Oon tullu kurkkuani myöten täyteen sitä, että äiti ei anna mun päättää hiuksistani itte. Oon siis kohta 14v ja oon seiskalla.
Mulla on ollu koko elämäni ajan pitkät hiukset, ne on hartioiden yli, ei siis mitkää hirmupitkät perseeseen asti ulottuvat, mut mulla on ollu ton pituset koko elämäni ajan -.-
Ja äiti ei anna mun leikata hiuksia lyhyemmiks ! Tulee aina riita, ku sanon et haluisin lyhyemmät hiukset. "Eieiei, ehdottomasti ei. ei ne ees sopis sulle" , vaikka oon 99% varma et sopis. -.-'' Ja jos ei sopis, ni ne kasvaa kyl takas pitkiks !!
Ja isäki on yhtä ehdoton "Tytöllä kuuluu olla pitkät hiukset, lyhyet on rumat"
Jos näytän jotaki kivaa lyhyttä hiusmallia, ja sanon vaikka vaan et "nää on hienot" , nii äiti heti "joo, mutta ne on lyhyet!" ARGH, ärsyttäväää -,-
Mun mielestä yläastelaasen pitäis saada päättää itte hiuksistansa. Äiti maksaa kyl aina mun parturimaksut, mut ei se hinnastakaa voi johtua ! Voisin ihan hyvin maksaa itte, käteestä on tällä hetkellä yli 200e joululahjaks saatuja rahoja.
Eli kuinka voisin perustella äidille ja isälle, et mun pitäis saada ite päättää hiuksistani ?
Kaipaasin tosi kipeesti neuvoja, oon niiin kyllästyny näihin mun hiuksiin. -.-
Oon miettiny sitä vaihtoa, että menis vaan joskus koulun jälkeen parturiin ja leikkais lyhyeks, tulis kotiin ja kattois mitä ne tuumaa. -.- mitä väliä, vaikka tulis 100 vuotta arestia jne.
Elisiis, kuinka voisin ottaa asia puheeks, ilman et tulis kauhee riita ? ja perustella sen, et haluaasin vaihtelua ?
joo, ja en siis puhu mistää "poikatukasta", vaan "roikkuvasta" , mutta lyhyemmästä mallista. Leuan yli tulevasta, mut alle hartioiden, ja sellasesta et näyttääs lyhyemmältä.
can anyone help me ? ;
Äiti päättää hiuksista
16
943
Vastaukset
- asdfgh
no jos koittaisit kysyä , et "miksi he ovat niin ehdottomia siitä" ? Jos he eivät keksi mitään kunnon syytä , kysy "miksi se ei kävisi", ja kerro, että hiukset kyllä kasvavat takaisin. Ja jos heillä on kunnon syyt ettei käy, koita keksiä niihin vastauksia.
toivottavasti oli ees vähä apua :)- 14v...
Olen itse 14v tyttö, minusta sinun pitäisi saada päätää hiuksistasi, ainakin sillein että leikkaa lyhyemmäksi.
Kyllä sen tajuaa että jos hiukset ovat vaikka blondit, ja tse haluasi ne mustiksi mutta vanhemmat eivät anna.
Voisit vaikka kertoa asiasta kuraattorille, tai kertoa vamhemmillesi siitä että lyhyempie hiuksia on helpompi hoitaa, ja ne eivät mene takkuun helposti.
- (:-)
Kunnon kapina. Aja pää kaljuksi kertomatta vanhemmille.
- asödfjajklsdf
kuin nykyiset hiukset. Sitten ajat omat lyhkäseksi ja pidät peruukia aina kotona.
- cebe
hmm, niin. kuraattorille, kuinka hän vois auttaa ? (:
hmmjoo, tuo takku juttu kuulostaa hyvältä.
muita ideoita ?
peruukki idea tuskin onnistuisi ;d
(poistin ton toisen viestin, ku tuli kirjotusvirhe ja "vääräs" paikas ;pp) - cebe
cebe kirjoitti:
hmm, niin. kuraattorille, kuinka hän vois auttaa ? (:
hmmjoo, tuo takku juttu kuulostaa hyvältä.
muita ideoita ?
peruukki idea tuskin onnistuisi ;d
(poistin ton toisen viestin, ku tuli kirjotusvirhe ja "vääräs" paikas ;pp)oon myös aatellu sellasta, et pitäis sotkea purkka hiuksiin tosi kovaa, niin kovaa, että ei sais selväksi, ja ois pakko leikata.. onnistuiskohan ? :D
- piupau:)
cebe kirjoitti:
oon myös aatellu sellasta, et pitäis sotkea purkka hiuksiin tosi kovaa, niin kovaa, että ei sais selväksi, ja ois pakko leikata.. onnistuiskohan ? :D
Mitä jos vaan seuraavalla kampaamokäynnillä pyytäisit leikkaamaan hiuksesi lyhyemmiksi johonkin haluamaasi malliin? :) Tosin tuleehan siitä varmasti sitten kotona sanomista, mutta sitten se on jo myöhäistä. Aika ikävä asenne vanhemmillasi, kyllä 14-vuotiaana pitäisi saada päättää omien hiusten pituudesta. :|
- cebe
piupau:) kirjoitti:
Mitä jos vaan seuraavalla kampaamokäynnillä pyytäisit leikkaamaan hiuksesi lyhyemmiksi johonkin haluamaasi malliin? :) Tosin tuleehan siitä varmasti sitten kotona sanomista, mutta sitten se on jo myöhäistä. Aika ikävä asenne vanhemmillasi, kyllä 14-vuotiaana pitäisi saada päättää omien hiusten pituudesta. :|
niin.. mut toisaalta haluisin saada niiden 'suostumuksen' siihen eka ennen ku meen tekeen noin.. teen varmaan niin, et eka kysyn miksei se kävis jne, ja sit jos ne ei anna lupaa, nii sitte meen parturii ja leikkaan ilman lupaa. ;> tai sitte leikkaan ite jotenki jännästi.
mut siis, onko mitää vinkkejä, kuinka saisin ne suostumaan tohon ? tai ylipuhuttua ? :D
- :)
Hei!
Oli hauska lukea viestisi, vaikka ymmärrän että ongelma on todellinen. Mutta voin lohduttaa: minulla oli aivan sama ongelma, mutta toisinpäin. Ala-asteen lopussa olisin halunnut kasvattaa ikuisen polkkatukkani pidemmäksi, mutta äiti ei antanut, koska hänen mielestään "lyhyempi malli on siistimpi ku liuhuletti" :D
Kyllä otti aivoon. Muut täyttähäkää värjäili hiuksia yläasteella, mut mullapa oli vaan semmonen hemmetin polkkatukka ja otsis johonki 9-luokalle asti.. mahtavaa..
Mutta ei hätää.
Sitten tuli vuosia lisää ja pikkuhiljaa omakin tahto alkoi mennä porukoille perille. Nyt 26-v mulla on ollut niin lyhyet kuin pitkät, tummat, vaaleat ja ties minkälaiset hiukset mihin kenelläkään ei ole ollut mitään puuttumista. Että kyllä sitä ehtii, koita vaan kestää! Mutta voin myös kertoa, että ei ne porukat ikinä luovuta: viimeksi kun kävin vanhempien luona (olen siis asunut vuosikausia mieheni kanssa, opiskellut korkeakoulussa, käynyt töissä, eli kaiken järjen mukaan ihan oikea AIKUINEN!) isäni mutisi jotain "voisit sinäkin lopettaa ton ainasen tukkas värjäilyn.. :D JUST JOO!
Tsemppiä :D - -kion
No onpa sulla idioottimaiset vanhemmat. Edes mun mummo ei ole niin vanhanaikainen, että olis sitä mieltä, että tytöillä pitää olla pitkä tukka... Huh huh. Leikkaat vaan etkä kysele mitään.
- sellaaasta
ompas sulla pinnalliset vanhemmat. ovatko kuinka nuoria?
Minä itse sain aikoinani 14-vuotiaana leikata ja värjätä hiuksiani miten tykkään.
Typerää että pitää yläasteikäisen hiuksien pituudesta vanhempien määrätä :DDD
- hehee
Kenen leipää syöt sen lauluja laulat ;-)
Ei tuossa ole mitään muuta aikuista ratkaisua kuin neuvotteleminen. Hyviä argumenttejä olisi esimerkiksi helpompi hoitaminen tai monipuolisemmat kampausmahdollisuudet. Tietenkin voit tinttailla kuin pikkukersa / murkku ja leikkauttaa tukan salaa, mutta kiinni jäät ja sodat kannattaa valita.
Mutta en todellakaan suosittele värjäilyjä alaikäisenä "vaikka-kaikki-kaveritkin" koska kehittymässä oleva maksa ei pysty myrkkyjä vielä kunnolla prosessoimaan. Epäreilua mutta tosiasia. Ja ne "vaikka-kaikki-kaveritkin" kyllä ovat asian varmasti väripaketin kyljestä lukeneet mutta valitsevat ohjeiden noudattamisen asemasta hengellään leikkimisen (paha allergiareaktio VOI tappaa).- cebe
joo tota leikata vaan haluaisin, en värjätä . (: no, mun mielestä ne ei oo kovin vanhanaikaisia,, paitsi hiusten suhteen. kummakki on jtn 43 v, en muista tarkalleen ;d en oo viel koittanu puhua niille, mutta pikapuoliin alan vähä siihen suuntaan keskustelua johdattamaan. mitää kiirettä mulla ei onneks oo, ku olin justiin viikko sitte parturis tasauttamas latvat jne. sain idean, et ku mulla on pian (maaliskuus) synttärit, ni voisin sanoa et tarvisin synttärilahjaks vaan yhden luvan.. ;d jjoo.
- sinänsä ymmärrän
Itse kyllä ajattelen samalla tavalla, että pitkät hiukset on paljon kauniimmat kuin lyhyet! Ja että naisella kuuluu olla pitkät hiukset. Miehetkin tykkäävät enemmän pitkä hiuksisista naisista.
Jos haluat leikata niin leikkaa. Ota sakset ja naksaise pituutta pois tai pyydä kaveriasi leikkaamaan. Sitten menet kampaajalle, joka vielä siistii/tasoittaa itse leikatut hiukset.- cebe
hmm niin. mut mieluummin kyl pyydän ja vaadin luvan, ja jos ei anna ni sitte leikkaan. :D
- Anonyymi
Mä olen 24 enkä saa vittu vieläkään leikata hiuksia lyhyeksi! Vanhemmat mä olen aikuinen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi rikollista
"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on524323Mitä tekee Rebelwerks?
Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä353799Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?
Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän161957Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod2901629Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."
Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w461566Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul211441Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja
Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä2111371Jatkoksi ikäero keskusteluun
Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih801263- 981163
- 501062