Mistä töitä?

Teufel

Olen 27 v mies ja valmistunut 3 vuotta sitten AMK:sta, elintarvikealan insinööriksi. Töitä ei vaan vieläkään löydy mistään. Numeroni olivat hyviä, mutta sillä ei kai ole merkitystä.

Viime kesän jouduin kykkimään mansikkamaalla, kun ei töitä ollut. Muun ajan valmistumisestani olen ollut kortistossa, koska insinööriliittoonkaan ei tullut liityttyä aikoinaan, ja nyt ei voi kun ei oo töitä. Eikä se insinööriliittoon liittyminenkään olisi mitään auttanut, ei vieläkään olisi kerääntynyt tarvittavia kuukausia. Toki koko ajan olen soitellut ja kysellyt, mutta kun ei missään olla kiinnostuneita. Moniin firmoihin ei pääse jos ei ole aikaisemmin ollut siellä töissä, minkäs minä sille voin.

Harjoittelun sain suoritettua eräässä pikkutehtaassa, pyrittyäni sinne puoliväkisin. Mutta jatkoa ei herunut. Opinnäytetyön tein koululle.

Luulen että syy tämän alan työttömyyteen johtuu siitä, että minulla kun ei ole ainoatakaan tuttua alalla töissä. Tämän alan hommiin päästään tod näk nuolemalla. Ja koska 3 vuotta olen joutunut olemaan työttömänä, niin se ei ole enää kovin hyvää valttia työmarkkinoilla. Lisäksi matalapalkka-aloihin ei haluta ottaa "ylikoulutettua henkilöä", olen senkin kokeillut.

Tässä iässä on vähän vaikea löytää motivaatiota alan vaihtamiseen ja koulun hukkaan heittämiseen. Valitsin aikoinani AMK:n koska lupaukset oli kovia. Sanottiin että "teidät otetaan väkisin eri firmoihin, koska tarvetta on". Ja paskat, täyttä valetta sanon minä. Lisäksi halusin hyvätuloisen työn, mutta nyt joudun tulemaan toimeen työkkärirahalla ja mansikkamaalta saaduilla kolikoilla.

Niin, mitä tekisitte minun tilanteessani??Kaikkeni olen yrittänyt, koko suomesta olen kysynyt, ulkomaita en ole kokeillut ja se nyt tuntuu muutenkin kaukaiselta ajatukselta ilman kotimaistakaan työkokemusta.

PS. Lisäksi voin sanoa, että vituttaa kun juttelin vanhan kaverini kanssa tuossa äskettäin. Kysyin miten hän sai töitä. Hän kertoi että firmalta soitettiin ja pyydettiin töihin, kauluspaitahommiin. Hän kun ei viitsi soitella eri puolelle suomea, ja kysellä työpaikkoja, tulihan työpaikka kuin manulle illallinen. Itse en edes viitsi laskea, kuinka paljon olen euroja kuluttanut firmoihin soittelun takia, tuloksetta. Miettikääpä vaikka sitä.

13

3708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woman

Insinööri joutunut kyykkimään mansikkamaalla; otan todellakin osaa!;)Eipä täällä muillakaan hyvin ole pullat uunissa. Olen itse merkonomi (niitähän riittää??) ja käynyt paljon muitakin lisäkoulutuksia; työvoimakoulutuksia ja ollut jonkun verran alan pätkätöissä. Todellakin väärin menee nämä asiat nykyään. Joskus ennen vanhaan tultiin melkein kotoa (väkisin) hakeen töihin ja nyt väkisin tupataan korkeastikin koulutettu ihminen johonkin tukityöhön, niin kuin esimerkiksi minut;))

Ei auta, vaikka olisit kuin fiksu ja filmaattinen, kouluttautunut, aktiivinen, ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen ja kaikkea muuta mahdollista. Täällä ei pärjää kun suhteilla ja kyynärpäätekniikalla. Jos satut olemaan ison pampun hyvä pano, niin töitä riittää ja ylenet melkoisella vauhdilla!!Tällaista tapahtuu erittäinkin suurissa firmoissa. Ja perseennuoleminen tottakai kannattaa.

Ja mitä järkeä on kouluttaa suuria määriä ihmisiä työttömiksi. No, tietenkin se järki että työttömyystilastojen luvut kaunistuisivat entisestään ja saisi sanoa, että olen sen ja sen inssi tai tradenomi, mutta valmistumisen jälkeen ei töitä ole todellakaan tarjolla.

Työharjoittelijoille kyllä puuhaa riittää ja mitäs siitä, vaikkei olekaan alan työtä. Kuhan ne johonki saa tungettua vähäksi aikaa korkeita työllisyystilastoja rumentamasta. Monethan yrityksen käyttävät melkein yksistään harjoittelijoita yrityksensä pyörittämiseen.
      Että näin sitä Suomen kansalaisten työttömyyttä hoidetaan. Kauheasti suunnitellaan ja puhutaan kaikkea mahdollisimman hienolta kuulostavaa, mutta mitään kehitystä ei tapahdu mihinkään suuntaan loppupelissä, siis ratkaisevasti. Hoidettas ensi oman maan talous ja työttömyys kuntoon ja sitten vasta lähettäs suurilla rahoilla auttamaan ulkomaan eläviä, esimerkiksi pakolaisia...ja puhun nyt elintasopakolaisista, niillehän ostetaan kaikki kännyköistä lähtien ja elävät kohta melkein paremmin, kuin keskivertosuomalaiset yleensä.

Ei varmaan ollut sulle mitään mieltä ylentävää tekstiä, mutta muistahan ettet todellakaan ole ainoa työtön tapaus Suomessa!Lähimaillekaan;))

• Tuuriako?

Itse olen myös AMK inssi tosin toiselta alalta, ikä sama.

Itse olen työpaikkani löytänyt aina ilman aikaisempia suhteita tai kytköksiä firmoihin.
      Lisäksi en ole erityisen ulospäinsuuntautunut ja itse kuvittelen poikkeavani aika paljon ihanne työnhakijasta, tosin olen tiennyt töitä hakiessani kohtuu hyvin mitä haluan.

Pohjalta olen aloittanut, mutta työkokemuksen kartuttua tasaisesti, ei uuden työpaikan löytäminen ole ollut vaikeaa. Tosin varmasti hankalaa, jos kokemusta vähän pohjalla :(

Eivätkö kaikki koulut lupaa aina suuria opiskelijoille, hyvää palkkaa ja menestystä. Kumma kyllä lähes kaikki ihmiset ovat hieman pettyneitä kouluunsa ja sen opetukseen, jne. Kuuluu kaiketi asiaan...

Itseäkin vituttaa ihmiset jotka saavat kaiken valmiiksi suhteilla. Suhteet korostuvat ehkä entisestään pienillä paikakkunnilla. Kannattaa silti hakea töitä eri puolilta suomea sekä isoista, että pienistä kaupungeista, koskaan ei tiedä miten käy...

Itse kyllä suosittelen miettimään alanvaihtoa jos töitä ei pian ala löytyä, 27-vuotiaalla on vielä pitkä taival eläkkeeseen. Luulisi inssi opinnoista saavan hyvin hyvityksiä, jos luet itsesi vaikka toiseksi inssiksi. On kuljetus, lvi, automaatio, tietotekniikka, yms aloja...

Ja luulisi jotain lyhyitä koulutuksia löytyvän vaikka rakennus hommiin, jne. Ja jos et autoja pelkää niin rekkaa / linkkaa pääsee ajamaan suht. lyhyellä koulutuksella. Eivät ole kuitenkaan niitä huonoimmin palkattuja hommia.

• woman

kysyit kuitenkin neuvoja, enkä niitä paljon äsken antanut. Joten, yksi asia on varma; työnantajat katsovat erittäin karsaasti työnhakijaa, jolla on työttömyysaikaa kertynyt jo pidemmän aikaa (n.1v?). Kysymyksiä satelee tyylii: "no, oletkos hakenut töitä ja mites olet aikasi saanut kulumaan" jne...itse olen meinannu haastatteluissa vittuillakseni vastata, että "en nyt herranjumala töitä ole ikään hakenut, viinan känssa lätrännyt olen ja olenpas noita huumeita kokeillut, kun se näyttää olevan niin suosittua työttömien keskuudessa. Ihan huvikseen tätäkin paikkaan hain. Jos sais vaikka työpaikan itselleen huijattua hyväuskoiselta hölmöltä" Voi elämän kevät, sanon minä. Siis työttömällä työnhakijalla on leima jo valmiiksi poskessa, niin yritäppä asia kääntää jotenkin eduksesi haastattelussa.

Toinen juttu on, että kauan hakeneen työttömän naamasta voi alkaa paistaa jo niin vimmattu epätoivo töitä hakiessa, että työhaastattelija alkaa epäilee, että "kyllä tuossa jotain vikaa on, kun ei ole aikoihin töitä saanut". Ja niin jää tämäkin paikka saamatta. Jännä juttu toisaalta taas on se, että jos sitten ottaiskin vastaan vähän "huonomman" työpaikan, lyhyemmän pestin, ehkä pienellä palkalla, niin töitä voi rueta poikimaan jatkossa lisää myös muista yrityksistä. Voisi vähän ehkä verrata sanontaan, että raha tulee rahan luo.

Vaikka seuraavat vinkit on todellakin vastoin äskeistä kirjoitustani, yksi suositus on, että haet johonkin hyödylliseen koulutukseen/kursseille (vaikka klisheeltä kuulostaakin, tiedän?) ja haet samalla sivussa töitä. Siinä et menetä mitään, mutta siinä menetät, jos edelleen haet töitä työttömänä; työtaitosi voi "heikentyä",ainakin mahdollisen tulevan työnantajan mielestä ja mahdollisuudet saada töitä ei ainakaan parane työttömyyden pitkittyessä.

Olet jopa kyykkinyt mansikkamaalla, niin saatat jopa lähtä tukityöhön tmv.??;) (jos sinulla on mahdollisuudet siihen). Minä olin sen tyylisessä työssä ja minulle poiki siitä vähän pitempikin työ ihan oikealla palkalla. Tällä tavoin sinulla on mahdollisuus jalkautua johonkin yritykseen ja päästä näyttämään todellisia taitojasi.

Jos edellinen vaihtoehto on poissuljettu ja työharjoittelu koulutuksen yhteydessä ei maistu enään, niin suosittelen lähtä aivan eri alalle, jossa olisi töitä. Olet nuori vielä ja perheetön, se ei sinulle ole vielä myöhäistä, mutta 50 vuotiaana se taitaapi olla...

Valitettavasti olen huomannut, että työn hakemisen takia pitää nykyään liikaa "nöyristellä" ja kuluttaa itsensä loppuun. Mutta, jos minä en olisi nöyrtynyt ja lähtenyt pienellä "palkalla" töihin, niin ei ois sitä vähäistäkään työkokemusta itselleen omalta alaltani. Mikään pakko ei ole nöyrtyä, eikä suostua mihinkään, mutta jos toiseksi vaihtoehdoksi jää pitkäaikaistyöttömyys, niin kannattaa tarkoin miettiä, mitä tekee.

Tsemppiä ja onnea työnhakuun tulevaisuudessa!!

• Teufel

Juu, en ole päässyt tuon alkuperäsen viestin jälkeen käymään netissä, joten huomasin että aika paljon palautetta ja neuvoja oli tullut.

Kysyit että mitä aion tehdä. No olen kyllä yrittänyt nöyrästi pyytää ihan tavallista duunaritason työtä, edes kesäksi, lähes kaikista alani yrityksistä. Nyt kun sitten olen alkanut taas soitella kesätyön tuloksista, että onko valittu, niin on vain vastattu , "sinua ei nyt valittu tällä kertaa, mutta voithan taas ensi kesäksi yrittää", tai "me pyrimme ottamaan sellaisia työntekijöitä jotka ovat olleet jo aikaisemmin samassa työssä edellisinä kesinä".

Jotakin voi naurattaa että 27v hyväpaperinen insinööri joka hakee kesätyötä, ei edes saa sitä, vaan paikka menee jollekin 18-vuotiaalle lukiolaiselle, joka ajelee isin ostamalla autolla ja pelaa isin ostamaa playstationia. Lisäksi ärsyttävän moni on kokenut ekan työkokemuksensa vasta joskus 17-18 vuotiaana tai sen jälkeen, ja työpaikka tulee silti kuin manun illallinen. Itse aloitin kesätöitä tekemään sukulaiseni firmassa jo 14-vuotiaana, epävirallisesti. Tämä firma on toki jo mennyt konkkaan ajat sitten, se siitä. Tämän jälkeen töiden saanti on sitten ollut mitä on.

Noh, olenhan minä laittanut nettihakemuksia ja avoimiakin hakemuksia eri yrityksiin, ihan tavallista määräaikaista tai vakituista työtä ajatellen. Lisäksi olen soitellut ja kysellyt samalla tavalla. Kuitenkin kaikista paikoista saa tylyn vastauksen, että meillä ei nyt ole avoimia työpaikkoja tällä hetkellä. Eräältä fazeriltakin sanottiin että 2006 vuonna saattaa tulla työpaikkoja auki, "saattaa tulla".

Hakemusten lähettäminen on sama asia kuin lähettäisi pullopostia mongolialaiselle ystävälle.

Lisäksi minua ihmetyttää työnantajien suhtautuminen kun kyselee tyäpaikkoja. He kun luulevat aina että haetaan kesätyöpaikkaa. Kai tässä maassa nyt herranjumala saa muitakin töitä hakea kuin kesätyöpaikkoja. Kun hain viime vuoden huhtikuussa erääseen yritykseen töihin, sanottiin että kesätyöpaikat on jo päätetty. Sanoin siihen että minä kun ihan tavallista työtä olisin halunnut. Onko siis ainoa sesonki hakea tammi-helmi kuussa tavallisiakin töitä? Eikö loppukeväällä "saa" hakea töitä, ettei leimaudu mattimyöhäiseksi?

Jotkut pääsee, jotkut ei. Minä en päässyt edes kesätöihin opiskeluaikoina. Sama meno jatkuu nykyäänkin. Kaikki lähti siitä kun AMK-opiskeluiden viimeisenä vuonna tammikuun alussa laitoin noin 10 eri hakemusta yleisiä hakemuksia, mikään ei tärpännyt. Nykyäänkin haen töitä 365 päivää vuodessa, mutta ei auta.

Ei siis ole kesäksi töitä tiedossa, eikä varmasti syksyksikään, eikä varmasti edelleenkään. Suunnitteilla on alan vaihto, ja turhat AMK-paperit Ö-mappiin. Täytyy alkaa katselemaan löytyiskö töitä, esim. hanslankari rakennuksilla (ei kokemusta 27v), metalliala (ei kokemusta 27v), roskakuski (ei c-korttia eikä kokemusta 27v), mansikanpoimija (ei tulevaisuutta), varastoapulainen (ei kokemusta 27v), työtön (kokemusta jo 3v).

Tässä tällä erää...

• woman
        Teufel kirjoitti:

Juu, en ole päässyt tuon alkuperäsen viestin jälkeen käymään netissä, joten huomasin että aika paljon palautetta ja neuvoja oli tullut.

Kysyit että mitä aion tehdä. No olen kyllä yrittänyt nöyrästi pyytää ihan tavallista duunaritason työtä, edes kesäksi, lähes kaikista alani yrityksistä. Nyt kun sitten olen alkanut taas soitella kesätyön tuloksista, että onko valittu, niin on vain vastattu , "sinua ei nyt valittu tällä kertaa, mutta voithan taas ensi kesäksi yrittää", tai "me pyrimme ottamaan sellaisia työntekijöitä jotka ovat olleet jo aikaisemmin samassa työssä edellisinä kesinä".

Jotakin voi naurattaa että 27v hyväpaperinen insinööri joka hakee kesätyötä, ei edes saa sitä, vaan paikka menee jollekin 18-vuotiaalle lukiolaiselle, joka ajelee isin ostamalla autolla ja pelaa isin ostamaa playstationia. Lisäksi ärsyttävän moni on kokenut ekan työkokemuksensa vasta joskus 17-18 vuotiaana tai sen jälkeen, ja työpaikka tulee silti kuin manun illallinen. Itse aloitin kesätöitä tekemään sukulaiseni firmassa jo 14-vuotiaana, epävirallisesti. Tämä firma on toki jo mennyt konkkaan ajat sitten, se siitä. Tämän jälkeen töiden saanti on sitten ollut mitä on.

Noh, olenhan minä laittanut nettihakemuksia ja avoimiakin hakemuksia eri yrityksiin, ihan tavallista määräaikaista tai vakituista työtä ajatellen. Lisäksi olen soitellut ja kysellyt samalla tavalla. Kuitenkin kaikista paikoista saa tylyn vastauksen, että meillä ei nyt ole avoimia työpaikkoja tällä hetkellä. Eräältä fazeriltakin sanottiin että 2006 vuonna saattaa tulla työpaikkoja auki, "saattaa tulla".

Hakemusten lähettäminen on sama asia kuin lähettäisi pullopostia mongolialaiselle ystävälle.

Lisäksi minua ihmetyttää työnantajien suhtautuminen kun kyselee tyäpaikkoja. He kun luulevat aina että haetaan kesätyöpaikkaa. Kai tässä maassa nyt herranjumala saa muitakin töitä hakea kuin kesätyöpaikkoja. Kun hain viime vuoden huhtikuussa erääseen yritykseen töihin, sanottiin että kesätyöpaikat on jo päätetty. Sanoin siihen että minä kun ihan tavallista työtä olisin halunnut. Onko siis ainoa sesonki hakea tammi-helmi kuussa tavallisiakin töitä? Eikö loppukeväällä "saa" hakea töitä, ettei leimaudu mattimyöhäiseksi?

Jotkut pääsee, jotkut ei. Minä en päässyt edes kesätöihin opiskeluaikoina. Sama meno jatkuu nykyäänkin. Kaikki lähti siitä kun AMK-opiskeluiden viimeisenä vuonna tammikuun alussa laitoin noin 10 eri hakemusta yleisiä hakemuksia, mikään ei tärpännyt. Nykyäänkin haen töitä 365 päivää vuodessa, mutta ei auta.

Ei siis ole kesäksi töitä tiedossa, eikä varmasti syksyksikään, eikä varmasti edelleenkään. Suunnitteilla on alan vaihto, ja turhat AMK-paperit Ö-mappiin. Täytyy alkaa katselemaan löytyiskö töitä, esim. hanslankari rakennuksilla (ei kokemusta 27v), metalliala (ei kokemusta 27v), roskakuski (ei c-korttia eikä kokemusta 27v), mansikanpoimija (ei tulevaisuutta), varastoapulainen (ei kokemusta 27v), työtön (kokemusta jo 3v).

Tässä tällä erää...

"Hakemusten lähettäminen on sama asia kuin lähettäisi pullopostia mongolialaiselle ystävälle."

Kylläpä nauratti kunnolla pitkästä aikaa;))Sinäpä tiivistit kaikki omat kokemukseni yhteen lauseeseen. Taitaa mennä jo tragikoomisen puolelle jo koko homma. Ei sillä, että vähättelisin tilannettasi, mutta yleensäkin tämä hommaa menee niin väärin. Toiset saavat töitä juuri mainitsemallasi tavallasi, elikkä kuin "manulle illallinen" ja jotkut saavat niska limassa, verenmaku suussa ravata yrityksiä läpi!!
        Miksei samantie laitettu kaikki Suomen työttömät virpomaan menneenä palmusunnuntaina; työttömät olis saanut vähän voita leivän päälle ja ns. "kunnon kansalaiset" olisivat saanut rahan vastineeksi vähän hupia näiden kurjien työttömien epätoivoisista virpomisyrityksien katselemisesta!!;))

Asiasta toiseen ja kolmanteen; mitäs jos hyödyntäisit sitä insinöörikoulutustasi kuitenkin jotenkin, edes opiskelumielessä. Ettei kuitenkaan täysin koulutus menisi hukkaan. Olisiko mahdoton ajatus lähtä jonkun erin alan inssiksi opiskelemaan?? Miten olisi oppisopimuskoulutus?? Jos et ole missään typpukylässä, niin takuulla onnistuu. Saisit samalla uuden ammatin ja työkokemusta(vaikkakin ehkä pienellä palkalla) ja jatkossa olisi parempi mahdollisuus saada töitä joko ko. firmasta, tai jostain muualta. Helpommin työhön otetaan ns. oikeaksi työntekijäksi, jos työntekijä on ennestään tuttu. Elikkä muista myös tämä jalkautumis-teoria! Työharjoittelut muut tuntuu joskus todella turhalta,mutta oikeassa yrityksessä, jos satut oikeaan paikkaan ja aikaan, voi lohjeta jostain pitempikin pesti. Eli nämä on paljolti myös tsäkä-hommia monillakin ollut. Ei se isi aina sitä työpaikkaa ole voinut järjestää;))

Alan vaihto voi olla kohdallaan, jos ei mitään muuta mahdollisuutta ole. Mutta silloinkin kannattaa miettiä todella tarkoin mihin alalle lähtee ja mihin on KYKYJÄ! Kaikista ei ole esim. sosiaalialalle, mihin ois tällä hetkellä eniten tarjolla töitä!!Totta sekin on, että todella turhauttavaa lähtä täysin erille alalle, vuosien opiskelut mennyt tyystin hukkaan ja onhan se suht. suuri riski vaihtaa alaa. Mitä jos sillä toisellakaan alalle ei ole töitä?? Näyttää kyllä siltä, että melkein ala, kuin ala, niin työpaikat tosi tiukassa...

Mieti tosiaan sitä oppisopimusmahdollisutta( olisi ainakin yksi kanava työelämään) ja jos ei muuta keksitä niin olis meillä rutkasti kokemusta ainakin työnhakemisesta, niin lähdetään työvoimaneuvojiksi työkkäriin;maalaltais kauhukuvia ja peloteltas 17-v nappulat ihan piloille työpaikkojen ja tulevaisuuden suhteen. Puhuttas ympäripyöreitä ja oltas tärkeen näkösii, että jotenkin saatas ne työtunnit täyteen ympättyä, jotta saisi palkkapäivänä sen tilinauhan käteen.

No niin, huumorilla ja tsemppiä, mitä nyt päätätkin tehdä tulevaisuudessa!!

• Resto-woman28

olen tässä koko aamun yöllisen siivoustyöni jälkeen kelannut uudelleenkouluttautumis- vaihtoehtoja, kun ei tunnu restonomille töitä löytyvän.peruskouluttamatonta(ellei ole esim.suurtalouskokki)ei pitäs päästää tähän koulutukseen.käytännössä et osaa tarpeeks niitä ruohonjuurihommia eli kokemus ei puhu, mutta kieroonhan sitä katotaan jos keittiöapulaiseksi tai siivoojaksi esimiestasoinen hakee.mutta sitä jatkan, ellen saa alaa vaihdettua tai löytäisi kouluun, joka näinkin korkeasti koulutetulle antaisi jotain!eikun johonkin perustutkintoon oppiaineina ruotsia, matikkaa, liikuntaa....ei jumalauta.oisko teillä ideoita jatkokoulutukseen?ravitsemus kiinnostaa enemmän kuin ruoanvalmistus ja ravintolatoiminnot.eli olisi pitänyt mennä yliopistoon alunperin lukemaan.
      ammattikorkeakoulun unelmallinen imago karisi 1,5 kuukauden aikana.olisinpa tajunnut lopettaa.vapaus valita!kyllä varmaan.tuhlattuja vuosia ja paljon opintolainaa.
      mutta hei!mulla on ollu aina myös työtä!mistä syystä nyt, kun ainutlaatuinen siivouskohde loppuu, josta todella saa rahaa vaivaan nähden, Kela perinee multa yli 1400 euroa takaisin.otan kai luoton pankista, jos antavat, jolla maksan.huoli huomisesta aina seuranamme!toivon että huominen tuo sinullekin parempaa!vaikka yrittänyttä laitetaankin.

• woman

...mukavaa, jos kertoilisit vähän omia mielipiteitä ehdotuksistani ja mitä ehkä aiot rueta duunaileen??Vai eikö asia ollutkaan niin tärkeä???

• Entinen työtön inssi

Itse olen atk-alan insinööri. Valmistuin 2001, enkä ollut päivääkään tehnyt insinöörin töitä ennen tämän vuoden alkua. Alan töitä etsi siis melkein 3 vuotta.

Parin vuoden työttömyyden jälkeen kyllästyin epätoivoiseen työn etsimiseen, ja menin puoleksi vuodeksi rakennuksille sekatöihin.

Rakennustöissä ollessani hain kuitenkin koko ajan oman alani töitä. Heti ensimmäisessä haastattelussa sain töitä.

Tämä osoittaa sen, että on aivan sama mitä teet, kunhan et työttömänä hae töitä. Töihin otetaan kun työnantaja vaan näkee, että on ahkera työntekijä kun edes jotakin tekee.

• Vielä...

Sama positiivinen vaikutus on jos opiskelee lisää ja samalla hakee vakituista työpaikkaa.

Tosin tietenkin vatii yleensä jonkun koulun (yo/tkk) kirjoille pääsemisen ja mieluiten samaa alaa tai sitä tukevaa alaa opiskelemaan miltä töitä hakee.

• !!!

tässä asiassa tai sillä että raksatyöt ne on sentään jotain, koska luulenpa että on monta kertaa jääny haastatteluihin pääsemättä osa-aikaisen ilta-siivoustyön takia kun ei ihan täysi luuserikaan tahtoisi olla.

• 50kymppinen

Sait täydet sympatiani, kun luin juttuasi. Nykyään vaan todellakin on parempi tarttua työhön kuin työhön, kuten olit itsekin tehnyt eli mennyt mansikoita poimimaan. Mutta, kun olet elintarvikepuolen insinööri niin voisitko ajatella puhelinmyyntityötä. Ihan äsken selatessani puh.myyntiä koskevia sivuja niin osui silmiini jokin makkaratehdas, joka haki puhelinmyyjää, en sitä tähän hätään ehdi etsiä, mutta laita vaikka hakusanaksi googleen puhelinmyyjä, niin varmasti löydät kyseisen sivun. Oletko laittanut esim. joblineen hakemuksesi. Uskon vakaasti, että löydät oman paikkasi työelämästä! Et todellakaan ole opiskellut turhaan. Kehotan sinua laittamaan kaikkiin mahdollisiin yksityisiin työvoimavuokrausfirmoihin hakemuksesi, niin varmasti tärppää.

Olen itse niin tohkeissani, koska pääsin juuri tällä viikolla uuteen työhön, joka todellakin on puhelinmyyntiä. Olen täyttänyt juuri 50 v. ja koulutukseltani yo-merkonomi. Omasta kokemuksestani työnhaussa voin sanoa, ettei työvoimatoimisto todellakaan ole oikea osoite työtä hakiessa.

On oikeastaan hyväkin, kun on tullut näitä yksityisiä firmoja rekrytoimaan työvoimaa. Työ voi olla tilapäistä, mutta aina on paremmat mahdollisuudet pyrkiä eteenpäin, kun on työkokemusta esittää edes joltakin alalta.

Aurinkoiset terveiseni Sinulle ja roppakaupalla menestystä työnhaussa.

ps. Voisiko joku tuttu tai tuntematon taho auttaa sinua hakemuksen ja ansioluettelon laatimisessa?

• Jude

ulkomaille. Suomessa tilanne on toivoton.

• Anonyymi

Jos haluaa duunia raksalta, logistiikka- tai talotekniikka-alalta, niin kantsii kattoa Aallon avoimet työpaikat läpi.

Tässä linkki heidän sivuilleen: https://www.aaltovoima.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe