Muutama kommentti alemana oleviin teksteihin

Tapani Henttonen

Kun tuolla on niin tavattomasti kritisoitu Jarl Fahlerin yhteyksiä parapsykologiaan jne, niin täytynee muistaa, etteivät nuo näkemykset suinkaan edusta tämän päivän hypnoosi näkemyksiä. Ne olivat osa sen ajan , silloih hyväksyttyä näkemystä. Siis osa suomalaista mm. kultturihistoriaa, johon myöskin kuuluuvat näkemykset lääketieteestä, ja siihen rinnastettavista asioista. Kuten Fahlerin parapsykologiset ajatukset.
Tärkeintähän on mieltää, että ne heijastavat myös sen ajan kulttuurinäkemyksiä. Hippiliikeeineen, happoliikkeineen jne...Niillä tuskin on tekemistä tämän päivän hypnoosin kanssa. Kun viittasin lääketieteeseen, niin toteuttihan esim. psykiatrian professori Stenbäck ajatuksiaan suhteessa kristinuskoon. Ja erittäin rajoittuneella tavalla. Viitaten esim. homoseksuaaliuteen.

Olivathan esim. arvo Ylpön ajatukset ns sosiaalifenomenologiasta sen ajan tuotetta. Tuskin yksikään Petsamon koltta olisi päässyt Suomeen, mikäli nuo ajatusmallit olisivat saaneet vallan sodan jälkeisessä Suomessa.

Aivan yhtä hyvin voitaisiin syyttää Mesmeriä ja Charcot'a hypnoosikäsitteen vääristämisestä, tämän päivän tiedon pohjalta. Ne ovat osa länsimaista kulttuurihistoriaa. Jolle suotakoot arvonsa, Kuten myös Fahlerille ja hänen näkemyksilleen. Jos Fahler sotki parapsykologian hypnoosiin, niin ketä se haittanee. Jos tuntee varsinkin tämän pä'ivän käsityksiä hypnoosista ja suggestion luonteesta. Niin osannee erottaa jyvän heinäsuovasta.

Kiintoisaa on se , että edelleen tämän päivän Venäjällä on käytössä Charcotin luoma diagnoosi "globus hystericus"!

Tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi Charcot'n merkitystä hypnoosin historialle. Oli oman aikansa tuotetta, kuten Fahlerin näkemykset 60-70-luvuilla.

Täytyy kuitenkin muistaaa se, että Charcot'lla on merkitys jopa tämän päivän suomalaiseen kultturihistoriaan, esim. Albert Edefeltin kautta. Tuskin kukaan asettaa kyseenalaisiksi Edefeltin tuotantoa, vaikka hän seurasi Pariisissa Charcotin luentoja, kuten myös Axel Munthe. Tekevätkö Edefeltin työt mitättömiksi se, että hän jossain maalauksissaan kuvaa "hysreerisen" naisen piirteitä sen ajan käsityksen mukaisesti? Jopa oman vaimonsa.

Seurasihan myös Freud Charcot'n luentoja, ja tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi Freudin merkitystä psykologian historialle. Ja toivottavasti Fahlerin merkitys suomalaisen hypnoosin historiassa selkiytyy...vaikka hän viime vuosinaan "sairastui"....

Kaikella aikansa ja tapansa.......

Tapani Henttonen
Nummela

28

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika.tuntureilta

      Tuo Fahlerin "Hypnoosi" kirja oli minun ensimmäinen oppikirjani, jonka ostin helmikuussa 1964. Täytyy muistaa, että Fahler kirjoitti kirjansa ennen kaikkea tutkijana, ollut mm. Duken yliopistossa tutkimusassistenttina. Nyt kaikki se, mitä hän kirjoittaa parapsykologiasta, ESP ym. on ollut täyttä totta kautta ihmiskunnan historian ja on edelleen. On vain niin, että nykyisenä teknisenä ja massaviihteen aikakautena ihmisillä ei juurikaan ole mahdollisuutta syventyä omaan henkiseen minäänsä, eli sille alueille, jossa nämä ilmiöt, esimerkiksi telepatia, toimii. Itselläni on kuitenkin ollut vuosikymmenien aikana sen verran paljon kokemuksia mm. telepatian alueelta, että en aliarvio mitään siitä, mitä Fahler kirjassaan kirjoittaa. Valitettava piirre, joka tälläkin foorumilla ilmenee, on se, että ihmiset pyrkivät mittamaan kaiken omalla itsellään; ja kun heillä itsellään ei ole kokemuksia eikä todellista tietoa parapsykologiasta, sitä ei voi olla muillakaan. (Korostan myös sitä, että spiritistit ja henkien manaajat jätän omaan arvoonsa.)

      • --T.H.--

        Tosin myönnän etten itse tunne juuri laisinkaan parapsykologiaa, eikä se edes minua lähemmin kiinnosta.
        Toki olen tutustunut "ns. telepaattiseen hypnoosilan" muodostamiseen ja tehnytkin sitä, mutta pitänee muistaa, että siinä on osuutensa odotustilalla, eikä niinkään siitä mitä mainitset. Tosin en tunne asiaa, siltä kantilta kuten sanot.

        Eräs perusasia on usko, odotustila---> hypnoositila!

        Ja tämähän pohjautuu vuorovaikutukseen, eikä mihinkään muuhun. Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi. Siis kaikki turha mystiikka pois.

        Pysytään maan päällä! Jookos!!


      • poika.tuntureilta
        --T.H.-- kirjoitti:

        Tosin myönnän etten itse tunne juuri laisinkaan parapsykologiaa, eikä se edes minua lähemmin kiinnosta.
        Toki olen tutustunut "ns. telepaattiseen hypnoosilan" muodostamiseen ja tehnytkin sitä, mutta pitänee muistaa, että siinä on osuutensa odotustilalla, eikä niinkään siitä mitä mainitset. Tosin en tunne asiaa, siltä kantilta kuten sanot.

        Eräs perusasia on usko, odotustila---> hypnoositila!

        Ja tämähän pohjautuu vuorovaikutukseen, eikä mihinkään muuhun. Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi. Siis kaikki turha mystiikka pois.

        Pysytään maan päällä! Jookos!!

        Näinhän se on. Eli silloin kun toimitaan terapiassa tai muussa ihmisten välisissä vuorovaikutuksissa, silloin toimitaan jalat maassa ja vallitsevassa reaalitodellisuudessa.

        En kuitenkaan sulkisi keneltäkään pois mahdollisuutta henkilökohtaisiin tutkimuksiin sekä ihmisen ja maailmankaikkeuden kartoittamiseen niiltä, joita myös henkinen todellisuus kiinnostaa; ja joilla on siihen lahjakkuuksia.

        Näin kirjoitin talvella 1991:
        >>>


      • jhfyggy
        --T.H.-- kirjoitti:

        Tosin myönnän etten itse tunne juuri laisinkaan parapsykologiaa, eikä se edes minua lähemmin kiinnosta.
        Toki olen tutustunut "ns. telepaattiseen hypnoosilan" muodostamiseen ja tehnytkin sitä, mutta pitänee muistaa, että siinä on osuutensa odotustilalla, eikä niinkään siitä mitä mainitset. Tosin en tunne asiaa, siltä kantilta kuten sanot.

        Eräs perusasia on usko, odotustila---> hypnoositila!

        Ja tämähän pohjautuu vuorovaikutukseen, eikä mihinkään muuhun. Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi. Siis kaikki turha mystiikka pois.

        Pysytään maan päällä! Jookos!!

        siis mitään hypnoositilaa vaan vuorovaikutus..?? sit vois vaikka shy ja h-liitto muuttaa nimeksi suomen vuorovaikutusyhdistys ja vuorovaikutusliitto. vois samalla kiertää hienosti puoskarilain, siis sen tulevan, pykälät. ja terapeutit olisi vuorovaikutusterapeutteja.
        että näin.


      • poika.tuntureilta
        jhfyggy kirjoitti:

        siis mitään hypnoositilaa vaan vuorovaikutus..?? sit vois vaikka shy ja h-liitto muuttaa nimeksi suomen vuorovaikutusyhdistys ja vuorovaikutusliitto. vois samalla kiertää hienosti puoskarilain, siis sen tulevan, pykälät. ja terapeutit olisi vuorovaikutusterapeutteja.
        että näin.

        Asia kun on just niin, että kaikki ihmiset ovat AINA vuorovaikutussuhteessa ympäristöön ja ympäristö vaikuttaa ihmiseen ja päin vastoin. Eli puhutaan yhteiskuntahypnoosista ja tämä näkyy kaikkialla tässä maailmassa - lähtien parisuhteista, työpaikan henkisestä ilmapiiristä aina uskontoihin ja kansallisiin kulttuureihin asti.

        Jokainen ymmärtänee senkin, että esimerkiksi työpaikalla yksikin ihminen voi myrkyttää henkisen ilmapiirin niin, että sillä työpaikalla ei ole kellään hyvä olla. On sairaslomia ja pöönautteja enemmän kuin muualla, työn tuottavuus on heikkoa jne. Samoin yksikin positiivinen persoona voi rakentaa työpaikan henkisestä ilmapiiristä erittäin viihtyisän, jossa ihmiset jaksavat, pysyvät terveinä ja työn tuottavuus on huippuluokkaa.

        Eli mitä tässä on niin ihmeellistä?

        Ja lopeta se jauhaminen siitä puoskarilaista. Se kun ei tule koskemaan ainakaan minua missään tilanteessa. Niin, ja hypnoosijärjestöt tekevät todella arvokasta työtä.


      • huuhaahuuhaa
        --T.H.-- kirjoitti:

        Tosin myönnän etten itse tunne juuri laisinkaan parapsykologiaa, eikä se edes minua lähemmin kiinnosta.
        Toki olen tutustunut "ns. telepaattiseen hypnoosilan" muodostamiseen ja tehnytkin sitä, mutta pitänee muistaa, että siinä on osuutensa odotustilalla, eikä niinkään siitä mitä mainitset. Tosin en tunne asiaa, siltä kantilta kuten sanot.

        Eräs perusasia on usko, odotustila---> hypnoositila!

        Ja tämähän pohjautuu vuorovaikutukseen, eikä mihinkään muuhun. Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi. Siis kaikki turha mystiikka pois.

        Pysytään maan päällä! Jookos!!

        Väitätkö, Tapani Henttonen, ettet tunne parapsykologiaa ja okkultismia, vaikka niitä on esiintynyt maallikkohypnoosissa? Etkö itsekin ole täällä puollustellut Jarl Fahlerin vaikutusta? Väitätkö ettei ole olemassa hypnoositilaa muuntuneena tajunnantilana, neurofysiologisena ilmiönä?

        Järkyttävää huuhaata Hypnoosiliiton entiseltä "takapirulta", oma termisi.


      • -----T.H-------
        huuhaahuuhaa kirjoitti:

        Väitätkö, Tapani Henttonen, ettet tunne parapsykologiaa ja okkultismia, vaikka niitä on esiintynyt maallikkohypnoosissa? Etkö itsekin ole täällä puollustellut Jarl Fahlerin vaikutusta? Väitätkö ettei ole olemassa hypnoositilaa muuntuneena tajunnantilana, neurofysiologisena ilmiönä?

        Järkyttävää huuhaata Hypnoosiliiton entiseltä "takapirulta", oma termisi.

        Totta että en ole koskaan perehtynyt parapsykologiaan saatikka okultismiin. Tietenkin hypnoositila on muuntunut tietoisuuden tila! Eikä sillä väliä onko se seurausta suorasta /epäsuorasta -suggestioista, vaiko vuorovaikutussuhteesta. Pääasia on tilan luomiminen ja sen hyödyntäminen!
        Se mikä tuossa Fahlerin teoksessa on kiintoisaa, on juuri sen hypnoosia käsittelävät osuudet.
        Joskus pikkupoikana tosin luin Harald Schjelderupin teoksen "Salattu ihminen", mutta eipä se juuri anna tänä päivänä paljoakaan. Paitsi muutamine hyvine valokuvineen. Joista osa lienee manipuloituja?
        Ja tuo väite että parapsykologiaa ja okkultismia olisi esiintynyt maallikkohypnoosipiireissä, ovat asioita joihin en ota kantaa, koska ei kiinnosta. Saahan jokainen lukea vaikka aamuisin veskissä vaikka Aku Ankkaa!


      • poika.tuntureilta
        -----T.H------- kirjoitti:

        Totta että en ole koskaan perehtynyt parapsykologiaan saatikka okultismiin. Tietenkin hypnoositila on muuntunut tietoisuuden tila! Eikä sillä väliä onko se seurausta suorasta /epäsuorasta -suggestioista, vaiko vuorovaikutussuhteesta. Pääasia on tilan luomiminen ja sen hyödyntäminen!
        Se mikä tuossa Fahlerin teoksessa on kiintoisaa, on juuri sen hypnoosia käsittelävät osuudet.
        Joskus pikkupoikana tosin luin Harald Schjelderupin teoksen "Salattu ihminen", mutta eipä se juuri anna tänä päivänä paljoakaan. Paitsi muutamine hyvine valokuvineen. Joista osa lienee manipuloituja?
        Ja tuo väite että parapsykologiaa ja okkultismia olisi esiintynyt maallikkohypnoosipiireissä, ovat asioita joihin en ota kantaa, koska ei kiinnosta. Saahan jokainen lukea vaikka aamuisin veskissä vaikka Aku Ankkaa!

        Syksyllä 1967 asuin viikot eräällä eräkämpällä Luoston suunnalla yhdessä koirani Hupin kanssa. Minulla oli pieni laveranssisavotta, joten tein metsätöitä ja kun samana syksynä minulla oli myös elämäni ensimmäinen hirvenkaatolupa, käytin osan ajastani metsästykseen. Illalla paistelin kämpällä lättyjä ja nukuin yöt hirventajalla. "Oi niitä aikoja...."

        Kämpällä minulla oli myös ostamani Harald Schjelderupin "Salattu ihminen", jota tutkistelin lyhdyn valossa sivun, pari kerrallaan ja siellä erämaan hiljaisuudessa oli aikaa ajatella asioita peusteellisesti. Muistelen, että siinä kirjassa käsiteltiin hypnoosia vain ohimennen. Sen sijaan oli juttua meediista, teleplasmasta ym ja osoitettiin meediot lähinä huijareiksi.

        Tästä on kulunut aikaa 42 vuotta eikä tätä kirjaa minulla enää ole, joten kaikki on kaukaista muistikuvaa.


      • poika.tuntureilta
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        Syksyllä 1967 asuin viikot eräällä eräkämpällä Luoston suunnalla yhdessä koirani Hupin kanssa. Minulla oli pieni laveranssisavotta, joten tein metsätöitä ja kun samana syksynä minulla oli myös elämäni ensimmäinen hirvenkaatolupa, käytin osan ajastani metsästykseen. Illalla paistelin kämpällä lättyjä ja nukuin yöt hirventajalla. "Oi niitä aikoja...."

        Kämpällä minulla oli myös ostamani Harald Schjelderupin "Salattu ihminen", jota tutkistelin lyhdyn valossa sivun, pari kerrallaan ja siellä erämaan hiljaisuudessa oli aikaa ajatella asioita peusteellisesti. Muistelen, että siinä kirjassa käsiteltiin hypnoosia vain ohimennen. Sen sijaan oli juttua meediista, teleplasmasta ym ja osoitettiin meediot lähinä huijareiksi.

