Tätäpä mietin...
Kun on kyse ANOPISTA, kuuluu näköjään olla kiitollinen hänen "avustaan". Vaikka hän mitä tekisi pyytämättä, jopa kiellettäessä! (aloittaa vierailun jynssäämällä lieden, sisustaa omalla maullaan, syöttää herkkuja laihdutettaville kissoille ja kerjääville koirille sekä tietysti lapsille, vaikka kieltäisi...)
Jos joku muu sukulainen tai naapurin mies tunkee teille "auttamaa" (esim imuroi tai lajittelee likapyykin, tai ilmoittaa kuinka remontti etenee), niin sen voi ottaa tunkeiluna?
Mikä on se oletus, että anoppi kuuluu samaan talouteen, eikä vain sukuun?
Ja jos anoppi kuuluu automaattisesti perheeseen, saako hän puuttua kaikkeen muuhunkin? Vanhempien kanssa tasaveroisesti? Vai missä menee raja, lastenkasvatuksessa vai niiden tekemisessä?
Onko anoppi sukua vai perhettä?
11
2014
Vastaukset
- mk
Vaan on miehen tai vaimon äiti ja hän tekee lapsensa perheessä vain sitä mihin annetaan lupa ha jos ei usko niin käske poistua kotoasi jos ei poistu soita poliisit niin poistuu varmasti. Teet heti selväksi että meillä tehdään niin kuin talossa asujat sanoo ja ne jotka asuvat muualla tekevät mitä sanotaan tai ole enää taloon asiaa. Laittakaa hyvät pariskunnat puolisoiden vanhemmat kuriin omassa kotonanne etteivät hypi silmille.
- ^^
Kuulu teidän asiat, eikä kuulu automaattisesti perheeseen. Teet selväksi asiat, että lastenkasvatus/
kodinhoito/eläinasiat KUULUVAT ainoastaan vain teille. Älä päästä anoppias enään sotkeutumaan/
määräilemään asioita. Hankkikoot oman elämän, rajansa kaikella !- miniä, työssä minäki
Eikö ole selviö, että anoppi on sukulainen, tarkemmin sanottuna lähisukulainen. Perheeseen hän kuuluu, mikäli asuu yhdessä esim. poikansa tai tyttärensä kanssa.
Se, kuinka läheinen sukulainen anoppi itse kullekin on, muodostuu varmasti siitä, paljonko perhe turvautuu anopin apuun. Jos nuori perhe haluaa anopilta lastenhoitoapua, taloudellista tukea tms. tilanne meneekin jo kinkkiseksi.
Vaikea ajatella, että anopille sanotaan: Hoida lapsia, lainaa rahaa jne. MUTTA saman tien sanotaan, ettei saa puuttua mihinkään asiaan.
Jos anoppi on lapsenhoitajana, hänhän vastaa sen ajan lapsesta, jolloin äiti ja isä ovat muualla. Jos käyttää hyväksi anopin ilmaisia majoitus- tai muita palveluja, on erikseen sovittava rajat.
Kauhea, että joku kirjoittajista on valmis lähtemään poliisilinjalle! Ei sukulaisten kesken yleensä poliisia tarvita.
- Nainen 29
Eihän anopista tule ikinä minun sukulainen, hän on ainoastaan mieheni sukulainen. Eri asia, lasketaanko hänet sitten perheeseen. Minusta ydinperheeseen eivät kuulu kuin vanhemmat ja lapset, tosin kyllä kait perheeseen voidaan laskea myös isovanhemmat.
Ei anoppi kyllä samaan talouteen kuulu, vaikka hänet laskettaisiin sukulaiseksi tai jopa perheenjäseneksi. Eli eipä hänellä ole oletusarvoisesti oikeus mennä penkomaan kaappeja, lajittelemaan pyykkiä tai ruokkimaan lemmikeitä omin päin. Minä olen ottanut ohjenuoraksi käyttäytyä anoppia kohtaan samalla tavalla kuin äitiäni kohtaan. Eli jos sanoisin tiukasti äidilleni, että "nyt et tee noin" tai "ei sun tarvitse siivota", sanoisin niin myös anopilleni.
Onneksi minulla on äärimmäisen fiksu anoppi, joten eipä ole hänen kanssaan ollut tuollaisia ongelmia. Vielä, saas nähdä miten sitten kun meillä on lapsia... - miniämyös
ongelma anopin kanssa, huseeraaminen ja nokkansa pistäminen asioihin jotka eivät hänelle kuulu. Mulla on klassinen anoppi joka järkkää koko kodin uuteen uskoon jos hetkeksi jää esim. lastenvahdiksi. sanomiset eivät tähän auta.Jos hän käyttäytyisi meillä samoin kuin muissa kyläpaikoissaan, kohteliaasti ja hienotunteisesti kommentoimatta sen perheen rahankäyttöä, siivousta, ruokaa, lapsenhoitoa, sos. suhteita jne, olisi hän useammin tervetullut meille.
- ihmettelee/
mistä nää anopit saa tän päähänsä,et mennään toisten kotiin ja aletaan laittaa siel kaikkee uusiks ym.ym?? Huomautuksista/kielloistakin huolimatta.
Kun sitten on näitä fiksujakin anoppeja. Siis missään muussa ´ihmisryhmässä´tätä toimintaa ei tietääkseni ilmene, vai onks teidän kenenkään kavereissa tai muissa sukulaisissa tällästä samanlaista piirrettä? mä en oo tavannu tai kuullu muista kuin anopeista. jännää... - Nainen 29
ihmettelee/ kirjoitti:
mistä nää anopit saa tän päähänsä,et mennään toisten kotiin ja aletaan laittaa siel kaikkee uusiks ym.ym?? Huomautuksista/kielloistakin huolimatta.
Kun sitten on näitä fiksujakin anoppeja. Siis missään muussa ´ihmisryhmässä´tätä toimintaa ei tietääkseni ilmene, vai onks teidän kenenkään kavereissa tai muissa sukulaisissa tällästä samanlaista piirrettä? mä en oo tavannu tai kuullu muista kuin anopeista. jännää...Kylläpä ne äidit on aivan samanlaisia... eiku hetkinen, anoppihan ON äiti, puolison äiti. Tosin eipä kaikki äidit/anopit tule toisten koteihin laittamaan asioita uusiksi. Ei äitini tule sisustamaan kotia uusiksi, mutta kyllä se kyselee tarvitaanko jotain uutta kun käydään esim. Ikeassa. Saman tekee kyllä anoppikin. Huomasi viime Ikea-reissulla, että katseltiin yhtä mattoa, kyseli sitten tarvitaanko me sellaista ja myöntävän vastauksen saatuaan päätti ostaa sen meille. Ihan mukava tuommonen.
Eikä anoppi tai minun äitini (mieheni anoppi) tartu mopin varteen täällä ollessaan. Korkeintaan siivoavat omat jälkensä. Minun äitini tykkää tiskata käsin kyläilessään (outo!), anoppi tyytyy laittamaan käyttämänsä astiat tiskipöydälle :) - Huldir
Nainen 29 kirjoitti:
Kylläpä ne äidit on aivan samanlaisia... eiku hetkinen, anoppihan ON äiti, puolison äiti. Tosin eipä kaikki äidit/anopit tule toisten koteihin laittamaan asioita uusiksi. Ei äitini tule sisustamaan kotia uusiksi, mutta kyllä se kyselee tarvitaanko jotain uutta kun käydään esim. Ikeassa. Saman tekee kyllä anoppikin. Huomasi viime Ikea-reissulla, että katseltiin yhtä mattoa, kyseli sitten tarvitaanko me sellaista ja myöntävän vastauksen saatuaan päätti ostaa sen meille. Ihan mukava tuommonen.
Eikä anoppi tai minun äitini (mieheni anoppi) tartu mopin varteen täällä ollessaan. Korkeintaan siivoavat omat jälkensä. Minun äitini tykkää tiskata käsin kyläilessään (outo!), anoppi tyytyy laittamaan käyttämänsä astiat tiskipöydälle :)Onhan se nyt selvää, että anoppi ei ole sukua sillä harvoin sitä omasta suvusta naidaan. Naimisiin mennään täysin ventovieraan ihmisen kanssa ja ventovieraita ovat puolison sukulaisetkin. Yhteisille lapsille he ovat sukua . Mutta mikään ei estä olemasta ystävä puolison sukulaisten kanssa jos ovat inhimillisiä ja toiset ihmiset huomioon ottavia. Mutta pakko ei ole seurustella, siinä sitten jos ei tekemisissä halua olla, on vaikea pyytää lapsenvahdiksikaan. Kaikki kanssakäyminenhän onmolemminpuoleista vuorovaikutusta ja sietämistä. Ja aina on parempi puhua asiat kasvokkain ja koettaa tulla ymmärretyksi ja ymmärtää myös toista, parempi kuin takana mököttäminen.
- ristitulessa
Huldir kirjoitti:
Onhan se nyt selvää, että anoppi ei ole sukua sillä harvoin sitä omasta suvusta naidaan. Naimisiin mennään täysin ventovieraan ihmisen kanssa ja ventovieraita ovat puolison sukulaisetkin. Yhteisille lapsille he ovat sukua . Mutta mikään ei estä olemasta ystävä puolison sukulaisten kanssa jos ovat inhimillisiä ja toiset ihmiset huomioon ottavia. Mutta pakko ei ole seurustella, siinä sitten jos ei tekemisissä halua olla, on vaikea pyytää lapsenvahdiksikaan. Kaikki kanssakäyminenhän onmolemminpuoleista vuorovaikutusta ja sietämistä. Ja aina on parempi puhua asiat kasvokkain ja koettaa tulla ymmärretyksi ja ymmärtää myös toista, parempi kuin takana mököttäminen.
Voinhan sitä lainata pankistakin rahaa tai pyytää naapurin likan lapsenvahdiksi. Ei se oikeuta heitä puuttumaan perheen sisäisiin asioihin!
Eikä aina tarvitse edes mitään pyytää. Anoppi "auttaa" pyytämättä...
Ja se onko anoppi perhettä, tuntuu olevan molempaa kantaa (kun vähänkin vilkaisette miniöiden valitusta anopeista!)
Sen ymmärtää, että anoppikin on äiti! Se ei kuitenkaan ole mikään puolustava perustelu puuttua lastensa (perheiden) elämään kuin omaansa!
Minullakin on valitettavasti anoppi, joka elää vain lapsilleen ja näiden kautta... Ja "vauva" foorumit ovat samanlaisia äitejä pullollaan! Lapsista ja äitiydestä tehdään elämän sisältö, jota toteutetaan suurella kiihkolla. Nämä ovat tulevia anoppeja, niitä hirviöitä...
- Isoäiti ja anoppi
Itse olen joskus lapsia katsomassa hiukan perään jos vnhemmat menee jonnekin kahden vaikka juhliin tms.
Huolehdin vain etupäässä lapsista. Kyllä joskus laitan ruokaakin ellei valmista ole ja laitan astiat koneeseen.
Hoidan joskus heidän kissaa kun matkoilla ovat ja joskus ulkoilutan koiraa, mutta pidän siitäkin.
Ei tulisi mieleen alkaa toisten asunnossa järjestellä asioita ellei nimenomaan pyydetä kaveriksi.
Eikä varsinkaan yksityisasioihin puuttua. Tosin jos olisi jostain vakavasta asiasta sitten eri asia olisi.
Olen saanut palkkioksi matkoja, tuliaisia matkoilta jotka ovat olleet mieleisiä.
Meillä pelaa noin asiat. En todella puuttuis heidän asioihin muuten.- Hiljamaria, Tku
Pojan tyttöystävä, asuinkumppani tai mikä ikinä ei tietenkään ole miniä. Ja anoppi on anoppi vasta, kun poika on naimisissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986