Hei, minulla on noin puoli vuotta ollut tämä lääkitys, Lamical 100 mg Deprakine 300 mg aamulla, Deprakine 500 mg Ketipinor 100 mg iltaisin. Nyt noin kuukauden sisällä minulle on tullut pieniä lihasnykäyksiä, olkavarressa ja polvissa sekä niskan alueella. Niitä on useita kymmeniä kertoja päivävässä. Lääkäri ei tiennyt mistä ne johtuvat, epäili kumminkin että Lamictal aiheuttaisi niitä. nyt lääkitys on lopetettu, mutta pelkään että joudun lopun elämääni kärsimään näistä sätkyistä. Apteekista ostin nyt magnesiumia ja B 6 vitamiiniä ja seur lääkärikäynnillä ajattelin pyytää Neurotol slowta, luin jostain että se voisi auttaa ko.oireisiin. Onko joillain teillä ollut tai on samankaltaista ja oletteko saaneet siihen apua tai loppumaan. Vastatkaa kiltit, olen tosi epätoivoinen vaivani kanssa!
Tiina
Lihasnykäksiä psyykenlääkkeistä
13
6484
Vastaukset
- perehtynyt
Lihasnykäykset eli ns. elohiiret ovat merkki immuunijärjestelmän alasajosta. Kannattaa ehdottomasti lopettaa lääkitys välittömästi.
Jos haluaa varmistua, ettei mitään pahempaa ole tapahtunut, ota verikokeet: leukosyytit, hemoglobiini, kalium ja natrium. Niitä immuunisoluja ei kannata rasittaa turhaan, niitä kun on meillä kaikilla rajallinen määrä.- !!!!
niin vain lopettaa lääkitystä! Se vaihdetaan toki toiseen.
- asdasldkj3
Ketipinor (ketiapiini) on neurolepti. Neuroleptien käytöstä voi seurata tardiivi dyskinesia, joka aiheuttaa tahdosta riippumattomia liikkeitä. Katso lisää osoitteesta http://en.wikipedia.org/wiki/Tardive_dyskinesia
Jos neuroleptejä on käytetty pitkään, voi kyseinen vaiva jatkua kuukausia tai vuosia vaikka lääkkeen käytön lopettaisikin. Suuren annoksen käyttäjillä vaiva voi olla elinikäinenkin.- Pysyväksi
jäävän Tardiivin dyskinesian voi saada ihan lyhyelläkin käytöllä ja pienellä annostuksella.
http://www.antipsychiatry.org/jenelle.htm
http://www.breggin.com/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=66
- tynkäluuta
Minä söin efexsoria 75 mg päivässä ja sain mahtavia
sähköiskuja vähän aikaa oltuani levossa.
Varpaat heilahtivat,koko yläruumis tärähti.
Ääniäkin pääsi itsestään ulos.-Olin kauhuissani,
että jos ihmisten ilmoilla pääsee.
Nyt ajan lääkkeen ukos:otan vain puolikkaan päivässä ja lopetan.
Loppumasiksen hoidan ulkoilulla,menemällä "elämään "mukaan
jne.
Illalla otan imovane tabletin yöksi tai melatoniini-tabletin.- Olipa kokemus
Tosi on, että psyykelääkke saattaa olla lihasnykäyksien aiheuttaja.
Mulla oli hartioissa ja niskoissa kipua ja jäykkyyttä. Kipulääkkeillä ei saatu tilannettani paremmaksi ja niin lekuri meinas, että kipu voi johtua psyykkeestä ja määräsi Diapamia.
Muutaman päivän napsittuani alkoi jalkalihakset nykimään ja päälleppäin näytti, että iho pullisteli jaloissa.
Lääkettä käskettiin ottaa isompi annos ja että tilanteeni helpottuu ajanmyötä.
Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan jalkoja alkoi kramppaamaan. Kramppi saattoi kestää useita minutteja. Kun kramppaus helpotti, niin olom oli kun olisi saanut pesäpallomailalla selkään. Omapäisesti lopetin lääkityksen ja krampit loppu muutamassa viikossa.
Näin minulla. Entäs teillä muilla?
- Kivuton
Katsopa osoitteesta asentohoito.auttaa.fi
mitä asentohoidolla voi saada aikaan.
Se tarkoittaa toistuvasti itsehoitona tehtäviä
liikesarjoja, joilla hoidetaan tasapainoaistia.
Hoidon teho perustuu painovoiman hyväksikäyttöön
ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.
Tasapainoaistin toimintahäiriö aiheuttaa kroonista lihasjännitystä
ja samalla lisääntyy adrenaliinin eritys. Tämä häiriö voi haitata
monia eri reittejä kehon fyysistä ja psyykkistä toimintakuntoa, hyvinvointia ja terveyttä.- 2osa olipa kokemus
Puhut asiaa. Olen kanssasi samalla linjalla. Raskas työ on tehnyt minussa tehtävänsä joten liikunnasta on elämässäni kaiken A&O Kehon kuntoonsaattaminen ei minulla ole mahdollista. Koitan elää muuten suht koht terveellisesti, jotta kroppa pysyisi mallillaan ja nivelten liikkuvuus olisi eden jonkinmoinen.
Kipulääkkeitä on syytä käyttää kohtuullisesti. Keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä kivun lievitykseen pitäisi välttää kokonaan. Tarkoitan lähinnä psyykelääkkeitä.
- omanelämäntohtori
En ole koskaan kuullutkaan mistään immuunijärjestelmän alasajasta, koittaakohan joku säikytellä sinua. Itse en ole kyseisiä lääkkeitä käyttänyt, mielialaan ja välittäjäaineisiin liittyviä kyllä. Eli samalle alueelle vaikuttavia. Minulle paroksetiini aiheutta lihasnykäyksiä. Pari lääkäriä totesi ettei tiedä mistä puhun. Yksi lääkäri taas sanoi että aina kun syödään lääkkeitä jotka vaikuttavat aivoissa, ei vaikutus koskaan voi olla pelkästään paikallinen vaan sitä hassusti sanottuna roiskuu ja räiskyy vähän mihin sattuu. Lääkäri selitti asian hienomminkin, mutten yritä edes kopioida. Usea lääkäri vähättelee jostain syystä lääkkeiden sivuvaikutuksia, onneksi on vielä joitakin fiksuja lääkäreitä. Lääkäri sanoi lihasnykäyksien olevan vaarattomia mutta tietenkin kiusallisia. Ja jos ne eivät rauhoitu vaikka parissa viikossa, on syytä miettiä lääkkeen vaihtoa tai lopettamista. Mutta kirjoitukseni pointti on = älä murehdi, ei ole kyse vakavasta ja kyllä, lihasnykäykset voivat olla ja tod.näk on sivuvaikutus. En ole lääkäri, enkä teekään diagnoosia, mutta oman kokemuksen ja tiedon perusteella arvioin asian olevan näin
- yksipopsijavaan
Mulla taas mennyt Ketipinor eli Seroquel 8 vuotta ja ainoastaan kerran olen saanut siitä lihasnykäyksiä, kun annos nostettiin liian ylös. Alkoi naama nykimään, mutta kun annosta tiputettiin, niin nykäykset lähtivät samantien.
Joskus nykäykset voivat tulla lääkkeiden yhteisvaikutuksista tai jos on jonkn lääkkeen lopettanut, niin varmasti nykii, mutta se menee ohitse muutamassa viikossa. Lopetin juuri masennuslääkkeiden syönnin 8 vuoden popsimisen jälkeen ja kyllä on niin levoton kroppa ettei mitään tolkkua. Kun rauhottavat lopetti, niin sitte nykikin oikein kunnolla, jalka hyppi sinne sun tänne, mutta muutamassa viikossa asettui. Vaarallisia nämä eivät ole, mutta inhottavia. Jotkut ovat sanoneet että liikunta auttaa niihin.
Tämä palsta on täynnä kaikenmaailman huuhaa-jengiä, jotka vastustavat lääkitystä loppuun asti ja usein ovat ihmisiä, jotka eivät mitään lääkkeitä syö ja tuovat esiin vain lääkkeiden pahimmat sivuvaikutukset. Nämä viestit kannattaa jättää oman arvoonsa eikä ainakaan lääkitystä omin päin lopetella. Suurin osa neuroleptipelottelusta on lähtöisin ns.vanhan polven lääkkeistä, joiden sivuoireet ovat olleet paljon suuremmat kuin uuden polven lääkkeillä. Myös uusillä neurolepteillä on sivuvaikutuksensa ja nykmisensä, mutta verrattuna vanhan polven pillereihin, on niitä paljon vähemmän, mutta niitä kuitenkin on, sitä en kiellä. - Koska_
yksipopsijavaan kirjoitti:
Mulla taas mennyt Ketipinor eli Seroquel 8 vuotta ja ainoastaan kerran olen saanut siitä lihasnykäyksiä, kun annos nostettiin liian ylös. Alkoi naama nykimään, mutta kun annosta tiputettiin, niin nykäykset lähtivät samantien.
Joskus nykäykset voivat tulla lääkkeiden yhteisvaikutuksista tai jos on jonkn lääkkeen lopettanut, niin varmasti nykii, mutta se menee ohitse muutamassa viikossa. Lopetin juuri masennuslääkkeiden syönnin 8 vuoden popsimisen jälkeen ja kyllä on niin levoton kroppa ettei mitään tolkkua. Kun rauhottavat lopetti, niin sitte nykikin oikein kunnolla, jalka hyppi sinne sun tänne, mutta muutamassa viikossa asettui. Vaarallisia nämä eivät ole, mutta inhottavia. Jotkut ovat sanoneet että liikunta auttaa niihin.
Tämä palsta on täynnä kaikenmaailman huuhaa-jengiä, jotka vastustavat lääkitystä loppuun asti ja usein ovat ihmisiä, jotka eivät mitään lääkkeitä syö ja tuovat esiin vain lääkkeiden pahimmat sivuvaikutukset. Nämä viestit kannattaa jättää oman arvoonsa eikä ainakaan lääkitystä omin päin lopetella. Suurin osa neuroleptipelottelusta on lähtöisin ns.vanhan polven lääkkeistä, joiden sivuoireet ovat olleet paljon suuremmat kuin uuden polven lääkkeillä. Myös uusillä neurolepteillä on sivuvaikutuksensa ja nykmisensä, mutta verrattuna vanhan polven pillereihin, on niitä paljon vähemmän, mutta niitä kuitenkin on, sitä en kiellä.haittavaikutuksia on, niin on hyvä kertoa niistä muille. Psykiatrin tehtävä on myydä mahdollisimman paljon psyykelääkkeitä. Häneltä ei saa todenmukaista kuvaa haittavaikutuksista.
- So.kra
Nuo lihasnykäykset toki voivat liittyä lääkitykseesi. Tuo immuunijärjestelmän alasajo selitys on täyttä puppua, käyttämäsi lääkkeiden ei pitäisi vaikuttaa veriarvoihin. Sitä ehdottanut lienee joskus kuullut Klotsapiinin (Leponex/Froidir) kohtuullisen harvinaisesta ja lääkkeen lopetuksen jälkeen ohimenevästä sivuvaikutuksesta ja yhdistänyt tämän jotenkin oireisiisi.
Lääkityksesi perusteella olettaisin että lääkitys on kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön? Oletko huomannut muita mahdollisia ns. ekstrapyramidaalioireita kuten käsien vapinaa, jäykkyyttä yms? Yleensä tardiiviin dyskinesiaan viittaavat oireet ovat pikemmin tämän tapaisia kuin lihasnykäisyitä yms. Kannattaa myös pyytää toista henkilöä heiluttelemaan kyynärvarttasi kun pidät sitä rentona ja koittamaan tunteeko hän siinä hammasratasmaista jäykkyyttä. Tämänkaltaiset oireet olisivat pikemminkin merkkejä Ketiapiinin aiheuttamista ongelmista. Ketiapiini annos on lisäksi varsin matala joten en oikein uskoisi sen olevan ongelma, joskin ihmisten välillä herkkyys neuroleptien haittavaikutuksille vaihtelee varsin paljon. Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä hoitavaan lääkäriisi ja miettiä hänen kanssaan lääkityksen tarkistamista ja mahdollisesti yksinkertaistamista, tietysti oirehdintasi mukaan.- Ei kannata
olla yhteydessä myrkyttäjään kuin lakimiehen välityksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181