Sain lahjaksi varusteet; ammattilainen oli myynyt. Nyt kysynkin, onko varusteeni mielestänne ok? Rautamailat 4-9, P-maila ja S-maila ja putteri. Kun luin jostain, että aloittajalla olisi hyvä olla raudat 1,3 ja 5?
Aihetta paniikkiin?? En ole käynyt vielä lyömässä, mutta tarkoitus on, kun Greencard on nyt ollut taskussa muutaman vuoden, mutta aloittanut en ole vieläkään...
Aloittajan mailat...
10
5193
Vastaukset
- muka tietävä
Sulla ei oo mitään aihetta paniikkiin. Varusteet saattavt olla periaatteessa liiankin hyvät sulle jos ne on ollut miespuoleisella ammattilaisella.
Monesti ammatilaisten mailat on rakennettu hyvin henkilökohtaisiksi pelaajan mukaan. mm. varren jäykkyys/pituus/grippi/lapa. Kyseisen setti jonka mainitsit on ihan perus-setti eikä vaadi missään nimessä 1,3 tai 5 rautoja (ymmärsin kyllä että 5 kuuluu väliin 4-9 jonka ilmoitit).
1 ja 3 raudat on pidempiä rautamailoja joissa lavan nostokulma on pienempi ja monesti vaikeampi käyttöinen. Etenkin naiset, mutta myös miehetkin käyttävät puumailoja joilla on monesti helpompi saada pallo pitkälle vähän paksummastakin ruohosta (jos pallo ei pysy väylällä).
Monet suosii puu 3,5 ja joskus myös puu 7 mailaa. Muutama huippupelaaja käyttää myös puu 9-mailaa.
Mitä suurempi numero sitä suurempi nostokulma lavassa on, eli pallo nousee korkeammalle eikä lennä aivan yhtä pitkälle.
Suosittelen muutaman puumailan hankkimista settiisi. Puukolmonen toimii myös aloituslyönti-mailana kaikilla muilla, paitsi par3-väylillä. (joskus myös niissäkin).
Jos tulee jotain mieleen niin kysy ihmeessä =). Jos tää nyt ei ollu ihan aprillipila.- Ninni
..asiallisesta ja kannustavasta viestistä=) Tarkoitin, että ammattimyyjä (joka pelaa, myy tuotteita), on myynyt ko.setin minulle. Merkki on muuten Widec, grafiittivarrella mailat ovat myös. Merkistä en tiedä mitään...mutta ainahan sitä miettii, että onko myyty hyvät ja asialliset varusteet. Onko ko.merkki sulle tuttu?
Pian saa kirmata kokeilemaan mailoja, kunhan vaan lumet ensin sulaa=) Olen kyllä innoissani ja päivittäin käyn hipelöimässä uusia varusteita! Kiitti sulle vielä ja palaan asiaan, mikäli tulee lisää "aloittelijan kysymyksiä=)"
- toinen noviisi
Saitkin jo todella hyvan ja tyhjentavan vastauksen. Toisena melkein aloittelijana olen sita mielta, etta rauta 3:lla on aloittajan viela vaikea lyoda, ykkosta en edes omista. Hanki puu 3, se on hyva avausmaila :-). Ainakin meikalaiselta onnistuu. Ja, hyvia svingeja sinne Suomeen!!!!
- Ninni
...mukavia pelikierroksia sinne johonkin myös sulle=) Ja kiitti vinkistä ;)
- Muka tietävä
Ninni kirjoitti:
...mukavia pelikierroksia sinne johonkin myös sulle=) Ja kiitti vinkistä ;)
En tiedä ko. merkistä yhtään mitään. En ole kumma kyllä kuullutkaan. Vaikka kaikenlaisia merkkejä olen kuullut/nähnyt.
Aika outoa että myyjä on myynyt aloittelevalle naispelaajalle grafiittivartiset mailat. No hyvät grafiittivarret on kyllä antoisat ja hieman pidempilyöntiset kuin teräsvarret.
Itse pelaan myös grafiittivartisilla.
Varret ei ole yhtä anteeksiantavat kuin teräsvarret. Eli jos maila osuu esim. liian aikaisin maahan niin se välittyy kyllä kämmeniin ja ranteisiin paljon selvemmin kuin teräsvartisissa.
Mutta oppii ainakin lyömään puhtaammin ja paremmin. Ja pallokin lentää pidemmälle. Tietysti grafiittivarsissakin on eroja....
Mua alkoi kiinnostamaan kyseinen merkki. Tutkailen hieman asiaa. - Ninni
Muka tietävä kirjoitti:
En tiedä ko. merkistä yhtään mitään. En ole kumma kyllä kuullutkaan. Vaikka kaikenlaisia merkkejä olen kuullut/nähnyt.
Aika outoa että myyjä on myynyt aloittelevalle naispelaajalle grafiittivartiset mailat. No hyvät grafiittivarret on kyllä antoisat ja hieman pidempilyöntiset kuin teräsvarret.
Itse pelaan myös grafiittivartisilla.
Varret ei ole yhtä anteeksiantavat kuin teräsvarret. Eli jos maila osuu esim. liian aikaisin maahan niin se välittyy kyllä kämmeniin ja ranteisiin paljon selvemmin kuin teräsvartisissa.
Mutta oppii ainakin lyömään puhtaammin ja paremmin. Ja pallokin lentää pidemmälle. Tietysti grafiittivarsissakin on eroja....
Mua alkoi kiinnostamaan kyseinen merkki. Tutkailen hieman asiaa.Nyt sekoilen oikein kympillä...eli teräsvartiset olisivat olleet anteeksiantavammat, joten katotaan, miten tytön käy nyt sitten..?!
Muistaakseni pro kehoitti hankkimaan mielummin grafiittivartiset mailat, mutta makuasioita kai..
- muka tietävä
Ettei vaan mailan malli ole widec ja merkki MIZUNO? Se setti on varmasti hyvä juuri sinulle...Näyttää ainakin anteeksiantavalta, ja niin siitä taidetaankin sanoa.
Kyseistä mailaa en löytänyt enään tämän vuoden mallistosta.
mutta ainakin tästä osoitteesta löysin.
Onko ne nämä:
http://www.golfshopper.co.uk/web2/products/golf-irons/mizuno-widec.htm- Ninni
Hei taas.Oikeassa olit! Mailat ovat Mizunot ja malli Widec...näin sitä oppii, kun vähän tutkailin tarkemmin mailoja =)Aika noloa, etten edes osannut mailamerkkiä katsoa! Ehdin jo säikähtää, kun ajattelin, että mitkä ihmeen mailat olen saanut.. No hyvä, että mailat antavat anteeksi, sillä niin pitääkin varmasti. On vaan aika jännää mennä niitä kokeilemaan; toivotaan, että opin niillä lyömään edes jotenkuten. Mietin, että myyjä oli luvannut sahata putteria sitten sopivaksi..miten putterin pituus sitten määräytyykään?!
Tarkoituksena olisi ottaa muutama tunti opetusta ja kertausta vielä sekä sääntöiltaan osallistua toukokuussa...Alkaa vähän jännittää koko touhu; pelkään kai, että mokaan itseni kentällä ja samalla olen sit harmiksi muille..Mutta onneksi tähän asti olen saanut golfareista hyvin reilun ja ystävällisen kuvan; kiitos myös sulle siitä=)
- Peluri
On sen verran hurjia vastauksia tässä ketjussa että ihan pakko on hieman valista asiaa.
Ensinnäkin luulen että olet lukenut jostain että olisi hyvä jos setissä olisi myös 1, 3 ja 5 -PUUT, ei siis tuon numeroisia rautoja. Rauta ykkönen on tod.näk. universumin vaikein golfmaila, niin vaikea että erittäin harvat ammattilisetkaan sitä käyttävät, esim. Tiger Woodsin bägissä pisin rauta on kakkonen.
Mennäänpä sitten noihin puihin... Puumailat ovat PÄÄSÄÄNTÖISESTI helpompia käyttää kuin raudat, mutta puu ykkönen (tunnetaan myös nimellä draiveri) on huomattavan vaikea maila. Jos aloittelevana naisena välttämättä haluat kolme puuta bägiisi, voisi asiallinen kombinaatio olla vaikkapa puut 3,5 ja 7. Draiveri kannattaa hankkia vasta hieman myöhemmin kokemuksen kartuttua. Jos hankit tuon puu seiskan, voit jättää raudoistasi nelosen pois, sillä niiden kantama (siis pallon etenemä matka) vastaa aloittelijlla toisiaan ja puu seiska on helpompi käyttää.
Sitten hieman varsista... Tässä ketjussa joku nero ihmetteli sun grafiittivarsia kun teräs varret olisivat kuulemma paremmat... JA SITÄ NIMENOMAAN SUN EI PIDÄ USKOA! Jos välinekauppias myy aloittelevalle naiselle teräsvarret, hänet voi haastaa rosikseen petoksesta. ;) Grafiittivarsia käytetään lähinnä kahdesta syystä: ne ovat kevyempiä ja niillä on helpompi saada pallo ilmaan. (Raju yleistys, mutta yritän selittää asiaa aloittelijalle, älkää gurut tarttuko tähän) Seuraan hyvin läheltä suomalaista nais-kilpagolfia eikä tällä hetkellä yksikään suomalainen huippu(nais)golfari käytä teräsvarsia. Teräsvarsia käytetään niiden suuremman kiertojäykkyyden vuoksi - tätä suurempaa jäykkyytä tarvitseevat kovaa lyövät pelaajat, eli lähinnä voimakkaat miehet joiden tasoitus on alle 10. Sun kohdalla tärkeää on että jostain kohtaa varresta löytyisi merkintä A tai L; ko. kirjaimet viittaavat varren jäykkyyteen jonka sulla pitäisi olla joko senior(A) tai lady(L). Se, kumpi merkintä löytyy, riippuu valmistajasta, jäykkyys on molemmissa suunnilleen sama. Tostuus nimittäin on että varmin tapa tappaa aloittelijan innostus tähän jaloon lajiin on antaa hänelle liian jäykkävartiset mailat! Jos sun mailoista löytyy merkintä R tai "regular", on hallussasi miesten mailat - suosittelen erittäin voimakkaasti niiden vaihtamista sopivampiin.
Tosta Widecistä sen verran että joku taisi tosiaan sanoakin että se todennäköisesti on malli eikä merkki - Mizuno on huippumerkki.
Taisi tulla hieman sekava selitys, mutta parhaani yritin - toivottavasti sait siitä jotain irti. ;)
PS. ja ennen kuin joku besserwisser älähtää tästä mun kirjoituksesta niin tiedoksi vain itse pelaan tasoituksella 0,9... ja muuten Mizunoilla ;) - Peluri
Niin, se vielä että kun täällä info tuntuu olevan vähän mitä sattuu, niin kannattaa mennä joko www.golf.fi tai www.golfpiste.com. Ensimmäinen on liiton ylläpitämä saitti jossa on erittäin hyvä aloittelijan tietopaketti ja jälkimmäisen saitin keskustelupalstalla liikkuu todella asiantuntevaa väkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909