Minulla on määräaikainen (siviili) virka puolustusvoimissa ja haluaisin nyt siirtyä muihin tehtäviin. Otin asian alustavasti puheeksi esimieheni kanssa joka yllättäen oli sitä mieltä, että määräaikaisesta virasta ei voi erota koeajan jälkeen "ilman lupaa", vaan minun tulisi työskennellä sopimuskauteni loppuun. Onko asia näin?
Olen käsittänyt, että työ- ja virkasuhteen yksi merkittävä ero on juuri se, että määräaikaisesta virasta voi erota kuten vakituisesta virasta. Olenko väärässä???
Voiko määräaikaisesta virasta irtisanoutua?
4
6206
Vastaukset
- Väärin...
Tuo asia on määritelty virkamiesten osalta ihan laissa, eli Valtion virkamieslaissa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940750
Siellä sanotaan, että määräaikainen sopimus päättyy, kun määräaika tulee täyteen. Sitä ei voi irtisanoa kummaltakaan puolelta ilman todella painavaa syytä tai molemminpuolista sopimusta.
Eli kyllä esimiehesi oikeassa on.- gjirf
Laillisesta syystä voi erota, mikä sellainen syy on?
- juristen
Jos nyt edes lukisit linkittämääsi virkamieslakia ja sen 25 §:ää niin huomaat, ett
"Virkasuhde voidaan molemmin puolin irtisanoa päättymään tietyn irtisanomisajan kuluttua tai, jos niin on sovittu tai laissa erikseen säädetty, irtisanomisaikaa noudattamatta.
Määräajaksi nimitetyn virkamiehen virkasuhde päättyy ilman irtisanomista, kun määräaika on kulunut loppuun, jollei virkasuhde irtisanomisen johdosta ole päättynyt sitä ennen."
Eli määräaikaisenkin virkasuhteen voi irtisanoa, usein noudatetaan 2 vko:n irtisanomisaikaa. Tässä määräaikaisen virka- ja työsuhteen yksi suurimmista eroista, eli määräaikaisen virkasopimuksen voi irtisanoa, mutta määräaikaista työsopimusta ei (ellei sitten työnantaja tähän suostu).
Miksi tulla tänne antamaan väärää tietoa? - spääm
Määräaikaisen työsuhteen lopettamisesta tulee näitä spämmikyselyitä tasaisen väliajoin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733364Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91891Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241279- 1311088
- 1001023
- 60964
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67946Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6905- 84889
- 34820