Kiinnostaako Pyhän Hengen pilkka-aihe palstalaisia? Olen kirjoittanut aiheesta melko pitkän kirjoituksen.
Se on ollut luettavana Pyhä Henki palstalla vuoden päivät. Olen viime aikoina muokannut kirjoitustani.
Siitä tuli vielä pitempi. Tässä osa tuosta muokatusta kirjoituksestani.
Panen koko kirjoituksen Pyhä Henki palstalle mikäli se onnistuu.
Tarkoitukseni on poistaa vanha ja korvata se uudella.
Tässä osa tuosta kirjoituksesta:
HERRAN JEESUKSEN LUPAUKSET.
Herra Jeesus antaa voimakkaat lupaukset, joita emme voi ohittaa tätä aihetta käsitellessämme:
”Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä häntä vedä.”
”Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun luokseni.”
”Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun luokseni; ja sitä, joka minun luokseni tulee, minä en heitä ulos.”
Kun joku tulee Herran Jeesuksen Kristuksen luokse, hän tulee uskoon ja pelastuu.
Jeesuksen omien sanojen mukaan ei kukaan voi tulla uskoon jos Isä ei häntä vedä (25).
Uskoontulomme tapahtuu siis Jumalan vaikutuksesta. Jumala tekee aina aloituksen ja vetää ihmistä Jeesuksen luokse. Vain tästä syystä ihminen voi tulla Jeesuksen luokse. Se, joka on kiinnostunut uskon asioista ja haluaa tulla Jeesuksen luokse ja saada syntinsä anteeksi, on näin ollen Jumalan kutsun alla. Pyhä Henki vetää häntä Jeesuksen luokse. Synnintunto ja kaipuu Jumalan yhteyteen todistaa Jumalan kutsusta. Kun Jumalan Henki vetää ihmistä Jeesuksen Kristuksen luokse parannukseen ja syntinen vastaa kutsuun myöntävästi, Isä antaa hänet Jeesukselle. Jeesus ottaa hänet omakseen ja antaa synnit anteeksi ja pelastaa katuvan syntisen. Aamen!
PYHÄN HENGEN TYÖ JA TEHTÄVÄ
Pyhän Hengen yksi tehtävä on osoittaa ihmiselle hänen syntinsä. Sen Hän tekee
johdattaakseen syntisen Herran Jeesuksen Kristuksen luokse saamaan
pelastuksen. Huomaa että, pelastus tulee Jumalalta joka valtaistuimella istuu
ja Karitsalta (26). Pelastusta ei saada jos Jumala ei sitä anna. Aloite on siis aina
Jumalalla joka tarjoaa pelastusta syntiselle. Pyhä Henki osoittaa ihmiselle hänen
syntinsä vain jos syntisellä on mahdollisuus saada ne anteeksi.
Tässä on erikoisesti huomioitava tämä; Pyhä Henki ei tee turhaa työtä. Hän ei kiusaa ketään synnintunnolla. Hän ei herätä yhtäkään ihmistä synnintuntoon ilman armon ja anteeksisaamisen mahdollisuutta. Siksi synnintuntoon tullut ihminen voi saada syntinsä anteeksi.
Jumalan Henki osoittaa ja selittää aina synnintunnossa olevalle ihmiselle Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä ja tarjoaa armoa ja anteeksiantamusta. Tämän syntinen saa omistaa tekemällä parannuksen synneistään ja uskomalla Herraan Jeesukseen (27).
SAATANA VALEHTELIJA JA SYYTTÄJÄMME
Myös Saatana voi osoittaa meissä syntiä. Hänen puheensa on syyttävä ilman armoa
ja rakkautta. Hän ei anna mahdollisuutta anteeksiantamukseen ja pelastukseen.
Saatanan esittämä ratkaisu ongelmaan voi olla hyvin kohtalokas ja peruuttamaton.
Tästä erottaa Jumalan Hengen ja Saatanan puheen ja vaikutuksen toisistaan.
Saatana on valehtelija ja valheen isä. Totuutta hän ei puhu koska, hänessä ei ole
Totuutta. Kun hän käyttää Raamatun Sanaa, hän vääristää totuuden (28).
Totuus ei ole yksi tai kaksi asiayhteydestä irrotettua Raamatun jaetta joiden varaan
rakennetaan Raamatun kokonaisilmoituksen vastainen oppi.
Raamatun ilmoitus kokonaisuudessaan on totuus. Pyhä Henki yhtyy vain siihen Sanaan joka on Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa yhtäpitävä. Vain se Sana ja oppi mihin Pyhä Henki yhtyy on totuus. ”Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.” Pyhä Henki on totuuden ja armon Henki. Totuus ja armo kulkevat käsi kädessä.Näin Pyhän Hengen ilmoittama totuus synnistä tarjoaa aina armoa (29).
Tämä on hyvä muistaa kun vihollinen painaa päälle ja syyttää.
Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta on armon evankeliumi.
Jumala antoi Paavalille, ja myös meille, armonsa evankeliumin julistuksen tehtäväksi.
Laki annettiin Mooseksen kautta. Armo ja totuus Jeesuksessa Kristuksessa (30).
Jatkuu vastauksessani
Pyhän Hengen pilkasta
28
301
Vastaukset
JUMALAN LAPSEN KAKSI PUOLUSTAJAA
1. JEESUS KRISTUS
Jeesus Kristus on ensimmäinen Puolustajamme Isän luona taivaassa.
”Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä
tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Ja hän on meidän syntiemme sovitus”.
Johannes kirjoittaa tämän uskoville Jumalan lapsille. Tässä näemme että Jumalan lapsi ei selviä kilvoituksestaan synnittömänä. Hän voi tehdä yksittäisiä syntejä. Siksi hän tarvitsee Puolustajaa Pyhän Jumalan edessä. Uskovan kaikki synnit ovat sovitetut. Hän on osallinen sovituksesta uskonsa tähden. Hän saa synnit anteeksi tunnustamalla ja hylkäämällä ne. ”Rangaistus oli Hänen (Jeesuksen) päällänsä että meillä rauha olisi ja hänen haavojensa kautta me olemme parannetut.”
Pelastuksemme ja anteeksiantamuksemme on Jeesuksen Kristuksen verisissä haavoissa. Se ei ole meidän onnistuneessa vaelluksessamme. Jos pelastuksen ehtona olisi meidän täysin onnistunut vaelluksemme, kukaan ei voisi pelastua. Silloin pelastus ei olisikaan armosta; se olisi ansiosta. Mutta nyt se on armosta ja uskosta koska kukaan ei pelastu muulla tavalla (31).
2. PYHÄ HENKI
Pyhä Henki on uskovan toinen Puolustaja. Hän on uskovan kanssa täällä maan päällä.
”Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän
kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska
se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän
tykönänne ja on teissä oleva” (32).
Pyhä Henki ei ole sellainen ”arka lintu” joksi Häntä joskus kuulee sanottavan jos
tällä tarkoitetaan sitä että Hän jättää uskovan heti kun syntiinlankeemus on tapahtunut. ”Hän pysyy teidän tykönänne”. Pyhä Henki tiesi jo silloin kun Hän tuli sinuun, että sinä et pysty elämään synnittömästi. Puolustajalla Pyhällä Hengellä on paljon kärsivällisyyttä.
Otetaan asiaa valaiseva esimerkki Raamatusta
. Kuningas David oli tehnyt vakavia syntejä. Noin vuoden tämän jälkeen Jumala lähetti profeetta Naatanin Daavidin luokse paljastamaan hänelle hänen syntinsä. Silloin Daavid rukoilee Herraa:
”Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä” (33).
Tässä on merkille pantava muutama asia. Ensinnäkin Daavid oli vielä Herran kasvojen edessä koska Daavid pyysi ettei Herra heittäisi häntä pois Hänen kasvojensa edestä. Toiseksi Daavidissa oli vielä Pyhä Henki koska hän rukoili ettei Herra ottaisi häneltä pois Pyhää Henkeä. Mutta, Daavid oli menettänyt autuuden ilon syntinsä tähden. Siitä huolimatta hänessä oli vielä Pyhä Henki ja hän oli vielä Herran kasvojen edessä. Meidän tulee huomioida vielä yksi asia; Daavid eli vanhan liiton aikana jolloin synnit olivat vielä sovittamatta. Me olemme uuden liiton kansaa jolloin lopullinen ja täydellinen syntiuhri, Jeesus Kristus Jumalan Poika on sovittanut kaikki syntimme.
Vanhan liiton uhrieläinten veri peitti synnin jotta Jumala voisi olla tekemisissä kansansa kanssa. Uuden liiton täydellinen uhrikaritsa Jeesus Kristus Jumalan Poika poisti jokaisen synnin uhraamalla itsensä. Tämä on VT:n tilapäisten eläinuhrien ja UT:n Jeesuksen Kristuksen lopullisen ja täydellisen syntiuhrin suuri ja ratkaiseva ero.
Vastauksessa tekstiin liittyvät Raamatun jakeet.25. Joh 6:37, 44-45, 65, 10:29, 17:9-11.
26. Joh 16:7-9, Gal 3:21-26, Room 3:19-26, 2 Kor 5:18-21, Ap.t 2:47, Ilm 7:10.
27. Luuk 24:46-47, Ap.t 2:38, 3:19,26, 10:43-48,11:14, Tiit 2:11.
28. Joh 8:44.
29. Joh 1:14,17, 6:63, Heb 10:29, 1 Joh 5:6, Ps 119:160, 2 Kor 6:1-2, 13:13.
30 Apt 14:3, 20:24,32, 1 Tim 1:14, Tiit 2:11.
31. 1 Joh 2:1-2, 1:7-10, Jes 53:3-6, Ef 2:4-10, Room 4:16, 11:31-32, Gal 3:11, 22-24.
32. Joh 14:16-18, 26, 15:26, 16:13.
33. Psalmi 51:13-14, 2 Sam 11-12 luvut.
- kysymyksen ?
Minua kiinnostaisi tietää, onko sinulla akateeminen koulutus, koska vaikutat sivistyneeltä ja osaat kirjoittaa, niin kuin olisit saanut siihen aika paljon ohjausta. Olet kertonut täällä melkein koko elämäntarinasi yksityiskohtaisesti, niin ehkä voisit kertoa myös tämän asian, siis jo haluat.
Kirjoita vaan se pitkä opetusteksti Pyhä Henki palstalle, kyllä sille lukijoita riittää.enkä paljon mikään muukaan. Olen armosta pelastettu Jumalan lapsi.
Jos kirjoitukseni koetaan hyviksi, vastaus löytyy Pyhästä Hengestä.
Hän on Opettajani niin kuin tällä palstalla monet muutkin ovat väittäneet.
Siis, kaikki kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle. Ilman Hänen armoaan
ja pelastustaan ja Pyhää Henkeään en osaisi enkä tietäisi yhtään mitään Raamatusta.
Jumalan armosta minä ole se mikä minä olen. Uskon että ilman Häntä en olisi
edes elossa tänä päivänä.
Muuten tuo Pyhän Hengen pilkka kirjoitukseni on muokkautunut sellaiseksi kuin se
nyt on monien kuukausien aikana. Olen lukenut sen läpi moneen kertaan ja kyllästymiseen asti.
Ei siis ole kysymyksessä hätäisesti kyhätty kirjoitus.
Häpeä minulle jos siinä on virheitä. Kiitos Herralle Jeesukselle jos siinä on jotakin hyvää!- koulutukseltasi?
jaikal kirjoitti:
enkä paljon mikään muukaan. Olen armosta pelastettu Jumalan lapsi.
Jos kirjoitukseni koetaan hyviksi, vastaus löytyy Pyhästä Hengestä.
Hän on Opettajani niin kuin tällä palstalla monet muutkin ovat väittäneet.
Siis, kaikki kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle. Ilman Hänen armoaan
ja pelastustaan ja Pyhää Henkeään en osaisi enkä tietäisi yhtään mitään Raamatusta.
Jumalan armosta minä ole se mikä minä olen. Uskon että ilman Häntä en olisi
edes elossa tänä päivänä.
Muuten tuo Pyhän Hengen pilkka kirjoitukseni on muokkautunut sellaiseksi kuin se
nyt on monien kuukausien aikana. Olen lukenut sen läpi moneen kertaan ja kyllästymiseen asti.
Ei siis ole kysymyksessä hätäisesti kyhätty kirjoitus.
Häpeä minulle jos siinä on virheitä. Kiitos Herralle Jeesukselle jos siinä on jotakin hyvää!Oletko sinä edes ylioppilas? Anteeksi, mutta minua kovasti kiinostaa erilaiset ihmistyypit. Siis puhdas, vilpitön ja vähän utelias kysymys.
koulutukseltasi? kirjoitti:
Oletko sinä edes ylioppilas? Anteeksi, mutta minua kovasti kiinostaa erilaiset ihmistyypit. Siis puhdas, vilpitön ja vähän utelias kysymys.
Ei ollut Pietari, ei veljensä eikä muutkaan apostolit "ylioppilaita". He olivat kalastajia ja publikaaneja, kaikki oppimattomia miehiä, mutta heidät Jeesus valitsi. Nämä miehet ovat saarnoillaan johdattaneet tuhansittain ihmisiä Jeesuksen yhteyteen ja pelastukseen ja vieläkin he puhuvat Raamatussa.
Jaikal on Jumalan armosta Jeesuksen opetuslapsi.
Sinä sanot: "Tahdon tehdä Jumalan tahdon".
Tee Jumalan tahto.- expro
jukka.finland kirjoitti:
Ei ollut Pietari, ei veljensä eikä muutkaan apostolit "ylioppilaita". He olivat kalastajia ja publikaaneja, kaikki oppimattomia miehiä, mutta heidät Jeesus valitsi. Nämä miehet ovat saarnoillaan johdattaneet tuhansittain ihmisiä Jeesuksen yhteyteen ja pelastukseen ja vieläkin he puhuvat Raamatussa.
Tee Jumalan tahto.kuka heidät oli opettanut kirjoittamaan? Luukas oli lääkäri, osasi lukeneisuutensa takia kirjoittaa ja Matteus tullimies; osasi mitata sillä mitalla mikä mittaa tuonti-ja vientitavaraa. Entäs ne muut apostolit? Oliko siihen aikaa koululaitoksia tavallisille kansalaisille? Kalastajat ainakin olivat kirjoitustaidottomia.
jukka.finland kirjoitti:
Tee Jumalan tahto.jukka.finland: "Ei ollut Pietari, ei veljensä eikä muutkaan apostolit "ylioppilaita". He olivat kalastajia ja publikaaneja, kaikki oppimattomia miehiä, mutta heidät Jeesus valitsi".
--
Mm. Markus kertoo, ketkä Jeesus kutsui ensimmäisiksi opetuslapsiksiin.
ENSIMMÄISET OPETUSLAPSET
Mark. 1:16-20
--
Jeesus kutsui ensimmäiset opetuslapsensa kulkiessaan Galilean (Gennesaretin) järven rantaa.
Heidän joukossaan oli Simon (Pietari), hänen veljensä Andreas sekä Sebedeuksen pojat Jaakob ja Johannes. He kaikki olivat kalastajia ja tavallisia kansanmiehiä.
He olivat heti valmiina jättämään työnsä ja seuraamaan Jeesusta. Verkot saivat jäädä siihen paikkaan. (vrt. Matt 13:47-50).
Juuri samaiset apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes olivat mm. todistamassa Jeesuksen kirkastumisen (Matt. 17:1) ja monia muita tapahtumia Jeesuksen toiminnasta.
Paavali kertoo, että heitä pidettiin alkuseurakunnan ”pylväinä” (Gal. 2:6).
Jeesus saarnasi evankeliumia.
Tämän tehtävän Hän antoi myös seuraajilleen.
Ennen ylösnousemistaan taivaaseen Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
” Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20).expro kirjoitti:
kuka heidät oli opettanut kirjoittamaan? Luukas oli lääkäri, osasi lukeneisuutensa takia kirjoittaa ja Matteus tullimies; osasi mitata sillä mitalla mikä mittaa tuonti-ja vientitavaraa. Entäs ne muut apostolit? Oliko siihen aikaa koululaitoksia tavallisille kansalaisille? Kalastajat ainakin olivat kirjoitustaidottomia.
Paavali liittää Kol. kirjeensä lopussa allekirjoituksen ”omakätisesti” (18). Hän ilmeisesti käytti kirjuria ja laittoi vain nimensä loppuun.
Kol.4:18
"Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti".
Näinhän saattoivat tehdä muutkin apostoleista, joilta puuttui kirjoitustaito!Tapio522 kirjoitti:
Paavali liittää Kol. kirjeensä lopussa allekirjoituksen ”omakätisesti” (18). Hän ilmeisesti käytti kirjuria ja laittoi vain nimensä loppuun.
Kol.4:18
"Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti".
Näinhän saattoivat tehdä muutkin apostoleista, joilta puuttui kirjoitustaito!kirjureitakin heikon näkönsä takia, joka toisaalta ilmenee eräissä hänen omakätisesti kirjoitetuista kirjeistään, vaikka hän kirjoitti myös omakätisesti, kun hän sanoi: "Katsokaa, kuinka suurilla kirjaimilla minä omakätisesti teille kirjoitan!" [Gal. 6:11].
Olisi mielenkiintoista tietää, onko Vatikaanin kirja-arkistossa "suurilla kirjaimilla" kirjoitettuja Paavalin kirjeitä!
'
Hyvää tekstiä jaikalilta!
"Jumalan Henki osoittaa ja selittää aina synnintunnossa olevalle ihmiselle Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä ja tarjoaa armoa ja anteeksiantamusta. Tämän syntinen saa omistaa tekemällä parannuksen synneistään ja uskomalla Herraan Jeesukseen" (27).
---
Jeesus saarnasi evankeliumia. Tämän tehtävän Hän antoi myös seuraajilleen.
Jeesus sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi" (Mark.1:15).
--
Mitä tarkoittaa parannuksen tekeminen?
--
Kun Jumala pysähdyttää meidät, joudumme näkemään oman tilamme.
Huomaamme rikkonneemme Jumalan käskyt.
Jumala odottaa, että käännymme Hänen puoleensa ja tunnustamme Hänelle syntimme. Saamme pyytää syntejämme anteeksi ja anoa voimaa luopua niistä.
Tätä merkitsee parannuksen tekeminen.
Syntejä ei voi luokitella pieniin ja suuriin. Syntiä on se, mikä erottaa minut Jumalasta ja lähimmäisistä. Synnissä on aina epäuskoa, mikä johtaa kapinaan Jumalaa kohtaan.
”Synti turmelee ihmisen sielua ja ruumista. ihmisen järki sokaistuu ja hänen tahtonsa suuntautuu pahaan. Tyhjyys ja levottomuus kuluttavat hänen voimansa.
Synti erottaa hänet ihmisistä ja tuo hänelle kärsimystä. Jatkuva synnin harjoittaminen tekee ihmisen synnin orjaksi; hänen omatuntonsa paatuu. Synti synnyttää myös vihaa ja kateutta, riitaa ja väkivaltaa. Siten se levittää turmelusta ja onnettomuutta yhteiselämään”
(Katekismus).
Syntiin langenneen ihmisen kauhistavin onnettomuus on, että hän on Jumalan pyhän vihan alainen (Ef. 2:3).Jos ihminen jää Jumalan vihan alaiseksi, hän joutuu kadotukseen.
Tänäänkin Jeesus kutsuu meitä syntisiä yhteyteensä. Hän tahtoo pelastaa jokaisen, joka tunnustaa syntinsä ja hylkää ne.
Jeesus osoitti käsittämättömän rakkautensa meitä kohtaan uhraamalla itsensä meidän puollestamme:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Jeesus vapaaehtoisesti vuodatti verensä meidän edestämme. Hän kantoi sen syyllisyyden ja rangaistuksen, jonka me olemme synneillämme ansainneet ja sovitti näin Jumalan vihan.
Jeesus voitti synnin, kuoleman ja perkeleen vallan.
Kristuksen kärsimys ja kuolema on meidän syntiemme sovitus.
--
1. Kirkasta, oi Kristus meille
ristinuhri Golgatan,
josta meille langenneille
loistaa sydän Jumalan.
Uskon silmä kiinnitä
aina kohti ristiä.
(Virsi 301:1)- Sirpa Rajala
tietää sinusta jaikal, että oletko evankelista saarnaaja vai joku muu tehtävän omaava seurakunnassasi? Kertoisit nyt vähän itsestäsi, sillä eihän se kerskaamista ole jos kertoo mitä tekee.
Valaise nyt pikkasen mitä sinä työksesi teet, jotte oltaisiin tutunpia. Minä olen kotiäiti ja hoitelen kotia ja lapsia, sekä vielä naapurinikin lapsia päivisin. Ei yhtään hävetä kertoa tätä!- Eikö jokaisella ole
oikeus säilyttää oma yksityisyytensä,niin,ettei sitä tarvitse täällä palstalla tuoda kaikkien tietoon?
Minun mielestäni palsta on keskustelua helluntailaisuudesta ja Raamattuun liittyvistä asioista-
perehdytään vain enemmän Jaikalin kautta tulevaan opetukseen,kuin häneen itseensä. Eikö jokaisella ole kirjoitti:
oikeus säilyttää oma yksityisyytensä,niin,ettei sitä tarvitse täällä palstalla tuoda kaikkien tietoon?
Minun mielestäni palsta on keskustelua helluntailaisuudesta ja Raamattuun liittyvistä asioista-
perehdytään vain enemmän Jaikalin kautta tulevaan opetukseen,kuin häneen itseensä.mutta minulla kävi jaikalista eräänä päivänä mielessäni sellainen ajatus että hän saattaa olla joku lähetystyöntekijä tai joku vastaava henkilö, ja enempi tietojensa antaminen jo paljastaisi hänen henkilöllisyytensä, joten ei "lypsetä" tietoja enempää!
'
- ?????
mutta osaa Jumalasta saa pilkata vähemmän kuin muuta osaa ykseydestä. Jumala on yksi mutta Jumala ja Karitsa ovat se osa ykseyttä joka pelastaa ja jotka istuvat valtaistuimella. Pyhä Henki ei istu.
aivan olennainen on Pyhän Hengen työ.
1. Pelastus on Jeesuksen täytetyn työn kautta. Ei ole pelastusta ilman Hänen ruumiinsa ja verensä uhria. Jumalan tarjoama lahja tulee yksilön osalle vastaanottamisen kautta. Jeesuksen vastaanottamisen kautta koituu Hänessä oleva uhri syntien anteeksiantamuksena pelastukseksi syntiselle. Tällöin ihmisestä tulee Jumalan edessä vanhurskas: otollinen Jeesuksen tähden.
2. Syntien anteeksiantamuksesta seuraa "ennallistettu" suhde Jumalaan. Yhteys taivaalliseen Isään. Pyhä Jumala ei voi elää yhteydessä syntisen kanssa eikä syntinen Hänen kanssaan. Jeesuksen sovitustyö on tehnyt yhteyden mahdolliseksi. Nyt Jumala voidaan oppia tuntemaan läheisellä tavalla ja Hänen kanssaan voidaan elää läheisessä yhteydessä, seurustellen Hänen kanssaan rukouksen ja Raamatun lukemisen kautta, kokien Hänen läsnäoloaan ja johdatustaan arkipäivässä ym.
3.
Millä tavalla tämä yhteys toteutuu?
Jeesuksen vastaanottamisessa eli uskoontulossa tapahtuvaa kokemusta sanotaan uudestisyntymiseksi, koska siinä ihminen saa jotain mikä häneltä puuttui. Anteeksiantamuksen kautta Jumala antaa JEESUKSEN VERELLÄ PUHDISTETUN IHMISEN sisimpään Pyhän Hengen.
Yhteys Jumalaan on nimenomaan Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki meidän hengessämme yhdistää meidät Jumalaan. Ei kuitenkaan koskaan niin että ihmisen ja Pyhän Hengen persoona sekoittuu. Hän on ja vaikuttaa meissä mutta ei pakottaen ja vaatien vaan rohkaisten ja kehottaen. Ihminen edelleenkin tekee valintansa itse ja on niistä vastuussa, mutta Henki auttaa tekemään oikeita valintoja ja pysymään Jeesuksen omana.
Pyhästä Hengestä käytetään monia nimityksiä Hänen olemuksensa ja tehtävänsä mukaan: Hän on totuuden Henki, Kristuksen Henki ym. Hän on myös ja erityisesti Puolustaja. Tärkeintä uskovalle on että Hän on lapseuden Henki. Juuri Pyhä Henki on todistuksena että olemme Jumalan lapsia.
Uskovassa on pyhän Jumalan olemus sisällisesti. Meissä on siis jotain samaa kuin Jumalassakin, kuten lapsessa aina (geneettisesti) on todistus vanhemmistaan! Raamatun kielikuvia käyttäen kuulumme valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, olemme Jumalan perheväkeä.
4. Pyhän Hengen työ tulee ihmiselle konkreettiseksi vasta uskoontulon jälkeen, koettavana yhteytenä Jumalaan, mutta on huomattava että Hän on läsnä pelastustyössä jo ennen uskoontuloa, vaikuttaen ihmisessä mm. synnintuntoa niin että hän alkaa herätä ja näin tulee parannuksen paikalle, voidakseen ottaa vastaan Jeesuksen pelastajanaan. Pyhä Henki siis synnyttää uskon. Näin ollen Jeesuksen vastaanottaminenkin on Jumalan työ ja Pyhä Henki osallistuu tähän työhön. Hän näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Nämä nyt tällaisia perusajatuksia mitkä äkkiseltään tuli mieleen.
Pyhää Henkeä ei sovi korostaa yli Jeesuksen. Pyhä Henki tahtoo aina kirkastaa ja korottaa Jeesusta. Mutta on tärkeää ymmärtää Pyhän Hengen merkitys. Ei ole olemassa pelastusta ilman Pyhää Henkeä. Hän sinussa todistaa että olet Jumalan lapsi. Jeesuksen todellisuus voi olla ihmisen sisimmässä vain Pyhän Hengen osallisuuden kautta:
2.Kor.13:5.
Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.mamabeard kirjoitti:
aivan olennainen on Pyhän Hengen työ.
1. Pelastus on Jeesuksen täytetyn työn kautta. Ei ole pelastusta ilman Hänen ruumiinsa ja verensä uhria. Jumalan tarjoama lahja tulee yksilön osalle vastaanottamisen kautta. Jeesuksen vastaanottamisen kautta koituu Hänessä oleva uhri syntien anteeksiantamuksena pelastukseksi syntiselle. Tällöin ihmisestä tulee Jumalan edessä vanhurskas: otollinen Jeesuksen tähden.
2. Syntien anteeksiantamuksesta seuraa "ennallistettu" suhde Jumalaan. Yhteys taivaalliseen Isään. Pyhä Jumala ei voi elää yhteydessä syntisen kanssa eikä syntinen Hänen kanssaan. Jeesuksen sovitustyö on tehnyt yhteyden mahdolliseksi. Nyt Jumala voidaan oppia tuntemaan läheisellä tavalla ja Hänen kanssaan voidaan elää läheisessä yhteydessä, seurustellen Hänen kanssaan rukouksen ja Raamatun lukemisen kautta, kokien Hänen läsnäoloaan ja johdatustaan arkipäivässä ym.
3.
Millä tavalla tämä yhteys toteutuu?
Jeesuksen vastaanottamisessa eli uskoontulossa tapahtuvaa kokemusta sanotaan uudestisyntymiseksi, koska siinä ihminen saa jotain mikä häneltä puuttui. Anteeksiantamuksen kautta Jumala antaa JEESUKSEN VERELLÄ PUHDISTETUN IHMISEN sisimpään Pyhän Hengen.
Yhteys Jumalaan on nimenomaan Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki meidän hengessämme yhdistää meidät Jumalaan. Ei kuitenkaan koskaan niin että ihmisen ja Pyhän Hengen persoona sekoittuu. Hän on ja vaikuttaa meissä mutta ei pakottaen ja vaatien vaan rohkaisten ja kehottaen. Ihminen edelleenkin tekee valintansa itse ja on niistä vastuussa, mutta Henki auttaa tekemään oikeita valintoja ja pysymään Jeesuksen omana.
Pyhästä Hengestä käytetään monia nimityksiä Hänen olemuksensa ja tehtävänsä mukaan: Hän on totuuden Henki, Kristuksen Henki ym. Hän on myös ja erityisesti Puolustaja. Tärkeintä uskovalle on että Hän on lapseuden Henki. Juuri Pyhä Henki on todistuksena että olemme Jumalan lapsia.
Uskovassa on pyhän Jumalan olemus sisällisesti. Meissä on siis jotain samaa kuin Jumalassakin, kuten lapsessa aina (geneettisesti) on todistus vanhemmistaan! Raamatun kielikuvia käyttäen kuulumme valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, olemme Jumalan perheväkeä.
4. Pyhän Hengen työ tulee ihmiselle konkreettiseksi vasta uskoontulon jälkeen, koettavana yhteytenä Jumalaan, mutta on huomattava että Hän on läsnä pelastustyössä jo ennen uskoontuloa, vaikuttaen ihmisessä mm. synnintuntoa niin että hän alkaa herätä ja näin tulee parannuksen paikalle, voidakseen ottaa vastaan Jeesuksen pelastajanaan. Pyhä Henki siis synnyttää uskon. Näin ollen Jeesuksen vastaanottaminenkin on Jumalan työ ja Pyhä Henki osallistuu tähän työhön. Hän näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Nämä nyt tällaisia perusajatuksia mitkä äkkiseltään tuli mieleen.
Pyhää Henkeä ei sovi korostaa yli Jeesuksen. Pyhä Henki tahtoo aina kirkastaa ja korottaa Jeesusta. Mutta on tärkeää ymmärtää Pyhän Hengen merkitys. Ei ole olemassa pelastusta ilman Pyhää Henkeä. Hän sinussa todistaa että olet Jumalan lapsi. Jeesuksen todellisuus voi olla ihmisen sisimmässä vain Pyhän Hengen osallisuuden kautta:
2.Kor.13:5.
Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.mamabeard:
"Pyhä Henki siis synnyttää uskon. Näin ollen Jeesuksen vastaanottaminenkin on Jumalan työ ja Pyhä Henki osallistuu tähän työhön. Hän näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion".
---
"Ja kun hän (Pyhä Henki) tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi SYNNIN ja vanhurskauden ja tuomion:..." (Joh. 16:8).
(PERI)SYNTI
Room. 5:12
"...Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-..."
---
Synti on saanut alkunsa yhdestä ihmisestä, Aadamista.
Hänen tottelemattomuuden kautta kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi.
Tätä voidaan sanoa pääsynniksi eli perisynniksi.
Tällaisen synnin vaikutusta ovat pahat teot ja epäusko.
(Peri)synti on niin syvä ja paha luonnon turmelus, ettei ihmisen oma järki sitä voi täysin tunnustaa, vaan se täytyy uskoa Raamatun ilmoituksen perusteella. Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään. Ei edes juutalaiset, vaikka heille oli uskottu paljon. Koska ”kaikki ovat synnin alla”, ei ihminen oman elämänsä ja tekojensa perusteella tule vanhurskaaksi eli Jumalalle kelpaavaksi.
Lain tehtävä on ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (Gal.3: 24). Vasta Jumalan lain kautta ihminen oppii näkemään oman tilansa ja oman syntisyytensä.
"Syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta" (Room 7:7). Ihminen ei voi millään itseään puolustaa.
Miten kelpaamme Jumalalle?
Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21)ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22).
Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).hedelmäpuun mahla tahi luonnollisen ihmisen veri, joka täytyy pitää puhtaana ja turmeltumattomana. Sain käytännön kokemusta tähän asiaan kun noin tasan seitsemän vuotta sitten maallisen kehoni veressä oli verenmyrkytys. Myrkytyksen aiheuttajaa lääkärit etsivä parin viikon ajan ennen kuin löysivät ja poistivat sen leikkauksella. Mutta lihakseni kuihtuivat tuossakin ajassa hyvin vähiin ja riippuivat velttoina kuin Lipponen orrella. Toipumiseen meni puoli vuotta.
Pyhä henki on se, joka jumalallisesta lähteestä alkaen kiertää kaikissa viinipuun jäsenissä; juurissa, rungossa ja oksissa sekä lehdissä ja hedelmissä, ravitsee ne kaikki ja suorittaa aineenvaihdunnan. Jos puun käyttämä ympäristö myrkytetään jollakin voimakkaalla torjunta-aineella, viinipuun mahla kuljettaa sitä ja se alkaa kuihduttaa kaikkea, mihin se ehtiikin.
'
- Yks-tämmönen
Pyhän Hengen pilkka on se, kun ei ota Jeesusta vastaan elämässään, vaan hylkää armon ja anteeksiannon tai luopuu Jeesuksesta kääntäen lopullisesti selkänsä Hänelle.
Hepr. 10:29
kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!- ei hellari
Tuo jae on hebrealaiskirjeestä, joka on kirjoitettu uskoville. Sellainen henkilö, joka ei ole vielä uskossa ei voi tehdä PH:n pilkkaa. Lukiessa tuon jakeen ja kokonmaisuuden ymmärtää selvästi, että siinä on varoitus uskoville, jotka ovat hyljänneeet uskon ja alkaneet rienata pyhiä asioita, Jeesuksen sovitustyötä ja Pyhää Henkeä. Tällainen on Pyhän Hengen pilkka, siis synti jota ei anteeksi anneta! Siis uskostaan luopunut ja Herran sovitustyötä rienaava on se joka tekee PH: pilakna! Toivottavasti kukaan ei sorru sellaiseen kauheuteen!
- *jukka.finland
ei hellari kirjoitti:
Tuo jae on hebrealaiskirjeestä, joka on kirjoitettu uskoville. Sellainen henkilö, joka ei ole vielä uskossa ei voi tehdä PH:n pilkkaa. Lukiessa tuon jakeen ja kokonmaisuuden ymmärtää selvästi, että siinä on varoitus uskoville, jotka ovat hyljänneeet uskon ja alkaneet rienata pyhiä asioita, Jeesuksen sovitustyötä ja Pyhää Henkeä. Tällainen on Pyhän Hengen pilkka, siis synti jota ei anteeksi anneta! Siis uskostaan luopunut ja Herran sovitustyötä rienaava on se joka tekee PH: pilakna! Toivottavasti kukaan ei sorru sellaiseen kauheuteen!
Jeesus lausui varoittavat sanansa Pyhän Hengen pilkasta fariseuksille ja kirjanoppineille, jotka eivät olleet Häneen uskovia vaan torjuivat ja kielsivät Hänet. Näin esim. Mt. 12:24,30-32. Koko luku on hyvä lukea. Myös Luukas luvussa 11 ja Markus luvussa 3 on kirjoittanut muistiin tästä Jeesuksen opetuksesta.
- Hebr.10:26-31
*jukka.finland kirjoitti:
Jeesus lausui varoittavat sanansa Pyhän Hengen pilkasta fariseuksille ja kirjanoppineille, jotka eivät olleet Häneen uskovia vaan torjuivat ja kielsivät Hänet. Näin esim. Mt. 12:24,30-32. Koko luku on hyvä lukea. Myös Luukas luvussa 11 ja Markus luvussa 3 on kirjoittanut muistiin tästä Jeesuksen opetuksesta.
26. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä,päästyämme totuuden tuntoon,
niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27. vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus,joka on kuluttava vastustajat
28. Joka hylkää Mooseksen lain,sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan
todistuksen nojalla kuoleman:
29. kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan,joka
tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren,jossa hänet on pyhitetty,
ja pilkkaa armon Henkeä!
30. Sillä me tunnemme Hänet,joka on sanonut:Minun on kosto,Minä olen maksava.
ja vielä: Herra on tuomitseva kansansa.
31. Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Tahallisen synnin ongelma
Tämän kirjeen vastaanottajina olleita juutalaisuskovia uhannut synti merkitsi tahallista ja tietoista
toimimista sitä totuutta vastaan,jonka he olivat päässeet tuntemaan (totuutta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen pelastuksestaan ainoana tienä Jumalan luo;vrt.Hebr.2:1-4, 3:7-19, 5:11-6:20,
12:3-17, 25-29)
Ilmeisesti se tiesi paluuta vanhoihin muotomenoihin ja niihin luottamista syntien sovitukseksi,vaikka
Kristuksen uhrissa oli täysi sovitus.
He hylkäsivät Hänen kertakaikkisen uhrinsa,ja silloin "ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä"
Mihinkään muuhun uhriin ei ihminen voi turvaansa panna.
Tälläisestä synnistä seuraa Jumalan tuomio,kaikkia vastustajia(niitä,jotka vastustavat Jumalan
pelastustietä,pelastusta armosta uskon kautta Kristuksen sovituskuolemaan)
odottava pelottava kohtalo.
Vastustajia syytettiin
1. Jumalan Pojan"jalkoihin tallaamisesta"(ylenkatsomisesta)Hänen,joka on
hankkinut "tuon niin suuren pelastuksen".
2. Kristuksen veren epäoyhänä (saastaisena) pitämisestä,sen veren,jossa uskova on pyhitetty ja
3. Pyhän Hengen pilkkaamisesta (häpäisemisestä) Hengen,joka kuitenkin välittää armollisen Jumalan
siunauksia.
Rangaistus
Vanhaa liittoa halveksivaa uhkasi ankara rangaistus (5Moos.17:2-6)
Miten paljon hirvittävämpi onkaan niiden kohtalo,jotka pitävät halpana uuden liiton.
Lainaus 5Moos.32:35-36:sta todistaa sekin pilkkaajien kohtalosta.
Rangaistus koskee "Herran kansaa# ja se saattaa merkitä Jumalan kuritusta nyt tai Hänen tulevaa
tuomiotaan Kristuksen valtaistuimen edessä.
Kummassakin tapauksessa syyllisen osa on pelottava:hän joutuu elävän Jumalan,koko maanpiirin
tuomarin,käsiin. parasta katsoa peiliin ja sanoa sille peilikuvalle suoraan, että "sinä pilkkaat Jumalaa, koska et voi ottaa vastaan mitään Jumalalta"!
1. Korinttolaiskirje 2
14 "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."
Roomalaiskirje 8
6 "Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7 sen tähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä - s e - e i - a l i s t u - Jumalan lain alle,
e i k ä - s e - v o i k a a n.
8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset."
Juuri tässä on se salaisuus kun Paavali sanoi sinun tuomitsevan samalla itsesi, kun sinä tuomitset lähimmäistäsi. Tämä tapahtuu aina silloin kun joku lihallinen "kristitty" tuomitsee toista lihallista.
Roomalaiskirje 2
1 "Sen tähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka sen kaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?"
'
- averea
Luin sen kirjoituksesi Pyhä Henki-palstalla. Ajattelin, että seuraavaksi luen siitä, kuinka olet kohdannut Pyhän Hengen.
En muista ulkoa mitä kirjoitit, enkä nyt sitten tiedä mitä olet lisännyt kirjoitukseesi, että siitä olisi tullut pidempi. Ainakin Raamatun kohtia on nyt monta sellaista, joista en ole mitään tiennyt, ennen tätä päivää...
Olen joskus toivonut, että löytyisi joku, joka rohkenisi kirjoittaa niistä syistä, jotka johtivat uskoontuloon. Enkä tarkoita syntejä tai ongelmia, joista on tahdottu päästä eroon vaan kohtaamista: Jumalan kanssa. Niistä harvat mitään kirjoittavat, kun pelkäävät tulla leimatuiksi.Olen kirjoittanut omasta uskoontulostani:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6899068
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6901667
Kirjoituksen Pyhän Hengen kohtaamisesta poistin koska minua
on melkein kritisoitu siitä että olen kirjoittanut kohta liian henkilökohtaisesti.
Pyhän Hengen kohtaaminen on hyvin henkilökohtainen kokemus.
Se on sellainen kokemus ettei sitä halua kenenkään pilkkaavan.
No, tuo poistettu kirjoitukseni on ollut Pyhä Henki palstalla
ja Jumala palstalla sekä täällä helluntailaisuuspalstalla kauan.
Varmasti kaikki asiasta kiinnostuneet palstalaiset ovat lukeneet sen.
Etkö sinä ole lukenut sitä? Pitäisikö se panna taas jollekin palstalle?
Minä kerron omista kokemuksistani siitä syystä että tahdon
panna itseni likoon jos se auttaa ja siunaa kanssamatkaajiani.
Tämän tähden olen kirjoittanut henkilökohtaisiakin asioita.
Tahdon todistuksillani tuoda Jumalan Sanan arkipäivän keskelle
toimivana elävänä sanana. lukija huomaa että ehkä minäkin sitten voin.....- averea
jaikal kirjoitti:
Olen kirjoittanut omasta uskoontulostani:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6899068
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6901667
Kirjoituksen Pyhän Hengen kohtaamisesta poistin koska minua
on melkein kritisoitu siitä että olen kirjoittanut kohta liian henkilökohtaisesti.
Pyhän Hengen kohtaaminen on hyvin henkilökohtainen kokemus.
Se on sellainen kokemus ettei sitä halua kenenkään pilkkaavan.
No, tuo poistettu kirjoitukseni on ollut Pyhä Henki palstalla
ja Jumala palstalla sekä täällä helluntailaisuuspalstalla kauan.
Varmasti kaikki asiasta kiinnostuneet palstalaiset ovat lukeneet sen.
Etkö sinä ole lukenut sitä? Pitäisikö se panna taas jollekin palstalle?
Minä kerron omista kokemuksistani siitä syystä että tahdon
panna itseni likoon jos se auttaa ja siunaa kanssamatkaajiani.
Tämän tähden olen kirjoittanut henkilökohtaisiakin asioita.
Tahdon todistuksillani tuoda Jumalan Sanan arkipäivän keskelle
toimivana elävänä sanana. lukija huomaa että ehkä minäkin sitten voin.....Harmi todella etten ole lukenut sitä Pyhän Hengen kohtaamista. : (
"Pitäisikö se panna taas jollekin palstalle?"
En tiedä... ei kai niitä noin vain siirrellä.
Sinulla on Jumala Jaikal ja siitä on mielenkiintoista lukea. Kirjottelet vanhurskauttamisesta ja ettei saa kovin synteihihin keskittyä. Sehän olisi juuri se asenne mikä mua hyödyttäisi kun olen tullut uskoon nyt(Betsyn ketjussa niin kuin tiedät). Mutta ei.. Ei siitä tunnut kukaan välittävän. Mutta jos Jumala on huomannut... niin kai Hän kohta jotakin tekee. En jaksaisi kyllä kauaa odotella.
on Pyhä Henki palstalla kokonaisuudessaan.
Jos asia kiinnostaa, olkaa hyvät ja käykää lukemassa.
Täällä helluntailaisuuspalstalla voi myös komentoida koko kirjoitusta
tai sen osia.- Kävin lukemassa
Kirjoituksesi Pyhä Henki-palstalla ja se selvitti asiaa perusteellisesti ja laajasti-myöskin niiltä osin,
mistä palstalla on käyty kiivastakin keskustelua viimeaikoina.
Tunnen itseni lisäksi joitakin muitakin,joita saatana on kiusannut ja pelotellut asialla,
kun uskoon tulimme.
Jokaisen on tarpeellista lukea se,jos ei itsensä,niin toisten vuoksi,jotka vastaisuudessa
ovat saman asian suhteen ahdistuneita ja pelkäävät pilkanneensa tai pilkkaavansa Henkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 28111153
- 1336990
- 955663
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa385048- 524241
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303889- 613504
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323452Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222985- 782894