rataspakan vaihto itse

tsi-pyöräilijä

Mitä työkaluja tarvitaan ja millä tekniikalla shimanon rataspakan saa itse irti. Peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta kyseistä temppua en ole tehnyt eikä huvita maksaa vaihtotyöstä mm. siitä syystä että kyseisestä liikkeestä ostettuna myös rataspakan hinta on kaksinkertainen, eikä henkilö suostu laittamaan asiakkaan osaa.

Eli tarvitaanko erikoistyökaluja (ja jos niin mistä saa) ja miten pakka lähtee irti.

10

16142

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martonen

      Montako lehteä pakassasi on? Homma ei ole vaikea eikä vaadi kalliita työkaluja.

      • tsi-pyöräilijä

        Löysinkin googlella jonkin verran tietoa, eli ilmeisesti kannattaa ostaa vaikka Biltemasta kaikki "ulosvetäjiksi" nimetyt polkupyörätyökalut ja pitänee selvittää onko rataspakka tavallinen vai kierteitetty. Näköjään kaikki tarvittavat erikoistyökalut saa pariin kymppiin ja osien hinnoissa on järkyttävän suuret erot.

        Kuitenkin kun perheessä on 2 aikuista ja kolme lasta niin meikäläinenhän alkaa päästä huomattavalle tuntipalkalle huoltamalla noi isommatkin hommat itse. Nimittäin "pyöräliikkeestä" kysyessäni pelkkä rataspakka on 25 eur. ketjut työ. Eli jo pelkästään tässä hommassa työkalut tienaavat hintansa takaisin.

        Rihtaamista tulikin menestyksekkäästi harjoiteltua edellisviikosta, eikä hommassa mennyt kuin pari minuuttia vaikka tein hommaa oikeastaan eka kertaa. Eli ei kannata pelätä rihtaamista vaikka lähes kaikki työkaverit yms. pelottelivat että en saisi vannetta ikinä suoraan ja että "se menee vaan pilalle".

        Ihmettelen kyllä eräiden polkupyörähuoltojen hinnoittelua, kun tuntiveloitus ja osien hinta on samaa luokkaa auton vastaavien kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ydinfysiikasta ja työkaluinvestoinnitkin ovat aikalailla eriluokkaa kuin autopuolella.


      • martonen
        tsi-pyöräilijä kirjoitti:

        Löysinkin googlella jonkin verran tietoa, eli ilmeisesti kannattaa ostaa vaikka Biltemasta kaikki "ulosvetäjiksi" nimetyt polkupyörätyökalut ja pitänee selvittää onko rataspakka tavallinen vai kierteitetty. Näköjään kaikki tarvittavat erikoistyökalut saa pariin kymppiin ja osien hinnoissa on järkyttävän suuret erot.

        Kuitenkin kun perheessä on 2 aikuista ja kolme lasta niin meikäläinenhän alkaa päästä huomattavalle tuntipalkalle huoltamalla noi isommatkin hommat itse. Nimittäin "pyöräliikkeestä" kysyessäni pelkkä rataspakka on 25 eur. ketjut työ. Eli jo pelkästään tässä hommassa työkalut tienaavat hintansa takaisin.

        Rihtaamista tulikin menestyksekkäästi harjoiteltua edellisviikosta, eikä hommassa mennyt kuin pari minuuttia vaikka tein hommaa oikeastaan eka kertaa. Eli ei kannata pelätä rihtaamista vaikka lähes kaikki työkaverit yms. pelottelivat että en saisi vannetta ikinä suoraan ja että "se menee vaan pilalle".

        Ihmettelen kyllä eräiden polkupyörähuoltojen hinnoittelua, kun tuntiveloitus ja osien hinta on samaa luokkaa auton vastaavien kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ydinfysiikasta ja työkaluinvestoinnitkin ovat aikalailla eriluokkaa kuin autopuolella.

        Polkupyörä on yksinkertainen laite ja helposti kokonaan hallittavissa. Olen myös huoltanut nelihenkisen perheen pyörät, joita on enemmän kuin neljä. Vain takuukorjaukset on tehnyt myyjäliikkeen huolto. Työkalutkin on alle Bt:n laatua l. Lidlin pakki. Nykyist pyörät ovat hienomekaanisia laitteita eivätkä tarvitse järeitä kaluja koska käyttökään ei ole ammattimaista. Pikemminkinon varottava mitään kiristämästä liikaa. No kampien pultit saa kyllä kiristää kaikin voimin. Herkkiä sormia ja ajatusta ja rauhallisuutta, sormet kyllä tietenkin saa mustiksi.


    • Alkup.syklorossari

      Suosittelisin Cyclocrossarin ostamista, se on paras vaihtoehto.

      • 2345

        PROVO!


      • possuja täällä

        Tartteeko myös kaikilla muilla olla cyclocrossari, ja paskat housuissa, jos joku idiootti on ostanut cyclocrossarin. Jos joku ostaa paskaa niin sitä ei tartte kaikkien ostaa. Onhan tuo tietenkin paras vaihtoehto jos haluaa näyttää idiootilta.


      • tsi-pyöräilijä

        Toivottavasti perustelisit "vinkkiäsi" etkä tunkisi sitä tekohauskasti joka keskusteluun.

        Ja eiköhän se ole sillä lailla, että tällainen keski-ikää lähestyvä perheenisä ei rupea ajamaan työmatkoja, kauppareissuja ja muutamia pyörälenkkejä pää alaspäin ja perse pystyssä. Täysin uudelleen lämmitelty idea 80-luvun käyräsarvisesta retkipyörästä, joka on toki PERUSAJOSSA paljon parempi kuin joku lapsellinen 26" leveärenkainen maastopyörä.


      • Myös cc.n omistava
        tsi-pyöräilijä kirjoitti:

        Toivottavasti perustelisit "vinkkiäsi" etkä tunkisi sitä tekohauskasti joka keskusteluun.

        Ja eiköhän se ole sillä lailla, että tällainen keski-ikää lähestyvä perheenisä ei rupea ajamaan työmatkoja, kauppareissuja ja muutamia pyörälenkkejä pää alaspäin ja perse pystyssä. Täysin uudelleen lämmitelty idea 80-luvun käyräsarvisesta retkipyörästä, joka on toki PERUSAJOSSA paljon parempi kuin joku lapsellinen 26" leveärenkainen maastopyörä.

        Ei cyklocrossarilla tarvitse ajaa pää alhaalla ja perse pystyssä. Siinä voi pitää myös tangon yläosasta tai lepuuttaa käsiä jarrukahvoilla. Eli ihan leppoisa asento .Kädet ovat silloin samalla korkeudella kuin normaali hybridissäkin. Sitten alamäessä tai vastatuulessa on myös sitten se aerodynaamisempi ajoasento käytettävissä.


      • tsi-pyöräilijä
        Myös cc.n omistava kirjoitti:

        Ei cyklocrossarilla tarvitse ajaa pää alhaalla ja perse pystyssä. Siinä voi pitää myös tangon yläosasta tai lepuuttaa käsiä jarrukahvoilla. Eli ihan leppoisa asento .Kädet ovat silloin samalla korkeudella kuin normaali hybridissäkin. Sitten alamäessä tai vastatuulessa on myös sitten se aerodynaamisempi ajoasento käytettävissä.

        Kiitos asiallisesta viestistä.

        Noilla -80-90-lukujen käyräsarvisilla on tullut sen verran ajettua, että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto, enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa tuolla pakkasessa pienen lumikerroksen päällä nastoilla ajaessa.

        Loppujen lopuksi tuli pidettyä varsin vähän kiinni alakahvoista.


      • alkup. Maantiepyöräi
        tsi-pyöräilijä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta viestistä.

        Noilla -80-90-lukujen käyräsarvisilla on tullut sen verran ajettua, että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto, enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa tuolla pakkasessa pienen lumikerroksen päällä nastoilla ajaessa.

        Loppujen lopuksi tuli pidettyä varsin vähän kiinni alakahvoista.

        "...että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto..."

        Hybridi on pyörä, joka ei sovi mihinkään käyttöön. Käyräsarvisten ohjaamot ovat kehittyneet huimasti viime vuosina ja kyse on aivan toisenlaisesta ergonomiasta kuin noissa mainitsemissasi pyörissä.

        Oleellista on oikea mitoitus. Rungon on oltava täsmälleen oikean pituinen. Sama juttu, jos päädyt tuohon huonompaan vaihtoehtoon.

        "... enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa ..."

        Eikös se nyrkkisääntö ole, että 60% vastuksesta on ilmanvastusta normaaleilla nopeuksilla.

        Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että kippura tanko ei tule vaikean maaston takia kysymykseen. Silloin kannattaa vilkaista täysjäykkiä maastureita. Ne ovat parempi vaihtoehto kuin hybridit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2895
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      238
      1538
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1172
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      950
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe