Miten alottaa skeittaus?

blackpearl

Oon 16w muija ja haluisin alottaa skeittauksen. Lauta mulla on jo, mutta rohkeutta ei hirveesti... :) Oisko kellään skeittarilla mitään vinkkejä mulle? Vai onks liian myöhästä alottaa skeittaus tässä iässä???

47

7929

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ollie girl

      Aloitin skeittauksen yli kaksikymppisenä, ja olen aloittelija kans, ei oo tosiaankaan liian myöhään.
      astut laudalle vaan ja rullaat.
      Ollie pitää opetella ensiksi.
      Elikkä se on se hyppy laudan kanssa.

      Elikkä se jalka millä ponnistat tulee tailin lähelle, elikkä laudan takaosaan sillä ponnistat ilmaan en osaa selittää paremmin mutta goodluck.

      • Gwen

        Mäkin tosiaan alotin viimevuoden keväällä.
        En mäkään vielä mitään erikoista osaa, poikaystävä on yrittäny opettaa.


      • blackpearl
        Gwen kirjoitti:

        Mäkin tosiaan alotin viimevuoden keväällä.
        En mäkään vielä mitään erikoista osaa, poikaystävä on yrittäny opettaa.

        Mitä temppui sit osaat? Oisko vinkkei miten ollieta kannattaa ruveta harjotteleen??


      • LariTWZDFV

        Heitä säkki!?


    • minä

      on ihan liian myöhästä aloittaa.

      • blaado

        ole sinä minä hiljaa, (kuulostaa aika tuhmältä) monet kaverit on alottanu joskus 17 vee ja hauskaa niillä on. älä heti aluksi ajattele temppuja, sitten kun pysyt laudan päällä ja oaat ajaa, sitte tulee ollie ja flipit... rauhassa vaan:)


      • Gwen
        blaado kirjoitti:

        ole sinä minä hiljaa, (kuulostaa aika tuhmältä) monet kaverit on alottanu joskus 17 vee ja hauskaa niillä on. älä heti aluksi ajattele temppuja, sitten kun pysyt laudan päällä ja oaat ajaa, sitte tulee ollie ja flipit... rauhassa vaan:)

        Aseta takimmainen jalka tailille, ja etummainen laudan keskelle, sit painat takimmaisen jalkas kovaa alas tosi nopeesti, liu'utat etummaista jalkaa kärkeä kohti (tasapainota lauta vaakatasoon... siinäpä se. Tietenki kuulostaa tosi helpolta, mut ei ollu, ku aloin harjotteleen sitä=)

        Ja sulle minä, taidat olla sellane laudan raahaaja, joka menee kaupungilla lauta kädessä, ja yrittää olla kolee!
        Jotku alottaa kymmenenvuotiaana, jotku kakskymppisenä.
        Että mees vaa harjottelee skeittausta, äläkä lässytä tyhmyyksiä täällä, kiitos.


      • kukkkkku

        moro mun mielestä ei tosiaankaan oo liian myöhstä


      • LariTT

        TOTTA!!!!!!!


    • skate_93

      Mä oon 12 v skeittari ja sanon et skeittauksen voi alottaa millon vaan mut varotan et sitä ei voi lopettaa ku sen on alottanu ;D oon skeitannu 3 vuotta ja minä käyttäjä haista ***** ***** ****

    • myöhästä

      ei se niin myöhästä oo vaik ite alotin 7 vuotiaana ja oon vasta 10 vuotta vanha ja osaan jo aika paljon temppui(ei ihme onhan sitä yleensä joka päivä tullu skeitattuu) eli mieluten nuorena.

    • ---

      Tietääkö joku, että järjestetäänkö jossain jotain skeittauksen opettelu kursseja?

      • aloittelia

        oon tänään täyttänny 12w ja sain uuden laudan lahjaksi =) olen jo 4-5 ikäisestä lähtien skeittailu sellaisella halppis marketti laudalla, jolla opettelin ollieta.(mutta uusi lauta ei ole halppis) ja olisi nytten kysymys. teenkö ollien oikein, kun painan nopeasti jalalla teiliä sillain että se osuu maahan ja sitten hyppään vähän ja potkasen jalalla toisesta päästää lautaa(ilmassa) jolloin laskeudun maahan. kyllähän se vähän nousee maasta, mutta onko se oikein tehty? en halua oppia sitä väärin.


      • Oldschoolskater75
        aloittelia kirjoitti:

        oon tänään täyttänny 12w ja sain uuden laudan lahjaksi =) olen jo 4-5 ikäisestä lähtien skeittailu sellaisella halppis marketti laudalla, jolla opettelin ollieta.(mutta uusi lauta ei ole halppis) ja olisi nytten kysymys. teenkö ollien oikein, kun painan nopeasti jalalla teiliä sillain että se osuu maahan ja sitten hyppään vähän ja potkasen jalalla toisesta päästää lautaa(ilmassa) jolloin laskeudun maahan. kyllähän se vähän nousee maasta, mutta onko se oikein tehty? en halua oppia sitä väärin.

        Skeittaus, rullalautailu, tuo iki-ihana laji joka on menettänyt alkuperäisen ideansa.
        Iällä ei ole väliä jos haluaa lautailun aloittaa! Vaikka toiset pitävät tätä varsin hienoa lajia urheiluna niin sitä voi harrastaa ihan omaksi iloksi ja huvin vuoksi. Ja miellummin omaksi huviksi kuin suoritusurheiluna.
        Kun lautailusta tekee suorittamista alkaa se pitemmän päälle stressata ja siitä menee kaikki hauskuus.
        Mitään "huippu" skeittareita ei kuitenkaan tule kuin murto-osasta.
        Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka street lautailu on se suosituin niin lajista löytyy myös muita mielenkiintoisia osa alueita.
        Jos haluaa vain fiilistellä ja pitää hauskaa niin longboard on ihan ykkönen, itse rakastan lonkkuilua yli kaiken.
        Freestyle, vähän streetlautaa pienemmällä (tai streetlaudalla) tehdään temppuja lähes paikallaan pysyen. Vähän kuollut laji ainakin suomessa, Rodney Mullen tämän alueen sankari!
        Vertti ja mini, ramppeja joissa sitten tehdään kaikenlaista kivaa.
        Lisäksi jos haluaa niin voi opetella ison pinon old school juttuja, siis street temppuja ennen ollien läpimurtoa.
        Jos on todella hurjapää niin nykyään alkaa olla melko suosittua downhill, slalom ja slaidaus. Näitä voi harrastaa sekä neppiksellä että longboardilla. Slaidaus on musta ainakin pirun viihdyttävää :D
        Juutuupista löytyy hyviä DH ja slaidi videoita joista voi vähän katsella miltä touhu näyttää.

        ps: Ei joka skeittarin ole pakko osata noita flip ollieta ja niiten kiljoonaa varitaatioo.
        Itselläni on kavereita jotka lautailleet 80 luvusta lähtien mutta eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita streetistä. Skeittailussa on muutakin kuin tämä mainstream katulautailu!


      • Tree3
        Oldschoolskater75 kirjoitti:

        Skeittaus, rullalautailu, tuo iki-ihana laji joka on menettänyt alkuperäisen ideansa.
        Iällä ei ole väliä jos haluaa lautailun aloittaa! Vaikka toiset pitävät tätä varsin hienoa lajia urheiluna niin sitä voi harrastaa ihan omaksi iloksi ja huvin vuoksi. Ja miellummin omaksi huviksi kuin suoritusurheiluna.
        Kun lautailusta tekee suorittamista alkaa se pitemmän päälle stressata ja siitä menee kaikki hauskuus.
        Mitään "huippu" skeittareita ei kuitenkaan tule kuin murto-osasta.
        Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka street lautailu on se suosituin niin lajista löytyy myös muita mielenkiintoisia osa alueita.
        Jos haluaa vain fiilistellä ja pitää hauskaa niin longboard on ihan ykkönen, itse rakastan lonkkuilua yli kaiken.
        Freestyle, vähän streetlautaa pienemmällä (tai streetlaudalla) tehdään temppuja lähes paikallaan pysyen. Vähän kuollut laji ainakin suomessa, Rodney Mullen tämän alueen sankari!
        Vertti ja mini, ramppeja joissa sitten tehdään kaikenlaista kivaa.
        Lisäksi jos haluaa niin voi opetella ison pinon old school juttuja, siis street temppuja ennen ollien läpimurtoa.
        Jos on todella hurjapää niin nykyään alkaa olla melko suosittua downhill, slalom ja slaidaus. Näitä voi harrastaa sekä neppiksellä että longboardilla. Slaidaus on musta ainakin pirun viihdyttävää :D
        Juutuupista löytyy hyviä DH ja slaidi videoita joista voi vähän katsella miltä touhu näyttää.

        ps: Ei joka skeittarin ole pakko osata noita flip ollieta ja niiten kiljoonaa varitaatioo.
        Itselläni on kavereita jotka lautailleet 80 luvusta lähtien mutta eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita streetistä. Skeittailussa on muutakin kuin tämä mainstream katulautailu!

