Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Äitiyslomasijaiseksi palkataan vakituinen työntekijä?

Helena koo

Ei varsinaisesti liity vuorotteluvapaaseen, mutta läheltä liippaa, onko tällaisesta kenelläkään tietoa:

Olen jäämässä helmikuun alussa äitiyslomalle ja tilalleni aiotaan palkata äitiyslomasijaisen sijasta vakituinen työntekijä. Ja kovasti rauhoiteltiin että työpaikkani toki on turvattu äitiyslomani aikana, mutta mitenkäs kun paluun aika tulee? Jos ei vakituiselle ole tarjota toista työtä, ei häntä voitane irtisanoa noin vain? Vai onko se kuitenkin minun työpaikkani joka on vaarassa ja se olen minä joka joutuu muihin hommiin?

4

1464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopioitu

      Työhönpaluuoikeus vapaan jälkeen
      Kaikkien perhevapaiden jälkeen työntekijällä on oikeus palata ensisijaisesti aikaisempaan työhönsä. Jos perhevapaalta palaavalle työntekijälle ei voida tarjota aikaisempia tehtäviä, työnantajalla on velvollisuus tarjota työntekijälle aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä. Jos tämäkään ei ole mahdollista, työntekijälle on tarjottava muuta työsopimuksen mukaista työtä. Jos tällaisiakaan työtehtäviä ei ole tarjolla, työnantajan on selvitettävä, voidaanko työntekijän lomauttaminen tai työsuhteen päättäminen välttää tarjoamalla työntekijälle muuta sellaista työtä, josta tämä kokemuksensa ja edellytyksensä huomioon ottaen selviytyy. Muun työn tarjoamisvelvollisuuteen liittyy myös työnantajan velvollisuus järjestää työntekijälle sellainen koulutus, joka on tarpeen työn vastaanottamiseksi ja jota pidetään työnantajan kannalta kohtuullisena.


      Raskauteen ja perhevapaiden käyttöön liittyvä tehostettu irtisanomissuoja
      Työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä käyttää oikeuttaan perhevapaaseen. Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, irtisanomisen katsotaan johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, jollei työnantaja osoita irtisanomisen johtuneen muusta syystä.

      Raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän työsopimuksen voi päättää työntekijästä johtuvasta syystä ainoastaan silloin, kun perusteella ei ole liittymäkohtia raskaudentilaan tai perhevapaan käyttöön. Esimerkiksi jos työntekijän epärehellinen menettely selviää vastaa hänen perhevapaansa aikana, työnantaja voi - mikäli peruste täyttää asiallisuuden ja painavuuden vaatimuksen irtisanoa perhevapaalla olevan työntekijän. Tuotannollisilla tai taloudellisilla perusteilla perhevapaalla olevan työntekijän työsopimuksen saa päättää ainoastaan silloin, kun työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

      http://www.tem.fi/files/25634/Tyosopimuslaki_esiteteksti_2010.pdf

      • Helena Koo

        Kiitos tästä, olen tähän toki tutustunut mutta edelleen epäselväksi minulle jää, miten tilalleni otettu VAKITUINEN työntekijä voitaisiin siirtää muihin hommiin, näen itse olevani siinä heikommalla, eli näkisin että se olen minä joka siirtyy toisiin hommiin? Koska tämähän kuuluu kategoriaan "perhevapaalta palaavalle työntekijälle ei voida tarjota aikaisempia tehtäviä, työnantajalla on velvollisuus tarjota työntekijälle aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä". Ongelmana on , että hommani on sellainen etten halua vastaaviin tehtäviin koska tiedän mitä ne tässä firmassa ovat eivätkä ne vastaa haastetasoltaan läheskään tätä nykyistä pestiä (mitä pomo käyttikin perusteluna sille, miksei tähän palkata äitiyslomasijaista vaan vakituinen työntekijä). Tuntuu kuin olisi matto vedetty alta kiitoksena hyvästä työstä.


      • --
        Helena Koo kirjoitti:

        Kiitos tästä, olen tähän toki tutustunut mutta edelleen epäselväksi minulle jää, miten tilalleni otettu VAKITUINEN työntekijä voitaisiin siirtää muihin hommiin, näen itse olevani siinä heikommalla, eli näkisin että se olen minä joka siirtyy toisiin hommiin? Koska tämähän kuuluu kategoriaan "perhevapaalta palaavalle työntekijälle ei voida tarjota aikaisempia tehtäviä, työnantajalla on velvollisuus tarjota työntekijälle aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä". Ongelmana on , että hommani on sellainen etten halua vastaaviin tehtäviin koska tiedän mitä ne tässä firmassa ovat eivätkä ne vastaa haastetasoltaan läheskään tätä nykyistä pestiä (mitä pomo käyttikin perusteluna sille, miksei tähän palkata äitiyslomasijaista vaan vakituinen työntekijä). Tuntuu kuin olisi matto vedetty alta kiitoksena hyvästä työstä.

        Liity liittoon. Voit tarvita apua perhevapaan päätyttyä. Jäsenmaksuista saa monissa liitoissa reilun alennuksen palkattomalta ajalta. Käytännössä joutuu maksamaan vain työttömyyskassan jäsenmaksun.


    • MerkkiNimiMerkki

      tässä vähän varaudutaan kenties ehkä siihenkin, että teet toisen lapsen, jäät hoitovapaalle tms. Mutta huolesi on aiheellinen, sillä ei vakituista voi irtisanoa sillä perusteella, että sinä palaat töihin. Toisaalta taas sinua ei voi irtisanoa, sillä irtisanomisesi voidaan katsoa äitiyslomasta johtuvaksi. Kannattaa kyllä ottaa jo nyt liittoon yhteyttä varmuuden vuoksi. Voisitko suoraan kysyä pomoltasi, että kumman on tarkoitus jatkaa sinun työtäsi sitten kun palaat takaisin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe