Moottorinlämmittelyn tarve oikeasti?

huhhaaaa

Moottoritekniikka, valmistustekniikka ja öljyt ovat kehittyneet jo roimasti sieltä 70-luvulta, missä blokilämppäri oli ehdoton varuste. Hyvin kun tuntuu auto lähtevän käyntiin 15-asteen pakkasessakin! Onko sille moottorille lopulta edes väliä vaikkei lämmittäisikään. Vertaus 500 km kulumiseen kylmäkäynnistyksessä ei varmaankaan enää nykyisellä tekniikalla pidä oikein paikkaansa.

Moottorinlämmittimien valmistus lienee hyvä bisnes, kun hinnat ovat korkealla ja kilpailu tuntuu olevan olematonta. Jopa törkeän lyhyt lämmitinroikka (pala standardi johdinta standardit pistokkeet), maksaa kymmeniä euroja.

34

3128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsadf

      Lämmitin asennettuna ööh 300 €. Hinnalla saa 200 l polttoainetta.

      Ennen sanottiin että kylmäkäynnistys kuluttaa desin polttoainetta, joten tuolla määrällä tekee 2000 kylmäkäynnistystä.

      Lohkolämppärillä voisi säästää ehkä 100 kylmäkäynnistystä vuodessa.

      ----

      Tämän pidemmälle en jaksakaan laskea kannattavuutta.

    • MGB99

      kun auton pistää roikan päästä käyntiin, puhaltaa se lämmintä ilmaa hyttiin jo heti ensi metreiltä - minä ainakin tykkään ajella lämpimällä autolla ja sulavathan ne ikkunatkin nopeammin..,.,

      • että miten

        säilytät autoasi. minulla on autokatos, harvoin lasit on jäässä. ulkona säilyttäessä voi käyttää peitettä tai vanhaa mattoa tuulilasilla. raapata joutuu muuten, ei jäisillä laseilla voi ajaa jos ei näe tarpeeksi. se nopeampi lämpeäminen on yksi selkeä hyöty lohkolämppäristä.


    • haaa hah haaa

      Eikö köyhällä riittänyt rahat lämppäriin???

      • huuuuhaaaa

        mutta kun tuntuu että voisi pärjätä ilmakin. lopulta jopa typerä sijoitus koko lämppärä


    • long last

      Nykyaikaisilla moottoreilla, joissa huoltoväli määräytyy käytön mukaan, tulee esilämmityksestä selvää rahallista säästöä huoltovälien harvenemisen muodossa. Omakohtaista kokemusta on useiden vuosien ajalta Volkswagen-konsernin autoista. Itsellä ollut TDI-Golfeja ja viimeisimpänä Passat, joilla ei ole ollut mitään vaikeutta päästä 30000km:n huolto-/öljynvaihtoväleihin. Polttoainettakin säästyy varmasti.
      Anoppi ajaa Polollaan säästeliäästi, mutta lyö auton tulille ilman esilämmitystä kelillä kuin kelillä, perustellen sitä sillä, että lähteehän tuo käyntiin ihan helposti joka kerta. Niinpä! No, hänellä huoltoväli on pisimmillään ollut vain 22000km.

    • Savolaistaapero

      On siinä ihan korvin kuultava ero jo 15 asteen pakkasessa lämmittämättömän ja lämmitetyn auton käyntiinlähdössä. Ja jos olet ajotietokonetta joskus katsellut, niin ensimmäisen peninkulman polttoaineenkulutuksessa eroa löytyy lisää, bensakoneella enemmänkin kuin desilitran verran.

      Oman autoni käynnistyvyyttä olen kokeillut kylmiltään -26 asteessa, ja raja oli siinä jo aika lähellä. Lämmittimen kanssa lähtee ilman mitään vaikeuksia. Tällä hetkellä meillä täällä on 19 astetta pakkasta ja ennuste lupaa kylmempää.

    • oppia ikä

      moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
      kuluu vähemmän
      akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
      vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
      mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
      - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
      lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
      huoltovälin pidentyminen
      - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...

      • kehittyy ..

        Lämmitinon nykyisin täysin turhake:

        moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        kuluu vähemmän
        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
        katoksessa ikkunat aina sulana
        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei
        huoltovälin pidentyminen
        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.


      • - minä vain -
        kehittyy .. kirjoitti:

        Lämmitinon nykyisin täysin turhake:

        moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        kuluu vähemmän
        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
        katoksessa ikkunat aina sulana
        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei
        huoltovälin pidentyminen
        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.

        Se moottorinlämmittimen käyttöhän on täysin vapaaehtoista - jos jostakin tuntuu, ettei nykymoottoreita tarvitse pakkasilla lämmitellä, niin päräyttäköön koneen sitten vaan kylmiltään käyntiin...


      • kone hajoaa
        kehittyy .. kirjoitti:

        Lämmitinon nykyisin täysin turhake:

        moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        kuluu vähemmän
        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
        katoksessa ikkunat aina sulana
        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei
        huoltovälin pidentyminen
        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.

        35 pakkasta ja uuden auton kone hajoaa ensimmäiseen kylmäkäynnistykseen. Näitäkin on nähty.
        Voisin kirjoittaa muutaman sivun mitä kylmässä moottorissa tapahtuu kun käynnistetään, mutta eipä maksa vaivaa.


      • Gu Esser
        kone hajoaa kirjoitti:

        35 pakkasta ja uuden auton kone hajoaa ensimmäiseen kylmäkäynnistykseen. Näitäkin on nähty.
        Voisin kirjoittaa muutaman sivun mitä kylmässä moottorissa tapahtuu kun käynnistetään, mutta eipä maksa vaivaa.

        Luulisin että metalli kutistuu kylmässä ja mistäs sen tietää vaikka osat moottorissa osittain jäätyisivät kiinni toisiinsa kun suojaavat öljyt on valuneet pinnoilta pois.

        Jossei muuten niin ainakin akku ja starttimoottori on kovilla kun kohmettunutta konetta pitää pyöräytellä työläämmin käyntiin.


      • Tsc
        Gu Esser kirjoitti:

        Luulisin että metalli kutistuu kylmässä ja mistäs sen tietää vaikka osat moottorissa osittain jäätyisivät kiinni toisiinsa kun suojaavat öljyt on valuneet pinnoilta pois.

        Jossei muuten niin ainakin akku ja starttimoottori on kovilla kun kohmettunutta konetta pitää pyöräytellä työläämmin käyntiin.

        Työkaverilla oli Opel Vectra 2.0 ajettu n.400tkm, ei ollut lohkolämmitintä koskaan asennettukaan. Täyssynteettiset öljynä, konetta ei ollut avattu koskaan. Hyvin starttasi ja toimi. Moneen uuteen autoon ei edes saa lämppäriä vaikka haluais, esim.v-koneissa. Oma rakkine lähtee itse-asiassa huonommin käyntiin kun ollut tolpassa. Olenkin pähkäillyt seuraavaa: on lambdaa, ilmamäärämittaria, elektroniikka mittaa käynnistyshetkellä lisäksi mm. pakkasnesteen lämpötilaa, imuilman lämpötilaa jne. Tähän soppaan lisätään lohkolämppäri joka lämmittää vain pienen alueen moottorista ja vain osan jäähdytinnesteestä. Eli "koneen aivot" menee hetkellisesti täysin sekaisin liian monesta toisistaan suuresti poikkeavasta arvosta, ruisku syöttää tod.näk liian laihaa seosta -25 pakkasessa seisoneelle koneelle. Mielestäni olisi paras näin nykytekniikalla varustetulle koneelle kovalla pakkasella: ei lämmitintä, kääntää virta-avaimesta sen verran että elektroniikka ehtii mitata n.1-4s ja starttaa vasta sitten. Ja näin muistaakseni esim. Nissanin omistajia on kehotettu tekemään.


      • bgfgb
        Tsc kirjoitti:

        Työkaverilla oli Opel Vectra 2.0 ajettu n.400tkm, ei ollut lohkolämmitintä koskaan asennettukaan. Täyssynteettiset öljynä, konetta ei ollut avattu koskaan. Hyvin starttasi ja toimi. Moneen uuteen autoon ei edes saa lämppäriä vaikka haluais, esim.v-koneissa. Oma rakkine lähtee itse-asiassa huonommin käyntiin kun ollut tolpassa. Olenkin pähkäillyt seuraavaa: on lambdaa, ilmamäärämittaria, elektroniikka mittaa käynnistyshetkellä lisäksi mm. pakkasnesteen lämpötilaa, imuilman lämpötilaa jne. Tähän soppaan lisätään lohkolämppäri joka lämmittää vain pienen alueen moottorista ja vain osan jäähdytinnesteestä. Eli "koneen aivot" menee hetkellisesti täysin sekaisin liian monesta toisistaan suuresti poikkeavasta arvosta, ruisku syöttää tod.näk liian laihaa seosta -25 pakkasessa seisoneelle koneelle. Mielestäni olisi paras näin nykytekniikalla varustetulle koneelle kovalla pakkasella: ei lämmitintä, kääntää virta-avaimesta sen verran että elektroniikka ehtii mitata n.1-4s ja starttaa vasta sitten. Ja näin muistaakseni esim. Nissanin omistajia on kehotettu tekemään.

        "Tähän soppaan lisätään lohkolämppäri joka lämmittää vain pienen alueen moottorista"
        jos on toi fysiikka yhtään hallussa niin ymmärrät varmaan että se jäähdytinneste tuppaa kiertämään siellä koneessa lämmittäen näin ympäriinsä, ja mitä joku insinööri sanoi että jos se käynnistyy heti niin ei kulu? ota tilkka öljyä kahteen eri astiaan toinen laitetaan -25 asteeseen, toinen 2 asteeseen kun öljyt on jäähtyneet niin vaikka kaadetaan ne öljyt pois astiasta ja huomaat varmaan eron???? sitä voi siinä samalla miettiä kuinka nopeasti se öljypumppu sen öljyn sinne yläkertaan pumppaa ja montako kierrosta se nokka pyörii kuivana...


      • pöpöpöpö
        bgfgb kirjoitti:

        "Tähän soppaan lisätään lohkolämppäri joka lämmittää vain pienen alueen moottorista"
        jos on toi fysiikka yhtään hallussa niin ymmärrät varmaan että se jäähdytinneste tuppaa kiertämään siellä koneessa lämmittäen näin ympäriinsä, ja mitä joku insinööri sanoi että jos se käynnistyy heti niin ei kulu? ota tilkka öljyä kahteen eri astiaan toinen laitetaan -25 asteeseen, toinen 2 asteeseen kun öljyt on jäähtyneet niin vaikka kaadetaan ne öljyt pois astiasta ja huomaat varmaan eron???? sitä voi siinä samalla miettiä kuinka nopeasti se öljypumppu sen öljyn sinne yläkertaan pumppaa ja montako kierrosta se nokka pyörii kuivana...

        "ota tilkka öljyä kahteen eri astiaan toinen laitetaan -25 asteeseen, toinen 2 asteeseen kun öljyt on jäähtyneet niin vaikka kaadetaan ne öljyt pois astiasta ja huomaat varmaan eron???"
        ei niillä synteettisillä vielä jähmepiste ole lähellä tuossa, 5w-kestää -35*c tai paremmin.

        eihän se jäähdytinneste siellä koneessa minnekään kierrä, ellei satu olemaan pumppu jotenkin päällä. se lämpö johtuu siinä nesteessä eteenpäin. öljhyvalo on sammunut niin -25 asteessa kuin 2-ssakin asteessa. turha sitä miettiä, kun kerran toimivat. varsinaista öljyismiä.


      • weberi
        Tsc kirjoitti:

        Työkaverilla oli Opel Vectra 2.0 ajettu n.400tkm, ei ollut lohkolämmitintä koskaan asennettukaan. Täyssynteettiset öljynä, konetta ei ollut avattu koskaan. Hyvin starttasi ja toimi. Moneen uuteen autoon ei edes saa lämppäriä vaikka haluais, esim.v-koneissa. Oma rakkine lähtee itse-asiassa huonommin käyntiin kun ollut tolpassa. Olenkin pähkäillyt seuraavaa: on lambdaa, ilmamäärämittaria, elektroniikka mittaa käynnistyshetkellä lisäksi mm. pakkasnesteen lämpötilaa, imuilman lämpötilaa jne. Tähän soppaan lisätään lohkolämppäri joka lämmittää vain pienen alueen moottorista ja vain osan jäähdytinnesteestä. Eli "koneen aivot" menee hetkellisesti täysin sekaisin liian monesta toisistaan suuresti poikkeavasta arvosta, ruisku syöttää tod.näk liian laihaa seosta -25 pakkasessa seisoneelle koneelle. Mielestäni olisi paras näin nykytekniikalla varustetulle koneelle kovalla pakkasella: ei lämmitintä, kääntää virta-avaimesta sen verran että elektroniikka ehtii mitata n.1-4s ja starttaa vasta sitten. Ja näin muistaakseni esim. Nissanin omistajia on kehotettu tekemään.

        Jaa. Miksiköhän valmistajilla on Webasto ja Eberi lisävarustelistassa jos kerran kylmäkäynnistys
        -25c pakkasessa tekee hyvää koneelle. Ja jos ostat uuden auton, siinä on yleensä valmiina
        jonkinlainen lisälämmitin (sähköinen tai polttoaineella toimiva).
        Itsellä on Renault Master -08 työajossa ja auton kun sammutat -15c pakkasessa, lämmitin käy
        vielä n.10sek kun auto on sammunut, riippuen miten pitkän matkan on ajanut.


      • Smo Key
        pöpöpöpö kirjoitti:

        "ota tilkka öljyä kahteen eri astiaan toinen laitetaan -25 asteeseen, toinen 2 asteeseen kun öljyt on jäähtyneet niin vaikka kaadetaan ne öljyt pois astiasta ja huomaat varmaan eron???"
        ei niillä synteettisillä vielä jähmepiste ole lähellä tuossa, 5w-kestää -35*c tai paremmin.

        eihän se jäähdytinneste siellä koneessa minnekään kierrä, ellei satu olemaan pumppu jotenkin päällä. se lämpö johtuu siinä nesteessä eteenpäin. öljhyvalo on sammunut niin -25 asteessa kuin 2-ssakin asteessa. turha sitä miettiä, kun kerran toimivat. varsinaista öljyismiä.

        -20 pakkasella omassa koslassani ainakin öljynpainevalo palaa startin jälkeen normaalia kauemmin, öljyt ihan vasta vaihdetut 5w30:t... merkillistä jos noilla pakkasilla ei kerran pitäisi eroa olla nollakeleihin.


      • luiuiliil
        weberi kirjoitti:

        Jaa. Miksiköhän valmistajilla on Webasto ja Eberi lisävarustelistassa jos kerran kylmäkäynnistys
        -25c pakkasessa tekee hyvää koneelle. Ja jos ostat uuden auton, siinä on yleensä valmiina
        jonkinlainen lisälämmitin (sähköinen tai polttoaineella toimiva).
        Itsellä on Renault Master -08 työajossa ja auton kun sammutat -15c pakkasessa, lämmitin käy
        vielä n.10sek kun auto on sammunut, riippuen miten pitkän matkan on ajanut.

        mukavuutta, saavat siitä maksaa pa-lämmittimen muodossa. ei ne uudet moottorit niin paljoa kulu, mutta kun nämä kivikautiset opit elävät essonbaarissa kyllä. pitää hinkata autoa kuin se olisi viimeinen ja kuitenkin se vaihtuu viiden vuoden välein---


      • öljy-uskonto
        Smo Key kirjoitti:

        -20 pakkasella omassa koslassani ainakin öljynpainevalo palaa startin jälkeen normaalia kauemmin, öljyt ihan vasta vaihdetut 5w30:t... merkillistä jos noilla pakkasilla ei kerran pitäisi eroa olla nollakeleihin.

        pala ainakaa minulla. ehkä sekunnin pari. käytännössä hyvin vähän, mikä on normaalia, mikä ei. normaalia on että se sammuu pian moottorin käynnistymisen jälkeen ja sen se tekee. pois turhat huolet ja aja!


      • kellä ei
        kehittyy .. kirjoitti:

        Lämmitinon nykyisin täysin turhake:

        moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        kuluu vähemmän
        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
        katoksessa ikkunat aina sulana
        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei
        huoltovälin pidentyminen
        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.

        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        => odotteles kunnon pakkasia, siis sellaisia likimain -30...

        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        => kuluminen suurempaa niin kauan kunnes lämmin...

        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        => no pidempi pakkasjakso sen opettaa

        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        => autopaikasta pitää maksaa ja tolppa kuuluu hintaa, lämmitti tai ei ja polttoaineen kulutus on sillä 10 min litroja/100 km pienempi kuin kylmänä

        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        => minä en taas siellä ulkona palele, vaan tulen jostain sisältä, joten lämmintä kiitos

        katoksessa ikkunat aina sulana
        => joo sitten seuraavassa torpassa, mutta töihin yms. sitä ei ole eikä tule

        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei

        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        => ehkä sinun autossa, mutta omassa huoltovälin laskuri ja ei välttämäti sitä 30tkm aja yhdellä huollolla jos ei lämmitä

        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.
        => niin se voi olla joillekkin liian suuri rasitus ja pinnistys, kuten lumien harjaaminen auton päältä


      • bad boys toy
        kellä ei kirjoitti:

        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        => odotteles kunnon pakkasia, siis sellaisia likimain -30...

        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        => kuluminen suurempaa niin kauan kunnes lämmin...

        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        => no pidempi pakkasjakso sen opettaa

        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        => autopaikasta pitää maksaa ja tolppa kuuluu hintaa, lämmitti tai ei ja polttoaineen kulutus on sillä 10 min litroja/100 km pienempi kuin kylmänä

        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        => minä en taas siellä ulkona palele, vaan tulen jostain sisältä, joten lämmintä kiitos

        katoksessa ikkunat aina sulana
        => joo sitten seuraavassa torpassa, mutta töihin yms. sitä ei ole eikä tule

        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei

        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        => ehkä sinun autossa, mutta omassa huoltovälin laskuri ja ei välttämäti sitä 30tkm aja yhdellä huollolla jos ei lämmitä

        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.
        => niin se voi olla joillekkin liian suuri rasitus ja pinnistys, kuten lumien harjaaminen auton päältä

        => ehkä sinun autossa, mutta omassa huoltovälin laskuri ja ei välttämäti sitä 30tkm aja yhdellä huollolla jos ei lämmitä

        Onko henkilö autoissa jo tuo tekniikka, että laskee käynnistyskerat/millaisi ja millaista ajoa,laskee niidenperusteella huoltovälit?


      • psyco2
        kehittyy .. kirjoitti:

        Lämmitinon nykyisin täysin turhake:

        moottori käynnistyy helpommin ja pysyy vaivatta käynnissä
        käynnistyy kyll parissa sekunnissa kovimmillakin pakkasilla nykyisillä synteettisillä öljyillä.
        kuluu vähemmän
        ei moottori mitään kulu kun käynnistyy välittömästi.
        akku ei simahda pätkäajossa (jos ei ehdi latautua käyntiin sahausten takia...), nämä nykyautot kun ei edes yritä käynnistyä, jos akkujännite on liian alhainen, vanhat autot yleensä lähti yskien jos edes lupaili "kevväämmällä"
        akku mitään simahda kun sahata ei tarvitse
        vie vähemmän polttoainetta (hyöty ensimmäiset n. 10 min!)
        vähän siinä polttoainetta enemmän menee, kylmä se kone on kuitenin vaikka lämmitin olisikin; eipähän mene rahaa sähköön tai tolpan vuokraan.
        mukavuus, sisätilanlämmitin on lämmittänyt kabiinin ja moottori lämpenee nopeammin
        kun kylmästä ilmasta sisälle menee autoon, niin ei se kylmältä tunnu ja penkinlämmitin toimii välittömästi.
        - ikkunoiden rapsuttelu vähenee, mutta ilman katosta tuppaa lumikelillä sulattelemaan lumia, jotka jäätyy kylkiin
        katoksessa ikkunat aina sulana
        lämmitystolppa kuuluu autopaikan hintaan niin kotona kuin töissä
        kellä kuuluu, kellä ei
        huoltovälin pidentyminen
        huollot tehdään kilometrien tai kalentrin mukaan.
        - joutuu kiinnittämään ja irroittamaan sen piuhan sekä ajastamaan kellokytkimen, se on tosi rasittavaa...
        eipä tarvitse huolehtia piuhoista tai kellonajoista.

        Sinulla ei taida olla kaikki ihan kotona?


    • yep

      Aikaisemmissa autoissa on aina moottorilämmitin ollut mutta nyt kun ostin uuden auton en sellaista viitsinyt ottaa. Hintaakin olisi ollut yli 300 euroa. Desilitran säästöllä per käynnistys ei tuota saa koskaan takaisin. Ja ei tuo hieman hitaampi lämpeminenkään suuri asia ole kun talvivaatteet kuitenkin päällä.

      • lapin mies

        Vanha farkku corolla 89 ja lähtee käyntiin täällä lapissakin hyvin ilman mitään ja pakkasta oli viime yönäkin -35c.Naapurilla uudenkarhea audi ja ei lähde edes -10 c pakkasessa ilman lohkolämmitintä.


      • on ..
        lapin mies kirjoitti:

        Vanha farkku corolla 89 ja lähtee käyntiin täällä lapissakin hyvin ilman mitään ja pakkasta oli viime yönäkin -35c.Naapurilla uudenkarhea audi ja ei lähde edes -10 c pakkasessa ilman lohkolämmitintä.

        vanha väljä kone starttaa hyvin kylmässä.


      • 9:1
        on .. kirjoitti:

        vanha väljä kone starttaa hyvin kylmässä.

        väljistyminen huononna käynnistyvyyttä kun puristukset katoo???


      • totta toinen puoli
        9:1 kirjoitti:

        väljistyminen huononna käynnistyvyyttä kun puristukset katoo???

        Läljä kone pyörii helpommin, siksi saattaa lähteä paremmin käyntiin.


      • puristussuhde
        totta toinen puoli kirjoitti:

        Läljä kone pyörii helpommin, siksi saattaa lähteä paremmin käyntiin.

        väljä kone pyörii kyllä helposti mutta ei starttaa helposti


      • totta toinen puoli
        puristussuhde kirjoitti:

        väljä kone pyörii kyllä helposti mutta ei starttaa helposti

        Niin no, kuinka väljä kone on:)
        Tarkoitin enemän sit, et väljempi kone pyörii helpommin kuin tiivis.
        Tietystu tiivis lähtee helpommin samalla pyörityksellä käyntiin.
        Mutta kun akku on tyhjä, saattaa pyöräyttää väljän koneen käyntiin, muttei jaksa pyöräyttää uutta.
        (autoissa pitäis olla veivi, et sais pyöräyttää muutaman kierroksen ennen starttaamista. Näinhän ennen tehtiin).
        Mitä vaikutti, en tiedä. Öljy tuskin lämpeni, valui ehkä kampparin väleistä pois...


      • Tsc
        totta toinen puoli kirjoitti:

        Niin no, kuinka väljä kone on:)
        Tarkoitin enemän sit, et väljempi kone pyörii helpommin kuin tiivis.
        Tietystu tiivis lähtee helpommin samalla pyörityksellä käyntiin.
        Mutta kun akku on tyhjä, saattaa pyöräyttää väljän koneen käyntiin, muttei jaksa pyöräyttää uutta.
        (autoissa pitäis olla veivi, et sais pyöräyttää muutaman kierroksen ennen starttaamista. Näinhän ennen tehtiin).
        Mitä vaikutti, en tiedä. Öljy tuskin lämpeni, valui ehkä kampparin väleistä pois...

        Sattui tässä Virolaisia diisseli pelillä olemaan työmaalla, ihan hullua lämmittää pakkasessa autoa oli heidän vankka mielipiteensä asiassa. Ja näin onkin, parina kesänä kiinnitin huomiota Virossa käydessäni, missään kerrostalojen tai muuallakaan en nähnyt lämmitintolpparivistöä niinkuin meillä.
        Mietitääs asiaa vielä hiukan: lohkolämppärien alkuaikoina moottorin lohko oli usein valmistettu valuraudasta ja joissakin myös kansi, jäykät mineraalit 10w40 koneessa. Tähän kehiteltiin avuksi lohkolämmitin helpottamaan kylmäkäynnistymistä ja nopeuttamaan lämpiämistä. Taas tänä päivänä männät on pinnoitettu kitkan pienentämiseksi ties millä aineilla, lohkot kevytmetalliseosta>lämpenee nopeasti>myös jäähtyy nopeasti. Täyssyntteettiset 5w tai 0w öljyt, ylipäätään koneet ei yksinkertaisesti tarvitse käynnistyäkseen lämmitintä. Pienen pieni hyöty etukäteen lämmittämisestä on päästöt, jota itse ei voi todeta mitenkään. Myös polttoainetta menee tilkka vähemmän, tosin lämppärin hinta ja asennus vie tämän edun. Loppukaneettina vielä tämä: monessa uudessa ei ole enää niitä pakkasproppuja mihin lohkolämmitin pitäs laittaa, tarjoavat vesiletkuun tarkoitettua säteilylämmintintä. Sen asennuttaminen on taas sitten yhtä tyhjän kanssa.


      • totta toinen puoli
        Tsc kirjoitti:

        Sattui tässä Virolaisia diisseli pelillä olemaan työmaalla, ihan hullua lämmittää pakkasessa autoa oli heidän vankka mielipiteensä asiassa. Ja näin onkin, parina kesänä kiinnitin huomiota Virossa käydessäni, missään kerrostalojen tai muuallakaan en nähnyt lämmitintolpparivistöä niinkuin meillä.
        Mietitääs asiaa vielä hiukan: lohkolämppärien alkuaikoina moottorin lohko oli usein valmistettu valuraudasta ja joissakin myös kansi, jäykät mineraalit 10w40 koneessa. Tähän kehiteltiin avuksi lohkolämmitin helpottamaan kylmäkäynnistymistä ja nopeuttamaan lämpiämistä. Taas tänä päivänä männät on pinnoitettu kitkan pienentämiseksi ties millä aineilla, lohkot kevytmetalliseosta>lämpenee nopeasti>myös jäähtyy nopeasti. Täyssyntteettiset 5w tai 0w öljyt, ylipäätään koneet ei yksinkertaisesti tarvitse käynnistyäkseen lämmitintä. Pienen pieni hyöty etukäteen lämmittämisestä on päästöt, jota itse ei voi todeta mitenkään. Myös polttoainetta menee tilkka vähemmän, tosin lämppärin hinta ja asennus vie tämän edun. Loppukaneettina vielä tämä: monessa uudessa ei ole enää niitä pakkasproppuja mihin lohkolämmitin pitäs laittaa, tarjoavat vesiletkuun tarkoitettua säteilylämmintintä. Sen asennuttaminen on taas sitten yhtä tyhjän kanssa.

        Miksi autoni kuluttaa ilman lämppäriä yli 10l/100km ja lämppärillä alle 9l/100km.
        Varmaan kone käynnistyy ilman lämmitystäkin.
        Kertokaas nyt yksi hyvä syy, miksi ei lämmitystä?

        Olen aina luullut että öljy on notkeampaa lämmetessään.

        on kai vanhaa tietoa, että kylmä kangistaa...
        Voisin oikeastaa mennä avantoon (tuutko mukaan).


    • Cold Start

      Kyllä se nyt vaan -28 pakkasella tuntuis olevan suht järkevää lämmittää moottoria, kun öljy mittatikussa muistuttaa koostumukseltaan lähinnä jotain puoliksi kuivunutta sikaflexiä. Tiedä sitten öljyn laadusta, GM:n 5W-30 ja vasta vaihdetut. Ohjaustehostimen säiliöstäkin kun ruuvasi korkin auki niin ATF jäi nauhana roikkumaan mittatikusta :-D Nekin aika uudet aineet.

      Vaikka hyvin lähtisikin käyntiin, niin karmaisee ajatella mitä moottori siitä tykkäisi tollasilla öljyillä. Ei tulisi mieleenkään ilman lämmitystä kokeilla.

      • Tsc

        Oletettavasti Opel kyseessä jos öljynä GM:n 5w30. Sitä on n. 4litraa koneessa ja pakkasnestettä n.6litraa. Pidä lohkolämmitintä pari tuntia päällä ja katso sen jälkeen öljyn mittatikkua ja kokeile tikusta kädellä öljyn lämpötilaa. Kyllä ne öljyt on lämmityksen jälkeen yhtä kylmät, öljypohja on niin kaukana lämmittimestä, ettei lämpöä riitä sinne asti varsinkaan -28 pakkasessa. Samaten kylmät on pakkasnesteet.
        Ajatelkaa nyt itsekin: kahvinkeitin lämmittää sisällä 20 asteessa max 1,5litraa vettä n.95 asteiseksi teholla 1000w. Lohkolämmittimen 700w pitäis pystyä lämmittää n.6l pakkasnestettä -28 pakkasessa, öljyt n.4l ja moottori n.100-150kg rautaa reilussa kahdessa tunnissa. Mahdottomiin ei sekään pysty, joko lämmitysaikaa pitäis lisätä reilusti ja useampi lämmitin kylkeen tai tehoa pitäis nostaa moninkertaiseksi. Miten on työkoneitten laita, jotka on diisseleitä? Kaivinkone seisoo työmaalla viikonlopun, moottoreissa yleensä kymmeniä litroja mineraaliöljyä. Ei ne seiso roikkien päässä yökaudet, silti niillä töitä tehdään joka kelissä. Ei kylmän moottorin ääntä tarvitse pelätä, nopeasti se siitä tasaantuu kun lämpenee.


      • kaivuri kuski
        Tsc kirjoitti:

        Oletettavasti Opel kyseessä jos öljynä GM:n 5w30. Sitä on n. 4litraa koneessa ja pakkasnestettä n.6litraa. Pidä lohkolämmitintä pari tuntia päällä ja katso sen jälkeen öljyn mittatikkua ja kokeile tikusta kädellä öljyn lämpötilaa. Kyllä ne öljyt on lämmityksen jälkeen yhtä kylmät, öljypohja on niin kaukana lämmittimestä, ettei lämpöä riitä sinne asti varsinkaan -28 pakkasessa. Samaten kylmät on pakkasnesteet.
        Ajatelkaa nyt itsekin: kahvinkeitin lämmittää sisällä 20 asteessa max 1,5litraa vettä n.95 asteiseksi teholla 1000w. Lohkolämmittimen 700w pitäis pystyä lämmittää n.6l pakkasnestettä -28 pakkasessa, öljyt n.4l ja moottori n.100-150kg rautaa reilussa kahdessa tunnissa. Mahdottomiin ei sekään pysty, joko lämmitysaikaa pitäis lisätä reilusti ja useampi lämmitin kylkeen tai tehoa pitäis nostaa moninkertaiseksi. Miten on työkoneitten laita, jotka on diisseleitä? Kaivinkone seisoo työmaalla viikonlopun, moottoreissa yleensä kymmeniä litroja mineraaliöljyä. Ei ne seiso roikkien päässä yökaudet, silti niillä töitä tehdään joka kelissä. Ei kylmän moottorin ääntä tarvitse pelätä, nopeasti se siitä tasaantuu kun lämpenee.

        kaivinkonetta lämmitetään nestkaasukäyttöisellä letkulämmittimellä joka on huomattavasti tehokkaampi kuin henkilöautojen lämmittimet, ja konetta käytetään jopa tunti ennen kuin aletaan tällaisilla pakkasilla hommiin että hydrauliikkaöljy tarpeeksi lämmintä.

        Se on totta että henkilöautoa kannattaa tällaisilla pakkasilla lämmittää kauemmin kuin 2 tuntia, vaikka muka viisaat sanoo että ei ole hyötyä, oman 30-vuoden kokemuksella sanon että on hyötyä.

        Täällä jotku "köyhät" itkee että ei kannata lämmitää, taitavat olla semmoisia joilla ei ole lämmppäriä ja joutuvat silti maksamaan saman hinnat autopaikasta kuin semmoiset jotka lämmittävät jopa sisätilat samalla rahalla,

        Kyrsiihän se :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe