eli Ah ei ole sähkön määrä eli kapasiteetti? Se onkin teoriasi mukaan ajan yksikkö... mielenkiintoista, aina sitä oppii jotakin uutta.
Samaten lita on veden määrän yksikkö
Mutta jos vettä menee desi minutissa, tulee litrasta sitä 6 minuttia ja 2 litrasta 12 minuttia
HElppoa matikkaa - fjfggfgdjfdf
sdnksdnfksdfsdf kirjoitti:
Eli Ah ei ole sähkön määrä eli kapasiteetti? Se onkin teoriasi mukaan ajan yksikkö... mielenkiintoista, aina sitä oppii jotakin uutta.
Ah ei yksistään kerro akkujen energiasisältöä. Pitää tietää myös jännite.
Esim. Priuksen hybridiakku on vain 6.5 Ah. - Insinööri Lehtinen
fjfggfgdjfdf kirjoitti:
Ah ei yksistään kerro akkujen energiasisältöä. Pitää tietää myös jännite.
Esim. Priuksen hybridiakku on vain 6.5 Ah.Kyllä kertoo, kuka puhui volteista tai energiasisällöstä mitään?
6,5Ah akkua voi kuluttaa 6,5 A:lla tunnin tai 1 A:lla 6,5 tuntia
Eli älä turhaan koita sotkea, 10A on yhtä paljon, meni watteja 1 tai 100
Eipä noissa ilmajohdoissakaan montaa ampeeria ole, vaikka tehoja menee megawatteja. - autosähköasentaja
Insinööri lehtinen , sinulla on asiat sekaisin. Sinun oppiesi mukaan esim 1000 A ottava starttimoottori pitäisi pyöriä n. 2 ja puoli minuuttia 44Ah:n akulla.
Et kyllä ole ainakaan sähköinsinööri.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus, oikea akku on samankokoinen kuin autossa on uutena. - Insinööri lehtinen
autosähköasentaja kirjoitti:
Insinööri lehtinen , sinulla on asiat sekaisin. Sinun oppiesi mukaan esim 1000 A ottava starttimoottori pitäisi pyöriä n. 2 ja puoli minuuttia 44Ah:n akulla.
Et kyllä ole ainakaan sähköinsinööri.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus, oikea akku on samankokoinen kuin autossa on uutena.Mutta ei se akku anna 1000 ampeeria
Mutta isommalla AH:lla varustettu akku antaa sähköä kaummin, oli vertailukohtana 1 tai 100 A:ta
- 8+19=??
Voisiko pienempi ja kevyempi akku lämmetä nopeammin kylmäkäynnistyksen jälkeen ja siten alkaisi vastaanottamaan virtaakin nopeammin? Olisi etu ainakin jos ajaa paljon lyhyttä pätkäajoa. Mielipiteitä?
- apu virtanen
hanki fyysiseltä kooltaan isoin akku, mikä mahtuu akkutelineeseen ja pienin Ah lukemaltaan.
saat todennäköisesti kestävimmän akun. - 24volttia startille.
Yhteenveto! Osta sellainen Akku mikä siellä autossasi on tälläkin hetkellä niin pärjäät varmasti joka kelillä.. Jos nämä ohjeet ottaa opiksi mitä täällä neuvotaan niin sun auto löytyy lunastusrivistä mustana kekäleenä.
- make123123
sienet ovat hyväksi ihmisille
- Anonyymi
Varpaiden vai korvien välissä?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670