Suorapuheisuudesta ja ystävyydestä.

luumu

Onko se, että sanoo asiat suoraan aina pelkästään huono juttu? Itse olen suorapuheinen ja ihmiset pitävät sitä suoraan sanottuna töykeänä. Ihan kuin asioista pitäisi vaieta ja padota kaikki sisälleen.

Kyllä itseänikin ärsyttää sellaiset tyypit, jotka sanovat toiselle päin naamaa että "ootpas lihonnut" tai "et osaa mitään". Itse sanonkin lähinnä sitten kun joku on tosi epäoikeudenmukainen. Ei oikestaan haittaa jos on epäoikeudenmukainen mulle, mutta jos jollekin muulle -> punainen vaate.

Ja mistähän tämä paatos kumpuaa? Noh, "riitelin" eilen ystäväni kanssa. Kerroin mitä meidän ystävyyssuhteesta ja hänestä todella ajattelen. Meidän juttu menee niin että ystävä soittaa minulle lähes päivittäin ja kertoo kuulumisensa, eli yleensä kaataa likasangon niskaani. Sitten kun yritän kertoa omia kuulumisiani niin ystävälle tulee aina kiire johonkin.

Sanoin sitten että olen kyllästynyt siihen, että kaikki asiat koskevat aina häntä (minunkin ongelmani ovat jotenkin kummasti aina kytköksissä häneen) ja on aika ykipuolinen ystävyyssuhde. No siitäkös ystävä herneen nenäänsä vetäisi ja suuttui ja alkoi huutaa luulleensa mun olevan kiinnostunut hänen elämästään. Mutta kysehän ei ole siitä. Tottakai mua kiinnostaa mitä ystävälle kuuluu, mutta odotan nyt ihan tasapuolisuuden nimissä että saan jotain vastakaikuakin.

Tämä ystävä kuuluu sellaiseen ystäväpiiriini, jossa meitä on neljä tyttöä. Kahden muun tytön kanssa tulen loistavasti toimeen ja on aina kivaa puhua puhelimessa, nauretaan vaan ja JUTELLAAN. Tämän tietyn ystävän kanssa puhelut menevätkin nin että hän puhuu ja minä kuuntelen.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni. Onko suorapuheisuus vaan paha juttu? Tämä ystäväni ei osaa puhua suoraan ja minä taas anna kuulua kahden edestä. Olen myös kaveripiirissä ainoa jolle ystäväni ikinä suuttuu. Ollaanko vaan liian erilaisia ja lopetetaan ystävyy kuten ystäväni jo uhkaili? Tätä on takana nyt 7 vuotta, eikä tämä todellakaan ole aina ollut tällaista. Tuntuu vaan että nykyään pitää valita sanansa tosi tarkasti kun toinen suuttuu IHAN kaikesta ja todellista mielipidettään ei saa kertoa ikinä. Riitojen jälkeenkään ei yritetä selvittää kun ystäväni haluaa vain unohtaa.

En jaksa tällaista vääntöä. Ihme tyttömeininkiä...

16

2289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikä

      Suorapuheisuus ei ole minusta paha asia. Mutta asiat voi todellakin sanoa monella lailla. Voi sanoa "Vittu sä oot läski" tai "Olet pyöristynyt.." Molemmat tarkoittaa samaa asiaa, mutta toinen on vain kohteliaasti ilmaistuna.

      Suoraanpuhuminen kannattaa ja suosittelen sitä. Toisen ajatusten arvailu on rasittavaa ja usein arvailu ei edes osu oikeaan. Ja sellaista ihmisestä on vaikea saada selkoa tai mitään mielipidettä. Jos vielä kaiken lisäksi ilmeestä näkee, että toinen on oikeasti eri mieltä, muttei sano sitä.

      Suorapuheisuus ei ole sama asia kuin tokaista asia suoraan päin naamaa. Kannattaa yleensä miettiä pientä hiomista, jos on kyseessä esim. toiseen kohdistuvaa kritiikkiä. Syyttelyllä tms. ei saa mitään rakentavaa keskustelua aikaan. Kannattaa pikemminkin aidosti puhua omista tuntemuksista asian suhteen. Miten sitten asian ilmaisit, kun kerroit että saat aina kuunnella kaverisi juttuja mutta hän ei ole kiinnostunut sinun jutuista?! Jotenkin käsitin, että tokaiset asiat sen kummemin ajattelematta, kun taas ystäväsi puhuu enemmän kiertelemällä ja vihjailemalla. Ehkä olen väärässä,enhän tunne teistä kumpaakaan. Ehkä teillekin löytyy sopiva keskitie:)

    • KoS

      Että toimitat "ystävällesi" henkisen likasangon virkaa. Kokemusta on myös. Nuorempana en aluksi ymmärtänyt että minua vain käytettiin kylmästi hyväksi, olenhan varsin ystävällisluontoinen ja kuuntelevainen ihminen(ts kiltti). Oikeastaan keräsin ihmisiä ympärilleni, koska teini-iässä kärsin pitkästä yksinäisyydestä. Myöhemmin sitten tajusin mistä oli kyse ja aloin katsomaan että ketkä oikeasti ansaitsivat olla ystäviäni ja kavereitani. Suurin kato kävi naispuolisissa kavereissani. Huomasin heistä että kelpasin kyllä avuksi, henkiseksi "likasangoksi" tai muuten vaan hyväksikäytettäväksi palvelusten muodossa, mutta muuten ei pidetty yhteyksiä. Eipä siinä itseään ihmiseksi tuntenut, kun heitä enimmäkseen kiinnosti se mitä minä kykenin tekemään heidän eteensä. Vastaavasti ne oikeat ystävät, jotka jäivät, saavat paremman arvostuksen minulta(aikaakin on enempi heille) mitä ennen ja voin luottaa heihin täysin.

      Suorapuheisuus on minusta hyve tiettyyn rajaan saakka. Raja menee siinä kun henkilö ei ymmärrä enään loukkaavansa suorilla tokaisuillaan kanssaihmisiä. On monia asioita mistä ihmiset ovat herkkiä ja kokevat suoran puhumisen tähän liittyen hyökkäyksenä. Ja hyökkäystä on luonnollisesti puolustettava, sen verran ylpeyttä meillä on.

    • Tukihenkilö

      Se ei ole ystävyyttä, jos toinen on pelkän kuuntelijan asemassa. Itse toimin syöpätukihenkilönä ja siinä roolissa ainakin yritän kuunnella enemmän kuin puhua. Se on tukihenkilön rooli. Ystävyyteen kuuluu kiinnostus toisen asioista eikä vain omien huolten luetteleminen. Joskus tietysti ystävällä on vaikea aika elämässä, ja silloin häntä kuunnellaan ja autetaan. Mutta tosiystävyydessä roolit vaihtuvat välillä.

    • ent.ystävä

      Ystäväni loukkasi minua sillä varjolla että hän sanoi suoraan mitä ajattelee. Minusta suorapuheisuus ei kuitenkaan oikeuta loukkaamaan. Ystävän tulee kunnioittaa toista ihmisenä ja osata myös nähdä koska ja mitä voi suoraan sanoa. Asiat voi sanoa monella tavalla.

    • suorasananen

      Kuulostaa siltä kun ystävyydestänne puuttuu täysin kunnioitus siis olette ehkä liian lähellä. Mikä saa ystäväsi soittamaan joka päivä, oletko sanonut hänelle että sinulla ei ole aikaa? Vai odotatko että hän lukee ajatuksesi, tai vielä pahempi... että hänellä on aikaa sinulle kun sinä tahdot ja sinulla vaan silloin kun sinua huvittaa. Sano hänelle suoraan että sori, tänään en jaksa itse edes itseäni.

      Sillä tuota lukiessani tuli mieleen yksi oma ystäväni joka toimii juuri noin, hakee tukea ja turvaa eikä edes huomaa sitä. Sitten kun on itseensä kyllästynyt niin mikään ei ole hyvin.

      Ei se ole ystävyyttä, jossa kunnioitetaan toisen mielipiteitä oli ne mitkä tahansa. Ei myöskään ole ystävyyttä jos ei voi sanoa mitä ajatelee pelosta että toinen suuttuu. Sellaisessa ystävyydessä on tasapaino huonolla pohjalla ja tulee vain pettymyksiä. Parempi silloin lopettaa koko ystävyys ja pysyä todella kaukana toisistaan. Se on jo silloin riipuvaisuutta! Esim. kolektiiviseen pahoinvointiin ja ainut yhdistäjä on valivalit.

      Meidän jokaisen pitäisi miettiä että olenko hyvä ystävä ja entä se toinen.. onko hän se todellinen ystävä joka ei loukkaa tai tuota pettymystä! Kunnioitanko ystävääni ja kunnioittaako hän minua. Osaanko sanoa asiat toiselle niin että toinen todella ymmärtää vai puhummeko ristiin, ottaako jompikumpi kaiken itseensä.

      Se tasapaino ystävyyteen ja kunniotus.

      Ystävä ei ole nukke joka heitetään nurkkaan silloin kun sopii, aito ystävä yrittää auttaa ja tukea mutta ei enää kun alkaa maksamaan liikaa.

      Onnea ystävyydelle .. kaikille jolla aitoja ystäviä on :). Pitäkää huoli ystävistänne ja keskutelkaa ongelmat heidän kanssaan eikä valittamalla muille.

    • huuhaaa ukko

      kysynpä..että millä oikeudella saa huomautella esim toisen kiloista!"muka kauniisti "oletpa pyöristynyt heh mitä tekopyhyytttä! jos aidoti olet huolestunut"lähimmäisesi ylipainosta paino sanalla aidosti,silloin olet valmis myös tekemään kaikkesi,jotta asia korjaantuuu oletko?? vai jääkö pelkäksi säälittävksi huomautteluksi,joka on vain käskikassara omaaan pimeyteesi! ja monesta lihavasta huokuu valoisuuus,he ovat sinuit itsensä kanssa..ja moni vielä ottaaa lähinnä vitsinä toisten "rakkaudelliset huomautukset heh,eiköhän nyt sovita että jokainen meneee peilin eteeen ..miettiii vaikuttimnesa menee itseensä ja jos vielä sen jälkeeen on vielä pokkaaa arvosteöllla niin sitten:):)

    • Anonyymi

      Entä jos kysyy lihoneelta ystävältä, että ootkohan vähän herkutellut? Jotkut siitä loukkaantuu, jotkut vain nauraa, että joo on tullut vähän herkuteltua.

      En sanoisi kenellekään ystävälle, että ootpa lihonu viime näkemästä. Mielestäni se on tylyä.

      • Anonyymi

        Ainakin jaksoit nostaa vanhan ketjun. Ja tarkoitus varmasti olikin loukata jotakin, mutta hyvä että itse pysyt täydellisenä 24/7
        Onnea elämääsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin jaksoit nostaa vanhan ketjun. Ja tarkoitus varmasti olikin loukata jotakin, mutta hyvä että itse pysyt täydellisenä 24/7
        Onnea elämääsi!

        Aikamoinen oletus sinulta. Ei se tosin yllätä nykyaikana. Onnea sinunkin elämääsi ja ihan vilpittömästi niin toivon. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin jaksoit nostaa vanhan ketjun. Ja tarkoitus varmasti olikin loukata jotakin, mutta hyvä että itse pysyt täydellisenä 24/7
        Onnea elämääsi!

        Suoraan sanottua moitetta, jossa on lisäksi ivallisuutta. Kirjoittaja toivoo moittimalleen henkilölle onnea elämään, mutta tarkoittaako sitä oikeasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan sanottua moitetta, jossa on lisäksi ivallisuutta. Kirjoittaja toivoo moittimalleen henkilölle onnea elämään, mutta tarkoittaako sitä oikeasti...

        No hemmetti, ootko vähän herkutellut. On kyllä vmäisesti sanottu. Eli loukkaus.
        Suoraan sanominen tuntuu olevan joillakin tapana loukata. Yleensä asia sanotaan vasta sitten suoraan (jos negatiivinen) kun sitä kysytään.


    • Anonyymi

      Mikä siinä on ongelma, jos vastaa johonkin ns. vanhaan ketjuun?

      Tämänkin ketjun aihe on aina ajankohtainen, eli se ei ole mitenkään vanha aiheen perusteella.

      Aion itsekin kommentoida eri ketjuihin ihan sen mukaan, kiinnostaako aiheeseen kommentoida. Kai nämä ketjut täältä poistettaisiin tai lukittaisiin, jos niihin ei saisi enää kirjoittaa.

      Monista vanhoista ketjuista olen saanut myös hyviä vinkkejä, joten on hyvä, että niitä vielä helposti löytyy.

    • Anonyymi

      Ei töykeys olekaan mitään suorapuheisuutta, vaan se on tavallaan töykeyden taakse piiloutumista, kun ei saa sanottua asioita suoraan.

    • Anonyymi

      Suorapuheisuus itsessään on minusta hyvä piirre, mutta se, missä tarkoituksessa asian tuo esille, on ratkaiseva seikka, jos miettiin onko suorapuheisuus sosiaalisesti hyväksyttävää eli hyvien tapojen mukaista.
      Esim. toisen ulkonäön kaikenlainen kommentointi on minusta tylyä ja hyvin moukkamaista.

      Suoraan voi minusta sanoa kaiken asiatasoisen ja jos se liittyy henkilöön niin painottaen, että tämä on sitten sinun mielipiteesi ja sinun oma kokemuksesi aiheesta. Ja ettei tarkoitus ole loukata.

      • Anonyymi

        Mulle yks tuttava töksäytti suoraan, ett näytän vanhalta eli rumalta, hiukset olivat kamalat ja vaatteetkin. Tietääkseni ei ole muille, ystävilleen, sanonut noin tylyjä kommentteja suoraan päin näköä. On antanut ymmärtää, ett olen tylsä ja pitää mua yksinkertaisena, kun en jatkuvasti ollut äänessä, kutsuessaan mut seuraksi yhteen paikkaan, luuli oikeasti, ett mulle riitti se, ett sain istua saman pöydän ääressä ja seurata, kun jutteli mieluummin parempien ystäviensä kans ja välillä kohteli mua ilmana, kun tuli parempia ystäviä paikalle. Mulle riitti nuo kohtaamiset kasvokkain, teki selväksi etten ole ystävätasoa hänelle, ei ollut tarpeeksi hyvää ulkonäköä siihen ja antoi ymmärtää, ett olin liian lihavakin ystäväksi, olis pitänyt laihduttaa. Hän itse on ylipainoinen, kuulema on täydellisen näköinen, ei tarvi muuttaa itsessään mitään, mutt mun olis pitänyt muuttaa kaikki ulkonäössä kelvatakseni hänelle.


    • Anonyymi

      Suorapuheisuuteen kuuluu taito perustella, miksi on jotain mieltä.
      Jos vain töksäyttää, on pelkkä moukkamainen mulkku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe