akku asiaa

ei kai oh moilanen

Niin kysyisin asiaa mikä koskee auton akkua ja kysymys on että joudun vaihtamaan akun autooni ja 12V 40Ah 200A ovat arvot. Voiko näitä nimellisarvoja ylittää, tarkoittaen arvoja Ah sekä A. Kysyisin myös mitä tarkoittaa Ah ja mikä on A ja Ah merkitys akun virrassa. Kiitos kaikille tietäville : )

35

14326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V/A/Ah

      kun kyseessä tuskin on auton akku.

      • : )

        ei, kyseessä on turbiinikone jolla pääsee lähiavaruuteen mutta ei ulkoavaruuteen?????


    • frangrabba

      riippuu siittä missä laitteessa toi akku on kiinni

      • moilis

        Fiat Brava 1,4


    • acccu

      Kyseessä on pienen ja ilmeisesti myös hyvin vanhan auton akku. Lukemat ovat nykyautojen mittapuulla sangen vaatimattomia.

      40 Ah tarkoittaa ampeeritunteja ja se kuvaa akun kapasiteettia. Akusta riittää virtaa 40 tunniksi, jos kulutus on yksi ampeeri, taikka yhdeksi tunniksi 40 ampeerin kuormituksella. Yksi ampeeri vastaa ehkä kännykän tai Ipodin latausvirtaa. 40 ampeerin kulutukseen päästään ehkä, jos auton kaikki valot ja sähkölaitteet ovat yhtä aikaa päällä ja kaukovaloissa on 100 watin polttimot.

      200 A eli ampeeria tarkoittaa akun maksimaalista hetkellistä virranantokykyä. Auton käynnistys on tilanne, jossa virrankulutus liikkuu hetkellisesti sadoissa ampeereissa. Siten auton akku on mahdollista "vonguttaa" tyjäksi jo muutamissa minuuteissa starttaamalla, jos auto ei lähde käyntiin.

      Jos vaihdat autoon akkua, niin tilalle voi ja kannattaa vaihtaa isompi. Tästä ei ole mitään haittaa, lähteepähän paremmin käyntiin kylmällä säällä. Juurikaan 55-65 -ampeerista pienempää ei autoon juuri kannata edes asentaa, jos tällainen sinne vain mahtuu.

      Vertailun vuoksi, nykyaikaisen isomman keskiluokan henkilöauton kohdalla puhutaan suurinpiirtein lukemista 12V, 70 Ah, 600 A.

      • wefwewefwf

        40Ah akulla pärjää ihan hyvin, mullakin lukee Volvo V70 (vanha koppa) korjausoppaassa että akku 40-60Ah. Jos akku on kunnossa 40Ah piisaa. Normi on Suomessa ehkä 60Ah. Jos nykyauto on kunnossa niin se lähtee käyntiin välittömästi.


      • Auto Masentaja 2
        wefwewefwf kirjoitti:

        40Ah akulla pärjää ihan hyvin, mullakin lukee Volvo V70 (vanha koppa) korjausoppaassa että akku 40-60Ah. Jos akku on kunnossa 40Ah piisaa. Normi on Suomessa ehkä 60Ah. Jos nykyauto on kunnossa niin se lähtee käyntiin välittömästi.

        Jossakin Etelä-Euroopan lämpimissä oloissa saattaa 40 Ah:n akku menestyäkin jollain lailla, vaan ei Suomessa. Pakkasessa se hyytyy aivan liian äkkiä. Laita niin iso kuin telineeseen mahtuu, ehkä ei kuitenkaan paljon yli 60 Ah.


      • 80-luvun oppeja
        wefwewefwf kirjoitti:

        40Ah akulla pärjää ihan hyvin, mullakin lukee Volvo V70 (vanha koppa) korjausoppaassa että akku 40-60Ah. Jos akku on kunnossa 40Ah piisaa. Normi on Suomessa ehkä 60Ah. Jos nykyauto on kunnossa niin se lähtee käyntiin välittömästi.

        Ei nykyään ongelma ole siinä, että jaksaako startti pyörittää moottoria.

        Eihän nykyautoja tarvitse sahata käyntiin kuten muinaisia kaasutin vehkeitä. Nykyautoissa kriittistä on, ettei akun jännite notkahda startin aikana liian alas, jolloin moottorinohjaus, ABS/EPS tms. tilttaa. Ja sitten loistaa kojelaudassa yksi tahi useampi vikavalo ... poistuen (hyvällä tuurilla) seuraavassa startissa.

        Noista 40 Ah ensiasennusakuista on juuri sellaista kokemusta (kun "testialustana" on auto, missä on nykyajan normiherkut ...katsokaapa joskus ohjekirjasta, millaiset sulakkeet on ABS-järjestelmällä tai sähköisellä ohjaustehostimella ... siinä puhutaan sadoista ampeereista kanssa!), että kovilla pakkasilla kojelauta loistaa kuin joulukuusi ... siis käyntiin lähtee OK, mutta pakkasilla ilmaantuu näitä "sähkövikoja".


    • srhsrh

      Ainoastaan jännitteen pitää olla 12V, ampeeritunteja ja virranantokykyä saa olla vaikka kuinka paljon eikä se vaikuta sähköjärjestelmään. 55-60Ah akut ovat jo niin halpoja että kannatta ostaa . Nuo 40/200 arvot ovat liian pieniä suomen talveen, osta 60Ah niin jaksaa talvellakin pyörittää.

    • Kallonkutistaja11

      Jos tuollainen akku on toiminut mielestäsi ihan hyvin, niin samanlaistahan siihen kannattaa vaihtaa. Kuinka vanha tuo nykyinen akku on?

      Ah-määrän lisääminen ei sinällään haittaa, mutta saattaa olla, että akku ei koskaan lataudu täyteen. Laturi ja akku ovat yleensä mitoitettu toisiaan vastaaviksi. Jos akku latautuu ajoillasi esim 30 Ah:n tasolle, niin on ihan sama onko akku 40 vai 60Ah:n kokoinen. Toinen seikka suurempikapasiteettisessa akussa voi olla, ettei se mahdu paikkaansa, kun ulkomitatkin kasvaa. Ah-määrää kannattaa siis kasvattaa vain, jos akun hinta on sama kuin pienemmälläkin ja akku mahtuu paikkaansa.

      • perusfyysikko

        Pikkuautonkin laturit antaa nykyään tarvittaessa 100 A joka riittää vaikka 1000 Ah akun täyteen lataukseen. Ratkaisevaa on latausjännite, ja se on sama n. 14 V kaikille 12 V akuille.


      • Kallonkutistaja11
        perusfyysikko kirjoitti:

        Pikkuautonkin laturit antaa nykyään tarvittaessa 100 A joka riittää vaikka 1000 Ah akun täyteen lataukseen. Ratkaisevaa on latausjännite, ja se on sama n. 14 V kaikille 12 V akuille.

        Noinhan se teoriassa on, käytännössä ei välttämättä. Jos autossa olisi 1000 Ah:n akku, niin siltihän sen varaus voisi liikkua tasolla 910 - 930 Ah. Mikä sitten olisi paremmin verrattuna tilanteeseen, että 40 Ah:n akku olisi 10 - 30 Ah:n varaustasolla. Nykyään käynnistyskään ei vaadi kovin paljoa akulta. Siten 10Ah riittäisi joka tilanteessa käynnistykseen.

        Jos akku olisi onnistuttu saamaan tyhjäksi juuri ennen kuin auto käynnistyy, tarvitsisi esim 40Ah:n varaus 80A:n laturilta puolituntia työtä. Ja silloinkaan ei voisi olla muita sähkönkuluttajia hidastamassa lataamista. Ja kun vielä otetaan huomioon, että kylmä akku toimii lämpimää hitaammin, niin se edes ota vastaan sitä latausta normaaliiin tapaan.


      • perusfyysikko
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Noinhan se teoriassa on, käytännössä ei välttämättä. Jos autossa olisi 1000 Ah:n akku, niin siltihän sen varaus voisi liikkua tasolla 910 - 930 Ah. Mikä sitten olisi paremmin verrattuna tilanteeseen, että 40 Ah:n akku olisi 10 - 30 Ah:n varaustasolla. Nykyään käynnistyskään ei vaadi kovin paljoa akulta. Siten 10Ah riittäisi joka tilanteessa käynnistykseen.

        Jos akku olisi onnistuttu saamaan tyhjäksi juuri ennen kuin auto käynnistyy, tarvitsisi esim 40Ah:n varaus 80A:n laturilta puolituntia työtä. Ja silloinkaan ei voisi olla muita sähkönkuluttajia hidastamassa lataamista. Ja kun vielä otetaan huomioon, että kylmä akku toimii lämpimää hitaammin, niin se edes ota vastaan sitä latausta normaaliiin tapaan.

        "Noinhan se teoriassa on, käytännössä ei välttämättä."

        Sinulla ei ole oikeaa tietoa akuista, ei teoriassa eikä käytännössä. Oletko purkanut ja ladannut akkuja mitaten virtaa ja jännitettä? Minä olen. Auton laturi on jännitelähde (n. 14.5 V), maksimivirran rajoissa tietysti. Tuolla jännitteellä lyijyakku varautuu täyteen. Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?

        "Jos autossa olisi 1000 Ah:n akku, niin siltihän sen varaus voisi liikkua tasolla 910 - 930 Ah. Mikä sitten olisi paremmin verrattuna tilanteeseen, että 40 Ah:n akku olisi 10 - 30 Ah:n varaustasolla"

        Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa.

        "Jos akku olisi onnistuttu saamaan tyhjäksi juuri ennen kuin auto käynnistyy..."

        Tuo jos mikä on teoreettinen tilanne. Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen. Akku ei ole edes puoliksi purkautunut kun virta ei enää riitä pyörittämään moottoria. Teoriassa 40 Ah riittäisi kymmenen minuutin yhtämittaiseen starttaukseen (starttivirta 200A), mutta käytännössä vain parin minuutin jos sitäkään. Akusta on siis otettu murto-osa sen varauksesta, mutta eipä käynnisty. Jos auto sitten saadaan jollakin konstilla käyntiin niin laturi lataa akun lähes täyteen 10 minuutissa. Siis käytännössä.
        Isompi akku antaa tarvittavan starttivirran vajaampana kuin pieni akku. Isompi akku myös ottaa kaikissa olosuhteissa ja varaustiloissa nopeammin varausta vastaan kuin pieni akku samoissa olosuhteissa ja varauksessa. Isossa akussa on enemmän varaa kapasiteetin laskea akun vanhetessa eli se kestää kauemmin. Autoon kannattaa siis laittaa niin iso akku kuin fyysisesti mahtuu. Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä.


      • Kallonkutistaja11
        perusfyysikko kirjoitti:

        "Noinhan se teoriassa on, käytännössä ei välttämättä."

        Sinulla ei ole oikeaa tietoa akuista, ei teoriassa eikä käytännössä. Oletko purkanut ja ladannut akkuja mitaten virtaa ja jännitettä? Minä olen. Auton laturi on jännitelähde (n. 14.5 V), maksimivirran rajoissa tietysti. Tuolla jännitteellä lyijyakku varautuu täyteen. Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?

        "Jos autossa olisi 1000 Ah:n akku, niin siltihän sen varaus voisi liikkua tasolla 910 - 930 Ah. Mikä sitten olisi paremmin verrattuna tilanteeseen, että 40 Ah:n akku olisi 10 - 30 Ah:n varaustasolla"

        Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa.

        "Jos akku olisi onnistuttu saamaan tyhjäksi juuri ennen kuin auto käynnistyy..."

        Tuo jos mikä on teoreettinen tilanne. Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen. Akku ei ole edes puoliksi purkautunut kun virta ei enää riitä pyörittämään moottoria. Teoriassa 40 Ah riittäisi kymmenen minuutin yhtämittaiseen starttaukseen (starttivirta 200A), mutta käytännössä vain parin minuutin jos sitäkään. Akusta on siis otettu murto-osa sen varauksesta, mutta eipä käynnisty. Jos auto sitten saadaan jollakin konstilla käyntiin niin laturi lataa akun lähes täyteen 10 minuutissa. Siis käytännössä.
        Isompi akku antaa tarvittavan starttivirran vajaampana kuin pieni akku. Isompi akku myös ottaa kaikissa olosuhteissa ja varaustiloissa nopeammin varausta vastaan kuin pieni akku samoissa olosuhteissa ja varauksessa. Isossa akussa on enemmän varaa kapasiteetin laskea akun vanhetessa eli se kestää kauemmin. Autoon kannattaa siis laittaa niin iso akku kuin fyysisesti mahtuu. Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä.

        "Minä olen"

        Kuinka kylmässä alimmillaan? Miten kylmä vaikutti?

        "Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?"

        Ei sen tarvitse sitä tietääkään. Se vaan lopettaa lataamisen, kun kuljettaja katkaisee virran perille päästyään. Jos ajomatka on ollut liian lyhyt, niin käynnistys, isuinlämmitin, puhallin, valot, ym virrankuluttajat ovat kuluttaneet enemmän kapasitettia kuin laturi on ehtinyt antamaan sitä sillä lyhyellä matkalla.

        "Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa."

        Mutta jos auto kuitenkin käynnistyy aina maks. kahden sekunnin starttauksella, niin ei sitä varakapasitettia tarvita ehkä koskaan.

        "Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen."

        Tyhjällä tarkoitan sitä, ettei auto enää starttaa silla akulla lataamatta. Eli, että moottori on juuri ja juuri saatu käyntiin sillä akulla, eikä ole tarvinnut turvautua mäkistarttiin tai apuvirtaan. Se on siis käyttäjän kannalta tyhjä.

        "Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä."

        Ja taitaa erot olla enemmänkin laatueroja kuin kapasiteetin aiheuttamia, eli joku 60Ah:n akku voi olla jopa halvempi kuin 40Ah:n merkkituote.


      • Tojo-Köle
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        "Minä olen"

        Kuinka kylmässä alimmillaan? Miten kylmä vaikutti?

        "Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?"

        Ei sen tarvitse sitä tietääkään. Se vaan lopettaa lataamisen, kun kuljettaja katkaisee virran perille päästyään. Jos ajomatka on ollut liian lyhyt, niin käynnistys, isuinlämmitin, puhallin, valot, ym virrankuluttajat ovat kuluttaneet enemmän kapasitettia kuin laturi on ehtinyt antamaan sitä sillä lyhyellä matkalla.

        "Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa."

        Mutta jos auto kuitenkin käynnistyy aina maks. kahden sekunnin starttauksella, niin ei sitä varakapasitettia tarvita ehkä koskaan.

        "Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen."

        Tyhjällä tarkoitan sitä, ettei auto enää starttaa silla akulla lataamatta. Eli, että moottori on juuri ja juuri saatu käyntiin sillä akulla, eikä ole tarvinnut turvautua mäkistarttiin tai apuvirtaan. Se on siis käyttäjän kannalta tyhjä.

        "Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä."

        Ja taitaa erot olla enemmänkin laatueroja kuin kapasiteetin aiheuttamia, eli joku 60Ah:n akku voi olla jopa halvempi kuin 40Ah:n merkkituote.

        Jos akku on 100Ah (1000Ah on jo niin iso, että sen voi jättää omaan arvoonsa, ei se mihinkään pikkuautoon mahdu), niin käynnistyksen jälkeen siinä on esim. 90Ah ja jos 40Ah, niin jäljellä on 30Ah, LADATTAVAA kummassakin tapauksessa tulee SAMA 10Ah

        Isomman akun etu tulee siitä, että KYLMÄSSÄ akun kapasiteetista on käytössä murto-osa. Edellisessä esimerkissä 25% todellinen kapasiteetti on pikkuakussa sama 10Ah, kuin tarvittava virta. Näinollen 40Ah:n akulla auto saattaa jäädä käynistymättä, kun taas 100Ah akussa virtaa riittää.... ja edelleen ladattavaa on se sama käynnistykseen kulunut virta........


      • joeieiieiei
        Tojo-Köle kirjoitti:

        Jos akku on 100Ah (1000Ah on jo niin iso, että sen voi jättää omaan arvoonsa, ei se mihinkään pikkuautoon mahdu), niin käynnistyksen jälkeen siinä on esim. 90Ah ja jos 40Ah, niin jäljellä on 30Ah, LADATTAVAA kummassakin tapauksessa tulee SAMA 10Ah

        Isomman akun etu tulee siitä, että KYLMÄSSÄ akun kapasiteetista on käytössä murto-osa. Edellisessä esimerkissä 25% todellinen kapasiteetti on pikkuakussa sama 10Ah, kuin tarvittava virta. Näinollen 40Ah:n akulla auto saattaa jäädä käynistymättä, kun taas 100Ah akussa virtaa riittää.... ja edelleen ladattavaa on se sama käynnistykseen kulunut virta........

        Vaikka starttimoottori ottaisi kylmässä 400A virtaa (siis 4,8kW tehon), mikä lienee yläkanttiin ja startti kestäisi 10 sekuntia (mikä sekin on yläkanttiin), niin siitä tulee vain 1,1 Ah pois akusta. Lienee aika sama onko akku 40Ah vai 60Ah vai mitä?


      • Tojo-Köle
        joeieiieiei kirjoitti:

        Vaikka starttimoottori ottaisi kylmässä 400A virtaa (siis 4,8kW tehon), mikä lienee yläkanttiin ja startti kestäisi 10 sekuntia (mikä sekin on yläkanttiin), niin siitä tulee vain 1,1 Ah pois akusta. Lienee aika sama onko akku 40Ah vai 60Ah vai mitä?

        ....myönnän......heitin helppoja päässä laskettavia lukuja, mutta idea silti on sama, eli kylmällä siitä kapasiteetista on hyötyä kaikin tavoin, eikä mitään haittaa ainakaan.


      • Kallonkutistaja11
        Tojo-Köle kirjoitti:

        Jos akku on 100Ah (1000Ah on jo niin iso, että sen voi jättää omaan arvoonsa, ei se mihinkään pikkuautoon mahdu), niin käynnistyksen jälkeen siinä on esim. 90Ah ja jos 40Ah, niin jäljellä on 30Ah, LADATTAVAA kummassakin tapauksessa tulee SAMA 10Ah

        Isomman akun etu tulee siitä, että KYLMÄSSÄ akun kapasiteetista on käytössä murto-osa. Edellisessä esimerkissä 25% todellinen kapasiteetti on pikkuakussa sama 10Ah, kuin tarvittava virta. Näinollen 40Ah:n akulla auto saattaa jäädä käynistymättä, kun taas 100Ah akussa virtaa riittää.... ja edelleen ladattavaa on se sama käynnistykseen kulunut virta........

        Noinhan se on, jos oletetaan, että akku on täydessä latingissa. Mutta käytännössä ja nimenomaan lyhyillä ajomatkoila ja vielä kylmällä ilmalla auton oma laturi ei välttämättä ehdi lataamaan akkua juuri ollenkaan. Silloin akkua pitäisi ladata välillä myös verkkovirtalaturilla. Jos noin käy eikä ole käytetty verkkovirtalaturia, niin se 100Ah:n akkuikin voi toimia viimeistään keväällä kuin 40Ah:n akku. Kesällä akku lataantuisikin helpommin, mutta silloin ei toisaalta ole niitä talven virransuurkuluttajiakaan.

        Eli isommasta akusta on hyötyä vain, jos voi olla varma, että se myös latautuu kapasiteettinsa mukaisesti. Jos joka käyttökerralla akku luovuttaa 1Ah:n, niin toki 100Ah:n akussa sitä käyttövaraa riittäisi pidempään. Sellaisessa katkoajossa voikin sitten miettiä, onko se varakapasiteetti aina mukana (isompi akku), vai onko järkevämpää välllä latailla akkua verkkovirtalaturilla (pienempi akku).


      • Tojo-Köle
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Noinhan se on, jos oletetaan, että akku on täydessä latingissa. Mutta käytännössä ja nimenomaan lyhyillä ajomatkoila ja vielä kylmällä ilmalla auton oma laturi ei välttämättä ehdi lataamaan akkua juuri ollenkaan. Silloin akkua pitäisi ladata välillä myös verkkovirtalaturilla. Jos noin käy eikä ole käytetty verkkovirtalaturia, niin se 100Ah:n akkuikin voi toimia viimeistään keväällä kuin 40Ah:n akku. Kesällä akku lataantuisikin helpommin, mutta silloin ei toisaalta ole niitä talven virransuurkuluttajiakaan.

        Eli isommasta akusta on hyötyä vain, jos voi olla varma, että se myös latautuu kapasiteettinsa mukaisesti. Jos joka käyttökerralla akku luovuttaa 1Ah:n, niin toki 100Ah:n akussa sitä käyttövaraa riittäisi pidempään. Sellaisessa katkoajossa voikin sitten miettiä, onko se varakapasiteetti aina mukana (isompi akku), vai onko järkevämpää välllä latailla akkua verkkovirtalaturilla (pienempi akku).

        ...että jos akku pikkuhiljaa tyhjentyy, 100Ah:n akussa on vielä 50% kapasiteetilla enemmän potkua, kuin 40Ah täydessä akussa. -tällä mennään pahimman yli ja yksikin pitempi matka autolla, niin iso akku latautuu kyllä täyteen, mutta pikkuakkuun ei mahdu jemmaan yhtään sen enempää kuin täyteen akkuun mahtuu.....seuraavaa pätkäajoa varten.

        Lisäksi akun arvot ovat teoreettiset, eivätkä päde kylmällä. Ison akussa kaikki suoritusarvot ovat paremmat varsinkin kylmällä, kuten n. syöksyvirta tai napajännite kuormitettaessa, joten ne riittävät paremmin JÄYKÄN KONEEN pyörittämiseen.


      • perusfyysikko
        joeieiieiei kirjoitti:

        Vaikka starttimoottori ottaisi kylmässä 400A virtaa (siis 4,8kW tehon), mikä lienee yläkanttiin ja startti kestäisi 10 sekuntia (mikä sekin on yläkanttiin), niin siitä tulee vain 1,1 Ah pois akusta. Lienee aika sama onko akku 40Ah vai 60Ah vai mitä?

        Uusi akku on 40 Ah (tai 60 Ah) jos se puretaan 20 tunnin aikana. Jos puretaan nopeammin niin varausta saadaan vähemmän. Starttivirralla akusta ei saada ulos kuin murto-osa tuosta nimelliskapasiteetista. Kylmässä tilanne pahenee nopeasti, koska starttivirta kasvaa, mutta akun virranantokyky pienenee. Isommasta akulla saadaan enemmän tai kauemmin virtaa kuin pienestä. Isomman akun kestää myös olla vajaampi kuin pienen, tai vanhempi.


      • perusfyysikko
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        "Minä olen"

        Kuinka kylmässä alimmillaan? Miten kylmä vaikutti?

        "Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?"

        Ei sen tarvitse sitä tietääkään. Se vaan lopettaa lataamisen, kun kuljettaja katkaisee virran perille päästyään. Jos ajomatka on ollut liian lyhyt, niin käynnistys, isuinlämmitin, puhallin, valot, ym virrankuluttajat ovat kuluttaneet enemmän kapasitettia kuin laturi on ehtinyt antamaan sitä sillä lyhyellä matkalla.

        "Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa."

        Mutta jos auto kuitenkin käynnistyy aina maks. kahden sekunnin starttauksella, niin ei sitä varakapasitettia tarvita ehkä koskaan.

        "Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen."

        Tyhjällä tarkoitan sitä, ettei auto enää starttaa silla akulla lataamatta. Eli, että moottori on juuri ja juuri saatu käyntiin sillä akulla, eikä ole tarvinnut turvautua mäkistarttiin tai apuvirtaan. Se on siis käyttäjän kannalta tyhjä.

        "Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä."

        Ja taitaa erot olla enemmänkin laatueroja kuin kapasiteetin aiheuttamia, eli joku 60Ah:n akku voi olla jopa halvempi kuin 40Ah:n merkkituote.

        "Jos ajomatka on ollut liian lyhyt, niin käynnistys, isuinlämmitin, puhallin, valot, ym virrankuluttajat ovat kuluttaneet enemmän kapasitettia kuin laturi on ehtinyt antamaan sitä sillä lyhyellä matkalla."

        Mietihän vähän. Miten matka tähän vaikuttaa? Jos auto kuluttaa ajossa enemmän kuin laturi tuottaa niin akku tyhjenee koosta riippumatta. Laturi on kuitenkin mitoitettu reilusti auton sähkönkulutuksen mukaan (ei siis akun mukaan kuten aiemmin esitit), joten se käyttää auton sähkölaitteita ja lataa akkua normaalissa ajossa. Akku tyhjenee silloin kun moottori ei käy ja ehkä tyhjäkäynnillä jos kaikki sähkölaitteet on päällä. Varausta kuluu minkä kuluu akun koosta riippumatta ja isompi akku ottaa tämän varauksen nopeammin takaisin. Laturin kapasiteetista se ei jää nykyautoilla kiinni.


      • mitensäosaat?
        perusfyysikko kirjoitti:

        Uusi akku on 40 Ah (tai 60 Ah) jos se puretaan 20 tunnin aikana. Jos puretaan nopeammin niin varausta saadaan vähemmän. Starttivirralla akusta ei saada ulos kuin murto-osa tuosta nimelliskapasiteetista. Kylmässä tilanne pahenee nopeasti, koska starttivirta kasvaa, mutta akun virranantokyky pienenee. Isommasta akulla saadaan enemmän tai kauemmin virtaa kuin pienestä. Isomman akun kestää myös olla vajaampi kuin pienen, tai vanhempi.

        "Isommasta akulla saadaan enemmän tai kauemmin virtaa kuin pienestä"

        Älä hitossa, kyllä tuon tajuamiseen tarvitaan jo ainakin fyysikkoa ;)


      • Kallonkutistaja11
        Tojo-Köle kirjoitti:

        ...että jos akku pikkuhiljaa tyhjentyy, 100Ah:n akussa on vielä 50% kapasiteetilla enemmän potkua, kuin 40Ah täydessä akussa. -tällä mennään pahimman yli ja yksikin pitempi matka autolla, niin iso akku latautuu kyllä täyteen, mutta pikkuakkuun ei mahdu jemmaan yhtään sen enempää kuin täyteen akkuun mahtuu.....seuraavaa pätkäajoa varten.

        Lisäksi akun arvot ovat teoreettiset, eivätkä päde kylmällä. Ison akussa kaikki suoritusarvot ovat paremmat varsinkin kylmällä, kuten n. syöksyvirta tai napajännite kuormitettaessa, joten ne riittävät paremmin JÄYKÄN KONEEN pyörittämiseen.

        Edelleen lähdet siitä, että akut ovat täydessä varauksessa. Jos akku ei lataudu ajossa tarpeeksi, niin silloin tuo pätee vain, jos sitä isompaa akkua on ladattu verkkovirralla. Eli se varaus pitää olla siellä akussa, eikä pelkästään numerona sen kyljessä. Jos laturi on sama, niin tuon isomman akun täyteen lataus kestää vastaavasti kauemmin, eli se vaatii pidempiä ajomatkoja.


      • Kallonkutistaja11
        perusfyysikko kirjoitti:

        "Jos ajomatka on ollut liian lyhyt, niin käynnistys, isuinlämmitin, puhallin, valot, ym virrankuluttajat ovat kuluttaneet enemmän kapasitettia kuin laturi on ehtinyt antamaan sitä sillä lyhyellä matkalla."

        Mietihän vähän. Miten matka tähän vaikuttaa? Jos auto kuluttaa ajossa enemmän kuin laturi tuottaa niin akku tyhjenee koosta riippumatta. Laturi on kuitenkin mitoitettu reilusti auton sähkönkulutuksen mukaan (ei siis akun mukaan kuten aiemmin esitit), joten se käyttää auton sähkölaitteita ja lataa akkua normaalissa ajossa. Akku tyhjenee silloin kun moottori ei käy ja ehkä tyhjäkäynnillä jos kaikki sähkölaitteet on päällä. Varausta kuluu minkä kuluu akun koosta riippumatta ja isompi akku ottaa tämän varauksen nopeammin takaisin. Laturin kapasiteetista se ei jää nykyautoilla kiinni.

        "Miten matka tähän vaikuttaa?"

        Jos autolla lähdetään kylmällä liikkeelle, niin silloin usein käytetään autossa olevia lämmittimä, istuinlämmittimiä, takalasinlämmitintä, puhallusta jne., dieselautossa ehkä vielä hehkutusta ja polttoainelämmitintä. Jos autolla ajetaan viiden kilometrin matka, saattaa virrankuluttajat olla päällä koko matkan. Jos matka on 10 kilometriä, niin silloin lisävirrankuluttajat ovat päällä ehkä vain puolet matkasta.


      • Tojo-Köle
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Edelleen lähdet siitä, että akut ovat täydessä varauksessa. Jos akku ei lataudu ajossa tarpeeksi, niin silloin tuo pätee vain, jos sitä isompaa akkua on ladattu verkkovirralla. Eli se varaus pitää olla siellä akussa, eikä pelkästään numerona sen kyljessä. Jos laturi on sama, niin tuon isomman akun täyteen lataus kestää vastaavasti kauemmin, eli se vaatii pidempiä ajomatkoja.

        ...mitä ajat takaa......

        Jos se isomman akun varaustila alkaa pienenemään eli ei se pysy täydessä latauksessa....niin PIENIKÄÄN AKKU pysy täydessä latauksessa...... miten tämä on niin helvetin vaikea ymmärtää?????

        1. se isompi akku ei lisää auton virrakulutusta, kai tämän tajuat?
        2. se isompi akku latautuu nopeammin, jos sen varaustila on alhainen. -siksi vähän pitemmällä ajomatkalla se latautuu siinä missä pienempikin.
        3. tyhjäksi päässyt akku tai uusi akku tulee ladata verkkolaturilla, ennen käyttöä.

        PS. esimerkissäni oli 100Ah:n akku, mutta tämä oli matemaattinen esimerkki. -ei siihen 40Ah:n autoon tod. näk. sovi fyysisesti edes 45-55Ah:ta suurempaa, jotka käytännössä on nekin riittäviä "pesemään" tuon alkuperäisen välimeren ilmastoon suunnitellun 40Ah:n akun.......


      • Kallonkutistaja11
        Tojo-Köle kirjoitti:

        ...mitä ajat takaa......

        Jos se isomman akun varaustila alkaa pienenemään eli ei se pysy täydessä latauksessa....niin PIENIKÄÄN AKKU pysy täydessä latauksessa...... miten tämä on niin helvetin vaikea ymmärtää?????

        1. se isompi akku ei lisää auton virrakulutusta, kai tämän tajuat?
        2. se isompi akku latautuu nopeammin, jos sen varaustila on alhainen. -siksi vähän pitemmällä ajomatkalla se latautuu siinä missä pienempikin.
        3. tyhjäksi päässyt akku tai uusi akku tulee ladata verkkolaturilla, ennen käyttöä.

        PS. esimerkissäni oli 100Ah:n akku, mutta tämä oli matemaattinen esimerkki. -ei siihen 40Ah:n autoon tod. näk. sovi fyysisesti edes 45-55Ah:ta suurempaa, jotka käytännössä on nekin riittäviä "pesemään" tuon alkuperäisen välimeren ilmastoon suunnitellun 40Ah:n akun.......

        "ei se pysy täydessä latauksessa....niin PIENIKÄÄN AKKU pysy täydessä latauksessa"

        Eli ainoa "etu" siitä suuremmasta akusta olisi suurempi hinta ja lisäpaino autoon. Toki siinä tietyillä edellytyksillä olisi varakapasiteettia enemmän kuin pienemmässä. Periaatteessahan akun tehtävä on varastoida riittävästi sähköä ainoastaan siihen seuraavaan starttaukseen, kaikki sen yli menevä on ylimääräistä kapasitettia (ja painoa ja tilantarvetta).

        Tästä onkin helppo palata siihen alkuperäiseen "ongelmaan". Jos 40Ah:n akku on riittänyt ja toiminut tähän asti hyvin, niin suurempi akku ei toisi mitään lisäarvoa. Eri asia olisi, jos autoon lisättäisin esimerkiksi polttoainelämmitin, joka kuluttaisi sähköä myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä.


      • Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        "ei se pysy täydessä latauksessa....niin PIENIKÄÄN AKKU pysy täydessä latauksessa"

        Eli ainoa "etu" siitä suuremmasta akusta olisi suurempi hinta ja lisäpaino autoon. Toki siinä tietyillä edellytyksillä olisi varakapasiteettia enemmän kuin pienemmässä. Periaatteessahan akun tehtävä on varastoida riittävästi sähköä ainoastaan siihen seuraavaan starttaukseen, kaikki sen yli menevä on ylimääräistä kapasitettia (ja painoa ja tilantarvetta).

        Tästä onkin helppo palata siihen alkuperäiseen "ongelmaan". Jos 40Ah:n akku on riittänyt ja toiminut tähän asti hyvin, niin suurempi akku ei toisi mitään lisäarvoa. Eri asia olisi, jos autoon lisättäisin esimerkiksi polttoainelämmitin, joka kuluttaisi sähköä myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä.

        Voi sitä tietämättömyyden syvyyttä, minkä tämänkin palstan keskustelut osoittivat!


      • Kitroen
        sitroen kirjoitti:

        Voi sitä tietämättömyyden syvyyttä, minkä tämänkin palstan keskustelut osoittivat!

        Kun Sinä olet niin valtavan älykäs ja tiedät aina kaiken, niin korjaa ihmeessä noiden muiden virheet.
        Mistä teitä paskanaamoja aina löytyy jokseenkin joka foorumille? Olevinanne teidän suusta kuulee sen ainoan oikean totuuden.


      • 1,5/4,5/9 V/12 V
        Kitroen kirjoitti:

        Kun Sinä olet niin valtavan älykäs ja tiedät aina kaiken, niin korjaa ihmeessä noiden muiden virheet.
        Mistä teitä paskanaamoja aina löytyy jokseenkin joka foorumille? Olevinanne teidän suusta kuulee sen ainoan oikean totuuden.

        enempi mitä laki sallii,sinä kun olet tietäjien tietäjä niin kerro montako volttia löytyy perseestäsi, uskallatko sinne kieltäsi laittaa.


      • oot hinupukki
        1,5/4,5/9 V/12 V kirjoitti:

        enempi mitä laki sallii,sinä kun olet tietäjien tietäjä niin kerro montako volttia löytyy perseestäsi, uskallatko sinne kieltäsi laittaa.

        Sulla ne vaan on perseet mielessä ja vieä kielenkin sinne laittaisit. Hyi mikä "mies"!


      • Visainen Electron
        perusfyysikko kirjoitti:

        "Noinhan se teoriassa on, käytännössä ei välttämättä."

        Sinulla ei ole oikeaa tietoa akuista, ei teoriassa eikä käytännössä. Oletko purkanut ja ladannut akkuja mitaten virtaa ja jännitettä? Minä olen. Auton laturi on jännitelähde (n. 14.5 V), maksimivirran rajoissa tietysti. Tuolla jännitteellä lyijyakku varautuu täyteen. Osaatko selittää mistä laturi tietäisi lopettaa latauksen johonkin Ah-määrään?

        "Jos autossa olisi 1000 Ah:n akku, niin siltihän sen varaus voisi liikkua tasolla 910 - 930 Ah. Mikä sitten olisi paremmin verrattuna tilanteeseen, että 40 Ah:n akku olisi 10 - 30 Ah:n varaustasolla"

        Se, että 1000 Ah akku 900 Ah:n varauksessa antaa n. 100x enemmän ja pidempään starttivirtaa kuin 40 Ah akku 10 Ah:n varauksessa.

        "Jos akku olisi onnistuttu saamaan tyhjäksi juuri ennen kuin auto käynnistyy..."

        Tuo jos mikä on teoreettinen tilanne. Auto ei käynnisty ainakaan omalla akulla jos se on lähelläkään tyhjää koska akun antama maksimivirta laskee nopeasti varauksen vähetessä, eikä riitä moottorin pyörittämiseen. Akku ei ole edes puoliksi purkautunut kun virta ei enää riitä pyörittämään moottoria. Teoriassa 40 Ah riittäisi kymmenen minuutin yhtämittaiseen starttaukseen (starttivirta 200A), mutta käytännössä vain parin minuutin jos sitäkään. Akusta on siis otettu murto-osa sen varauksesta, mutta eipä käynnisty. Jos auto sitten saadaan jollakin konstilla käyntiin niin laturi lataa akun lähes täyteen 10 minuutissa. Siis käytännössä.
        Isompi akku antaa tarvittavan starttivirran vajaampana kuin pieni akku. Isompi akku myös ottaa kaikissa olosuhteissa ja varaustiloissa nopeammin varausta vastaan kuin pieni akku samoissa olosuhteissa ja varauksessa. Isossa akussa on enemmän varaa kapasiteetin laskea akun vanhetessa eli se kestää kauemmin. Autoon kannattaa siis laittaa niin iso akku kuin fyysisesti mahtuu. Hintaero ei liene kovin suuri 40 Ah ja 60 Ah välillä.

        Nimenomaan Ah kertoo ainoastaan akun kapasiteetista ottaa varausta vastaan ja siitä ajasta, kauan akku antaa virtaa. (esim. 80Ah= 8A*10h)
        Se ei kerro mitään akun hetkellisestä kyvystä antaa käynnistysvirtaa (esim. 680A).
        Joissakin tapauksissa esimerkiksi 75Ah akun hetkellinen käynnistysvirta saattoi olla 560A. Ja vastaavasti 55Ah akun 870A (Optima yellow top).


    • simppa_66

      Kyllä kysymyksessä taitaa kuitenkin 200A kylmäkäynnistysvirta. On olemassa monta
      eri standardia joista nykyisin yleisn on AEN. Mitä noita ihmettelemään koska osaava akkuliike pystyy kylmäkäynnistysvirran mittaamaan.

    • do dii

      Mitä suurempi kylmäkäynnistysvirta, sen parempi. Yli 60Ah:n akkua ei Bravassa tarvita, ellet ole rakennellut siihen mahottomia hifejä.

      • mie28

        kyllä tuolla 40llä akulla pikku fiiu lähtee käyntiin.. ei muuten lähde vehje, jossa on koneessa enemmänkin potkua ja puristukset kohdallaan... V70 T5 310hv


    • Anonyymi

      Menkää lataamoon, pellet, kinaamaan akkuteorioistanne!

      Aloittaja sai vastauksen kysymykseensä ajat sitten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe