Lestadiolaiset ja musiikki

Emilia

Voisiko joku kertoa minulle, millaista musiikkia lestadiolaiset kuuntelevat ja millaisen musiikin kuuntelu taas on kielletty?

94

9962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakas

      Pachelbeliä olen kuunnellut muutakin klassillista.

      Mutta usein on niinkin kun radiosta tulee nykymusiikkia, että laitan heti kiinni, ja myös kirkkokuorot ovat sellaisia ettei niitä jaksa kuunnella,Jeesuskinsanoi että viekää pois teidän virtenne hyminä ja kanneltenne helinä sillä en voi niitä kuunnellä, jotakin tähän tyyliin en muista sanatarkasti.

      • Erkki Porapää

        Missä noin sanotaan?


      • vakas
        Erkki Porapää kirjoitti:

        Missä noin sanotaan?

        Siitä on kauan kun siitä luin.


      • n-n
        vakas kirjoitti:

        Siitä on kauan kun siitä luin.

        5.luvun 23:ssa jakeessa:

        "Vie pois minun edestäni sinun virtes jyrinä, sillä en minä voi sinun kanteleittes laulua kuunnella."

        Ehkä Vakas tätä muistelit?

        Profeetta Amos kertoo, kuinka Jumala kauhistuu sitä, että kansa kantaa Melek-jumalan patsaita.

        Tämä Melek-Molok-Milkami-Kronos (eri kansoilla hiukan eri nimillä) oli se pahamaineinen "häpeän jumala", joka vaati lapsiuhreja.

        Tässä on ajattelun aihetta itse kullekin.


      • Pakana(M)
        n-n kirjoitti:

        5.luvun 23:ssa jakeessa:

        "Vie pois minun edestäni sinun virtes jyrinä, sillä en minä voi sinun kanteleittes laulua kuunnella."

        Ehkä Vakas tätä muistelit?

        Profeetta Amos kertoo, kuinka Jumala kauhistuu sitä, että kansa kantaa Melek-jumalan patsaita.

        Tämä Melek-Molok-Milkami-Kronos (eri kansoilla hiukan eri nimillä) oli se pahamaineinen "häpeän jumala", joka vaati lapsiuhreja.

        Tässä on ajattelun aihetta itse kullekin.

        Hän vaati myös lapsiuhrin, oman poikansa!

        Jos uskova olisi viisas, niin hän näkisi uskonnon kehittymisen aikaisemmista uskonnoista.

        Kristinuskon ihmisuhri, veri-ehtoollinen yms. kaikki ne on lainauksia vanhemmista uskonnoista.


      • vakas
        n-n kirjoitti:

        5.luvun 23:ssa jakeessa:

        "Vie pois minun edestäni sinun virtes jyrinä, sillä en minä voi sinun kanteleittes laulua kuunnella."

        Ehkä Vakas tätä muistelit?

        Profeetta Amos kertoo, kuinka Jumala kauhistuu sitä, että kansa kantaa Melek-jumalan patsaita.

        Tämä Melek-Molok-Milkami-Kronos (eri kansoilla hiukan eri nimillä) oli se pahamaineinen "häpeän jumala", joka vaati lapsiuhreja.

        Tässä on ajattelun aihetta itse kullekin.

        Tuli kerrankin mieleeni kun Kirkossa pitivät konserttia.
        Milestäni Kirkko on Jumalanpalvelusta varten tehty, ja rukoushuoneeksi tarkoitettu.


      • Kristinoppi
        Pakana(M) kirjoitti:

        Hän vaati myös lapsiuhrin, oman poikansa!

        Jos uskova olisi viisas, niin hän näkisi uskonnon kehittymisen aikaisemmista uskonnoista.

        Kristinuskon ihmisuhri, veri-ehtoollinen yms. kaikki ne on lainauksia vanhemmista uskonnoista.

        Ei Jumala Jeesusta tappanut vaan sen teit sinä synneilläsi. Juutalaisethan Jeesuksen ristiinnaulitsivat.

        Jeesushan itse todistaa:
        "Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
        Johannes 10:17‭-‬18 FB38
        http://bible.com/365/jhn.10.17-18.FB38

        Tämä kumoaa selvästi perättömän ateistisen väitteesi siitä, että Jumala haluaa ihmisuhreja. Lisäksi raamttu sanoo:
        Luuletkos, että minulla on joku ilo jumalattoman kuolemasta, sanoo Herra, Herra, ja ei paljo enempi, että hän palajaa teistänsä, ja saa elää?
        Kuin vanhurskas kääntyy vanhurskaudestansa, ja tekee pahaa, niin hänen pitää kuoleman; mutta hänen pitää kuoleman pahuutensa tähden, jonka hän tehnyt on.

        Hesekiel 18:23‭, ‬26 FI1776
        http://bible.com/60/ezk.18.23-26.FI1776

        Tästä käy myös selvästi ilmi, että ei Jumala ihmisiä tapa vaan synti. Jumala on se joka haluaa ihmiselle antaa elämän sen tähden kun Adamin lankeemuksen kautta synti eli kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi.

        Mitä siis Jumalaa syyttelet ja elät synnissä ja aiheutat itse oman kuolemasi?

        Mikä on tämä vanhempi uskonto, mistä mainitsemasi asiat on kopioitu? Onko sinulla mitään tieteellisiä todisteita? Vai onko niin, että Kristinusko on se maailman vanhin ja ainut oikea uskonto ja muut ovat kopioineet sitä?

        Jos luet raamattua huomaat, että Jumala ei Kristsuta tappanut ja vaatinut hänen kuolemaansa. Esim Hebrealaiskirje selittää, kuinka Kristus tuli toimittamaan ylimmäisen papin virkaa. Mikä taas oli ylimmäisenn papin virka vanhassa testamentissa? Se oli: uhrata uhreja kansan syntein edestä. Nyt siis kun Jeesus on tullut ylimmäiseksi papiksi raamatun mukaan, hän on kertakaikkisesti uhrannut itse itsensä tällä viimeisellä ajalla.

        Kuinka on perkele saanut Jumalan rakkauden käännettyä ateistien silmissä brutaaliksi verenhimoksi? Lukisitte edes vähän raamattua joskus niin tietäisitte, mitä vastustatte.

        On monta kertaa ollut mielessä lähettää ateistien johtohahmolle Richard Dawkinsille viestiä, että lopettaa tämän valheen levittämisen. Ei ole vain aikaa löytynyt. Tosin ymmärtämättömyydestähän tämä toimintansa johtuu.


    • usk.m

      Mitään ei edelleenkään ole kielletty, vaan kyse on siitä, mistä haluamme pysyä erossa. No, tämä on ikuisuuskysymys, eikä se avautune inttämällä.

      Itse kuuntelen klassista ja tietenkin hengellistä musiikkia (virsiä, siionin lauluja). Gospel jne. nykyaikainen humppa ei ole hengellistä ollenkaan. Klassisen puolelta melkein mikä tahansa maistuu, minulla on laaja musiikkimaku siltä osin. Erityisesti slaavilainen romantiikka on lähellä sydäntäni.

      • Pakana(M)

        Jos väittämäsi pitäisi paikkansa, niin lestaisä ei kieltäisi teineiltään "maallisen" musiikin kuuntelemistä kotona. Tiedän kuitenkin, että moni lestalapsi ei voi kuunnella esim hevirokkia kotonaan, vaikka kuinka haluaisi. Se yksinkertaisesti on kiellettyä. Jos muuta väität, niin valehtelet.


      • vakas
        Pakana(M) kirjoitti:

        Jos väittämäsi pitäisi paikkansa, niin lestaisä ei kieltäisi teineiltään "maallisen" musiikin kuuntelemistä kotona. Tiedän kuitenkin, että moni lestalapsi ei voi kuunnella esim hevirokkia kotonaan, vaikka kuinka haluaisi. Se yksinkertaisesti on kiellettyä. Jos muuta väität, niin valehtelet.

        Ovat vielä Isien vastuun alla, ja syy miksi kieltää, hän ei itse halua sitä kuulla.

        Mutta kun teini varttuu ja muuttaa kotoa niin saa sitten jo itse valita mitä kuuntelee vai kuunteleeko mitään.


      • Pakana(M)
        vakas kirjoitti:

        Ovat vielä Isien vastuun alla, ja syy miksi kieltää, hän ei itse halua sitä kuulla.

        Mutta kun teini varttuu ja muuttaa kotoa niin saa sitten jo itse valita mitä kuuntelee vai kuunteleeko mitään.

        Eli lestadiolaisuudessa on kiellettyä musiikkia. Kiitos!


      • Hese
        Pakana(M) kirjoitti:

        Eli lestadiolaisuudessa on kiellettyä musiikkia. Kiitos!

        ruokapöytään sovi alkoholikaan ruokajuomaksi.
        Miksi pitäis hyväksyä sellaista joka turmelee
        hyvän omantunnon?


      • Pakana(M)
        Hese kirjoitti:

        ruokapöytään sovi alkoholikaan ruokajuomaksi.
        Miksi pitäis hyväksyä sellaista joka turmelee
        hyvän omantunnon?

        Fakta on, että kristinusko ei ole alkoholikielteinen uskonto. Toinen fakta on, että lestadiolaisuuden alkoholikielteisyys on epäkristillistä, jopa antikristusmaista. Aika vähän kunnioitatte evankeliumien Jeesusta, kun asetatte hänen juomatottumuksensa synniksi.


      • Inker-Elli
        Pakana(M) kirjoitti:

        Fakta on, että kristinusko ei ole alkoholikielteinen uskonto. Toinen fakta on, että lestadiolaisuuden alkoholikielteisyys on epäkristillistä, jopa antikristusmaista. Aika vähän kunnioitatte evankeliumien Jeesusta, kun asetatte hänen juomatottumuksensa synniksi.

        Alkoholikielteisyys ei ole epäkristillistä eikä ainakaan antikristusmaista. Olen huomannut, että olet tällä palstalla vain kiusaamassa ja kaivelemassa uskovaisia. Kielenkäyttösi on hyvin usein epäasiallista. Minusta sheriffin pitäisi ottaa sinuun nähden kovempi ote! Älä enää lessuttele äläkä lestoittele, se loukkaa meitä ja me muut yritämme käydä asiallista keskustelua.


      • Absolutisti
        Inker-Elli kirjoitti:

        Alkoholikielteisyys ei ole epäkristillistä eikä ainakaan antikristusmaista. Olen huomannut, että olet tällä palstalla vain kiusaamassa ja kaivelemassa uskovaisia. Kielenkäyttösi on hyvin usein epäasiallista. Minusta sheriffin pitäisi ottaa sinuun nähden kovempi ote! Älä enää lessuttele äläkä lestoittele, se loukkaa meitä ja me muut yritämme käydä asiallista keskustelua.

        Et sitten vastannut. Miksi jeesus nautti viinistä?
        Miksi kiellät sen kristityiltä?


      • Anonyymi

        Mahtuuko sinne enää Jeesus, vai oletko ajannut sen pois sieltä? Entä lähimmäiset?


    • tyttö(vl)

      klassinen, virret, siionin laulut yms. ovat "sallittuja". Jazz, rock, pop yms. taas ei. Myös Gospel on kiellettyjen listalla-

      • söpö...<3

        gospel kiellettyy?
        kyl meilpäin sitä soitetaan kunhan ei oo pop/hevi/rock versio


    • loksaus

      heheh.. voi hyvänen aika tätä lakiliiton aikaa noilla lestadiuksilla !! heh
      '
      käskyä j aläksyä mutta jos kysyy oletko uudestisyntynyt suu aukeaa napaan asti, mitä se on ##??!!

      • laksous

        Oletko sinä uudestisyntynyt kun noin halveksivaan sävyyn kirjoitat?


    • 17+1

      Omavanhurskaus kieltää kaiken.......

    • Tgcf

      Lestadiolaiset ryyppää salaa, ja ainakin rakennusalan piirien lessuilla musiikkimaku on pitkälti Randelinia ja Meiju Suvasta.

    • Matti_ja_Teppo

      😂😂😂

    • EiMitäänRäminää

      ...Ei minulta kukaan kiellä eikä määrää,mitä saan kuunnella,mutta joku 'ääni' sisälläni sanoo,mikä ei sovi kristityn elämään.
      Joku saattaa peittää huonoa omaatuntoa kovalla musiikilla,näin tutkijat väittävät.
      On tietysti makuasia,millaisesta musiikista pitää,kristityllä se on jo luonnostaan rauhallista,kaunista ja hengellistä.
      Esim.kirkkokuoro musiikkina on vähemmän kaunista,mielestäni.
      Radio Dein ns."hengellinen"musiikki on kauheaa,yleensä.

      • Uskovaainen

        Se ei ole luonnostaan. Pieni lapsi alkaa jammailemaan musiikin tahtiin ja se tulee luonnostaan. Kuuntelen musiikkia, mutta se ei ole hyväksyttävää enkä voisi kertoa siitä muille. Terveisin lestadiolainen, joka meikkaa ja käy juomassa välillä ja ajatella, tykkään myös tanssia. Mielestäni usko on sisällä eikä kukaan voi määritellä toisen puolesta onko uskovainen vai ei. En ole vielä löytänyt mitään kohtaa raamatussa joka kieltäisi meikkaamisen, juomisen ja tanssimisen tai musiikinkuuntelun. Silti minua halveksutaan jos kerron tekeväni näin ja suurinosa ajattelee etten ole uskovainen.. :) uskln että vain usko ratkaisee.


      • TuleTule
        Uskovaainen kirjoitti:

        Se ei ole luonnostaan. Pieni lapsi alkaa jammailemaan musiikin tahtiin ja se tulee luonnostaan. Kuuntelen musiikkia, mutta se ei ole hyväksyttävää enkä voisi kertoa siitä muille. Terveisin lestadiolainen, joka meikkaa ja käy juomassa välillä ja ajatella, tykkään myös tanssia. Mielestäni usko on sisällä eikä kukaan voi määritellä toisen puolesta onko uskovainen vai ei. En ole vielä löytänyt mitään kohtaa raamatussa joka kieltäisi meikkaamisen, juomisen ja tanssimisen tai musiikinkuuntelun. Silti minua halveksutaan jos kerron tekeväni näin ja suurinosa ajattelee etten ole uskovainen.. :) uskln että vain usko ratkaisee.

        Älä mene juomaan ja tanssimaan, ne on vaaran paikkoja, joihin vihollinen sinua yrittää houkutella, tule seuroihin, rakas ystävä!


      • kokenutKaikkiTietää
        Uskovaainen kirjoitti:

        Se ei ole luonnostaan. Pieni lapsi alkaa jammailemaan musiikin tahtiin ja se tulee luonnostaan. Kuuntelen musiikkia, mutta se ei ole hyväksyttävää enkä voisi kertoa siitä muille. Terveisin lestadiolainen, joka meikkaa ja käy juomassa välillä ja ajatella, tykkään myös tanssia. Mielestäni usko on sisällä eikä kukaan voi määritellä toisen puolesta onko uskovainen vai ei. En ole vielä löytänyt mitään kohtaa raamatussa joka kieltäisi meikkaamisen, juomisen ja tanssimisen tai musiikinkuuntelun. Silti minua halveksutaan jos kerron tekeväni näin ja suurinosa ajattelee etten ole uskovainen.. :) uskln että vain usko ratkaisee.

        Kun sinua ei enään jammailututa, niin muista silloinkin vielä "TuleTule" nimimerkin antama neuvo.

        Neuvossa oli kahdella rivillä todella paljon asiaa, vielä rakkaudella annettu.


    • Yearzero

      Kauheaa on ajatella, että jotkut nykyihmiset uskoo vielä henkiolentoihin.
      Juttelin kerran lestadio uskontoisen kanssa musasta ja ns rytmimuusiikki on kiellettyä, mutta Paganini oli ok, kun on klassista jne :)

    • LapinMaria2000

      Jeesus on kieltänyt kuuntelemasta mitään90-luvun jälkeen ilmestynyttä pois lukien Alice In Chains, Muse, Ghost ja Cattle Decapitation.

    • Niin...

      Meillä on kaikkivaltias Jumala, joka on luonut kaiken? Mailmassa on köyhyyttä, kurjuutta, epätasa-arvoa, väkivaltaa, sairauksia ja vaikka mitä muita murheita.

      Siitä huolimatta hän on kovasti huolissaan ihmisten musiikin kuuntelusta?

      Olettekohan te aivan varmoja siitä, että ajatuksissanne on logiikkaa?

    • aguerdo

      Abba, Mats Rodberg (ja jo edesmennyt) Alf Robetsson kuuluvat suosikkeihini. Lapinmies (ja lapinmiehiä nuolevat) ei(vät) hyvällä katso, että annetaan arvostusta tällaisille heidän maanmiehilleen ja -naisilleen. Mutta tällaisessa maailmassa esikoislestadiolaiset joutuvat elämään.

    • TiedänTästäkin

      Sekaannuksia aiheuttanee se, että muut (esim. "esikoislestadiolaisuus" tai "rauhansanalaisuus") kuin varsinaiset vanhoillislestadiolaiset ovat löystäneet Raamatun periaatteista epäjohdonmukaisesti oman mielensä mukaan. Varsinaiset vanhoillislestadiolaiset taas evankelis-luterilaisen kirkon tapaan noudattavat Raamattua.

      • TiedänTästäkin

        Se taas on eri asia, että kuinka uskonnollisia yksilöt ovat. Voivathan jotkut evankelis-luterilaisen kirkon jäsenetkin aina papeista alkaen elää syntistä elämää.


      • teuta011

        " tiedän tämänkin "
        -
        Voivat niin, mutta silloin he ovat silmän palvojia.
        -


      • MiksiPetätteItseänne

        Täysin höpöpuhetta tuo, että vanhoillislestadiolaiset noudattaisivat Raamatun pyhien kirjoitusten mukaista opetusta ja elämää. Täysin Raamatun vastainen seurakuntaoppi on vahva todiste siitä ettei liike välitä Kristuksen opetuksista pätkääkään. Sama tauti kun yliottaen muissakin lestadiolaisissa ryhmissä. Yhdistys on nostettu Kristuksen sijalle pelastus julistuksessa.
        MIkään laisuus ei ketäänelasta, vaan ainoastaan usko Jeesukseen kristukseen!


      • Sekopää666
        teuta011 kirjoitti:

        " tiedän tämänkin "
        -
        Voivat niin, mutta silloin he ovat silmän palvojia.
        -

        Sauronin silmä on totta.
        Missä hobitit asuvat nykyään?


    • AlahanNostella

      Täysin tarpeeton yleistys vuodelta 2004. Jos ei sulla ole mitään omaa asiaa tälle päivälle, niin älä nostele vanhoja viestejä tänne! Jätä keskustelupalstamme tuhriminen näillä vanhoilla viesteillä.

    • kolokatanoloka

      Kitarat kolokatalle.

    • AlkakaaNostella

      Eri lestadiolaisryhmät suhtautuvat toisistaan poikkeavasti musiikkiin. Ja jokaisessa ryhmässä jokaisella jäsenellä on oma musiikkimakunsa.

      Tällaisen kysymyksen 15 vuotta sitten tehnyt henkilö on siis puhtaasti mäntti. Ja samanlainen mäntti on hän, joka tämän avauksen (ja muitakin vastaavia) on tänne nostanut 15 vuoden takaa.

    • Kauhavalaanen

      Oikein hyvä nosto. Peukutan!

    • AnuksestaNostot

      Jokaisella ihmisellä on oma musiikkimakunsa, kuten tuleekin olla. Mitä hyvänsä ihmiryhmiä niputtavat henkilöt ovat mänttejä.

    • Anonyymi

      Mää kuuntelen eminemiä ja 50 centtiä

    • Anonyymi

      saako lestadiolaiset kuunnella punkkia tai rockia

    • Anonyymi

      Minä kuuntelen laidasta laitaan mutta jos tarvitsee valita suosikki niin se on metallia.

    • Anonyymi

      Arvelen vaiton pitävän virsien ohessa kantri- ja kansanmusiikista.

    • Anonyymi

      Me jätkien kanssa pistetään musa jytiseen ja annetaan palaa.

      • Anonyymi

        Ja olette lestadiolaisiako?


      • Anonyymi

        Aivan yksinkertainen hiljainen kitarasäestyskin on oikealle esikoislestadiolaiselle kauheaa kuultavaa, mitä ovat nämä jätkät, jotka pistävät musan jytisemään tämän Anonyymin 5.3. klo 20:54 kanssa? Esikot hyväksyvät kitaran, mutta hehän ovat lähteneet lihallisen vapauden eriseuraan, jossa pelastusta ei ole.


    • Anonyymi

      Pianolla saa pimpottaa ja voi mölistä mukana jos haluaa. Liikehintä pipputuksen aikana kielletty.

      • Anonyymi

        Eikö mitään asiapitoisia avauksia osata tehdä? Kaikenlaiset höpinät lestadiolaisista ovat täysin turhia, koska ryhmiä on toistakymmenta ja henkilöitä satojatuhansia ja kaikki erilaisia!!

        Kristinuskossa asia on Jeesus Kristus, muita pelastusteitä ei ole. Hänen sanastaan puhuminen on tärkeätä, ei mitkään laisuudet omine perittyine erikoisuuksineen, joilla ei ole itse kristinuskon kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mitään asiapitoisia avauksia osata tehdä? Kaikenlaiset höpinät lestadiolaisista ovat täysin turhia, koska ryhmiä on toistakymmenta ja henkilöitä satojatuhansia ja kaikki erilaisia!!

        Kristinuskossa asia on Jeesus Kristus, muita pelastusteitä ei ole. Hänen sanastaan puhuminen on tärkeätä, ei mitkään laisuudet omine perittyine erikoisuuksineen, joilla ei ole itse kristinuskon kanssa mitään tekemistä.

        Tällä palstalla puhutaan vaan esikoislestadiolaisista, jotka ovat ainoa oikea usko. Vanhoolliset ja muut eriseurat, pliis, älkää kirjoitelko tänne ainoiden oikein uskovien palstalle!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mitään asiapitoisia avauksia osata tehdä? Kaikenlaiset höpinät lestadiolaisista ovat täysin turhia, koska ryhmiä on toistakymmenta ja henkilöitä satojatuhansia ja kaikki erilaisia!!

        Kristinuskossa asia on Jeesus Kristus, muita pelastusteitä ei ole. Hänen sanastaan puhuminen on tärkeätä, ei mitkään laisuudet omine perittyine erikoisuuksineen, joilla ei ole itse kristinuskon kanssa mitään tekemistä.

        Puhut mielestäni enemmän kuin asiaa.
        Jumala ja Jeesus ovat Pelastus. Joka heihin uskoo, pelastuu.
        Ihmisen luoma 'järjestö' on vähänkuin se katolinen kirkko jota vastaa Luther hyökkäsi. Usko on ihmisen oma asia. Sitä ei säätele kukaan muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut mielestäni enemmän kuin asiaa.
        Jumala ja Jeesus ovat Pelastus. Joka heihin uskoo, pelastuu.
        Ihmisen luoma 'järjestö' on vähänkuin se katolinen kirkko jota vastaa Luther hyökkäsi. Usko on ihmisen oma asia. Sitä ei säätele kukaan muu.

        No ei ainakaan näiden "järjestöjen" seuroissa olla saarnoissa sitä mieltä, että he olisivat voineet erehtyä. Toki epäilyksiä anteeksi kovin aina pyytelevät....
        .... En usko, että siinä ei koskaan ole epäilys omaa erehtymättömyyttä kohtaan.

        Sitä ei kuitenkaan myönnetä, että esikoislestadiolaisoppia epäiltäisi, vaikka siinä olisi juuri se tehtävä suoritettavaksi? Palata oikealle tielle! Uskomaan Kristukseen!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ainakaan näiden "järjestöjen" seuroissa olla saarnoissa sitä mieltä, että he olisivat voineet erehtyä. Toki epäilyksiä anteeksi kovin aina pyytelevät....
        .... En usko, että siinä ei koskaan ole epäilys omaa erehtymättömyyttä kohtaan.

        Sitä ei kuitenkaan myönnetä, että esikoislestadiolaisoppia epäiltäisi, vaikka siinä olisi juuri se tehtävä suoritettavaksi? Palata oikealle tielle! Uskomaan Kristukseen!!

        Kyllä tämä vääristä Raamatun tulkinnoista johtuva erehtymättömyyden harha vaivaa useimpia kirkosta eronneita suuntia.

        Lestadiolaisissakin on monia, jotka eivät luota tällaisiin ihmisoppeihin. Tämä toisten sormellaosoittelu, ilman selkeitä Raamatusta kopioituja todistuksia on turhaa ajankäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämä vääristä Raamatun tulkinnoista johtuva erehtymättömyyden harha vaivaa useimpia kirkosta eronneita suuntia.

        Lestadiolaisissakin on monia, jotka eivät luota tällaisiin ihmisoppeihin. Tämä toisten sormellaosoittelu, ilman selkeitä Raamatusta kopioituja todistuksia on turhaa ajankäyttöä.

        Vai niin?

        Olisin kyllä vähän sillä kannalla, että omin sanoin suoritettu toisten typeryyksien osoittelu voi kantaa yhtä paljon tai enemmän tai vähemmän kuin Raamatun tekstien kopionti tänne. Niiden kopionti tänne "todistuksiksi" omille ajatuksille on monestikin ihan yhtä turhaa ajankäyttöä?

        Minä voin olla väärässä!

        Ihan samoin lestadiolaisuuden alkuaikojen ihmisten tekstien, poloisten ihmisten toisilleen lähettelemien kirjeiden lainaminen, lähes "Jumalan sanana", on hyödytöntä.
        Tässäkin ajatuksessani saatan olla täysin väärässä!


      • Anonyymi

        Lessut selkeesti riitelee keskenään. Who wins?

        T.ex-lex


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lessut selkeesti riitelee keskenään. Who wins?

        T.ex-lex

        No mieti sitä omassa päässä meikäläiset tietenkin ku nuo ovat sellaista nuo ex lessut sellaista suku ruttoa lestaadiolaiset voittaa ain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lessut selkeesti riitelee keskenään. Who wins?

        T.ex-lex

        Ja vanhois lestaadiolaiset on kansa mutta he jotka on häpeetä koska jättävät kansaamme


    • Anonyymi

      Kaukana kaukana on se aika kun lasiluukullista pesukonetta tuijoteltiin, tuskin vaito sentään.

      • Anonyymi

        Esikoislestadiolaisuudessa en ole koskaan kuullut saarnattavan synniksi sivusta täytettävää pesukonetta. Joitakin samanlaisia asioita on toki pidetty esikoislestadiolaisuudessakin syntinä. Esimerkiksi radio oli kauhistuttava asia jos sellainen oli esikoislestadiolaisella 1960-lluvulla.

        Nyt niillä on älykännykät taskussa "lähetyssaarnaajillakin", eikö nuo tuota hölmöyttään ymmärrä?

        Eivät koska tuolla myös tienaa. En väitä, että nuo vahmimmat niin sanotut "lähetysmiehet" tekisivät sitä rahan takia. Onko kunnia vai mikä, miksi eivät tunnusta myönnä sitä valheellista perusajatusta, mikä esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa aivan varmasti on takana.


    • Anonyymi

      Jumputtava musiikki on syntisen hyvää ja siksi syntiä. Virret ei ole syntiä mutta vittumaisen kuulosta.

      • Anonyymi

        Näinkö totuutta kertoili joku, kuka ei nykyisten lähetysmiesten saarnoihin usko? Kuitenkin vain heitä ohjaa Pyhä Henki ja vain he kolmisenkymmentä miestä tietävät mikä on oikein tai väärin.


      • Anonyymi

        Sehän on selvää että jumalattoman korvaan virret ovat vittumaisen kuuloisia.

        Kun ihminen saa lahjaksi elävän uskon Jumalalta, ovat monet virret kuin ruokaa, mutta sen sijaan jumputus ja rääkkyminen savukoneiden ja vilkkuvalojen kera muistuttaa millainen tulevaisuus jumalattomilla on helvetissä, se karmii selkäpiitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on selvää että jumalattoman korvaan virret ovat vittumaisen kuuloisia.

        Kun ihminen saa lahjaksi elävän uskon Jumalalta, ovat monet virret kuin ruokaa, mutta sen sijaan jumputus ja rääkkyminen savukoneiden ja vilkkuvalojen kera muistuttaa millainen tulevaisuus jumalattomilla on helvetissä, se karmii selkäpiitä.

        Tuo on varmasti juuri niin kuin kerroit. Vittumaiselta kuulostaa esikoislestadiolaisen korvaan kielletty musiikki, muukin kuin tuo minunkin korvaan vittumaiselta kuulostava jumputus ja rääkyminen, onko se niin? Kuulostaako helluntilaisten kaunis kitarasäesteinenkin musiikki , toki perinteistä esikoislestadiolaista virrenveisuuta rytmikkäämpi, aika vittumaiselta? Eihän heillä ole oikeaa uskoakaan? Vain esikoislestadiolaiset uskovat oikein?

        Tuon "jumalaton" sanan käyttäminen kertoo ihmisestä paljon. Lahkolaista tuomiohenkeä ihmisille opettamalla saadaan ihmiset tuollaiseen tilaan.


    • Anonyymi

      Ei ainakaan esikoislestadiolainen voi nauttia mistään musiikista ilman synnintuntoa.
      Muistan sen 1960 -luvulta asti. Miksi kaikki musiikki saarnattiin synniksi niin että vielä tänäkin päivänä esikoislestadiolaiset pelkäävät kitaraa?

      Lähtikö opetus Gunnar Jönssonilta tai Gustavssonin Hugolta vai keksivätkö nämä Suomen saarnaajat, että kaikki soitinmusiikki on syntiä. Urutkin?

      No toki tiedän, että joillakin musikaalisilla oli urkuja jo 1960 -luvulla. Pitivätkö nuo sen ajan saarnaajat noita urkuja soittavia oikeina kristittyinä? Kuka tietää tai silloin tiesi?

      Esikoislestadiolaisille oli ainakin silloin kun minä olin siinä, kaiklki musiikin kuuntelu oli sanotaanko nyt " ei ainakaan hyvä". Ja vanhojen ukkojen keksintöä.

      <mitä Veli-Matti tästä ajattelee?

    • Anonyymi

      Musiikki on Jumalan lahja maailmalle ja muutama virsikin tähän kuuluu.

    • Anonyymi

      Jumputtava musiikki nostaa haluja ja tuo syntisiä ajatuksia mieleen. Mietin kairaako taivaanisä tien sieluuni ja jään kiinni kiihottavista ajatuksistani.

      • Anonyymi

        Sinulla on hyvin kapea ja pinnallinen käsitys siitä, mikä on syntiä. Myös sellainen kuvittelu, että ihmisestä tulisi vähemmän syntinen omien toimenpiteidensä avulla, on kristinuskolle vieras oppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on hyvin kapea ja pinnallinen käsitys siitä, mikä on syntiä. Myös sellainen kuvittelu, että ihmisestä tulisi vähemmän syntinen omien toimenpiteidensä avulla, on kristinuskolle vieras oppi.

        Kai ihminen sentään voi vähentää tekemiensä syntien määrää? Jos voi, hänestä voi noiden toimenpiteiden ansiosta tulla vähemmän syntinen.

        Esimerkkinä vaikkapa se, että ei käy elokuvissa eikä kiroile, valehtele ja varasta? Onko kristinuskolle vierasta, että olisi vähemmän syntinen jos nuo em jutut jättää väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ihminen sentään voi vähentää tekemiensä syntien määrää? Jos voi, hänestä voi noiden toimenpiteiden ansiosta tulla vähemmän syntinen.

        Esimerkkinä vaikkapa se, että ei käy elokuvissa eikä kiroile, valehtele ja varasta? Onko kristinuskolle vierasta, että olisi vähemmän syntinen jos nuo em jutut jättää väliin?

        Ei nuo auta, eikä sittenkään vaikka miljoona syntiä jäisi tekemättä, koska yhdenkin käskyn rikkominen tarkoittaa kaikkien käskyjen rikkomista.

        Helvetin tuomioon riittää se, ettei raskasta sydämestään mafiosoa ja sarjamurhaajaa. Siihen kykeni vain Jeesus, ei kukaan muu.


    • Anonyymi

      Virsimusiikki on aivan perseestä. Onneksi työmaalla saa kuunnella poppia.

    • Anonyymi

      Meillä ei saa kuunnella muuta kuin iskän vihellystä. Jos sitäkään voi musiikiksi sanoa.

      • Anonyymi

        Miksi kirjoittelette lestadiolaisuutta mustamaalaavia valheita tänne?

        Miksi ette kirjoita jumalattomista, joiden elämä on luisumassa päihdehoureissa kohti kaaosta? Tahdotteko lestadiolaistenkin luisuvan kanssanne tähän kaaokseen?

        Totuus on, että joidenb elämänarvot ovat Jumalan sanasta lähteviä, pärjäävät myös tässä maailmassa, sillä he kunnioittavat häntä joka on luonut heidän lisäkseen koko maailmankaikkeuden.

        Näkee kuinka jumalattomat hoippuvat peloissaan ja raivoissaan paperinpalat suidensa päällä, luottaen tällaisiin paperinpalasiin, pelätessään sairastumista ja kuolemaa. Kun tulevaisuutta ei enään näytä olevan, jumalattoman ahdistus on sainoinkuvaamaton. Uhoa valehtelua ja uskovien panettelua riittää terveinä päivinä. Koittakaa rauhoittua jumalattomat, helvettiä ette voi välttää jos tällä tiellä jatkatte. Ja tietäkää, että koronapandemia on vasta alkusoittoa kaikille kauheuksille mikä tätä maailman kolkkaa ihmisparkoineen odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoittelette lestadiolaisuutta mustamaalaavia valheita tänne?

        Miksi ette kirjoita jumalattomista, joiden elämä on luisumassa päihdehoureissa kohti kaaosta? Tahdotteko lestadiolaistenkin luisuvan kanssanne tähän kaaokseen?

        Totuus on, että joidenb elämänarvot ovat Jumalan sanasta lähteviä, pärjäävät myös tässä maailmassa, sillä he kunnioittavat häntä joka on luonut heidän lisäkseen koko maailmankaikkeuden.

        Näkee kuinka jumalattomat hoippuvat peloissaan ja raivoissaan paperinpalat suidensa päällä, luottaen tällaisiin paperinpalasiin, pelätessään sairastumista ja kuolemaa. Kun tulevaisuutta ei enään näytä olevan, jumalattoman ahdistus on sainoinkuvaamaton. Uhoa valehtelua ja uskovien panettelua riittää terveinä päivinä. Koittakaa rauhoittua jumalattomat, helvettiä ette voi välttää jos tällä tiellä jatkatte. Ja tietäkää, että koronapandemia on vasta alkusoittoa kaikille kauheuksille mikä tätä maailman kolkkaa ihmisparkoineen odottaa.

        Kiitos, tämä on totta, mutta he eivät usko, vaikka joku helvetistä tulisi sanomaan!
        Eli, ottakaa vakavasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoittelette lestadiolaisuutta mustamaalaavia valheita tänne?

        Miksi ette kirjoita jumalattomista, joiden elämä on luisumassa päihdehoureissa kohti kaaosta? Tahdotteko lestadiolaistenkin luisuvan kanssanne tähän kaaokseen?

        Totuus on, että joidenb elämänarvot ovat Jumalan sanasta lähteviä, pärjäävät myös tässä maailmassa, sillä he kunnioittavat häntä joka on luonut heidän lisäkseen koko maailmankaikkeuden.

        Näkee kuinka jumalattomat hoippuvat peloissaan ja raivoissaan paperinpalat suidensa päällä, luottaen tällaisiin paperinpalasiin, pelätessään sairastumista ja kuolemaa. Kun tulevaisuutta ei enään näytä olevan, jumalattoman ahdistus on sainoinkuvaamaton. Uhoa valehtelua ja uskovien panettelua riittää terveinä päivinä. Koittakaa rauhoittua jumalattomat, helvettiä ette voi välttää jos tällä tiellä jatkatte. Ja tietäkää, että koronapandemia on vasta alkusoittoa kaikille kauheuksille mikä tätä maailman kolkkaa ihmisparkoineen odottaa.

        "paperinpalat suidensa päällä, luottaen tällaisiin paperinpalasiin, pelätessään sairastumista ja kuolemaa." Olipa viisasta tekstiä?
        Jos olet niin vastuuton ja tyhmä, että et käytä tai/ja ymmärrä kasvomaskin merkitystä pandemia-aikana, älä elvistele lestadiolaisuskosi voimin täällä, ole hyvä!



        No eiköhä juuri kuolemanpelolla eli kuolemalla pelottelulla ja helvettiin joutumisella ole aika suuri merkitys lestadiolaissanomassa?

        Näyttääkö tämäkin valheelta lestadiolaislasien läpi nähtynä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "paperinpalat suidensa päällä, luottaen tällaisiin paperinpalasiin, pelätessään sairastumista ja kuolemaa." Olipa viisasta tekstiä?
        Jos olet niin vastuuton ja tyhmä, että et käytä tai/ja ymmärrä kasvomaskin merkitystä pandemia-aikana, älä elvistele lestadiolaisuskosi voimin täällä, ole hyvä!



        No eiköhä juuri kuolemanpelolla eli kuolemalla pelottelulla ja helvettiin joutumisella ole aika suuri merkitys lestadiolaissanomassa?

        Näyttääkö tämäkin valheelta lestadiolaislasien läpi nähtynä?

        Sinunkin tulee kerran kuolla, tiesitkö sitä?
        Helvetillä ’pelottelu’ ei ole pelottelua, vaan totista totta ja vakava varoitus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin tulee kerran kuolla, tiesitkö sitä?
        Helvetillä ’pelottelu’ ei ole pelottelua, vaan totista totta ja vakava varoitus!

        Kyllä tiesin.
        Onhan se minullekin tiedetty asia, että ihmiset ovat ihan joka ikinen kuolleet täällä Suomenkin alueella jo tuhansien vuosien ajan, kun heitä on täällä ollut . Ihan jokainen on kuollut. Niin tulen minäkin kuolemaan.

        On ilmeisesti ollut heillä monenlaista uskomusta eläessään siitä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. On palvottu jos jonkinlaisia jumalia tai oltu palvomatta. Uskottu kaikenlaista asiaan liittyen.

        Kukaan ei kai kuitenkaan ole varmasti voinut koskaan tietää sitä, johtaako johonkin asiaan/uskontoon/ -laisuuteen uskominen tai joku muu johonkin haluttuun tilaan kuoleman jälkeen , esimerkiksi ikuiseen elämään taivaassa tai ikuiseen elämään helvetissä.

        Jos nyt joku kertoo, että noin 120 vuotta esikoislestadiolaisuudessa harrastettu "lauman koossa pitämisen yritys" kertomalla, että jos et usko tähän esikoislestaldiolaisuuteen ("siunattu kristillisyys"), joudut helvettiin, ei ole helvetillä pelottelua, minä en usko häntä.

        Ihmihen joka sanoo sen olevan totisinta totta ja vakava varoitus, eikä pelottelua, ei minun mielestäni oikein ole vielä ymmärtänyt, mistä näissä -laisuuksissa on pohjimmiltaan kysymys.

        Ehkä hän vielä joskus ymmärtää, toivon niin.


    • Anonyymi

      Iskä ei anna kuunnella oikeaa musiikkia vaikka ite kuuntelee työssään.

    • Anonyymi

      Hoosiannaa meillä kuunnellaan ja me kaikki kovasti siitä pidetään.

      • Anonyymi

        Mutta onko sallittua esimerkiksi kitaralla säestää tuota musiikkia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko sallittua esimerkiksi kitaralla säestää tuota musiikkia?

        Olen joskus 1980 -luvulla ollut jossakin esikoislestadiolaisten nuorten kokoontumispaikassa Turun kaupungissa, jossa eräs nuori mies tai poika lauloi ja säesti lauluaan akustisella kitaralla. Olin aika ihmeissäni, eihän kitara ollut sallittu. Sehän oli syntiä. .

        Olikohan tuo soittaja elävässä uskossa?

        Ymmärsin jo silloin, että elävine kristittjen joukossa on paljon sellaisia, jotka eivät kuitenkaan ole elävässä uskossa. Mitä tuo sitten tarkoittaneekaan, "elävä usko"?

        Saako tuossa uskossa, joka ainoastaan vie ihmisen kuoleman jälkeen taivaaseen, soittaa kitaraa? Kysymys esikoislestadiolaisille!

        Jos nyt joku alkaa ajatella, että tässä nyt pilkataan tai vainotaan esikoislestdiolaisuutta, nyt on hyvä tilavuus perustella ajatuksiaan. Pilakataanko tai vainotaanko jos kysytään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus 1980 -luvulla ollut jossakin esikoislestadiolaisten nuorten kokoontumispaikassa Turun kaupungissa, jossa eräs nuori mies tai poika lauloi ja säesti lauluaan akustisella kitaralla. Olin aika ihmeissäni, eihän kitara ollut sallittu. Sehän oli syntiä. .

        Olikohan tuo soittaja elävässä uskossa?

        Ymmärsin jo silloin, että elävine kristittjen joukossa on paljon sellaisia, jotka eivät kuitenkaan ole elävässä uskossa. Mitä tuo sitten tarkoittaneekaan, "elävä usko"?

        Saako tuossa uskossa, joka ainoastaan vie ihmisen kuoleman jälkeen taivaaseen, soittaa kitaraa? Kysymys esikoislestadiolaisille!

        Jos nyt joku alkaa ajatella, että tässä nyt pilkataan tai vainotaan esikoislestdiolaisuutta, nyt on hyvä tilavuus perustella ajatuksiaan. Pilakataanko tai vainotaanko jos kysytään?

        "Jos nyt joku alkaa ajatella..."

        Itse aloin ajatella että, onkohan tuo kirjoittaja ottanut jotain lauantai-illan ratoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos nyt joku alkaa ajatella..."

        Itse aloin ajatella että, onkohan tuo kirjoittaja ottanut jotain lauantai-illan ratoksi.

        Hän kirjoittaa JUURI sitä, mitä esikoislestadiolaisuus pahimmillaan on. Juuri sitä!!!

        Nämä nykyisen vapaakirkon patruunat ja orjat ovat juuri tästä omanvanhurskauden hengestä vahvasti osalliset. Pilkkasivat lähetystyötä Venäjälle, yrittivät väkisin kieltää kuorolaulun seurakuntalaisilta. Seurakuntalaisten ja saarnaajien neuvottelujärjestelmä kumottiin. Erohan siitä lopulta tuli, kun enään ei kelvannut Ehtoolliset evankelisluterilaisessa kirkossa, eikä evankelisluterilaIaisen papin toimittama kaste. Lähetystyö Venäjälle estettiin. Ryhtyivät separatisteiksi omassa kirkossaan. Muutaman kallokkaan johtamana.

        Siinä liikkeessä tuo omanvanhurskauden liiva on vain lisääntynyt, nyt vapaakirkoksi siirtymisen myötä.

        Älkää valehdelko te, jotka yritätte puolustella esikoislestadiolöaisten Jumalan sanan vastaisia toimia. Petätte tällä vain itseänne tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos nyt joku alkaa ajatella..."

        Itse aloin ajatella että, onkohan tuo kirjoittaja ottanut jotain lauantai-illan ratoksi.

        "Itse aloin ajatella että, onkohan tuo kirjoittaja ottanut jotain lauantai-illan ratoksi."

        Alappa nyt ajattelemaan sitä, miksi tuollaista asiaa ryhdyit ajattelemaan .

        Entä jos olisi ottanut tai ei olisi ottanut? Onko sillä joku merkitys?

        Ja seuraavaksi voisit ajatella sitä, miksi halusit tuon ajatuksesi tänne kirjoittaa, vaikka sinulla ei ollut mitään asiallista asiaa tuon kirjoittajan pohdintoihin ja kysymyksiin?


    • Anonyymi

      Pimpelipompelia pianolla ja sitäkin kainosti soitettuna.

    • Anonyymi

      Dippadadpaduuta saa kainosti hyräillä ja dapatidapatuu taas jyrkästi kielletty.

      • Anonyymi

        Omia keksintöjäsikö nuo säännöt? Ei ole esikoislestadiolaisuudessa koskaan noin jyrkästi minun tietääkseni asiaa tulkittu.

        Soittimet oli synti, mutta hyräily, en ole koskaan siitä kuullut saarnattavan.

        Viheltämisestä olen saanut moitetta esikoislestadiolaiselta saarnaajalta. Ei hän sitä synniksi sanonut, mutta paheksui niin paljon, että kysyi, pitäisikö huuleni rasvata, etteivät vinkuisi.. En ole varma siitä, liittyikö se esikoislestadiolaisuuteen vai vaan omaan mukavuudenhaluunsa. Eli ei siis vaan halunnut kuulla vihellystä.

        Kuka tietää, onko viheltäminen syntiä? VIrttä tai iskelmää, onko sillä eroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omia keksintöjäsikö nuo säännöt? Ei ole esikoislestadiolaisuudessa koskaan noin jyrkästi minun tietääkseni asiaa tulkittu.

        Soittimet oli synti, mutta hyräily, en ole koskaan siitä kuullut saarnattavan.

        Viheltämisestä olen saanut moitetta esikoislestadiolaiselta saarnaajalta. Ei hän sitä synniksi sanonut, mutta paheksui niin paljon, että kysyi, pitäisikö huuleni rasvata, etteivät vinkuisi.. En ole varma siitä, liittyikö se esikoislestadiolaisuuteen vai vaan omaan mukavuudenhaluunsa. Eli ei siis vaan halunnut kuulla vihellystä.

        Kuka tietää, onko viheltäminen syntiä? VIrttä tai iskelmää, onko sillä eroa?

        Kaiketi vihellellä voit.
        Mutta älä sekä vihellä, että katso ikkunallista pesukonetta samanaikaisesti, se on pahennukseksi.


    • Anonyymi

      Duoda duoda, eikö Nivalan miehhet tieddä, että se on kapiina ny jos soittopelii otta käten. Siioni kannel on ainu sootin mikä soida saa? duoda duoda.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä pilkalla puhutaan helluntailaisten musiikista, vaikka harva on sitä edes kuunnellut.
        Uskotaan niin vahvoina tähän omaan "ainoana oikeassa "elävässä uskossa" olevien" -oppiin kymmennissä lestadiolaisjoukoissa. Ei haluta kuunnella gospelia, ei kai kaikki sen kuuntelua syntinä pidä, mutta ei sen kuuntelun ajatella olevan hyväksi tällä omalle "oikeauskoisuudelle". J niinhän se asia lieneekin.


    • Anonyymi

      Esivallan eli Suomen valtion lainsäädännön mukaan (jolle lestadiolaisuus on alisteinen):

      Musiikin kuuntelu ei ole Suomessa laitonta eikä se siten ole syntiä. Voitte kuunnella musiikkia niin paljon kuin haluatte ja minkälaista musiikin tyylilajia tykkäätte.

      Voitte myös harrastaa musiikkia kuuntelemisen lisäksi sillä musiikin harrastaminen ei ole Suomen valtiossa laitonta eikä se siten ole syntiä.

      • Anonyymi

        Kyllä kaikki muu musiikki kuin esikoislestadiolaisten omaa virsilaulu hyvin läheltä liippaa syntiä heidän käsityksissään.

        Lestadiolaisuus ei ole alisteinen Suomen valtion lainsäädännölle! Jos joku niin väittää, miettiköön mitä ajattelee avioliittolaista. Ei usko esikoislestadiolainen lainsäätäjää?

        Onkos nyt sitten esikoislestadiolaisten mielestä vain laiton toiminta syntiä?

        Nyt kaikki lähetysmiehet ja lapinvanhimmat todistamaan, että jos kuuntelen kansanmusiikkia magnetofomilla, en syyllisty syntiin!!!!!!


    • Anonyymi

      Lestoina kuunneltiin wite snakea ja alise kooperia mutta kake rändelin oli hyvä myös.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe