Termiä/tekniikkaa

Reino44

Hei

Itse osaan kyllä tasata paineen veden alla nenästä kiinni pitämällä. Joku joskus opetti, että puhalla nenän kautta kun pidät siitä kiinni, mutta ei siitä mitään tullut. Onko tuolla tapahtumalle olemassa joku termi ja mitä siinä käytännössä tapahtuu? Itse opin sen siis kokemuksen kautta, mutta en kyllä oikein tiedä mitä lihaksia käytän ja mitä hommassa tapahtuu. Olen yrittänyt opettaa sitä muille, mutta vaikea opettaa kun ei osaa selittää mitä siinä pitäisi tehdä, että paine tasaantuisi.

Kiitos vastauksista.

3

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grsegv

      sekava viesti...

      Noh, yritetään silti...

      Kyseessä on ns. Valsalvan mekanismi keksijänsä Antonio Maria Valsalvan mukaan.

      Suljettuja hengitysteitä vasten puhaltaminen (suu kiinni, nenä nipistettynä umpeen) kasvattaa painetta hengitysteissä, nenässä, nielussa ja poskionteloissa jolloin ilmaa pääsee eustaakkisen putken kautta poskionteloista välikorvaan lisäten sen painetta. Tällä saadaa paine-ero tasattua välikorvan ja korvakäytävän välillä eli tärykalvon molemmin puolin. Tämä taas on tärkeää, jotta ulkopuolinen paine ei rikkoisi tärykalvoa sisäänpäin paineen lisääntyessä (syvemmälle mentäessä). Toimenpide pitää toistaa tasaisin väliajoin syvyyden lisääntyessä.
      Muitakin keinoja tämän aikaansaamiseen on, mutta tämä on varsinkin vasta-alkajille se yleensä helpoin tapa.

      Ylös tultaessa (paineen keventyessä korvakäytävässä) ylimääräinen ilma (paine) pääseen virtaamaan pois välikorvasta samaa eustaakkista putkea pitkin ilman erityisiätoimenpiteitä.

      Ei homma käytännössä hankala ole. Pidä suu kiinni, nipistä nenä kiinni ja koita hengittää ulospäin. Lisää tasaisesti voimaa kunnes korvissa "humahtaa". Pinnalla harjoiteltuna onnistumisen huomaa siitä, että korvat menevät lukkoon. Pinnanalla toimenpide pitää suorittaa heti kun korvissa tuntee painetta, jo ennenkuin tulee kipua.
      Kannattaa aluksi toimia melko rauhallisesti, jotta ei aiheuta liian kovaa ylipainetta välikorvaan ja vaurioita tärykalvoa ulospäin.

      Riittikö?

      • Reino44

        Juu kiitos, hieno vastaus. Itse kokeilin ulospäinhengitystä voimakkaasti ja onnistui sitenkin. Aikasemmin olen ikäänkuin lykännyt ilmaa ulospäin jollain liikkeellä jossa kieli nousee kitalakeen kiinni, ei siis varsinaista ulospäin puhallusta. Kiitoksia vastauksesta.


      • sujljhfgfrtr
        Reino44 kirjoitti:

        Juu kiitos, hieno vastaus. Itse kokeilin ulospäinhengitystä voimakkaasti ja onnistui sitenkin. Aikasemmin olen ikäänkuin lykännyt ilmaa ulospäin jollain liikkeellä jossa kieli nousee kitalakeen kiinni, ei siis varsinaista ulospäin puhallusta. Kiitoksia vastauksesta.

        kyseessä on paineen tasaaminen! Nenästä vaan kiinni ja nielaiset, joillakin onnistuu ilman nenästä piteleminenkin, syvä nielaisu vain. Jos ei paine tasaannu, eli kipu korvissa hellitä, tai yltyy, niin väkisin ei pidä koittaa niellä. sitten vaan ilmaa liiviin senverran, ettet uppoa enää syvemmälle. Kokeilet hetken päästä uudelleen ja jos paine tasaantuu, jatkat laskeutumista. Jos paine ei tasaudu, niin pintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe