Psykiatriset hoitovirheet, psyykenlääkkeillä vahingoittaminen

Hei!

Minua kiinnostavat ihmisten kokemukset, joissa he ovat kokeneet tulleensa vahingoitetuiksi psykiatrisella hoidolla. Tämä aihe ei usein nouse julkisuuteen ja päivänvaloon sillä edes potilasvahinkokeskus ei korvaa psykiatrian hoitovirheitä. On siis syytä kysyä miksi.
Onko "mielenterveys" pelkkää haihattelua ja epäuskottavaa, vaika tällainen valtava tiede liittyy siihen, mikäli siihen viittavat asiat katsotaan hullujen löpinäksi? Olisiko syytä muuttaa terminologiaa ja puhua aivosairauksista ja neurologisesta, "aivostollisesta" vahingoittamisesta.

Ihmisen aivotoiminta ja ihmisaivot ovat niin monimutkaisia, ettei niiden toimintaa tarkkaan kunnolla tunneta. On syytä kysyä ääneen, että miksi on sallittua määrätä psyykenlääkkeitä, joiden toimintamekanismia ei tarkkaan tunneta, vaan ne "ilmeisesti", "ehkä", ne "saattavat" tehdä jotakin?
Miksi niitä määrätään ilman edes diagnoosia, jota edes yksi ihminen ei saisi koskaan tehdä, vaikka olisi kuinka lääkäri, sillä lääkäreidenkin joukossa on valitettavasti häiriintyneitä henkilöitä. Ei se ammatista ole kiinni milloin paha henkilö tulee vastaan. Onhan yhä enemmän tullut hoitajista ja lääkäreistä vakavia murhauutisia jopa julkisuuteenkin. Eikö silloin psyykenlääkkeiden määräminen ole jo itsessään kaikkea muuta kuin oikein?

Olen itse joutunut heti ensimmäisellä lääkärin tapaamisella kaksikymppisenä ahdistavassa ja kuormittavassa elämäntilanteessa hoitovirheen ja huonon kohtelun uhriksi. Lääkärin ei itse kuuluisi olla päällekäyvä, psykoottinen ja outoja puhuva, mutta valitettavasti sellainen henkilö oli kysymyksessä. Hän halusi mm. tietää olenko harrastanut seksiä naisen kanssa. Paikalla ei ollut muita, joten ei ole ketään todistajia. Minulle määrättiin vahva skitsofreniaan tarkoitettu psyykenlääke, vaikka pelkkä rauhoittava lääke olisi riittänyt sekä puhuminen, sillä en ollut hakemassa kouraani reseptiä, vaan apua asiaan joka painoi mieltäni. Kyllä minä olin ihan järjissäni ja siksi minua järkytti jälkeenpäin lääkärin oma käyttäytyminen.

Siitä sitten seurasi jotakin kamalaa. Menetin muutamassa viikossa tunteeni, joiden kautta olin yhteydessä itseeni, sekä esteettiset näköelämykset, ja sitten säikähdyksestä ja kauhusta romahti aivotoimintani niin pahasti että vammauduin lopuksi ikääni.

Parantaa sitä ei voida. Kaiken olen koettanut. Tapahtunut mikä tapahtunut. Potilasvakuutuskeskus ei lotkauttanut korviaan ja kyseisen lääkärin vastine sinne tapahtumista oli suorastaan pöyristyttävä. Tunsin jopa myötähäpeää. Paatoksellisessa vastineessa psykiatriaa uskontonaan pitävä kiihkeä mies tituleerasi minua hulluja puhuvaksi, sillä siihenhän oli erittäin helppoa vedota, nimitti minua halventavasti ja väänteli sanojani yrittäen sillä tavalla saada minut epäuskottavaan ja epäilyttävään valoon.

Jos lääkäri haluaisi potilaidensa parasta, ei hän tekisi niin. Hän tuntisi empatiaa, sääliä ja pyytäisi nöyrästi anteeksi.

Kyseinen lääkäri on yhä toimessa sillä toki päiden vääntäminen ja nappuloiden määrääminen on hänen elämäntyönsä ja elämäntehtävänsä. Kyseinen määrätietoinen ja kaikkivoipa, itseään suuressa arvossa pitävä ja itsestään ylistäviä kommentteja internettiin kirjoittava herra työskentelee Anjalankoskella ja ennen sitä ainakin Joutsenossa.

Mikäli sinulla on kokemuksia psykiatrisesta hoitovirheestä, ole ystävällinen ja kerro siitä.
Asiat on saatava päivänvaloon, sillä kysymyksessä ei ole mikään pieni asia, vaan peruttamattomat ihmishenget ja ihmisten täysin ainutkertaiset elämät.

93

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exx-kofeinisti
      • oikealla asialla

        "qmies" on laillisella asialla. KHO:n olisi kuulunut ottaa selvää YK:n ihmisoikeustuomioistuimelta, ei EU:n ihmisoikeustuomioistuimelta. Poliittinen eliittimme todellakin nöyristelee EU:lle, joka puolestaan leimaa kaikki toisinajattelijat ja enemmän tietävät hulluiksi. Psykiatrit ja jopa neurologit jättivät hänen jalkasärkynsä tutkimatta alan ammattietiikan vastaisesti.


      • niin sitten pahalla
        oikealla asialla kirjoitti:

        "qmies" on laillisella asialla. KHO:n olisi kuulunut ottaa selvää YK:n ihmisoikeustuomioistuimelta, ei EU:n ihmisoikeustuomioistuimelta. Poliittinen eliittimme todellakin nöyristelee EU:lle, joka puolestaan leimaa kaikki toisinajattelijat ja enemmän tietävät hulluiksi. Psykiatrit ja jopa neurologit jättivät hänen jalkasärkynsä tutkimatta alan ammattietiikan vastaisesti.

        En ole tuohon tapaukseen tutustunut ja en tiedä siitä juuri ollenkaan mitään.

        Ikävä tosiasia on kyllä sekin, että jos henkilöllä ei ole mitään ns. lääketieteellistä syytä ongelmaan, niin ongelman aiheuttaja etsitään vaikka "väkisin" mielenterveyden puolelta. Tästä saattoi olla kyse kyseisessäkin tapauksessa, mutta tämmöisiä tapauksia lienee useitakin vuosittain. Koska ei ole löydetty oikeaa ongelmaa, on päädytty sille kannalle että ongelman lähde täytyy olla henkilön mielenterveydessä. Tähän voi johtaa jopa yhden lääkärin hoitovirhe.


      • exx-kofeinisti
        niin sitten pahalla kirjoitti:

        En ole tuohon tapaukseen tutustunut ja en tiedä siitä juuri ollenkaan mitään.

        Ikävä tosiasia on kyllä sekin, että jos henkilöllä ei ole mitään ns. lääketieteellistä syytä ongelmaan, niin ongelman aiheuttaja etsitään vaikka "väkisin" mielenterveyden puolelta. Tästä saattoi olla kyse kyseisessäkin tapauksessa, mutta tämmöisiä tapauksia lienee useitakin vuosittain. Koska ei ole löydetty oikeaa ongelmaa, on päädytty sille kannalle että ongelman lähde täytyy olla henkilön mielenterveydessä. Tähän voi johtaa jopa yhden lääkärin hoitovirhe.

        Minun tapauksessani kieltäydyttiin huomioimasta potilaskertomukseni tapaturmaa koskevia dokumentteja ja röntgenkuvia, neurologin ja kipuspesialistin lausuntoja sekä samassa jalassa olevaa kihtiä ja kivut merkittiin papereihin psykoosin aiheuttaman harhatuntemuksena. Neljä lääkäriä kieltäytyi useista vaatimuksista huolimatta tarkistamaan asioita, vaikka neurologi ja kipuspesialisti työskentelivät samassa sairaalassa ja heidän lausuntonsa olivat potilastiedoissani, jotka olivat näiden neljän lääkärin käytettävissä.

        Uloskirjoituksessa sanoin lääkärille, että jalka on edelleen yhtä kipeä, hän ei kommentoinut asiaa, vaikka se oli syynä vangitsemiseen. Minun tapauksessani siis oli kyse laittomasta vangitsemisesta, koska lääkärit toimivat todistettavasti tietoisesti väärin, joten päätösten taustalla oli rikollinen aikomus, ei hoitovirhe. Se, että korkein hallinto-oikeus kieltäytyi tutkimasta tapausta, on politiikkaa.


      • tällaista...
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Minun tapauksessani kieltäydyttiin huomioimasta potilaskertomukseni tapaturmaa koskevia dokumentteja ja röntgenkuvia, neurologin ja kipuspesialistin lausuntoja sekä samassa jalassa olevaa kihtiä ja kivut merkittiin papereihin psykoosin aiheuttaman harhatuntemuksena. Neljä lääkäriä kieltäytyi useista vaatimuksista huolimatta tarkistamaan asioita, vaikka neurologi ja kipuspesialisti työskentelivät samassa sairaalassa ja heidän lausuntonsa olivat potilastiedoissani, jotka olivat näiden neljän lääkärin käytettävissä.

        Uloskirjoituksessa sanoin lääkärille, että jalka on edelleen yhtä kipeä, hän ei kommentoinut asiaa, vaikka se oli syynä vangitsemiseen. Minun tapauksessani siis oli kyse laittomasta vangitsemisesta, koska lääkärit toimivat todistettavasti tietoisesti väärin, joten päätösten taustalla oli rikollinen aikomus, ei hoitovirhe. Se, että korkein hallinto-oikeus kieltäytyi tutkimasta tapausta, on politiikkaa.

        Satutin muutama vuosi sitten jalkani todella pahasti. Jalkapöydän luu sijoiltaan (selvisi myöhemmin röntgenistä). Minua odotutettiin arvauskeskuksen odotustilassa tunteja enkä saanut mitään kipulääkitystä. Kun lopulta en enää kestänyt kipua ja aloin itkeä ja valittaa ääneen, tuli lääkäri. Hän kysyi minulta "mikä on vointi". Sanoin, että tuskainen on, en kestä tätä enää yhtään enempää. (jne). Minulta meni hetki ennen kuin tajusin että lääkäri kyseli psyykkistä vointiani ja viis veisasi jalasta. Arvauskeskuksen papereissa kun oli ennestään merkintää itsetuhoisuudesta ja lähetteestä nuppitohtorille. Lääkäri vaati toimittaa minut psykiatriselle osastolle, koska "olin niin tuskainen". En uskaltanut kieltäytyä, koska pelkäsin että sitten kirjoitetaan M1. Hitostako minun olisi pitänyt tietää, ettei lääkäri kysellyt jalastani, vaan arvioi psyykkistä tilaani! Joka tapauksessa, olin mennyt päivystykseen aamulla. Olin istunut koko päivän ilman ruokaa, ilman juomaa jatkuvasti käyvän ulko-oven vieressä. Pakkasta oli -25. Olin kylmissäni, nälissäni, kivuissa ja VÄSYNYT, joten sillä hetkellä jopa psykiatrinen osasto kuullosti paremmalta kuin väittely hoitohenkilökunnan kanssa. Suostuin lähtemään sinne.

        Noh... sairaalassa, ennen osastolle pääsyä pyysin saada pyörätuolin koska en kerta-vitun-kaikkiaan jaksanut enää hyppiä yhdellä jalalla. Sainkin sen, ja sain jopa psyk. osastolla pitää sitä seuraavaan aamuun saakka. Sen jälkeen joku lääkäri suuressa viisaudessaan päätti, ettei minun jalassani ole mitään vikaa. Kunhan kerjään huomiota. En saanut edes särkylääkettä.

        Onni onnettomuudessa oli se, että olin mennyt osastolle vapaaehtoisesti, joten pystyin puhumaan itseni ulos heti seuraavana päivänä. Menin taksilla suoraan yksityiselle lääkäriasemalle.

        Eikä tämä ollut edes ainoa kerta, milloin minua kohdeltiin vittumaisesti arvauskeskuksessa mielenterveysongelmieni takia. Tuntuma on se, että mielenterveysongelmaisilla ei saisi olla somaattisia sairauksia lainkaan. Ja jos niitä silti on, ne hoidetaan mielenterveysongelmina.


      • sososososos

        näin sadistiset autoritaariset julkis ( eli SDP) yhteiskunnat toimivat.erikoisa sairaanhoito on kaikki varattu virkamiehistölle ja jos kansa menee vaivojaan julkiselle valittaa sitä kidutetaan koululääketieteen vainoharhaisilla sadistisilla psykiatrian teorialla, joka on pahempi kuin kommunismi ja yhtä paha kuin eugenismi.

        sitä kuvotusta mitä yksilöt alkaa tuntea sadisti psykiatrja kohtaan välittömästi kun kehonkipuja psykiatrisoidaan.
        ja suomalaisella väkivaltaisuudella yksilöt (jotka ei koskaan halua olla tekemisissä noin sadististen teorioitten kanssa)
        pakotetaan väkivalloin kuvottaville sadisti psykiateille,
        ja vielä vaaditaan että yksilön tulee jatkuvasti käydä noilla valtion kiduttajila.

        siitä syntyy niin suuri isänmaan inho että odottaa vaan että virkamiehistö siirretään siperiaan ja jos sairastelevat niin ivataan roska freudin sadismin harjoittamiseen tehdyillä psykosomatioolla ja jos valittavt tai vastivat tutkimuksia , eiku vankilaan ja jos siitä valittavat uudelleen vankilaan,
        juuri näin toimii vainoharhaisiin teorioihin sairastunut isanmaa.

        YKSIKÄÄN TEORIOIHIN SAIRASTUNUT MAA EI OLE PARANTUNUT OMIN AVUIN.

        SS sotialista tuli pahoja kun heille opetettiin koululääketieteen psykiatrien tekemää eugenismia ja he ei itse nähny sairauttaan kunnes venäjä pani maan kahtia ja vaati lopettamaan juutalaisten tappamisen, j koska koululääketiede teki eugenismin puhtaasti juutalaisten massa tuhoamiseksi.

        venäläistä tuli pahoja kun heille opetettiin marx in teoriaa, he olivat yhtä pahoja kuin suomalaiset freudin teorioissa,
        heillä oli marx guru, meillä on sadsti freud guruna, jota suomi orjallisesti noudattaa ja on omaa kansaansa kohtaan agressiivinen ja paha,
        haukkuu ihmisia mielisairaaksi mista tahansa kehon kivusta, koska guru sadismissan teki sen, suomi seuraa orjallisesti jokaisen sadisti ohjeen mitä gurut antavat ja se tekee suomesta valtiona inhottavaan ja maan itärajasta tarpeettomaan,

        totaali kommunsimi oli paha, mutta ei niin paha kuin meillä oleva super sadistinen ja äärimmäisen vai oharhainen psykiatrian teoria ja miten tyhmät ihmiset otta tosissan nuo pannukakku teoriat, vaikka tietellä ei ole pienintä tieteellistä pohjaa,, isot opukset kuin pannuakussa, mutta ei yhtä ainutta x ray kuvaa tai labra koetta psyykestä, eli puhutaan niinkuin pannuakku teoriassa niin pitkään gurujen lauseita että tyhmä kuulija uskoo,

        viisas ei jää edes kuuntelemaan tuollaisia tieteita, joiden pohja on dama kuin pannuakaussa, eli ne ovat vain teorioita ja äärimmäisen sadistisia ja vahingoittavia..

        kyllä traumat jää kammottavat noista bebaari psykiatreista.
        ja suomalaisten sadistisuudesta millä se ivaa kehon oireita psyykkiseksi..

        tajutkaa, tämä maa on hullu niin hullu että suomen itsenäisyys on vaaraksi omalle kansalle..barbaari tohtorit kiskoo kehon kipu potilaita vankilaan ..
        kaikessa siinä näkyy yksilön barbaari luonne ja varsinkin siinä että valtio katsoo että psykiatrit omistavat ihmiskehot ja antaa noille vakivaltaisille oikeuden ruiskuttaa hermomyrkkyjä väkisin rauhallisiin ihmisii. jotka vaan ei siedä mamme julkisen barbaarismia.

        teorioihin sairastuessaan suomesta tuli paha ja se ei parane kunnes
        suomi pakotetaan takaisin sinne mistä se on tullutkin eli siperiaan.

        outos emme oppineet eugenismista mitään vaan jatakamme samaa eugenismi teoriaa täällä.jossa yksilölle pannaan " juutalais merkki" mistä tahansa kehon kivusta leima ja sitten tohtorit ja valtio alkaa potkia sitä yksilä johon valtion sadisti tohtorit on daavidin tähden eli leiman laittaneet.

        juuri sama menttaliteetti kuin saksassa.

        minä ainakin odotan venäläisiä, pelkään suomalaisia, ovat niin paljon sadismia harjoittaneet pahoilla kuvottavan sadisti teorilillaan.

        on täysin naurettavaa että valtio merkkinoi sadisti teorioita auttajina ja tuollaisia gestabo tyyppisia nuljakkeita, joilla ei ole mitään tunteita, ri inhimillisyyttä ei mitään, ihmistuntijoina,, samaa eugenisti teorieetikot intti kun lastasi juutalisia uuniin ,, he intti että he tuntevat ihmisst ja juutaliset on pakko kaasuttaa tai arjalisiSta tulee mielisairaita.
        jokainen tuomittu kassuleiri tohtori oli psykiatri ja samanlaisia kauhu tohtoreita on isanmaani täynnä ja siksi on suomalaisten etu trhdä sadismista lopulta loppu.

        näin isanmaataan rakstavasta ja siihen luottavsta. kanta suomalaisesta psykiTrian vai oharhaiset opit ja niiden teorioitten pankko tuputus ja omilla aivoillaan ajattelevien kiduttaminen psykiatrian sadisti rauta koura opeilla pelon alla putäminen tekee yksilösta isänmaataan prlkäävän ja sitä vihaavan ihmisraunion.

        ei tule kuuloo kaan että suomalaiselle lähtisin valittaa kehon kipuja varsinkaan julkiselle, suomalainen on sadisti ja alkaa haukkua mielisairaaksi

        mikäli olet virkamies silloin voit käydä julkisella, koska vain virkamiehet saa ja pääsee erikoisaairaan hoitoon, muut saa sortoa ja syrjintää ja mielisairaan paperit.


      • Anonyymi
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Minun tapauksessani kieltäydyttiin huomioimasta potilaskertomukseni tapaturmaa koskevia dokumentteja ja röntgenkuvia, neurologin ja kipuspesialistin lausuntoja sekä samassa jalassa olevaa kihtiä ja kivut merkittiin papereihin psykoosin aiheuttaman harhatuntemuksena. Neljä lääkäriä kieltäytyi useista vaatimuksista huolimatta tarkistamaan asioita, vaikka neurologi ja kipuspesialisti työskentelivät samassa sairaalassa ja heidän lausuntonsa olivat potilastiedoissani, jotka olivat näiden neljän lääkärin käytettävissä.

        Uloskirjoituksessa sanoin lääkärille, että jalka on edelleen yhtä kipeä, hän ei kommentoinut asiaa, vaikka se oli syynä vangitsemiseen. Minun tapauksessani siis oli kyse laittomasta vangitsemisesta, koska lääkärit toimivat todistettavasti tietoisesti väärin, joten päätösten taustalla oli rikollinen aikomus, ei hoitovirhe. Se, että korkein hallinto-oikeus kieltäytyi tutkimasta tapausta, on politiikkaa.

        Keskusvalta pohjainen julkisterveys on kuin soviet politbyro, ellet ole virkamiehistön suosiossa, älä mene valton terheyden hoitoon, se on kriitikkojen pidädys gestabo, jossa sanan vapautta käyttäneet ykslöt pidätetään kuin stalinin käskystä maanvilejelijä, juuri samanlaisiin kuvottaavaa kuvottavampien kiduttaja puoskareille maistuvien ja haisevien psykiatrien kidutettavaksi, tietenkin valtiota palkaa saavat pahat tohtorimme merkkaa kidutettavan esnin mielisairaaksi kuin saksassa juutalasen, että saavat vangita heidät kaasuttomaan keskitysleiriin kidutettavaksi.
        Stalin haudastaan nauraa kuinka suomalaiset ovat panneet paremmaksi keskitysleiri kidutuksessa, johtaneet pakkokidutus tilastoja vuosikymmeniä, koska psykiatrian teoria on kommunismia totaalisempi, vaagallisempi ja kritiikkia sietämättömämpi ja
        Joka ikinen joka on käyttänyt sanan vapauttaan psykiatrian sadististista kidutus teoriaa vastaan vangitaan valtion gestabo terveyden hoidosta heti, tuli hän minkä vaivan kanssa tahansa., ei niitä kukaan katso
        Gestabo valtiollemme tärkeintä on sanan vapauden käytön kosto terveyden hoito eväämällä ja kriitikon kiskominen rangaistuksena kritiikista valtion kiduttaja psykiatreille.
        Tähän sosialidemokratiaan perustuva keskitetty julkisvalta on edistynyt.


      • Anonyymi

        poliisi mukaan kun näköjään uhkaillaan kunnolla.tiedetään että pakotetaan ottaan lääkkeitä vaikka miten ,kaikki psykiatrin lääkkeet sekoittaa aivo kemiat ja koko elämän.kohta suomessa ei ole muita kun eläkeläisiä mistä johtuu ,lääkkeistä mitä uhkailemalla syötetään halooo ,voiko kela kertoa monta tuhatta jäi eläkkeelle viime vuonna 2018.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        poliisi mukaan kun näköjään uhkaillaan kunnolla.tiedetään että pakotetaan ottaan lääkkeitä vaikka miten ,kaikki psykiatrin lääkkeet sekoittaa aivo kemiat ja koko elämän.kohta suomessa ei ole muita kun eläkeläisiä mistä johtuu ,lääkkeistä mitä uhkailemalla syötetään halooo ,voiko kela kertoa monta tuhatta jäi eläkkeelle viime vuonna 2018.

        suurin osa 'diagnooseista' perustuu juuri siihen että ei ymmärretä ja vääristellään potilaan sanomiset?

        Kun kertoo tosiasioita ne leimataan harhoiksi- tai mm potilaan ruumiinkunto ohitetaan, vaikka keholliset tilat voi vaikuttaa ajatteluun ja jopa havaintoihin?

        Valitettavasti ala on lähes täysin korruptoitunut ja rikollinen?

        Muutenhan lääkebisnes ei kukoistaisikan niin hyvin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suurin osa 'diagnooseista' perustuu juuri siihen että ei ymmärretä ja vääristellään potilaan sanomiset?

        Kun kertoo tosiasioita ne leimataan harhoiksi- tai mm potilaan ruumiinkunto ohitetaan, vaikka keholliset tilat voi vaikuttaa ajatteluun ja jopa havaintoihin?

        Valitettavasti ala on lähes täysin korruptoitunut ja rikollinen?

        Muutenhan lääkebisnes ei kukoistaisikan niin hyvin?

        ihan tapana että psykopaattiatrit tekee diagnoosinsa paleltumistilassa tai uhkatilanteiden tai muun asian takia järkytys-tilassa oleville henkilöille-

        toki humalaisia ja huumeissa olevia myös diagnosoidaan vaikka miten.

        Varsinaista lääke-tiedettä... eli ihan mielivaltaista touhua:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17002970/psykiatria-ei-ole-millaan-tavalla-laaketiedetta-eika-mitaan-tiedetta-psykiatriaholynpoly


    • 073

      Psykiatrit tekevät työtään ahkerasti, saadakseen uusia orjia. Olen käynyt läpi psyykelääke helvetin, diagnooseja on tullut matkan varrella niin monia etten osaa laskea, psyykelääkkeet ovat pehmentäneet matemaattisen suorituskykyni. On ironista, kun potilas jolla on mielenterveysongelmia, hänet leimataan heti ihmiseksi, jota ruokitaan kemiallisin keinoin, hänestä tehdään kaiken tämän kemiallisen teollisuuden ym, byrokratian uhri. Olen kulkenut psyykelääke sumussa, lääkeiden orjana melkein kymmenen vuotta ennen kuin itse tajusin lopettaa lääkkeeni. Olin täysin jokaisen psykiatrin pompoteltavana laitoshoitoon ja aina vain vahvempiin psyykelääkkeisiin, lopulta ei mikään tuntunut enää riittävän ja ajauduin vahvempiin päihteisiin. Käytin kaikkea sekaisin mikä vain pään sekoittaa, olin täysin kaiken kemian riepoteltavana, hukkasin ainakin kahdeksan vuotta elämästäni, ajauduin muumausaine ja väkivaltarikoksiin, menetin tunteeni ja hukkasin aivoni jne. Kaiken tämän takana oli psykiatrit ym, byrokratia. Koin laitoksissa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, yritin saada apua, mutta hullujahan ei voi koskaan ottaa vakavasti. Kaikki tämä käytös loppui kun kävin läpi helvetilliset vieroitusoireet kaikista psyykelääkkeistä. Vaikka vielä kuljen hullunleima otsassa niin olen siitä onnellinen ettei enää tarvitse olla lääkkeiden orjana, ja tästä leimasta haluan sen verran kertoa että olisin mielummin ottanut luodin otsaani kuin tämän leiman. Olen sitä mieltä, että lääke ei paranna spyykeongelmaa vaan se peittää tunteet puhua niistä, se alistaa potilaan mielentilaan jossa on vain kannettava tuska ja täysin vaiti. Ihmiset eivät ole tarkoitettu kemian koe eläimiksi, se tappaa ihmisen henkisesti.

      • ja pidemmän ajan

        Tämä on tosiaan mielenkiintoinen asia, että koska ihmisille määrätään lähes tautiin kuin tautiin psyykelääkkeitä tai muita vastaavia mielenterveyslääkkeitä, niin mitkä ovat niiden pitkäaiakaisest sivuvaikutukset? Yleensä jo lyhyytaikaiset sivuvaikutukset voivat olla huimausta, pahaa olotilaa jne. Pidemmällä aikavälillä ongelmat voivat olla pahempiakin.


    • väärentävät

      Psykiatrien ja psykiatrian hoitajien leipätyö on salailu ja valehtelu, sekä psykiatrilla tietenkin kapitalismi tarpeettomilla lääkkeillä. Otan osaa kokemuksiisi ko. psykiatrista. Psykiatria on aivojen vahingoittamista.
      Toisin kuin potilasoikeuksista säädetään, en ole saanut vielä tietää nimeltä diagnoosejani. Pakkolääkitystä kyllä lykkäävät, mutta en ole astunut apteekkiin niiden reseptien kanssa. Pakko ja halu ovat kaksi eri asiaa.

      Lykkäsivät psykiatrian pakkohoitoon epilepsiakohtausten takia. Näin ollen sairaanhoitopiirit eivät tiedä eroa psykiatrian ja neurologian välillä. Pitäisi lopettaa psykiatria tarpeettomana. Nykyinen psykiatrian diagnosointi kuuluu psykologeille ilman lääkemääräämisoikeutta.

      Psykiatrian lääkkeet ovat huumeita, eivät mielen parantajia. Kuluttaja ei saa tietää lääkkeiden sivuvaikutuksia ennen kuin on maksanut reseptivalmisteen. Tämä on tuoteturvallisuuslain ja kuluttajansuojalain vastaista toimintaa. Potilaan kuuluu tietää sivuvaikutukset ennen kuin vastaanottaa reseptin. Psykiatrit salaavat tarvittavat tiedot.

      • 073

        Psykiatreista, ajavat oman kukkaronsa etua pilaamalla liian monen ihmisen elämän, ja psykoligit kuuntelevat innolla mielenterveystoimiston kassakoneen kilinää. En tarkoita sitä, että jokainen psykiatri ja psykologi toimisi ihmismielen massamurhaajina oman talouden eteen, tarkoitan vain nykyajan liukuhihnatekniikkaa joilla potilaita hoidetaan. Jokainen potilas on ihminen ja on ansainnut ihmisen elämän, ilman kemiallista monarkiaa, jokainen viranomainen tekee vain työnsä johon hänet on koulutettu ja siksi tämä kaikki on niin vaikeaa. Mielestäni epilepsia ei kuulu psykiatriaan, olen nähnyt näitä paljon tapauksia jotka ovat pakkohoidossa jonkin ruumiillisen vian tai vamman vuoksi, traagisinta on se ettei asialle voi tehdä mitään sellaista mikä saisi tämän kaiken loppumaan.


    • Minävaan---

      Kirjoitin itsekkin tästä samasta aiheesta paniikkihäiriö palstalle.

      Ensimmäisen kerran hakeuduin lääkärille 2005 syksyllä (paniikkihäiriön vuoksi) ja sain lääkkeeksi sepramin ja se toimi hyvin ja lopetin sen käytön muutaman kuukauden jälkeen. Olin oireeton sen jälkeen miltein kaksi vuotta. Seuraavaksi jouduin menemään lääkärille vuonna 2007 ja lääkkeeksi annettiin cipralex joka myös toimi hyvin ja lopetin sen käytön noin kolmen kuukauden jälkeen.

      Paniikit pysyivät poissa taas pari vuotta kunnes ne alkoivat tämän vuoden keväällä mutta olin typerä enkä mennyt heti lääkäriin vaan yritin selvitä ilman lääkkeitä tämä tosin johti siihen että aloin juoda usein mikä tietenkin hetkellisesti poisti paniikin mutta krapulassa sain aina paniikkikohtauksia.

      Onneksi tajusin hakeutua heinäkuussa lääkärille ja sain taas cipralexia sekä kohtauslääkkeeksi diapameja. Nämä toimivat hyvin sekä juopottelukin loppui (tosin saatoin ottaa kaljan tai pari mutta kännissä ei enää tarvinut olla).

      Sain jopa lähetteen psykologille käyttäytymisterapiaan jonka avulla olisin voinut oppia tulemaan toimeen ilman lääkkeitäkin. Mutta se johtikin täydelliseen helvettiin. Kun menin käymään siellä paikalla olikin psykiatri sekä sosiaalityöntekijä.

      Psykiatri päättikin sitten että otetaankin lääkitys hänelle ja teki muutaman kysymyksen jälkeen (tyyliin tunnetko itsesi joskus alakuloiseksi V: Kyllä mutta niin tuntevat kaikki muutkin ihmiset. K: tunnetko itsesi masentuneeksi? V: En ole koskaan ollut masentunut.. K: Niin että kukaan ei välitä? V: En kyllä tunne niin. K:Mielestäni olet maaninen. V: Tekeekö se maaniseksi että on puhelias sekä ulospäinsuuntautunut?)

      Jälkikäteen sain tietää kyseisen verkostotapaamisen olleen laiton ehkä saanut siittä edes dokumenttia joka minulle olisi lain mukaan kuulunut eikä tapaamisesta oltu informoitu etukäteen joka myös oli laitonta. (lisäksi paikalla olisi esimerkiksi kuulunut olla myös psykologi)

      Lääkkeet hän vaihtoi Xanoriin sekä deprakineen(kaksialaiseen mielialahäiriöön tarkoitettu lääke). Tämä lääke sitten ei toiminut yhtään vaan alkoi tuottamaan kauhean ahdistuksen. Vielä lyötiin lisää turhia lääkkeitä Ketipinor, risperidon, opamox...lääkkeet saivat aikaan vain hirveän ahdistuksen sekä toiminta kykyni meni täysin. En pystynyt käymään koulussa, en töissä tyttöystävään menivät välit huonoksi niin myös kavereihin en edes voinut ajaa autoa enkä pystynyt tekemään muutenkaan mitään.

      Lopulta psykiatri myönsi olevansa väärässä ja vaihdoin psykiatria. Tämä uusi sitten sanoi että koitetaan sitä cipralexia ja rinnalle opamox ja ketipinor (ketipinor on pahinta myrkkyä jota olen koskaan syönyt). Eihän ne niinvaan alkaneet toimia kun minulle oli puputettu kaikkia mahdollisia myrkkyjä.

      Turhauduin ja menin yksityiselle. Sieltäkin määrättiin samankaltaisia myrkkyjä taas sitä Ketipinoria, Symbaltaa, Mirtazapinia ym. myrkkyjä. Nämäkään lääkkeet eivät tietenkään toimineet koska ne ovat psykoosi/maanisdepressiivisyys lääkkeitä. Kävin jatkuvasti päivystyksessä pahimmillaan kaksikin kertaa viikossa.

      Olin aivan pohjalla ja paskana joten aloitin taas juomisenkin tosin sekään ei auttanut. Kun olin taas kerran käynyt päivystyksessä ja saanut pameja(bentsot kyllä toimivat mutta tekivät minulle utuisen olon) tulin todella vihaiseksi ja päätin että nyt saa riittää tämä puoskarointi ja minun tarvitsee saada apua.

      Tiesin että yhdellä tutullani oli myös paniikki/ahdistus ongelmia. Soitin hänelle ja kysyin mitä lääkettä hän käyttää ja hän vastasi että Lyricaa. Luin tästä lääkkeestä netistä ja ihmettelin miksi minulle ei sitä ollut määrätty?

      Marssin takaisin lääkärille (tällä kertaa kunnalliselle) mukanani nippu saamani myrkkyjen reseptejä. Lääkäri katsoi päätäänpuristelle reseptejäni ja sanoi että ei ihme että saamani lääkkeet eivät toimineet olivathan ne aivan eri sairauksiin.

      Sain Lyrica reseptin ja se alkoi toimimaan heti ensimmäisestä pilleristä :) Ahdistus ja paniikit ovat nyt poissa enkä tarvitse edes minkäänlaista bentsolääkitystä.

      Nyt olen ottanut yhtetyttä poltilasasiamieheen ja lähettänyt paperit että saisin nähdä potilastietoni. Niitä odotellessa ja katsotaan sitten miten jatkan siittä...

      • valitettavasti...

        Eihän psykiatri voi tehdä mania diagnoosia lennosta yhden tapaamisen ja muutaman kysymyksen perusteella. Saati aloittaa lääkitystä. Kuulostaa todella vastuuttomalta. Onneksi sulla oli voimia ja omaa tahtoa pitää puolesi. Itse olen sitä mieltä että suurin osa psykiatreista on itse ihan pihalla kaikesta. Pelottavaa on se että heidän ainut intressinsä on lääkkeiden lätkiminen ja ihmisten laatikoiminen diagnooseiksi. Ketä tälläinen loppujen lopuksi hoitaa. Luin kerran naisesta jolle oli tehty skitsofrenia diagnoosi harhaisuuden takia. Sairaalajakson aikana uusi lääkäri sai selville että tällä naisella oli erittäin traumaattisia tapahtumia taustalla. Nainen sai asianmukaista terapiaa ja hoitoa asiaan perehtyneeltä ihmiseltä ja parani. Kuinkahan paljon tälläisiä tapauksia on näiden pika pikaa lätkäistyjen dignoosejen taustalla.


      • valitettavasti... kirjoitti:

        Eihän psykiatri voi tehdä mania diagnoosia lennosta yhden tapaamisen ja muutaman kysymyksen perusteella. Saati aloittaa lääkitystä. Kuulostaa todella vastuuttomalta. Onneksi sulla oli voimia ja omaa tahtoa pitää puolesi. Itse olen sitä mieltä että suurin osa psykiatreista on itse ihan pihalla kaikesta. Pelottavaa on se että heidän ainut intressinsä on lääkkeiden lätkiminen ja ihmisten laatikoiminen diagnooseiksi. Ketä tälläinen loppujen lopuksi hoitaa. Luin kerran naisesta jolle oli tehty skitsofrenia diagnoosi harhaisuuden takia. Sairaalajakson aikana uusi lääkäri sai selville että tällä naisella oli erittäin traumaattisia tapahtumia taustalla. Nainen sai asianmukaista terapiaa ja hoitoa asiaan perehtyneeltä ihmiseltä ja parani. Kuinkahan paljon tälläisiä tapauksia on näiden pika pikaa lätkäistyjen dignoosejen taustalla.

        Kiitoksia vastauksista. Saatoin itse ensimmäisessä viestissäni käyttää liian voimakkaita sanoja, kuten "psykoottinen", koska onhan se loukkaavaa sanoa itse kullekin. Ehkä kyseinen lääkäri vaan tykkäsi käyttää valtaa, ja se vallankäyttö oli kätketty huolehtimisen ja välittämisen valheelliseen verhoon.

        Olin itse kyseisessä tapaamisessa varmasti hyvin ahdistunut, mutta silti jokin mätti tämän lääkärin omassa ajattelussa. Yksikään lääkäri ei sen jälkeen ole ollut yhtä hyökkäävä ja sanonut että "hänen mielestään tässä on kyse vakavasta sairaudesta" ensi tapaamisella. Se vaan kuulosti todella oudolta. Samoin kysymys tästä seksin harrastamisesta naisen kanssa. Kukaan ei ole sen jälkeen kun todella lääkkeet mursivat defenssini ja vammauduin, ole sanonut että kyse olisi vakavasta sairaudesta, vaikka silloin vasta on ollut.
        Minä olin tuolloin rakastunut, ja se on sairaus. Olin musiikkia tekevä nuori nainen jota pelotti. Pelko on vielä normaali reaktio, eikö?


      • No psykiatrien
        auringon_pimennys kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Saatoin itse ensimmäisessä viestissäni käyttää liian voimakkaita sanoja, kuten "psykoottinen", koska onhan se loukkaavaa sanoa itse kullekin. Ehkä kyseinen lääkäri vaan tykkäsi käyttää valtaa, ja se vallankäyttö oli kätketty huolehtimisen ja välittämisen valheelliseen verhoon.

        Olin itse kyseisessä tapaamisessa varmasti hyvin ahdistunut, mutta silti jokin mätti tämän lääkärin omassa ajattelussa. Yksikään lääkäri ei sen jälkeen ole ollut yhtä hyökkäävä ja sanonut että "hänen mielestään tässä on kyse vakavasta sairaudesta" ensi tapaamisella. Se vaan kuulosti todella oudolta. Samoin kysymys tästä seksin harrastamisesta naisen kanssa. Kukaan ei ole sen jälkeen kun todella lääkkeet mursivat defenssini ja vammauduin, ole sanonut että kyse olisi vakavasta sairaudesta, vaikka silloin vasta on ollut.
        Minä olin tuolloin rakastunut, ja se on sairaus. Olin musiikkia tekevä nuori nainen jota pelotti. Pelko on vielä normaali reaktio, eikö?

        mukaan kaikki ihmiset ovat mielisairaita.

        -Jos on liian ujo, on mielisairas
        -Jos on liian rohkeia, on mielisairas
        -Jos syö liian vähän, on mielisairas
        -Jos syö liikaa, on mielisairais
        -Jos tekee liikaa töitä, on mielisairas
        -Jos tekee liian vähän töitä, on mielisairas
        -Jos polttaa liikaa röökiä, on mielisairas
        -Jos ei pysty lopettamaan röökin polttoa, on mielisairas
        -Jos juo liikaa kahvia, on mielisairas
        -Jos ei saa unta juotuaan liikaa kahvia, on mielisairas
        -JOS EI USKO OLEVANSA MIELISAIRAS, NIIN ON MIELISAIRAS


      • hoitossa
        No psykiatrien kirjoitti:

        mukaan kaikki ihmiset ovat mielisairaita.

        -Jos on liian ujo, on mielisairas
        -Jos on liian rohkeia, on mielisairas
        -Jos syö liian vähän, on mielisairas
        -Jos syö liikaa, on mielisairais
        -Jos tekee liikaa töitä, on mielisairas
        -Jos tekee liian vähän töitä, on mielisairas
        -Jos polttaa liikaa röökiä, on mielisairas
        -Jos ei pysty lopettamaan röökin polttoa, on mielisairas
        -Jos juo liikaa kahvia, on mielisairas
        -Jos ei saa unta juotuaan liikaa kahvia, on mielisairas
        -JOS EI USKO OLEVANSA MIELISAIRAS, NIIN ON MIELISAIRAS

        Toi voisi käydä vitsistä, mutta kyllä siinä on osa tottakin. Ikävä kyllä jos et ole kaikkea sitä mitä "normaalit ihmiset", niin olet mielisairas. Tosin valtaosa ns. normaaleistakin ihmisistä voisi joku psykiatri todeta mielisaraiksi, jos he hakeutuisivat "hoitoon".


      • Tuosta on
        hoitossa kirjoitti:

        Toi voisi käydä vitsistä, mutta kyllä siinä on osa tottakin. Ikävä kyllä jos et ole kaikkea sitä mitä "normaalit ihmiset", niin olet mielisairas. Tosin valtaosa ns. normaaleistakin ihmisistä voisi joku psykiatri todeta mielisaraiksi, jos he hakeutuisivat "hoitoon".

        ihan kaikki totta. Se tuntuisi vitsiltä, jos ihmisiä ei vangittaisi ja myrkytettäisi mielenterveyden nimissä.

        Esimerkiksi ujous on depressio, rohkeus on mania, liika töiden tekeminen on mania, liian vähä töiden tekeminen on psykoosi, huonous matematiikassa on arithmetic learning disorder, kahvinjuonti on kofeiiniaddiktio, mielisairautensa kieltäminen on noncompliance with treatment disorder.


      • rturturu

        sen verran vaan etä jos sinä kävit 2 kertaa viikossa päivystyksessä niin mielestäni ei nuo psykiatrit nyt kovin väärin ole tehneet jos ne on koittaneet sinua auttaa. TÄytyy pitää mielessä että ihmisiiä ne on nekin, ja psykiatria on melkolailla kokeellista tiedettä, ei kukaan voi sinun pääänuppiasi täysin koskaan tuntea. Virheitä tapahtuu kaikile, muta yrittikö ne pahaa sinulle? ei. Rauhoitu vähän, ja ota oma vastuu pääkopastasi, lopeta ravaaminen ensiavussa ahdistuksen takia, ala ratkomaan miksi ahdistaa ise. Älä laita vastuuta lääkäreille, se vain johtaa kierteeseen joka vie pahempaan jamaan, koska he ottaa oikeasti vakavasti ja kohta olet pakkohoidossa, ei tuo ea:ssa ravaaminenkaan nyt ihan tervettä ole. Soita rukouspuhelimeen, tai papille, mene hengellisiin kokouksiin, sieltä löydät inhimillisiyyttä ihan ilmaiseksi, ja rukouksessa taakkasi kevenee, koettu on. Se on pysyvä ratkaisu ahdistukseen ja muuhun.
        Masennuslääkeitä on monia, ei ne kaikia kokeile heti.


      • HULLU33
        No psykiatrien kirjoitti:

        mukaan kaikki ihmiset ovat mielisairaita.

        -Jos on liian ujo, on mielisairas
        -Jos on liian rohkeia, on mielisairas
        -Jos syö liian vähän, on mielisairas
        -Jos syö liikaa, on mielisairais
        -Jos tekee liikaa töitä, on mielisairas
        -Jos tekee liian vähän töitä, on mielisairas
        -Jos polttaa liikaa röökiä, on mielisairas
        -Jos ei pysty lopettamaan röökin polttoa, on mielisairas
        -Jos juo liikaa kahvia, on mielisairas
        -Jos ei saa unta juotuaan liikaa kahvia, on mielisairas
        -JOS EI USKO OLEVANSA MIELISAIRAS, NIIN ON MIELISAIRAS

        Hah hah. On täysin käsittämätöntä etteivät psykiatrit osaa erottaa esim. synnynnäisiä temperamenttipiirteitä sairaudesta tai oikeastaan paljon muutakaan täysin normaalia reagointia.


      • hölmöt.psykiatrit
        rturturu kirjoitti:

        sen verran vaan etä jos sinä kävit 2 kertaa viikossa päivystyksessä niin mielestäni ei nuo psykiatrit nyt kovin väärin ole tehneet jos ne on koittaneet sinua auttaa. TÄytyy pitää mielessä että ihmisiiä ne on nekin, ja psykiatria on melkolailla kokeellista tiedettä, ei kukaan voi sinun pääänuppiasi täysin koskaan tuntea. Virheitä tapahtuu kaikile, muta yrittikö ne pahaa sinulle? ei. Rauhoitu vähän, ja ota oma vastuu pääkopastasi, lopeta ravaaminen ensiavussa ahdistuksen takia, ala ratkomaan miksi ahdistaa ise. Älä laita vastuuta lääkäreille, se vain johtaa kierteeseen joka vie pahempaan jamaan, koska he ottaa oikeasti vakavasti ja kohta olet pakkohoidossa, ei tuo ea:ssa ravaaminenkaan nyt ihan tervettä ole. Soita rukouspuhelimeen, tai papille, mene hengellisiin kokouksiin, sieltä löydät inhimillisiyyttä ihan ilmaiseksi, ja rukouksessa taakkasi kevenee, koettu on. Se on pysyvä ratkaisu ahdistukseen ja muuhun.
        Masennuslääkeitä on monia, ei ne kaikia kokeile heti.

        Kyllä näin on todella: eipsykiatri voi päänuppiasi tuntea, oikeastaan kaikkein viimeksi kaikista ihmisistä psykiatrit, koksa heiltä puuttuu kyky oikeasti kuunnella, miettivät vain minkähän diagnoosin pätkäisisi että taas pääsisi lääkitsemään. Kaikki muut ihmiset tuntevat sinut paremmin kuin psykiatrit ja varsinkin ne jotka sinua arvostavat, ja arvostavat sinua koska kuuntelevat sinua aidosti.


      • Anonyymi
        valitettavasti... kirjoitti:

        Eihän psykiatri voi tehdä mania diagnoosia lennosta yhden tapaamisen ja muutaman kysymyksen perusteella. Saati aloittaa lääkitystä. Kuulostaa todella vastuuttomalta. Onneksi sulla oli voimia ja omaa tahtoa pitää puolesi. Itse olen sitä mieltä että suurin osa psykiatreista on itse ihan pihalla kaikesta. Pelottavaa on se että heidän ainut intressinsä on lääkkeiden lätkiminen ja ihmisten laatikoiminen diagnooseiksi. Ketä tälläinen loppujen lopuksi hoitaa. Luin kerran naisesta jolle oli tehty skitsofrenia diagnoosi harhaisuuden takia. Sairaalajakson aikana uusi lääkäri sai selville että tällä naisella oli erittäin traumaattisia tapahtumia taustalla. Nainen sai asianmukaista terapiaa ja hoitoa asiaan perehtyneeltä ihmiseltä ja parani. Kuinkahan paljon tälläisiä tapauksia on näiden pika pikaa lätkäistyjen dignoosejen taustalla.

        Psykiatri tai kuka tahansa lääkäri voi tehdä potilasta näemättä psyykkediaknooseja.
        Minä kävin sydämen rasitus (polkupyörä testi) todistajan kanssa, koska olen kriitikko ja kriitikothan pidätetään julkiselta rautakouralla kuin saksassa juutalainen, joten otin todistajan mukaan ettei minua pidätetä kun poljen pyörää puhumatta mitään, silla kriitikko ei saa sanoa edes päivää, ettei sitä hyödynnetä poliittisten hullun paptujen tehtailuun.
        Sitten tuli kotiin sykemittaus paperi johon sadisti suomalainen oli kirjoittanut uuden paksun psyykkediaknoosin syke mittaus paperin keskivälin yläpuolelle, allekirjoittajana tohtori, jota en ole koskaan nähnyt.
        Soitin hänelle, ja kysyin kenen käskystä hän poliittisen psyykkediaknoosin kirjotti, koska emme ole koskaan tavakneet, et omasta alotteestasi ole sitä kirjoittanut.

        Hän sanoi tehneensä sen johtajan käskystä, jonka potilaana en myöskään ole koskaan ollut.
        Että tallainen järkyttävä gestabo sadisti se suomalainen on on kun se toimii kilpailuttomassa valtion terveys järjestelmässä, jossa kilpailu ei vaadi sivistynyttä käytöstä.
        Ihmisestä tulee elukka kilpaiuttomissa järjestelmissä.

        Suomalais eläimen eläimellisyys ja sadismi poistuu ainoastaan vakuutus terveyteen siirtymällä, koska se on politiikkaan ja valtioon sitoutumaton,
        Ei sillä ole mielnekintoa eikä varaa toimia kriitikkojen vangtsijana ja kiduttajana kuten poliittiseen kisutukseen psykiatriaa käyttävä julkinen.
        Vakuutus terveys menettäisi kaikki asiakkaansa jos se olisi tuollainen piru kuten julkis gestabo tohtorit kriitikoille..oikein tehokkaita isänmaan pelon ja vihan rakentamisessa kollektiiviella sadismillaan kriittisiä yksilöitä kohtaan.


      • Anonyymi
        rturturu kirjoitti:

        sen verran vaan etä jos sinä kävit 2 kertaa viikossa päivystyksessä niin mielestäni ei nuo psykiatrit nyt kovin väärin ole tehneet jos ne on koittaneet sinua auttaa. TÄytyy pitää mielessä että ihmisiiä ne on nekin, ja psykiatria on melkolailla kokeellista tiedettä, ei kukaan voi sinun pääänuppiasi täysin koskaan tuntea. Virheitä tapahtuu kaikile, muta yrittikö ne pahaa sinulle? ei. Rauhoitu vähän, ja ota oma vastuu pääkopastasi, lopeta ravaaminen ensiavussa ahdistuksen takia, ala ratkomaan miksi ahdistaa ise. Älä laita vastuuta lääkäreille, se vain johtaa kierteeseen joka vie pahempaan jamaan, koska he ottaa oikeasti vakavasti ja kohta olet pakkohoidossa, ei tuo ea:ssa ravaaminenkaan nyt ihan tervettä ole. Soita rukouspuhelimeen, tai papille, mene hengellisiin kokouksiin, sieltä löydät inhimillisiyyttä ihan ilmaiseksi, ja rukouksessa taakkasi kevenee, koettu on. Se on pysyvä ratkaisu ahdistukseen ja muuhun.
        Masennuslääkeitä on monia, ei ne kaikia kokeile heti.

        "psykiatria on melkolailla kokeellista tiedettä, ei kukaan voi sinun pääänuppiasi täysin koskaan tuntea."

        Heikompien sortamista, eugeniikkaa ja raakaa bisnestä. Että sellaista "tiedettä".


    • shock2system

      Joo, ei mielenterveys sinänsä ole mitään haihattelua, mutta meidän kulttuurimme keinot hoitaa sitä ehkä monesti ovat. Psykiatria on suurenmoista professiota ja bisnestä, jonka apu kärsiville ihmisille on usein kyseenalainen (ei siis olematon, mutta usein kyseenalainen). Näillä hoitokeinoilla tietysti mennään, mitä on, ja siten yritetään auttaa ihmisiä, mutta kyllä koko touhun suhteen voitaisiin usein paljon kriittisempiä olla. Lääkebisnes on ensimmäinen kritiikin kohde. Toinen on ammattiavun hinnat ja instituutiot ja niiden todellinen hyöty potilaille (verrattuna esimerkiksi jollain muulla tapaa toteutettuun ihmisten kohtaamiseen).

      • Ei ole

        olemassa mitään mieltä. Mieli on kielikuva. Kaikki mielisairaudet ovat kielikuvia. Mielisairaudet ovat fiktiota. Elämän ongelmat eivät ole sairauksia.


      • shock2system
        Ei ole kirjoitti:

        olemassa mitään mieltä. Mieli on kielikuva. Kaikki mielisairaudet ovat kielikuvia. Mielisairaudet ovat fiktiota. Elämän ongelmat eivät ole sairauksia.

        Luuletko, että kysymykset ratkeavat sillä, että niistä puhumisen määrittelee "vain kielikuviksi"?

        Tietysti on olemassa mieli, niin kuin kaikki muutkin "kielikuvat" ovat. Esimerkiksi tuo oma viestisi ja sen puheenaiheet, kuten "elämän ongelmat" (miten sen ymmärrätkin). :-)

        On tartuttava merkityksiin ja mieliin - kuten "mieleen". Tietysti niiden alkuperää voi myös pohtia, mutta pelkkä merkitysten nihiloiminen "ei miksikään" ei johda mihinkään. Ajattelija syö vain omaa häntäänsä.

        Eikä kenenkään elämäänsä tyytyväisen ihmisen mielestäni tarvitse selittää ns. mielenterveysongelmaisille, että ihmisen mieli ei voi olla sairas (sori, parempien ilmausten puuttuessa sanon näin) tai että se on vain "suhtautumisesta" kiinni tai muuta paskaa...


      • shock2system
        Ei ole kirjoitti:

        olemassa mitään mieltä. Mieli on kielikuva. Kaikki mielisairaudet ovat kielikuvia. Mielisairaudet ovat fiktiota. Elämän ongelmat eivät ole sairauksia.

        Totean vielä, että pointtisi on toki myös hyvä. Mutta väärinymmärryksen vaara on suuri, kun sanotaan mielisairauksien (siis myös niistä kärsivien ihmisten ongelmien, siten kuin he itse ne ja oman tilanteensa ymmärtävät) olevan "vain fiktiota". Kenenkään elämä ongelmineen ei ole fiktiota.


      • Joo,
        shock2system kirjoitti:

        Totean vielä, että pointtisi on toki myös hyvä. Mutta väärinymmärryksen vaara on suuri, kun sanotaan mielisairauksien (siis myös niistä kärsivien ihmisten ongelmien, siten kuin he itse ne ja oman tilanteensa ymmärtävät) olevan "vain fiktiota". Kenenkään elämä ongelmineen ei ole fiktiota.

        mutta vielä enemmän tulee ongelmia siitä, että ihmiset kuvittelevat mielisairauksia olevan olemassa.

        On tärkeää korostaa, että henkiset ongelmat ovat totta, mutta se että ne olisivat sairauksia ei ole totta.


      • shock2system
        Joo, kirjoitti:

        mutta vielä enemmän tulee ongelmia siitä, että ihmiset kuvittelevat mielisairauksia olevan olemassa.

        On tärkeää korostaa, että henkiset ongelmat ovat totta, mutta se että ne olisivat sairauksia ei ole totta.

        Aikamoisia ongelmia voisi tulla kyllä siitäkin, jos yleisesti kiellettäisiin mielisairauksia olevan; esimerkiksi täysin lopussa oleville ihmisille ei ilmeisesti voitaisi myöntää 'sairaslomaa'... Pitäisiköhän heidät sitten pakottaa jatkamaan töissään tai antaa esim. potkut? Muutenkin yhteisölliset keinot huomioida kärsivän ihmisen tila poistuisivat ajattelutapojen poistamisen myötä - oletettavasti samalla poistuisivat myös heidän oikeutensa, ellei luotaisi tilalle jotakin muuta tapaa ymmärtää ja pitää huolta niistä. Mietittävää riittäisi...


      • Esimerkki:
        shock2system kirjoitti:

        Aikamoisia ongelmia voisi tulla kyllä siitäkin, jos yleisesti kiellettäisiin mielisairauksia olevan; esimerkiksi täysin lopussa oleville ihmisille ei ilmeisesti voitaisi myöntää 'sairaslomaa'... Pitäisiköhän heidät sitten pakottaa jatkamaan töissään tai antaa esim. potkut? Muutenkin yhteisölliset keinot huomioida kärsivän ihmisen tila poistuisivat ajattelutapojen poistamisen myötä - oletettavasti samalla poistuisivat myös heidän oikeutensa, ellei luotaisi tilalle jotakin muuta tapaa ymmärtää ja pitää huolta niistä. Mietittävää riittäisi...

        alan toipua, koska tapaukseen liittyi omaisen kuolema ja samaan syssyyn työpaikkakiusaaminen.
        Romahdin täysin.
        Nyt alan olla kunnossa, vaan huomaan ettei psykiatri halua että olen toipunut ja ajattelen omilla aivoillani.
        Luulisi naisen olevan hyvillään kun hoito tehoaa, vaan ei.
        Jätin sen kahvinjuonnin pois, enkä tarvitse unilääkkeitä, vaan tämä ei oikein sopinut rouvalle.
        Jankuttaa että lääkkeet pitää ottaa, joopa joo, sen Deprakinen syön, mutta kaikki muu höskä on vain aivojen turrutusta varten.
        Sosiaalinainen on kimpussa.
        Sanoin että finanssiasiat on jees, vaikka nyt työtön olen, mutta apua en tarvitse siihen. Mistä se mulle enemmän rahaa taikoo?
        Kysyy tarvitsenko kotiapua, henkistä tukihenkilöä, sanon: en.

        Teimme yhdessä valituksen eläkeeseen, valitus meni ja siitä tuli aivan sen akan kertomus.
        Tein äkkiä sen nmmarikirjoituksen ja huomasin tyhmyyden.
        Laitoin sitten kolmen viikon päästä oman version tapahtuneesta, mahtaa tulla meteli.

        Lyököhän ne siellä toimistossa potilaita? Oikeesti?


      • erimielisyydestä:
        Esimerkki: kirjoitti:

        alan toipua, koska tapaukseen liittyi omaisen kuolema ja samaan syssyyn työpaikkakiusaaminen.
        Romahdin täysin.
        Nyt alan olla kunnossa, vaan huomaan ettei psykiatri halua että olen toipunut ja ajattelen omilla aivoillani.
        Luulisi naisen olevan hyvillään kun hoito tehoaa, vaan ei.
        Jätin sen kahvinjuonnin pois, enkä tarvitse unilääkkeitä, vaan tämä ei oikein sopinut rouvalle.
        Jankuttaa että lääkkeet pitää ottaa, joopa joo, sen Deprakinen syön, mutta kaikki muu höskä on vain aivojen turrutusta varten.
        Sosiaalinainen on kimpussa.
        Sanoin että finanssiasiat on jees, vaikka nyt työtön olen, mutta apua en tarvitse siihen. Mistä se mulle enemmän rahaa taikoo?
        Kysyy tarvitsenko kotiapua, henkistä tukihenkilöä, sanon: en.

        Teimme yhdessä valituksen eläkeeseen, valitus meni ja siitä tuli aivan sen akan kertomus.
        Tein äkkiä sen nmmarikirjoituksen ja huomasin tyhmyyden.
        Laitoin sitten kolmen viikon päästä oman version tapahtuneesta, mahtaa tulla meteli.

        Lyököhän ne siellä toimistossa potilaita? Oikeesti?

        Psykiatri ei ole koskaan onnellinen, jos potilaan tila paranee. Asia selittyy sillä, että pitäisi lisätä jatkuvasti lääkkeitä lopettamisen tai vähentämisen sijaan. Samoin elinikäinen sairasloma tai työkyvyttömyyseläke on heille mieleen, vaikka potilas haluaisi tai pääsisi töihin.

        Toivottavasti toimisto hyväksyy versiosi.


      • ihmisille....
        shock2system kirjoitti:

        Aikamoisia ongelmia voisi tulla kyllä siitäkin, jos yleisesti kiellettäisiin mielisairauksia olevan; esimerkiksi täysin lopussa oleville ihmisille ei ilmeisesti voitaisi myöntää 'sairaslomaa'... Pitäisiköhän heidät sitten pakottaa jatkamaan töissään tai antaa esim. potkut? Muutenkin yhteisölliset keinot huomioida kärsivän ihmisen tila poistuisivat ajattelutapojen poistamisen myötä - oletettavasti samalla poistuisivat myös heidän oikeutensa, ellei luotaisi tilalle jotakin muuta tapaa ymmärtää ja pitää huolta niistä. Mietittävää riittäisi...

        Kyllähän nykyisin ongelmat huomioidaan paremmin ja varsinkin ennen saattoi kyse olla juuri pahastikin tilanteesta ja siihen ei reagoitu millään lailla. Mielenterveysasioistahan ei tiedetty juuri mitään tai niihin ei ainakaan reagoitu.

        Ongelma voi tosin nykyajassa olla siinäkin että kaikkiin asioihin reagoidaan. Olipa sitten vaikka kevätflunssa, niin jos se ahdista aihmistä niin hän voi saada mielenterveyslääkkeitä ahdistuksen hoitamiseen.


      • Esimerkki:
        erimielisyydestä: kirjoitti:

        Psykiatri ei ole koskaan onnellinen, jos potilaan tila paranee. Asia selittyy sillä, että pitäisi lisätä jatkuvasti lääkkeitä lopettamisen tai vähentämisen sijaan. Samoin elinikäinen sairasloma tai työkyvyttömyyseläke on heille mieleen, vaikka potilas haluaisi tai pääsisi töihin.

        Toivottavasti toimisto hyväksyy versiosi.

        Niin. Lähetin sen omaversion Kelan kautta, en siis kertonut toimiston sosiaalille mitään. (apua)
        Minulla on kyllä puolustus, kun on todettu lukihäiriö :), oikeasti töppäsin itse pahemman kerran kun olin niin hätäinen siinä tlanteessa.

        Pyysin kuntoutustukea, eikä sitä hyväksytty, nyt kampeavat eläkkeelle, enkä tosiaan sitä ymmärrä.
        Minun nyt vaan kesti vissiin tavallista kauemmin toipua ja ihmiset ovat yksilöitä.
        Pyysin vähän liekaa niihin psykiatrin käynteihin, en oikein enää keksi mitään analysoitavaa itsestäni.
        Minulle vastattiin: "muutkin käyvät täällä kuukauden välein".
        Mikä vastaus!

        Aika jännä tilanne, koskaan kukaan lääkäri ei ole niin penseästi suhtautunut siihen että sairaus olisi oireeton ja hyvillään potilaan puolesta.

        Olen kauhulla ajatellut itseäni jossain vanhainkodissa jossa minuun pumpataan täyteen lääkkeitä.
        Lepään muumiona, olen koekaniini.

        Tässä systeemissä on todellakin jotain mätää.


      • kokemusta on
        Esimerkki: kirjoitti:

        Niin. Lähetin sen omaversion Kelan kautta, en siis kertonut toimiston sosiaalille mitään. (apua)
        Minulla on kyllä puolustus, kun on todettu lukihäiriö :), oikeasti töppäsin itse pahemman kerran kun olin niin hätäinen siinä tlanteessa.

        Pyysin kuntoutustukea, eikä sitä hyväksytty, nyt kampeavat eläkkeelle, enkä tosiaan sitä ymmärrä.
        Minun nyt vaan kesti vissiin tavallista kauemmin toipua ja ihmiset ovat yksilöitä.
        Pyysin vähän liekaa niihin psykiatrin käynteihin, en oikein enää keksi mitään analysoitavaa itsestäni.
        Minulle vastattiin: "muutkin käyvät täällä kuukauden välein".
        Mikä vastaus!

        Aika jännä tilanne, koskaan kukaan lääkäri ei ole niin penseästi suhtautunut siihen että sairaus olisi oireeton ja hyvillään potilaan puolesta.

        Olen kauhulla ajatellut itseäni jossain vanhainkodissa jossa minuun pumpataan täyteen lääkkeitä.
        Lepään muumiona, olen koekaniini.

        Tässä systeemissä on todellakin jotain mätää.

        Mätä on siinä, että kun joku on sinulle jonkun diagnoosin lätkäissyt otsaan, sen jälkeen kaikki vastaantulevat lääkärit kohtelevat sinua saamasi diagnoosi mukaan.

        Jos olisit skitsofreenikko (ja siis vain lääkärin mielestä), sinut pakotettaisiin syömään loppuikäsi psykoosilääkkeitä, koska "tutkimusten mukaan" skitsofreenikot "tarvitsevat" lääkitystä.
        Jos olet bipolaari, sinut pakotetaan syömään loppuikäsi siihen sopivia lääkkeitä, koska "tutkimusten mukaan" kaksisuuntaiset tarvitsevat tiettyä lääkitystä loppuiäkseen.

        Ja niin edelleen. Missään vaiheessa kelleen ei tule mieleen kyseenalaista kertaalleen annettua diagnoosia. Sillä ei ole väliä täyttävätkö diagnostiset kriteerit enää esim. 10 vuoden kuluttua, koska varsinkin noita ylläolevia pidetään parantumattomina sairauksina. Jos itse alkaa ääneen kyseenalaistaa diagnoosejaan, tulee papereihin äkkiä merkintä sairaudentunnottomuudesta. Mikä taas on sopiva oire mihin tahansa mielisairauteen.

        Jos ikinä haluaa leimoistaan päästä eroon, ei auta muu kuin vaihtaa sairaanhoitopiiriä, eli muuttaa. Sitten saa aloitta puhtaalta pöydältä ja arvauskeskuksessakin kohdellaan taas asiallisesti.


      • Täysin lopussa
        shock2system kirjoitti:

        Aikamoisia ongelmia voisi tulla kyllä siitäkin, jos yleisesti kiellettäisiin mielisairauksia olevan; esimerkiksi täysin lopussa oleville ihmisille ei ilmeisesti voitaisi myöntää 'sairaslomaa'... Pitäisiköhän heidät sitten pakottaa jatkamaan töissään tai antaa esim. potkut? Muutenkin yhteisölliset keinot huomioida kärsivän ihmisen tila poistuisivat ajattelutapojen poistamisen myötä - oletettavasti samalla poistuisivat myös heidän oikeutensa, ellei luotaisi tilalle jotakin muuta tapaa ymmärtää ja pitää huolta niistä. Mietittävää riittäisi...

        oleville ihmisille voitaisiin myöntää lomaa ihan niinkuin vasta alussa oleville ihmisille. Työnantaja saa antaa lomaa työntekijöilleen ihan niin paljon kuin haluaa ja ihan mistä syystä haluaa.


      • mitä v**tua???
        Täysin lopussa kirjoitti:

        oleville ihmisille voitaisiin myöntää lomaa ihan niinkuin vasta alussa oleville ihmisille. Työnantaja saa antaa lomaa työntekijöilleen ihan niin paljon kuin haluaa ja ihan mistä syystä haluaa.

        Oletko jotenkin pihalla? Kyse oli siitä, että jos mielenterveysongelmat kielletään, niin psyykkisesti kärsivien ihmisten oikeudet - esim. sairaslomaan - lakkaavat täysin. Miten tuo höpinäsi vastasi tähän?

        "Työnantaja antaa lomaa niin paljon kuin haluaa"??? Niin varmaan. Kukkuluuruu.


      • Henkiset ongelmat
        mitä v**tua??? kirjoitti:

        Oletko jotenkin pihalla? Kyse oli siitä, että jos mielenterveysongelmat kielletään, niin psyykkisesti kärsivien ihmisten oikeudet - esim. sairaslomaan - lakkaavat täysin. Miten tuo höpinäsi vastasi tähän?

        "Työnantaja antaa lomaa niin paljon kuin haluaa"??? Niin varmaan. Kukkuluuruu.

        eivät ole sairauksia. Piste.

        Tottakai työnantaja saa antaa lomaa ihan niin paljon kuin haluaa. Vai onko silloinkin ammattiliiton lakimiehet kimpussa?


      • justjoo....
        Henkiset ongelmat kirjoitti:

        eivät ole sairauksia. Piste.

        Tottakai työnantaja saa antaa lomaa ihan niin paljon kuin haluaa. Vai onko silloinkin ammattiliiton lakimiehet kimpussa?

        Miksi ne eivät ole mielestäsi sairauksia? "Piste" ei ole kovin hyvä perustelu... Siksikö, että "sairaus" pitäisi määritellä vain fysikaalisesti? Tunnustatko ylipäätään vain fysikaalisen todellisuuden olemassaolon ja ihmisen vain fyysisenä olentona? Se olisi todella ahdasta ajattelua...

        Miksi ihmisen mielen, sisäisen kokemuksen, hengen, tai miksi sitä kutsutaankin, ei voisi sanoa olevan "sairas"? Esimerkiksi silloin, kun ihminen kärsii ongelmista näillä alueilla niin paljon, että kyky toimia fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti on vakavasti heikentynyt luontaisesta tasosta. Mielestäni käsite mielen "sairastumisesta" kuvaa näitä tilanteita usein varsin hyvin.

        Ja ammattiliittospekulaatioihin: Kovin moni työnantaja tuskin antaa huvikseen palkallista lomaa samalla tavalla kuin yleisesti sairaslomaa, jos työntekijä menee ilman lääkärintodistusta sanomaan, että "elämässä on ongelmia". Älyllisen epärehellisyyden sijaan voisi siis vastata kysymykseen, tai olla kokonaan vastaamatta... Pointti oli, että mielen sairauksien kieltäminen johtaisi siihen, että niitä ei myöskään yhteiskunnallisesti voitaisi huomioida mitenkään, koska "niitä ei olisi". Vähintään tulisi luoda jotain muita järjestelmiä, joilla näitä "elämän ongelman kärsiviä" voitaisiin tukea sosiaalisesti. Vai yhteiskunnan ulkopuolelleko heidät tulisi jättää, jos eivät jaksa pysyä tavanomaisessa arkirumbassa mukana?

        Ja olisi siedettävää, että näihin kysymyksiin vastaava huomioisi oman voiman- ja terveydentuntonsa lisäksi myös muut ihmiset ja heidän erilaiset tilanteensa...


      • Itsekin myönnät,
        justjoo.... kirjoitti:

        Miksi ne eivät ole mielestäsi sairauksia? "Piste" ei ole kovin hyvä perustelu... Siksikö, että "sairaus" pitäisi määritellä vain fysikaalisesti? Tunnustatko ylipäätään vain fysikaalisen todellisuuden olemassaolon ja ihmisen vain fyysisenä olentona? Se olisi todella ahdasta ajattelua...

        Miksi ihmisen mielen, sisäisen kokemuksen, hengen, tai miksi sitä kutsutaankin, ei voisi sanoa olevan "sairas"? Esimerkiksi silloin, kun ihminen kärsii ongelmista näillä alueilla niin paljon, että kyky toimia fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti on vakavasti heikentynyt luontaisesta tasosta. Mielestäni käsite mielen "sairastumisesta" kuvaa näitä tilanteita usein varsin hyvin.

        Ja ammattiliittospekulaatioihin: Kovin moni työnantaja tuskin antaa huvikseen palkallista lomaa samalla tavalla kuin yleisesti sairaslomaa, jos työntekijä menee ilman lääkärintodistusta sanomaan, että "elämässä on ongelmia". Älyllisen epärehellisyyden sijaan voisi siis vastata kysymykseen, tai olla kokonaan vastaamatta... Pointti oli, että mielen sairauksien kieltäminen johtaisi siihen, että niitä ei myöskään yhteiskunnallisesti voitaisi huomioida mitenkään, koska "niitä ei olisi". Vähintään tulisi luoda jotain muita järjestelmiä, joilla näitä "elämän ongelman kärsiviä" voitaisiin tukea sosiaalisesti. Vai yhteiskunnan ulkopuolelleko heidät tulisi jättää, jos eivät jaksa pysyä tavanomaisessa arkirumbassa mukana?

        Ja olisi siedettävää, että näihin kysymyksiin vastaava huomioisi oman voiman- ja terveydentuntonsa lisäksi myös muut ihmiset ja heidän erilaiset tilanteensa...

        että kyseessä on kielikuva kun käytät termiä "sairas" lainausmerkeissä.

        Työnantajallekin on taloudellisesti kannattavaa päästää väsynyt työntekijä lomalle lepäämään. En kyllä ymmärrä miksi lepäämisestä pitäisi maksaa.


      • Anonyymi
        erimielisyydestä: kirjoitti:

        Psykiatri ei ole koskaan onnellinen, jos potilaan tila paranee. Asia selittyy sillä, että pitäisi lisätä jatkuvasti lääkkeitä lopettamisen tai vähentämisen sijaan. Samoin elinikäinen sairasloma tai työkyvyttömyyseläke on heille mieleen, vaikka potilas haluaisi tai pääsisi töihin.

        Toivottavasti toimisto hyväksyy versiosi.

        "Samoin elinikäinen sairasloma tai työkyvyttömyyseläke on heille mieleen, vaikka potilas haluaisi tai pääsisi töihin."

        Mikähän tällekin lienee syynä?
        Jos näin todella on, niin ei Suomessa mitään työvoimapulaa ole! Tosin rikkaalla maallahan on varaa makauttaa työikäisiä, työhaluisia ihmisiä kotonaan tai laitoksissa.


    • siinä on

      En voi sanoa että kokemusta on, mutta ikävä kyllä olet oikeassa juuri tuossa asiassa.

      Psykiatriaa vaikka pidetäänkin tieteenalana, niin se on silti jossakin määrin "liian tuntematon ja epämääräinen" tieteenala. Toisin sanoen se näkyy juuri edellä mainitussa seikassa, että sinun on todella vaikeaa ellei jopa mahdotonta jälkeenpäin todistaa että sinua on hoidettu väärin perustein tai väärillä lääkkeillä. On liian helppoa todeta, että "sinä nyt vain olit hullu silloin" ja se "väärä lääkitys" oli tapauksessasi oikea lääkitys (noin ainakin yleisellä tasolla).

      Tuo "ylimielisyys" opetetaan varmasti osittain myös kouluissa, koska lääkärien pitää toki tehdä vaikeitakin päätöksiä ja usein käyttää varsin laajaa "omaa harkintaa". Toki tämä voi johtaa joskus pahoihin virhearvioihinkin.

      • Psykiatriaa

        pitää tieteenä lähinnä maallikot ja terveydenhuollon työntekijät.

        Koko psykiatria on täyttä huijausta. Psykiatrit ovat tehneet normaaleista elämän ongelmista ja ihmisten poikkeavuuksista sairauksia. Kaikki psykiatriset diagnoosit on tehty äänestämällä.


      • Anonyymi

        "On liian helppoa todeta, että "sinä nyt vain olit hullu silloin" ja se "väärä lääkitys" oli tapauksessasi oikea lääkitys (noin ainakin yleisellä tasolla)."

        On aivan samantekevää, onko sairauskertomuksessa näkyvä "hullun leima" annettu 20 vuotta sitten vai eilen. Se on jokatapauksessa ajankohtainen yhä tänäänkin. Nimimerkillä kokemusta on.

        PS. Ihmisen pahuudella ja ahneudella ei ole rajoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On liian helppoa todeta, että "sinä nyt vain olit hullu silloin" ja se "väärä lääkitys" oli tapauksessasi oikea lääkitys (noin ainakin yleisellä tasolla)."

        On aivan samantekevää, onko sairauskertomuksessa näkyvä "hullun leima" annettu 20 vuotta sitten vai eilen. Se on jokatapauksessa ajankohtainen yhä tänäänkin. Nimimerkillä kokemusta on.

        PS. Ihmisen pahuudella ja ahneudella ei ole rajoja.

        Diagnoosi on ajankohtainen, niin että se pysyy tiedoissa.
        Ihminen voi kuitenkin olla muuttunut vaikka kuinka paljon, voi olla toipunut, tai jopa parantunut kokonaan. Eli terveydentila ei ole ajankohdallisesti enää sama, kuin vaikka 20 vuotta sitten.

        Se on väärin, ettei noista diagnooseista pääse eroon ikinä.
        Ikuinen " leima " lopun elämää, joka kaiken lisäksi vaikuttaa negatiivisesti joihinkin asioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diagnoosi on ajankohtainen, niin että se pysyy tiedoissa.
        Ihminen voi kuitenkin olla muuttunut vaikka kuinka paljon, voi olla toipunut, tai jopa parantunut kokonaan. Eli terveydentila ei ole ajankohdallisesti enää sama, kuin vaikka 20 vuotta sitten.

        Se on väärin, ettei noista diagnooseista pääse eroon ikinä.
        Ikuinen " leima " lopun elämää, joka kaiken lisäksi vaikuttaa negatiivisesti joihinkin asioihin.

        "Ikuinen " leima " lopun elämää, joka kaiken lisäksi vaikuttaa negatiivisesti joihinkin asioihin."

        Tietääkseni murhatuomiokin poistuu rikosrekisteristä pitkän ajan kuluttua. Psykiatrisesta diagnoosista sen sijaan ei pääse eroon koskaan. Voidaanko tästä tavallaan vetää johtopäätös, että psykiatrisen diagnoosin saaminen on murhaakin pahempi rikos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ikuinen " leima " lopun elämää, joka kaiken lisäksi vaikuttaa negatiivisesti joihinkin asioihin."

        Tietääkseni murhatuomiokin poistuu rikosrekisteristä pitkän ajan kuluttua. Psykiatrisesta diagnoosista sen sijaan ei pääse eroon koskaan. Voidaanko tästä tavallaan vetää johtopäätös, että psykiatrisen diagnoosin saaminen on murhaakin pahempi rikos?

        En pidä diagnooseja verrattavissa rikoksiin, mutta diagnoosin omaavaa osataan kyllä syyllistää. Jopa psykiatrisissa hoitolaitoksissakin.

        Tuskin kukaan tahallaan haluaa loppuelämäkseen minkäänlaista " leimaa ", joka ajoittain vaikeuttaa elämää/elämistä.

        Kun kerran diagnooseista ei pääse eroon, niin olisi hyvä juttu, kun ihmiset osaisivat asennoitua paremmin diagnoosin omaavaan ihmiseen.
        Ei diagnoosit kerro sitä, minkälainen ihminen pohjimmiltaan on.


    • Ksäiään

      Jos jotakin tämän ihmisen kanssa sattuu, niin olemem katsoneet hänet sairaaksi. Psykiatria tosin tuntee määritelmän epäluuloinen persoonallisuus, joka ei nähtävästi ole este taikka hodasteantaa taikka vaatia hoitoa.

      Sitähän sattuu kaikenlaista varsinkin lääkärien keskuudessa. Ovat niin hienostoväkeä näin muutoin, ettei osaa suhteuttaa asioita realiteettiin taikka edes tilastoihin. Moniko sairaaksi katsottu on syyllistynyt johonkin todella tuomittavaan? Todellisuudessa johonkin epäilyttävään esim. käynyt suosikki huoltoasemalla aamuyöllä juomassa kahvikupin taikka ostamassa röökiaskin. Eiväthän hienostoihmiset niin tee, he istuvat kotona syyttelemässä muita.

    • psykiatriasta

      Onpa täällä vaahtoaminen päällä psykiatreista ja psykiatriasta.

      Voin kertoa, että itselläni on psykiatri joskus epäillyt kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Söin myös siihen liittyviä lääkkeitä jonkun aikaa silloin. Ongelmani kuitenkin osoittautuivat sitten toisenlaisiksi, ja niin kaksisuuntaisuusdiagnosoinneista luovuttiin. Samoin olen luopunut kaikista lääkkeistä, koska niistä ei ollut apua minulle. Tähän ei liittynyt minkäänlaisia riitelemisiä eikä ongelmia, vaan kaikki tapahtui ihan asianmukaisesti ja yhteisymmärryksessä psykiatrin kanssa. Hän ei todellakaan pyrkinyt väkisin pitämään diagnoosistaan kiinni tai syöttämään minulle lääkkeitä sen jälkeen, kun oli todettu, että niistä ei ollut apua.

      • Kun puhutaan

        psykiatrien rikoksista, niin tarkoitetaan ihmisten vangitsemista, kiduttamista, pahoinpitelyä ja murhaamista.

        Jos täysi-ikäinen vapaaehtoinen henkilö haluaa käydä psykiatrin vastaanotolla ja syödä psyykelääkkeitä, niin siitä vaan!


      • venla72_
        Kun puhutaan kirjoitti:

        psykiatrien rikoksista, niin tarkoitetaan ihmisten vangitsemista, kiduttamista, pahoinpitelyä ja murhaamista.

        Jos täysi-ikäinen vapaaehtoinen henkilö haluaa käydä psykiatrin vastaanotolla ja syödä psyykelääkkeitä, niin siitä vaan!

        Olen vapaaehtoinen vain ja ainoastaan rajoituksella syödä mielialalääkkeitä, psykiatria en aio koskaan tavatakaan. Ihan hyvin pärjään onneksi peruslekurin ja peruslääkkeiden kanssa ja masis helpottumassa.


      • psykiatriasta
        Kun puhutaan kirjoitti:

        psykiatrien rikoksista, niin tarkoitetaan ihmisten vangitsemista, kiduttamista, pahoinpitelyä ja murhaamista.

        Jos täysi-ikäinen vapaaehtoinen henkilö haluaa käydä psykiatrin vastaanotolla ja syödä psyykelääkkeitä, niin siitä vaan!

        Oliko tuon tarkoitus olla joku "vastaus" esittämääni kertomukseen omasta kokemuksestani? Jos oli, niin kiitos vaan, olipa todella ajatellun ja viisaan oloinen sellainen...


      • Noinhan
        venla72_ kirjoitti:

        Olen vapaaehtoinen vain ja ainoastaan rajoituksella syödä mielialalääkkeitä, psykiatria en aio koskaan tavatakaan. Ihan hyvin pärjään onneksi peruslekurin ja peruslääkkeiden kanssa ja masis helpottumassa.

        sen pitää mennäkin.


      • Halusin vain
        psykiatriasta kirjoitti:

        Oliko tuon tarkoitus olla joku "vastaus" esittämääni kertomukseen omasta kokemuksestani? Jos oli, niin kiitos vaan, olipa todella ajatellun ja viisaan oloinen sellainen...

        selventää mitä tarkoitetaan kritiikillä psykiatriaa kohtaan.


      • hoidon tarpeessa?
        Halusin vain kirjoitti:

        selventää mitä tarkoitetaan kritiikillä psykiatriaa kohtaan.

        olen joutunut kolme kertaa tilanteeseen, jossa olen kokenut tulleeni kaltoinkohdelluksi psykiatrisen hoidon taholta. Ollessani ensipsykoosissa silloisessa Lapinlahden sairaalassa minut suostuteltiin tutkimukseen jossa kaikki psyykelääkkeeni lopetettiin. Osastohoidon aikan psykoosini jälleen aktivoitui hoitavien silmien edessä ja ainoastaan minä itse sanoin että nyt lopetetaan tämä kokeilu. Toisen kerran ollessani psykoosissa ,työkaverini soitti psykiatriseen päivystykseen ja kysyi olenko ollut siellä, vastasivat myöntävästi. Pitäisi olla salassapidettävää tietoa. Kolmannella kerralla hakeutuessani sairaalaan lääkäri jonka tapasin ensimmäistä kertaa sanoi, etä minulla on paranoidinen skitsofrenia. En hyväkysnyt diagnoosia, ei myöskään silloinen hoitava lääkärini. Mutta nyt se diagnoosi seisoo papereissa eli valittaminen hoitovirheistä ainakin on turhaa.


    • 2343ed

      AIKAS HYVIÄ KIRJOITUKSIA!!! Juuri nÄIN - psykiatria ON MILJARDIBISNES ihmisten MIELEN terveydellä... mielenterveys on kirosana ja pelkkä bisnestermi.

    • ldsyf

      Ei todellakaan kannata kertoa yhtään mitään omasta mielenterveydestään yhdellekkään terveydenhuoltoon kuuluvalle henkilölle. Ja psykiatrille tai psykiatriselle hoitajalle/lähihoitajalle ei pidä mennä. Muistutan vielä että laittakaa Kantaan luovutuskiellot.

      • Pokke

        Ikävä kyllä kielloilla ei ole mitään merkitystä. itselläni kaikki kiellot päällä, elvytyskiellosta lähtien mutta omakannasta näen että tiedoissa käydään vaikken ole ollut vuoteen asiakkaana missään. diagnooseja ei saa koskaan pois vaan seuraavat jatkuvasti vaikeuttaen elämää jos hakeutuu sairauksien takia tk.n. harmittaa kun aikoinaan "ansaan" astuin ja suostuin mtt.n menemään. tuntuu kuin otsassa lukisi mielenterveys ongelmainen. Itselläni tullut muita vaivoja mutta menen yksityiselle kun siellä eivät tiedä diagnooseja niin voi saada jopa hoitoa ilman leimaavia diagnooseja


    • Justicefor

      "On syytä kysyä ääneen, että miksi on sallittua määrätä psyykenlääkkeitä, joiden toimintamekanismia ei tarkkaan tunneta, vaan ne "ilmeisesti", "ehkä", ne "saattavat" tehdä jotakin?
      Miksi niitä määrätään ilman edes diagnoosia, jota edes yksi ihminen ei saisi koskaan tehdä"

      Niin ja millä oikeutetaan niiden PAKOTTAMINEN. Kun lukenut niistä, tulee mieleen, että eettisesti riittäviä syitä tai edes tieteellisiä perusteita ei vaan ole. Ketään ei tulisi pakottaa tällaiseen. Psykiatreille on annettu aivan liikaa valtaa kukkoilla nykyisen tietämyksen valossa.

      Pykälä että henkilöä hoidettava ("lääkkein") tai hänen mielisairautensa pahenisi ei ole riittävän perusteellinen. Sillä lääkkeet ja pakottaminen voivat myös pahentaa henkilön oloa. Tämä on arvontaa, ei hoitoa!

      Jokaikinen kehollisen koskemattomuuden kemiallinen loukkaus pitäisi selvittää ja lukea pahoinpitelyksi, eritoten jos henkilö ei ole ollut vaaraksi/on kokenut lääkkeistä haittaa.

      • Warhus

        "Pykälä että henkilöä hoidettava ("lääkkein") tai hänen mielisairautensa pahenisi ei ole riittävän perusteellinen. Sillä lääkkeet ja pakottaminen voivat myös pahentaa henkilön oloa. Tämä on arvontaa, ei hoitoa!"

        Et huomaa koko mielenterveyslaki lauseen perinpohjaista älyttömyyttä. Koska mielisairautta ei ole olemassa, miten sellainen voi pahentua?

        Jos tarkoitetaan, että ihmisellä on paha mieli ja, jos ei "psykiatrisesti hoideta" ja olo pahenee, ei silläkään ole mitään väliä. Sellainen ei vapaassa oikeusvaltiossa oikeuta vapauden riistoon. Ainoastaan rikoksesta tuomittu kansalainen voidaan vangita, riistää häneltä vapaus, ei keneltäkään muulta. Sellainen toiminta olisi ja on kansainvälisten ihmisoikeuksien sekä Suomen perustuslain vastaista. Toisin sanoen rikollista toimintaa! Tästä ei pitäisi olla kenelläkään kansalaisella tai viranomaisella mitään epäselvyyttä.

        Ei, se ei ole arvontaa vaan toisen ihmisen pahoinpitelyä, joka täyttää kirjaimellisesti kiduttamisen tunnusmerkistön monissa monissa tapauksissa, auttamisen nimeen.


      • Anonyymi

        "Psykiatreille on annettu aivan liikaa valtaa kukkoilla nykyisen tietämyksen valossa."

        Valtaan kuuluu myös vastuu, mutta onko sitä p$ykiatreilla?


    • Ei-enää

      Hullu on haukkumasana aivan kuin tyhmäkin mutta nämä häiriintyneet ihmiset käyttävät tällaisia nimityksiä ihmisistä jotka ovat kokeneet kovia. Eli kaiken muun lisäksi sua haukutaan ja sut leimataan ihan ilman syytä.

      • esimerkiksi.näin

        Hulluja on monenlaisia. On luovaa hulluutta , on hullun rohkeaa, työhulluutta, käsityöhulluutta, hullun lailla tehdään kaikenlaista. Hullun ja neron välillä on häilyvä raja.
        - Olisiko kyse siitä, ettei käyttäydy ja toimi keskiverto sääntöjen mukaan , vaan vapaammin , tutkivammin, kokeilevammin, luovemmin.

        Tai sitten kun saanut diagnoosin, keskinäisessä kilpailussa siitä, kuka on parempi, saadaan hyvä lyömäase.

        Hullu on erilainen, poikkeaa sen yhteisön keskiarvosta. Jos joku on erilainen kuin minä, haukutaan hulluksi.


      • ei.oteta.niin.vakavasti

        Ihmisethän tykkää hullutella. Stockmannilla on hullut päivät.


    • yksinvaikeaa

      Mitä virallisiin valituksiin tulee, mielestäni ihmisiä, jotka joutuvat syömään psyykelääkkeitä pitäisi myös auttaa valitusten teossa ja tukea niiden läpiviennissä. Meillä voisi olla sellainen virallinen taho, jossa uhreja kuultaisiin, uskottaisiin ja autettaisiin korjaamaan vahinkoa ja saamaan oikeutta. Harva varmaan valittaa turhaan siinä tilanteessa.

      • leeeef

        Vielä surullisempaa on se, että ne valitukset eivät ikinä johda mihinkään.


      • piikki.lihassa

        Kyllä ne johti, koko lääkärikunta vihaa.En voi käyttää terveyspalveluja. -Kävi niin, että olen myös gang stalkingin kohde. Siitä on seurannut se, että kaikki yksityisasiani pannaan nettilevitykseen. Kaikki , mitä puhun, teen. Ja totisesti puhuin silloin, kun netistä huomasin, mitä tuhoa lääkkeet voivat tehdä ja lähdin tutkituttamaan päätäni ja sitten tein kanteluja ja odotin vastauksia. -"Koko suomi tietää",mitä minun aivoille on tapahtunut. -Jotakin hyötyä jollekin asialle tästä vainosta.


      • tänksAlot
        leeeef kirjoitti:

        Vielä surullisempaa on se, että ne valitukset eivät ikinä johda mihinkään.

        Kerta se on ensimmäinenkin. Joskus se homma muuttuu ja toivon, että sellainen ratkaisu tulee jo ensi vuonna.


      • MitÄ-_IHmettä-

        Niin. Ideanasi, että valtion oikeuttamalla orjajärjestelmälle pitäisi perustaa virallinen vastataho. Antakaas, kun nauran oikein kunnolla.

        Mitenkä olisi, ihan villinä heittona, orjuuden lakkauttaminen sen sijaan, että vaaditaan valtiolta vastavirastoa?


      • ihmettä..0
        MitÄ-_IHmettä- kirjoitti:

        Niin. Ideanasi, että valtion oikeuttamalla orjajärjestelmälle pitäisi perustaa virallinen vastataho. Antakaas, kun nauran oikein kunnolla.

        Mitenkä olisi, ihan villinä heittona, orjuuden lakkauttaminen sen sijaan, että vaaditaan valtiolta vastavirastoa?

        Sitä odotellessa..


    • drugsdontwork

      Tiedän tapauksen jossa henkilö on Suomessa diagnosoitu skitsofreniseksi ja pakkolääkitty melko vahvasti ilman että psykiatrit jaksoivat edes jutella hänen kanssaan taikka käydä samassa huoneessa. Potilaalla oli (ei vakava) riketausta, jonka takia hän oli epätoivottu henkilö ja poliisi vei väkisin lääkärin arvioitavaksi.

      Samaten työssäkäyviä ihmisiä on Suomessa alettu pakkolääkitä, estää työnteko pakkohoidoilla, aiheuttaa potkujen saaminen töistä ja sitten pakkolääkitään lisää kun on työtön "luuseri".

      https://open.spotify.com/user/rpls/playlist/464mTfBNubbiXamQWx7Rjx

    • Drugsterman69

      Itse olen teidän hullujen kanssa samassa veneessä vaikka en todellakaan haluaisi, kun juttuja lukee. Lääkkeistä. Ei mikään johdu niistä, vaan niihin syyt laitetaan. Kaikki on lumetta. Tai luonnosta saatuja aineita, Jumalan luojan luomaa. Ei tartte pelätä niitä myrkkyjä. Onhan kyyssäkin myrkkyä, ihan. Hyvää myrkkyä on kaikessa. Vetäkää nappeja naamaan niin paljon kun kerkeätte! Kuolo korjaa kuitenkin kohta. Kokeillaan jotain uutta. Älkää olko niin vällyjä!

    • eugenismiwas

      psykiatrit ovat puhtaasti sutenöörejä, jotka markkinoivat ihmisiä lääeteollisuudeel tuottopilleri orjaksi.
      psykiatrian teoria on sadistinen ja hoitomuodot 100% sadismia.
      teorian tieteellinen perusta on pannukakkuun verrattava uskomustiede.
      ( puhutaan niin pitkään että yksilo uskoo..

      psykiatrit kulkee vankkureissa ja välillä heittäv pitkällä ruoskalla kansaan päin ja huutavat, minä olen suuri auttaja..ja vaatii kansaa huutamaan " herra suuri auttaja" jos kansa ei hurraa, psykiatrin raippa lyö verihaavoile kansan.

      he ovat kuninkaita ilman vaatteita.. eli koululääketieteen tohtorit keksivät vaikka minkalaisia vainoharhaisia satuja kuten psykosomatia sadakseen itselleen rahaa.

      sitten jos joku ei usko koululääketieteen vainoha teorioita, koululääketieteen tohtoreiden naamat muuttuvat kuin kiiluvasilmä kommunistilla ja he vangitsevat yksilön kidutettavaksi psykiatrian kidutuskeskuksiin..

      tilanne on sama kuin kommunismissa, jossa teorioiden kunnioitus on pääasia.
      kukaan ei enää mieti kuinka paljon nuo sadisttiset eugenismi tyyppiset teoriat nostattavat kansan vihan.

      eugenismi teoriaan uskoivat sadistiset persoonallisuudet.
      psykiatriaan hakeutuu ja siihen ihastuu sadistiset persoonallisuudet koska koko teoria on sadismia kuten eugenismi leimoineen,, koska se oikeuttaa syyttomien vangitsemisen mielipiteista ja ivaamisen psykosomatialla ym,,jota meidän sadisti tohtorimme harjoittavat.


      kommunismiin uskoi sadistise persoonallisuudet, koska se oikeutti toisin ajttelijoiden kiduttamisen.

      yksilöt jotka haluavat olla SUURIA, YLIVIISITa ja ovat sadistisia luonteita hakeutuvat psykiatreiksi ja muihin aarimmaisen sadistisiin teoriohin kuten psykiatria.


      On ihan sama mihin teoriaan valtio sairastuu.
      kaikki teoriat ovat väkivaltaisia ja sadistisia, paitsi pannukakku ei ollut sadismiin perustuva, kuten psykiatria ja muu kaupallisessa mielessä tehty koululääketieteen liikelaitoksen teoriat.

      6 eniten myytyä psyykkepilleria tuotti v. 2007 141 milj, euroa tukkuhinnoin ( apteekin palkkio lisättynä n. 200 miljoonaa.

      kela maksaa tämän ihmiskaupan ja sinut on pakotettu veroin maksamaan kelalle ja kela siirtää sen ihmiskaupiaaille, jotka kauppaa sinut vaikka polvikivulla inttäen sitä psyykkiseksi, jos koululääketieteen ihmiskauppiailla menee valittaa oireitaan ..
      näin sosialismi ja edustuksellinen parlamentarismi toimii..
      se panee ilman kansan äänestyksia yksilön hyväksymään kaikenalaisen sadistisen ihmiskaupan kuten psykiatria..

      yksikään sana ei riitä kuvaamaan sitä kuvottavuutta mitä yksilöt tuntevat noita puoskareita ja koululääketieteen sadisti teorioita kohtaan.

      ne tekevät isanmaata rakstavasta ja siihen luottavsta yksilosta isanmaataan vihaavan pelkäävän ihmisraunion..ja sen tekee ylimielinen koululääketiede sadisti teorioillaan.

      • kaiken.kokenut

        Taidatkos sen selvemmin sanoa, näin on!


    • fdsaaf

      Suurin osa psyykelääkkeiden niin kutsutusta "tehosta" perustuu puhtaasti lääkeyhtiöiden markkinoinnille. Ne panostavat markkinointiin ja hallintoon arviolta 45 % tuloistaan ja 12-15 prosenttia tuotekehitykseen. Markkinointi on arggressiivista ja ne ovat tehneet usemmista potilasjärjestöistä riippuvaisia rahoituksestaan. Myös esimerkiksi Suomen Psykiatriyhdistys saa vuosittain arviolta 67 000-117 000 € rahaa lääkeyhtiöiltä. Psykiatria on ehkä lääketieteen korruptointuneimpia aloja. On arvioitu, että puolet lääkeyhtiöiden rahoituksesta menee psykiatriaan. Korruptio ulottuu läpi koko tieteenalan tutkijoista, lääkevalvontavirastoista, psykiatrian alan yhdistyksistä ja potilasjärjestöistä reseptejä kirjoittaviin lääkäreihin, jotka saavat erilaisia taloudellisia palkkioita kirjoittamistaan reseptilääkkeistä. Myös esimerkiksi psykiatristen häiriöiden DSM-manuaalin kehittäistä kaikilla järjestäen on kytköksiä lääketeollisuuteen. Ei ihme, että häiriöiden lukumäärä on kasvanut kasvamistaan. Lääkeyhtiöt saavat itse tehdä lääketutkimukset ja jättää julkaisematta negatiiviset tulokset. Ne voivat päättää, mitä tutkimuksia käytetään perusteena lääkkeen markkinointiluvalle. Aggressiivisen markkinoinnin ja lahjonnan johdosta psyykelääkkeiden tuotto on niin suurta, että lääkeyhtiöt pystyvät maksamaan valtavia summia aiheuttamistaan vammoista johtuvien oikeudenkäyntien estämiseen maksamalla asianomistajat hiljaiseksi. Ihmiset ovat totaalisen aivopestyjä, koska kaikki psykiatrian alan asiantuntijat ovat niin lahjottuja, että heille ei tule mieleenkään julkaista mitään lääkeyhtiöiden agendasta poikkeavaa. Monet heistä on nimenomaisesti palkattu vastaamaan julkisuudessa esitettyyn kritiikkiin lääkkeiden hyödyistä ja haitoista. Jos joku uskaltaa kritisoida psyykelääkkeiden hyötyjä, lääkeyhtiöt pyrkivät systemaattisesti demonisoimaan ja hiljentämään kritiikin esittäjää. Myös poliitikot ovat tietenkin ankaran lobbauksen ja lahjonnan kohteena. Koko psykiatrian historia on melkein synonyymi ahneuden ja sadismin historialle. Mitä kummallisimpia hoitomuotoja on kokeiltu henkisen kärsimyksen hoitoon insuliinikoomasta sähköshokkeihin ja pakkoliikkeitä aiheuttaviin neurolepteihin. Kaikki ovat olleet aikanaan "vallankumouksellisia" keksintöjä, jotka ovat parantaneet milloin mitäkin "sairautta" ihmisen päässä. Ne jotka ovat sitä mieltä, etteivät kärsi psykiatrien määrittelemistä häiriöistä, kärsivät sairaudentunnottomuudesta, jota on myös epäilty aivojen toimintahäiriön tuottamaksi ongelmaksi.

      • poöou

        Psykiatria on ylivoimaisesti lääketieteen korruptoitunein ala.


      • kORJAUS

        Psykiatria ei ole lääketiedettä vaan lain haara.


      • Anonyymi
        kORJAUS kirjoitti:

        Psykiatria ei ole lääketiedettä vaan lain haara.

        Lain? Minusta se on organisoitua rikollisuutta.


      • Anonyymi

        "Ne jotka ovat sitä mieltä, etteivät kärsi psykiatrien määrittelemistä häiriöistä, kärsivät sairaudentunnottomuudesta, jota on myös epäilty aivojen toimintahäiriön tuottamaksi ongelmaksi."

        Näinhän uskonnollinen kultti juuri toimii. Leimataan vääräuskoiseksi pakanaksi ne, jotka eivät tunnusta kultin ylipappien sanaa.


    • NollaPilkkuViisi

      Onhan niillä psyykelääkkeillä sivuvaikutuksia. Ne ilmenee lääkkeen pakkausselosteesta:

      https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=3037&i=JANSSEN-CILAG_RISPERDAL

      Se että kyse on virallisesta asiakirjasta on taas tietysti pelkkä sivuseikka. Lääkkeen haitat on kai kiistetty sillä että kyseessä on lääkefirman itsensä kirjoittama paperi ja että lääkevirasto Fimea on sen vahvistanut.

      Niimpä niin, on niin kiva elää omassa pilvilinnassa tosiasioiden ulkopuolella.

      Surullisinta on että siitä saavat makaa nahallaan jopa viisivuotiaat lapset.

    • Anonyymi

      Olenko harrastanut sejsiä naisen kanssa? Oon mä kerran turus.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/1998/09/07/laaketieteen-musta-historia-osa-i-kasikirjoitus-0

      Vahva uljas suomalainen - Olivatko kaasukammiot tulossa Suomeenkin?

      Olli Ainola

      Lepositeet

      Speak: Tässä on Suomen psykiatrian kehto, Heidelberg Etelä-Saksassa. Romanttinen maisema kätki vuosikymmenet kammottavan salaisuuden.

      Speak: 1940-luvulla täällä tehtiin lääketieteellisiä kokeita, joissa koe-eläiminä käytettiin vammaisia lapsia. Koesarjojen päätteeksi lapset surmattiin kylmäverisesti ja aivot irrotettiin tutkimuksiin.

      Suomalaislapsia lippuineen
      Speak: Rotutieteet eivät rajoittuneet Saksaan. Eugeniikkana tunnettu rotuoppi tunnustettiin monissa maissa: Englannissa, Yhdysvalloissa, Ruotsissa - ja myös Suomessa. Vasta itsenäistyneen maan tiedemiehet mittailivat ihmisten kalloja todistellen arvokkaasta taustastamme. Kauneuskilpailut näyttivät kepeältä viihteeltä, mutta palvelivat samaa tarkoitusta.
      -1935 Suomessa mentiin askel pidemmälle. Silloin otettiin käyttöön pakkosteriloinnit. Monilta vammaisilta kuten epileptikoilta haluttiin estää suvunjatkaminen, jotta sairaiden määrä ei kasvaisi.

      Speak: Rotukomitea ei rajoittunut vain negatiiviseen jalostustyöhän. Se kehitteli myös positiivisia keinoja. Paremman väen ja hyvätuloisten lisääntymistä piti kannustaa mm. suuremmin palkoin, lapsilisin ja veroeduin.

      Speak: Komitea ei puuttunut vammaishoidon kustannuksiin. Ehkä se oli itsestäänselvyys. Rahalla mittaaminen oli juurtunut ainakin mielisairaanhoitoon. Esimerkiksi Arvo Ylppö piti mielisairaita arvottomina ja mielisairaaloita tuhlauksena.

      Speak: Psyykkisesti sairaiden hoitomuodot olivat raakoja, osin silkkaa kidutusta. Monet niistä oli opittu Saksasta. Hyvin suosittu skitsofrenian eli jakomielitaudin hoitokeino oli tämä insuliinisokki. Potilaalle annettiin annos insuliinia. Muutaman tunnin kuluttua potilas tuli koomaan ja sai rajuja epileptisia kohtauksia. Kuviteltiin, että epilepsia ja skitsofrenia ovat toistensa vastakohtia. Aiheuttamalla keinotekoisesti epileptinen kohtaus uskottiin että jakomielisyys paranee. Menetelmä oli humpuukia, mutta sitä käytettiin meillä vielä 1960-luvulla.
      - Tyly kohtelu näkyi myös kun vammaisia hoidokkeja siirrettiin pois sota-alueilta muualle Suomeen.

      Speak: Potilaat sullottiin vaunuihin. Junat saattoivat odottaa ratapihoilla päiväkausia. Ohikulkijat kuulivat silloin tuskaisia avunhuutoja. Kun vaunut lopulta tyhjennettiin, osa hoidokeista oli kuollut, osa oli tautien näännyttämiä tai muutoin erittäin huonossa kunnossa. Monet menehtyivät pian kuljetuksen jälkeen.

      Speak: Tämä ei ole sankarihauta vaan pikemminkin joukkohauta. Seinäjoen hautausmaalle on haudattu lähellä toimineen Törnävän mielisairaalan hoidokkeja. Sotavuosina potilaita kuoli selvästi enemmän kuin muulloin.

      Speak: Törnävälle siirtopotilaat saapuivat junalla Seinäjoen kautta. Huoneet täyttyivät äärimmilleen. Potilaat kärsivät tulehduksista ja nälästä. Laitoshoidokeille oli ruokaa vähemmän kuin muulle väestölle.
      Henkilöstöä kiellettiin toimittamasta potilaille lisäannoksia.

      Speak: Psyykkisesti sairailla ei ollut helppoa rintamallakaan. Hoito oli sattumanvaraista. Psykiatrien ensisijaisia tehtäviä oli Saksan tapaan palauttaa kivääri käteen tuhansille sotaneuroosiin sairastuneille sotilaille - tai tärähtäneille, kuten lääkärit heitä kutsuivat. Usein ensimmäisenä epäiltiin, että sotaa pelkäävä neurootikko oli teeskentelijä tai pinnari.

      Konrad Von Bagh
      Kuva: Still Konrad von Bagh.
      Speak: Rintamalääkärinä toimineella Konrad von Baghilla oli päämajan valtuudet tehdä parantamiskokeita sotilailla, jotka olivat psyykkisesti sairastuneet rintamalla ja kärsivät eriasteisista mielenterveydellisistä oireista.

      Speak: Von Bagh otti potilailtaan luulot pois. Hän rääkkäsi hoidokkejaan epämiellyttävällä ja rankalla "voimisteluohjelmalla", jota hän kutsui myös rangaistukseksi. Neuroottisia potilaita simputettiin tunti päivässä kunnes he halusivat takaisin sotaan. Potilaan kerjätessä sääliä, von Bagh saattoi sanoa peräänantamattomasti: "Olette sotapalveluksessa, akkamaisuuksia ei sallita. Purkaa hampaanne yhteen ja tehkää velvollisuutenne."

      Lukija:
      "Hysteerikoille, joilla esiintyi kohtauksia, on määrätty tunti yksinvoimistelua kohtauksen jälkeen. Kohtaukset loppuivat ilmiömäisen nopeasti."

      Speak: Tarvittaessa ohjelmaa kovennettiin ja parissa viikossa useimmat olivat niin uupuneita voimistelusta että anoivat takaisin sotaan. Oppinsa von Bagh oli saanut Saksasta, jossa hän teki aivotutkimusta.

      Speak: Von Baghin toimintaa valvoi päämajalle everstiluutnantti, psykiatri ja sittemmin partiojohtaja Sven Donner. Armeijan hermo- ja mielitautiosaston tarkastajana toiminut Donner oli valmis vaikeimpien potilaiden osalta vielä jyrkempiin toimiin.

      Speak: Erään tarkastusmatkansa jälkeen Donner kirjoitti muistion armeijan johdolle. Hän ilmaisi ihailunsa Hitlerille, joka murhautti vammaisia.

    • Anonyymi

      Vastaako kukaan suomessa psykiatrisista kohteluista?

      • Anonyymi

        Tarkoitanko onko tahoa johon näissä asioissa voi ottaa yhteyttä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitanko onko tahoa johon näissä asioissa voi ottaa yhteyttä?

        Potilasasiamies on ainakin olemassa sitä varten, että voi kysyä neuvoa.
        Ja onhan eri psykiatrian yksiköillä omat johtohenkilöt, joihin voi ottaa yhteyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potilasasiamies on ainakin olemassa sitä varten, että voi kysyä neuvoa.
        Ja onhan eri psykiatrian yksiköillä omat johtohenkilöt, joihin voi ottaa yhteyttä.

        Mun luotto psykiatrian johtoportaaseen on täysi nolla. Tein valituksen omasta kohtelustani tai pikemminkin tietosuojan rikkomisesta (mm. lääkäri lähetti potilastietojani luvatta eteenpäin Kelaan) ja siitä että olin kuukausia ilman hoitosuhdetta. Tämä johtaja vastasi sitten minulle, että lääkäri voi kirjoittaa potilastietoihin lähes mitä vain ja lääkärin eteenpäin lähettämillä potilastiedoilla ei ollut mitään merkitystä etuuksiin, vaikka Kela esti etuuden saamisen juuri tuon lausunnon vuoksi. Tämä luki Kelan päätöksessä. Ja vaikka lausunnolla ei olisi ollut vaikutusta mihinkään, minulla on oikeus kieltää tietojeni levittely, tietojani ei saa luvatta lähetellä minnekään. Tämä ei tietysti päde psykiatrialla, ei ole mitään tietosuojaa. Samainen tyyppi tuomitsee julkisesti Vastaamon tietomurrot ja potilastietojen leviämiset vääriin käsiin. Jokseenkin härskiä, ajattelisin. Toivoisin, että näillä johtajilla olisi sen verran selkärankaa, että voisivat edes myöntää olleensa väärässä. Se oli helvetillinen epätoivo ja psykoottinen ahdistus, joka siitäkin viikkojen nälästä seurasi. Pyysin apua myös potilasasiamieheltä, neuvoi ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon. Tein työtä käskettyä, mutta sieltä ei ole oltu yhteydessä moneen vuoteen, eli tosiaan hienosti hoidettu, menen uudelleenkin hakemaan apua, jos tulee hätä. Saan varmaan psykoosidiagnoosin tämän seurauksena, vaikka mulla ei mitään psykoosisairautta ollutkaan ennen tätä nälkäjaksoa. Jätti ikuisen jäljen muistiin. Lisätään tähän vielä, että tällä poliklinikalla oli kuukausia (tai pikemminkin vuosia) vajausta lääkäreistä, minkä aikana potilaat olivat useita kuukausia ilman lääkäriä. Mitään ostopalvelulääkäriä ei hankittu, vaan poliklinikka säästi rahaa siinä, että potilaat jätettiin hoitamatta.


    • Anonyymi

      Mua hoiti psykiatrian poliklinikalla lääkäri, jolla ei ollut psykiatrian vaan toisen erikoisalan pätevyys. Tämä lääkäri muutti lääkitykseni siten, että laittoi mulle neljä masennuslääkettä korkealla annoksella samaan aikaan. Kahdella niistä lukee pakkausselosteessa haittavaikutuksena psykoosi/mania ja juuri nämä lääkkeet oli mulla maksimiannoksella. Mun olisi tietysti pitänyt osata kyseenalaistaa asiaa, mutta olin niin rikki, etten vaan silloin pystynyt. Samainen lääkäri lopetti myös mun antipsykootit siinä samassa rytäkässä. Arvatkaapa miten kävi? Ei kovin hyvin.

      Hän myös ehdotti mulle, että kannattaa alkaa syömään Armour thyroidia, kun mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt se samainen lääkäri allekirjoittelee rokotevastaisia adresseja koronarokotteeseen liittyen. Eli se on nyt jo lähes 10 vuotta puoskaroinut menemään. lääkäri, joka on kerran ammattioikeudet saanut, voi tehdä sen jälkeen aivan mitä tahansa. Potilaalla ei ole oikeuksia yhtään mihinkään ja mitään et voi tehdä vastustaaksesi tällaista. Jos potilasvahinko olis mahdollista ilmoittaa 10 vuotta myöhässä, niin asioihin voisi tulla muutos. Tällä tavalla ei tule, kun ihmiset on vuosia niin rikki näiden puoskareiden jäljiltä, eikä ulkopuolista apua saa. Ei ole mitään mitä voi tehdä. Ei kannata suomessa sairastua vakavasti.

    • Anonyymi

      varmasti virheitä tulee ammattilaisille ja toiset on pätevämpiä kuin toiset, mutta siihen pitäs pyrkiä että kaikki hoitaa työn ammattitaidolla ja siutä varten on huippukoulutustaso ja seulonnassa pitäs olla viel tarkempi ketä päästää asemiin. oma suhtautumiseni lääkkeisiin on myönteinen, omat kokemuset lääkkeistä ainoastaan vain hyviä mut yksi miinus tulee siitä että lihottaa ne lääkkeet jolloin mun piti alakaa harrastaan liikuntaa ja syyä tarkemmin ni sain painoni kuriin.mä luotan psykiatreihin ja lääketeollisuuteen koska näytöt sen toimivuudesta on huikeat sillä esim ennen lääketeollisuutta itsemurha ja kuolleisuusluvut oli huomattavan paljon korkeammat.

      • Anonyymi

        myös näytöt esim rokotteista on vakuuttavat joten siksi oon rokotemyönteinen. sama asia oon lääkemyönteinen ja oon myös psykiatria&psykologimyönteinen ja oon myös suomeen politiikkaan kuten keskusta, sdp ja kokoomus myönteisenä sillä auttaneet minua. on toki ihmisiä jotka suhtautuu kriittisemmin johonkin ja ymmärrän sen näkökannan sillä elämme vapaassa demokratiassa. ei pidä paikkaansa se väite että kuulemma jos peesaa usein tiettyjä tahoja että olisi vähäjärkisempi. se on käsittämätön väite ja nää sannoo aina että pitää osata itse ajatella omilla aivoilla niinhän minä teenkin! ja teen päätelmän kun luen eri tiedehaaroja ja eri medioita joista teen omat päätelmän.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe