Olen vakituisessa työsuhteessa ja tehnyt työsopimuksen uuden työnantajan kanssa. Nyt kun irtisanoutumisen aika nykyisestä työstä alkaa olla ajankohtainen niin työpaikan vaihto on alkanutkin kaduttaa. Uudessa työssä minulla olisi 4kk koeaika. Voinko irtisanoa vielä alkamattoman työsuhteen ilman seuraamuksia. Voiko työnantaja vaatia korvausta jos ei aloitakaan työtä??
Työsopimuksen irtisanominen ennen koeajan alkua
16
16474
Vastaukset
- puupää
Melkoinen tuuliviiri oot
- ikämies
Sen uuden alkamattoman voit tietysti lopettaa koska vaan.
Ja uskoisin että ei siitä mitään seuraa vaikka et menisikään uuteen työpaikkaasi, vaikka et irtisanoisikaan. Tietysti on fiksua irtisanoa mieluummin todisteellisesti, esim. kirjattu kirje tai joku kuuntelia kun käyt sanomassa tai puhelimen vieressä kun soitat.
Kai uuden koeajallisen voit aina työssäollessasikin heti laillisesti lopettaa.
Ja työnantajakaan ei luulisi sinua opastavan uusiin työtehtäviin jos olet lopettamassa, siis turhaan maksaisi.
Ja näkökantojani. Varma työpaikka on aika tärkeä asia. Kyllä työpaikan vaihtokin kehittää monitaitoisemmaksi.
Kannattaa ehkä vaihtaa jos pääsee yötyövuoroista, metelistä, tai saa lyhyemmän työmatkan tms.
Palkkauksessa se viimeinen euro tai kaksi tuntipalkassa ei kaikkea merkitse.
Niin lopuksi toivottavasti on se entinen työpaikka vielä tallella. - JArmo
Voit purkaa työsopimuksen koeaikana ilman mitään selittelyitä. SEn takia koeaika on olemassa. Siinä työnantaja ja työntekijä voivat katsoa onko oikea kaveri tekemässä oikeaa työtä.
- Liiton mies
Työlainsäädännön mukaan työsuhde muodostuu vasta kun aloitat työn uudessa paikassa, joten voit purkaa uuden työsopimuksesi ilman irtisanomisaikaa kun et vielä ole aloittanut uudessa työpaikassa.
Lisäksi se, että työsuhteessa on koeaika oikeuttaa sinut irtisanomaan itsesi työsuhteen alettuakin koeajan aikana.
Tämä on faktaa ja lisätietoa löytänet työsopimuslaista ja työtuomioistuimen ennakkopäätöksistä.Nämä molemmat löydät osoitteesta www.finlex.fi - pop
Liiton mies kirjoitti:
Työlainsäädännön mukaan työsuhde muodostuu vasta kun aloitat työn uudessa paikassa, joten voit purkaa uuden työsopimuksesi ilman irtisanomisaikaa kun et vielä ole aloittanut uudessa työpaikassa.
Lisäksi se, että työsuhteessa on koeaika oikeuttaa sinut irtisanomaan itsesi työsuhteen alettuakin koeajan aikana.
Tämä on faktaa ja lisätietoa löytänet työsopimuslaista ja työtuomioistuimen ennakkopäätöksistä.Nämä molemmat löydät osoitteesta www.finlex.fiLiiton miehellä meni vähän väärin.
Työsuhde alkaa vasta kun aloittaa töissä. Työsopimus on siitä hetkestä kun se on allekirjoitettu tai suullisesti sovittu.
Työsopimuksen voi koska tahansa irtisanoa irtisanomisaikaa noudattaen. Mitään perustetta ei siihen tarvitse antaa, mutta ei haittaa vaikka kertookin saaneensa paremman paikan.
Koeajalla työsopimuksen voi purkaa ilman irtisanomisaikaa, mutta peruste ei voi olla "sain paremman paikan". Mitään perustetta ei tarvitse antaa ja "tää paikka ei ole mua varten" on ihan hyvä peruste. Koeajalla purku EI onnistu, ennen kuin työsuhde on alkanut. Mutta riittää kun menee ensimmäisenä päivänä töihin ja toteaa että "tää ei oo mua varten".
Jos siis haluaa perua työsopimuksen ennen työsuhteen alkua, se menee normaalin irtisanomisajan puitteissa. Eli jos irtisanomisaika on vaikka 2 viikkoa, niin kunhan ilmoittaa irtisanomisensa 2 viikkoa ennen ensimmäistä työpäivää, kuluu irtisanomisaika umpeen ennen töiden alkua. Jos kuitenkin ilmoittaa vaikka 1 viikko ennen töiden alkua, pitää töihin mennä viikoksi TAI maksaa korvauksena 1 viikon palkka (työnteko velvoitteen laiminlyömisestä). Tosin en tiedä joutuuko siitä maksamaan mitään vai pidätetäänkö se vain palkasta.
Joten, joko ajoissa irtisanoutuminen tai sittten ekana päivänä purku koeajan perusteella (etkä sano mitään, että olet saanut toisen paikan). - slop
pop kirjoitti:
Liiton miehellä meni vähän väärin.
Työsuhde alkaa vasta kun aloittaa töissä. Työsopimus on siitä hetkestä kun se on allekirjoitettu tai suullisesti sovittu.
Työsopimuksen voi koska tahansa irtisanoa irtisanomisaikaa noudattaen. Mitään perustetta ei siihen tarvitse antaa, mutta ei haittaa vaikka kertookin saaneensa paremman paikan.
Koeajalla työsopimuksen voi purkaa ilman irtisanomisaikaa, mutta peruste ei voi olla "sain paremman paikan". Mitään perustetta ei tarvitse antaa ja "tää paikka ei ole mua varten" on ihan hyvä peruste. Koeajalla purku EI onnistu, ennen kuin työsuhde on alkanut. Mutta riittää kun menee ensimmäisenä päivänä töihin ja toteaa että "tää ei oo mua varten".
Jos siis haluaa perua työsopimuksen ennen työsuhteen alkua, se menee normaalin irtisanomisajan puitteissa. Eli jos irtisanomisaika on vaikka 2 viikkoa, niin kunhan ilmoittaa irtisanomisensa 2 viikkoa ennen ensimmäistä työpäivää, kuluu irtisanomisaika umpeen ennen töiden alkua. Jos kuitenkin ilmoittaa vaikka 1 viikko ennen töiden alkua, pitää töihin mennä viikoksi TAI maksaa korvauksena 1 viikon palkka (työnteko velvoitteen laiminlyömisestä). Tosin en tiedä joutuuko siitä maksamaan mitään vai pidätetäänkö se vain palkasta.
Joten, joko ajoissa irtisanoutuminen tai sittten ekana päivänä purku koeajan perusteella (etkä sano mitään, että olet saanut toisen paikan).Jos oikein yrität, löydät ehkä vielä vanhemman aloituksen.
- EiFaktatVanhene
slop kirjoitti:
Jos oikein yrität, löydät ehkä vielä vanhemman aloituksen.
Väärinhän se todellakin on vastata viestiin, joka löytyy googlellakin. Kyllä totuus pitää tulle 8h sisällä tai sit todellakin väärin, ja parempi tyytyy epäpätevään vastaukseen.
Tai sit ei... Mistä näitä "slop"-urpoja löytyy? Ei muuta tekemistä kuin lukea postauksia tajuamatta mistään mitään? Tosi kiva homma. Ja joo, olen vuoden myöhässä kommentissani. - faktatvanhenee
Syksy ilmeisesti on masentavaa aikaa kun et jo kesällä tähän viisasta vastaustasi laittanut?
- Nuijajatosinuija
Mikä sulla aloittajalla on tilanne, ilmoititko jo siihen uuteen paikkaan ettet taida tullakkaan. Vastasin heti kun huomasin vai menitkö kuitenkin siihen ja nyt sitten olet ajalla. Kestääkö se vielä kauan ?
- Hjelppi-kaipaa
Vähän samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Tarjottiin omalta paikkakunnalta töitä vajaa pari viikkoa ennenkuin pitäisi aloittaa toisella paikkakunnalla työt. Valtion hommiin olin jo lupautunut, mutta nyt tuli puskista tarjous muualle.
Onko neuvoja miten tulisi menetellä? Otanko yhteyttä työnantajaan ja pyydän heitä antamaan paikkani jollekin toiselle? Hakijoita oli paljon ja varmasti löytävät sijaisen tilalleni.- tätineuvoo
Täti neuvoo. Heti aamulla soitat sinne valtion työpaikkaan. Kerrot, ettet tule ja kysyt mihin osoitteeseen lähetät kirjallisen ilmoituksen, jos se tarvitaan.
- töttötöö
tätineuvoo kirjoitti:
Täti neuvoo. Heti aamulla soitat sinne valtion työpaikkaan. Kerrot, ettet tule ja kysyt mihin osoitteeseen lähetät kirjallisen ilmoituksen, jos se tarvitaan.
Toinen täti neuvoo lisää: Tee niin kuin täti neuvoo heti sitten, kun sinulla on allekirjoitettu työsopimus oman paikkakunnan työpaikasta.
- 498498
1) Jos valtio ei ole antanut virkamääräystä, ilmoitus riittää.
2) Jos valtio on antanut virkamääräyksen, he voivat vaatia sinua tulemaan töihin.
3) Jos virassa on koeaika, voit kuitenkin jo ensimmäisenä työpäivänä ilmoittaa, että et koe työn sopivan sinulle ja tehdä koeaikapurun.
4) Jos virassa ei ole koeaikaa, sinun on käytävä työnantajan vaatiessa irtisanomisajan verran töissä.
Pahin tilanne on, jos työnantaja on antanut virkamääräyksen, koeaikaa ei ole ja virkaa on määräaikainen... todennäköisesti silloinkin saa kuitenkin jotakin neuvoteltua, vaikka oikeudet ovat vähäiset. Työnantaja ei yleensä halua ehdoin tahdoin kiinni vastentahtoisesta työntekijästä. - kymysysv
498498 kirjoitti:
1) Jos valtio ei ole antanut virkamääräystä, ilmoitus riittää.
2) Jos valtio on antanut virkamääräyksen, he voivat vaatia sinua tulemaan töihin.
3) Jos virassa on koeaika, voit kuitenkin jo ensimmäisenä työpäivänä ilmoittaa, että et koe työn sopivan sinulle ja tehdä koeaikapurun.
4) Jos virassa ei ole koeaikaa, sinun on käytävä työnantajan vaatiessa irtisanomisajan verran töissä.
Pahin tilanne on, jos työnantaja on antanut virkamääräyksen, koeaikaa ei ole ja virkaa on määräaikainen... todennäköisesti silloinkin saa kuitenkin jotakin neuvoteltua, vaikka oikeudet ovat vähäiset. Työnantaja ei yleensä halua ehdoin tahdoin kiinni vastentahtoisesta työntekijästä.Mistä tietää, että valtio on antanut virkamääräyksen?
- 498498
kymysysv kirjoitti:
Mistä tietää, että valtio on antanut virkamääräyksen?
Saattaa olla valtiolla otsikolla "nimityskirja". Jos sitä ei ole toimitettu sinulle, niin kannattaa olla yhteydessä päättävään tahoon. Jos se on tehty, kannattaa hakea sen peruuttamista, vaikka työnantajan ei siihen olekaan pakko suostua.
- Anonyymi
Onneksi et mennyt uuteen paikkaan sillä sanansa mittaisia miehiä/naisia työnantajat etsivät eikä takin kääntäjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388