        Tästä on kulunut aikaa 42 vuotta eikä tätä kirjaa minulla enää ole, joten kaikki on kaukaista muistikuvaa.

        Mahtavia kokemuksia Lapin erämaista

        http://www.aretalogia.com/taivashetki.html


      • sitä mieltä?
        -----T.H------- kirjoitti:

        Totta että en ole koskaan perehtynyt parapsykologiaan saatikka okultismiin. Tietenkin hypnoositila on muuntunut tietoisuuden tila! Eikä sillä väliä onko se seurausta suorasta /epäsuorasta -suggestioista, vaiko vuorovaikutussuhteesta. Pääasia on tilan luomiminen ja sen hyödyntäminen!
        Se mikä tuossa Fahlerin teoksessa on kiintoisaa, on juuri sen hypnoosia käsittelävät osuudet.
        Joskus pikkupoikana tosin luin Harald Schjelderupin teoksen "Salattu ihminen", mutta eipä se juuri anna tänä päivänä paljoakaan. Paitsi muutamine hyvine valokuvineen. Joista osa lienee manipuloituja?
        Ja tuo väite että parapsykologiaa ja okkultismia olisi esiintynyt maallikkohypnoosipiireissä, ovat asioita joihin en ota kantaa, koska ei kiinnosta. Saahan jokainen lukea vaikka aamuisin veskissä vaikka Aku Ankkaa!

        Siis nyt kuitenkin hyväksyt, että hypnoositila neurofysiologinen ja kognitiivinen muuntunut tajunnantila eikä vain tajunnallista vuorovaikutusta? Väitetään, että erilaista valetiedettä, rajatietoa, parapsykologiaa ja okkultismia on esiintynyt paljon maallikkohypnoosissa, jonka vastuutehtävissä olet toiminut. Onko näin? Kansainvälisessäkin maallikkohypnoosissa (mm. huonomaineinen NGH, National Guild of Hypnotists hullunkurisine diplomeineen) esiintyy paljon hassuja uskomuksia hypnoosista (mm. "klassinen maallikkohypnoosi") ja paljon newage-kytkyjä.


      • opetetaan?
        --T.H.-- kirjoitti:

        Tosin myönnän etten itse tunne juuri laisinkaan parapsykologiaa, eikä se edes minua lähemmin kiinnosta.
        Toki olen tutustunut "ns. telepaattiseen hypnoosilan" muodostamiseen ja tehnytkin sitä, mutta pitänee muistaa, että siinä on osuutensa odotustilalla, eikä niinkään siitä mitä mainitset. Tosin en tunne asiaa, siltä kantilta kuten sanot.

        Eräs perusasia on usko, odotustila---> hypnoositila!

        Ja tämähän pohjautuu vuorovaikutukseen, eikä mihinkään muuhun. Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi. Siis kaikki turha mystiikka pois.

        Pysytään maan päällä! Jookos!!

        Kuten Milton H. Erickson sanoi, ettei ole olemassa mitään hypnoositilaa, vaan, ja ainoastaaan kahdenkeskeinen vuorovaikutustila, joka johtaa tilaan, jota kutsumme hypnoositilaksi."

        Ei ihan noin. Hypnoosiliiton entisellä varapuheenjohtajalla menevät käsitteet hivenen sekaisin. On olemassa muuntuneita tajunnantiloja ja niitä esiintyy myös muutenkin kuin hypnoosirituaalien yhteydessä. Hypnoosivirtuooseilla taipumus liittyy erityiseen neurofysiologiaan ja neurokognitioon. Mitä teille siellä maallikkohypnoosissa oikein opetetaan?


    • kiitos!

      Asiasta toiseen, oletteko te Hypnoosiliiton entiset ja nykyiset varapuheenjohtajat ja puheenjohtajat jo auttaneet tutkijoita, potilasjärjestöjä, Valviraa ja kuluttajaviranomaisia maallikkohypnoosiin tiedejulkaisuissakin liitettyjen virhekohtelujen selvittämisessä? Eikö se ole tavallaan terveydenhuollon ammattilaisten velvollisuuskin...

      Teosofia tai epämääräistä mainetta nauttineeb Jarl Fahlerin parapsykologiset valetieteilyt eivät koskaan ole olleet osa valtavirtaa. Eivätkä yleisesti hyväksyttyjä.

      Surullista on että TEO-rekkeinä tai rehellisesti maallikkohypnologeina historialtaan surkuhupaisessa maallikkohypnoosissa profileeranneet "hypnoosin ammattilaiset" ja "klassiset maallikkohypnologit" eivät kykene edelleenkään minkäänlaiseen itsekritiikkiin. Onneksi sentään maallikkohypnoosiin sekaantuneiden erikois- ja osastonhoitajien ja psykologien määrä ei ole huomattava.

      • ....T.H.....

        Ja vastaus on kyllä!! Niin poliisia, sosiaalitoimea. Kulutajaviranomaisten puoleen ei ole ollut tarvista kääntyä! Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea.

        Mainittakoot vielä se se, että en tunne mitään mielenkiintoa niin parapsylogiaan kuin okkultismiin.

        Ja olkoot nyt tämä tältä erää selvä, suosittelen edelleen Aku Ankkaa ilta- tai aamulukemisiksi.


      • tiedusteluja
        ....T.H..... kirjoitti:

        Ja vastaus on kyllä!! Niin poliisia, sosiaalitoimea. Kulutajaviranomaisten puoleen ei ole ollut tarvista kääntyä! Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea.

        Mainittakoot vielä se se, että en tunne mitään mielenkiintoa niin parapsylogiaan kuin okkultismiin.

        Ja olkoot nyt tämä tältä erää selvä, suosittelen edelleen Aku Ankkaa ilta- tai aamulukemisiksi.

        Minäkään en nyt oikein ymmärtänyt vastaustasi, Tapani Henttonen, Hypnoosiliiton entinen varapuheenjohtaja:
        1.) Siis oletteko siis tosiaan te, Hypnoosiliiton entiset varapuheenjohtaja ja puheenjohtaja, avustaneet tiedoillanne vastuullisia tahoja (lääninlääkärit, Valvira ym.) vertaisarvioiduissa julkaisuissa (Suom Lääkärilehti 2003 ja 2006, Poliisilehti 2008, Duodecim 2009) esitettyjen maallikkohypnoosin virhekohtelujen ja hoitahaittojen selvittämisessä? Poliisilehden (2/2008) huomautukset omavalvontaongelmistahan koskettivat sekä SHY:tä että Hypnoosiliittoa.
        2.) Miten kommentoisitte, Hypnoosiliiton entiset puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja, Tieteellisen hypnoosin viimeisintä lausumaa? Löytyy TietHy:n verkkosivuilta?
        3.) Jos suhtautumisesi okkultismiin ja parapsykologiaan on kielteinen, niin miten entisinä puheenjohtajina ja varapuheenjohtajina suhtaudutte maallikkohypnoosissa levitettyyn valetietoon tai vanhentuneisiin tietoihin hypnoosista?


      • linkittyy?
        ....T.H..... kirjoitti:

        Ja vastaus on kyllä!! Niin poliisia, sosiaalitoimea. Kulutajaviranomaisten puoleen ei ole ollut tarvista kääntyä! Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea.

        Mainittakoot vielä se se, että en tunne mitään mielenkiintoa niin parapsylogiaan kuin okkultismiin.

        Ja olkoot nyt tämä tältä erää selvä, suosittelen edelleen Aku Ankkaa ilta- tai aamulukemisiksi.

        Miten sosiaalitoimelle kuuluvat huuhaahoidot ja maallikkohypnoosin asiakasoikeus- ja omavalvontaongelmat? Pikemminkin kuluttajaviranomaiselle. Ja tarvittaessa tutkintaviranomaisille. Tietty.

        ....T.H.....: "Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea."

        Mutta eikö terveydenhuollon ammattilaisten tehtävä ole tiedottaa ja auttaa viranomaisia, myös valvomattoman hoitotoiminnan, maallikkohypnologian ja luvattoman terveydenhuollon ongelmissa? Vallviralle sitten kuuluu terveydenhuollon ammattilaisten valvonta. Myös maallikkohypnoosia ajavien.


      • ---Pikku Piru---
        linkittyy? kirjoitti:

        Miten sosiaalitoimelle kuuluvat huuhaahoidot ja maallikkohypnoosin asiakasoikeus- ja omavalvontaongelmat? Pikemminkin kuluttajaviranomaiselle. Ja tarvittaessa tutkintaviranomaisille. Tietty.

        ....T.H.....: "Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea."

        Mutta eikö terveydenhuollon ammattilaisten tehtävä ole tiedottaa ja auttaa viranomaisia, myös valvomattoman hoitotoiminnan, maallikkohypnologian ja luvattoman terveydenhuollon ongelmissa? Vallviralle sitten kuuluu terveydenhuollon ammattilaisten valvonta. Myös maallikkohypnoosia ajavien.

        Piru lukee Raamattua aina kulloisenkin kykynsä mukaan....!


      • vielä kysytään
        ....T.H..... kirjoitti:

        Ja vastaus on kyllä!! Niin poliisia, sosiaalitoimea. Kulutajaviranomaisten puoleen ei ole ollut tarvista kääntyä! Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea.

        Mainittakoot vielä se se, että en tunne mitään mielenkiintoa niin parapsylogiaan kuin okkultismiin.

        Ja olkoot nyt tämä tältä erää selvä, suosittelen edelleen Aku Ankkaa ilta- tai aamulukemisiksi.

        Kiitos vastauksesta, Tapani Henttonen. Olen samaa mieltä, että ns. maallikkohypnoosista nyt irrottautuvat terveysammattilaiset voivat auttaa tutkijoita, valvonta- ja kuluttajaviranomaisia tms. inside-tiedoillaan! Irrottautuminen voi olla rankkaa, kun terveydenhuollon ammattilaisten sekaantumista vaihtoehtoehtohoitoihin, paratietoon ja kaikenmaailman coachaamisiin on arvosteltu. Ehkä mollatun "maallikkohypnotismin" historiakin on taakkana. Järjestöistä nyt irrottautuvat voisitte informoida näistäkin: Onko Suomessa ollut yhteyksiä NGH:hon ja Certified Hypnotherapist NGH:ta? Poliisilehdessä (2/2008) esittyihin virhekohtelutapauksiin, aiemmin Duodecimin oppikirjassa (Kallio et al. 2004) ja Suomen Lääkärilehden artikkeleissa (Lauerma 2003; Laitinen et al. 2006) kuvattuihin puoskarointeihin ja Usko, toivo, huijaus -teoksen (Lauerma 2007) kuvauksiin hypnootikkojen toimista tulisi saada selvennystä inside-näkökulmasta.


      • myöskin
        linkittyy? kirjoitti:

        Miten sosiaalitoimelle kuuluvat huuhaahoidot ja maallikkohypnoosin asiakasoikeus- ja omavalvontaongelmat? Pikemminkin kuluttajaviranomaiselle. Ja tarvittaessa tutkintaviranomaisille. Tietty.

        ....T.H.....: "Valvira hoitaa itse omat säännöstelynsä, ilman muiden tukea."

        Mutta eikö terveydenhuollon ammattilaisten tehtävä ole tiedottaa ja auttaa viranomaisia, myös valvomattoman hoitotoiminnan, maallikkohypnologian ja luvattoman terveydenhuollon ongelmissa? Vallviralle sitten kuuluu terveydenhuollon ammattilaisten valvonta. Myös maallikkohypnoosia ajavien.

        Samaa mieltä. Kuluttajaviranomaisten osuutta (ei-valvotut terapeutit ja coachaajat) ja keinoja ei saa unohtaa. Kansalaiset luottavat, että terveydenhuollon ammattilaiset avustavat Valviraa. Valviralle kai kuuluu aina luvattoman terveydenhuollon tutkiminen, eikö?


      • M.A.T.
        vielä kysytään kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, Tapani Henttonen. Olen samaa mieltä, että ns. maallikkohypnoosista nyt irrottautuvat terveysammattilaiset voivat auttaa tutkijoita, valvonta- ja kuluttajaviranomaisia tms. inside-tiedoillaan! Irrottautuminen voi olla rankkaa, kun terveydenhuollon ammattilaisten sekaantumista vaihtoehtoehtohoitoihin, paratietoon ja kaikenmaailman coachaamisiin on arvosteltu. Ehkä mollatun "maallikkohypnotismin" historiakin on taakkana. Järjestöistä nyt irrottautuvat voisitte informoida näistäkin: Onko Suomessa ollut yhteyksiä NGH:hon ja Certified Hypnotherapist NGH:ta? Poliisilehdessä (2/2008) esittyihin virhekohtelutapauksiin, aiemmin Duodecimin oppikirjassa (Kallio et al. 2004) ja Suomen Lääkärilehden artikkeleissa (Lauerma 2003; Laitinen et al. 2006) kuvattuihin puoskarointeihin ja Usko, toivo, huijaus -teoksen (Lauerma 2007) kuvauksiin hypnootikkojen toimista tulisi saada selvennystä inside-näkökulmasta.

        Kyllä maallikkopiieissä on ollut ja on viela ns. NGH-jaosto. siis suurin osa kuuluu tuohon kansainväliseen hypnoosijärjestöön. Nyttemmin ollaan oltu kovin hiljaa, kun tämä kissatapaus tuli julki.
        Teon, siis valviran suggerit ovat perustamassa omaa liittoaan, joka luultavasti jo kerää jäseniään. Siksi nämä teolaiset ovat hiljalleen pakenemassa maallikkoskeneistä, koska uusi uljas hypnoosijärjestö on syntymässä ja sen ei tarvitse pelätä puoskarilakia.
        PS. Kerron taas lisää, kun kuulen kuulumisia kentältä.


      • ketkä???
        M.A.T. kirjoitti:

        Kyllä maallikkopiieissä on ollut ja on viela ns. NGH-jaosto. siis suurin osa kuuluu tuohon kansainväliseen hypnoosijärjestöön. Nyttemmin ollaan oltu kovin hiljaa, kun tämä kissatapaus tuli julki.
        Teon, siis valviran suggerit ovat perustamassa omaa liittoaan, joka luultavasti jo kerää jäseniään. Siksi nämä teolaiset ovat hiljalleen pakenemassa maallikkoskeneistä, koska uusi uljas hypnoosijärjestö on syntymässä ja sen ei tarvitse pelätä puoskarilakia.
        PS. Kerron taas lisää, kun kuulen kuulumisia kentältä.

        Ovatko nämä toimijat jo raportoineet asianomaisille tahoille (Valvira, Kuluttajavirasto jne.) tiedoistaan maallikkohypnoosin sisältä? Miksi jankutat TEO:n ja Valviran suggereista, kun aivan hyvin tiedät, että sellaisia ei ole. Ei. Mikä mahtaa olla näiden uuden liiton perustajien uskottavuus, jos ova vuosikausia toimineet maallikkohypnoosin edunvalvojina. Aika raju torppaus on tullut Tieteelliseltä hypnoosilta; vetivät esille laajennetun vastuun, Valvira-tason kysymys. Totta kai puoskarilaki tulee vaikuttamaan niihin hoitajiin yms. jotka touhuavat maallikkohypnoosin opetuksen varassa ja pitävät vastaanottoja: toimilupavalvonta tiukentuu eikä hierojan tai perussairaanhoitajan koulutus oikeuta psykoterapeutuin tehtäviin ilman asiallista (!) lisäkoulutusta. Tuskin Valvira tulee hyväksymään maallikkohypnoosiliiton tai tajunnanyhteisön kursseja pätevöittäviksi!

        Ketkä ovat asialla?


      • M.A.T.
        ketkä??? kirjoitti:

        Ovatko nämä toimijat jo raportoineet asianomaisille tahoille (Valvira, Kuluttajavirasto jne.) tiedoistaan maallikkohypnoosin sisältä? Miksi jankutat TEO:n ja Valviran suggereista, kun aivan hyvin tiedät, että sellaisia ei ole. Ei. Mikä mahtaa olla näiden uuden liiton perustajien uskottavuus, jos ova vuosikausia toimineet maallikkohypnoosin edunvalvojina. Aika raju torppaus on tullut Tieteelliseltä hypnoosilta; vetivät esille laajennetun vastuun, Valvira-tason kysymys. Totta kai puoskarilaki tulee vaikuttamaan niihin hoitajiin yms. jotka touhuavat maallikkohypnoosin opetuksen varassa ja pitävät vastaanottoja: toimilupavalvonta tiukentuu eikä hierojan tai perussairaanhoitajan koulutus oikeuta psykoterapeutuin tehtäviin ilman asiallista (!) lisäkoulutusta. Tuskin Valvira tulee hyväksymään maallikkohypnoosiliiton tai tajunnanyhteisön kursseja pätevöittäviksi!

        Ketkä ovat asialla?

        Teolla ei tietenkään ole suggereita, vaan maallikkopiirissä on terveydenhuollon ammattilaisia ja näistä on kyse. Ovat joukoin loikanneet uppoavasta laivasta ja nyt perustamassa omaa järjestöä.
        Puheenjohtajasta ja hallituksesta on jo jotain tietoa tihkunut, mutta odotetaan nyt.
        Kerron lisää, kun asia faktaa.


      • ---Suggeri----
        ketkä??? kirjoitti:

        Ovatko nämä toimijat jo raportoineet asianomaisille tahoille (Valvira, Kuluttajavirasto jne.) tiedoistaan maallikkohypnoosin sisältä? Miksi jankutat TEO:n ja Valviran suggereista, kun aivan hyvin tiedät, että sellaisia ei ole. Ei. Mikä mahtaa olla näiden uuden liiton perustajien uskottavuus, jos ova vuosikausia toimineet maallikkohypnoosin edunvalvojina. Aika raju torppaus on tullut Tieteelliseltä hypnoosilta; vetivät esille laajennetun vastuun, Valvira-tason kysymys. Totta kai puoskarilaki tulee vaikuttamaan niihin hoitajiin yms. jotka touhuavat maallikkohypnoosin opetuksen varassa ja pitävät vastaanottoja: toimilupavalvonta tiukentuu eikä hierojan tai perussairaanhoitajan koulutus oikeuta psykoterapeutuin tehtäviin ilman asiallista (!) lisäkoulutusta. Tuskin Valvira tulee hyväksymään maallikkohypnoosiliiton tai tajunnanyhteisön kursseja pätevöittäviksi!

        Ketkä ovat asialla?

        EiValvira ole mikään ammmattiyhdistys, joka valvoo jäsentensä toimintaa. Vaan jokainen terveyden huollon ammattilainen kuuluu Valviran rekisteriin. Ainpastaan erittäin raskautavista asioiosta johtuen, henkilö voidaan popistaa rekisteristä. Ja siihen ei kuulu jäsenyys ns. maallikkoliikkeseen.
        Järkeä hieman noihin kirjoituksiin, kiitos!


      • nhuby
        ---Suggeri---- kirjoitti:

        EiValvira ole mikään ammmattiyhdistys, joka valvoo jäsentensä toimintaa. Vaan jokainen terveyden huollon ammattilainen kuuluu Valviran rekisteriin. Ainpastaan erittäin raskautavista asioiosta johtuen, henkilö voidaan popistaa rekisteristä. Ja siihen ei kuulu jäsenyys ns. maallikkoliikkeseen.
        Järkeä hieman noihin kirjoituksiin, kiitos!

        varmaan hypnoosijärjestöstä pakeneminen.. ei valvirasta


      • -valvonnan rajat
        ---Suggeri---- kirjoitti:

        EiValvira ole mikään ammmattiyhdistys, joka valvoo jäsentensä toimintaa. Vaan jokainen terveyden huollon ammattilainen kuuluu Valviran rekisteriin. Ainpastaan erittäin raskautavista asioiosta johtuen, henkilö voidaan popistaa rekisteristä. Ja siihen ei kuulu jäsenyys ns. maallikkoliikkeseen.
        Järkeä hieman noihin kirjoituksiin, kiitos!

        Ensisijassa sinun raportoida tietosi maallikkojen "hoidoista" ao. taholle, jos olet ollut pitkän aikaa mukana maallikkoterapistien kuvioissa.

        Potilasvalitusten käsittely, palveluohjaus ja asiantuntijana toimiminen (ns. "sisäiset tutkinnat") maallikkohypnoosiliikkeessä - voidaanko se tulkita ammatinharjoittamiseksi, mitä Valvira valvoo?

        Toiselta palstalta referoiden: Kuten Tieteellinen hypnoosin äsken ja Tehy-lehti jo v. 2005 totesivat terveydenhuollon ammattilaisen status viranomaisvalvottuna ammattihenkilönä asettaa omat vaatimuksensa potilaan ohjaamiselle pätevään hoitoon ja hänen oikeusturvaväylistään tiedottamiselle. Myös kouluttajana, työnohjaajana tai vaikkapa asiantuntijana ja johtotehtävissä toimittaessa, jos käsitellään potilaan hoitoon ja terveyteen liittyviä kysymyksiä.

        Myös toiminnan pitkäaikaisuus ja tehtävän vastuullisuus maallikkohypnoosissa voi haastaa erityisiin eettisiin pohdintoihin.


      • selkoa
        M.A.T. kirjoitti:

        Teolla ei tietenkään ole suggereita, vaan maallikkopiirissä on terveydenhuollon ammattilaisia ja näistä on kyse. Ovat joukoin loikanneet uppoavasta laivasta ja nyt perustamassa omaa järjestöä.
        Puheenjohtajasta ja hallituksesta on jo jotain tietoa tihkunut, mutta odotetaan nyt.
        Kerron lisää, kun asia faktaa.

        Aivan niin. Pitää myös tehdä maallikkohypnoosiin houkuteltujen, hyväuskoisten rivijäsenten ja vastuutehtävissä ja pitkäaikaisesti toimineiden "terveydenhuollon ammattilaisten" välillä! Virallinen titteli ei voi vapauttaa eettisestä vastuusta.

        Tiedota kun tiedät ketkä yrittävät pelastautua maallikkohypnoosista uudella järjestöllä.


      • lisäinfoa?
        M.A.T. kirjoitti:

        Kyllä maallikkopiieissä on ollut ja on viela ns. NGH-jaosto. siis suurin osa kuuluu tuohon kansainväliseen hypnoosijärjestöön. Nyttemmin ollaan oltu kovin hiljaa, kun tämä kissatapaus tuli julki.
        Teon, siis valviran suggerit ovat perustamassa omaa liittoaan, joka luultavasti jo kerää jäseniään. Siksi nämä teolaiset ovat hiljalleen pakenemassa maallikkoskeneistä, koska uusi uljas hypnoosijärjestö on syntymässä ja sen ei tarvitse pelätä puoskarilakia.
        PS. Kerron taas lisää, kun kuulen kuulumisia kentältä.

        Onko lisätietoa NGH-toiminnoista Suomessa? Erityisesti diplomien hankkimistavoista? Ketkä vastanneet Suomen päässä? NGH on amerikkalainen lay hypnosis-järjestö.


      • 13r4
        -valvonnan rajat kirjoitti:

        Ensisijassa sinun raportoida tietosi maallikkojen "hoidoista" ao. taholle, jos olet ollut pitkän aikaa mukana maallikkoterapistien kuvioissa.

        Potilasvalitusten käsittely, palveluohjaus ja asiantuntijana toimiminen (ns. "sisäiset tutkinnat") maallikkohypnoosiliikkeessä - voidaanko se tulkita ammatinharjoittamiseksi, mitä Valvira valvoo?

        Toiselta palstalta referoiden: Kuten Tieteellinen hypnoosin äsken ja Tehy-lehti jo v. 2005 totesivat terveydenhuollon ammattilaisen status viranomaisvalvottuna ammattihenkilönä asettaa omat vaatimuksensa potilaan ohjaamiselle pätevään hoitoon ja hänen oikeusturvaväylistään tiedottamiselle. Myös kouluttajana, työnohjaajana tai vaikkapa asiantuntijana ja johtotehtävissä toimittaessa, jos käsitellään potilaan hoitoon ja terveyteen liittyviä kysymyksiä.

        Myös toiminnan pitkäaikaisuus ja tehtävän vastuullisuus maallikkohypnoosissa voi haastaa erityisiin eettisiin pohdintoihin.

        Tärkeitä huomioita. Näihin ongelmiin kannattaa palata. Itsetutkistelun paikka maallikkohypnoosin aktivisteina toimineilla harvalukuisilla "terveydenhuollon ammattilaisilla". Pystyvätkö enää omin avuin tai "vertaistuella" selvittämään päänsä ja palaamaan yhteiskuntaan?


    • avaudu

      Vaikeaselkoinen teksti. Puolustuspuheko ns. maallikkohypnoosille ja parapsykologialle? Irrallisista ja toisiinsa liittymättömistä huomioista ei oikein hahmotu kokonaisuutta. Lopputulema: aktivistin mielestä alan ei tarvitse harjoittaa itsekritiikkiä eikä sitoutua tieteeseen kuuluvaan itsekorjautuvuuteen ja kriittiseen ajatteluun. Asser Stenbäckin (Tieteellinen hypnoosi) kiistanalainen ja osin arveluttavakin seksologinen, poliittinen, uskonnollinen ja lääketieteellinen toiminta ei kelpaa parapsykologian puolusteluksi eikä maallikkohypnoosin haittojen poisselittämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1699
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      139
      1624
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe