Alastomuudesta

Suhtautuminen alastomuuteen on kaksijakoista. Suomalaiset ovat saunakansaa, joten suurin osa lapsista on tottunut näkemään vanhempansa ja sisaruksensa alasti koko lapsuutensa ajan. Murrosiässä vähän aikaa peitellään itseään ja sitten taas ollaan alasti kumppanin silmien edessä.

Samaan aikaan julkista alastomuutta kauhistellaan. Etenkin naiset paheksuvat sitä voimakkaasti. Paidatta kadulla kävelemistäkin pidetään säädyttömänä. Jos kysytään, että tuleeko siitä traumoja, niin ylensä vastataan, että ei, mutta että lapset ahdistuvat. Jos kysytään, että saiko ko. nainen itse moisesta lapsena traumoja, niin vastaus on, että ei.

Minua ihmetyttää, että mistä moinen huoli on lähtöisin? Miksi kotisaunassa alastomuuteen tottuneet lapset saisivat kadulla paljaasta yläruumiista traumoja? Tai edes nudistirannasta? Mistä mahtaa johtua pelko, ettei omat lapset kestä saman näkemistä kuin on itse aikoinaan kestänyt?

Kysymys siis kuuluu: Pelkäätkö alastomuutta ja jos, niin miksi? Onko kyse vain epäesteettisyydestä vai oikeasta huolesta? Onko Suomi mielestäsi nykyisin liian alaston maa?

Ps. Väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, että minä pidän paidan päälläni paitsi uimarannalla, ettei kukaan traumatosoituisi.
73942
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 73

Vanhimmat

kyl mie pelkään alastomuutta, oon ollut saunassakin vaatteet päällä ja sauna oli lämmitettynä.
jos alastomuus olis luonnollista niin me synnyttäis alasti

Äänestä
  • Aloittaja

Ajatteles, jos joku olisi alasti vaatteidensa alla. Todella perverssi ajatuskin! :-(

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Ajatteles, jos joku olisi alasti vaatteidensa alla. Todella perverssi ajatuskin! :-(

kui joku kehtaa esiintyä noin:(

Äänestä

Mulle se on ainakin ihan luonnollista, enkä oo koskaan tuntenut alastomuudesta mitään häpeää, enkä turhia kainostellut. Eikä mua häiritse yläosatta kulkevat miehetkään. Nudistiranta vois olla jopa ok kokemuksena, tosin kunnei se niinkään ole mikään mun juttuni, eikä suuri kiinnostuksenkohteeni, niin kokeiluna se siihen yhteen kertaan varmaan jäisikin.

Äänestä
  • vahingossa mentyä nudistirannalle ja eipähän tuo oikein hätkäyttänytkään, mutta hieman hämmensi.

Vaikea on sanoa tuntemuksiani, kun en ollut tottunut moiseen, mutta jollain tavoin inhotti vanhat ihmiset. Kaikkeen tottuu silmäkin ja varmaan ns. kielletyn hedelmän näkeminen suoraan loi ristiriitaisia ajatuksia, eli virittäytyminen seksuaalisesti tilanteeseen ei ollut samaa kuin nähdä hitaasti tunnelmallisesti riisuuntuvan vastakkaisen sukupuolen näkeminen omissa oloissa..

Äänestä

• kokemusta kuitenkin kirjoitti:

vahingossa mentyä nudistirannalle ja eipähän tuo oikein hätkäyttänytkään, mutta hieman hämmensi.

Vaikea on sanoa tuntemuksiani, kun en ollut tottunut moiseen, mutta jollain tavoin inhotti vanhat ihmiset. Kaikkeen tottuu silmäkin ja varmaan ns. kielletyn hedelmän näkeminen suoraan loi ristiriitaisia ajatuksia, eli virittäytyminen seksuaalisesti tilanteeseen ei ollut samaa kuin nähdä hitaasti tunnelmallisesti riisuuntuvan vastakkaisen sukupuolen näkeminen omissa oloissa..

usko, et nudistirannat sun muut vastaavat ois mitenkään eroottisia kokemuksia.. Vois sanoa, että liikaa paljasta pintaa siellä.:) Eroottisempaa ois vähäinen vaatetus.. paljastaa jotain, mutta jättää jotain myös pelkän mielikuvituksen varaan.

Äänestä

• vänksy kirjoitti:

usko, et nudistirannat sun muut vastaavat ois mitenkään eroottisia kokemuksia.. Vois sanoa, että liikaa paljasta pintaa siellä.:) Eroottisempaa ois vähäinen vaatetus.. paljastaa jotain, mutta jättää jotain myös pelkän mielikuvituksen varaan.

missä nakurannoilla ei juuri porukkaa ole.
    Eräs naispuolinen lehtialalla työskentelevä teki pari vuotta sitten eräällä helsinkiläisellä nakurannalla testin.
    Vaikka rannalla oli kymmenkunta kävijää, syystä tai toisesta keski-ikäiset miehen oli naistoimittajan läheisyydessä. Äänistä naistoimittaja päätteli, että yksi lähietäisyydelle majoittunu mies runkkasi.

Toimittaja tunsi ikäväksi asiaksi sen, että häntä tiirailtiin ja sitten ohitse käveli komearunkoinen nuorimies, johon naistoimittajan silmät nauliintuivat.

Huomasi viimeistään kirjoitusvaiheessa, että syyllistyi samaan mitä hänen lähellään olevat miehet.
    Siis silmien kohdistumisen miellyttävän näyn katsomiseen.

Äänestä

• Aloittaja

vänksy kirjoitti:

Kuka paljasta pintaa pelkäävä menee nudistirannalle? Eikä kyse alunperinkään ollut nudismista. Miksi haluat seksualisoida aiheen?

Äänestä

mökillä, kun tuli vieraita, useimpien parien kanssa - parhaimmillaan kolmen - mentiin samaan aikaan saunaan. No kahdeksan ei samaan aikaan saunaan mahtunut, mutta kuka mitenkin sinne meni, kuka uimaan, kuka grillin kimppuun...

Alastomuus oli täysin sallittua, joskin yksi mies piti tsimmareita, eikä sekään ketään häirinnyt...

Nykyään sellainen peli ei vetele...

Paidattomia ei juurikaan vastaan kävele - siis miehiä, naisia ei ollenkaan - , edes kesäisin, joten en usko, että se kovinkaan suuri ongelma on...

Kunhan pidetään joku roti paidattomuudessa, niin mikäpä ongelma se sitten olisi...

Lasten traumoista...
Keskimmäinen tyttäreni häpeää nuorinta joka paikassa ja pitää tämän tekemisistä kauhean metelin, jonka seurauksena taatusti jokainen kuuloetäisyydellä oleva kiinnittää meihin huomiota ja näkee, mitä kuopukseni tekee...

Äänestä
  • Aloittaja

Häpeääkö hän sitä, koska ei itse pidä siitä vai luuleeko hän, että se hävettää muita? Minä vähän luulen, että ihmiset vain kuvittelevat, että muut ihmisest suhtautuvat negatiivisti.

Äänestä

Häpeääkö hän sitä, koska ei itse pidä siitä vai luuleeko hän, että se hävettää muita? Minä vähän luulen, että ihmiset vain kuvittelevat, että muut ihmisest suhtautuvat negatiivisti.

Likka kuvittelee, että pikkusiskon elämöinti kiinnostaa jotakuta ja siksi täytyy "pistää sitä ojennukseen". Jos se ei pitäisi meteliään, kukaan ei kiinnittäisi mitään huomiota...

Ehkä jos paidattomasta vastaantulijasta ei pidettäisikään meteliä, mahtaisiko pilteille silti tulla traumoja...

Äänestä

• Aloittaja

Oopust kirjoitti:

Likka kuvittelee, että pikkusiskon elämöinti kiinnostaa jotakuta ja siksi täytyy "pistää sitä ojennukseen". Jos se ei pitäisi meteliään, kukaan ei kiinnittäisi mitään huomiota...

Ehkä jos paidattomasta vastaantulijasta ei pidettäisikään meteliä, mahtaisiko pilteille silti tulla traumoja...

Minä luulen, että lapset heijastavat vanhempiensa asenteita. Näin joskus isän joka torui penskaansa, joka osoitti mustaa miestä sormella ja huusi: "Neekeri". Ei jäänyt epäselväksi, keneltä oli oppinut. ;-)

Äänestä

olen ilman paitaa aina kun se on mahdollista. Siis, kesäkuumalla esim. kauppa on sellanen paikka johon paidan nakkaan päälle.

Emmä silti kyrpä pitkällä tuolla maailmalla juokse, että kyl mul housut silti jalassa pysyy. Tai ainaki shortsit.

Äänestä
  • Aloittaja

Luuletko, että vaikkapa tyttäresi voisivat saada moisesta traumoja?

Äänestä

ei kai ne nyt ainakaan saa, kun ne pitää sitä itsestäänselvänä, että iskällä(eli miehellä) ei ole kesäkuumalla paitaa päällä.

Eniten vieroksuvia katseita tulee 25-30 vuotiailta naisilta ja tätä nuoremmilta miehiltä. Muiden ikäluokkien naiset ja miehetkin, jopa ihan täysin ventovieraat tulevat juttelemaan, kysymään tietä jne. En tiedä mistä se johtuu...ehkä mä oon helpommin lähestyttävissä ilman paitaa kuin haarniska päällä, koska ei mulle mun ollessa pukeissa tule ventovieraat niin paljon juttelemaan.

Äänestä

tähän heti. Että mikäköhän helkkarin oikeus naisilla on kuhkelihtia mitä epämääräisimmissä virittimissä ja varsinkin ilman niitä?

Miehen paidattomuus kotona ei ole mikään ongelma. Alastomat naiset kaduilla ovat ongelma.

Äänestä

• Aloittaja

au-liskot kirjoitti:

tähän heti. Että mikäköhän helkkarin oikeus naisilla on kuhkelihtia mitä epämääräisimmissä virittimissä ja varsinkin ilman niitä?

Miehen paidattomuus kotona ei ole mikään ongelma. Alastomat naiset kaduilla ovat ongelma.

Eihän liskotkaan pukeudu.

Äänestä

• relaxed kirjoitti:

ei kai ne nyt ainakaan saa, kun ne pitää sitä itsestäänselvänä, että iskällä(eli miehellä) ei ole kesäkuumalla paitaa päällä.

Eniten vieroksuvia katseita tulee 25-30 vuotiailta naisilta ja tätä nuoremmilta miehiltä. Muiden ikäluokkien naiset ja miehetkin, jopa ihan täysin ventovieraat tulevat juttelemaan, kysymään tietä jne. En tiedä mistä se johtuu...ehkä mä oon helpommin lähestyttävissä ilman paitaa kuin haarniska päällä, koska ei mulle mun ollessa pukeissa tule ventovieraat niin paljon juttelemaan.

se on varsinkin kesällä, sortsit ja nahkainen yläosa. Mieluiten vähän löysää mahaa niin se on tosi kotoisa ja sympaattinen asu.

Mutsi on ihan tosissaan.

Äänestä

Eihän liskotkaan pukeudu.

minkä tiedät ihan hyvin.

Mauttomiin pikkutakkeihin.

Äänestä

• Aloittaja

au-liskot kirjoitti:

minkä tiedät ihan hyvin.

Nyt heti, ...kele!

Äänestä

Nyt heti, ...kele!

galleriassakin kuva iskästä housut jalassa

Äänestä

• au-liskot kirjoitti:

minkä tiedät ihan hyvin.

...mutsilla viimeks ollu pikkutakkia päällä.

Äänestä

toisten alastomuudesta, vaikka itse pidänkin paidan päälläni. Tytär on juuri nyt siinä iässä, että hän käy saunassa vain naisten seurassa, mutta en muuten usko lastenikaan ahdistuvan alastomuutta nähdessään, ellei sitten taas tilanne muuten ole sellainen, jota he eivät ymmärrä.

Äänestä

Onhan se ihan eri asia olla saunassa alasti muiden joukossa kuin kävellä kadulla alastomana. Se liittyy normeihin ja käyttäytymissääntöihin. En haluaisi kohdata kadulla paljastelijaa, oli se mies tai nainen, tai vaikka miten luonnollista se olisikaan. Toisaalta, en siitä mitään traumojakaan saisi.

Huomasin jouluaattona sellaisen jänskän jutun että uutisissa näytettiin alastomia naisia ja lapsia yleisessä saunassa. Se varmaan voi olla mahdollista vain Suomessa.

Äänestä
  • Aloittaja

Minäkin ymmärrän, että itsensäpaljastelijan näkeminen on kiusallista. Mutta sehän on seksuaalinen fetissi, eikä pelkkää alastomuutta.

Vaan sanopas, miksi ihmiset olettavat muiden saavan alastomuudesta traumoja, vaikkeivät itse niitä myönnä saavansa?

Äänestä

Minäkin ymmärrän, että itsensäpaljastelijan näkeminen on kiusallista. Mutta sehän on seksuaalinen fetissi, eikä pelkkää alastomuutta.

Vaan sanopas, miksi ihmiset olettavat muiden saavan alastomuudesta traumoja, vaikkeivät itse niitä myönnä saavansa?

Siis onko joku jossain sanonut saavansa alastomuudesta traumoja tai olettavan muiden saavan?

Äänestä

• Aloittaja

... kirjoitti:

Siis onko joku jossain sanonut saavansa alastomuudesta traumoja tai olettavan muiden saavan?

Tälläkin palstalla oli taannoin asiaa koskeva ketju, jossa useampikin nainen oli huolissaan, että heidän lapsensa saa alastomuudesta traumoja. Siitä sainkin kipinän tähän aloitukseen.

Lisäksi olen useammankin kerran lukenut, miten etenkin nuoria naisia ällöttää, jos vanhempi ja lihavampi mies kävelee kadulla ilman paitaa. Minusta se on todella ahdasmielistä, koska minulle on aivan sama, vaikka ihmiset kulkisivat alasti kadulla, kunhan minun itseni ei tarvitse. Joillain ihmisillä tuntuu olevan todella huono sietokyky.

Äänestä

Tälläkin palstalla oli taannoin asiaa koskeva ketju, jossa useampikin nainen oli huolissaan, että heidän lapsensa saa alastomuudesta traumoja. Siitä sainkin kipinän tähän aloitukseen.

Lisäksi olen useammankin kerran lukenut, miten etenkin nuoria naisia ällöttää, jos vanhempi ja lihavampi mies kävelee kadulla ilman paitaa. Minusta se on todella ahdasmielistä, koska minulle on aivan sama, vaikka ihmiset kulkisivat alasti kadulla, kunhan minun itseni ei tarvitse. Joillain ihmisillä tuntuu olevan todella huono sietokyky.

No en tuollaista ketjua ole huomannut, mutta kyllä minuakin ketuttaa sellainen yleinen kyttääminen miten muut kanssakulkijat ovat pukeutuneet/pukematta.

Äänestä

on minkähän aivoripulin vallassa sekin on tuserrettu

Äänestä

• Aloittaja

au-liskot kirjoitti:

on minkähän aivoripulin vallassa sekin on tuserrettu

Eikä yksi ahdasmielinen mitään, mutta ketjuun osallistui useampikin ja vielä omalla rekatulla nimimerkillään. En nyt viitsi nimerkkejä luetella, ettei minua pistetä rinkiin tönittäväksi.

Äänestä

Eikä yksi ahdasmielinen mitään, mutta ketjuun osallistui useampikin ja vielä omalla rekatulla nimimerkillään. En nyt viitsi nimerkkejä luetella, ettei minua pistetä rinkiin tönittäväksi.

kattosivat nyt ihan silmien kanssa vaikkapa martsa aitolehden missikisapukua ennenku sanovat miesten vähäpukeisuudesta yhtään mitään

Äänestä

jos miehellä on yläkroppa paljaana kadulla. Asfalttimiehillä se on jopa suotavaa. Mä suhtaudun yleisesti alastomuuteen aika neutraalisti, mut en kävele kadulla yläosattomissa, koska se ei ole meidän kulttuurissa suotavaa. Jos kävelen hietsusta helteellä kotiin niin voin kyllä kävellä bikinin yläosassa ja hameessa.

Äänestä

mitä me ollaan naisia nähty niin ei ne suinkaan alastomuutta tai vähäpukeisuutta kauhistele. Nyt osa haluaa jopa tissinsäkin laillistetuiksi uimarannoille ja halliin.

Äänestä
  • Aloittaja

Ei muiden.

Äänestä

Ei muiden.

ilmiötä kuin "erilaisuuden sieto"-juttu. Nykyään kukin tekee mitä haluaa ja myös - jos haluaa -kritisoi muiden tekemisiä.

Normien puute ja yhteisöllisyyden puute selittää tämänkin HELVETIN ÄLYTTÖMÄN "PAKKO SAADA OLLA TISSISILLÄÄN" - keskustelun.

Me ollaan minäminäminä-kulttuurissa, ja kärsitään siitä niin kauan kuin ollan itse valmiita joustamaan.

Äänestä

Nyt yritetään vetää suoraa linjaa asiassa missä ei ole suoraa linjaa olemassakaan. Se että sietää saunassa, paikassa jossa siis kuuluu olla nakuna, alastomuutta, ei tarkoita sitä että sitä sietäisi vaikkapa ruokakaupassa tai kirkossa.

Me emme (kuulemma) enää ole eläimiä, ja pukeutuminenkin on omaksuttu jo luolamies-ajoista lähtien.

Se on kyllä epäesteettistäkin, mutta pääsääntöisesti hyvin sopimatonta paikoissa joissa ei kuulu olla nakuna esim.. vie mukulaansa aamulla päiväkotiin kikkeli keikkuen, niin ei hyvältä näytä..

Eli joo, nakuilu kuuluu tiettyihin paiikkoihin eikä ne paikat ole joka paikat, siitä se tulee.

Äänestä
  • Tuo alastomuus saunassakin tuntuu olevan aika vaikea asia useimmille naisille omien kokemuksieni mukaan.
    Esimerkkiksi joissakin kylpylöissä on yhteissaunoja, todella harvoin niissä naisia näkee ja jos näkee niin puolet tulee kieltoplakaateista huolimatta uimapuvussa tai pyyhkeessä tai sitten ne on venäläisiä. Samoin omassa tuttavapiirissäni miehet ja naiset käyvät, lähes poikkeuksetta erikseen saunassa (olivatpa sukua keskenään tahi ei) tai joissakin tilanteissa sitten uimapuku päällä.

Että ei se alastomuus saunassakaan tunnu olevan niin kauhean luonnollista....
    Uskoisin tuon liittyvän oman kehon häpeämiseen, kun tuo alastomuus alkaa tuottamaan ongelmia joillekin vasta siinä vaiheessa kun ikää alkaa kertymään.

Äänestä

• richartti kirjoitti:

Tuo alastomuus saunassakin tuntuu olevan aika vaikea asia useimmille naisille omien kokemuksieni mukaan.
    Esimerkkiksi joissakin kylpylöissä on yhteissaunoja, todella harvoin niissä naisia näkee ja jos näkee niin puolet tulee kieltoplakaateista huolimatta uimapuvussa tai pyyhkeessä tai sitten ne on venäläisiä. Samoin omassa tuttavapiirissäni miehet ja naiset käyvät, lähes poikkeuksetta erikseen saunassa (olivatpa sukua keskenään tahi ei) tai joissakin tilanteissa sitten uimapuku päällä.

Että ei se alastomuus saunassakaan tunnu olevan niin kauhean luonnollista....
    Uskoisin tuon liittyvän oman kehon häpeämiseen, kun tuo alastomuus alkaa tuottamaan ongelmia joillekin vasta siinä vaiheessa kun ikää alkaa kertymään.

Se on kun saunakulttuurista aletaan vierottuun eli siitä kun korttelissa oli yks sauna jossa kaikki kävi.

En mäkään vieraitten miesten kanssa saunaan menis, ne ei oikein osaa ottaa sitä pelkkänä luonnollisena saunomisena vaan kyttää semiseisokki päällä vilkkuuko häppäreitä tms. Nekin on siis vierottunut niin paljon kimppasaunomisesta ja sen ideasta, jotta niiden kanssa voi enää saunoa.

Kyllä mä vieraitten naisten kanssa menen, enkä mitään häpeä, mutta jos valkkaan pääsen niin menisin yksin. Mä tykkään siitä rauhasta ja hiljaisuudesta ja vituttaa kälisevät eukot korvan juuressa.

Äänestä

• old_profile_53222 kirjoitti:

Se on kun saunakulttuurista aletaan vierottuun eli siitä kun korttelissa oli yks sauna jossa kaikki kävi.

En mäkään vieraitten miesten kanssa saunaan menis, ne ei oikein osaa ottaa sitä pelkkänä luonnollisena saunomisena vaan kyttää semiseisokki päällä vilkkuuko häppäreitä tms. Nekin on siis vierottunut niin paljon kimppasaunomisesta ja sen ideasta, jotta niiden kanssa voi enää saunoa.

Kyllä mä vieraitten naisten kanssa menen, enkä mitään häpeä, mutta jos valkkaan pääsen niin menisin yksin. Mä tykkään siitä rauhasta ja hiljaisuudesta ja vituttaa kälisevät eukot korvan juuressa.

..."väärien" miesten kanssa jos siellä on äijät muna puoliseisokissa on sun jalkoväliä kytännyt. Itse en ole tuollaista käyttäytymistä havainnut. Tai sitten sä oot vaan niin kuuma pakkaus, ettei kenenkään silmät eikä pysy kurissa ja nuhteessa.

"En mäkään vieraitten miesten kanssa saunaan menis"
    Voisit sä saunoa tuttujen miesten kanssa? "Kaverimiesten"? Miesystävän ja hänen kavereiden kanssa?
    Siskon ja hänen miehensä kanssa? Tuttavapariskunnan kanssa?

Äänestä

• Aloittaja

"Se on kyllä epäesteettistäkin, mutta pääsääntöisesti hyvin sopimatonta paikoissa joissa ei kuulu olla nakuna esim.. vie mukulaansa aamulla päiväkotiin kikkeli keikkuen, niin ei hyvältä näytä.."

Ensimmäinen ilmottautui. Et vissiin ainakaan liioitellut...

Äänestä

• richartti kirjoitti:

..."väärien" miesten kanssa jos siellä on äijät muna puoliseisokissa on sun jalkoväliä kytännyt. Itse en ole tuollaista käyttäytymistä havainnut. Tai sitten sä oot vaan niin kuuma pakkaus, ettei kenenkään silmät eikä pysy kurissa ja nuhteessa.

"En mäkään vieraitten miesten kanssa saunaan menis"
    Voisit sä saunoa tuttujen miesten kanssa? "Kaverimiesten"? Miesystävän ja hänen kavereiden kanssa?
    Siskon ja hänen miehensä kanssa? Tuttavapariskunnan kanssa?

Ei ne nyt pelkästeen mua kyttää vaan kaikkia pikkutytöistä lähtien. Kyllä sen äkkiä oppi vaistoaan kuka on sellainen.

Menis jotenkin niin että vain oman miehen kanssa nakuna saunaan, muiden kanssa biksut päällä.

Äänestä

"Se on kyllä epäesteettistäkin, mutta pääsääntöisesti hyvin sopimatonta paikoissa joissa ei kuulu olla nakuna esim.. vie mukulaansa aamulla päiväkotiin kikkeli keikkuen, niin ei hyvältä näytä.."

Ensimmäinen ilmottautui. Et vissiin ainakaan liioitellut...

En liioitellut vai tarkoitatko että olet ite niin kukkahattutäti että rajaat taas tuota alastomuutta ahdasmielisesti etkä hyväksyisi nudisteja työmatkalaisia.. hyi, Ratikka miten ahdasmielistä ja suvaitsematonta! :)

Äänestä

Ei ne nyt pelkästeen mua kyttää vaan kaikkia pikkutytöistä lähtien. Kyllä sen äkkiä oppi vaistoaan kuka on sellainen.

Menis jotenkin niin että vain oman miehen kanssa nakuna saunaan, muiden kanssa biksut päällä.

....mistä sä tiedät, että niillä on ollut puoliseisokki, jos et itte kyttää ;)

Äänestä

• Että ongelmasi on miesten alastomuus, mutta ei niinkään naisten.

Tätähän on kyllä heteronaisilta usein nähty.

Äänestä

• Mies1985 kirjoitti:

Että ongelmasi on miesten alastomuus, mutta ei niinkään naisten.

Tätähän on kyllä heteronaisilta usein nähty.

Ongelmas kyllä tiedetään. Etkös sä ole se joka jankkaa pakkomielteenomaisesti kuinka kaikki heteronaiset onkin bi-seksuaaleja?? Tietysti tunnen oloni paremmaksi samaa sukupuolta olevien kanssa. Ne ei liitä seksiä siihen eikä ole mitään pervoja saunakyyliä kuin jotkut miehet.

Kyllä mä komeita miehiä kattelen oikein mielelläni, mutta oikeissa paikoissa, naisia taas en ollenkaan missään.

Äänestä

• richartti kirjoitti:

....mistä sä tiedät, että niillä on ollut puoliseisokki, jos et itte kyttää ;)

Silmät auki eikä katsele kattoon, niin voi vahingossa jotain nähdäkkin, lisäksi niiden elekieli ja ilmeet kertoo omaa rumaa kieltään. Täytyy oikeasti sanoa että teen itsarin ennemmin kuin vasiten kyyläisin jotain ällöttäviä pervoja jossain saunassa.

Pidän pervoina kaikkia miehiä jotka kyylää naisia seksit mielessä saunassa.. johtuen juurikin näistä epätoivoisista vakuutteluista kuinka saunoa voi yhdessä koska se on ihan luonnollista eikä siinä seksit ole mielessä. Olkoon sitten niin.. se sitten tarkoittaa myös sitä että jos huomaan kyylän, on se sairas pervo ihan automaattisesti.

Äänestä

Silmät auki eikä katsele kattoon, niin voi vahingossa jotain nähdäkkin, lisäksi niiden elekieli ja ilmeet kertoo omaa rumaa kieltään. Täytyy oikeasti sanoa että teen itsarin ennemmin kuin vasiten kyyläisin jotain ällöttäviä pervoja jossain saunassa.

Pidän pervoina kaikkia miehiä jotka kyylää naisia seksit mielessä saunassa.. johtuen juurikin näistä epätoivoisista vakuutteluista kuinka saunoa voi yhdessä koska se on ihan luonnollista eikä siinä seksit ole mielessä. Olkoon sitten niin.. se sitten tarkoittaa myös sitä että jos huomaan kyylän, on se sairas pervo ihan automaattisesti.

...vakuuttelemaan. Pari kertaa eläissäni olen kysynyt, että miten tehdään, meneekö miehet ja naiset yhdessä vai erikseen. Silloin en ollut vielä sisäistänyt tuota asiaa, että normaali ihmisten mielestä miesten ja naisten kuuluu käydä aina erikseen saunassa. Siihen asti oli kyselemättä ollut naisia ja miehiä saunassa.....

Äänestä

• richartti kirjoitti:

...vakuuttelemaan. Pari kertaa eläissäni olen kysynyt, että miten tehdään, meneekö miehet ja naiset yhdessä vai erikseen. Silloin en ollut vielä sisäistänyt tuota asiaa, että normaali ihmisten mielestä miesten ja naisten kuuluu käydä aina erikseen saunassa. Siihen asti oli kyselemättä ollut naisia ja miehiä saunassa.....

Oikeasti hyvin paljon siitä että millainen porukka ja missä. Tapauskohtaista. Ite tykkään käydä yksin, mieluiten en menis ollenkaan. Jossain bileissä voisin kuvitella meneväni sekaporukassa (mielellään biksut päällä, koska muuten se muuttuu joksikin ryhmäseksin esileikiksi) mutta en menisi nakuna uimahallin sekasaunaan. Lähisukulaismiesten kanssa ei myöskään saa mua kirveelläkään saunaan.

Eli tapauskohtaista.

Äänestä

Oikeasti hyvin paljon siitä että millainen porukka ja missä. Tapauskohtaista. Ite tykkään käydä yksin, mieluiten en menis ollenkaan. Jossain bileissä voisin kuvitella meneväni sekaporukassa (mielellään biksut päällä, koska muuten se muuttuu joksikin ryhmäseksin esileikiksi) mutta en menisi nakuna uimahallin sekasaunaan. Lähisukulaismiesten kanssa ei myöskään saa mua kirveelläkään saunaan.

Eli tapauskohtaista.

...57 kerta ku meillä on tää sama keskustelu käynnis....

Äänestä

• richartti kirjoitti:

...57 kerta ku meillä on tää sama keskustelu käynnis....

Kertaus on opintojen äiti tai jtn.

Taidan mennä sitten nukkuun välillä. Öitä :)

Äänestä

Ongelmas kyllä tiedetään. Etkös sä ole se joka jankkaa pakkomielteenomaisesti kuinka kaikki heteronaiset onkin bi-seksuaaleja?? Tietysti tunnen oloni paremmaksi samaa sukupuolta olevien kanssa. Ne ei liitä seksiä siihen eikä ole mitään pervoja saunakyyliä kuin jotkut miehet.

Kyllä mä komeita miehiä kattelen oikein mielelläni, mutta oikeissa paikoissa, naisia taas en ollenkaan missään.

Kun puhuttiin sopimattomasta alastomuudesta niin jotenkin sinun piti vetää siihen juuri ja vain mies esimerkkinä. Se ei liity mitenkään kyyläykseen ynnä muuhun sellaiseen.

Äänestä

• Mies1985 kirjoitti:

Kun puhuttiin sopimattomasta alastomuudesta niin jotenkin sinun piti vetää siihen juuri ja vain mies esimerkkinä. Se ei liity mitenkään kyyläykseen ynnä muuhun sellaiseen.

Vain yhdessä kohtaa mies esimerkkinä muut käy kumpaankin.

Voin tehdä vielä toisen esimerkin: Siedän paidatonta miestä (tosin vain komeita ja esittelykelpoisia) vaikkapa hellepäivänä kaupassa oikein hyvin. Tissit paljaana olevaa naista taas en mitenkään. Se on törkeetä ja siveetöntä käytöstä. Soittaisin heti poliisit viemään mokoman ittensäpaljastelijan putkaan.

Äänestä

Tuota vois avata, jotta käsittäis mikä siinä tökkii, paskantamisen kautta. Me kaikki paskannetaan. Se on ihan luonnollista ja kaikki sitä tekee. Miksi sitä ei sitten voisi tehdä ihan joka paikassa. Töissä kun on kokouksessa ja hätä tulee, niin kyykistyy vain siihen palaveripöydän viereen ja vääntää kunnon tortut. Työkaverit voi sitten ihailla tuotoksia.

Tai kun se naku mies vie sitä mukulaa päiväkotiin, niin se voi matkalla vaikka käydä kirkon alttarilla paskalla tai siinä päiväkodin pihalla. Eihän siinä voi olla mitään kun kaikki lapsetkin on itekkin kokenut sen paskantamisen :O

Miksei onnistuis, vai onko taas ahdasmieliset kukkahattutädit noinkin luonnollista ja kaikkien tekemää luonnollista toimitusta vastaan :)

Äänestä

En usko, että miesten paidatta kadulla kulkemista pidetään traumaattisena - vaan sivistymättömän ällöttävänä. Harva mies omistaa kropan joka on esteettisesti moitteeton. Ajatellaan mahakkuutta, karvoitusta, hikeä ja hajuja. Naisen paidatta kulkemista pidetään kyllä siveettömänäkin.

Jos jossain itiksen uimahallissa jo pedot on saanut porttareitä, niin miksi ihmeessä kukaan veisi omia kakrujaan nudebiitseille mahdollisesti tiirailtavaksi?! En ymmärrä miksi veisi. Kyllä uimahallien suihkutilojen avoimuus riittänee.

Minusta olemme (onneksi) saunakulttuurissa muuttuneet moraalisesti tiukkapipoisemmiksi: enää ei ole niin yleistä koko sukukunnan ja naapureiden väliset saunotukset jne.

En pelkää alastomuutta, mutten halua nähdä välttämättä sitä, enkä paljastella itseänikään. Kaikelle on aikansa ja paikkansa - ja myös alastomuudella on omat rajansa sen myöten.

Minusta suomi on nyt oikein hyvässä tilanteessa keskimääräisesti ja yleisen mielipiteen ja käytösnormien mukaisesti tuon alastomuuden osalta.

Äänestä
  • täälläkin

Äänestä

• monte34 kirjoitti:

täälläkin

Mää oon pitäny vähhän lommoo. Ja nyt on nuha :(

Mitäs täällä? Mitään uutta auringon alla? Lämmintä ainakin piisää ;)?

Äänestä

• UPDATE_6870492 kirjoitti:

Mää oon pitäny vähhän lommoo. Ja nyt on nuha :(

Mitäs täällä? Mitään uutta auringon alla? Lämmintä ainakin piisää ;)?

ulkona vaan on kylmempää

Äänestä

• monte34 kirjoitti:

ulkona vaan on kylmempää

Olo on sitten sama kuin ei muualla ois ollutkaan =)

Äänestä

• Aloittaja

Miksi miehen paljas yläruumis on ällöttävä? Eikö se ole luonnollinen? Etenkin mielipiteesi läskin ällöttävyydestä ihmetyttää.

Äänestä

Miksi miehen paljas yläruumis on ällöttävä? Eikö se ole luonnollinen? Etenkin mielipiteesi läskin ällöttävyydestä ihmetyttää.

ihmetyttää?

Minä kirjoitin mielipiteeni siitä; minkälaisia syitä yleisesti on, miksei kroppia haluta nähdä.

Tottakai paljas yläkroppa on minustakin luonnollista, mutta en halua sitä välttämättä nähdä ja haistella minäkään esim ruuhkadösässä. Yhtälailla smegmakin on luonnollista, mutten sitäkään haluaisi nähdä enkä haistella. jne.

Äänestä

• Aloittaja

UPDATE_6870492 kirjoitti:

ihmetyttää?

Minä kirjoitin mielipiteeni siitä; minkälaisia syitä yleisesti on, miksei kroppia haluta nähdä.

Tottakai paljas yläkroppa on minustakin luonnollista, mutta en halua sitä välttämättä nähdä ja haistella minäkään esim ruuhkadösässä. Yhtälailla smegmakin on luonnollista, mutten sitäkään haluaisi nähdä enkä haistella. jne.

Minusta sinä liitit "smegman" perin omituisesti paljaaseen ihoon. Minusta kun se liittyy enempi seksiin. Mutta kun seinät ovat leveällä ja katto korkealla, niin mikäs siinä sitten...

Äänestä

Minusta sinä liitit "smegman" perin omituisesti paljaaseen ihoon. Minusta kun se liittyy enempi seksiin. Mutta kun seinät ovat leveällä ja katto korkealla, niin mikäs siinä sitten...

perhana pitäiskö vaihtaa

Äänestä

Nännipiha tai peniksen varsi - samaa ihoa. Hiki ja smegma - saman kehon eritettä.

Niin - miksi kukakin ja mihin vetää rajan.

Niinpäniin.

Äänestä

• Aloittaja

monte34 kirjoitti:

perhana pitäiskö vaihtaa

Voi kyllä herättää pientä hilpeyttä, jos joskus menet naimisiin ja haluat, että vaimo ottaa sukunimesi. ;-)

Äänestä

...kyllä minä liikuskelen kesäaikaan omilla maillani ihan munasilteenkin. Olen pari kertaa käynyt paikallisella terassillakin pyyhe päällä saunaoluella, kun kaverin mökki on ihan vieressä.... =)

Äänestä
  • kertoo tarkemmi missä päi liikuskelet? ;DD

Äänestä

ovat saaneet kasvatuksensa ja imeneet kaiken muunkin elämäntietämyksensä televisiosta ja romanttisista komedioista, on aivan luonnollista, että täälläkin pitää nykyään elellä amerikkalaisten käyttäytymistapojen mukaisesti.

Äänestä
  • Aloittaja

Ihminnen, joka muutenkin nimittää itseään "äityliiniksi" on paarialuokkaa.

Äänestä

Tarinat alastomuudesta ovat liioiteltuja. Mä ainakin kellin mielellään Pihlajasaaressa nakubiitsillä. Mutta en tietenkään just nyt.

Musta se on ihan jees, edusti sitten mitä ajatustapaa tahansa. EIkä alastomuus lapsia stressaa, Ajatus on aivan mieletön. Muuten pukeudun mustaan. Mulla on ikuinen suru päällä.

(nyyhkyhymiöl)

Äänestä

Jos alapäätä pitää näytellä kadulla niin siitä voi jo saada traumoja. Naisten rinnatkaan ei mun mielestä kuulu paljaana katukuvaan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Suhtautuminen alastomuuteen on kaksijakoista. Suomalaiset ovat saunakansaa, joten suurin osa lapsista on tottunut näkemään vanhempansa ja sisaruksensa alasti koko lapsuutensa ajan. Murrosiässä vähän aikaa peitellään itseään ja sitten taas ollaan alasti kumppanin silmien edessä.

Samaan aikaan julkista alastomuutta kauhistellaan. Etenkin naiset paheksuvat sitä voimakkaasti. Paidatta kadulla kävelemistäkin pidetään säädyttömänä. Jos kysytään, että tuleeko siitä traumoja, niin ylensä vastataan, että ei, mutta että lapset ahdistuvat. Jos kysytään, että saiko ko. nainen itse moisesta lapsena traumoja, niin vastaus on, että ei.

Minua ihmetyttää, että mistä moinen huoli on lähtöisin? Miksi kotisaunassa alastomuuteen tottuneet lapset saisivat kadulla paljaasta yläruumiista traumoja? Tai edes nudistirannasta? Mistä mahtaa johtua pelko, ettei omat lapset kestä saman näkemistä kuin on itse aikoinaan kestänyt?

Kysymys siis kuuluu: Pelkäätkö alastomuutta ja jos, niin miksi? Onko kyse vain epäesteettisyydestä vai oikeasta huolesta? Onko Suomi mielestäsi nykyisin liian alaston maa?

Ps. Väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, että minä pidän paidan päälläni paitsi uimarannalla, ettei kukaan traumatosoituisi.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu