Minua on vaivannut jo muutaman vuoden ajan silloin tällöin ns. juoksijan polvet.Ikää on 47 ja kilometrejä tulee 40-60 viikossa.
Joku vuosi sitten toinen polvi äityi niin pahaksi että juokseminen oli pakko lopettaa.Juoksin tällöin pääasiassa mäkisellä pururadalla.Menin lääkäriin ja sain kuurin jotain reseptitulehduslääkkeitä.Pidin lääkärin ohjeen mukaan parin kolmen viikon tauon ja aloitin sitten lenkkeilyn asfalttialustalla kuten aikaisemminkin.
Kipu alkoi heti viiden kymmenen minuutin juoksun jälkeen.Pidin pari päivää taukoa ja kokeilin juosta matolla.Kipu tuli samalla tavalla.Jatkoin kuitenkin kävelemällä ja kun kipu oli kadonnut niin laitoin taas juoksuksi jne.Tällä tavoin pääsin vaivasta pikkuhiljaa eroon.
Sen jälkeen olen joutunut pitämään eri syistä (mm.flunssa) parin viikon taukoja.Joka kerta kun alan juoksemisen uudelleen niin sama juttu.Joudun aluksi juoksemisen välissä kävelemään.Eli pikkuhiljaa näin totuttamalla "juoksijan polven" oireet antavat periksi.Siis JUOKSEMALLA, ei LEVOLLA!!Olen kyllä huomannut että muidenkin kuntoiluvammojen hoidossa ei minulla lepo auta vaan veri pitää saada kiertämään tavalla tai toisella.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
"Juoksijan polvi"
3
3661
Vastaukset
- kondromalasia
Oireet aikalailla kondromalasiaan sopivia joka on krooninen vaiva.
Kiusallinen, krooninen juttu johon on olemassa lääkkeitä helpottamaan oireita. - kunkunkuntoilemaan
just, mutta tulehdus on aina hoidettava ensin pois, ettei jää kellekkään epäselväksi, ensin lepo, sitten liike.
- polvi kunnossa
Itselläni oli sitkeä juoksija polvi. Luulin, että juoksut on juostu. Kunnes menin ortopedille, joka lähetti fysioterapeutille, jolta sain oikeat venyttelyohjeet. Niiden sitkeällä tekemisellä polven kipu poistui täysin. Mutta palaa, jos venyttelyn kokonaan unohtaa. Silloin kun kipua ei ole, sen mielellään kyllä unohtaa.
Eli käsittääkseni juoksijan polvi aiheutuu lonkan ja polven välissä olevan jänteen kireydestä, itse polvessa ei ole mitään vikaa. Kipu tuntuu vain polvessa (tai sen sivussa). Eli lonkan venytystä ja kyseisen jänteen venytystä, sillä kipu lähtee ja juoksu on mukavaa.
Itselläni toimii venytys, jossa maataan selällään toinen jalka koukussa. Toista jalkaa otetaan reiden takaa läheltä polvitaivetta kiinni ja nostetaan jalkaa suoraksi ylös pumppaavalla liikkeellä. Lyhyt venytys yläasennossa tuntuu lonkassa ja reiden sivussa. Liikettä tehostaa, kun kääntää nilkan kevyesti sisäänpäin. Tätä 2-3 x 10 kummallekin jalalle pari-kolme kertaa viikossa. Aluksi vaika joka päivä. Kaikki muukin venyttely on hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733