        Tosi hieno vastaus.
        Oon 15v ja mua on nyt alkanu kiinnostaa skeittaus (kaikki lähti siitä, että käyn bussilla lukiota ja asemlata joku vartinkävely, niin skeittilaudan sais helposti bussis mukana ja sillä pääsisis itten nopememin, toki mua muukin siinä kiinnostaa), niin milalssella setillä mun olis hyvä aloittaa, mitään lautaa tms en siis omista.


      • Oldschoolskater75
        Tree3 kirjoitti:

        Tosi hieno vastaus.
        Oon 15v ja mua on nyt alkanu kiinnostaa skeittaus (kaikki lähti siitä, että käyn bussilla lukiota ja asemlata joku vartinkävely, niin skeittilaudan sais helposti bussis mukana ja sillä pääsisis itten nopememin, toki mua muukin siinä kiinnostaa), niin milalssella setillä mun olis hyvä aloittaa, mitään lautaa tms en siis omista.

        Kun lähdet ekaa lautaa ostamaan niin neppistä (se nykyinen normaali lauta) ostaessa pitäs kuulemma ottaa huomioon oman jalan koko ja laudan leveys. Joku skeittiliike kyllä osaa tässä asiassa neuvoa.
        Jos taas haluat tehdä laudalla matkaa, esim toi koulumatka niin longboard on maino koska se rullaa paremmin, on vakaampi ja sillä pääsee myös vähän vauhdikkaammin!
        Longboardissa ei ole niin väliä minkälainen itse dekki on vaan renkaat ja trukit on tärkeemmät.
        Jos raha ei ole este niin Original Apex 34" on aivan loistava! Myös Coastal classic 44€ on pähee cruisailu lauta.
        Suomesta kunnon lonkkuja on joskus vähän vaikea saada joten tässä parit linkit suomalaisiin kauppoihin:

        http://www.dropinmarket.com/PublishedService/?pageID=18&freePage=179

        http://www.ponkes.com/epages/28092009-1.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/28092009-1/Categories/Rullalautailu__Skate/Longboards__Old_School

        http://www.offshore.fi/skate_longboards.html

        http://www.boardsport.fi/


      • Makeälari
        aloittelia kirjoitti:

        oon tänään täyttänny 12w ja sain uuden laudan lahjaksi =) olen jo 4-5 ikäisestä lähtien skeittailu sellaisella halppis marketti laudalla, jolla opettelin ollieta.(mutta uusi lauta ei ole halppis) ja olisi nytten kysymys. teenkö ollien oikein, kun painan nopeasti jalalla teiliä sillain että se osuu maahan ja sitten hyppään vähän ja potkasen jalalla toisesta päästää lautaa(ilmassa) jolloin laskeudun maahan. kyllähän se vähän nousee maasta, mutta onko se oikein tehty? en halua oppia sitä väärin.

        Lopeta jo.


      • lariT
        Tree3 kirjoitti:

        Tosi hieno vastaus.
        Oon 15v ja mua on nyt alkanu kiinnostaa skeittaus (kaikki lähti siitä, että käyn bussilla lukiota ja asemlata joku vartinkävely, niin skeittilaudan sais helposti bussis mukana ja sillä pääsisis itten nopememin, toki mua muukin siinä kiinnostaa), niin milalssella setillä mun olis hyvä aloittaa, mitään lautaa tms en siis omista.

        Osta thrahesr


      • Tumaatti1
        aloittelia kirjoitti:

        oon tänään täyttänny 12w ja sain uuden laudan lahjaksi =) olen jo 4-5 ikäisestä lähtien skeittailu sellaisella halppis marketti laudalla, jolla opettelin ollieta.(mutta uusi lauta ei ole halppis) ja olisi nytten kysymys. teenkö ollien oikein, kun painan nopeasti jalalla teiliä sillain että se osuu maahan ja sitten hyppään vähän ja potkasen jalalla toisesta päästää lautaa(ilmassa) jolloin laskeudun maahan. kyllähän se vähän nousee maasta, mutta onko se oikein tehty? en halua oppia sitä väärin.

        jos sul on kestäny 5v opetella ollie ni lopeta saman tien : kiitos


    • SK8T PRO

      Ponkesista kannattaa ostaa dekit, ja sieltä saa ammatti apua :))

    • Skedeetyttö

      Toivottavasti nyt tulee järkevä viesti..

      Alotin skeittauksen ite semmosella halppis laudalla, enkä oppinu sillä mitään.
      Sitte ku sain semmosen Vision-merkkisen laudan, niin alko onistuu jo aikas hyvin. Ja koskaan ei oo liian myöhästä alottaa skeittaus. Paitsi sitte ku on yli 50, niin ei ehkä sitten enää. :D

      Sitte siihen Ollieen.

      Elikkäs, laitat ekaks sen jalan joka on eessä kun skeittaat, niin sen siis laitat jonnekkin etu- ja takapulttien välissä olevalle alueelle, suosittelen kokeilemaan aluks keskeltä. Sitten ns. takajalka tailille, eli laudan taka osaan. Seuraavaks täytyy " popata " eli painat tailin alas, sillee et se kopsahtaa maahan, ja samalla liu'utat etujalkaa eturuuvien kohdalle, ja sitten pitäis olla oikein hyvä ollie :D

      http://www.youtube.com/watch?v=Em44xmoZDqQ

      Tuossapa youtube video tästä.. :D

    • Skeittaaja 15v

      Ite osaan ollien ja saan flipitkin pyörimään, mutta tykkään enemmän laskea parkkia, eli vaikka droppailla puolikaaria ja laskea dizejä. Skeittauksessa on monia eri muotoja niin kuin Oldschoolskater75 sanoikin, mutta Suomessa nykyään taitaa olla eniten niitä street skeittaajia jotka tekevät paljon temppuja.

      Olliesta vielä sen verran että kun tailin on painanut alas, niin etujalan kärki pitää saada liukumaan ihan sinne noseen eli laudan etuosaan asti. Sitten kun lauta on suorassa niin vedät etujalan takaisin laudan keskiosaan.

      Kannattaa opetella ihan ensimmäisenä tuo ollie, koska sen jälkeen on helpompi opetella muut temput.

    • q.w

      Mä oon 10v enkä osaa ees pysyy laudan pääl ku sain laudan vasta tänää. Olisko kellää mul mitää vinkkei skeittaamisen opetteluu. Haluisin ottaa kunnolla vauhtia.

      • Sk8girli metäst

        Ota vauhtii ku oot valmis, ei kiireitä! Ota vauhtii ku ei enää lauta luku ja liiku kaupungissa laudan kaa, jos et asu metässä, niinku mä. Ku sen kaa meet vaikka kouluun, jos on hyvä matka yms. nii laudan hallinta paranee ja opit paremmin.


    • Longboardhemmo

      Tiiättekste et onko lahes mitää longboard kauppoja. Oon 13v eikä street skeittaus kiinnosta pätkääkää........

    • longboards suck

      street on justii parempi

    • eikinosta

      Varmaan tarvii enää neuvoo ku vuotta sitte laittanu ton viestin :D

    • jepa

      mite alottaa skeittaus ko 10w ja osaan jtn temmpui mutko en sit osaa vie kickflip tai korkee ollie mite ne tehää??:) voisko joku auttaa?(;

      • sk8 friikki 11v

        olen 11 v skeittari poika joka aloitti skeittauksen viime kesänä... alotin semmotteella stadiumin warp merkkisellä completella... (80€) nyt sain joululahjaksi uuden setin joka onkin vähän laadukkaampi vaikka kyllähän tuo warp hintaansa verrattuna ihan hyvä onkin... ja niistä tempuista vielä... itse kun aloitin skeittauksen niin tajusin kyllä miten esim. ollie tehdään mutta minulla oli 1 ONGELMA! yleisin ongelma on aloittelijalla se kun tekee ollien niin takajalka lähtee pois taililta... opin sen asian vasta kun olin skeitannut noin 3 kuukautta mutta intoa piisasi koko kesän :)


    • Tarttis apuu:/

      Terve:) olen 11v aloittelija skeittaamisessa ja alotin sen Jonkun "3 viikon aikana"
      Ja haluaisin kaikilta vinkkejä miten tehdä kaikkia temppuja pysyä pystyssä laudalla
      yms yms tarttisin oikeesti paljonkin apuu tohon koska tasapaino pettää jotenkin liikkuminen taitaa olla ehkä helpoin mitä osaan :/ (Mulla on dekki joka alunperin maksoi (20€) tai siis koko paska lauta ABEC 1 Laakerit ja tietenkin renkaat) nyt kaverini sanoi että et sä tollasella kyl pärjää oikein tempuis liikkumisessa paljoakaan eli hän anto mulle sitten ABEC 3 laakeri renkaat) annoin takas sitten ne abec 1 ja yhen mun BMX tankon ku se tartti sitä- Noi Youtube hommat ei kyllä onnaa paljonkaan mutta jotain helppii siit kyl o mut teiltä (Kokeneilta Sk3itt4r3ilt4) sitä apua tarvitsisin eli Vastatkaa vapaasti vaan:D kiitos!

    • Ok nyt sain paremmat

      Juuh... eli sain viel kaverilta "tällä kertaa" 2 Abec 5 rengasta sitten 2 Abec 7 : eli ihan eri renkaat mustat ja valkoiset pitäs joiltakin tietää vähän kokemuksia niistä onko hirveen hyvät hitaat nopeet meneekö rikki helposti ja tällei...

    • skettarri

      kaikki renkaat kannattaa olla samaa kokoa yms. suosittelen että ostat skeittikaupasta uudet renkaat, sopiva koko 51-52mm ja abec 5:toset toimii ainakin mulla ihan ok

    • Osaan jo ollien!

      Osaan pienen ollien en käytä tietenkään skeitti kengiä koska sillä ei ole väliä millä kengillä on mutta käytän tennareita ja ihan hyvin sujuu kickflipin Vuoro on nyt!

    • skeittari mistre

      oon 9v ja skeittaus on helppoo

    • Skeittityttö 0210

      Olen 11v tyttö ja skeittaan,osaan ollien jotenkin,ja sitten laskee ramppeja.Skeittaus on kivaa,ja oon harrastanut sitä jo 2 vuotta :)

      • :DD

        Osaan ollien ja pop-shuvitin ja oon skedenny 2viikkoo :DD


    • se tyttö

      oon 12-vuotias tyttö ja oon skeitannu ehk vuoden sellasella tosi huonol laudal! Sil ei pysty tekee temppui! joten hankin uuden ja ajattelin harjotella temppui! mut onx kenelläkään ideoita mitä mun pitäis tehä eka? ja oisko teistä noloo olla skeittirampilla, osaamatta melkeinpä yhtäkään temppuu ja kaiken lisäx tyttö!

    • kannattaa lähtee olliesta,rullaamisesta ja kaikki perus jutut eka.Ite oon skeitannu 1,6 vuotta ja osaan aika paljon flippejä nolliesta,olliesta,fakiesta ja switchistä. mut eka kannattaa alottaa olliesta ja oon itekki 12 z.

    • Susann

      Ei kai ikinä oo liian myöhästä uudelle harrastukselle:) ite alotin 21 vuotiaana skeittauksen kun olin useamman vuoden ollut kiinnostunut koko "kulttuurista".

      Jonkun verran tulee kuittailua ja jengi ihmettelee kun tällanen vanhus tahkoo hikipäässä jotain temppua minkä ne 9 vuotiaat osaa tosta vaan:D Ite harjoittelen perusjuttuja; ihan vaan rullailua ja kääntymisiä niin et oppii hallitseen lautaa ja sit tempuista ekana harjottelin ollien ja pop shuvitin. Vaikeeta on ollu löytää skedeseuraa kun yksin on paljon tylsempää harjotella.
      Tsemppii,siitä se lähtee!

    • jaakko jake

      alota olliella sit kickflip sit varial kickflip opettele reilaa 50-50 boardii tail grindii on niit vaik mitä. mä osaan jo tupla varial kickflip pääsen tripla kickflipin 4 heelflippii harjotus tekee mestarin. :) XDXDXDXDXD

    • 11v skedeejä

      osta lauta ja harjottele eka ollie

    • 6De6Palma6

      Mä oon 27v,skeitannut 12v ja osaan ihan tarpeeks,

    • Poju Piippolasta

      Ei TODELLAKAAN ole liian myöhäistä! Tärkeintä on et on hauskaa.

    • Sano vaan jaa

      Lol vastaan ny kuitenki vaikka miljoona vuotta myöhässä.
      Itse olen siis nyt 15 vuotias tyttö. Alotin skeittaamisen ehkä 12 vuotiaana. Ikinä ei oo myöhästä alottaa, ei ikinä. Mulla ainut ongelma oli että mua ei koskaan hyväksytty porukoihin koska kaikki muut skeittarit oli poikii, ne sit eli ongelmineen. Olin parempi:) Streetti ja temput jäi sit sille tielle mutta rullaan varmaan lopun elämääni (turpa kiinni, myös mummeliinina). Kannattaa alottaa skeittaan, se on aluks ehkä vaikeeta mutta sit kun sen oppii (XD mulla kyllä meni oppimisessa varmaan puol vuotta) ofc avautuminen taas. ÄLÄ LANNISTU! Se on oikeestaan ainut sääntö. Si vaan annat tunteen viedä kaikki jotka samaa mieltä sanoo jaa!

    • lskdkskd

      Nostan. Ite oon alottamassa 18v.

    • RajuRisto

      Mulla loppu hommat siihen ku laudat pamahtelee keskeltä poikki :(

    • Anonyymi

      alota scoottaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe