Hei
Itse osaan kyllä tasata paineen veden alla nenästä kiinni pitämällä. Joku joskus opetti, että puhalla nenän kautta kun pidät siitä kiinni, mutta ei siitä mitään tullut. Onko tuolla tapahtumalle olemassa joku termi ja mitä siinä käytännössä tapahtuu? Itse opin sen siis kokemuksen kautta, mutta en kyllä oikein tiedä mitä lihaksia käytän ja mitä hommassa tapahtuu. Olen yrittänyt opettaa sitä muille, mutta vaikea opettaa kun ei osaa selittää mitä siinä pitäisi tehdä, että paine tasaantuisi.
Kiitos vastauksista.
Termiä/tekniikkaa
3
765
Vastaukset
- grsegv
sekava viesti...
Noh, yritetään silti...
Kyseessä on ns. Valsalvan mekanismi keksijänsä Antonio Maria Valsalvan mukaan.
Suljettuja hengitysteitä vasten puhaltaminen (suu kiinni, nenä nipistettynä umpeen) kasvattaa painetta hengitysteissä, nenässä, nielussa ja poskionteloissa jolloin ilmaa pääsee eustaakkisen putken kautta poskionteloista välikorvaan lisäten sen painetta. Tällä saadaa paine-ero tasattua välikorvan ja korvakäytävän välillä eli tärykalvon molemmin puolin. Tämä taas on tärkeää, jotta ulkopuolinen paine ei rikkoisi tärykalvoa sisäänpäin paineen lisääntyessä (syvemmälle mentäessä). Toimenpide pitää toistaa tasaisin väliajoin syvyyden lisääntyessä.
Muitakin keinoja tämän aikaansaamiseen on, mutta tämä on varsinkin vasta-alkajille se yleensä helpoin tapa.
Ylös tultaessa (paineen keventyessä korvakäytävässä) ylimääräinen ilma (paine) pääseen virtaamaan pois välikorvasta samaa eustaakkista putkea pitkin ilman erityisiätoimenpiteitä.
Ei homma käytännössä hankala ole. Pidä suu kiinni, nipistä nenä kiinni ja koita hengittää ulospäin. Lisää tasaisesti voimaa kunnes korvissa "humahtaa". Pinnalla harjoiteltuna onnistumisen huomaa siitä, että korvat menevät lukkoon. Pinnanalla toimenpide pitää suorittaa heti kun korvissa tuntee painetta, jo ennenkuin tulee kipua.
Kannattaa aluksi toimia melko rauhallisesti, jotta ei aiheuta liian kovaa ylipainetta välikorvaan ja vaurioita tärykalvoa ulospäin.
Riittikö?- Reino44
Juu kiitos, hieno vastaus. Itse kokeilin ulospäinhengitystä voimakkaasti ja onnistui sitenkin. Aikasemmin olen ikäänkuin lykännyt ilmaa ulospäin jollain liikkeellä jossa kieli nousee kitalakeen kiinni, ei siis varsinaista ulospäin puhallusta. Kiitoksia vastauksesta.
- sujljhfgfrtr
Reino44 kirjoitti:
Juu kiitos, hieno vastaus. Itse kokeilin ulospäinhengitystä voimakkaasti ja onnistui sitenkin. Aikasemmin olen ikäänkuin lykännyt ilmaa ulospäin jollain liikkeellä jossa kieli nousee kitalakeen kiinni, ei siis varsinaista ulospäin puhallusta. Kiitoksia vastauksesta.
kyseessä on paineen tasaaminen! Nenästä vaan kiinni ja nielaiset, joillakin onnistuu ilman nenästä piteleminenkin, syvä nielaisu vain. Jos ei paine tasaannu, eli kipu korvissa hellitä, tai yltyy, niin väkisin ei pidä koittaa niellä. sitten vaan ilmaa liiviin senverran, ettet uppoa enää syvemmälle. Kokeilet hetken päästä uudelleen ja jos paine tasaantuu, jatkat laskeutumista. Jos paine ei tasaudu, niin pintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875