Mikähän nyt mahtaa olla vikana kun ei nouse transitin lämpömittari ollenkaan. Vaihdoin uuden anturin, koska luulin vian olevan siinä, mutta ei muutosta. Kokeilin laittaa sen anturin liittimen toisen johdon maihin ja silloin mittari nousi. Mikä sillä toisella johdolla siinä anturissa on tarkoitus? Jos johdot on kunnossa, niin voiko olla niin, että termostaatti on aina auki ja sen takia se anturi ei saa mitattua lämpöjä? Onko kokemusta asiasta?
Ford Transitin lämpömittari ei nouse
5
5063
Vastaukset
- Pari Transittia...
Jos puhutaan 1986-1999 Transiteista, niin lämpömittarin anturihan on siinä termostaattikotelossa, joko sen etu- tai takaosassa.
1. Jos ei näytä mitään ? Mittarin sulakkeen kunnon toteaminen, onko palanut ?
2. Jos mittari näyttää kuumaa moottori kylmänä ? Irrotetaan anturin liitin > jos alenee on anturi viallinen,
mikäli näyttää kuumaa edelleen on lämpömittarin johto maadoittunut tai mittari on viallinen !
3. Jos mittari näyttää kylmää, vaikka kone on lämmin ? Irrotetaan anturin liitin (moottori sammutettuna) > maadoitetaan liittimen napa johdolla moottoriin, (virta päälle virtalukosta) > mikäli mittari näyttää kuumaa > anturi viallinen jos ei vieläkään mittari nouse on sähköjohto poikki tai mittari viallinen ?
Anturin johdon väri on puna/valkoinen (muistini mukaan ), katso että anturi saa maata ja koko moottori myös, siis kokeilemalla virtakynällä tai mittarilla akun napa termostaatin kotelon väliltä pelaako virtapiiri.
Se anturi pelaa joko anturin runko eritetyn navan välillä, tai siinä on kaksi napaa toinen sitten tulee niistä maihin mittaritaulussa. Navat kannattaa katsoa onko niistä kumpikaan kosketusyhteydessä anturin runkoon ?- T.O.
Mistäkohtaa tuo kone on maadoitettu auton runkoon? En ole sitä kaapelia löytänyt vielä mistään? Ja vuosimallihan on 94 2.5td. Kuulema joskus on mennyt ohivuotoventtiilin helmi, mutta kai nyt silloinkin pitäisi jotenkin pelata lämpömittarin?
Maadoitin sen punavalkean johdon ja sillä mittari nousee eli vois olettaa, että virtapiiri olisi kunnossa. Voisko se olla niin, että se anturi ei maadoitukkaan sitä runkoa vasten vaan se maadoitus tulee sitä toista johtoa pitkin? Ja jos sieltä ei tule maadoitusta, niin sitten ei anturikaan pelaa. Pitää varmaan kokeilla paria vippaskonstia, että tekee hyppyjohdon sen toisen kaapelin välille ja pistää sen maihin. katsoo sitten, että nouseeko mittri. En mää nää muuten mitään järkeä siinä kahden johtimen anturissa. - Pari Transittia...
T.O. kirjoitti:
Mistäkohtaa tuo kone on maadoitettu auton runkoon? En ole sitä kaapelia löytänyt vielä mistään? Ja vuosimallihan on 94 2.5td. Kuulema joskus on mennyt ohivuotoventtiilin helmi, mutta kai nyt silloinkin pitäisi jotenkin pelata lämpömittarin?
Maadoitin sen punavalkean johdon ja sillä mittari nousee eli vois olettaa, että virtapiiri olisi kunnossa. Voisko se olla niin, että se anturi ei maadoitukkaan sitä runkoa vasten vaan se maadoitus tulee sitä toista johtoa pitkin? Ja jos sieltä ei tule maadoitusta, niin sitten ei anturikaan pelaa. Pitää varmaan kokeilla paria vippaskonstia, että tekee hyppyjohdon sen toisen kaapelin välille ja pistää sen maihin. katsoo sitten, että nouseeko mittri. En mää nää muuten mitään järkeä siinä kahden johtimen anturissa.Kyllä kahden johdon anturi antaa olettaa että toinen nasta maadoitetaan.
Katsoin tuota ko. vuosimallin virtakaaviota, siinä näyttäisi maattojohto olevan yhteinen polttoainesuodattimen vesimäärätunnistimen kanssa.
Kannattaa katsoa sitä polttoainesuodattimen jalassa olevaan liitintä ja siitä lähtevää ruskeaa johtoa, sen pitäisi yhdistyä samaan pisteeseen/ tai yhdistyä lämpömittarin mattojohdon kanssa. Missä kohtaa tämä johto sitten on kiinnitetty runkoon eli maahan tai akun - napaan tulisi selvittää ja katsoa että johtavuus liitoksessa toimii.
Jos mittari toimii oikein maadoittamalla toinen anturin napa, se voi olla kaikkein helpoin konsti korjata vika, joskus tuon maatto-ongelman hakeminen voi olla vaikeaa esim. mittariston maatto-ongelma purattaa paljon vaikeasti irrotettavia osia ennen kuin pääsee edes asiaa tutkimaan.
Moottorin maattaminen tapahtuu joko akun - navasta lähtee kaapeli käynnistysmoottorin päähän runkoon tai akun - napa auton runkoon ja välikaapeli rungosta moottoriin, joko käynnistinmoottoriin tai
tai moottorin lohkoon tms.
minulla on 04 mallin transit, ja moottoriviisari ei kohoa kun auto on käynnissä paikallaan mutta kun lähtee liikkeelle niin kohoaa, mikä vika?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.704908Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113349Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202592Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571675- 471556
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941302
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2171057Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.71985IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51875