Mitä työkaluja tarvitaan ja millä tekniikalla shimanon rataspakan saa itse irti. Peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta kyseistä temppua en ole tehnyt eikä huvita maksaa vaihtotyöstä mm. siitä syystä että kyseisestä liikkeestä ostettuna myös rataspakan hinta on kaksinkertainen, eikä henkilö suostu laittamaan asiakkaan osaa.
Eli tarvitaanko erikoistyökaluja (ja jos niin mistä saa) ja miten pakka lähtee irti.
rataspakan vaihto itse
10
15360
Vastaukset
- martonen
Montako lehteä pakassasi on? Homma ei ole vaikea eikä vaadi kalliita työkaluja.
- tsi-pyöräilijä
Löysinkin googlella jonkin verran tietoa, eli ilmeisesti kannattaa ostaa vaikka Biltemasta kaikki "ulosvetäjiksi" nimetyt polkupyörätyökalut ja pitänee selvittää onko rataspakka tavallinen vai kierteitetty. Näköjään kaikki tarvittavat erikoistyökalut saa pariin kymppiin ja osien hinnoissa on järkyttävän suuret erot.
Kuitenkin kun perheessä on 2 aikuista ja kolme lasta niin meikäläinenhän alkaa päästä huomattavalle tuntipalkalle huoltamalla noi isommatkin hommat itse. Nimittäin "pyöräliikkeestä" kysyessäni pelkkä rataspakka on 25 eur. ketjut työ. Eli jo pelkästään tässä hommassa työkalut tienaavat hintansa takaisin.
Rihtaamista tulikin menestyksekkäästi harjoiteltua edellisviikosta, eikä hommassa mennyt kuin pari minuuttia vaikka tein hommaa oikeastaan eka kertaa. Eli ei kannata pelätä rihtaamista vaikka lähes kaikki työkaverit yms. pelottelivat että en saisi vannetta ikinä suoraan ja että "se menee vaan pilalle".
Ihmettelen kyllä eräiden polkupyörähuoltojen hinnoittelua, kun tuntiveloitus ja osien hinta on samaa luokkaa auton vastaavien kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ydinfysiikasta ja työkaluinvestoinnitkin ovat aikalailla eriluokkaa kuin autopuolella. - martonen
tsi-pyöräilijä kirjoitti:
Löysinkin googlella jonkin verran tietoa, eli ilmeisesti kannattaa ostaa vaikka Biltemasta kaikki "ulosvetäjiksi" nimetyt polkupyörätyökalut ja pitänee selvittää onko rataspakka tavallinen vai kierteitetty. Näköjään kaikki tarvittavat erikoistyökalut saa pariin kymppiin ja osien hinnoissa on järkyttävän suuret erot.
Kuitenkin kun perheessä on 2 aikuista ja kolme lasta niin meikäläinenhän alkaa päästä huomattavalle tuntipalkalle huoltamalla noi isommatkin hommat itse. Nimittäin "pyöräliikkeestä" kysyessäni pelkkä rataspakka on 25 eur. ketjut työ. Eli jo pelkästään tässä hommassa työkalut tienaavat hintansa takaisin.
Rihtaamista tulikin menestyksekkäästi harjoiteltua edellisviikosta, eikä hommassa mennyt kuin pari minuuttia vaikka tein hommaa oikeastaan eka kertaa. Eli ei kannata pelätä rihtaamista vaikka lähes kaikki työkaverit yms. pelottelivat että en saisi vannetta ikinä suoraan ja että "se menee vaan pilalle".
Ihmettelen kyllä eräiden polkupyörähuoltojen hinnoittelua, kun tuntiveloitus ja osien hinta on samaa luokkaa auton vastaavien kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ydinfysiikasta ja työkaluinvestoinnitkin ovat aikalailla eriluokkaa kuin autopuolella.Polkupyörä on yksinkertainen laite ja helposti kokonaan hallittavissa. Olen myös huoltanut nelihenkisen perheen pyörät, joita on enemmän kuin neljä. Vain takuukorjaukset on tehnyt myyjäliikkeen huolto. Työkalutkin on alle Bt:n laatua l. Lidlin pakki. Nykyist pyörät ovat hienomekaanisia laitteita eivätkä tarvitse järeitä kaluja koska käyttökään ei ole ammattimaista. Pikemminkinon varottava mitään kiristämästä liikaa. No kampien pultit saa kyllä kiristää kaikin voimin. Herkkiä sormia ja ajatusta ja rauhallisuutta, sormet kyllä tietenkin saa mustiksi.
- Alkup.syklorossari
Suosittelisin Cyclocrossarin ostamista, se on paras vaihtoehto.
- 2345
PROVO!
- possuja täällä
Tartteeko myös kaikilla muilla olla cyclocrossari, ja paskat housuissa, jos joku idiootti on ostanut cyclocrossarin. Jos joku ostaa paskaa niin sitä ei tartte kaikkien ostaa. Onhan tuo tietenkin paras vaihtoehto jos haluaa näyttää idiootilta.
- tsi-pyöräilijä
Toivottavasti perustelisit "vinkkiäsi" etkä tunkisi sitä tekohauskasti joka keskusteluun.
Ja eiköhän se ole sillä lailla, että tällainen keski-ikää lähestyvä perheenisä ei rupea ajamaan työmatkoja, kauppareissuja ja muutamia pyörälenkkejä pää alaspäin ja perse pystyssä. Täysin uudelleen lämmitelty idea 80-luvun käyräsarvisesta retkipyörästä, joka on toki PERUSAJOSSA paljon parempi kuin joku lapsellinen 26" leveärenkainen maastopyörä. - Myös cc.n omistava
tsi-pyöräilijä kirjoitti:
Toivottavasti perustelisit "vinkkiäsi" etkä tunkisi sitä tekohauskasti joka keskusteluun.
Ja eiköhän se ole sillä lailla, että tällainen keski-ikää lähestyvä perheenisä ei rupea ajamaan työmatkoja, kauppareissuja ja muutamia pyörälenkkejä pää alaspäin ja perse pystyssä. Täysin uudelleen lämmitelty idea 80-luvun käyräsarvisesta retkipyörästä, joka on toki PERUSAJOSSA paljon parempi kuin joku lapsellinen 26" leveärenkainen maastopyörä.Ei cyklocrossarilla tarvitse ajaa pää alhaalla ja perse pystyssä. Siinä voi pitää myös tangon yläosasta tai lepuuttaa käsiä jarrukahvoilla. Eli ihan leppoisa asento .Kädet ovat silloin samalla korkeudella kuin normaali hybridissäkin. Sitten alamäessä tai vastatuulessa on myös sitten se aerodynaamisempi ajoasento käytettävissä.
- tsi-pyöräilijä
Myös cc.n omistava kirjoitti:
Ei cyklocrossarilla tarvitse ajaa pää alhaalla ja perse pystyssä. Siinä voi pitää myös tangon yläosasta tai lepuuttaa käsiä jarrukahvoilla. Eli ihan leppoisa asento .Kädet ovat silloin samalla korkeudella kuin normaali hybridissäkin. Sitten alamäessä tai vastatuulessa on myös sitten se aerodynaamisempi ajoasento käytettävissä.
Kiitos asiallisesta viestistä.
Noilla -80-90-lukujen käyräsarvisilla on tullut sen verran ajettua, että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto, enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa tuolla pakkasessa pienen lumikerroksen päällä nastoilla ajaessa.
Loppujen lopuksi tuli pidettyä varsin vähän kiinni alakahvoista. - alkup. Maantiepyöräi
tsi-pyöräilijä kirjoitti:
Kiitos asiallisesta viestistä.
Noilla -80-90-lukujen käyräsarvisilla on tullut sen verran ajettua, että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto, enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa tuolla pakkasessa pienen lumikerroksen päällä nastoilla ajaessa.
Loppujen lopuksi tuli pidettyä varsin vähän kiinni alakahvoista."...että kyllä se meikäläiselle hybridi on järkevämpi vaihtoehto..."
Hybridi on pyörä, joka ei sovi mihinkään käyttöön. Käyräsarvisten ohjaamot ovat kehittyneet huimasti viime vuosina ja kyse on aivan toisenlaisesta ergonomiasta kuin noissa mainitsemissasi pyörissä.
Oleellista on oikea mitoitus. Rungon on oltava täsmälleen oikean pituinen. Sama juttu, jos päädyt tuohon huonompaan vaihtoehtoon.
"... enkä tiedä minkä verran ilmanvastus hidastaa ..."
Eikös se nyrkkisääntö ole, että 60% vastuksesta on ilmanvastusta normaaleilla nopeuksilla.
Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että kippura tanko ei tule vaikean maaston takia kysymykseen. Silloin kannattaa vilkaista täysjäykkiä maastureita. Ne ovat parempi vaihtoehto kuin hybridit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521