Kovempaa juoksemalla saa paremman jälkifiiliksen! Ja kalorit palaa nopeammin! Porukka matelee poluilla lähes kävelyvauhtia. Ohitan melkein jokaisen. Lenkkiin menee aikaa kerralla vain puoli tuntia. Kaloreita palaa siinä ajassa satoja. Lisäksi lenkin jälkeen jää pitkään tosi hyvä fiiilis, melkein sama kuin seksin jälkeen.
Kokeilin joskus tuota kaikkien hehkuttamaan "peruskuntoa nostattavaa hidasta vauhtia". En tajua, että mitä siitä saa. Hitaasti juoksemisesta saa vain jalat kipeäksi kun se on niin epäluonnollinen vauhti. Polkua saa hinkata viikossa tuntitolkulla, ja aikaa menee ihan hukkaan. Kaloreitakin palaa paljon hitaammin. Ja veikkaisin, että kuntokin kasvaa hitaammin suhteessa lenkillä käytettyyn aikaan.
Puolen tunnin lenkki joka toinen päivä vaan niin kovaa kun jaksaa. Kävely on sit asia erikseen.
Mitä järkeä juosta hiljaa?
33
2999
Vastaukset
- löntystäjä
Kuntoilija tekee miten haluaa, mutta jos aikoo pitkällä tähtäimellä rakentaa kuntoaan vaikkapa kilpailuihin ei sinun touhussasi ole mitään järkeä!
Miksi jalkasi kipeytyy hitaasti juoksemalla?? Väärä tekniikka ehkäpä? Jokaisella kuntoilijallakin olisi hyvä olla olemassa pari-kolme vaihdetta eikä aina räkä poskella menoa.
Tuo asenne, että juostesssa aika menee hukkaan kertoo paljon. Ehkäpä juoksu ei ole sinun lajisi?? - Annika00
Minä ainakin olen kohottanut kuntoa, vaikka olen juossut hitaasti, mutta pitkiä matkoja. Eikä aikaa ole mennyt hukkaan, hitaasta juoksemisesta on vain tullut hyvä fiilis ja jaksaa paljon paremmin.
- Konkari...
Pitää tehdä sekä
- nopeita että
- hitaita
lenkkejä. Lisäksi on hyvä vetää muutaman viikon välein yksi "kisavauhtinen" täyspitkä treeni. Kyllä se karu fakta on se, että juoksutapahtumissa mitataan aikaa. Aika paranee juoksemalla nopeammin. Nopeammin oppii juoksemaan treenaamalla nopeammin. Ei ole mitään järkeä kokeilla vauhtia vasta juoksutapahtumassa!
Suomalaisen juoksu-urheilun tuhosivat ne 80/90-luvun ei-vauhti-tapa-vaan-vauhti -oppineet. - turbokoipi
Miks ihmeessä kannattaa vetää puolen tunnin kovavauhtinen lenkki joka toinen päivä kun sen voi vetää joka päivä vaikka kaks kertaa ja vaikka tunnin tai kahden mittaisena. Kaloreita palaa selvästi enemmän kun tuotta sinun juoksentelussasi! Hiljaa juoksentelu on tarkoitettu vain naisille ja ylipainoisille.
- n26v
Ihmettelee kovaa huokseva nainen?? iha ääliö oot!!!!!!
- arska39v
Aika harva asia on mustavalkoinen eikä tämäkään ole sellainen (eli pitäisi juosta vain ja ainoastaan hiljaa tai lujaa ja muu on ihan tyhmää!)
Itse jos alotan liian lujaa, nousee käry penikoista ja koko homma voi loppua siihen. Mun on pakko "käynnistää kone" jolkottelemalla ensin lähes käveyvauhtia mutta juoksuaselia ottamalla, 10-15 min päästä voi sitten lisätä vauhtia.
Huono lihaskunto, kardeologinen kunto, nivelet, paino, mahd rasvanpolttotavoite, on hyviä syitä ottaa varovasti.
Mulla on maximum respect kaikille jotka käy juoksulenkillä tai muuten pitää itsestään huolta. Oli tyyli mikä vaan. - Wilkinson sword
Kun juoksee hiljaa ja pitkään jaksaa juosta lujempaa.
Ja mitä tämä tarkoittaa, sen tajuat nopeasti itse, kun kerran olet alan asiantuntija! Vinkki: muutama vaihe tuossa välissä on...
Kaloreista: puolen tunnin sprintissä voit kuluttaa sanotaan vaikkapa 600 kaloria. Eli kovin vähän. Hitaissa pitkiksissä pääset yli 2000 kalorin. Luvuissa on eroa... Itse aloittelin juuri noilla puolituntisilla, mutta olin yhä turvonnut patu vuosien lenkeilyn jälkeen.
Kokeilepa hidasta pitkää, olo on sen jälkeen 24 tuntia täysin sama kuin seksin jälkeen. Ja kun kunto vähitellen kasvaa, voit jatkaa kuin kone ja vaikka kuinka kauan... - corporesano
Rauhalliset pk-lenkit on perusharjoituksia joita juostaan kovempien/pidempien lenkkien välissä. Kannattaisi sinunkin niitten kiitojesi välipäivinä heitellä palauttavia lenkkejä niin ei jäisi aikaa niin paljon täällä uhoamiseen.
- me entiset tukkijätk
painoliivit 10 kg tai reppu selkään ja nilkkaan painot -vastaa suo juoksuu mielellän siis pois asfaltilta. siihen vielä ylämäkee esim riisitunturin reunaa. näin tehdään
- äshi
Hitaassa vauhdissa = matala syke -> elimistö kuluttaa kehon rasvaa energian saantiin -> laihtuu & rasva-% pienenee. Jaksat juosta pidempään.
Nopeassa vauhdissa = korkea syke -> elimistä kuluttaa nopeasti hiilihydraattivarastot loppuun, jonka jälkeen keho hyödyntää proteiineja -> lihaskudos/lihakset pienenee. Jaksat juosta vain lyhyitä matkoja.- Lihakset on
Toimii vain sinun päässäsi.
Ei ihmisen elimistö ole noin yksinkertainen. - dsfarev
nopean lenkin jälkeen rasvat palaa viellä pitkään lenkin jälkeenkin. tiiätsä mitään noista teorioista??? ei se nyt ihan nuin yksinkertaista ole.
- corporesano
Kyllä se rasva palaa kovienkin treenien jälkeen tehokkaasti. Lihasproteiinin hajottaminen on vaarana vain silloin kun elimistön käytettävissä olevat glykogeenit on poltettu loppuun ja elimistö polttaa rasvan ohella myös lihaksia.
- fasterslower
Puolen tunnin lenkki kovaa? Mäpä juoksen 2 tuntii hitaalla vauhdilla ja oon huomannu että se kehittää MYÖS nopeutta.
- harjottelia
Minä juoksen nopeimmat lenkkini kisoissa. Kunnon kohottaminen ja kunnon näyttäminen ovat kaksi eri asiaa. Usein lenkillä näkee noita jotka jaksavat juosta juuri ja juuri puolituntia jos sitäkään 'kovaa'. Ohi menevät kuin höyrykoneet, mutta vähän kun roikkuu perässä niin karkuun eivät pääse ja lopulta kääntyvät sivuun ja pysähtyvät jonnekin puun varjoon sitomaan kengännauhojaan.
- Vastaaja Kuusta
Voi juosta kauan ja usein.
- ksndf
oon kyllä ittekkin huomannu että tosi hitaasti juostessa kunnon ponnahdusvaihetta ei tuu, jos sitä lähtee hakemaan niin joko vauhtia tulee lisää tai jää melki paikalleen pomppimaan. mun kokemusten mukaan totuttelu sopivan ripeähköön juoksuvauhtiin (n. 10km/h ->), parantaa juoksuasentoa. Tosi usein näkee niitä 7-8km/h hölköttelijöitä joilla kädet painuu kropan eteen ja jalat pyörii kun kaks pyörää ilman pomppua, usein vielä paino lässähtelee lonkalta toiselle kun ei aktivoida kaikkia lihaksia keskivartalosta alaspäin. En usko että ois olemassa joku tietty liian kova juoksuvauhti, kunhan omaa kuntoaan kuuntelee ja sen rajoissa juoksee. ja pitäkää ne kädet suoraan eteenpäin, ei koskaan mahan eteen!
- Everything or nothin
Itekin tykkään siitä n. 10km/h nopeus, jolla voi juosta "melko pitkään".
Olen yrittänyt juosta tai oikeastaan hölkätä, mutta ei siitä tullut mitään. On se juoksukin näemme tekniikka laji. - harjottelia
Mun mielestä hidas juoksu on voimallisesti oikeastaan yhtä rankkaa kuin nopeampikin. Nopeassa vaan heiluttaa jalkoja nopeammin ja sykkeet nousee, mut ei siinä enempää voimaa tarvii. Siis jos puhutaan maratonjuoksusta, jossa pää pysyy suurinpiirtein vakiokorkeudella, eikä mistään loikkimisesta.
Tosi usein näkee että lenkkeilijät loikkii pitkillä askelilla ja sitten askeleet tömpsähtelee maahan ja soralla käy hirvee rahina. En väitä että oma tekniikka olis täydellistä, mutta jokaisella on omanlaisensa tyylinsä, ja kokeilemalla selviää mikä toimii. Mutta mitä järkeä yrittää loikkia yhtä pitkiä askelia kuin huiput, jos vauhti on yli puolitoista kertaa hitaampaa? Askeltiheyttä lisäämällä pääsee kevyemmin... - corporesano
harjottelia kirjoitti:
Mun mielestä hidas juoksu on voimallisesti oikeastaan yhtä rankkaa kuin nopeampikin. Nopeassa vaan heiluttaa jalkoja nopeammin ja sykkeet nousee, mut ei siinä enempää voimaa tarvii. Siis jos puhutaan maratonjuoksusta, jossa pää pysyy suurinpiirtein vakiokorkeudella, eikä mistään loikkimisesta.
Tosi usein näkee että lenkkeilijät loikkii pitkillä askelilla ja sitten askeleet tömpsähtelee maahan ja soralla käy hirvee rahina. En väitä että oma tekniikka olis täydellistä, mutta jokaisella on omanlaisensa tyylinsä, ja kokeilemalla selviää mikä toimii. Mutta mitä järkeä yrittää loikkia yhtä pitkiä askelia kuin huiput, jos vauhti on yli puolitoista kertaa hitaampaa? Askeltiheyttä lisäämällä pääsee kevyemmin...Ymmärrän mitä tarkoitat mutta tosiasiahan on että mitä nopeammin juokset, sitä isompaa osaa lihaksistostasi käytät eli voimaa vaaditaan enemmän ja enemmän vauhdin kasvaessa. Monesti siti hidas juoksu tuntuu vaikealta ja tökkivältä, saattaisi olla tekniikan tarkastelu silloin paikallaan. Liian kantapäävoittoisella askelluksella tämä virhe näkyy helposti nimenomaan hitaassa vauhdissa jolloin törmäysefekti jarruttaa menoa ikävästi.
- "oikea" vauhti?
Olen aloittanut juoksemisen tänän keväänä ja olen juoksennellut tuollaista 6 minuutin kilometrivauhtia ja sillä menee jo 15km lenkki. Välillä olen kokeillut vähän hitaampaa ja vähän nopeampaa.
Hitaammin juokseminen vaati harjoittelua ja siihen joutuu ihan keskittymään jotta se onnistuu. Vaarana on se että alkaa pomppia paikoillaan, eli eteenpäin vievän askeleen sijaan tulee ylös alas liikettä. En tiedä onko se hyväksi vai pahaksi, mutta tuntuu ainakin ottavan pohkeisiin, eli työtä tulee eri lihaksille. Helposti alkaa myös juosta niin että ikään kuin roikkuu lonkkiensa varassa, eikä pysy ryhdikkäässä juoksuasennossa.
Kunto taas ei riitä siihen että nostaisin kovin paljon vauhtia tuosta 6min vauhdista. 5minuutin vauhtia menee jonkin aikaa, mutta en ole jaksanut juosta sillä nopeudella edes viittä kilometriä.
Kaikkien aloittelijoille tehtyjen ohjelmien mukaan juoksen liian kovaa.
"ja pitäkää ne kädet suoraan eteenpäin, ei koskaan mahan eteen! " Tarkoitatko niin kuin unissaankävellessä :) Vai siis sitten että käsi on kuin oven kahvaan tarttuessa kyynärvarsi suoraan eteen päin eikä vartalon eteen? Naisilla on monesti kädet edessä keinumassa, luulisin että pitelevät rintoja aloillaan käsivarsilla. Huonot liivit tai liian suuret rinnat?!? - kierroslukumittari..
harjottelia kirjoitti:
Tosi usein näkee että lenkkeilijät loikkii pitkillä askelilla ja sitten askeleet tömpsähtelee maahan ja soralla käy hirvee rahina. En väitä että oma tekniikka olis täydellistä, mutta jokaisella on omanlaisensa tyylinsä, ja kokeilemalla selviää mikä toimii. Mutta mitä järkeä yrittää loikkia yhtä pitkiä askelia kuin huiput, jos vauhti on yli puolitoista kertaa hitaampaa? Askeltiheyttä lisäämällä pääsee kevyemmin...Et kai sä kuvittele että sykkeen nousu tulisi pelkästään jalkojen heilutusnopeudesta? Vähän niin kuin sydän olisi jalkojen moottori?
Kyllä se syke kuule kuvastaa melko hyvin kropan rasitusta. Kun lihakset tekee enmmän töitä, niin pumpun pitää jauhaa vikkelämmin. Kevyt jalkojen heiluttelu nostaa sykettä vähemmän kuin raskas hidasliikkeinen työ.
- mr.shephard
Sen enempää toisten juoksutyyleihin ja -tapoihin puuttumatta on sanottava, että välillä saa ihmetellä sellaisia hölkkääjiä, ketkä suorastaan tuntuvat hyppivän eteenpäin kadulla. Vauhti on niin hidasta, että kaikki energia menee ylöspäin suuntautuvaan loikkaan vaikka voima voitaisiin käyttää viemään liikettä eteenpäin. Ihmisiä on hyvä- ja huonokuntoisia ja jokainen juoksee tyylillään, mutta kyseinen loikkiva tyyli on hyvin hämmentävää katsottavaa.
- Nopeudella ei aina
Sama se mikä on tyyli, jos on vain energiaa kuluttamassa tai muuten kuntoilemassa...
Tyylillä on merkitystä vain juoksunopeuttansa kehittävillä. - tekniikkalaji...
Nopeudella ei aina kirjoitti:
Sama se mikä on tyyli, jos on vain energiaa kuluttamassa tai muuten kuntoilemassa...
Tyylillä on merkitystä vain juoksunopeuttansa kehittävillä.Juoksussa aika ratkaisee, tyylistä ei saa pisteitä.
- Riippuu mitä hakee
tekniikkalaji... kirjoitti:
Juoksussa aika ratkaisee, tyylistä ei saa pisteitä.
Ajalla on merkitystä vain ja ainoastaan kilpajuoksijalle.
Laihduttajalle merkitsee kulutetut kalorit ja kuntoilijalle kunnon kohotus. - harrastelijoidenpuuh
Aloittavana harrastelijajuoksijana olen huomannut että eri nopeuksilla juoksussa tottumattomalla kipeytyy eri lihakset. Minulla ainakin oli ensimmäisen hitaan pitkän juoksun jälkeen pohkeet kipeänä, kun taas nopeamman juoksun jälkeen olikin etureidet kipeänä ja ylämäki vedoissa kipeytyi pakarat.
Erivauhtisten juoksujen ideana taitaa olla osittan eri lihasryhmien harjoittaminen (?) Jos juoksee vain yhtä nopeutta, niin osa lihaksista jää vähemmälle harjoitteelle (?)
Ja rasvahan alkaa palamaan parhaiten vasta kun on juossut sen 45minuuttia. Eli puolentunnin lenkillä lopetat siihen milloin pitkäkestoisen lenkin hyödyt vasta alkaisivat näkyä.
- mk
Periaatteesa lähes kukatahansa pystyy juoksemaan puoli tuntia kovalla vauhdilla ja korkeilla sykkeillä, mutta 1,5-2 tuntia peruskestävyys sykkeillä vaatii treeniä ja oikeasti hyvää kuntoa. Aloittaja tuntui korostavan kalorinkulutusta, niin puolen tunnin pyrähdyksessä paljoa kulu 300-400 kaloria.
- ijijijj
Onkohan mulla peruskestävyyssykkeet tavanomaista korkeammat, vai pirun hyvä vauhtikestävyys, kun jaksan 2-3 tunnin lenkin 140-150 -sykealueella? Eikä mene mitään viikkoa palautumiseen.
- se maksimisyke...
ijijijj kirjoitti:
Onkohan mulla peruskestävyyssykkeet tavanomaista korkeammat, vai pirun hyvä vauhtikestävyys, kun jaksan 2-3 tunnin lenkin 140-150 -sykealueella? Eikä mene mitään viikkoa palautumiseen.
Itse olen myös hieman ihmetellyt omia sykkeitäni. En ole (vieläkään) mittauttanut kuntotestissä maksimisykettäni, enkä ole myöskään kotikonstein tehnyt mitään varsinaista maksimisyketestiä. Olen 40 vuotias mies ja harrastanut juoksua tämän vuoden. Leposykkeeni on noin 48 ja laskennallisesti maksimisykkeeni pitäisi olla jossain 180 paikkeilla. Nopeaa juoksua yrittäessäni on syke voinut nousta jossain loivassa ylämäessä huippuksi 165. (cooper noin 2700m).
Jos juoksette kovavauhtisen 3km tai 5km, niin kuinka korkealle saatte sykkeenne nousemaan? Saatteko sykkeen lähemmäksi maksimia?
Ajattelin vaan että mahtaakohan maksimisykkeeni sittenkin olla vain jotain 170 tai ehkä allekkin siitä. Toisaalta voin juosta 15km keskisykkeellä 153 (1h25m), tuon pidempiä lenkkejä en ole vielä juossut. Jaksaako harrastelija vettä puolitoista tuntia yli 90% sykkeellä? Eikä tuolainenkaan lenkki ole vielä mitenkään erityisen rasittava, kilpajuoksua varten olisi kyllä vielä vara vähän kiristää tahtia. 6 minuutin vauhti on sellaista kevyttä etenemistä ja sillä juostessa syke pyörii jossain 145 paikkeilla.
Kuvittelen olevani ikäisekseni ihan ok-kunnossa, mutta juoksijana olen tietysti täysin harrastelija.
Mten muilla, minkälaisia tuntemuksia eri sykealueilla liikkuminen tuottaa?
- Siitä vaan
Kyllä se anaerobinen kynnys (88-90% maksimista) on sellainen rasitustaso, että sillä jaksaa ihminen maksimissaan tunnin. Tätä tunnin maksimisuoritusta voi jopa käyttää anakynnystestinä. Poikkeuksia ei ole, on ainoastaan virheellisiä käsityksiä ja epäonnistuneita mittauksia.
Maksimisykkeen saat selville helposti (?) juoksemalla alle reipasta/kovaa kolmisen kilometriä ja välittömästi tämän perään joko radalla tai ylämäkeen tuollaisia 400-600m vetoja maksimivauhdilla pari kappaletta minuutin palautuksella. Sieltä se löytyy, mutta tuo alkulämmin on tärkeä ottaa alle, jotta kone kiertää. Nyt helteillä tuo onnistuu varmasti. Pk-vauhtisi on sitten 65-70% tuosta maksimista. - Jaska49
Ehdottomasti kannattaa laittaa sydän pumppaa verta ja juosta kovaa. Joskus voi hölkätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 322073
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle471986Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3091799- 961326
- 301322
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71278Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko141196Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101127Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661016- 381009